Marraskuun Mussukat 2014 *Heinäkuussa*

MrsRock :hug:

Haalareista kommentoin, että mulla oli esikoiselle kaks talvihaalaria, 56cm ja 62cm. Hukkuhan se kirppu niihin kumpaiseenkin ja tuo isompi jäi ihan muutamalle käyttökerralle. Poika siis lokakuun lopussa syntynyt. 3kk iässä eli tammikuussa oli tuon 62cm, mutta reiluja ne siltikin oli. Aina tuli kaulus naamalle. Sitten olikin jo niin lämmintä, ettei haalarille ollut tarvetta.

Liikkeet tuntuu mulla käteen ja välillä vauva potkuttelee jonnekin tuonne alas ja välillä taas tuntuu ihan tuossa rinnan alla. Pyörii ja hyörii, minkä kerkiää siis. :) Tänään tuli sellainen hetki töissä, että piti ihan miettiä, milloin on viimeksi tuntenut liikkeitä. Pidin sitten pienen tauon, että voisin tunnustella, mutta ei sitten liikkeen liikettä. Kotiin tultua piti kuunnella sydänäänet. Vissiin tämä helle vie virrat tyypistäkin tai sitten potkiskeli "väärään" suuntaan enkä siksi tuntenut mitään. Annettiin pojankin kuunnella pikkuveikan sydänäänet tänään ekaa kertaa siinä samalla. <3

Tänne ei mitään ihmeitä. Nyt alkaa tämä helle tympimään, kun on koko ajan niin kuuma ja öisin ei saa nukuttua. Neuvola oli taasen viikolla ja joudun nyt sitten myöhemmillä viikoilla vielä uudestaan sokerirasitukseen. Muuten kaikki ok. Verenpaine oli itselleni epätyypillisen matalalla.

Juteltiin myös neuvolassa siitä, miten tekisin esikoisen hoitokuvioiden suhteen syksyllä. Ja täytyy sanoa, että en tiedä yhtään. Mites muut, joilla jo lapsia? Jääkö isommat kokonaan pois hoidosta? Meneekö kerhoihin?
 
Nopeasti vain ilmoittelen ennen töihin ryhtymistä että muutto takana. Suurimmalti osalti. tiistaina kokonaan viimeistään... Nyt ollaan Turkkulaisia taas :D Vaavi potkii masussa minkä kerkeen joten hyvin kesti muuton hänkin :)

moon stars ja tirppa 22+3
 
MrsRock kovasti tsemppiä tulevaan!

Haalareista meillä on pojalle ostettu 56cm puku (poika synty helmikuun lopussa) ja se menee varmaankin tän ekan talven. Lämpöpussikin kyllä ajaa asian, ettei se pieni puku mikään välttämättömyys ole.

Liikkeet tuntuu enimmäkseen tuossa oikealla puolella mahaa kun istukka on edessä vasemmalla, välillä enemmän ylös ja välillä alas, vähän miten sattuu.

Isommat lapset esikko aloittaa 3. luokan koulussa ja kakkonen on 1v8kk kun vauva syntyy, eikä ole hoidossa/kerhossa tms vaan kotona.

uusille tervetuloa ja onnea hyviä ultrakuulumisia saaneille!

Onko muilla tukalaa näin helteellä? Mulla on olo välillä ollut niin tukala, että on itku päässyt. Tuuletin on mun paras kaveri tällä hetkellä, meillä on sisällä kun saunassa. Ulkona ollessa pysyttelen visusti varjossa ja juotua tulee runsaasti. Oon käynyt pari kertaa uimasssakin vaikka yleensä mua ei saa järveen kun kerran loppukesästä. Odotan jo niin kovasti helteitten loppumista!

(.) meillä on ollut miehen poika ja hänen kaverinsa viikon. Vaikka ovat kivoja poikia ja on ihan normaalia kun miehen poika on meillä ja näin lomilla pitempiä aikoja, niin kun on yksi ylimääräinen vielä, niin on kyl ottanut voimille. Pojat on jo isoja, eikä paljoa vaadi, mutta kyllä on oma arki ollut sen verran erilaista, että olen ihan poikki ja tyytyväinen kun pojat tänään lähtevät. Nukkuminen on ollut kaikilla hankalaa kuumuuden takia ja sekin vielä lisää väsymystä. Pari viikkoa ja tytöllä alkaa taas koulu ja arki muuttuu jälleen, tai asettuu uomiinsa. Selkä vaivaa, jumittuu koko ajan ja mies saa päivittäin naksautella lukkoja selästä. Pidempään kun seisoo paikallaan, alkaa alaselkä särkeä. Kauhulla odotan loppu raskautta, missä kunnossa selkä on sitten. Pitäisi varata sokeri rasitukseenkin aika.. Vauva potkii välillä hurjasti, välillä on hiljaisempiakin aikoja kun on oikein kuuma, taitaa pienelläkin olla silloin energiat vähissä.

