Marraskuun muruset 2010 **heinäkuussa**

oltiin ravintolas syömäs koko poppoo..uskomatonta mutta lapset 2 ja 5 vuotiaatkin istui niin nätisti siellä että vois mennä toisenkin kerran =) oli muuten eka kerta kun lapset oli mukana..

mies toi aamulla mansikoita kaupasta ja hitsit kun ne maistuukin hyviltä :p

lumi-marja: kohta teilläkin on sit viilee kämppä :)

Mahtava asia nuo ilmalämpöpumput! meilläkin vaan vasta vuokra-asunto, niin ei oikein oo mahdollissuutta ja ei raaski ostaakaan sinne.

Tukivyötä oon itse joka raskaudessa käyttänyt. Varsinkin nyt tässä raskaudessa kun meinaa tuo selkä vihoitella jatkuvasti. Reväytin sen ihan kunnolla alkuraskaudesta, niin meinaa vaivat nykyään sitte jatkuvasti. Tukivyö on ainaki mulla helpottanut ja on voinut liikkua sen kanssa ihan normaalisti. Oon siis käyttänyt lenkeillä ym. vastaavilla. itselle olen ostanut sellasen tuubimaisen vyön ja nyt aattelin vielä ostaa tuon säädettävän kun meinaa vähän liikaakin painaa ja tukea tuo tuubi.

Petite ja 23+5 vauveli

Pinnasängystä me ostettiin Brion Two sänky ja hoitopöytä. Kokoominen oli mun mielestä kyl tosi helppoa, mä kokosin pinnasängyn ja aikaa meni oikeesti se 10min ja mies kokos hoitopöydän ja ei siinäkään enempää menny vaik osia oli enemmän.. Voi olla et jotkut muut mallit on sitten vaikeampia koota?! Muutenkin ihan hyviltä vaikuttaa noi molemmat, tie sit millasia käytössä on! Meillä vauva nukkuu ensimmäiset kuukaudet sellasessa rottinkikorissa, joka on mulle ostettu kun oon syntyny ja sen jälkeen kiertäny kaikki sisarukset läpi. Ainakin viel ajattelen et viereen en uskalla yöks vauvaa ottaa! :|

http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_57078_13791_13788_13608_-11_21__43617465676f7279446973706c61793f706172656e745f63617465676f72795f726e3d313337383826746f705f63617465676f72793d31333630382673746f726549643d313030353226616c6c3d5926636174616c6f6749643d31333035312670616765566965773d2663617465676f727949643d313337393126766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577__

http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_57090_13791_13788_13608_-11_27__43617465676f7279446973706c61793f706172656e745f63617465676f72795f726e3d313337383826746f705f63617465676f72793d31333630382673746f726549643d313030353226616c6c3d5926636174616c6f6749643d31333035312670616765566965773d2663617465676f727949643d313337393126766965775461736b4e616d653d43617465676f7279446973706c617956696577__

Tässä vielä linkit edelliseen :)

Neuvolalääkäri soitti maanantaina ja pyys tulemaan uuestaan miisumin sydänääniä kuunteluttamaan. Kävin siis kaks viikkoa sitten eikä hoitaja (sijainen) saanu niitä kuulumaan kunnolla, mutta sano kuitenkin, että syke on 140. Lääkärin soitto tuli yllätyksenä ja kävin äsken neuvolassa. Lääkärikään ei saanu ääniä kuulumaan kunnolla, kun miisumi hakkas koko ajan kuuntelulaitetta ja juoks karkuun. Lääkäri sano että sen mielestä miisumin syke on liian hidas, ja joudunkin huomenna lähtemään äitipolille, missä ne ottaa kai miisumista jonkun sydänkäyrän.

Pelottaa, kun en tiiä mistä on kyse. Miisumi liikkuu tosi ahkerasti ja potkii pontevasti jopa reilut 10cm navan yläpuolella, josta oon vähän ihmeissäni. En tiiä onko mun kohtukin liian iso, kun lääkäri sano että sekin pitää huomenna sit tutkia...

