Marraskuun masunkasvattajat ELOKUUSSA.. LA:t 1-15.11.2008

Aaaargh!
Mä kualen!

Illalla olis yövieraita tulossa ja kämppä ihan kaaoksen vallassa. Pojan huoneen sain siivottua ja tiskit hoidettua mutta vielä olis tekemistä. Ei oo helppoo siivota tän mahan kanssa. Onneksi tein yöllä pojalle enemmänkin sapuskaa valmiiksi odottamaan niin ei enää nyt kuumalla tartte alkaa uunia pitämään päällä.

Vaan nyt toi poitsu heräsi. Pitää mennä järkkäämään herralle välipalaa... :heart:
 
Täällä olis yks viidennen lapsosen odottaja Kymenlaaksosta . Eli synnärinä siis KOKS. Aiemmat lapset syntyneet 97, 99, 04 ja 07 ja tämän yllärivauvan LA olis 15.11. Kolme ekaa ovat syntyneet rv 39+3 ja neljäs rv 39+4, joten tämän laskuopin mukaan tämä syntyis sitten 11. tai 12. päivä ;)

Jamias kyseli tuosta herkkujen syömisen vaikutuksesta vauvan kokoon. Itse epäilen, että kyse on enemmänkin siitä, miten äidin verensokeri nousee noita herkkuja syödessä. Eli jos herkuista ei verensokeri suuremmin nouse, ei nouse vauvan painokaan ja toisinpäin.

Itse tällä hetkellä painiskelen juuri tämän verensokeritasapainon kanssa, kun nyt on päällä pieni epäilys, ettei noi mun sokrut ole ihan sitä luokkaa mitä pitäis. Yhdellä mittarilla tulee usein raja-arvot ylittäviä tuloksia ja toisella himpun verran alle. Ens viikon keskiviikkona sitten selviää, tarviiko noita seurailla tarkemmin.

Moni oli saanut jo äitiyspakkauksenkin, minä myös :) . Tosin kyllä tuntui hullulta käydä pakkaus hakemassa, kun ei ole vielä kunnolla edes mennyt tajuntaa, että meille on ylipäätään vauva tulossa :whistle: . Minäkin pakkauksesta tykkäsin ja sen vuoksi sen oikeastaan tälle viidennelle otinkin.

Muut hankinnat ovatkin sitten olleet vähäisiä. Meillä on kyllä onneksi suurin osa isoimmista hankinnoista tallessa kuopukselta, mm. hoitopöytä, vaunut, turvaistuin. Meinattiin jo tammikuussa myydä pois, kun meille ei enää pitänyt lisää lapsia tulla B) . Mutta toinen sitteri pitäisi hommata ja ehkäpä kaksostenrattaat, kun tuo kuopus on vasta 1v 10kk, kun vauva syntyy. Jos olisi kesä, voisi vauvaa kuljettaa liinassa ja tuo kuopus rattaissa, mutta ei taida onnistua toppavaatteissa vai onko jollain kokemusta??

Kampaajallekin moni oli menossa, ihmeesti se aina piristää!! :) . Itse käyn tyyliin kerran vuodessa :ashamed: , mutta kesäkuussa leikkautin aika lyhyeksi ja nyt pitäisi taas käydä vähän pätkäsemässä...

Aika tuntuu menevän tosi vauhdilla ja viikot hurahtavat aina hetkessä. Siksi vähän pelottaakin, kun "aikaa" ei ole kuin 3,5kk eikä vauva tunnu vieläkään todelliselta vaikka ultrassakin pieni on nähty 4 kertaa ja potkut tuntuvat ja näkyvät selvästi! Kun pääsisi jo valmistelemaan vauvan tuloa (vaatteiden pesua, sängyn laittoa, pikku tarvikkeiden hommailua yms yms.) niin asia varmasti konkretisoituisi. Mutta ennen noita puuhia meidän pitäisi tehdä yksi makkari meille lisää, jotta noille olisi joku järkevä paikka. Jos vaikka jo tässä kuussa saisi aloitettua tuon remppaprojektin, jos se sitten vaikka jopa valmistuisi ennen marraskuusta... :whistle:

viides 24+6
 
Ajatelkaa! Mie menin nukkuu eilen klo 02 jälkeen, ku ei vaan yksinkertaisesti väsyttänyt.. Ja heräsin klo 8.20.. Ja vieläkään ei väsytä :eek: . Mitenkähän mä jaksan illan esityksen kahtoa :whistle:

Mie kävin tänää ostaa 2 kerää hahtuvavillalankaa. Onneksi ei tarvitse mistään tilailla, ni ei mee postimaksuja. Ostin kanssa harsokangasta ja rupean ompelee niitä 80*80 juttuja.

