**Marraskuun muruset 2010** kesäkuu

Hoh, tänään käyty hammashoitajalla hammaskiven poistossa, inhaa settiä, mutta tulipahan käytyä :kieh: Nytpä ei sitten tarvi enää tän raskauden aikana käydä, jos ei jotain ientulehdusta tms. rupea pukkaamaan.. onko muut käyneet hammaslääkärillä suositusten mukaan?

Hemoglobiineista oli puhetta.. mulla oli ekoissa mittauksissa vissiin 128 ja nyt viimeksi neuvolassa testattiin niin 123. Mulla on omasta mielestä normioloissa ollut aina päälle 130 joten tuntuu vähän alhaisilta nuo, mutta eipä se neuvolan terkka ollut millänsäkään. Kuitenkin mun monivitamiinissa on mukana rauta, joten en tiedä mikä se hemppa ois ilman sitä monivitamiinia! Oon nyt lähes koko raskauden ajan syönyt multivitan raskausmonivitamiinia ja lisäksi vielä ottanut maitohappobakteereita päivittäin.

Meillä vielä noin puoltoista viikkoa siihen rakenneultraan, alan jo käydä ihan malttamattomaksi.. onneksi juhannus on välissä niin vie ajatuksia ehkä vähän muualle :D

Mua on ruvenneet mietityttään noi ekat liikkeet.. en ole vieläkään varma oonko niitä tuntenut. Esikoistahan tässä tietty ootellaan joten kiirettä ei ole, mutta oon monesti tuntenut sellaisia elohiiren kaltaisia nykäyksiä vatsalla, tuntuu tavallaan samalta kun ilman liikkeet suolistossa, mutta jotenkin ehkä vahvemmilta. Välillä oon ihan varma, että ne on liikkeitä, välillä taas sen jälkeen alkaa pulputus vatsassa tai samanlainen nykäys jossain ihan vatsan sivussa, missä kohtua ei pitäisi olla, ja en taas tiedä yhtään.. ärsyttää kun ei voi olla varma. Missä vaiheessa ootte saaneet varmuuden että tuntemanne jutut on tosiaan vauvan liikkeitä?

Huoh, täällä väsymyksestä ei ole päästy vieläkään eroon..

Siilinlapsi ja öttis 17+3
 
Mulla olis aika suuhygienistille ens viikon perjaintaina juurikin hammaskiven poistoon. Mulle on tehty se aikasemminkin ja not very fun. Sitten hammastarkastukseen on aika elokuussa, mulla on helposti reikiintyvät hampaat joten melko varma nakki että jotain operoitavaa tulee. :$

hemoglobiini oli mulla ekassa neuvolassa 106! Olinki tosi väsynyt ja meinasin nukahtaa töissäkin pystyyn, seuraavasa neuvolassa kontrolloitiin niin oli 116 ja siinä se nyt on pyörinyt. Syön ladyvitaa joka siis tarkoitettu raskaana oleville ja myöskin välillä popsin rautatabletin siihen sivuun aina kun muistaa, :ashamed:

Tänään ois kolmelta aika taas lekurille..saa nähdä mitä meinaavat tehdä. Neuvolatäti oli sitä mieltä että ei tuo alaselän jomottelu/polttelu normilta kuulosta olipa se sitten mitä hyvänsä.
 
Mulle käsittääkseni pitäisi vuoden välein tulla kutsu hammaslääkärille, elikkä olis varmaan joskus syksyllä käynti. Hampaat mullakin helposti reikiintyvät ja inhoan ylikaiken hammaslääkäriä! |O

Vaavi vähenpi liikuskellut muutaman päivän ajan, mutta onneksi on dopleri jolla saa kuunneltua äänet ja huolet pois :)

Puhnalle 17+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja puhnalle:
Mulle käsittääkseni pitäisi vuoden välein tulla kutsu hammaslääkärille, elikkä olis varmaan joskus syksyllä käynti. Hampaat mullakin helposti reikiintyvät ja inhoan ylikaiken hammaslääkäriä! |O

