Marraskuun muruset 2010 *syyskuu*

SW meillä ainakin Sissi hikkaa monta kertaa päivässä, voisin sanoa että ehkä noin jopa 5 kertaa. Tosi usein niitä tunnen.

Suonenvedot mä jotenkin ihmeessä herään niiihin, ennen kun se alkaa kunnolla kramppaa. Mutta mulla siis vetää suonta säärenkin puolelta jos jalka on väärässä asennossa ja vaikka jalka ei ois väärässä asennossa niin silloin vetää pohkeen puolelta. Myöskin jalkapohjasta vetää suonta helposti. Ja myönnän, etten raaskinut ostaa magnesium-pulloa kun se maksoi 22 €. :whistle:

Muari Kiva kuulla teistä!! Ja ihanaa että pieni poika on kunnon taistelija!

Kelan sairauspäivärahasta tietääkö joku miten ne menee? Kun sitä alkaa vissiin samaan jos on ollut 60 päivää sairaslomalla, mutta onko se yhtäjaksoisesti vai koko vuoden aikana? Kelan sivuilla ei ollut mitään selkoa asiasta, tai mä en löytänyt ainakaan..

Liirah + Sissi 29+3
 
Kyselempäs taas itkuhälyttimistä!

Ollaan ajateltu ostaa Padwico 903 -hälytin. Onko kellään kokemuksia? Googlettamalla en ainakaan löytänyt juuri yhtään tyytymätöntä käyttäjää :)

Sitten toinen kysymys, kuinka tarpeellinen ostos itkuhälytin oikeasti on? Mä haluaisin sellaisen ostaa jo valmiiksi, mutta toi ukko on sitä mieltä että odotettaisiin siihen kun vauva on syntynyt ja ostettaisiin se vasta jos sille tulee tarvetta.

SW 30+6
 
Viimeksi muokattu:
itkuhälyttimestä Mä tykkään siitä kun ollaan mökillä :) Lapset saa laitettua nukumaan ja voi itse mennä saunomaan, uimaan ja grillaa.Eikä tarvitse koko ajan hyppiä aitalla kurkkimassa onko kaikki lapset nukkumassa. Nyt mä haluisin sellaisen kameralla olevan mut luulen et jätetään väliin. Kotona käyttö on ollut vaan satunnaista mut välillä kuitenkin hyvä kun on ollut.Meillä on ollu vaan ihan joku halpis malli mut toimi sekin.
 
muari: pieni ihme poika teillä siellä on kasvamassa, ihana lukea että poika on kasvanut, millainen tulevaisuuden ennuste on?

itkuhäläri: esikoisen vauva aikana ei ollut tarvetta moiselle, talossa oli aina niin hiljaista että kuuli kyllä hyvin ulkona nukkuessakin jos vauva heräili vaunuissa mut sit kun muutettiin tähän kaks kerroksiseen taloon niin hankittiin joku philipsin halppis versio ja kakkosen kohdalla se on ollut tosi tarpeellinen ja mökkeillessä..

hikka: te joilla vauva rt:ssä niin missä kohtaa teidän vauvan hikkailu tuntuu? mulla on ainakin aiemmin vauva ollut rt:ssä ja hikkailu tuntui aika usein just ihan alhaalla keskellä mut viimeisen viikon on hikkailu tuntunut tuossa masun oikealla puolella jossain navan korkeudella ja nyt mietinkin onko vauva vaihtanut asentoa kun niin eri paikassa tuntuu hikkailevan..

kurpitsa rv31+5
 
Silent whisper Me osteaan itkuhälytin vauvan synnyttyä, mikäli sen osto tuntuu tarpeelliselta :)
Meilläkin mies on sitä mieltä, ettei semmosta edes tarvita.

kurpitsa Täällä on poika rt:ssä, ja hikka tuntuu ihan alavatsassa aikalailla keskikohdassakin.
Lieneekö tein kaveri vaihtanut asentoaan sitten :)

Olipas kivaa kun pääsin pyöräilemään ulos puolentoista tunnin ajaksi, eilinen koko päivä menikin sisätiloissa oleilessa =)
On hieman omantunnon tuskia, kun eilisen illan aikana tuli natustettua juustonaksuja puolet megapussillisesta, puolet megapussista karkkia ja puoli litraa jäätelöäkin.. ei varmaan oo hyväksi, muttakun teki mieli :ashamed:
Nyt jos saisin tämän ruhoni kammettua suihkuun, ja jatkaisin vauvalle lapaset projektia :)