Kohta lähdetään porukoille sunnuntai lounaalle!

CL ja mini-A 25+1
 
talvipukeutumisesta oli puhuttu, me hommattiin kaverilta kaukaloon sellanen pussi ja sit ostin kirpparilt sellasen fleecevavupuvun 56cm tai sellasen ja yhen välikausihaalarin 62cm,oli halvat nii jos ei tuu käyttöö nii sama se
 
Pitkästä aikaa taas täällä, kiva kun on tullut uusia, tervetuloa :) ja mukavia ultrakuulumisia myös :)

Kovasti tsemppiä MrsRock odotteluun :hug:

Bosch oli kirjoitellut odotusfiiliksistä. Oon välillä ihan malttamaton ja haluisin sen vauvan jo äkkiä syliin, toisaalta välillä tulee paniikki että miten siitä pienestä osaa pitää huolta oikealla tavalla (vaikkei yhtä oikeaa olekaan mutta ymmärrätte varmaan). Synnytyskin alkanut mietityttää. Oon myös miettiny tota jaksamis- ja nukkumisasiaa, varsinkin lyhyitten yöunien jälkeen ottaa helposti päähän ihan kaikki. Yhtä tunteiden vuoristorataa tää arki tuntuu olevan muutenki :D

Liikkeet tuntuu ja näkyy, muutamia tosi kipeitäkin potkuja jo tullut tonne alas :O Ja potkuja on tuntunu jo tossa tosi ylhäällä kylkiluitten alla, ihan yllätyin että vauva pääsee jo sinne asti! Mahakin on siis kasvanu omasta mielestä tosi paljo, ja nyt helteillä on oikeesti alkanu tuntua raskaalta. Tänään tuntu ettei missään oo enää hyvä olla, kun on niin sairaan kuuma! Onneks loppuraskaus on sitten viileemmillä keleillä.

Kiva kun keskustellaan haalareista/talvivarustuksesta, itsekin pohdiskellut samaa asiaa kun äippäpakkauksen sain!

Kubix, jo 26+3 !!
 
Onko kellään muulla nilkat turvoksissa? Täältä löytyy yksi, jolla päivän aikana tuli nilkoista tuplakokoiset. Ihan hirveä tunne. Toki olen viikonlopun humppassut edestakaisin vaikka missä, eli lepoa ei juuri ole tullut, mutta silti. Tiistaina lääkäri, pitänee näyttää jalkoja hälle..
 
MrsRock toivottavasti kaikki on kunnossa kontrollissa! Jaksamista!:hug:

Liikkeet tuntuneet jo kauan, yli 10 viikkoa. Tämä murunen vaikuttaa vilkkaammalta kuin esikoinen, joka oli aika rauhallinen. Tuntuu kädellä masun päältä melkein paremmin kuin ilman kättä. Välillä tosi itsekin ehdin huolestua onko kaikki hyvin, kun hetkeen ei ole mitään tuntunut.

Isompi lapsi jää meillä kotihoitoon kun ä-loma alkaa. Mietin itsekin asiaa, mutta tein päätöksen jo keväällä. Vähän jännittää miten kahden kanssa, päiväunista on varmaan ainakin turha haaveilla. Toivotaan, että vauva on hyväuninen!

Helle tuntuu tukalalta täälläkin, odottelen kovasti viileämpiä kelejä! Yritän ajatellan positiivisesti, että ainakin osaan nauttia syksystä ja talvesta kun muistelen kesän kärvistelyjä!
 
Moi vaan pitkästä aikaa...