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta?

pnda ei ole kokemusta vastaavasta, toivottavasti kaikki on hyvin :hug: Eiköhän se ole ainakin hyvä merkki, että Miisumi jaksaa noin innokkaasti liikuskella :heart:

Täällä on keskusteltu vastaavasta, http://kaksplus.fi/keskustelu/t1604204

kojootti juu, ton ketjun löysinkin. Syke on kai normaali, jos on 120-160, mutta toi 140 oli kaks viikkoa sitten, eikä se lääkäri kertonu tänään sitä lukemaa ollenkaan... Onneks sain ajan jo huomiselle.

Ja ihanaa tosiaan et miisumi on niin kova liikkumaan :heart: Sen takia en ollu tullu ajatelleekskaan, että joku vois olla pielessä.

Kamala tää helle!

pnda: toivottavasti kaikki on hyvin

aletheia: otin hieman selvää siitä lämpöpussin kangaspalasta ja selvisi et se on tarkotettu siihen kun lapsi on isonpi ja istuu rattaissa niin se pala laitetaan rattaiden selkänojan taakse ja sidotaan kiinni niin pysyy pussi paikallaan eikä valu.

Tukivyöstä: sellainen taitaisi olla hyvä kun selkäkivut pahenee kokoajan. Tänään ihan mahdoton olotila. Ei pysty seisoa eikä istua. Jos ei helpota ens viikkoon mennessä niin pakko harkita sairaslomaa. Muuten ei työnteosta tule mitään.

Eveny ja poju 26 poks

pnda Toivotaan että on ihan normaalia, ja mä ainakin uskon niin :hug:
Tuuthan heti kertomaan uutiset, kun pääset äippäpolilta :)

Tilasin tänään vaunut at-lastenturvan kautta, lupailivat niitä valmiiksi parin viikon kuluttua, toivottavasti tein nyt järkiostoksen, otin ne ilmarenkailla ja ratasistuimentekstiileillä :) Saa antaa mielipidettä, jos sellaisia on :D
Linkki identtisiin kärreihin, ku mitkä ostin http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2601

Sain tänään ehdotuksen, että töissä pitäisi käydä molempina vkl päivinä, kumpanakin päivänä hommaan menee 10min ja molemmista kerroista maksetaan 4h + lisät :) Pakkohan se on sitten käydä siellä!
Meillä on töissä kovaäänistä tuotantotilaa, jossa joudun useasti käymään ja joka kerralla poika alkaa potkimaan kovin mahassa, onkohan meteli sille liikaa?

Tanya & herra hukkapätkä 26+5

Tietääkö joku mitä kannattaa huomioida, jos aikoo jäädä varhennetulle äippälomalle 50 päivää ennen la:aa? Mulla siis tilanne se, että olisin syyskuun ja 3.10. välisen ajan ansiosidonnaisella, kun mun ma työsopimus loppuu elokuun lopussa. Kävin viemässä kelaan tota hakemusta ja kelan täti kehotti pohtimaan, että jos jäisinkin äippälomalle 10.9. Töihin ei ole tarkoitus mennä vielä ens vuonna, joten kauheasti ei haittaisi, että vanhenpainvapaa loppuisikin sitten aiottua aiemmin. Miehellä tarkoitus pitää isäkuukausi sitten loppukestä -11 ja siksi aikaa mun sitten pitää viimeistään ilmottautua työttömäksi ennen kuin hoitovapaa sitten alkaa taas.

Ikinä en ole ennen työtön ollut, joten ei ole hajuakaan paljonko tuo ansiosidonnainen ylipäänäsä keskimäärin voi olla? Seitsemän päivän karenssihan siinä on sen tiedän.

Onko kokemuksia/tietoa?

Terese ja poitsu 25+1

Pnda. Olet varmaan tosi huolissasi. Vauvan liikkuminen on kuitenkin merkki siitä, että vauva voi hyvin. Huonovointinen vauva lopettaa liikkumisensa. Jos haluat, voit tänä iltana tarkkailla liikkeitä tavallista enemmän. Liikkeitä pitäisi tulla vähintään 10 / h. Toki jos vauva myllää paljon, niin turha niitä on erikseen laskea. Jos liikkeitä ei kumminkaan tule tuota määrää, niin syö / juo jotain makeaa, ja yritä uudelleen. Ellei liikkeitä tule edelleenkään min. 10 / h tai ne ovat yksinomaan vaisuja, niin mene heti äitipolille