Tanya & herra hukkapätkä 33+2
 
itkuhälytin on meillä ainakin ollut tosi tarpeellinen. se on vieläkin käytössä esikoisen kanssa, kun nukkuu päikkärit ulkosalla. ja meilläkin vain tuollainen philipsin perusmalli, saatiin vielä käytettynä. Mutta hyvin on toiminut! Ainoa miinus, että kantavuus ei ole kovin pitkä (max.500m). Mutta positiivista, että ilmoittaa AINA jos vaunuissa olevasta yksiköstä loppuu virta, kun taas olen kuullut, että jotkut kalliimmat mallit sammuvat tosi usein itsekseen. mutta sitten taas se kantavuus noissa paremmissa on huippuluokkaa (jopa kilometrejä).
Kuulen itkun kyllä tuolta ulkoa, jos kämpässä ihan hiljaista, mutta esim. tilanteissa joissa menin itsekin nukkumaan, sain paremmin nukuttua, kun tiesin, että kuulen pojan heräämisen varmemmin hälyttimen kautta.

Hikka tuntuu useamman kerran päivässä. Ja vauvan ollessa rt:ssa, hikka tuntui ihan alhaalla. Mutta edellispäivänä heitti kuperkeikat hikka alkoi tuntua ylhäällä :headwall: kun nyt ajoissa sitten löytäisi oikean asennon...

Nyt jos menisi myös pitkäkseen.. mies lähti rakennukselle ja poika meni ulos päikkäreille... tämä tilaisuus tulis kyllä käyttää :)

Sunnuntain jatkoja!

suhveli 31+5
 
Tanya Mä herkuttelen ihan hyvällä omatunnolla vielä, toisin voi olla sitten ultran jälkeen.. Joskus muutama vuosi sitten muistan lukeneeni, että vauvasta tulee tyytyväisempi jos äiti antaa mieliteoilleen periksi :D

Nallu ja Hattivatti 34+1
 
Miekin mielelläni kuulisin lisää Muarin pojasta :heart:

Hikka tuntuu mulla yleensä aika alhaalla, oikeella puolella. Joskus navan kohdallakin ja miisumi on siis raivotarjonnassa.

Mulla alko keskiviikkona supistukset. Ne tuli keskiviikkona ja torstaina 5-10 minuutin välein ja torstai-iltana ja yöllä kahen minuutin välein... Nyt on taas ollu vähän rauhallisempaa, varmaan pari kertaa tunnissa supistelee. Ei ne varsinaisesti koske, mutta osa on tosi inhottavan tuntusia. Viimeks neuvolassa kerroin että välillä supistelee ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että niin kauan ku ne on kivuttomia ni ei hätää. Mut eikai niitten noin tiheesti pitäis tulla? Torstainakaan en tehny siis mitään koko päivänä, makasin sängyssä ja lueskelin ja supisteli tosi kovasti. Asennon vaihtamisesta tai kävelystä ei ollu mitään apua. En oo näistä nyt soittanu mihinkään (yritin perjantaina neuvolaan mut ei sieltä vastattu koko iltapäivänä), kun nää on vähentyny selvästi, mutta vähän alkaa huoli nostaa päätään. Mulla on tiistaina neuvola, pitää ottaa uuestaan puheeks siellä (tai tietysti soittaa johonkin jo aikasemmin, jos nää pahenee).

Sairauslomalla oisin varmaankin selkä- ja kylkikipujen takia, jos töissä olisin.

pnda ja miisumi 29+6
 
liirah: Magnesiumia saa edullisemminkin. Ostin ite luontaistuotekaupasta viimeksi magnesiasitraatti 300. Siinä oli 160 tablettia. Annostus 1-3kpl/pv. Maksoi 9.90€.
Sit usein olen käyttänyt Finnmaxin 3-tehomagnesiumia. Purkillisesta saa 40 päiväannosta. Se maksaa liikkeestä riippuen 10-15€. Toisin sanoen halvempiakin magnesium-valmisteita on olemassa. Lisäksi ite olen huomannut että sukat auttaa suonenvetoihin. Ihan ohuet puuvillasukat on mulla riittäneet, jotkut käyttää villasukkia.

