Marraskuun Mussukat 2014

Tsemppiä miunkin puolesta kipujen kanssa kärvistelijöille. Toivottavasti pian helpottaisivat.
Miekin voisin ehkä siihen faceen liittyä, jos tulee sellainen pikkuinen ryhmä.

Tytöllä oli keskiviikkona ensimmäinen lääkärin tarkastus neuvolassa. Sai lääkkeen, kun ilmeisesti on refluksia, kun oireet ainakin vahvasti siihen viittaa. Pikkuisen saatu helpotusta nyt sen lääkkeen avulla onneksi. Käytiin myös verikokeissa, ku oli edelleen keltainen, mutta ei onneksi ollut niin korkea bilirubiini, että olisi tarvinnut sairaalaan lähteä. Painokontrollit jatkuu viikoittain edelleen, nyt oli 90g tullut viikon aikana. Pieni siro tyttö meillä, painoa oli 4060g ja pituus reilu 53cm ja päänympärys reilu 36cm. Pituutta on kyllä hyvin tullut syntymän jälkeen :) Jospa se paino nyt nousisi paremmin kun tuo oksentaminen saadaan kuriin. Ensimmäisen hymynkin antoi iskälle ja tosi tarkkaavaisesti seuraa ympäristöä ja omaa nyrkkiään. On myös alkanut "kujerrella" kun haluaa keskustella. Nukkuminen on mitä on, huonoimmillaan saadaan nukuttua noin kolme tuntia yössä, mutta onneksi välillä paremmin.
Rintakumista haluaisin eroon ja olen sitä yrittänyt lähes päivittäin, mutta eipä tuo onnistu. Olisiko jollain antaa vinkkejä?

Mukavaa vkl kaikille :)

Piiu ja neitonen tasan 7vko
 
Minäkin liittyisin mukaan keskusteluun.:)

Aluksi toipumista rankan synnytyksen kokeneille äideille ja vauvoille!

Meidän vauva on nyt 12 vrk ja arki kahden lapsen kanssa on yllättänyt kiireisyydellään! Kaikki on mennyt kuitenkin hyvin.:) ristiäiset on meillä tammikuun lopussa, aiemmin ei saatu pappia. Vauva on ihana! Nyt toisella kertaa oma olo vauvan kanssa paljon varmempi, mikä tuntuu hyvältä. Mieliala on ollut hyvä, odottelen kuitenkin baby bluesia, esikoisestakin tuli, en vaan muista missä vaiheessa.

Olen kiinnostunut liittymään fb-ryhmään, kiva jos saadaan vielä porukkaa kasaan.:)

Imetys oli alkuun kipeää taas, maitoa tulee hurjasti ja nännit meni mustelmille, nyt kuitenkin alkanut helpottaa.

En muista mitä kaikkea muuta piti kommentoida, mutta palaan taas asiaan.:)
 
Piiu, mulle kätilö teki ruiskusta semmosen nänninnostattimen, jolla pääsin eroon tuosta rintakumista. se siis sahas ruiskusta sen imuosan pois ja sit otti sen sisäosan ja tökkäs sen sieltä leikatusta osasta sisään... en nyt ossaa selvemmin selittää, mut voihan sitä nänniä itekki vedellä ja muotoilla vähän suipommaksi niin vauva saa siitä paremman otteen.

Mut nyt häätyy taas mennä ko neiti on nälkänen. Vähän on alkanu jo piristyyn/itkeskelemään enemmän. taitaa olla keltasuuden rauhallisuus takana...

Peikko ja 1vk+1pv vanha tyär
 
Ei varmaan tarvitse mainita, että taapero ja kaksoset on pitäneet melko kiireisenä viime viikot :) Pikkutytöillä kaikki hienosti, painot nousee ja nyt ovat alkaneet jo seurustelemaan ja valvomaankin, lähinnä alkuillasta.
Vielä on opettelun alla, miten esim pulloruokinta on helpoin hoitaa yhtäaikaa röyhtäytyksineen ym. Rintamaitoo en voi enää tarjota, sain ikävän rintatulehduksen ja suoraan sanottuna ei riitä vuorokaudessa tunnit eikä tän äitin energiat viettää kaikkea "vapaa-aikaa" pumpussa kii :-\
Sektiosta oon toipunu jo omasta mielestäni lähes täysin, tietenkin pitää vielä ottaa rauhassa, ettei tuu mitään.