Ei ole mitään oikein jännää tapahtunut niin ei ole tullut kirjoiteltua. Lueskellut kyllä olen muiden kuulumisia. :) olen vain yrittänyt sopeutua tähän muuttuvaan ulkomuotoon. Tunnen oloni ihan merileijonaksi.. :D vaikka kiloja on tullut se yksi kokonainen ja ei ole turvotukseen eikä muuta, mut jotenkin on haastavaa tottua tuohon rantapalloon paidan alla. :) voisin joku päivä laittaa taas masukuvaa, niin muutkin näkee millainen pötsi se jo on! :D

Haalareista, en ollut aiemmin edes ajatellut koko haalaria ennen kuin täältä luin teidän muiden pähkäilyjä. Kait se jotain pitää ostaa. Mut varmaan sellainen pussi ostetaan, joka kanssa voi laittaa kaukaloon ja rattaisiin. Tuntuu kätevimmöältä, ehkä...

Oletteko muut jo miettinyt ehkäisyä, et mitä synnytyksen jälkeen meinaatte käyttää? Mulle ei sovi hormoniehkäisy eli se on pois kuviosta ja mies sanoi ettei todellakaan mitään hormonaalista, ettei mua kestä sitten kukaan! :whistle: Kumi ei löydy joka kerta väliin. Varmoja päiviä ei ole. Sterilisaatio on liian lopullinen, kun kuitenkin toinen taidetaan haluta. Et mille sitä rupeaisi? Kuparikierukkaakin olen joskus kokeillut, mut tuli vuoto ja tulehdus ongelmat. Onneks on enää pari kuukautta synnytykseen, mut hyvähän se on jo nyt murehtia... :D

Nyt nautin vähän viileämmästä päivästä, kun ei ole niin tehottoman kuuma! Vaikka ei se muuten ole haitannut helteetkään, mutta kiva huilia pari päivää. :)

Mixed ja viikkoja kait 25+ jotain?
 
Meillä haalarit 56cm ja 62/68cm talveksi. Jos nyt talvea taaskaan tulee .

Mulle iski Iskias oikeen urakalla. Oikee puoli ei pelitä kunnolla. Jalka ei ota alle välistä. Särky menee pakaran yläosasta nilkkaan saakka. Panadol ei auta. Venytellä oon koittanu mitä pystyny. Liikahtaminenkin tuntuu välillä että joku tökkii puukolla . Kunnon hermopinne jossakin. Supusteluita pienimuotoisia ja mahankovettumista ollu nyt myös.
Perjantaina on nla lääkäri et katotaan mitä sanoo. Tuskin noi sentää ks:lle on vaikuttanu.
Jalkaterät turpoilee myös kun on näin kuuma. Nesteitä juon kyllä hyvin jnejne.

Tänään soitin ja siirsin sokerirasituksen huomenaamulta pois. Emmää pysty olla juomatta 12h. Se th tms oli samaa mieltä et nää helteet verottaa niin paljon että siirrä eteenpäin. Viimeyönäkin kittasin useasti vettä. Liian kuuma! Ihana kun on lämmin mutta vois sataa välillä! Mä alan olla ihan naatti...

Oon aika väsynyt myös. Lomat on lomailtu ja arki edessä.
Aloitan mammaloman varhennettuna.

Vesihana huutaa mun nimee taas ihan selkeesti...

Koittakaa jaksella mammat!

Nasu ja muru 25+0
 
Mää en oo ehtiny kirjotella, lomalla sitä on muka niin kiireinen. :D Oltii me oikeestikki viikko reissussa asuntoautoillen, eikä siellä juurikaan nettailtu.

Mulla ei oo turvotusta ilmenny, mutta painoa on silti kertyny ihan liikaa. :/

Haalariasiaa oli pohdittu. Mulla on tällä hetkellä vaaville 50-senttinen haalari, ja saattaa olla isompiki, en oo vielä penkonu kaikkia saamiani vaatteita. Äitiyspakkausta en ottanu, ku sisko lupas antaa oman pakkauksensa sisällön mulle, hän siis sai vauvan maaliskuussa.

Kynsisakset, harsot ym. ostan itse lähempänä laskettua aikaa. Ja lisää tuttipulloja ym. tarpeellista. Vaikka sitte äitiysavustusrahalla.

Tänään mulla oli neuvola. Tai no, eilen, ku vuorokausi vaihtui jo. Mitattiin verenpaine, joka oli 110/66 ja pulssi, 72. Painoa on tullu jo hurjasti, viime käynnin jälkeen 700g/viikko. Huh huh! Pakko ruveta katsoon mitä suuhunsa tunkee. Kaikenkaikkiaan painoa on tullu eka nlasta 6.9kg.