Puhnalle 17+6

Mullakin on ollut tässä hammaslääkärikäyntejä ja suuhygienistikäynti, jotta hampaat olisivat kunnossa vauvaa ajatellinkin. Mäkin olen inhonnut hammaslääkärissä käyntiä yli kaiken. Mutta kyllä mun täytyy nyt sanoa, että kyllä hammaslääkärille menen paljon mielummin kun alapäätutkimukseen. Mulla on ollut nyt kahden viikon sisään kaksi NIIN kivuliasta sisätutkimusta, että oksat pois! Nyt mulle onkin tullut kunnon kammo noihin tutkimuksiin ja toivon todellakin, että tää tulehdus saadaan hoidetuksi, ettei enää yhdenkään tk-lääkärin tarvi mulle enää sisätutkimusta tehdä. Toi sisätutkimuksen teko on kyllä oikeasti sellainen taitolaji. Mun oma gyne osaa tutkia mut niin, ettei tunnu yhtään miltään.

Terese ja poitsu 20+1
 
Päivittäjä mulle saa päivittää etusivulle, että tyttö olisi tulossa!
Ticketit on reiluja, mutta nykyiset on jo hieman naftimpia kuin ne pari vuotta sitten olevat mallit.
Yksi ikkuna pesty, 6 jäljellä..... Joten eikun luuttu kouraan :kieh:
 
Zaijuskalle, Evenylle ja Kurpitsalle onnittelut poikalupauksista! :flower: :flower: :flower:

Pirtsille onnittelut tyttölupauksesta! :flower: Kovasti voimia teille tuohon odotteluun ja toivotaan, että kaikki menee hyvin! :hug:

Tiikerille onnittelut hyvin menneestä ultrasta! :flower: Taitaa pieni haluta pitää isiä ja äitiä vielä jännityksessä. =)

Kirppuselle onnittelut tyttölupauksesta! :flower:

Liikkeet: Mä en vieläkään tunne säännöllisesti liikkeitä. Niitä tulee mun mielestä aika harvassa ja lyhyen hetken. Tunnen ne kyllä kun ne tulee, että siinä ei ole ongelmaa ollut sitten rv 16+, mutta tuo liikkeiden vähyys vähän jo huolestuttaa. Tuntuu tämä Elvis olevan laiskanpuoleinen liikkuja tai sitten mulla on tuo istukka tosi hyvin tuossa edessä, enkä siksi tunne kaikkia liikkeitä. Onneksi on tuo doppleri. Mä olisin jo "hyppinyt seinille" monta kertaa. Sen verran vähän tämä tulokas tuolla liikkuu.

Lapsiluvusta vielä. Meillä on varmaan lapsiluku tässä tämän jälkeen, mutta ehdottaman varmaa se ei vielä ole. En siis aio tehdä mitään peruuttamatonta,vaan jatketaan kuten tähänkin asti.

Katja-75 ja Elvis rv 19+0 POKS!



 
Mä en sitten saanut oltua vaan otin neuvolaan yhteyttä ja tunnin päästä lähden kuunteluttamaan sydänäänet :ashamed: Mä yölläkin tätä mietin ja vatvoin,että mikä on kun liikkeet ei tunnu vieläkään. Vaikka olin päättänyt,että en stressaa,koska meidän kolmonenkin oli tosi laiska liikkumaan mahassa ja joskus piti oikein tosissaan kuulostella ja odotella niitä liikkeitä. Mutta mun juhannus on pilalla jos mä mietin koko ajan,että onko kaikki hyvin.

Minähän olen rampannut keväästä asti hammaslääkärissä yhden hampaan takia |O ja minä inhoan siellä käyntiä,koska olen pienenä saanut kammon. Mutta hammasta särki tuhottomasti joten oli pakko mennä ja siellä oli hermoon asti reikä jota on nyt juurihoidettu kahdesti. Maanantaina viimein laittavat lopullisen paikan ja tämän raskauden aikana en kyllä mene sinne jos ei aivan pakko ole!

Onnea taas hyvistä ultrakuulumisista =)

(.) Mä herään nykyään klo 4 aamulla vessahätään enkä oikein saa nukutuksi sen jälkeen |O very nice.

LilliM ja manteli 17+3
 
Pirtsi Voimia :hug: toivottavasti on normaalia ja pikkuisella kaikki hyvin.