Imetys ei onnistunu ilman rintakumia ja luulen, että sen kautta vauvoilla meni aika paljon ilmaa mahaan, mitä sitten huudettiin aluks kotona neljä yötä.. Onhan niitä kohottajia ym myynnissä, mutta taitaa olla ihan sama periaate, kuin tuossa peikon mainitsemassa ruiskussa :)

Voisin kans fb ryhmään liittyä, kun siellä tulee kuitenkin enemmän käytyä, kuin täällä.

Alica+tytöt 19pv
 
Juu olenkin siitä kuullut, että ruiskulla voi tehdä tuolleen. Miulla on matalat rinnanpäät, mutta luulen, että ongelma ei ole siinä, koska vaikka nänni olisi koholla kunnolla vauva ei siitä ala syömään vaan alkaa raivoamaan ilman rintakumia. Vauva ottaa otteen ja muutaman imun, kunnes huomaa ettei rintakumia ole ja hetken ihmettelee ja sitten huutaa. Rintakumi otettiin alkujaan teholla käyttöön, kun siihen pulloon oppi ja ei ollenkaan suostunut tissille. Näin saatiin sitten edes tissille rupeamaan. Nyt on pullot kokonaat jätetty ja tutti ihan minimiin, mutta ei silti suostu ilman rintakumia syömään. Ois vaan helpompaa kun ei sitä lutteroa tarvitsisi aina laittaa.

Piiu
 
Laittakaa FB-ryhmästä kiinnostuneet mulle viestiä niin laitan ryhmän pystyyn.

Minä uhmasin kahden viikon maagista rajaa ja kävin äsken pikkuisen ulkona vauvan kanssa :) Oli niin raikas ja kiva ilma, ja olen käynyt ihan kalpeaksi kun en ole ollut ulkona. Raskasta oli kyllä, pahempi kuin se kaupassakäynti. Järjestän kyllä jotkut juhlat, kun pystyn taas kävelemään (ja käymään vessassa)! :D
 
Zarita, ootan kans ko kuuta nousevaa sitä päivää et pääsis käveleen ja vessassa käynti ei sattus :D kummasti alkaa arvostaan tollasia pikkujuttuja ko ne ei onnistukkaan...

Täällä pientä baby bluesia ilmassa, itkettää ihan pikkuasiat, toivois miehiltä hellimistä kokoajan ja on tosi sumunen olo... mieshän tästä eniten kärsii ko sille tiuskin vaan. Mut uskon et tää johtuu siitäki et ei oikein pääse mihinkään täältä neljän seinän sisältä ja nyt ei oo sit käyny enää kauheena vieraitakaan... meinaa vähän pää hajota tähän kotona kahestaan kykkimiseen. Mut toivotaan et tää tästä ei pahenis ja ko pääsis vaan ihmiten ilmoille niin ois kiva.

peikko ja 1vk 2pv:n ikänen tyär
 
Elikkä tosissaan hengissä ollaan ;)

Rupee kunto palautumaan ja hb:kin varmaan ihan ok. Matalimillaan oli ollu 88. 4 pussia verta ja tehokuuri rautaa niin nyt ok fiilis.

Tyttö oli 6 pvän iässä 5g vaille syntymäpainon.
Napatynkä irtos muutama pvä sitten ja ihan siistille näyttää.

Ristiäiset meillä menee tammikuun puolelle. Kummit ja nimi ihan hakusalla.

Vauvan kotiutumispapereissa luki että katseleva vauva. Äiti hoitaa lasta kauniisti ja tottunein ottein. Arvatkaa tuliko itku ku luin?! :)
Muru on niiin ihana. Koko perhe ollaan ihan rakastuttu pieneen. Syli vaihtuu ja pusuja satelee.

