MARRASKUUN MURUSET 2010 <3 *elokuu*

Hyviä uutisia liirah =)

Pinniksen patja, ei kait sen tarvitse niin ihmeellinen olla =) Itse ostin Jyskistä perus vaahtiksen noin 25e ja aivan takuulla vauva siinä nukkuu ihan hyvin jos on muuten nukkuakseen =)

Eilen kirpparikierros oli liikaa.. käytiin siskon ja vanhemman lapsen kans vähän isommilla kirppareilla tuolla Oulussa ja kyllä se yks kirppari oli tehty jo liian suureks..
sain kauheet sydärit siellä ku yhtäkkiä lirahti kunnolla ja sit vielä uudestaankin.. onneks siellä oli veski niin sai käydä kurkkaan et mitä se oli ja onneks oli ph-suoja housussa..

kaiketi valkovuotoa taas vaihteeksi tulee lirahtamalla ku enemmän liikkuu. Mietin vaan ku oli ihan haalean kellertävää osittain et oisko jotain tulehdusta sitte??
Miten toi ois helpoin tarkistuttaa ja uskaltasko vaan ootella torstain neuvolaan asti asian kanssa.
Eilen ei kauheesti vauva liikkunut ku ite liikuin niin paljo, mutta vähän kuitenki illalla ku rauhotuin sänkyyn. Nyt täs seurailen, että mitä tapahtuu ku otan ihan rennosti itse.
Kauhean stressaavaa kyttäillä liikkeitä jos ne yhtään vähenee tms.

Jaahas, pitäs kai itekki hakea se hoitopöytä jo valmiiks niin sais pikkuhiljaa noi pienimmät vaatteet pestyä sinne odottelemaan. Käytän hajustamatonta pesuainetta vauvapyykkin ensimmäiset kuukaudet.

piprane ema ja Lotta 28+2
 
piprane ema - mulla ainakin tulee usein tollaisia valkkari-lorahduksia, mutta olen ajatellut että ne kuuluu asiaan :kieh: Pikkuhousunsuoja on varmuuden vuoksi kokoajan käytössä.

Mä myös pesen vauvan vaatteet hajustamattomalla pesuaineella (taisi olla LV). Huuhteluainetta en ajatellut käyttää, kun en ole sitä muutenkaan käyttänyt.. ja silityskin taitaa jäädä välistä :whistle:

Muutamana iltana on ollut inhottava tunne alavatsalla. Vauva potkii tonne ihan alas ja muutenkin tuntuu möyryävän siellä jotain. Vähän menkkamainen jomottava tunne.. mutta ei supistus kuitenkaan kun ei mene maha kovaksi. Sellainen ahdistava tunne. Kuuluukohan asiaan..?

SW 27+5
 
Vaatteiden pesusta jne. Mä pesen samalla myös esikoisen vaatteet kuin meidänkin ja samalla aion pestä vauvankin vaatteet. Hajusteetonta ja hellävaraista pyykinpesuainetta käytän ja hyvin miedosti hajustettua hellävaraista huuhteluainetta. Silittämistä en oo koskaan harrastanut :p Paitsi tietenkin jos kyseessä kauluspaita tjms. Patjana meillä on vauvan sängyssä lastentarvikkeesta ostettu kohtuu paksu patja ja ei petaria.

Pesänrakennusvietistä: Joillakin täällä tuntuu se jo aika hyvin päällä olevan :) Itselläni se on tähän mennessä rajoittunut vaan tuohon keittiörempan ensimmäisen osan valmiiksi saamiseen. Ja listat siitä keittöstä enää puuttuukaan =) Vauvan vaatteet on kaivettu jo esiin (oli pakko, kun vaatehuonetta ton rempan yhteydessä siivottiin :p ), mutta ne on vielä laatikossa eikä mulla vielä oo sellaista "tunnetta", et ihan vielä niitä pesisin ja järjestelisin. Tai että vauvan sänkyä vielä petaisin ja laittelisin. Luulen et se tulee sitten kun viikkoja alkaa olla 30+ kasassa. Hitaasti mutta varmasti sekin sieltä on lähestymässä. Hurjaa, että joillakin on jo 30 kasassa viikkoja! Itse kun kuulun oikeastaan melkeinpä joulukuisten puolelle (varsinkin jos tämä vauva syntyy reilusti yli la:n, niin kuin esikko). No, täällä sitä sitten kärvistellään loppukuisten kanssa ja kateellisena seurataan teidän muiden jakaantumista :D Turvakaukalo tässä pitäis kyl varmaan kohta ostaa, kun ensi viikolla tulee äitiysavustusraha tilille ;)