pnda: Ole herkästi yhteydessä synnärille, jos ei omaan neuvolaan pääse. Sun kannattaa käydä tilanne tarkistuttamassa jossakin. Ei ole normaalia että noita supistuksia tulee noin usein, ei edes harjoitussuppareita. Itse asiassa kun esikoinen alkoi syntymään, supistukset eivät olleet kovinkaan kivuliaita, vaikka avasivatkin paikkoja. Vasta lapsiveden mentyä tunti ennen vauvan syntymää, supistukset muuttuivat kivuliaiksi. Ei pidä tuudittautua kivuttomuuteen, jos supistukset tulevat tiuhaan ja säännöllisesti. Vaikka sulla nyt on tilanne rauhoittunut, niin olisi varmasti hyvä tarkistuttaa mitä ne jatkuvat supparit ovat vaikuttaneet.
 
Itkuhälytin hommattiin meille vasta kolmosen syntymän myötä. Oli sellainenkin pätkänukkuja,että siitä ei tullut mitään kun jouduin koko aika käydä tarkistamassa,että onko jo herännyt vai ei. Keskimmäinen kun esim.veteli 3-4h kerralla unta inahtamatta. Kolmonen oli 30min pätkänukkuja. Hälärit ovat edelleen tuolla kaapissa odottamassa ja nyt muutetaankin isompaan taloon niin varmasti hälyttimet ovat tarpeeseen,ei tarvitse koko ajan olla kuulostelemassa heräämistä=)

Raksalla kävin pyörimässä...eipä tähän sunnuntaihin sitten muuta erikoista kuulu kuin,että tulin poksumaan samalla=)

 
Vauva on raivotarjonnassa ja hikka tuntuu yleensä alhaalla, mutta kyllä se vauva hytkyy ihan kokonaan.Eli tuntuu myös siinä kohtaa, missä kättä pidetään, tai sitten jos joku vaatteen osa kiristää mahasta, niin tuntuu myös siinä kohtaa =) Vaikeasti selitetty.

Riikka & öttis 31+3 :heart:
 
no täytyy vaan toivoa et masuasukki on edelleen rt:ssä, epäilen et olis jotenkin poikittain mut ens ke olis neuvola niin eiköhän se selviä :)

lillim: meil esikoinen nukkui päikkärei 30min pätkis liikkumattomissa vaunuis mut sit kun oltiin liikentees niin veteli 1,5h tai niin pitkään kuin itse jaksoi vaunutellat ja tää kuopus veteli sellaisia 3-4h päikkärei heittämällä liikkumattomissa vaunuis mut jos oltiin vaunuttelemas niin nukkui korkeintaan 30-40min, ans kattoo millainen nukkuja tää tuleva kolmonen on..
 
Itkuhälyttimistä: Hommasin Philipsin perusitkuhälyttimen toisen lapsen syntymän jälkeen. Silloin kävin usein iltaisin naapurissa samassa rivarissa kylässä lasten nukkuessa tai jos lapsi jäi autoon nukkumaan ja minä poistuin autosta. Muuten en juuri tarvinnut itkuhälytintä. Miltei koin turhaksi ostokseksi. Kolmannen kanssa en käyttänyt edes kyseistä laitetta, vaikka se yhä meiltä löytyykin. Saas nähä miten tämän vauvan kanssa. Voi olla että jää hyvin vähälle käytölle....
Mun mielestä itkuhälytin kannattaa hommata vasta, kun huomaa sen tarpeelliseksi. Itse olen kuullut ulkona nukkuvan vauvan heräämisen ilman itkuhälytintäkin.
 
Meille ei itkuhälytintä tule, tai no siis esikoisella ei ollut ja toisaalta mä kuulen sen kyllä tosta ikkunan takaatakin, varsinkin jos ikkuna on auki. Ja se on lähes aina auki. Mutta esim. mun siskolla se oli ihan ehdoton kun niillä on niin iso talo ja monessa tasossa, ettei ois kuullut vauvan itkua millään ulkoa.

pnda kyl mäkin soittelisin ainakin synnärille ja kysyisin että ottaisko ne näytille. Tai huomenna aamulla viimeistään neuvolaan ja sanoisin että haluan päästä lääkäriin. Mua supistaa sellai napakasti ehkä 20 kertaa päivässä ja paikat on pehmeet ja auki sormelle mutta kanavaa jäljellä. Itse en ole huolissani ennenaikaisesta synnytyksestä, koska oon kuitenkin uudelleensynnyttäjä.