Meillä on menty tissillä ja lisä maitoakin saatu. Nyt rupeaa lisämaidon tarve onneks vähentyä ja viimeyö mentiin jo pelkällä tissillä.
Tyttö syö hyvin ja toistaiseksi ei oo haavaumia tullut :) siitä oon kyllä hyvin onnellinen

Oma mieli on ollut hyvä ja muutenkin toipuminen mennyt hyvin. Kiitos isukille kun on ollut kotona ja mamma saanut lepuuttaa. Kädet on vieläkin ihan mustelmilla ja kipeät mutta muuten hyvä olla.

Nyt lähdetään vähän kävelylle ulos kahen pienimmän kanssa tai ehkä kolmen :D
Isommat lapset ulkona kavereiden kanssa.

Onnellinen Nasu ja tirrikainen 12pvää
 
Piiu: jostain ainakin lukenut sellaisen ohjeen että aloittaa imettämään rintakumilla ja sitten kun maito heruu hyvin niin jatkaa niin että ottaa kumin pois ja syöttää paljaasta rinnasta. En tiiä ootko jo kokeillutkin tollasta kesken syötön vaihtoa.. Mistä teidän vauvalla pääteltiin maitoallergia? Korvikkeesta vai reagoiko sun juomaan maitoon imetykses? Entä refluksi? Mä oon oon koittanut tutkailla vauvan masuvaivoja tässä pari viikkoa ja tällä hetkellä tuntuis et toi rela-tippa ja d-vitsku aiheuttais mahan vääntöä. Pari päivää oli nyt ilman niin vaivat helpotti.. Ajattelin nyt kokeilla noita gefilus yhdistelmätippoja vaikka samathan ainesosat niissä on mut vaan yhdistettynä
..
 
Nasumasunen laitettiinko sulle automaattisesti sitä lisäverta? Mullaki laski tosiaan synnytyksessä hemoklobiini 84:ään, mut jostain syystä lisäverta ei mulle laitettu... Synnäriltä lähdettäessä hemoklobiini oli edelleen vain 86, mut sanottiin vaan et syä rautatabletteja. Vähän ärsytti tommonen ko mulla on muutenki ollu koko elämäni anemiaa ja vaikea saaha arvot pysymään korkealla niin nyt ei sit saanu sitä lisäverta vaikka pyysin. Uskon et tää oma mieliala voi olla tuosta matalasta hemoklobiinista johtuvaa osittain.

Mut oon nyt sit obsidaneja vedelly kaks päivässä ja syöny paljon veri-, maksa- ja liharuokia c-vitamiinipitosen juoman kans. Keskiviikkona tulis terveydenhoitaja ja sillon sitä taas kontrolloidaan. toivotaan et ois noussu.

Täälä vauveli edelleen tosi rauhallinen ja nukkuu paljon. Kolmen tunnin pätkiä koko ajan. Päivällä yritän pitää vähän hereillä ko oon syöttäny toisen rinnan. Pysyy hereillä yleensä max.tunnin ja sit alkaa jo kitiseen. Sit syötän toisen rinnan ja siihen taas yleensä nukahtaa. Joten aika helppoa ollu täällä. pitää nauttia tästä, luulen et jossain vaiheessa muuttuu ääni kellossa...

Napatynkä ei oo vielä irronnu ja ko sitä putsailen niin vauvalle ihan selvästi käy kipeää. Verta tulee jonku verran ja toivon et se ei ois mitenkään tulehtunu. Toivottavasti se nyt irtoais niin uskosin et se siihen sit rauhottus.

