Heips kaikille!
Mul oli tänää taas näitä aamuja ku herää valmiiksi huonolla tuulella ja sit vaan kaik menee enemmän pyllyllee.. Aattelin et lähdetään esikoisen kans kerhoon, no lähdettiinkin autolla joka ei lähde käyntiin =( keräsin suuremman kiukun ja päätin et no me mennää sinne sit pyörällä (6km sivu) ku pääsin hikimärkänä perille kerhon ovessa lappu: tänään olemme syysretkellä! Great!
Ei muutako polkea takas ja leikkimään omalle pihalle! Mul oli sisäl valmiina eilisestä jäänyttä lihakastiketta johon oli tarkoitus keittää vaan perunat. Perunat LOPPU !! Muutakaa hätävara ruokaa ei ollu, joten sit lähdettiin polkee kauppaa 2,5km suunta ja hakee perunoita! Ettepä usko, pankkikortti toisen takin taskussa joten mulla ei ollu rahaa ostaa 80cent maksavia perunoita!
Tultiin kotiin ja tehtiin lämpimiä voileipiä! GREAT!! Vedettiin 2h päikkärit ja nyt helpottaa
Jeesa, jos säästää kaikki lapsilisät vuodessa yhdestä lapsesta ni siitä kertyy 1200e.
Puhdasta rahaa saa lahjoittaa ilman veroseuraamuksia 4000e vuodessa! ja tietääkseni se on henkilökohtainen, eli tämän suuruisen lahjoituksen voi tehdä sekä isä että äiti lapselle.
Joten pelkästään lapsilisiä keräämällä, ei veroja tarvi maksella. ja tuskin verottajakaa nyt niin tarkasti yksityisten ihmisten tilejä seurailee
Meillä säästetään kans kaikki lapsisisät, ne ohjautuu kelalta suoraan esikoisen nimellä olevalle säästötilille. Kaikki tilinhallinta oikeudet ovat kuitenkin vielä meillä vanhemmilla. Tili toimii samalla pahanpäivän varana tulevaisuutta ajatellen. Tästä syystä ei haluttu laittaa tilin käyttöoikeutta lapselle esim 18v täytettyään. Molemmat isovanhemmat säästää myös lapsenlapsilleen rahastosäästömuodossa. Toiset 20e/kk ja toiset 50e/kk. Ne tilit on lasten nimillä ja niihin lapsen käyttöoikeus alkaa 18 vuotiaana.
Mulle itellekin on omat vanhemmat aikanaan säästäneet lapsilisät ja niistä on sitten maksettu ajokortti, jeestattu opiskelussa ja missä milloinkin. Itse en oo niitä kuitenkaan ikinä kaikkia kerralla itelle saanut vaan niistä on annettu ku on ollut tarvetta!
Mä kattelin eilen esikoisen neuvolakorttia ja huomasin kauhukseni, että pahin painon nousu on tapahtunut 32-42 viikoilla (meni 2vkoa yli) tuon 10vkon aikana tuli vielä 12kg painoo, ku sitä oli jo 32vkoon mennes tullu 14kg !! No googletin sitte hiukan noita painonnousujuttuja, ni monessa kohtaa törmäsin siihen että nimen omaan viimeisellä kolmanneksella se paino just nouseekin ! Toki silloin kasvaa myös vauvakin kiloissa, tulee turvotusta jne..
Jos mulla on tullu tähän mennes se 4kg (ja niistäki 2kg viimeisen 2vkon aikana) ni nyt täytyy kyl olla tarkkana syömisen kans ja henkisesti alkaa valmistautuun siihen et se 10kg voi silti tulla =(
Toki esikoisesta, mä vaan söin, en liikkunu juuri mitään ja painoo tuli huimasti. Ku taas tän toisen kans, oon ollu huomattavasti tarkempi mitä suuhuni tungen ja pyrkinyt liikkumaan säännöllisesti!
Vauvan kylvettämisestä: me ostettiin esikoiselle amme ja jaksoinko kerran siihen laskea vettä ja vauvaa siellä hetken liluttaa. Sen jälkee meillä alettiin käymään suihkussa ja vauva oli aina kylpyhuoneessa nauttimassa ilmakylvyistä sitterissä ku me saunottiin =) Suihkuttelulla sai myös kätevästi ylläpidettyä sukellusrefleksiä, ku reilu 3kk iässä aloitettin vauvauinti. Siellä mentiin myös het ekakertaa saunaan (ei heitetty löylyjä) joten pienestä pitäen on likka ollu saunassakin mukana ja varmaa 1veestä lähtien istunut ylimmillä lauteilla samoissa löylyissä ku mekin. Amme on silloin tällöin käytössä, kylläkin nuken kylvetyksessä =)
Nyt kaffin juontiin ja kutomaan vauvalle myssyä <3
Moon ja PikkuSikko 32+5