Hb oli 128, noussu satunnaisella raudan syönnillä. Obsidan-kapseleita oon sekottanu raskausvitamiinipurkkiin, ja sieltä joka aamu napsin jonku pillerin, joko rautaa tai vitskun. :)

Sf-mitta oli 22, hieman keskikäyrän yläpuolella. Taiston syke kuului alhaalta, oli 136. Neuvolantäti päätteli, että Taisto on pää alaspäin. :) Oli sitä mieltä, että mulle ei oo tullu yhtää ylimäärästä, pelkkä napakka kohtu vaan. Vaikka oon turvonnu joka suunnalta. Maha vaikutti hänestä pieneltä. Supisti koko mittauksen/tunnustelun ajan.

Huomenna (tai siis tänään) mulla on kontrolliultra klo 12.00.

Seuraava nla ois ma 25.8. klo 8.00. Sit on joskus viikolla 32, ja viikolla 34-36 lääkärinneuvola. Sen jälkeen en välttämättä ehdikään käydä enää, jos Taisto päättää syntyä hyvissä ajoin. 2 viimistä synnytystä on tapahtunut viikoilla 36+6.

Ei tässä enää kauaa oo h-hetkeen. Epäilen että Taisto syntyy lokakuun lopulla tai ihan marraskuun alussa. Ja kohta on jo elokuu! :)

Emo & Tale 23+4
 
Enhän mää tullu kommentoineeks montaakaan aihetta. Siispä lätinä jatkukoon. :D

Liikkeet oon tuntenu jo kymmenisen viikkoo, ja nyt ne on voimistunu kovasti, koko maha hölskyy ja paukkuu. :D Ulospäinki näkyy. Tuntuu napakoita iskuja oikealla navan yläpuolella, välillä pääsee tahaton parahdus kun semmonen isku tulee.

Isompien lasten hoidosta. Meillä 4 muksua on koulussa, 1-lk - amis. Ja vain 4v. on kotona. En laita hoitoon. Irtisanoin päivähoitopaikan alkukesällä. Johonki kerhoon voin viedä, uimakouluaki mietin ku tuo tyttö on nii hillitön vesipeto, ja päättömästi melskaa menemään aina ku veteen pääsee. Nii uimataito ois tarpeen. :)

Helteet alkaa jo ahdistaa. :/ Lomalla oli kivaa kun oli lämmin, ja kun aina meän leiripaikka oli veden äärellä, nii pääsi uiden viilentämään itseään. Nyt kotona pysyttelen mielelläni ilmalämpöpumpun viilentämissä sisätiloissa. Syksyä oottelen jo, ihanaa ku illat pimenee ja viilenee, ja saa pukeutua lämpimästi, ja poltella illan pimetessä tuoksukynttilöitä. <3 Ja sisustushulluuski iskee taas syksyn tullessa. :)

Ehkäisyasiaakin oli puitu. Mää en tiiä mikä mulle passais, lääkäri kielsi hormonaalisen ehkäsyn ku suvussa on veritulppaa jne. Että ehkä sitä luotetaan varmoihin päiviin. Se meillä on toiminu ennenki. :D

Sokerirasitukseen mä en onneks joudu. Huh. Vaikka ei se oikeesti taia olla niin paha ku muistelen 8 vuoden takaa. :eek:

Äippäloman alotusajankohtaa en vielä tiiä. Hain tänään äitiysavustusta ja lapsilisää. Äitiysrahaa en hae vielä. Katson että jäänkö varhennetulle, vai saanko työttömyyskassasta tarpeeksi, jotta voin olla työttömänä viralliseen äippälomaan asti. Oman alan hommia en voi ottaa vastaan, niitä lääkäri piti liian rankkoina kun supistelee ja alamahaa vihloo muutenkin, ja maalaustyöt on vaarallisia pitempiaikaisesti tehtynä, ja aina jos käytetään liuotinohenteisia maaleja.
 
Haalareista on ollut puuhetta :) ite kanssa arvon haalari kanssa. ja tuntuu etten edes tiedä mitä hae ja minkä kokoista :D joten tein vinkit on kultaakin kalliimmaat ja pohdinnot.

ehkäisystä mekin ollaan puhuttu.. Mies haluis vähän väliä lapsien syntymän väiin mut ite olen todennut et ehkäisyä en ota synnytyksen jälkeen koska tämänkin alulle saamiseen meni kolme vuotta ja hoidot kaveriksi. olisin vain iloinen jos tää raskaus korjaisi kroppaa niin että voisin raskautua ilman hoitoja jatkossa. se voi tosin olla vaikeaa...

