MARRASKUUN MURUSET 2010

Tereselle tsemppiksiä, tiiän tunteen ku yksin tarttee olla kotona ja mies reissussa, mitä ei kylläkään onneksi mun kohdalla tapahdu usein, mutta kuitenki..! Jaksamista! Ja toivottavasti se vuoto ei merkkaa mitään sen kummempaa..

Niin, oli tuosta keskenmenon pelosta puhetta..kyllä itseänikin on toi mietityttänyt, mutt nyt koitan olla ajattelematta sitä kauheesti.. viikko viikoltahan tää on varmempaa periaatteessa, että tossa kuukauden päästä varmaan voi jo alkaa olla vähän rennommin sen asian suhteen.... =) ootteko te muut jo soitellu neuvolaa? mulla siis ens viikola kääntyy kuudennelle viikolle, ja ajattelin sillon soitella.. maksaako toi ultra oikeesti 150 ja pitääkö se itte maksaa??? jotenki luulin :ashamed: ett ne ei eriksee maksa..tarttee koittaa päästä opiskelijaterveydenhuollon kautta.. =)

P.S. miten teiä muiden miehet suhtautuu raskauteen?
 
Täällä kans yks joka pelkää keskenmenoa :wave: :/ Mulla ei yhtään sellaista tosin ole takana, mut jostain syystä se nyt toista odottaessa on enemmän mielessä ku viime kerralla oli.. Siksipä varasin sittenkin ajan varhaisultraan ens torstaille, saapahan edes jotain tietoa et onko masussa mitään elämää. Tuolloin viikkoja ois 7+4.

Täällä ollut tänään hiukan parempi päivä öklöolojen suhteen, mut eiköhän ens viikko taas mene ihan samalla kaavalla ku viime viikkokin, jos masussa jotain elämää edes on :ashamed:

Josefiina84 Täällä mies suhtautuu ihan hienosti ja positiivisesti raskauteen, olihan tämä meidän molempien toiveena ihan yhtä lailla :) Ehkä ei ihan niin täpinöissään ole ku ekaa odottaessamme mut iloinen toki on asiasta, omalla tavallaan :heart:

 
RouvaPapunen kyllä mullekin yksinolo koirien kanssa on tuttua puuhaa. Mies on paljon ulkomailla hommissa, sellasia kolmen viikon jaksoja kerrallaan. Eli tää vajaan viikon yksinolo on kyllä ihan pientä siihen mitä on ollut ja mitä on tulossa:( Tähän saakka kaikki on ollut ihan ok, mutta nyt nää alkuraskauden oireet (kuvotukset, närästykset, nippailut, väsymys...) oli vaan tänä viikonloppuna liikaa;) Mutta kai tää tästä. Meillä asuu kyllä suku täällä, mutta hirveästi ei heistä ole koiranulkoilutusapua, koska noiden meidän koirien kanssa pitää, muiden kun meidän, tehdä lenkit erikseen (tai sitten kaksi ulkuluttajaa), ettei kukaan lennä nurin.
Josefiina84 kiitti tuesta;) Olen muuten itse kanssa Kanta-Hämeen alueelta, kun kyselit jokin aika sitten löytyykö muita.
 
terese kyllä sitä varsinkin nyt on huomannut että olis se kiva kun oma kulta olis kotona,kaipaa sitä paljon kotiin kun tunteet myllertää ja olis niin paljon asiaa :)+ että on hirmu väsynyt...nooh onneksi sillä alkaa pian talviloma :heart: toivottavasti se sun vuotos ei merkkaa mitään... =)
 
tää päivä onkin mennyt oksennellessa pitkin päivää, siis aina kun jotain olen suuhuni laittanut :x ja vieläkin on tunne ettei tää tähän jää..
ihmeen ajoissa on kyllä oksentelu/kyökkiminen alkanut kun vertaa edellisiin kahteen yksösraskauteen ( joissa siis olen yhden käden sormis voinut pahoin jostain rv6 -> ) tässä odotuksessa oksensin ekan kerran jo noin 6 päivää oletetun oviksen jälkeen ja sen jälkeen oonkin kyökkinyt/oksennellut joka päivä lukuunottamatta viime viikon to ja pe ja nyt mennään vasta viikoissa jotain 4+6/5+0..

ens viikon pe olis neuvola heti aamusta



 
Josefiina: Musta on ainakin välillä tutntuneut että enemmän innoissaan vauvastaon tuo mies ja siis minäkin olen tosi innoissani! Se jo puhelee niistä viidestä seuraavastakin :D

Kurpitsa: Kuulostaa hurjalta! Mulla on pari kertaa ollut ällöolo ja esikoista odottaessa en oksentanut ensimmäistäkään kertaa
Jotenkin toivoo, että nyt oksentaisi edes jonkun kerran, tekisi tästä jotenkin todellisempaa, mutta tuo kuulostaa jo aika pahalta! Voimia!