Huomenna sokerirasitukseen... :x

Liirah + Sissi
 
Moi,

täällä oltiin siskon tytön synttäreillä ja vetelin kaikkea herkkua kahden edestä;) No ihmekös painoa on tullutkin sen 10kg, vaikka lähtöpiste BMI 25. No, on nuo kilot aiemminkin lähteneet suhteellisen hyvin. Kop kop kop.
,
Itkuhälytin Kahdella ekalla ei ollut enkä ikinä edes kaivannut. Asumme kerrostalossa ja parvekkeelta heränneen vauvan kuuli ihan hyvin kun pidin parvekkeelle olevaa tuuletusikkunaa auki. Molemmat lapset olleet ns. hiljaisia heräilijöitä, mutta silti aina jotenkin vaistosin niiden ähinän ja jokeltelun. Nukkuneet pitkiä unia ulkona. Ja taas talon etupihalle kun asumme 3. kros ilman hissiä, ei olisi tullut mieleenkään jättää vauvaa esim. lenkin jälkeen nukkumaan, hui. Ja vaikka molemmat siirtyivät omiin huoneisiin (nyt samassa keskenään) 6kk ikäisinä, ei ollut hankaluuksia herätä vauvan itkuun tai nälkäöninään yöllä ja parempikin niin, eipä tullut joka ähinästä hypittyä.
Nyt hommasin käytetyt Philipsin hälyttimet kun muutetaan okt:eek:on, jossa 2 kerrosta, tulee varmaan tarpeeseen.

Huomenna saa iki-ihanat ripsienpidennykset taas huollettua, pienet on äidin ilot:whistle:
 
Lista kokonaan päivitetty ja ensimmäinen syntynyt taas listalla.
Jos jotain on jäänyt välistä, niin ilmoitelkaahan=)

Olo alkaa olla jo normaali, monta päivää sitä flunssassa jo kärvisteltiinkin, toivottavasti ei enää ennen synnytystä sairastu, tekemistä piisaa:stick:

Voisi alkaa enemmän muokkailemaan tuota listaa ja piristämään vähän sitä, jos huomenna kokeilisi.

Jumankautsi, mä vihaan suonenvetoja:vampire:
Toissayönä oli pohkeessa massiivinen suonenveto, jalka vieläkin ihan krampissa.. huomenna ostan sitä magnesíumia

Ja toiseksi, mä vihaan tätä palstaa, etten ole muutenkaan täällä paljoa käynyt, vaikka ennen melkein "asuin" täällä:xmas:

Mutta mä taidan nyt kohta vetäytyä telkun ääreen, huomiseen:wave:

BV ja Leo 32+6
 
pnda, sun pitää mennä näytille polille noiden suppareiden takia, samalla tavalla mun edellinen synnytysruoljanssi alkoi viikoilla 35+, tyttö tosin syntyi onneksi vasta 36+6, tosin siihenkin viikkoon mahtui 2 sairaalassa käyntiä ja piti olla molemmilla reissuilla muutama päivä
 
Heippa taas, mulle sais päivittää iäksi 26 v., sunnuntain kunniaksi poksui vuodet :)

Mukava synttäripäivä takana, mies vei leffaan ja syömään, ihanan kiireetöntä olemista.

Siilinlapsi ja öttis 29+3
 
Viimeksi muokattu:
Krampit on kamalia sillo ku tulee, mutta onneks vielä melko vähän haitanneet..

Vauva hikkailee monta monta kertaa päivässä ja nytkähtelee koko masu =)
Eilen makasin selällään sängyssä ja vauvan selkä tuntui ihan selvästi samoin hengitys, oli aika hurja tunne kun tunsi vauvan hengittämisen jos se sitä edes sit oli, mutta siltä se tuntui. vauva on kyllä ihan mahanahkaa vasten mulla ja mies kuulee sydänäänetki välillä ilman mitään apuvälineitä ku painaa vaan korvan masua vasten =) ja tosiaan jyskyttää sen yli 140krt/ min. eli ei oo mun pulssi.