Helle täälläkin koettelee.. jalat särkee aamusta iltaan hiki valuu koko ajan ja töissäkin sisällä ainakin sen 26 ja ilma ei vaihdu ja työvaatteet ei hengittä. viime viikolla meinasin pyörtyä töissä kolmeen otteeseen. onneksi nyt työkaveritkin ymmrtää ettei mul ihan niin helppoa oo kuin ennen kun oletus on et väännään samaan tahtiin kuin ennenkin :/ vähän täytyy rajoittaa.. nyt jo eilen autoin suihkuttaa yhden potilaan kolleegan kanssa ja totesin siinä et suihkusängyn laidat on tiellä et maha rupeaa olemaan sen verran edessä ettei kunnolla päse kääntää toista.. joskos saisin seuraavas neuvolas lapun ettei mun tarvii suihkuttaa enää..

Täällä issias edelleen kiusaa välil enemmän ja välil vähän vähemmän mut olen jopa miehen talutukses joutunut vessaan könyämään kun ei vaan pitänyt toinen jalka alla.

Masukki pyörii masussa ja muuten kaikki hyvin. muutto ohi ja näin :D saan taas nauttia kesästä ja vapaasta.

Tervetuloa myös uusille ja koitellaan jaksella helteessä :D

moon stars ja tirppa 22+5
 
Täällä on sokerirasitus takana, olihan se litku paljon makeampaa kuin muistinkaan ja närästi alkuun. Mutta onpahan käyty, jännitetään nyt sitten. Paaston pika-arvon nappasi suoninäytteestä, mitä en ehtinyt edes tajuta - yleensähän se on otettu sormenpäästä.

Haalarista, löysin tytölle aikoinaan kirpparilta ihanan halinalle-fleecepuvun jossa on toppausta jonkin verran ja siinä tyttö helmikuun pakkasilla kotiutui, joten pikkuveljensä saa samassa puvussa tulla myös. Kokoa en nyt muista mutta tyttö oli syntyessään 47cm ja 2690g ja oli aivan hyvä kotiintulopuvuksi, tilaa on toki isommallekin vauvalle. Äitiyspakkauksen haalarit ei ole meillä koskaan käyttöön asti päässeetkään.

Pakkausta ei nyt oteta, kun 2 edellisestä on vielä tavaraa niin paljon tallella.

Liikkeet täälläkin tuntuneet about 10 viikon ajan ja näkyvät ulospäin, välillä tuntuu että heilun itekin kun tarpeeksi kova potku tulee vaikka istuessa :D

Ehkäisyasiaan, mulle on ainoa sopiva ollut Mini-Pill ja se kai sitten käyttöön tulee taas.

Isompien lasten hoito sitten, esikoinen menee tokalle luokalle ja pienempi jää mun kanssa kotiin, se on ainoa oikea vaihtoehto. Kerhoa olen nuoremmalle miettinyt, mutta on kyllä kotona viihtyvää sorttia joten en ole päätöstä siitä tehnyt. Katsotaan ensin miten menee.

Ja kyllä, helteet ahdistavat todellakin yllättävän paljon! Töissä olo on tuskaa, vaikka kohtahan se loppuu. Kun löytäis nyt jotain muuta sinne äitiyslomaan asti - jonka mielelläni aloittaisin aikaisemminkin, mutta tuskin niin teen jos vain töitä löytyy.

Ankka & Bebe 25+5
 
Mua on lähinnä mietityttänyt se, että jos tuo mun reuma pahenee synnytyksen jälkeen (kuten lääkärit ovat pelotelleet), niin miten pärjään vauvan ja 2v:n kanssa yksin kotona. Muuten ei tarvitsisi miettiäkään, mitä tekisi. Mutta vielä on aikaa pohtia..

Helle alkaa jo olla mulle ihan liikaa, kun öisin ei saa nukuttua ja koko ajan on niin tuskaisen kuuma, vaikka ei mitään teekään. :( Ei jaksa enää!! Pinna on jo niin kireällä. Mä en kyllä muutenkaan ole oikein kesäihmisiä. Mä kans odotan syksyä! :heart:

Ehkäisyä oon jonkin verran miettinyt. Mulle ei myöskään nuo hormonaaliset oikein sovi, kun mieliala heittelee sitten miten lystää. :) Käytin pari vuotta laastaria ja se vapautti hormoneja tasaisemmin ja oma olo oli seesteisempi. Voisi varmaan kokeilla jotain kapseliakin. Esikoisen jälkeen ei käytetty mitään. Kuukautiskiertokin palautui vasta sitten, kun imetyksen olin lopettanut.