Tämä on ihanan aktiivinen ketju!

Milloin te olettes oittaneet/aioitte soittaa neuvolaan? Mulla neuvolantäti on yhteistyökumppani näissä työhommissa ja jotenkin jännittää sinne soitella :) Mutta onpa ainakin tuttu ja tosi mukava neuvolantäti! Milläs viikolla ne ekat neuvolakäynnit olikaan?
 
Pitikin mennä aikoinaan"hätäpäissään" keksimään tuollainen "nikki" tälle palstalle; näyttää niin tyhmältä...Mutta eipä se varmaan muita haittaa..

Viikkoja nyt 4+ jotain ja oireita tuntemukset mahassa ja tissit ovat sivuilta vähän arat. Mutta ihan hyvä, että on näitä tuntemuksia; tuulimunaraskaudessa loppuvuodesta 2009 ei tuntunut miltään ja niinhän siinä sitten kävi. Mutta kyllähän monet ovat ihan oireettomiakin, ainakin alussa.

Meillä varmaan ollaan molemmat ihan yhtä täpinöissämme tästä plussasta. Esikoista odoteltiin reilu vuosi ja tuulimunaa reilusti yli vuosi ja nyt raskautuminen onnistui parissa kuukaudessa.

Kiva kyllä lukea samassa jamassa olevien kuulumisia.

Nyt saunaan!!!
 
tää neiti menee taustalle nyt, oksentelu ja 24/h pahoinvoinnin takia :ashamed:
Saa nähdä joutuuko tippaan taas. Onneksi tää pahoinvointi alko 2 viikkoa myöhemmin kun ekassa :attn:

Onnea ja jaksamista uusille ja vanhoille :hug: :flower:
 
Minulla on onnen hetkiä :) on menossa toinen ilta, kun ei vuotoa ole enää tullut ollenkaan.
Eilen vielä päivällä vuosi yhden siteen verran. Iltaa kohti se loppui tyystin ja tänään ei sitten ole vuotanut yhtään, eikä vessassakaan ole tullut paperiin yhtään mitään. :heart: :eek: =)
Joskos se vihdoin sitten loppui se vuotelu kokonaan.
Ja tulevana lauantaina meillä vietetään Roméon 7v päiviä. Kaksoset ja Roméo lentävät keskiviikkona suomeen. :) :heart:
Nyt sitten alan odotella 29.3 ja sitä ekaa "virallista" ultraa. :heart:

rv:6+0
 
Aikainen huomen!
Hittolainen mikä yö takana, koko ajan ihmeellisiä "turhia" heräilyjä yms. Tuntuu etten ois nukkunu kuin parisen tuntia. Nyt peukut pystyy et jaksan töissä ja oksetusolo pysyis poissa. Jotenkin nyt heti aamusta tuntuu et tiukka päivä tulossa, jääkaapin ku aukasin meinas tulla jo pala, hais joku niin kauhialle siellä :x

Miimille jaksamisia! Koita selvitä, mehujäätä ja jäisiä marjoja, jos ei muuta. Tiedän tuon tilanteen, mulla oli lasi koko ajan vieressä josta otin minimaalisia hörppyjä koko ajan, jotta etes hiukan nestettä sais alas taikka pysymään.

Mut ei se auta, ku kaapia evästä ja alkaa hiipumaan töitä kohden! Vointeja mammat :heart:

Minnäi ja Myry 7+2 (ultraan 3pvä enää!)
 