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :flower:

siilinlapsi Mulla oli ekassa mittauksessa 149 ja sellainen se on normaalistikin. Nyt oli 121 ja terkkari totes vain että hyvä on. Musta toi lasku tuntuu todella huimalta..

puhnalle Täällä myös yksi joka saa helposti reikiä hampaisiin :wave: Olin lykänny hammaslääkäriä pitkään juuri sen takia että en jaksa aina kuunnella motkotusta hampaiden hoidosta. Hoidan hampaitani hyvin, mutta reikiä vaan tulee. Tosin mulla ne ei ikinä vihlo tms. Nyt raskauden aikana otin itseäni niskasta kiinni ja päätin hoitaa purukalustoni kuntoon ennen vauvan syntymää. Yllätys oli suuri kun hoitaja sanoi, ettei reikiä ole yhtään :D Ikenet mulla verestää aika paljon nyt raskauden aikana, vaikka normaalisti ne on huippukunnossa..

Lillimenninkäinen Tule sitten kertomaan miten kävi. Mulle neuvolassa sanottiin että vasta rv25 aikoihin kannattaa huolestua jos liikkeitä ei päivittäin tunne.

Mä laitoin tänään äitiysavustus yms hakemukset kelaan. Mun piti laittaa ne vasta kun uusi asunto löytyy, mutta asunnon löytyminen on viivästynyt aika paljon.. En jaksa odottaa, että pääsen hakemaan pakkausta postista =)

Nallu ja Hattivatti 22+4
 
Ultrassa käyty.
Kaikki oli ok. Painoa pienellä on 428g.
Kokoon mukaan la ois 31.10 mut ei käyty enää muuttamaan.
Kätilö&lääkäri epäili et TYTTÖ ois tulossa :heart: :heart: Elikäs tuon tytön voi tuonne päivittää!Kuvia saatiin vaan 2 kun oli niin kova liikkumaan,et just ja just nekin sai. Mahtavat pusuhuulet näkyy toisessa kuvassa :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja JanJade:
Kokoon mukaan la ois 31.11 mut ei käyty enää muuttamaan.
Kätilö&lääkäri epäili et TYTTÖ ois tulossa :heart:
Onnea tyttölupauksesta :flower:
Tarkoiti varmaan kirjoittaa, että la olisi 31.10 vai?


Loma-loma-loma, nyt se on alkanut :heart: Ja oon kyllä mielestäni niin ansainnut tämän loman, tänä vuonna oon tehnyt aika paljon ylitöitäkin, johtuu ihan vauvan tulemisesta kun oon halunnut kerätä rahaa enempi "jemikseen" :)
Mies on ihanan hyvällä tuulella, johtuu varmaan lomasta silläkin jota häällä ei liiemmin yksityisyrittäjänä ole :heart:
Mielitekokin tuli, pitäisi saada juusto-vadelmapiirakkaa joten ei kai auta muu kuin alkaa vääntämään sitä :D

Tanya & herra hukkapätkä 21+5
 
Ihanaa...3 vapaat alko nyt ja huomenna mökille =) Sit on enää sunnuntai ja maanantai töitä ennen ultraa!!!
Mä oon jo ihan malttamaton, ku kamalan moni on jo käynyt :flower:

Mutta ei muuta kun poks vaan ja puolessa välissä ollaan.

Riikka & öttis 20+0
:heart:
 
Pikaisesti vaan vinkkiä et henkkamaukassa oli ihania capreja eri matskuista ja väreistä 10-15e. Samoin ihan farkkuja ja shortseja. Jos tarvetta niin kipinkapin ostamaan :D Itselle tarttui mukaan kahdet erityyppiset caprit ku ne farkkushortsit näytti idiootilta mun jalassa =)
 
janjade: onnea tyttölupauksesta :)

lillim: hyvä että sydänäänet kuului :)

hampaat: mulle tulee helposti hammaskiveä harjas tai ei, jossain välis kävin säännöllisesti hammaskiven poistossa kolmen kuukauden välein ja tosiaan tuonakin aikana ehti kertyä kiveä..ei kiva..mut nyt on vuosi väliä viime käynnistä :ashamed: pitäis ryhdistäytyä

lapsiluku: täynnä on tän vauvan jälkeen, tuntuu aika hassulle teettää steriilisaatio kun on lapsettomuudesta kärsinyt ja lasten saanti on muutenkin ollut kiven takana..joten jos joltain jotain poikkastaan tai solmuun laitetaan niin mieheltä mua ei rönkitä :LOL:



 
Heippa kaikki, kirppuselle onnea tyttölupauksesta! :heart:
Mulla oli tänään rd-kontrolli ja nyt ei tarvi mittaillla sokereita ku kerran viikossa, jee! Vaavia kurkattiin (kun liikkeitähän mä en tunne vieläkään) ja siellä hän kölli ja potkut osuu mun selkäpuolelle. Kovin jotenkin ahtaanäköistä, kun esikoinen teki niin paljon isompia liikkeitä aina ultrassa, vaikka rauhallinen hänkin oli. Nyt iski joku kammo että ei kai sitä lapsivettä vaan ole liian vähän. Tää meidän neuvolantäti ei siis ole erikoistunut näihin ultauksiia, eikä osaa sen enempää näistä ultrauksista kertoa. Mutta kaipa siellä sitä vettä on. Seuraava neuvolakäynti on 8 viikon päästä ja silloin saan niitä kelan lappuja mukaani.
Neuvolasta käveltiin hiekkakuopille ja sieltä sit kotiin, ja nyt musta tuntuu että selkä on irtipoikki, aivan järkyttävän kipeetä tekee! Otin panadolin ja toivon että sillä helpottaa. Kaikenkaikkiaan kävelin about 7 km, eli en nyt mitään kovin pitkää matkaa ja ihan rauhallista tahtia menin.

Hammaslääkärit on tulleet mulle TODELLA tutuiksi reilun vuoden vuoden aikana.. Marraskuussa menin hammastarkastukseen/hammaskivenpoistoon, ja mun yllätykseksi haaviin jäin 3 reikää, joista 1 oli todella iso. Mun hampaita ei vihlo lainkaan, vaikka nissä olisi reikiä. No, lääkepaikka tuli liian myöhään tähän isoon reikään, ja päädyin juurihoitoon. Marraskuusta toukokuuhun olen käynyt hammaslääkärillä n. 15 kertaa. On paikattu, poistettu hammaskiveä, paikattu lisää, tehty juurihoito, tehty viisaudenhampaanpoisto, tehty muotit ja purentakiskot, korjailtu juurihoidettua hammasta monen monta kertaa ja lopulta revitty sekin pois. Vapunpäivänä kun kävin hammaslääkärissä särkypäivystyksessä, niin hammaslääkäri sanoi, että voi antaa puudutuspiikin mulle kotiin kun mä olen sen lähikuukausina saanut tuta niin monta kertaa että osaan jo varmaan itse pistää :D
Tää hammaslääkärillä ramppaaminen ja nää "ultimate-kokemukset" kuten juurihoito ja hampaanpoisto on kuitenkin vieneet mun hammaslääkärikammoni. Enkä enää taatusti aio pitää kuin max. 2 vuotta väliä hammastarkastuksissa. Itse asiassa, kävin yhdellä yksityisellä hygienistillä hammaskivenpoistossa pari vuotta sitten, mutta siellä ei tarkistettu hampaita. Ja tämä kaikista pahin reikä löytyi vasta röntgenillä, koska sijaitsi kahden poskihampaan välissä. Eli käykää tarkastuttamassa hampaitanne, myös raskausajan jälkeen vaikka imetyksen loputtua! Ja otattakaa kuvat että näette poskihampaiden välit.
 
Lapsiluku on täälläkin kyllä tämän jälkeen täynnä. Olen mietiskellyt sterilisaatiota, mutta entäs jos joskus vielä sittenkin haluaisi vauvan... Ehkä mä kokeilen sitä hormonikierukkaa...
Siilinlapsi mä oon kanssa ihan järkyttävän väsynyt, tuntuu että tää väsymys vaan pahenee mitä enemmän tulee viikkoja täyteen :| On kyllä ollut rankka kevät, töitä ja kotia pyörittänyt 24/7 miehen kanssa eri vuoroissa aina, ja kodin vastuu on aina jommankumman niskassa yksin. Seuraavassa 3 viikon työlistassa mulla ei onneksi ole kun 6 työpäivää ja miehellä loma sillon, pakko "karata" jonnekin kylpylään pariksi vuorokaudeksi löhöämään täysihoitoon B) No sen voimalla jaksaa, että 1.9 alkaa äippäloma.
Vähän jänskättää ensi talvi, kun tuo kuopus on 1v9kk kun vauva syntyy ja se on niin äitin tyttö, että saas nähdä miten vauvaan suhtautuu. Nyt ainakin 5 vuotiaasta siskostaan super mustasukkainen. Noh aika näyttää...