JennyAdelina: Laita mulle vaan ohjetta tulemaan! Olen netistäkin löytänyt, mutta käsityöohjeita ei oo koskaan liikaa :D :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Red Dragon:
viides: Tervetuloa! :flower: Miltäs tuntuu, kun viides on tuloillaan? :D
Kyllähän tämä aika järkytys oli alkujaan, kun oltiin päätetty, että meidän lapsiluku jää neljään. Aloitin maaliskuun alusta työt ja laihiksen, liityin keventäjiin. Siitä sitten 2 viikon päästä menkat olivatkin viikon myöhässä ja plussa pläjähti testiin. Nyt kyllä jo innolla tulokasta odotetaan koko perhe, mutta ei se vauvan tulo vieläkään tunnu järin todelliselta :ashamed: .. Viimeistään sitten synnytystuskissa sitten :D , hope so :whistle:

viides
 
Täällä hirmunen ukkonen ja niin painostavan kuuma, et kohta pakenee taju.

Pieni on ruvennu potkii niin paljon, etten tajunnukkaan et voi koko kroppa heilua ku se jyskää :D Ja ainoa asia mistä nautin oikeesti raskaudessa niin on tää vaavin riehuminen mahassa, siitä tulee niin ihana olo.

Mul oli tullu postiin jotain, eli joko äippäpakkaus tai kaks+ tilaajalahja, ja en pääse tänään hakee sitä. Mites teillä joilla pakkaus jo tullut niin onko teille tullu eka päätös rahoista tms. ja sitte pakkaus vai miten?? Ku jänskättää et jos se onki se äippäpakkaus mikä siel postis on, mut ei mulle kyl mitää päätöstä oo tehty.

Rinzessa ja papuRinssi rv.26+2
 
Rinzessa: Pakkauksesta tuli ensin päätös ainakin mulle, 2 viikkoo meni ja pakkaus tuli postiin. Äitiyspäivärahoista ei oo tullu vielä mitään päätöksiä jos niitä tarkoitit.. Tiiä sitten kuinka kauan kestää..
 
Iltapäivätervehdys!

Karjalanpaistia maha täynnä, olo on kun ylipuhalletulla rantsupallolla... jälkkäriksi tein vielä kaura-omenapaistosta ja vaniljakastiketta.

Rinzessa, mulle tuli päätös että pakkaukset on myönnetty keskiviikkona ja pakkauksien tuloilmoitus postista tuli torstaina. Eli aika nopeeta, oletin että kestäs sen kaksi viikkoa. Mulla siinä postin lipukkeessa luki että sisältää äitiyspakkauksen. Rahapäätös mulla tuleekin sitten vasta ensi- tai sitten seuraavassa kuussa koska Kela halusi palkkatiedot syyskuun loppuun asti, jota nyt tietty vielä ei ole olemassa. Palkkatoimisto onneksi toimittaa lappuset niin mun ei tarvi täytellä mitään.

Anzkuli, meidän esikolla on kanssa ollut laskeutumaton kives, ja neuvolassa ei asiaan oikein oltu mun mielestä kiinnitetty huomiota. Tuossa vajaa kaksi vuotta sitten otin neuvolassa asian puheeksi ja päästiin kirurgille näyttämään tilanne, joka totesi että kives on korkeella ja asialle olisi pitänyt tehdä jotain jo aikaa sitten. Mutta jannu pääsi kuitenkin pikaisesti leikkaukseen, ja operaatio oli nopee ja helppo- kaikille paitti äitille. Vaikka oon sairaanhoitaja ja olen ollut mukana monessa monessa anestesiassa niin se oman lapsen nukuttaminen on aika tunteikasta hommaa... itkeä tirautin kun poikanen nukahti mun syliin. Mutta kaikki siis meni hyvin ja poika tervehtyi tosi nopeeta, kolmen päivän päästä oli jo tarhassa!