Tuliko kellään peräpukamia synnytyksessä? Mulle ne sano et ei tullu, mut nyt on kyl tuntunu semmonen kipu ja paineen tunne kokoajan tuol peräpäässä et epäilen et tonne sisälle ois kumminki tullu... Miltä ne pitäs tuntua? Aattelin vaan et voisko tää olla jotain muutaki? Miten niitä hoidetaan? Apteekista saa ilmeisesti jotain voidetta vai... ?

peikko ja 1vk+3pv:n vanha tyär
 
Täällä kans yks äksy... ;) Ei niinkään sellaista ensimmäisen lapsen kanssa ollutta baby blues -apeutta kuin vain lyhyttä pinnaa. Huonompi vaihtoehto tämä, vaikka olen päättänyt, että hormonit tämänkin aiheuttaa. Ja kylässä ollut anoppi :p Anopilla on monet erikoisuutensa, mutta hankalaksi teki tällä kertaa se, että on niin huolissaan esikoisen "jaksamisesta" vauvan synnyttyä että oli ihan mahdotonta (eikä osannut oikein kiinnostuakaan tästä uudesta, positiivinen yllätys oli kuulemma ollut, että "vauvahan oli ihan nätti", kuulemma toisin kuin kuvat joita oltiin lähetetty). Mitään ei ole esikoiselta kieltänyt ennenkään (ja saa isovanhempien kanssa ollakin jotain eri sääntöjä, mutta esimerkiksi tahallinen sotkeminen ja rikkominen ei kuulu minusta niihin). Ja mies ei uskalla omalle äidilleen sanoa vastaan. Minä muuten uskallan :D Nojoo...

Peräpukamia minäkin googlailin, mutta ilmeisesti ainoa varma oire on kirkas verinen vuoto wc-käynnin yhteydessä. Sehän on tietysti vähän vaikeampi näissä oloissa tarkistaa... Mulla on vatsakin kyllä niin jumissa, että ne pukamat sopis tähän vaivakavalkadiin ihan hienosti :kieh: Oma vika tietysti vähäsen, kävin taas kaupassa ym. Mutta muuten mulla hajoo pää ja selkä + pakarat on jo ihan lukossa kaikesta makaamisesta.

Muuten täytyy kyllä sanoa, että imettäminen on ollut henkisesti helpompaa kuin ensimmäisellä kerralla. Nyt osaa jotenkin eri tavalla nauttia siitä, että on pakko löhötä sohvalla eikä voi tehdä mitään :D
 
Sonkku juu on tullut kokeiltua tuota vaihtoakin. Silleen saatiin alunperin pullolta rinnalle siellä sairaalassa.
Neuvolassa epäili maitoallergiaa, kun sanoin, että kasvot lehahtelee, on ihottumaa jonkun verran ja huusi aina syötön jälkeen. Olin kaksi viikkoa maidottomalla ja nyt oon alkanut taas käyttää maitotuotteita. Ihottuma hävisi ja se lehahtelu, eikä tuo enää huudakaan niin paljoa mutta nyt seuraillaan sit. Refluksia lääkärin tarkastuksessa lääkäri epäili, kun on sitä itkuisuutta, vatsanvääntöä, todella paljon puklaa myös syöttöjen välillä ja limainen on, kun jää kurkkuun korisemaan se syöty maito. Ihan nenästä ja suusta yhtäaikaa oksennusta tulee. Lääkitys on näitä oireita vähentänyt onneksi. Noista gefilus+d-tipoista, myö annettiin niitä ja nyt se lääkäri vaihtoi ne pois, koska ne aiheuttaa kuulemma ilmavaivoja. Meille tuli se d2- vitamiini, mikä ei ole niin hyvä, mutta meidän vauvalle tässä tilanteessa hyvä ratkaisu.
 
Heippa taas pitkästä aikaa!

Täälläkin on vauva-arkeen totuttelu vienyt aikaa, enkä ole ehtinyt/jaksanut tänne kirjoitella. Lukenut olen kyllä lähes päivittäin. Meidän tyttö nukkuu öisin semmosissa kahden tunnin pätkissä, päivällä voi vetästä neljänkin tunnin yhtämittaiset unet. Pinnaa kiristää täälläkin jos jokin asia ja väsyneenä tuntuu, ettei mikään onnistu. Nyt on onneksi suurin osa "pakollisista" vieraista jo käynyt uutta tulokasta "taivastelemassa", niin ei tarvi vieraiden passaamisella ja siivoamisella itseään vähään aikaan rasittaa.