Jaahas jos sitä sohvalle vaaka-asentoon taas lähtisi....
 
Ehkäisystä vielä: mä olen harkinnut / päättänyt ottaa hormonikierukan, kun siinähän on kuulemma minimaalisen verran hormoneja verrattuna e-pillereihin?
Mä en muista, että olenko mä täällä kironnut noiden e-pillereiden vaikutusta mun raskautumiseen? Me siis alotettiin yrittämään heinäkuussa lasta, jonka jälkeen mä en ovuloinut enää, sitten helmikuussa ovuloin vasta, ja siitä tämä sitten on saanut heti alkunsa :) Alkuraskaus meni multa kokonaan ohi, kun ei ollut oireita, ja mä olin luovuttanut jo "että mä en vaan toimi". Maaliskuun lopulla ihmettelin vähäistä veren vuotoa, ja silloin tein piruuttani testin.. olin jo rv7+.
Pillereihin jäi vaan ikuneinen kammo, jos joskus toisen lapsen haluaisin niin en tahtoisi samaan rumbaan uudelleen.
 
Jospa kuitenkin käväisen kirjoittelemassa..

Onnittelut taas uusille hyviä uutisia ultrasta saaneille :)

lapsiluvusta sen verran, että mä/me haaveillaan yhteensä 3 tai 4 lapsesta, joten lapsiluku ei ois vielä tämänkään vauvelin jälkeen täynnä. Jos tämä raskaus päättyiski lyhyeen, niin kaipa sitä alettais kuitenki yrittään uutta heti kun se on lääkärin mielestä järkevää. Mut tuota vaihtoehtoa en halua edes ajatella vielä..

Omaa napaa sen verran, että eihän tämä odottelu tuu hääppöistä olemaan. Seuraavat viikot tulee olemaan tosi pitkiä! Väkisinkin mieleen hiipii ajatus siitä pahimmasta :( Oon tosin yrittäny ajatella positiivisesti, mut ei se helppoa ole. Joku kyseli aiemmin, että mistä kohonneet arvot voivat olla merkkinä. Lääkäri ei oikein ois halunnut ottaa asiaan kantaa ku ei vielä tiiä onko oikeasti kyse edes mistään vakavammasta, mut kuulemma oireet vois viitata down:iin (jota piti seulontatulosten vuoksi epätodennäköisempänä ) ja/tai sit ns. hydrokefaliaan eli "vesipäähän". :'(
 
Moikka

Täällä käyn melkein joka päivä taustailemassa, mutta harvemmin tulee kirjoiteltua. Ehkä kun oma olo on mainio, eikä ole itsellä suuria huolia, joihin tarvitsisi saada vertaistukea...

Ehkäisystä on ollut puhetta. En aio e-pillereitä enkä muutakaan hormonaalista ehkäisyä enää kehooni ottaa. Mulla tuli toistuvia virtsatietulehduksia ja ihme verenkiertohäiriöitä kun käytin pillereitä, eli en enää halua sekoittaa kehon omaa toimintaa ulkopuolisilla hormoneilla. Puhumattakaan siitä, miten kauan kesti kuukautisten alkaminen ja raskautuminen e-pillerien lopettamisen jälkeen, taisi mennä yli vuosi ennen ekoja kuukautisia ja siitä vielä puolisen vuotta ennen ekaa raskautta |O .

Pirtsille ihan valtava voimahali :hug: Milloin teille tulee tutkimustuloksia? Vai voiko tuota hydrokefilian riskiä tutkia etukäteen? Toivottavasti saatte pian selvyyttä pikkuisen tilanteesta. Voimia raskaaseen odotukseen.

Pikku-Katti 21+0 *poksista-poo* :heart:
 
Pirtsi oli saanut hiukan huonoja uutisia, toivottavasti vauva on kuitenkin terve!