Mulla vihdoin toi toinen boobsi heräsi ja kipeyty :LOL: Huomasin eilen combatissa et pitäs ostaa tukevammat urheiluliivit :LOL:
No tänne ei edelleenkään mitää kummempaa tai uutta..neuvolaan enää 3 viikkoa =) eli soitettu on jo viikko sitten.
Mies on innoissaan mukana ja on oikein ihana tyyppi =)
Vaikka mulla ei oo ikinä ollut keskenmenoja eikä tuulimunia niin jotenkin silti niitä aina vähän pelkää...kauhea ajatus mennä ultraan ja siellä ei oliskaan mitään. :ashamed: Mut ei noita kannata kuitenkaan murehtia liikaa, koska mä kuitenkin ajattelen sen niin, että tuulimunassa ei ole ollut mitään mikä voisi kehittyä ja keskenmenossa usein on kyse siitä, että alkiolla ei ole ollut mahdollisuutta kehittyä normaalisti. Ei tietenkään kaikissa tapauksissa, mutta usein.
mutta tää rupee juomaan aamuteetä ja katsomaan täydellisiä naisia B)

Riikka & öttiäisvauva 5+1

Niin ja tosissaan vointeja kaikkille pahoinvoiville :flower:
Mun ei ole siitä tarvinnut vielä toistaiseksi kärsiä...*koputtaa puuta*
 
Täällä kans yksi onnellinen pahoinvoinnin kanssa eläjä =)
Mun pahoinvointi alkoi jo viikkoa ennenkuin menkkojen ois pitäny alkaa ja jatkuu edelleen.
Ei mitenkään kauhea ole kun ei oo vielä tarttenu oksentaa, mutta jatkuvasti etoo ja närästää..

Jotenki ei jaksa valittaa tästä olosta kun on sitä niin onnellinen ollessaan vihdoin raskaana :D

Nyt kaikki koht jo tietää et odotan ku mitäpä tuota salaileen, jotenki sellanen tunne itellä et hyvin menee =)
Meinasin neuvolaa varata vasta sitten ku kuulevat samalla sydämen lyönnitkin. Kerkesin kuitenki viimeks kuulla ne perus lätinät ja saada kasan esitteitä et ei toivottavasti sitä rallia tartte toista kertaa vuoden sisällä kuunnella.. eikös se ollut vkolla 8-9 ku vois äänet jo kuulua?
Mies on ihan yhtä onnessaan tästä odotuksesta ja puhuttelee meitä ( mua ja vauvaa ) monikossa koko ajan :heart:

piprane ema ja kauan kaivattu 5+3
 
Tirlittan1968
Onko muilla nukkuminen vaikeutunut nyt raskaana? Mulla ollut monena yönä univaikeuksia ja kovasti näen unia. Tissit on myös tosi arat mutta muuten kaikki menee hyvin.
Mä menen ekaan neuvolaan viikolla 9 ja odotan innolla kaikkia esitteitä ja ohjeita ym. Mulla on esikoisen synymästä kuitenkin jo 17v joten moni asia muuttunut varmaan senjälkeen. Olen myös kertonut monelle olevani raskaana ja lähimmät ovat jo tuoneet vauvapaketteja ym sälää.
Aamukahvia hörpin ja kohta koiran kanssa aamulenkille. Aion koiran rytmiä nyt pikkuhiljaa muuttaa vähän myöhemmäksi ettei sitten vauvan kanssa tarvitse lähteä aamulla liian aikaisin koiraa viemään.
 
huomenia kaikille! :heart:

pääsin eilen valkkaamaan tulevaan "lastenhuoneeseen" tapetteja... olimme jo suunnitelleet ko .huoneen tapetoimista huhtikuun aikana, olin sitten raskaana tai en ja silmällä pitäen mahdollista jälkikasvua :D nyt sain sitten valita ja ihanat disneyn bambi tapetit pitikin sitten valita... muuta en kyllä ennen rv 12 aio hankkia. ja nää ois hankittu vaik en ois raskaana tosiaan vielä ollukaan.. :)

mua kyllä keskenmeno pelottaa.. en oo sitä koskaan kokenu mut se ois vaan niin valtava pettymys ja pelko et kauanko sitten sen jälkeen taas menisi aikaa uuteen raskautumiseen vai onnistuisiko ollenkaan. suurin osahan keskenmenoista tapahtuu ennen vkoa 8...et ainakin kun sinne nyt pääsis ni vois vähän enemmän iloita. ajattelin tänään varata varhaisultraan ajan..
 