Liikkeet on nyt parina päivänä voimistunut tosi paljon. Näkyy jo päällepäin ja läppäri heiluu välillä, jos on sylissä. :)

Karole 22+6
 
Viimeksi muokattu:
MrsRock, tsemppiä vielä näihin epätietoisiin päiviin.

Näistä ilmoista allekirjoittanut kyllä tykkää, maha on kuitenkin melko pieni, joten raskaus ei menoa haittaa :)Ainoana miinuksena on, että makkarin lämpötila on parhaillaan 31-32 astetta ja tällaiselle tyypille, jonka makkarissa ei paukkupakkasillakaan pidetä lämmitystä päällä, tuossa on n. 15 astetta liikaa. Muutenkin nyt on jäänyt päälle se, että herään kahden maissa tunniksi pariksi tunniksi valvomaan, pitäisi alkaa varmaan neulomaan tai koittaa keksiä muuta hyötytekemistä noiksi tunneiksi...

Ja haalariasiasta, itse aion metsästää jostain varmaankin 62cm toppapuvun, ehtona puvulle olisi se, että sen saa jalkaosiosta myös pussiksi. Tämäkin odottaa aikaa, jolloin aktivoidun hankintojen suhteen... Samaten varmaan hommaan turvakaukaloon sellaisen toppapussin. Meillä menee juniori syksyllä eskariin, joten autolla tulee huruuteltua talvella päivittäin ainakin sen verran...

Jupsis kyseli liikkeistä. Meillä muksu hilluu tasaisesti kaikkialla, itse tunnen liikkeet mahan päältä, mutta esimerkiksi mies ei niitä vielä tunne. Missään raskaudessa ei liikkeitä ole tuntunut mitenkään "turhan paljon", tiedä sitten ovatka kaikki lapset olleen niin rauhallisia, vai rekisteröinkö mä liikkeitä niin heikosti.

Ehkäisystä, itse kuulun myös luokkaan ei-hormonaalisille ehkäisyille. Varmaan yli kymmenen e-pillerimerkkiä on elämän aikana testattu ja sivuoireet ovat olleet mitä mielenkiintoisimpia... Kuparikierrukka mulla on ollut neljä vuotta, se toimi minulla ihan hyvin, tosin menkat oli kyllä niiden kanssa melkoiset. Meidän (tai siis mun) päätös on, että mies saa suunnata vasektomiaan. Tosin nyt olen jo alkanut miettimään sitä, kuinkahan yksinäinen tästä kolmosesta tulee, isosiskot ovat niin tiivis kaksikko (1,5v ikäeroa) ja ikäero tähän iltätähteen on niin suuri...;)

Mulla oli eilen aivan vetämätön olo ja surffailin vaan netissä miettien synnytystä, ponnistusasentoja ja kotiutusaikaa. Meikä on varmaan aika hyvin valmistautunut sitten neljän kuukauden päästä :D Vielä olis kiva tietää etukäteen synnytyksen kestokin, kakkonen kun syntyi vajaan puolen tunnin sisällä sairaalaantulosta. Surffailuistani kuitenkin selvisi myös sellaista, että mikäli edellisestä synnytyksestä on yli 6-7v, niin kroppa ns. "nollautuu" eikä aiemmista synnytyksistä ole enää mitään "hyötyä". Tiedä sitten kuinka laajalla otoksella moistakin tutkimust on tehty... Nojaa, josko palautuisi tähän hetkeen ja suuntaisi pihalle.

Hiirenhäntä ja eikka 22+6
 
Viimeksi muokattu:
Liikkeistä: niitä tuntuu jo paljon ja ne on välillä koviakin. Näkyy välillä jo päällekkin päin :D välillä jo ärsytykseen asti ku häirittee nukahtamista

Ehkäsy: en ookkaan miettiny tätä ollenkaan:D Meillä ei oo ollu hormonaalista ehkäsyy varmaan kahteen vuoteen ihan kortsulla mentiin....