Muille onnea paljon hyvistä ultrakuulumisista. :flower:

Mä olen ollut ihan hirveen väsynyt koko viikon, en mä tajua mistä tää voi johtuu. Siis voisin nukkua koko ajan, ja sekään ei tunnu riittävän.
Huomenna ois sitten lähtö mökille, sinnekään ei millään jaksais lähtee, kun tietää kuinka paljon siellä on tekemistä. :D Laiskakin musta on tullut!! Mökillä me ollaan varmaan ainakin pari viikkoa, joten sen ajan ainakin olen täältä pois. Sitten 16.7 ois se rakenneultra, jos oikein muistan. Joo, oli se silloin. :D

Hyvää juhannusta kaikille!

Liirah + Sissi
 
kurpitsalle onnea ultrakuulumisista :heart:

Siilinlapsi - mulla on 19+2 menossa enkä VIELÄKÄÄN tunne liikkeitä :$ samanlaista kuplintaa jne. tuntuu silloin tällöin, mutta ei todellakaan mitään minkä voisi varmasti tunnistaa liikkeiksi!

Blush - miten kävi lekurilla?

puhnalle - voi kun olisi itsekin tullut hommattua se dopleri! Olisin säästynyt monelta huolelta :kieh:

Terese - toivottavasti tulehdus talttuu antibioteilla!

kirppunen ja JanJade - oih, onnea tyttölupauksesta :heart:

Tanya 82 - ihanaa lomaa B)

piprane ema - kiitos vinkistä, täytyy käydä tsekkaamassa :)

Pirtsi - voi ei.. uskotaan ja toivotaan kuitenkin että kaikki on pienellä hyvin :hug:

Sain taas uuden paniikinaiheen! Kun kävin äsken kävelyllä niin yhtäkkiä lorahti aimo annos kirkasta "vettä" housuihin. Mistä erottaa valkkarin ja lapsiveden? Ettei vaan tihkuisi ulos ennen aikojaan :eek: Onkohan se se huominen rakenneultra joka saa mut panikoimaan joka asiasta!?!?

Silent 19+2
 
Pikku-katti 2 vk päästä on kontrolliultra Oys:n perinologian (tms) osastolla. Ilmeisesti toi hydrokefalia on tyypillisesti sellainen joka alkaa ilmetä vasta raskauden myöhäisemmillä viikoilla. En tiiä oikein siitä, voiko sen riskiä etukäteen mitenkään tutkia tai onko sen uusiutuminen myöhemmissä raskauksissa jotenki todennäköisempää.. Aika heppoiset siis on tietoni tässä asiassa, täytyy vain toivoa että kyse on normaalista vaihtelusta - eli että tällä vaavilla se arvo nyt vaan sattuu olemaan raja-arvojen ylärajoilla..
 
Silent whisper kannattaa aina ottaa tuollaset omat epäilyt tosissaan. Oon sillon tällön lukenu tuota elokuisten pinoa ja siellähän Sannuli sai vauvansa 26 viikolla kun alko lapsivesi vuotamaan. Se kyseli just samoin kun sä et mistä erottaa valkkarin ja lapsiveden. Toivottavasti sulla kaikki hyvin kuitenkin :)
 
Onnea taas kaikille ultrakuulumisista! :heart:

Lekurilla käyty ja antoi lähetteen äippäpolille kun tk:ssa ei ollut enää labra auki ja siellä ei ole tarvittavia vehkeitä ultraamiseen. Käytiin siis kiekka äpolilla, kaikki kunnossa, vauva on kuulemma vilkas :heart: , lapsivettä normaalisti, kohdunsuu tiukasti kiiini ja kanavaa vielä jäljellä. Pissassa pikatestin mukaan edelleen leukkarit nyt kolmella plussalla ja proteiinit yhdellä plussalla. Jotain näytteitä otti ja verikokeet. Soittelee niistä huomenna. Että siihen asti odotellaan. Sairaslomaa olis sunnuntaihin asti mutta oon varmaan vähän hullu kun aattelen että menisin kuitenkin töihin...tää kotona pähkäily stressaa ja kuitenkin kun kaikki muuten on kunnossa, ei siis ole lähtenyt etenemään mitenkään.

Niin ja ai niin, uskaltauduttiin tilaamaan meille ne vaunut! Eli Quinny speedit ja dreami koppa meille tulossa, varmaankin juhannuksen jälkeen saapunee! =)
 

Yhteistyössä