(.) Pikkusen täälläkin mietityttää mikä on kohdunsuun tilanne... Mulla tulee yleensä nykyään yhdynnän jälkeen hyvin lievästi vaaleanpunaista vuotoa (mikä voi siis olla myös limakalvoista johtuvaa tai vain muutoin verekkyyden lissäntymisestä johtuvaa) ja noita särkyjä kun on aika lailla hyvin pientenkin ponnistelujen jälkeen. En tarkoita nyt tuota häpyseudun kipuilua, vaan alaselän jomotusta ja pakaroiden pakotusta ja paineen tunnetta peräsuolen seudulla. Eilisestä lähtien mua on myös supistellut aika usein, vaikka en juuri mitään ole tehnytkään.. Samanlaista supistelua kuin esikoisesta oli viimeiset 3-4 viikkoa tiheästi. Eli ei kovin kipeitä, mutta tuntuvia. Rakko halkee, alaselkää kivistää ja vatsaa kiristää fiiliksiä. En tiedä sitten ottaako tuo kohtu jotain kasvuspurttia nyt vai miten on. Neuvolalääkäri mulla on 31. päivä. Nää säryt kyl pakottaa ottaa rauhallisesti... Vaikka olisi se ihana päästä kunnolla lenkkeilemään tuohon syksyiseen säähän, mut jo 2 km:n vaunulenkin jälkeen mä oon ihan rikki koko loppupäivän :kieh:

vaimo ja vaavi 25+6
 
Pitäis muutenkin päästä lääkäriltä kysymään astmalääkitys-asioista. Mulla kun on astma ja nielu on taas vaihteeksi aika tukossa ja makuulla henki jonkin verran pihisee, niin pitäis vähän kysellä tuosta mun nenäsumutteesta, et voiko sitä käyttää..

SW Mä luulen, et kuuluu asiaan, mutta ainahan sitä vähän huolissaan on :hug:
 
meil on vauvan sängys patjana ihan tavis vaahtomuovipatja ilman petaria.

pesänrakennusviettiä ei vielä ole, ostetut vauvan vaatteet on sullottuna muovikassiin ja kaapin perukoille, vaunut ja turvakaukalo on ostamatta. ehtiihän tuota..

mulla ei ole tän raskauden aikana ollut juoksevaa valkovuotoa laisinkaan vaan on sellaista limaista ja venyvää mut ei lääkäri siihen mitään oo kommentoinut joten kaiketi normaalia eikä ole tulehduksia ettei ainakaan siitä johdu.

oma olo on parempi kuin aikoihin siis tää fyysinen olemus..paineentunne on helpottanut kuluneen viikon aikana kuin myös supparit mut näin mulle on käynyt aiemmissakin raskauksissa jotta kun lähemmäs 30 vikkoja mennään niin kaikki kolotukset ja tuntemukset rauhoittuu. toki jos on päivän aikana kovin paljon seisoskellut ja kävellyt niin toki alamahalla on sellaista pientä viiltelyä yms. mut ei mitään erikoisempaa ja sekin rauhoittuu sit levolla

kurpitsa ja "A" rv28+1 ( 28+5 )
 
Vauvan vaatteen ajattelin pestä kans tuola LV:llä, pitäis vain muistaa kaupalta sitä ostella käydessä. Kuivuriin kyllä tungen kaikki mitkä aivan "normaaleja" vaatteita on. Perus bodyt ym. pitäis mun mielestä kestää +60 astetta ja kuivuria, tai laatu on heikko!!! Esim. Tutan vaatteet on ainaski kestänyt ihan hyvin nomaalit pesut ja kuivaukset! Villavaatteita tai muita herkkiä tekstiilejä ei tietenkään kuivuriin voi laittaa! Ajattelin kyllä pestä makuupussin ja haalarinki ennen käyttöä, kun ovat niin uuden karheita että törröttävät joka suuntaan :D

Ihana kuulla Liirah, että Sissillä toinen munuainen ainaski pelittää :heart: Mausn kasvatus voimia sinne!