Syynytystä oon kans miettiny jo ja lueskellu, mietin tossa että sängyssä en siinä perinteisessä puoli-istunnassa halua synnyttää ja en haluis epiduraalia mutta saapa nähdä miten käy:D

Ens viikolla neuvola,saa nähä onko hemppa noussu rautakuurilla,painoo kattelin eile vaa alla et on tullu ekast neuvolasta 7.5kg:/

Teps&puolukka 24+5
 
Viimeksi muokattu:
Kontrolliultra takana ja epäily varmistui todeksi. Saman tien kävimme sitten muksua jatkohoitavan lääkärinkin juttusilla ja hyvillä mielin saimme poistua odottelemaan h-hetkeä. Alkujärkytys, jos näin voin sanoa, on vaihtunut pohdintaan ja itsensä tsemppaamiseen. Löydös on hoidettavissa, mutta vaatii etenkin alkuaikoina normaalia enemmän. Muutoin muksu oli terve. Liikkui iloisesti ja potki ultraajalle vastaan. Vilkasliikkeinen ihmisenalku!
 
  • Tykkää
Reactions: idada
Tänään oli kontrolliuä. Saatiin katottua selkä ja munuaiset. Vauveli painaa 570g ja on pää alaspäin. <3

MrsRock, minkälainen löydös on kyseessä ja onko vakavaa? Vai haluatko kertoa asiasta? Tsemppiä teille tulevaan! <3

Synnytys mullaki välillä tulee ajatuksiin. Otan minispinaalin jos ehdin. Muuten ilokaasulla. Näin oon suunnitellu. Puoli-istuen on mulle tuttu ja turvallinen tapa ponnistaa. :) Kaikki 5 oon ponnistanu niin.

Jee! Huomenna mökille ja Lappia kohden, ku ensin haen tilaamani mustikat poimijalta ja pakastan ne. :)
 
Ai en huomannutkaan että tuossa aloituksessa olikin jo tuosta fb ryhmästä :headwall:

Täälläkin liikkeet tuntuu tosi selvästi, pelkäsin aluksi että kun on ensimmäinen lapsi niin en jotenkin tajuaisi niitä, mutta joo ei ole siitä kyllä ollut huolta! Oisko ollut joku rv 18 kun ne ekan kerran tunsin ja avopuolisokin jo muutaman viikon päästä siitä!

Hyvä että ootte keskustellut tuosta ehkäsystä, en olis ite tajunnut ollenkaan! Hormonaalinen ehkäsy ei oikeen sovi mulle (tai ainakaan tähän asti ei ole löytynyt mitään sopivaa), mutta täytyypä miettiä vielä.

Haluisin kysyä kokeneemmilta supistuksista. Miltä ne tuntuvat, koska niitä tulee? Yritin omalta äidiltä kysellä, mutta hän ei oikeen osannut selittää miltä ne tuntuvat. Onko mahdollista että niitä ei tunne ollenkaan? Olen kauhean kipuherkkä ja pelkään kun en osaa yhtään varautua niihin :D Anteeksi, ehkä vähän hölmö kysymys!

Heltsukka & Bambiina 23+5
 
Emotar Jätän virallisen diagnoosin omaan tietooni, voin kuitenkin kertoa sen verran että kirurgisella hoidolla asia saadaan korjatuksi. Kyseessä siis tällä hetkellä vain rakenteellinen vika, mistään geneettisestä/kromosomiviasta ei ole herännyt epäilystä. Eli muutoin terve lapsi pitäisi syntyä (eihän se tietenkään ole 100% varmaa, kuin ei silloinkaan jos rakenne-Uä:ssä olisi kaikki kunnossa). Hän vain vaatii ensimmäisinä elinvuosinaan hieman tehostetumpia hoitokeinoja kuin vaipanvaihdon, unen ja ruoan.
 
MrsRock, olen kovin pahoillani! :hug: Hyvä, että vika on kuitenkin korjattavissa ja muuten pikkuisella on kaikki hyvin. :)

Ehkäisyä olen itsekin miettinyt. Jotenkin tuntuu naurettavalta ajatukselta sen käyttö, kun tämä vauva sai alkunsa yli kahden vuoden hoitojen tuloksena 1. koeputkihedelmöityksen 3. pakastealkionsiirrosta. Mutta koska lapsettomuuteen syy meillä oli mun PCO ja raskaus saattaa "korjata" sen, niin jotain on varmasti harkittava. Sen verran tässä on kuitenkin tullut laitettua omaan kroppaan hormoneita, eka e-pillereiden muodossa 6 vuotta ja sitten lapsettomuuslääkkeitä ja pistoksia, että mieluummin valitsisin seuraavaksi jonkun ei-hormonaalisen vaihtoehdon. Onneksi tässä on aikaa miettiä asiaa.