Vältettäviä:
Alkoholi
Benecol, ProActiv, Evolus, Reducol (Kasvistanolia tai -sterolia sisältäviä elintarvikkeita ei suositella)
Hauki (korkea elohopeapitoisuus)
Huumeet
Inkivääri (ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Isokokoiset, sisävesien ahven, kuha ja made - runsasta ja yksipuolista käyttöä vältettävä (elohopea)
Itämeren lohi ja isot silakat - turvallista syödä 1-2 kertaa kuukaudessa (ympäristömyrkyt)
Kofeiini - ei yli 300 mg päivässä (keskenmenoriski saattaa nousta)
Korvasienet (käsittelystä huolimatta sisältää myrkkyjäämiä)
Luontaistuotteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Maksaruuat (riski saada liikaa A-vitamiinia, voi aiheuttaa keskenmenon tai sikiövaurioita)
Merilevävalmisteet - ei suositella jos jodimäärä ei ole tiedossa (jodin liikasaanti haittaa sikiön kehitystä)
Mäti (listeriariski)
Pateet (listeriariski)
Papaija
Pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot eli homejuustot, tuorejuustot, feta (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pastöroimaton maito ja kaikki siitä valmistetut maitotuotteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen)
Pellavansiemenet ja pellavarouhe - sisältää kadmiumia ja syaanivetyä (kiellon ehdottomuus epäselvä, ei Eviran listalla)
Raaka liha, myös raakakypsytetty, esim ilmakuivatut ja kylmäsavukinkut (toksoplasmoosiriski, listeriariski). Tokso kuolee jos liha ollut pakastettuna useita päiviä, mutta listeria vain kuumennettuna 72c.
Ravintolisät (osa), mm. kaikki A-vitamiinia sisältävät (A-vitamiinin liikasaannissa riski sikiön kehityshäiriöistä)
Rohdosvalmisteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)
Sakariini (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Sukraloosi (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Syklamaatti (makeutusaine, josta ei ole riittävästi tutkimuksia jotta voitaisiin todeta turvalliseksi)
Tupakka
Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavukala-valmisteet (listeriariski, paitsi kypsennettynä yli 72 celsiusasteen) - graavikala ja kylmäsavukala itse tuoreesta kalasta tehtynä ja nopeasti valmistamisen jälkeen nautittuna ei ole listeriariski!
Vihertävät, ruhjoutuneet ja itäneet perunat
Yrttiteet (voi sisältää luontaisesti haitallisia aineita)


Sallittuja:
Aspartaami (makeutusaine)
Asesulfaami K (makeutusaine)
Hunaja (Ei alle vuoden ikäisille lapsille, botulismiriski)
Kalaöljy, jos siihen ei ole lisätty A-vitamiinia (kalanmaksaöljyä vältettävä A-vitamiinin takia)
Lakritsi, salmiakki - kohtuukäyttö (< 50 g/kerta), säännöllistä käyttöä vältettävä (sisältää glykyrritsiiniä, joka aiheuttaa turvotusta ja nostaa verenpainetta, ennenaikaisen synnytyksen vaara)
Maksamakkara ja -pasteija - enintään 200 g / viikko, ei yli 100 g kerralla, ja päivittäisessä käytössä enintään 30 g / päivä (vastaa kahta viipaletta tai 2 rkl)
Pakastevihannekset - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä
Pavut- huuhdeltava, liotettava yön yli ja keitettävä pakkauksen ohjeen mukaisesti (riittävän pitkä keittoaika)
Raaka kala, kunhan kala on ehdottoman tuoretta eikä kylmäketju ole katkennut. Kala tulee säilyttää alle +3 C-asteessa! (Jääkaapit usein lämpimämpiä.)
Raaka kananmuna, jos se on suomalaista
Siipikarjan liha - kunnollinen kypsytys (raa'assa lihassa salmonellan vaara)
Silli - kohtuukäyttö, voi sisältää runsaasti suolaa (ks. Suola). Jos silli on kotitekoista, varmista ettei ole käytetty tyhjiöpakattua kalaa (listeriariski).
Suola - kohtuukäyttö muistettava, lisää turvotusta ja nostaa verenpainetta
Tuoreet vihannekset - huolellinen pesu, ei saa syödä multaisia tai hiekkaisia vihanneksia
Ulkomaiset pakastevadelmat (ja ehkä muutkin ulkomaiset pakastemarjat) - kuumennettava ennen käyttöä (90 C, 2 min), norovirusriski
Valmisruoat - listeriariski, kuumennettava ennen käyttöä