Ollaan käyty vaunulenkeillä tässä viikon ajan joka päivä. On ihanaa päästä vähäksi aikaa ulos raittiiseen ilmaan! Ihan välttämätöntä päänupin kunnossa pysymisen kannalta :kieh:.

Mä olisin kanssa nyt valmis liittymään siihen Facebook-ryhmään. Zarita, vai kuka se nyt oli, kenenelle piti viestiä laittaa?

Mahakani ja tytsy 2vkoa, 4pvää
 
Mä en ole edes aloittanut d-vitamiinia vielä.. :ashamed:
Ja oma paino, no sitä on kadonnut 9kg edestä joten jäljellä on vielä. Entiset vaatteet ei mahdu päälle ja täytyy sanoa ettei oma peilikuva innosta. Väliaikaista se tämäkin, onhan tässä loppuelämä aikaa pudotella painoa - nyt otan tän vauva-ajan ilman paineita, tarpeeksi verottaa voimia tämä yökukkuminen. Joulukin tulossa sitäpaitsi :D

Jätkä oli eilen vihdoin päivälläkin hereillä ihan mukavia pätkiä, katseli ympärilleen ja kujerteli :heart: Yökin oli rauhallisempi kuin pitkään aikaan, vaikka nyt oli itsellä jo vaikea saada unta kun koko ajan tavallaan odotin, milloin alkaa taas ralli : / Tän päivän onkin sitten nukkunut, syömässä vain käynyt. Ja huuto on ollut mahdoton jos on jonnekin laskenut sylistä! Meinaakohan ottaa vahingon takaisin ensi yönä...

Toivottavasti täältäkin ei kaikki sinne fb-ryhmään katoa kuten odotuspuolelta : / Tosin voisin itsekin liittyä.

Ankka & Bebe 3 viikkoa ja päivä
 
Juu, mulle voi viestitellä FB:stä... :) Mä olin jotenkin tulkinnut, että siellä on "kaikki" - minä kyllä kirjoittelen mieluusti lisäksi täälläkin. Esikoisen kanssa kävi niin, että palsta nukahti täysin, mutta se ei johtunut FB:stä kun meitä tosiaan oli siellä niin vähän ja kirjoittelimme kaikki lisäksi palstalla.

Maagiset 2 viikkoa on kasassa ja mulla on tänään parempi olo! Mitä nyt eilen ja viime yönäoli tunne, ettämaito nousee uudestaan. Siis mitä hittoa?! :D Kivisti, kuumotti, turvotti... Nyt on onneksi taas tasoittunut.

Minäkään en aio vielä antaa D-vitamiinia. Katselen nyt ainakin vielä muutaman päivän - viime päivinä on ollut pojalla ilmavaivoja, joten haluan nähdä, mihin suuntaan menevät ilman vitamiinia. Ehkä sitä D2:ta voi kokeilla sit - mulle joku proviisori sanoi, että keho muuntaa sen D3:ksi. Ihan ei kuitenkaan selvinnyt, miksi mieluiten pitäis antaa suoraan D3:a. Meilläkin oli esikoisen kanssa se kokemus, että Gefilustipat vain lisäsivät vatsavaivoja. Olisko kovettaneet vatsaa vai miten oli.

Mulle kertyneet 12kg jäivät laitokselle (no okei, viikon jälkeen vasta punnitsin) kuten viimeksikin. Nyt yritän keskittyä tosiaan täyttämään kasvaneen energiantarpeen jotenkin järkevästi. Kovin hyvä en kyllä siinä ole, tänään olen syönyt lounaaksi 2 palaa leipää, rahkaa ja pari keksiä :D Ja Cokis zeroa, se taitaa olla mun suurin paheeni... Tällä kertaa omaan peilikuvaan on helpompi suhtautua armollisesti. Viimeksi olin varautunut siihen, että painonpudotus vie aikansa, ja kun kaikki hävisikin heti mutta maha jäi, olin ihan järkyttynyt. Voi olla kylllä, että hymy hyytyy, jos ei kohta jotkut housut mene jalkaan ;) Äitiyshousut ei pysy ylhäällä enää nimittäin.
 