Masukuvaketjusta löytyy tän päivän masu. :)

Hydra 22+5
 
Tsemppiä teille MrsRock, hienoa että jaksatte suhtautua asiaan noinkin mutkattomasti vaikka varmasti on ollut kova pala nieltäväksi. Kaikesta voi selvitä!

Ehkäisyä olen minäkin miettinyt. Jos saisin itse päättää niin pikkukakkonen voisi ilmoitella itsestään esikoisen ollessa tyyliin 1,5-vuotias.. Ikäeroksi tulisi siis noin 2v 3kk. Tosin tämä esikoinen ei meilläkään mitenkään "ilmaiseksi" ole tullut vaikkakin luomuna kuitenkin. Jonkinlaista ehkäisyä tässä välissä pitää kai silti käyttää. Hormooneja en mielellään itseeni enää tunge, viimeksikin meni useampi kuukausi että kroppa alkoi toimia kunnolla pillereiden lopettamisen jälkeen. Voi olla että päädytään kortsuihin tai keskeytettyyn aktiin, kassotaan sitten.

Kesäloma lähenee katkeraa loppuaan :( Tajusin miten merkityksellinen tämä kesä onkaan minulle ollut, aika monia asioita tuli tehtyä viimeistä kertaa tai ainakin viimeistä kertaa piiiiiiiitkään aikaan. Tietysti tiedän että lapsen kanssa voi yhtä lailla olla ja mennä, mutta taatusti siinä on se vissi ero! Uusi elämänvaihe, vai miten se meni.. Henkinen valmistautuminen täällä suunnalla jatkaa etenemistään siis ;)

Onko muille tullut linea negraa? Mulla on ollut jo pitkään, ensin navasta häpyluulle ja nyt viime viikkoina se on ruvennut kasvamaan myös navasta ylöspäin, ilmeisesti siis kohdun mukana. Oma viivani on aika röpelöinen mutta ihan selvästi näkyvä. Olen aika skandinaavisen vaalea väritykseltäni joten vähän yllätyinkin että noin selkeä viiva on ilmestynyt. Laitan vaikka kuvaa tässä kunhan ehtinen.

Helteistä odottelua itse kullekkin ja ihania masukuvia olette laittaneet!

Bosch 27+0 (ja vauvakin alkaa olla jo kilonpainoinen :heart:)
 
  • Tykkää
Reactions: idada
Ah, kuinka onnellinen voikaan olla ihminen! <3 Entinen työnantaja soitti viimeviikolla että tahtosinko tulla takas siihen asti ku mulla alkaa äippäloma, ja tottakai tahon ku tää nykynen työnantaja on ihan paska. Se vähensi multa vuorot ku ilmotin olevani raskaana ja olin sen 2 päivää saikulla sen vuotamisen takia. Että tekis mieli polttaa koko paska... :mad:
Mutta, pääsinpä takas henkilökohtasen avustajan hommiin! Perheen teinit oli iha innoissaan ku tulin takas kun edellinen avustaja oli teettäny niillä kauheena hommia xD

Sokerirasitukseen joudun jos ens kuun lopussa on maha vielä yläkäyrillä, oispa kiva jos ei tarvis mennä sinne. :D
Alkuraskaus oli syömisen kannalta aika heikko ja nyt oon aivan onnessaan kun voin syödä kaikkea, makeaa on alkanu tekemään hirveästi mieli. :p
Ehkäisystä ei olla kauheena puhuttu. Muksuja halutaan lisää, mutta ei olla kauheena mietitty että tahotaanko samantien vai miten, joten mennään sillä millä tähänki asti, "älä laukea sisälle"..
Meillä on semmonen toppapussi, niin en tiiä siitä että kantsiiko mini toppapukua hankkia, kyllä varmaan :)
Möyrimiset ei kauheena näy mun mielestä ulkopuolelle ja ainaku joku laittaa käden mahan päälle, muksu rauhottuu, muttaku oon yksin tai laittamassa nukkuun nii kauheet reivit päällä. :D Mutta on kyllä niin ihana tuntea nuo liikkeet <3 :')


Idada&möhis 22+4 <3
 

Yhteistyössä