Supisteluista, itellä edelleen toisina päivinä supistelee aika kovasti. Ei hirveen montaa kertaa päivässä, mutta välillä ihan niin kipeesti, että pitää pysähtyä henkäilemään! Eilenkin kun tein ruokaa niin piti ihan laittaa tasoa vasten nojalleen ja huokaista hetki... Toivottavasti kuitenki pysyis paikat kiinni! Kohdunsuuta oli kuitenkin viikkositten se 2,3 cm jäljellä...
 
piprane ema, mullakin tulee tuollaisia lorahduksia ja vuoto on kellertävää. Ei kuitenkaan mitään tulehduksia ollut, kun neuvolasta pyysin lähetteen labraan ja testeihin. Kaipa siis on ihan normaalia.

Mä tunsin yöllä yhden aika kipeän supistuksen, mutta onneksi jäi ainoaksi. Toivottavasti ei ala enempää tulla. Ei todellakaan tartte vaavin vielä syntyä. Tällä kertaa en edes päässyt seurantaan kohdunsuun tilanteesta, koska viime raskaudessa oli niin hyvä tilanne loppuun asti. Silloin ultrattiin kuukauden välein. Jossain vaiheessa aion kuitenkin pyytää lähetteen äitiyspolille ihan oman mielenrauhan vuoksi. Ja pitäähän se vauvan asentokin selvittää, kun edellinen oli ja syntyi perätilassa.

26+6
 
Mä olen aina vauvalle laittanut petarin. Siihen alle sen patjansuojuksen, ettei hiosta niin paljon kuin suoraan lakanan alla. Se petari on kuitenkin helppo pestä, jos sattuu vahinko ja patja kuitenkin säästyy tuholta :) Ne muovitetut froteesuojat tosiaan hiostaa ihan hirveästi. On kai sellaisiakin, jotka ei hiosta mutta varmaan on kalliita. Ei ole kokemusta enkä ole ottanut sen kummemmin selvää.
 
oi olipas ihania mahoja :) :heart: Jännä kun kaikilla on aina niin erikokosia mahoja :D

En tiiä onko joku kysyny jo mutta onko teillä ollu paljon niitä harjotussupistuksia?

Mulla kun ei melkee yhtää oo, joskus seksin jälkeen maha menee ihan kovaks mutta ei tunnu miltään :D Ja sitten yks päivä kun oli kauhee stressi niin sillon tuli pari jotka tuntu vähä kiristävältä. Mutta ei muuten. Mä taas siis mietin onko normaalia että niitä ei oo :D

Kultapossu 25+6 :heart:
 
Heipsan kaikille!
Kiitoksia, mielelläni sitten päivittelen ensi kuussa pinoa, pääsee taas mukaan juttuihin, nyt oon melko pimennossa ollut.

Nopsasti vaan kyselen, että onko muilla ollut raskauden aikana hiiva? Mulla taitaa taas kohta pukkaa kuuri päälle, jo kolmas kerta tässä raskaudessa :x
Tyttöjen odotusaikana ei ollut mitään..

BV ja nimetön 29+6 huomenna poksuu :heart:
 
Itkuhälyttimeksi ajattelimme hommata doron "radiopuhelimen" En uskaltanut esikoisen aikaan hommata itkuhälytintä, kun luin iltalehdestä itkuhälyttimen sulaneen ja savunneen vaunuissa.. ja dorolla on sellaisia jotka passaa hyvin juuri itkuhälyttimiksi ja toimii radiopuhelimina.

Meillä on pinniksessä sellainen kuitupatja, vauva liikkeessä suosittelivat sellaista. Siinä ei pitäisi "bakteerit" yms. kasvaa.. tiedä sitten..

puhnalle26+3
 
meil on joku halppisversio philipsin itkuhäläristä, on toiminut ihan hyvin ulkona pakkasilla ja mä en ole koskaan laittanut tota itkuhäläriä sinne vaunuun sisään vaan noin metrin päähän vaunujen viereen, nyt toki tekis mieli ostaa toisenlainen kun tuohon philipsiin tuli joku vika ettei toimi jos molemmat päät on verkkovirras mut jos toinen pää on pattereilla ja toinen verkkovirrassa niin toimii..esikoisen aikaan ei ollut häläriä lainkaan kun kyttäsin vähän väliä ikkunasta ja kävin vaunuihin kurkkimas ( mulla oli kova menettämisen pelko ) ja kun esikoinen kun nukkui vaan sellaisia ½h pätkiä päivisin niin tuntui aika turhalta ostokselta silloin..

täytyy tunnustaa ettei mulla ole koskaan ollut hiivaa..mut ikävä vaiva varmasti

 
Alkuperäinen kirjoittaja HattiVatti1986:
ihania vattoja :heart: erityisesti tuo tanyan jäi mieleen ja huomaa kyllä että oot tosi urheilullinen :)
Oi, kiitos kauniista sanoista :heart:


Mä sain tämmöisen patjan kaupan päälle ostaessani pinniksen http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?cPath=146_152&products_id=323 , ostin samasta liikkeestä famillonin petauspatjankin hintaan 17?, ja tämmöisiä aluslakanoita joiden alle ei tarvitse muuta suojaa laittaa http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?cPath=146_149&products_id=366

Sain eilen pestyksi osan vauvan vaatteista ja lakanoista, huomenna aion jatkaa urakkaa :) Postissakin pitäisi mennä käymään, kun siellä ois tilaamani tuttipullot, tutit, mobile yms.
Itkuhälyttimen hankintaa oon miettinyt, mutta miehen mielestä se ois meidän käytössä täysin tarpeeton, ja jollei sitten siltä tunnukaan niin mies on luvannut käydä semmoisen sitten ostamassa :)

Tanya & herra hukkapätkä 30+2
 
BV Mulla oli tyttöjä odottaessa monta kertaa hiiva.Nyt ei ole ollut kertaakaan.

Mä en ole vielä ruvennut pesemään vauvanvaatteita.Ajattelin et sit kun alkaa äitiysloma,ni voisi pikku hiljaa ruveta peseskelemään.
Aloitin tänään vauvanpeiton neulomisen. Viimeksi olen neulonut yläasteella.. Saas nähä tuleeko mitään :whistle: Sit on vuorossa nuttu..

JanJade&Jilppu 29+1
 
vaimo85, mikä nenäsumute sulla on käytössä? Mun muistini mukaan ainakin kortisoninenäsumutteita (Nasonex, Avamys, Flixonase ym) voi käyttää raskauden aikana aika vapaasti niinkuin yleensäkin paikalliskortisoneja, mutta ns. avaavia limakalvoja supistavia sumutteita kuten Nasolin tai Otrivin ei suositella, ajatuksena lähinnä se että ne limakalvoa supistavat efedriinijohdannaiset vois supistaa myös kohdun verisuonia joskin verenkiertoon pääsevä annos on tietysti pieni. Kannattaa varmistaa asia sieltä neuvolalääkäriltä mutta jos et jaksa sinne asti odottaa niin aika hyvä lääkkeiden tarkistuspaikka on teratologinen tietopalvelu : http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437

Tänne ei erikoisempaa, kivuttomia supisteluja ja alavatsan jomottelua tulee helposti jos kävelee kovempaa yms. mutta pysyy poissa kun vain ottaa rauhallisesti. Paino nousee varmaan kilon viikossa kun ruokahalu on mieletön, itsekuri olematon ja liikunta jää mut olen ajatellut että sit jostain 32 viikolta eteenpäin alan liikkumaan enemmän, muistelen että esikoista odotellessakin supisteluherkkyys oli tässä 25-30 viikoilla pahimmillaan ja väheni sitten. Toivossa on hyvä elää...

Sokeripala 26+1
 
BV:lle hiivasta. Mulla on se ollu alkuraskaudessa muutaman kerran. Sitte oltiin Rodoksella jossa se iski viimes. Siellä apteekkari sanoi ettei tuo canesten auta kuin hetkeksi ku kohta hiiva tulee takaisin. Antoi jotain muuta droppia jota ei myydä Suomessa joten en uskaltanu sitä kuitenkaan ottaa, vaan aloitin syömään maitohappobakteeria ihan säännöllisesti joka päivä yhen tabun ja sillä tosiaan olen saanut olla ilman hiivaa kesäkuusta asti!
 
Sokeripala: Nasonexia mulla tuolla kaapissa olisi. En oo aiemmin uskaltanut sitä ottaa, kun siinä kuitenkin mainitaan että pitää keskustella sen käytöstä lääkärin kanssa, jos on raskaana. On vaan aina unohtunut, kun ei oo vakituista tarvetta sille :whistle: Kyl mä meinasin soittaa sinne teratologiseen tietopalveluun tai äitipolille et kysysisivät lääkäriltä perjantaina, mut se unohtu... Neuvolasta sitä perjantaina jo kyselinkin, mutta lääkäri oli jo kerennyt lähteä siinä vaiheessa.

