Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

Mulla ei ole vauvoille ollut villapukua, mutta 2 talvivauvalla meillä on ollut toppapuku ja sitten sellainen Lodgerin tosi ihana paksu fleecepussi, missä on karvavuori ja toisena pussina Ticketin untuvamakuupussi. Näillä on hyvin pärjätty pakkasillakin ulkoilla.

Eilen reippailin tunnin lenkin rattaita työnnellen, voi kamala, mitkä supistukset ja vihlonnat sai aikaan. Tänään jos ottaisi hieman rennommin, vaikka ilman rattaita... Toivottavasti mun lenkkeilyt ei nyt lopu tähän :(

Jaahas, se olisi lähdettävä viemään muksu kerhoon.

Ai niin lapsilisistä meillä ne tulee minun tilille ja lähtee sitten aina minun tililtä suoraveloituksena osa lapsilisistä lasten säästövakuutustileille. Ihan kätevä ja toimiva ratkaisu ollut. Ei mitkään isot summat lähde, mutta 18 vuoden säästösuunnitelmalla ihan mukavan summan saavat sitten 18 vuotiaana rahaa ulos.

kirppunen 32+3:heart:

Viimeksi muokattu:
Voitteko kuvitella ekaa kertaa varmaan puoleen vuoteen mä oon nukkunu YHTAÄJAKSOISESTI klo 23-6:30!!! Siis uskomatonta! Mä olin niin pirteä kun heräsin. Olin aivan yllättynyt. Mietin siinä, et miten ei yhtään väsytä.. mut jos saa nukuttua 7,5 tuntia niin onhan se ihan luksusta. Toivottavasti sama toistuu nyt seuraavina öinä synnytykseen asti (toiveajattelua.. ).

Muutoin tänne ei kuulu kummempaa. Huomenna poksuu taas viikot. Jäi se lastenhuonekin maalaamatta viikonloppuna. Mies oli jotenkin niin pettyneen oloinen ku sanoin, et mä voisin sen maalata. Sillä kun on vielä tikit polvessa. Onneksi tajusin, et se haluaa sen maalausurakan tehdä ihan itse ja laittaa sitä kautta pojalleen huoneen kuntoon. Menin sit vaan päikkäreille ja tokasin, et kerkeehän sen myöhemminki. :)

Ai niin ja jos täällä oli joku muukin joka kärsii ummetuksesta niin kokeilkaahan sellasta, et laitatte yöksi pari kolme kuivattua luumua vesilasiin turpoamaan. Aamulla juotte sen veden ja syötte luumut. Voin sanoa, et siinä pitää sit olla vessa vapaana ja lähella suht nopeesti. Helppo ja lääkkeetön tapa siis saada helpotusta elämään.

Tuosta lapsilisästä me avattiin uusi tili mun ja miehen nimellä jonne sitten lapsilisät menee lyhentämättöminä joka kuukausi. Niistä rahoista sitten maksellaan ajokortit ja muut kalliit jutut (onko niitä muita kalliita ku ajokortti?). Sitten kun ikää on tullut tarpeeksi niin muutetaan tili joko pojan nimelle tai siirretään rahat pojan omalle tilille. Sitä katotaan sit parin kymmenen vuoden päästä. :)

AaVee ja pikku L 27+6

Mun mielestä on ihana ajatus että lapsella on sitten rahaa odottamassa kun täyttää 25 vuotta ( me ei siis meinata antaa niitä rahoja ennen kun on ees vähän järkeä päässä :D ), ja sitten appiukko laittaa aina kolmen vuoden välein sen maksimisumman minkä saa laittaa ilman veroja. Joten onhan siinä sitten lapsella pesämunaa vaikka omaan asuntoon.

Mulla oli eilen ihan kauhee päivä, kun mun häntäluu vihoitteli ihan kunnolla. En päässyt kävelemään, en pystynyt istumaan, seisomaan tai oikeastaan mitään. Makaamaan pystyin liikkumatta niin ettei sattunut, ja tänään taas virkeänä töissä. |O Nyt se on hiukan parempi, kun otin särkylääkettä heti aamulla.