Joo annettiin. Mulle tehtiin 2x kaavinta istukan rikkoontumisen vuoksi ja vuosi melki 3,5 l verta. Kinttaalla oli et ois vielä tipuettu lisääkin mut onneks hb pysy suht aisoissa ja pääsin kotiin.
Menetitkö Peikko paljon verta? Oisko se sit jotenkin siihen liittyvää että et "menettäny tarpeeks" et tarvis verensiirtoa... olipas hankalasti selitetty. Toiv. Ymmärrät mitä ajan takaa.

Mä oon tänään leiponu pipareita ja pasteijoita. Välillä tissitelly pikkumimmiä ja vaihtanu vaippoja pienille. Rupee olla eka päivä takana normiarkee. Isi tulee parin tunnin päästä.

Mä oon yleensä venyttäny d-vitskujen alotusta. Kellään ei oo maha kestäny niitä ni kauhee huudattaa pikkusta...

Nasu ja pikkumimmi 2 vkoa
 
Kiitos Piiu vastauksesta :) mä epäilen että meilläkin voi olla tuosta refluksista kyse, koska puklailee paljon ja aika pitkänkin ajan syömisen jälkeen. Ensin nukahtaa rauhallisena, sit alkaa kitistä ja sit puklaa ja rauhoittuu taas kunnes sama toistuu. Tänään jo neljä vaatekertaa vaihdettu päälle ku ei viitti märissäkään pitää. Mitä lääkettä saitte, gavisconiako? En muista kirjotetaanko se noin ?? :)

Nyt on maha toiminut paremmin kun ei oo annettu relaa ja d-vitamiinia.. Gefilus-tipat on puklannu pois samantien.. En tiiä olisko se niin paha venyttää noiden d-tippojen antamista?? Mitä neuvolassa on tuumattu Nasumasunen tuohon sun ratkaisuun? Minkä merkkistä d2:ta se lääkäri suositteli Piiu? Meillä on cuplaton-tipat auttanut tuohon ku yöllä punnas sitä ilmaa ja tuntu et se vaivas, niin nyt on yöt nukkunut rauhallisesti. Välillä kyllä nytkin ähkää jotain mutta onneksi ei itke, mut kurja toiselle silti..

-Sonkku ja pirpana 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Okke Nasu, Voi tosiaan johtua tuosta et en menettäny niiden mielestä "tarpeeksi" verta... en tiä ko en oo vielä mitään synnytyskertomus-papereira nähny.

Koska nuo d-vitamiinitipat pitäis alottaa? Mitkä ois parhaita joita vauva kestäs? meillä menny niin hyvin neitin kans et tympäsis nyt sit et sais kauheet mahavaivat jostain vitamiineista. :(

Miten teillä muilla, kauan teillä jälkivuoto on kestäny? entä onko teil ollu kohtu kipeä? Mul välistä tuntuu tosi ilkeitä vihlasuja tuonne kohdun seudulle ja ko kohtua painelee niin se vähän aristaa ja on kovan tuntunen... Pelkään vaan et ei ois tulehtunu tai jotain. Tai sit vaan ressaan turhaan ja teen itelleni oireita... ;)

Vauveli edelleen rauhallinen, ihme vaan et tänään yhtäkkiä valvo ihan tyytyväisenä 4h... en tiä oisko ollu osuutta asiaan sillä et kävin vaunulenkillä eka kertaa. Sai varmaan jonku happimyrkytyksen :) Mut nyt taas nukkua posottaa.

peikko ja 1vk+4pv vanha tyär
 
me alotettiin d-vitamiini kun oli öö 2vk 2pv vanha :p ja koitan joka toinen pv nostaa annosta yhelä tipalla, eli huomenna ois kolme tippaa. tämmöset ohjeet sain neuvolasta.

jälkivuotoa tulee vielä, kohta siis 3 vk synnytyksestä, mut tosi vähäistä jo. ja välillä on ikäviä tuikkasuja täälläki kohdun seudulle, mut neki vähenemään päin.

painon putoamisesta oli myös ollu puhetta. mulle tuli 11kg, joista jäljellä 2kg. huomaa kyl et maha tuntuu vähä eriltä ku ennen raskautta : D kivan pehmeältä heh..