Normaali syke on tosiaan se jonkin mainitsema 120-170. Kuitenkin kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, mikä on vauvan normaali syke. Jos syke on aina ollut vaikka 160 ja sitten putoaa ja on vain 120, niin ei se minun mielestä enää normaali ole sille vauvalle. Sykkeessä pitää olla myös vaihteluita, liian tasainen syke on huono. Vaihtelua on kuitenkin dopplerilla tosi vaikea havannoida tai pitää olla todella kokenut kuuntelija. Ktg on käyrä johon huomenna todennäköisesti pääset, siinä kaikki tärkeät asiat näkyvät. Tosin en tiedä kuinka käyrän otto onnistuu, meillä Sintti ainakin sunnuntaina koko ajan meni alta pois, joten käyrän otosta ei tullut mitään.

Ja kolmas seikka. Neuvolalääkäri ei välttämättä ole kovin asiantunteva arvioimaan onko kaikki ok. Voi olla, että huomenna äitipolilla ihmettelevät, miksi edes tulit, koska heidän mielestään mitään ongelmaa ei ole alunperinkään ollut.

Anteeksi paasaus. Tällaiset jutut on vaan nykyään mulle sydämenasia. Saatte varmaan kuulla nämä jutut vielä moneen kertaan ennen kuin vauvat syntyvät.

Muari

Eveny, ok :) Hyvä tietää tuo. Itseasiassa mies viime talvena sen lämpöpussin laittoikin rattaisiin juuri niin.

Terese, mä oon jäämässä varhennettuna äippälomalle. Meillä se vaikuttaa vaan niin, että mun hoitovapaa vaan alkaa aiemmin. Mies ei ole pitämässä isäkuukautta. Mulla loppuu määräaikaisuus elokuun loppuun ja sitten olen tuloton tuonne 23.9. asti, jolloin mun loma alkaa. En voi ilmoittautua työttömäksi, koska mulla on olemassa myös vakituinen työ, josta olen hoitovapaalla :D Otin vaan tässä tuon määräaikaisen työn ja mies on ollut sen aikaa lapsia hoitamassa. Mies on vielä opiskelija, mutta opintotukikuukaudet on täys. Rahaa siis tarvittiin ja siksi menin töihin. En vaan omaan työpaikkaan päässyt, koska olin ilmoittanut olevani hoitovapaalla sinne asti kun kuopus täyttää 3v. Nyt mies etsii kuumeisesti töitä ja tekee diplomityötään samalla. Mäkään en ole ollut koskaan työtön, joten ei mitään hajua niistä päivärahoista.

Tänään on ollut todella hankala päivä kipujen suhteen. Lantio on ihan tulessa :| Mitenkään ei ole hyvä olla. Eikä tämä ällö kuumuus ainakaan yhtään auta asiaa |O

Muari: Oon tarkkaillu liikkeitä siitä asti kun ne on tuntuneet (17+0), ja ne on mun mielestä tosi voimakkaat ja säännölliset. Nytkin se jumputtelee tuolla koko ajan, ja äsken makuulla oikein älähtelin kun se tako niin kovasti :heart: Reilusti yli 10 liikettä tunnissa kuitenkin pystyn tuntemaan, eikä ne oo ainakaan vähentyneet tai heikenneet. Sen takia en ollu tullu ajatelleekskaan, että mikään vois olla pielessä, kun se liikkuu niin hyvin.

Mietin kyllä itekkin tota käyrää, että mahtaako miisumi pysyä sen aikaa paikallaan, että sen käyrän saa otettua... No, huomenna tietää taas lisää.

Kiitos kaikille halauksista :hug:

pnda ja miisumi 23+2

pnda :hug: Tsemppiä sulle huomiselle, uskoisin kuitenkin että kaikki on ihan ok ja turhaa vaan neuvolalääkäri sua säikyttelee! Ihan normaali sykkeitähän noi mainitsemasi on.

Mulla on kans huomenna meno äippäpolille, syynä tosin ihan normaali vauvelin koon tarkkailukäynti tuon rd:n takia. Jonkin verran kyl jännittää normaalia enemmän mennä sinne ku muistelee n. kk takaisia piinaavia päiviä.. :( Oon tässä vaan miettiny et mainitako vaiko ei lääkärille huomenna noista silloin tällöin tulevista kipeistä suppareista. Ei niitä kyl niin usein kuitenkaan tule ja loppuvat nopeasti etten usko niillä olleen vaikutusta "alakertaan". Neuvolalääkäri mulla on vasta 3 vk päästä kun oli lääkäriajat täynnä aiemmin.