Mulla ei oo kyllä ummetuksesta tietoakaan, mutta yks tosi hyvä konsti on syädä hesen ruokaa!! :LOL: Mulla ainakin toimii niin nopeesti, etten yleensä syö paikan päällä, vaan otan ruoat kotiin ( ja tää toimii siis ilman raskauttakin ).

BV se on ihan ok, jollei lista oo aina kunnossa.

Liirah + Sissi 28+4

Ei kellään ole viisaudenhammas oireillut raskauden aikana? Ihan pakko avautua kun meinaa itku tulla tähän särkyyn.. Viime perjantaina alko pakottaan ja nyt eilen uskaltauduin hammaslääkäriin. Se oli vaan niin syvältä se koko käynti! Paikkas 2 pientä reikää kun kuulemma särky johtuu niistä. No ei oo kipu menny mihinkään ainakaan vielä! Panadolia saa vetää maksimi määrän että pärjää:( Eivät poista nuita hampaita ja sen ymmärrän leikkausriskien takia, mutta ei edes antibioottia suostunu kirjottaan. Sen oon kuullu monella auttavan. Mutta kun poski ei kuulemma ollut tarpeeksi turvonnut ja arka. No eipä tietenkään kun olin vasta särkylääkettä ottanut! Jos ei ala helpottaan niin taidan tehdä uuden lenkin siellä... ei vaan saa öisin nukuttua:/

Huomenia taasen kaikille, takana mukava viikonloppu täynnä tapahtumia. Käytiin Habitare-messuilla ja eilen vietettiin miehen kanssa hääpäivää mukavissa tunnelmissa. Tosin mieheltä jäi meidän yhdessä valmistama ruoka kesken, kun sai yhtäkkiä kauhean päänsäryn ja pahoinvoinnin. Pari tuntia sillä meni potiessa ja nukkuessa, mutta ihana päivä kaiken kaikkiaan viettää ihan kahdelleen rakkaansa kanssa, kiireettä.

Onpas muuten tooosi rasittava tuo punaruudullinen tausta, joka tänne palstalle pärähti yhtäkkiä?!

Kävin eilen läpi vähän serkulta saatuja ja äitiyspakkauksen mukana tulleita vauvanvaatteita. Serkulta oon saanut mukavasti koon 50cm juttuja, joten niitä ei kyllä kauheasti tarvitse ostella, ehkä jotain ihan perusjuttua, pari kietaisubodya ja puolipotkaria, ehkä sukkia ja silleen.. vähän lieveni kanssa mun tuomio noista äitiyspakkauksenkin vaatteista :) ihan hyvälaatuisiahan ne on, vaikka joistakin vähän ylimääräisiä lankoja repsottaakin. Vaatteet on kuitenkin tosi sieviäm kankaat vaiktutaa hyviltä ja vaikka koot onkin reiluja, eiköhän ne kaikki tänä talvena ja ens kevään aikana pääse vaaville käyttöön. Ainoastaan ne ulkohaalariin kuuluvat tossut ja tumput lähtee vaihtoon, koska niistä oli jonkun verran langat purkautuneet ja oli jotain ruskeita tahroja.

Kysymys navanympäryksestä Mä nimittäin oon viime päivinä huomannut, että erityisesti suihkussa käynnin jälkeen tai välillä muutenkin iho on navan ympäriltä ihan valkoinen joltain 5 cm halkaisijan kokoiselta alueelta. Ihan siinä navassa ja sen välittömässä ympäristössä on vähän tummempaa pigmenttiä, mutta sitten sen ympärillä iso vaalea alue, vaikka muu vatsan iho on normaalin punertavan sävyinen (tai suihkun jälkeen kovinkin punakka, minä kun tykkään kuumista suihkuista..). Näyttää vähän hassulta, ihan kuin veri ei kiertäis kunnolla siitä navan ympäriltä? Onko tää tuttua muille, ihan normaalia?