Täällä on nyt vakiintunut rytmi, jonka mukaan tyttö valvoo aina 3-4 asti, sit nukkuu puoleenpäivään heräten vaan syömään välillä. Sit iltapäivällä&illalla vaihtelevasti on joko paljon hereillä tai ei juurikaa. mahavaivoja on alkanu oleen, otettii ilmanpilkkojalääkkeet käyttöön.

vieraista oli ollu myös puhetta. täällä on käyny melkee joka pv vähintään aina yhet vieraat, puhelin täynnä kuvia vauvasta millon kenenkin sylissä :D mukava kyllä on että tulevat pientä kattoon <3 mut kieltämättä vähän ootan sitäki aikaa kun kaikki kaverit/koulukaverit/työkaverit/sukulaiset on ainaki kerran käyny, ni sit varmaa vähä rauhottuu eikä tarvi koko ajan miettiä mitä millonki tarjoaa....:)

sammasta oon nyt miettiny että onko tuolla?? ainaki kielessä jtn vaaleaa on mikä ei tunnu lähtevän vaik ruokailusta ois jo kauan.. vichyllä oon alkanu tänää sit vähä puhistaan ja rinnanpäitä myös.

Tosi monesti on tässä viime päivinä tullu mieleen, että suuri kunnioitus useamman pienen lapsen äideille:) ja isille myös tietty. tuon yhen kans ainaki vielä menny kevyesti, kun saa mennä täysin sen ehdoilla, mut vähän eriä varmaan ois jos ois vaikka joku 2v joka heräis seittemältä joka päivä ja sen kans ois sit myös touhuttava.. =)

luppelo ja tyttönen pian 3 vk <3
 
Taistellaanko teillä unta vastaan? musta tuntuu että meillä varsinki yöunille käydessä kitistään ja torkutaan ja havahdutaan jne.. Kunnes se uni vie erävoiton.. :D

Mä lopetin D-vitamiinit hetkeks ku saatiin kunnon iltahuudot niistä.. Heti helpotti kun jätin poies :) Muita masuvaivoja meille ei oo vielä ainakaan ilmaantunu *puun koputus*

tää kysymys lähinnä korvikkeella meneville, voi muutkin vastata! kuinka usein teillä kakataan? meillä n. kerran päivässä mutta ei tuo vauva siitä ainakaan valittele... pitäskö olla useammin?

Hipsutin ja likka joka lauantaina 3vkoa
 
Sonkku Jekovit-tippoja oli ne d-vitamiinit ja juurikin tuota Gavisconia määrättiin.
Meillä on ensi viikolla aika lastenpolille, kun tytöllä on maitoallergia mitä todennäköisemmin. Sai laajan ihottuman kasvoihin ja huutokohtaukset taas syönnin jälkeen, kun lisäsin maitotuotteita takaisin pikkuhiljaa. Puklailukin on omaa luokkaansa ollut, viime yönä tuli nenästä ja suusta kaaressa puklit hetken päästä syönnistä. Lakanat märkänä ja lapsi puklissa, sellaisia kokkareita tuli myös :(

D-vitamiinit aloitettiin teholla vajaa kahden viikon iässä.
Paino on laskenut melkein lähtöpainoon,reilu kilo vielä jäljellä, sitä tuli noin 12kg. Noin 10kg jäi sairaalaan, mutta en mitannutkaan painoa ihan heti, kun sairaalajakso oli pidempi. Jälkivuoto kesti suunnilleen 5 viikkoa.

Piiu ja tyttö 7vko 5pvä
 
Tsemppiä Piiu tuon maitoallergian kans! Ei oo helppoa ku pitää vältellä kaikkea mikä sisältää maitoa kun sitä on jokapaikassa :( Saa nähdä mitä meille tuumataan ens viikolla lääkärineuvolassa..
 