Apteekista saatavat itsehoitolääkkeet, joita saa käyttää:
Itsehoitolääkkeet (osa), varmista aina sopivuus apteekista, neuvolasta, lääkäriltä tai teratologisesta tietopalvelusta
Strepsils (lähde teratologinen tietopalvelu)
Bafucin (lähde teratologinen tietopalvelu)
 
Moro ja tervetuloa taas kaikki uudet joukkoon! :)

Täällä sit on tänään eka kertaa jo halailtu wc-istuinta ihan kunnolla, viime viikon sinnittelin pelkän kuvotuksen kans mut tänään annoin jo periksi - ja helpotti onneks, ainakin vähäks aikaa.. On tääki touhua :(

Noista maitopohjaisista ruoista mä oon pitänyt linjana sitä, et saa syödä jos se on pastöroitua (eli käytännössä kaikki suomalaiset juustot kai on), myös vuohenjuustoa tosin söin viime kerrallakin.. mut sitä ei kai ois saanu oikeastaan syödä.. :( mut aattelin kai et mitä tuosta jos kerran-kaks koko aikana syö.. mut eikös niissä ollu se joku bakteerivaara, jonka takia niitä ei suositella ja senhän toki voi saada jo kertasyönnilläkin. Mä en ehkä oo paras näistä valistamaan, kun en itse enää varsinkaan loppuajasta jaksanut niin pilkuntarkasti niitä noudattaa :( :D

Muoks: Miimiiltä näköjään oli tullutkin tosi kattava listaus, hieno homma :)

 
Jees, eka neuvola aika varattu ja yllätykseksi sain sen jo ens tiistaille!
Onko kellään tietoa että kustantaako kaupunki varhaisultran pk-seudulla? kun neuvola täti sanoi että varaillaan sit aikaa ultraan, ei kai np-ultraa vielä varata? Hmm.. No sithän sen näkee :)

rv5+3
 
Täällä varmaan keskenmeno on jo alkamassa :ashamed: Eilen illalla valkovuodon seassa punaisia veriviiruja, yöllä rusehtavaa ja aamulla myös. Menkkakipuja hiukan. Kaippa tämä sitten alkaa vuotamaan itsekseen. On se kyllä jännä mikä näissä rv6+ mättää? Aiemmat keskenmenot olivat myöskin 6+5 ja 6+3, mutta ilman lääkkeitä eivät tulleet ulos :( Mutta nyt taas ei mitään vuotoja tullut, hieman masua juilii ja korpeaa mieltä. Kiva kulkea rätti housuissa ja jännätä koskakohan hanat aukeaa kunnolla. Poistun listalta sitten kun tiedän ettei toivoa enää ole. Aika kurjat fiilikset.

Luen kyllä teidän muiden juttuja, mutta en oikein jaksa kommentoida kun en voi vielä yhtä iloonne :(

Tietääkö kukaan voiko ultraan mennä jos vuotaa verta??? :attn:

Toive ja nyt tuskin 6+4
 
Kuulumisia ultrasta: yksi elävä sikiö oikeassa paikassa, joka vastaa viikkoja 6+5, ovistestin mukaan 6+6 ja menkoista 7+3. Gyne laskisi ovistestin mukaan ja ilmeisesti mulla näytti plussaa 2 vrk ennen ovista. Itse olin laskenut olevani 7+0 tänään jos ovis ois ollut seuraavana päivänä plussasta. Marraskuulle laskettu aika tulee menemään. Oisko se nyt sitten 2.11.
 
Onnea Ella-83 :flower:

Saisinpa mäkin jo varmuuden siitä, että kaikki on niinkun pitääkin. Ultraan ajattelin mennä vasta sitten kun neuvolasta laittavat jos ei mitään vuotoja tms. tule. Oon kokoajan kyllä aivan paniikissa, että tämä menee kesken tai on kohdunulkoinen.. Menis nyt muutama kuukausi nopeaa. :kieh:

Oireita ei vieläkään oikeastaan kummempia (siksi kai kokoajan pelkään sitä keskenmenoa). Tai siis mun mielestä ei ole oireita kun ei ole pahoinvointia. :D Rinnat aristaa ja mahaa nippailee. Haluan pahoinvointia! :LOL: Vaikka pariksi päiväksi että tuntuu olo raskaana olevalta. :snotty:

vk5+2 tai jotain sinne päin. :whistle:
 

Yhteistyössä