Pirtsi ja "masukki" 26+4 (?)

Liikelaskenta on kyllä mun mielestä monasti turhaa huolta herättävä homma. Mulla esikoisesta liikkeet tuntui ihan hyvin, joten hänen kohdalla liikelaskenta olisi saattanut toimiakin. Nyt kun mulla on istukka edessä, liikkeitä ei tunnu juuri ollenkaan. Ja jos vauva vaihtaa asentoa, kuten esim. viime viikonloppuna teki, en tunne liikkeitä enää lainkaan. Kaikki on kuitenkin hyvin. Istukka vaan vaimentaa ne liikkeet melkeen täysin. Jokseenkin kurjaa kun esikoisesta tunsi kaiken niin hyvin ja nyt sitä odottaa niin kovasti tuntevansa jotakin, mutta oikeastaan mä tunnen ne liikkeet ainoastaan silloin, kun vauva tekee jotain niin isoa liikettä että sen näkee jo silmilläänkin.

Pndalle oikein paljon tsemppiä ja toivottavasti pikkuisella on kaikki hyvin! :hug:

Tukivyötä itsekkin ajattelin neuvolasta pyytää lainaan, kun mulla nuo lantiot vaivaa niin kauheasti. Olisin sen saanut jo viimeksi, mutta kuulemma niin kuuma kesällä. Ainakin sen kuulemma pitäis auttaa, huono selkäkin kun on vielä kaiken hyvän lisäksi. Viime talvena mun ihmeellisiä selkäkipuja oikein tutkittiinkin, luuydinnäytteet ja kaikki otettiin, mutta mitään ei löytyny.

Avokin kanssa suunniteltu, että jos ens tilistä alkais oikeasti jo ostella Tyypille juttuja. Ei tarvittis sitten kaikkea samalla kertaa. Säilytystila vaan ongelmana, kun tässä asunnossa on maailman vähiten kaappitilaa... :D

Liikelaskennasta Välillä itestä ainaki tuntuu, ettei välttämättä saisi noita kymmentä moksua tuntiin, kun on tehnyt jotain fyysisesti raskaampaa. Mullakin istukka etuseinässä, mutta liikkeet tuntuu todella hyvin ja tänäänkin paasannut tuo pieni tuolla taas ihan mielettömän paljon. Olo on niinku potkupallolla, kun vattaki alkaa olemaan jo isohko.

Daewen ja Tyyppi 23+3

Heippa kaikille pitkästä aikaa!

Reilu vko vierähti reissussa ja netti pimennossa, nyt taas mukana :) vilkuilin ihan vaan pari kolme sivua taaksepäin, enempää en nyt jaksanu. onneksi vaan hyviä kuulumisia tainnu tulla, pnda:llakin uskon kaiken olevan hyvin! tsemppiä kuitenkin!!

kyllä tuo autossa istuminen vatsaan ottaa... ajoa tosiaan tuli yhteen suuntaan noin 550km.. ihan taas riittävästi. mutta pääsipähän taas mökille ja näkemään sukulaisia ja vielä asuntomessuillekin :D

mulla taitaa sairasloma häämöttää muutaman vkon kuluessa, ei varmaan tuu hommista enää ainakaan elokuun jälkeen mitään.. hyvä jos selviän ensimmäisestä työvkosta kesäloman jälkeen ens vkolla. näköjään kun tuo autossa oleminenkin hankalaa, saati sitten tuo potilaiden kantaminen.. :|

pikkunen kyllä liikkuu päivittäin niin paljon, että jos tunninkin on hiljaista niin alan jo epäillä onko kaikki hyvin :LOL: sellaset jumppailut aamusta iltaan ja joskus yölläkin niihin herään... vaikka istukkakin etuseinässä on.

no nyt nautitaan vielä muutamasta lomapäivästä B) sitten elokuussa alkaa taas tavaroiden hankinta osa 2 :D

saana & 24+6

Terese Itsekään en ole koskaan joutunut asioita hoitelemaan työttömyyden vuoksi. Mulla myös tilanne, että sopimus loppuu elokuun lopussa ja olen ilmoittanut etten halua tulla sen jälkeen töihin. Olen loppu töiden suhteen, haluan siis pitää lomaa ja häärätä kotona kaikenlaista. Olen päättänyt aloittaa äippäloman varhennettuna, syyskuun puolella, vaikka se alkaisi lokakuun puolessa välissä oikeasti. Tuskin olen menossa töihin heti vapaiden jälkeen.