Hihi, meidän vauva on ollut ihan villillä tuulella koko viikonlopun, kauheat möyrinät siellä käynnissä. Mies kertoi tuossa aamulla, että oli yöllä ollut valveilla ja kokeillut vauvan liikkeitä mun nukkuessa :) siellä meidän öttiäinen oli potkinut isiään kovasti, ja mä olin ihan autuaan tietämätön unten mailla :heart:

Siilinlapsi ja öttis 28+4

Niin se rv 30 etappi vaan hiipii pikku hiljaa lähemmäs, kauheen nopeesti menee aika!

Ai niin, hommasin myöskin sen Tuttan karhupuvun, mutta koossa 50cm. Mietin niitä kokoja kyllä, mutta oli sen verran reilun näköinen 50cm, että menee varmaan alkuun hyvin vauvalle, ja sitten kylmemmille ilmoille hankitaan kuitenkin joku toppapuku vaunulenkkejä varten. Toivon mukaan sitten kevättalvella pystyis hyödyntämään jo sitä äippäpakkauksen pukua ja niitä siitä tulleita välihaalareita, niin ei tartte niin kovasti ostaa noita ulkovaatteita. Ostin myös Tuttan puuvillahaalarin nallepuvun alle koossa 50cm, koska Sokkarilla ei ollut enää kokoa 56cm, mutta lupasivat, että voin palauttaa ton puuvillahaalarin jos löydän jostain muusta liikkeestä sen koon 56cm. Se menis sentäs vähän kauemmin talvivaatteiden ja normivaatteiden välissä mukavana lisälämmikkeenä. Näin järkeilin, vaikka oonkin vielä näissä vauvanvaatteiden kokoasioissa aika pihalla :)

Napa Mun napa pullahtaa ihan kunnolla ulos ruokailun jälkeen, ja on siis aamuun asti ihan ulkona, eilen illalla onnistuin kolhimaankin napani vessan oven kielekkeeseen, kun en aina muista omaavani isoa mahaa :(
Tykkään kanssa lämpimistä suihkuista, ja suihkun jälkeen navan ympärys on isolta alueelta sini-punainen, en tiedä miksi mutta luulisin sen olevan normaalia :)
Kävin juuri äsken ystäväni kanssa kävelemässä tunnin lenkin, kiva kun on lenkkikaveri, vaikkakin tämä ystäväni on nyt pahasti henkisesti sairas, eikä siis sen puolesta kivajuttu ollenkaan.
Täytyisi lähteä käymään kaupassa, kun mieleni alkoi tehdä omatekoisia jauhelihapihvejä ja kanttarellikastiketta.. kaikenlaisia mielitekoja täälläkin päässä :D
Huomenna neuvola aamusta 08:30, täytyy yrittää ajoissa nukkumaan, oon koukuttanut itseni kutomaan vauvalle sukkia ja lapasia yms. ilta+yö aikaan =)

Tanya & herra hukkapätkä 32+3

huh mikä urakka mut nyt on yläkerta siivottu ja järjestetty mein makkariin pinnikselle paikka...
alakerta olis viel siivousta vailla mut katotaan nyt jos tänään viel jaksaisin ainakin pintapuolisesti siivota päälimmäisiä mut nyt meen koisimaan hetkeksi |O

tosi ärsyttävä tuo tausta nyt, mua ainakin tahtoo ottaa silmiin ja saa räpytellä koko ajan mut kaipa tuohonkin uudistukseen joskus tottuu..ääh, miksei tää palsta voinut pysyy ennallaan..

viisaudenhampaista mulla ei oo vaivannu kun niitä ei oo ollu :) mut joku kuukaus sitten huomasin et ensimmäinen viisaudenhammas on puhjennu :LOL: en sitte tie onko raskaudella sen asian kanssa mitään tekemistä! Mulla noi viisaudenhampaat on näkyny ihan pinnassa röntgenkuvissa ainakin 4 vuotta alhaalla, mut ylhäällä olevat oli ainakin vielä viime syksynä jossain syvyyksissä :) ei sen puoleen, että en niitä kyllä kaipaakaan!

navasta, mulla ei varmaan koskaan pullahda napa ulos kun se on niin syvä :) pohjaa ei edes näy!