Täällä on edelleen yks hyvinsyövä poika. Keskiviikon neuvolassa (joka oli siis napakontrolli mutta pyysin punnituksen) 15-päiväinen "Aakku" oli 500g yli syntymäpainon eli 4635g :) Pituutta ei vieläkään mitattu, mutta aika pitkältä tuntuu. Pyysin soittoajan mua hoitaneelle lääkärille, ettei jää vaivaamaan. Jälkitarkastus on vasta helmikuussa ja haluaisin tietää, saanko esim. käydä jumpassa sitä ennen. Tällä hetkellä siis tuntuu siltä, että viimeistään muutaman viikon päästä olis riittävän kunnossa. Panadolia kyllä menee edelleen n. 2g vuorokaudessa.

Ostin apteekista Relan uusia koliikkitippoja. Sanoin kyllä, että poika ei itkeskele vaan kärsii ilmavaivoista, mutta farmaseutti oli sitä mieltä, että nämä sopivat paremmin kuin Cuplaton tai Disflatyl. Katsotaan, äsken vasta annoin ensimmäiset. Olen myös hieronut vatsaa (kävin esikoisen kanssa vauvahierontakurssin) ja se tuntuu hetkeksi auttavan ähinöihin.
 
Tääläkin hyvin neiti lähteny kasvamaan, keskiviikkona kävi terkkari ja 300g oltiin yli syntymäpainon siis päiviä syntymästä oli sillon 12, joten ilmeisesti saa tarpeeksi maitoa. Itestä välistä tuntuu et saako tarpeeksi ko neiti kumminki nukkuu niin paljon ja ko syö niin joutuu kokoajan vähän tökkimään ettei nukahda tissille. Mut tuo kyl rauhotti paljon et paino oli kumminki nuin hyvin noussu. Kaikki oli muutenki ihan hyvin. Napatynkä irtos pari päivää sit ja sitä piti vähän seurailla ja haistella et jos alkaa pahalle haiseen niin sit ottaa yhteyttä neuvolaan.

Tääl tämä päivä ollu vauvalla vähän itkunen. Oltiin vähän isommassa yleisötapahtumassa niin neiti ei sit osannu sielä nukkua ollenkaan. Tultiin iltapäivästä kotiin niin väsymys oli sit jo sitä luokkaa et itkeskeli vaan eikä mitenkään unen päästä kiinni. Noh, onneks nyt just nukahti, toivottavasti nyt nukkus sen pari-kolme tuntia. Meil vähän ollu ongelmana se et ei saada mitenkään vauvaa röyhtäseen ja sit kuitenki puolisen tuntia syötön jälkeen alkaa kitiseen ja vetää itseään kaarelle eli maha vaivaa. Oisko jollakin jotain röyhtäsy vinkkejä? Olalla peppuun ja selkään taputtelu ei auta, polvien päälle makuuttaminen mahallaan ja selän taputtelu kokeiltu: ei toimi. Ei oikein keksi enää miten sais röyhtäsyt tulemaan...

Mut nyt itelläki unihiekkaa silmissä, jos sais vähän aikaa torkahettua ennen ko neiti heräilee syömään, good night!

peikko ja 2vk vanha peikontyär
 
Viimeksi muokattu:
Voi kun teillä on hyvin kasvaneet vauvat. Ovat isompia kun meidän neiti, vaikka paljon nuorempia. Tyttö oli 4240g keskiviikkona, jolloin ikää oli 7vko 4pvä.
Nyt on alkanut taas hieman helpottamaan vauvan oireet, kun maitoproteiini alkaa poistumaan tissimaidosta.
Voipi olla, että joudutaan jo 4kk iässä aloittamaan kiinteiden syönti rintaruokinnan ohella, mikä sinänsä on vähän harmi, kun olin ajatellut sen 6kk täysimettää ja maitoa tulee hyvin.

Piiu ja neiti 8vko
 

Yhteistyössä