Onnittelut ultrakuulumisista!! Ja pnda:lle toivottavasti kaikki hyvin!

(.) Nlo lääkärillä käyty ja supistelujen takia sairasloma jatkuu 2vko, menee nyt yli minun loman alun joten ilmeisesti lomapäiviä jää siitä talteen!?
Äitiyspakkauksen otan sittenkin rahana kauan pähkäiltyäni. Ja tänään vien kelan laput työnantajalle, onko jollain hajua mihin perustuu se että maksaako työnantaja palkkaa äitiysloman ajalta? Itse olen näissä asioissa ihan tietämätön ja kelalta täti ei osannut kertoa myöskään ja muistakin etuuksista tuumasi naureskellen että jos on tuttuja lapsiperheitä niin niiltä kannattaa kysellä kun tietävät parhaiten, olin ihan että just!!!

Liongirl & vauva 22+5

Liongirl, meillä tuo palkanmaksu perustuu TESsiin. Eli meillä työnantaja maksaa palkkaa ekat 3kk, mutta sitä ennen on täytynyt olla vuosi töissä. Sain viime äitiyslomalla sen palkan, mutta nyt en saa koska olen ollut hoitovapaalla tuolta varsinaiselta työnantajaltani. Kannattaa kysyä palkanlaskennasta tuosta. Itsekin olin epävarma siitä, saanko palkkaa myös tällä kertaa ja laitoin omalle palkanlaskijalle meiliä.

Viime yönä oli kuuma!!! |O Mulla oli pyyhe tyynyllä, kun pää hikosi niin paljon. Päällä pelkät alushousut eikä peittoa lähimaillakaan ja silti oli tuskaa. Suihkuun täytyy mennä nyt.

23+3

Aletheia: kiitos tiedosta, näin vähän asian oletin olevankin mutta varmuutta en tälle tiennyt ja ihmettelen ettei kelan tätikään näin sitä osannut perustella. Melkein viisi vuotta olenkin tällä nykyisellä työnantajalla ollut töissä ja näinpä siis tuon palkan saan.

Alkuperäinen kirjoittaja Liongirl:
(.) Nlo lääkärillä käyty ja supistelujen takia sairasloma jatkuu 2vko, menee nyt yli minun loman alun joten ilmeisesti lomapäiviä jää siitä talteen!?

Liongirl & vauva 22+5

Saat siirrettyä lomaasi tuon saikun vuoksi, mutta sitä pitää muistaa itse pyytää, eli automaattisesti ei siirry.

Liongirl samoja pohdin kanssa. En jaksanut kahlata koko tessiä lävitse, mutta eiköhän tuo suurimmalla osalla mene ihan noin kuinka aletheia sanoi. Aika yleinen sopimuskohta tuntuisi tämä olevan? Kelalta ei minullekkaan oikein osannut sanoa mitään... Sanoi kyllä sitten, että voin jättää sen kohdan vielä täyttämättä ja ilmoittaa kunhan saan asian selväksi. Saisin siis kuitenkin laitettua nuo paperit postiin ja äippäpaketin odotus voisi alkaa B)

Viimeyönä täällä oli ihan hirvittävä ukkonen!!! Kaksi rakennuspaloakin oli ja toisessa paloi tuttavani koti :eek: Olisi ihan hirveää menettää kaikki valokuvat ja muut muistot!!! Talonhan aina saa rakennettua uudelleen, mutta muistoesineitä ei saa mitenkään korvattua :'( Onneksi kukaan ei kuitenkaan vakavasti loukkaantunut!!! Itsellekkään ei oikein kauheasti unta kertynyt...

Illalla iski ankaran närästyksen päälle, johon vähän jukurtti auttoi. Edelleen kyllä toinen kylki on vähän arka ja juilii jos juon vaikka kahvia! Ei kiva, kun olen niin kahvi addiktikin :ashamed:

pnda voimia huomisen odotukseen :hug: Uskon että turhaan sinua säikyttelevät :attn:

Yhteistyössä