Täällä viikonloppu meni töissä ollessa ja nyt perjantaihin saakka olis taas vapaata! tänään nukuinki oikeen pitkään :) Eilen illalla meillä ei tullut lämmintä vettä lainkaan ja jouduin käymään kylmässä suihkussa! Meillä on siis lämminvesivaraaja, minkä pitäs lämmittää vesi yön aikana! Noh, eipä tullu viel aamullakaan lämmintä vettä! Vaihdoin kytkimestä niin että vesi lämpeekin nyt päivällä ja alkokin lämpeemään :) mut en sitte tiedä miks yökytkin ei oo toiminu :( toivottavasti ei nyt levii koko varaaja!

Rimpula on taas touhunnu kovasti koko vlopun ja musta tuntuu et se on jotenkin ihan poikittain ja kaksinkerroin : / keskiviikkona ois neuvola, toivottavasti terkkari sais jo jotain käsitystä asennosta!

Jaahans, jos lähtis koirien kanssa metsälenkille :) on tuo selkäkin ollu taas vähän parempi ja oon huomannu et jos hiukankin yrittää vaan päivän aikana liikkua niin illalla ei oo lainkaan niin levottomat jalat :)

hattis ja rimpula 31+2

Huhhuh johan on ollut viikko. Eli käytiin pohjanmaalla sukuloimassa. On niin monta ihmistä jotka pitäis aina ehtiä näkemään mut hyvin reissu meni. Sain veljien lapsien vanhoja vaatteita ja tavaroita isot läjät ja mulle pidettiin baby showerit. Lahjoja tuli ja enää puuttuu vauvan amme. Reissu meni tosiaan hyvin siihen asti kun kotona alettiin purkamaan autoa ja kysyin mieheltä et missäs ne loput kassit. Mies oli vähän että öööh? Todettiin sitten että puolet tavaroista jäi toisen auton perälaatikkoon. Siellä mm. mun käsilaukku jossa neuvolakortti. Noooh mies olisi muutenkin lähtenyt taas lähiviikkoina käymään siellä 300 kilsan päässä viemässä jotain tavaroita, mut nyt reissu taisi siirtyä huomiselle tai perjantaille. Ai että miehillä on sit hyvä muisti.

Kauheesti tänne oli kirjoiteltu ja pitää vielä vähän lueskella.

Eveny ja poju 31+5

Moikka vaan:wave:

petite: Mulla oli alkuraskaudessa ongelmaa hampaiden kanssa. Oli hermoon asti oleva reikä ja sitä piti juurihoidattaa muutamaan otteeseen. Ja samalla poistettiin viimeinen viisurikin. Ei hammaslääkäri pitänyt ongelmana sitä,että olen raskaana vaan ihan normaalisti hoiti mun hampaat. ja tulihan niitä käyntejä monta. Mutta se särky on kamalaa: /

Te olitte kauheasti kirjoitelleet taas. Viikonloppu meni raksalla joten en ole kauheasti ehtinyt syventyä kirjoituksiinne. Mulle iski paniikki kun tajusin,että l.a:n 12 viikkoa ja vaikuttaa siltä,että remppa ei välttämättä ole ainakaan täysin valmis siihen mennessä! Olisi kamalaa muuttaa kun vauva jo syntynyt tai jos en voisi laittaa kunnolla kaikkea valmiiksi:( Mutta mä elättelen toiveita,että saamme alakerran valmiiksi...yläkertaa nyt voi rempata vaikka siellä asuttaisiinkin. Minä olen sitten konkkailut edes takaisin ja yrittänyt edes tehdä pikkuhommia mitä pystyn. jalka on jo sillä tavalla parempi,että sitä ei särje,mutta kipsi hidastaa liikkumista:confused:

Niin ja minä kärähdin sokerirasituksessa|O Toisen tunnin arvo saisi olla 10 niin mulla se oli 10.4. Mun neuvola aikaistettiin ja saan sitten kotimittarin käyttööni. Nyt en olisi kyllä kaivannut enää mitään ylimääräsitä tähän härdelliin,mutta minkäs teet. Hyvähän niitä arvoja on seurailla.

Sitten mua ahdistaa,että kuinka paljon mä lihon nyt kun tämä liikkuminen on tosi minimaalista. Lisäksi on tullut syötyä vähän sitä sun tätä... Nyt pitäisi vaan ottaa itseä niskasta kiinni ja ryhdistäytyä:kieh:

Olipas taas omaa napaa vaan...sori.