BW: Mulla oli alkuraskaudesta kerran hiiva, mutta ei onneksi sen jälkeen oo ollut. Tsemppiä sen kanssa sinne, on inhottava vaiva :hug:
 
Hiivasta sen verran,että mulla oli tässä hiljattain lähinnä sellasta kutinan tunnetta alapäässä. Ei nyt kovin häiritsevääkään,mutta kuitenkin mietitytti,että olisko hiivaa tai jotain. Mulla oli kaapissa lactalia,mutta ei se mun mielestä kauheasti auttanut...sitten muistin nuo maitohappobakteerit ja käväsin perjantaina hakemassa niitä apteekista. En sitten tiedä kuvittelenko vain vai mitä,mutta kutinan tunne hävisi saman tien! Monestihan tuolla alapäässä saattaa vaan olla ph:n tasapainossa jotain häikkää ja nuo maitohapot auttaa siihen.

Mä olen aina käyttänyt lakanan alla suojana sitä ä-pakkauksessa olevaa froteeta. Mun mielestä se ei ole ollut mitenkään hiostava. Kolmosella on edelleen se lakanan alla jos tulee vahinko. Pinnasängyn patjana on ihan tavallinen patja.

Itkuhälyttimenä meillä on Philipsin ihan joku perusmalli ja mä tykkään,että ovat toimineet moitteettomasti.

Mä nukuin viime yönä about 11h ja tuli kyllä tarpeeseen! Nyt oon ollut koko päivän liikenteessä ja juuri kotiuduttiin yksiltä synttäreiltä ja nyt tuntuu,että sohvalle mentävä pitkälleen...


 
Nasonexista mulle edellisessä raskaudessa lääkäri sitä määräsi, kun mulla oli jatkuvasti nenä tukossa, tosin se ei auttanut mitään, joten käytin yöksi Nasolinia usean kuukauden ajan raskausaikaan, eikä mitään ongelmia ollut, paitsi siihen jää "koukkuun" ja siitä oli tosi hankala päästä irti!!!

Vauvanvaatteita en ala pesemään, ennenkun pääsen Ikeassa käymään ja hakemaan niitä säilytysjärjestelmiä lastenhuoneeseen, jotta saan nuo lipastot sitten vauvanvaatteille.

Itkyhälyttymistä meillä on ollut kaksi erilaista philipsin hälytintä ja ne on olleet surkeita! Nyt on tuo kalliimpi malli maksoi muistaakseni 140e ja se on surkea! Ei toimi, pätkii ja vaikka näyttää valoilla, että yhteys ok, niin ei saatakaan vauvan yksiköstä kuulua mitään, vaikka toinen vaunuissa huutaa... Ja ihan uutena ollaan se ostettu. En vaan saanut aikaiseksi sitä takuusen lähettää, laiskimus....

Täällä vaan lomaillaan, tosi outoa, kun ei oo enää töihin menoa!


kirppunen 30+2 :heart:
 
Päätin sitten pestä vielä yhden koneellisen vauvan peitteitä, kun ei tässä nyt parempaakaan tekemistä ollut :) Mies lähti veneensä kimppuun pitkällisen jahkaamisen jälkeen, kun hänestä tuntuu pahalta jättää mut aina yksin kotiin, mutta kyllähän mä nyt pärjään, ja toisenlaiset fiilikset on sitten varmasti marraskuussa :D

Me päätettiin yhdessä, että mä lomailen ensi viikon kotona kun yönukkumiset on olleet niin hankalia töissäkäymisen jälkeen, oon meinaan nukkunut nyt vkl kuin pieni porsas 11-13h / yö :heart:
Ensi viikon jälkeen ei oiskaan enää kuin 2½viikkoa töitä jäljellä mammalomaan :)

Tanya & herra hukkapätkä 30+2
 
Hei te kaikki hiivan kanssa kamppailevat! Kokeilkaapa ottaa säännöllisesti vaikka pari kertaa päivässä lasi molcosan-vettä. Molcosania voi käyttää hiivan hoitoon paikallisestikin, mutta mä luulen että se paras hyöty on ennaltaehkäisevällä käytöllä. Ei se molcosan mitään herkkua ole, mutta mä jollain kierolla tavalla tykkään siitä kirpeänhappamasta mausta. Ainoastaan se navettamainen jälkimaku tökkää vähän vastaan.
 
Huomenna sit on neuvolalääkäri. Saas nähdä mihin suuntaan se istukka on kasvanut ja saanko synnyttää alakautta. Toivottavasti!
Paino on varmaan noussut, enää en pääse liikkumaan juuri mitään kun se lantion löystyminen vaivaa.
Nooh, ei enää kauaa jäljellä, Gitta poksuu 28+0 :heart:
 

Yhteistyössä