\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2007 klo 10:15 ramu harmaana kirjoitti:
Mä tosiaan kaipaisin pikkusen nopeeta vinkkiä tuohon syömiseen. Oon antanu porkkanaa ja maissia. Molempia yksikseen n. viikon ajan, et näkee allergiat. Onko toi viikko liian pitkä/ lyhyt aika? Voiskos niitä yhdistää nyt sitten samalle aterialle? Miten nopeesti yleensäkin näkee, jos on allerginen? Mietin vaan, et jos viikon annan yhtä lajia, niin siinähän menee vuosi ennen ku on kokeiltu kaikkia lajeja...
Jaa semmosta tällä kertaa.
sain eilen neuvolasta paperin jossa oli ohjeita kiinteiden aloittamista 6kk täysimetetyille lapsille.
kopsaan sen tähän:
"Kun kiinteät lisäruuat aloitetaan puolen vuoden iässä, on hyvä edetä ruoka-aineryhmästä(kasvikset,hedelmät,liha/kala,viljat) toiseen 1-2 ruoka-aineen jälkeen. Kunkin ryhmän lajivalikoimaa laajennetaan myöhemmin.
Eteneminen tapahtuu siis näin:
1.-2. viikko: ensin peruna,johon voi seuraavalla viikolla lisätä esim parsakaalia,kukkakaalia tai porkkanaa.
3. viikko: liha- ja kalaryhmästä broilerin rintaleikettä tai sian filettä.
4. viikko: viljryhmästä esim kaurapuuro
5. viikko: hedelmäryhmästä mustikka tai omena
Näin edeten on mahdollista ottaa lapsen ruokavalioon neljä ruoka-aineryhmää 5 viikossa. Ravitsemuksellisesti lapsi pärjää tällä valikoimalla hyvin. jos epäillään allergiaa, uusia ruoka-aineita voi lisätä hitaamminkin.
Lisäruokien antaminen on joustavaa lapsen tarpeiden, kasvun ja valmiuksien mukaan. Jos lapsi vaikuttaa näläiseltä, peruna-lihasose on ruokaisampaa kuin pelkkä kasvista sisältävä sose. Myös puuron aloittaminen kerran päivässä voi helpottaa tilannetta."
Itse ajattelin mennä tuolla menetelmällä. Tänään syötiin ekojen päiväunien päälle jopa puolitoista purkillista porkkana-perunaa. ja milkkistä päälle..
Mutta tästä toisesta aiheesta eli allergiasta:
allergiat voi tosiaan näkyä samantien ruokaa maistaessa,tunnin päästä tai vasta vuosien altistusten jälkeen. jotkut lapset reagoi vain suolistollaan,joillekin tulee ihottumaa ja punaiseksi helahduksia..kannattaa vaan aluksi pysyä niissä muutamissa ruoka-ainessa mitkä on sopinut ja lisätä pikkuhiljaa..jos teilläkin ramu on kasvettu hyvin ja pissaa tulee ja kakat kunnossa niin siitä sitten eteenpäin..
meillä ollaan jossain ihme sudenkuopassa kun en tiedä todellakaan mikä teukkaa vaivaa. se on koko elämänsä raapinut paljon itseään ja terveydenhoitaja vaan sanoo että joku siellä kutittaa. sitten meillä viime yönä tuli ihan vetiset ja vihreät kakat vaippaan kesken yötä. (viimeksi sellasta tullut tuossa 5kk sitten..niinku ihan vauvana) poika kitisi ja ähisi ja uikutti unisena koko yön..kakat olivat niin vetiset että käytännössä imeytyneet vaippaan. nyt koko päivän teo on kitissyt ja mikään ei ole ollut hyvä. ei sylissä, ei lattialla..aikaisemmin hän on raapinut päätään ja korviaan vain unissaan,nyt on hangannut koko päivän..
soitin sitten allergialiiton neuvontapuhelimeen ja siellä nainen käski lopettaa imetyksen,siirtyä juottamaan tuttipullosta korviketta ja haukkui mut kun olin ominpäin pari kuukautta sitten aloittanut vehnättömän ja maissittoman dietin kun teukka niistä oireili(mun mielestä). käski soittamaan sille samalle terveydenhoitajalle joka eilen vasta 4kk limakakkojen, ihottumien ja raapimisien jälkeen myönsi että kyse voi olla allergiasta..muttei sanonut yhtään että voisiko niitä jotenkin tutkia..
nainen puhelimessa käski otattaa verikokeena ruoka-aineseulantapaketin jossa selviäisi mikä siellä suolisto-oireita aiheuttaa..
en tänään saanut terveydenhoitajaa puhelintunnilla kiinni, joten yritän huomenna uudelleen..
ah..mua ahistaa tää..
unikuu ahistuu