LilliM ja manteli 28+1

Mulla poistettiin viisuri vähän ennen ku tulin raskaaksi, mutta juurihoidetusta hampaasta sain alkuraskauden ajan kärsiä. Se oli kyllä oireillut aina juurihoidosta asti, mutta ihan hulluksi se heittäytyi vappuna. Ja lopulta mä pyysin että se poistetaan. Mulla oli 10 päivä antibioottikuuri samanaikaisesti kun hammas revittiin pois. Röntgeneitä hampaasta otettiin todella monia huhtikuun aikana, ja puudutuspiikkejäkin sain enemmän ku laki sallii, joten koin varmemmaksi ratkaisuksi hommautua hampaasta eroon kuin yrittää sitä vielä pelastaa, kun kuolluthan se oli joka tapauksessa niinkuin juurihoidetut aina on. Ei noita poistoja suositella tehtäväksi raskaanaollessa, mutta mun hammaslääkäri ei nähnyt mun raskautta ongelmana. Uskon, että kyllä sunkin hammas voidaan ottaa pois, jos ei särky lopu. Soittele vaikka muutamalle hammaslääkärille ja kysele niiden mielipiteitä.
Se on kuitenkin ihan fakta, että hammastulehdukset on oikeasti vaarallisia, ja jos hammas alkaa keräämään märkää niin ei ne antibiootit auta. Viisureiden kohdalla se tulehdus lienee usein ikenessä tai esim. poskessa, ja silloin niistä antibiooteista vois kyllä hyvinkin olla apua.

(.) Täällä kaikki hyvin :) Eilen saatiin serkulta kaukalo ja isofix-systeemit siihen, ja tänään mä sit olin vähän tuhma ja kävin ostamassa käytetyt vaunut.. En usko, että mies innostuu, mutta se kyllä harrastaa itse niin paljon kalliimpia impulssiostoksia että ei se varmaan kovin suurta meteliä nosta ;) Ostin siis gessleinin vision s -rattaat 170 eurolla, ja jahka löydän jostain jonkun kantokopan ni sitten ne vaunut :D Huomenna vien nuo meidän vanhat rattaat kirpparille myyntiin. Meillä oli vanhastaan teutonian Y2K -juoksurattaat, mutta ne on niin tönköt ja isot että halusin vaihtaa ne joihinkin näppärämpiin. Nyt vaan täytyy toivoa että joku toinen tykästyy noihin teutonioihin.

Liirah, lapsesi saavat täydet käyttöoikeudet pankkitileihinsä kun täyttävät 18v. Siinä ei voi vanhemmat sanoa mitään, koska rahat saa nostaa kun lapsi tulee täysi-ikäiseksi. Jos taas tili on sinun ja miehesi nimissä ( ei lapsesi ) niin silloin voitte kontrolloida rahan nostoja.

Täällä saatu ab-kuuri poskiontelotulehdukseen. Flunssa pitkittynyt. Ukko-raukalla on lastentauti= korvatulehdus :(

OP ja Arvo 30+4

viisurit: mulle puhkes kaikki viisurit joskus kakskymppisenä, ne annettiin kasvaa läpi tuolloin kun olivat suoraan ylös ikenestä tulossa ja hammaslääkäri oli sitä mieltä et ellei niistä ole vaivaa niin antaa olla, loput puhkes läpi sit peräjälkeen ja tos reilu kolmekymppisenä ne sit revittiin pois kun olivat jo niin reikiintyneet, helposti irtosivat palasina tosin mut kuiteskin eikä mulla ole niistä mitään vaivaa koskaan ollut mut on ne hammassäryt vaan hanurista, eikä sitä särkyä siedä kyllä kauaa kärsiä

napa: ei ole pullahtanut ulos aiemmissakaan raskauksissa, eikä näytä tässäkään raskaudessa

onkos tuollainen jalallinen amme hyvä, lähinnä mietin onko kuinka tukeva käytössä, onko kellään kokemuksia? mun selkä ei tahdo kestää kyyristelyä vauvaa pestäessä joten josko sit kokeilis tuollaista...