Selkä on kipee, mutta sen kanssa pärjää ku vaan pysys supparit nyt kurissa ettei tarttis kokoajan hermoilla niiden kanssa.

maanantaita ja alkavaa viikkoa kaikille ja vielä vähän jaksettaan nauttia tästä masusta, ennenkuin huomataankaan sitä ei enää oo.. no sit on tuhisijat sylissä, mutta jotenki sitä kaipaa masuakin sillon aluksi =)

piprane ema ja Lotta 31+3
 
siilis: onnittelut :flower:

omaan napaan ei mitään ihmeempiä, alapään vihlontoja alkanut olemaan ja kovotteluja tulee mut ei mitään kummempaa, keskiviikon neuvolaa odotellessa..

kurpitsa ja "A" rv31+6 ( menee jokseenkin hitaasti nää viikot )
 
Myöhästyneet onnittelut Siilinlapselle :)

Jälleen "normiyö" vissiin muunlaisia ei ole enää tiedossakaan vähään aikaan.. eli herään aamuyöllä pissalle enkä saa unen päästä kiinni ennen aamun koittoa : / No, onneksi olen sentäs kesälomilla josta jatkuu mammaloma :)
On kyllä jännää että tämäkin talous muuttuu totaalisesti n. 6 viikon kuluttua, sehän on ihan kohta ja tavallaan ei malta odottaa, mutta mä en halua olla mahatonkaan :D Sekavaa.
Jaa, kai mä voisin lähteä kaivamaan pyöräni varastosta ja hurauttaa sillä 2-kympin lenksun =)

Tanya & herra hukkapätkä 33+3
 
Siilinlapsi onnea parikymppiselle! ;)

Muuten, kun mulla on alkanut tulee sellaista kovaa vihlontaa tonne alakertaan.. mitäs se vois olla? Esikoisesta en muista tällaista olleen.

Onko teidän muiden massuvauvoilla selkeää rytmiä? Meillä Sissi heräilee 8-9 aikaan, sitten taas joskus 12-13 aikaan, sitten siinä 17-18 aikaan ja vielä sitten 22 jälkeen tuntuu hirveetä jumputusta! Miten voi olla että, ihan oikeasti mä voin melkein kellosta katsoa milloin Sissi alkaa jumputtaa. :heart: Mahtaako tällainen rytmi jatkua vielä syntymän jälkeenkin? Tosin, eihän tossa kyllä montaa ruokakertaa ole, joten varmaan tiheemmin syö, ainakin alkuun.

Sokerirasituksessa käyty ja se meni ihan kivasti. Ei oksettanut lainkaan! :O

Liirah + Sissi
 
Kiva kuulla Muarista :)

Siilinlapsi onnea :) :flower:

Musta tuntuu edelleenki siltä että happi loppuu aina ku istun. Tää on ihan p*stä. Hermot menee. Ahistava olo.

Just kävin neuvolassa ja siellä oli kaikki ihan ok, sf mitta 27cm eli ei ihan niin yläkäyrillä ku viimeks. Mua vaan niiiin ketuttaa mun paino! Yhteensä tullu nyt noin 13kg jo :'( Inhottavaa. Nyt oli tosin tullu vaan 1,7kg 5 viikon aikana että ei nyt niin paha. Mutta kuitenki. Yritän nyt kyllä syyä terveellisemmin. Terkkari vihjas että ei niitä kiloja enää oikeen sais tulla hirveesti ja sitten se sano että pitäs sokeria välttää ettei vauva kasva liian isoks... Hmm. Tai sitten tarkotti mun painoa? Enpä tiiä.
Kuitenki, ahistaa tuo paino. Ja muutenki BMI oli jo alunperinki siinä normaalipainon ylärajalla muistaakseni. Aattelin jos rupeisin taas pitämään ruokapäiväkijraa esim. kiloklubin sivuilla, siellä voi helposti laskea ettei saa liikaa kaloreita ja tulee pidettyä huoli että syö tarpeeksi kasviksiakin.

Ja poks 29+0 :heart:
 

Yhteistyössä