onkos tuollainen jalallinen amme hyvä, lähinnä mietin onko kuinka tukeva käytössä, onko kellään kokemuksia? mun selkä ei tahdo kestää kyyristelyä vauvaa pestäessä joten josko sit kokeilis tuollaista...
Oon miettinyt ihan samaa. Mua jotenkin suunnattomasti epäilyttää nuo jalalliset, kun ne jalat on niin heiveröiset ja amme painaa kuitenkin tosi paljon jos se on puolillaankin. Mä päädyin kylvettämään esikkoa saunajakkaran päällä, niin ei selkä jumittanu ihan yhtä pahasti, vaikka ei se saunajakkaran päällä kylvetyskään mitään mukavaa ollut.

Koukkaan tänne vaan toivottamaan oikein rauhallista ja mutkatonta loppuodotusta kaikille! :) :hug: ja kyselemään samalla onko Muarista ja pienestä kuulunut mitään?Oon koko ajan taustalla vähän seuraillu tapahtumia, joten kova huoli tuli jo itsellekkin kun luki nuita kirjoituksia..

Noista rahajutuista sen verran, että mekin aikanaan näitä juttuja mietittiin. Siinä täytyy tosiaan ottaa huomioon se, mistä joku jo huomauttikin, että jos tili on lapsen nimissä, niin kun lapsi täyttää 18, tilin käyttöoikeudet siirtyy lapselle, oli hänellä järkeä päässä tahi ei. Toisaalta, jos säästää omalla tilillään lasta varten aikomuksenaan siirtää sitten aikanaan lapselle koko iso summa, verottaja muistaa kyllä lahjaverolla. Me päädyttiin sitten avaamaan lapsen nimissä tili, jolle me siirretään kuukausittain osa lapsilisästä + mahdolliset lahjarahat. Sieltä tililtä otetaan sitten rahaa isompiin hankintoihin, kuten polkupyöriin yms. Sitä vastoin me säästetään koko ajan pitkäjänteisesti aikomuksenamme sitten auttaa lasta esim. opiskeluaikana. Vanhemmathan voivat esim. maksaa lapsensa vuokran tai opiskelukustannuksia ilman, että verottaja voi siihen puuttua. Näin me meinataan siis tehdä myös tämän uuden tulokkaan kanssa.

Mulle ei uutta =) Supistelee kiitettävästi, onneksi kuitenkin kivuttomasti. En ole silti esim. vähentänyt liikkumista, kun esikoisen syntymän jälkeen olin niin huonossa kunnossa (jäi kuntoileminen niin varhaisessa vaiheessa ennenaikaisen synnytyksen uhan vuoksi). Nyt yritän pysyä vähän paremmassa fyysisessä kondiksessa.

Haven 32+3

Rahan säästäminen lapselle Mä aion näillänäkyminen olla lapsen silmissä se pissipäinen äiti joka ei anna lapsilisää lapselle, enkä mä aio sitä säästää sen tilille lyhentämättömänäkään. Oon ajatellut, että säästän vähintään 50€ / kuussa omalle säästötililleni tmv. poikaa varten, josta tulee tuolla summalla 12 000€ kun poitsu on 20vee :) Aion pitää myös koko säästön salassa siihen asti, kun poika on muuttamassa pois kotoonta, ja olen nähnyt mimmoinen on miehiään.
Ajokortteihin ja muuhun semmoiseen uskon, että me osallistutaan ihan toisilla rahoilla.
Meinaako muut säästellä, antaa lapsilisät lapsen käyttöön vai olla kokonaan säästämättä?

Viimeksi muokattu:
kojootti: kuopuksen pesut tein just noin et nostin sen ammeen saunajakkaralle mut jotenkin sekin oli liian matalalla..: / mulla toi alaselkä puutus ja vaivas tosi pitkään synnytyksen jälkeen ja yöllä ei tahtonut saada kylkeä käännettyä kun selkä oli niin jumissa, hieronta sit auttoi vähän ( mulla notkoselkä ja skolioosi )

lapsilisät: ei säästellä, käyttöön menee koko raha..

Yhteistyössä