Viides, tervetuloa joukkoon! Mistäpäin olet? (jaa että minäkö utelias...)

Täällä on ainakin ihan järkyttävän hiostava ja ukostava olo, vielä ei ole kuitenkaan jylissyt. Tovin makoilin tuossa sohvalla niin tyyny oikeen liiskautu poskeen kiinni! Mä sitten vihaan tällästä ilmaa! |O Mies lähti esikoisen kanssa rantaan, toinen poika viilettää jossakin pihalla. Mulla siis aikaa hetki notkua koneella! Jospa kävisin huuto.netissä kattoon oisko siellä mitään kivaa... Ai niin, sain tänään aikaiseksi jopa laittaa vauvojen huoneeseen verhotangon ja uudet verhot, sellasen herttasen tipukapan. :D Mutta nyt siis heissan teille!

HM ja papuset
 
Hari Mao: meillä kiinnitettiin kivekseen heti huomiota laitoksella ja neuvolassa myös. Oisko ollu toinen neuvolalääkärikäynti kun saatiin lähete polille ja sieltä sit lähete ultraan. 8-kuisena ultrasivat että on ylhäällä ja sit sitä onki seurattu. Hyvä kun on seurattuki, mutta on se silti paljon mietityttäny ja huolettanu! Mutta nyt siis näyttäs ihan hyvältä. Molemmissa kivespusseissa on nestettäki, mutta sehän yleensä lähteeki itekseen. Vissiin nyt sit korkeintaan on edessä se kanavan kurominen jos se neste ei lähekkä, mutta kives sentään alkas olla lähestulkoon oikeella paikallaan! :)

Ja nyt on uus tukka! :D

Eipä sitä aina paljoo tarvii kun tulee hyvä mieli! :)
 
terppa!!minäkin pitkästä aikaa kirjotan..luen kyllä joka päivä mut on vaan hirvee väsy..
pääsin kurkkaa typyä ylimääräsen kerran viime pe kun oon joutunu kaikissa kokeissa ravaa kun pissassa on valkuaista ja paineet seilaa ylös alas..nyt taas tuloksia maksa arvoista ootellaan..huoh..
kertokaa vinkkejä kun ei enää vesi eikä ananas auta..en vaan pysty nukkua kun jalat turpoo,särkee ja on levottomat..nyt vko menny n3h yö unil..rupee väsy painaa..

hei paljon ihmisil on paino noussu..mä ihmettelen kun mulla noussu jo 17kg ja ei oo kukaan lääkäri tai neovola täti sanonu mitään..mä vaan paisun..okei lähtö paino on ollu niin et paino indexi oli 19..mut silti on noita kiloja kertyny..mut minkäs tee kun mulla supistelee ja on kovia liitos kipuja niin ei paljon pysty liikkumaan..

mitens muut jaksanu tätä kuumuutta??
RINZESSA etkös säkin ollu helsingistä?on meinaa täällä nyt tuo ukkonen ja niin kuumaa..mä en muutenkaan tykkää kuumuudesta ..puhummattakaan tän 17 lisä kg jälkeen..
mäkin kovasti oottelen äippä pakkausta mut ei oo kuulunu ees päätöstä siitä=(
jaksuja kaikille..
VIIDES!kiva saada yks konkari tänne meitä ens kertalaisii neuvomaan..teitä ei oo ikinä liikaa ainakaan sit kun vaavit ulos saadaan ni on neuvot varmasti tarpeen=)
 
ainii 25 viikkoa täynnä..jee=)ja aika vaan kuluu :heart: kohta on pienet täällä ja unohdin muuten kertoa et viime pe eli rv 24 oli typyn paino arvio 689g(onko muilla millasia ollu näil viikoil jos ootte käyny..??ja sanoivat et yl :heart: y :heart: lä käyril mennää ja samana päivänä oli sf 24..
 
viides tervetuloa mukaan =)

Tänään on sit kampaajalla käyty ja vitsi että oon tyytyväinen, blondi oon nyt :)

Miehen kaveri tuli just käymään, rupeevat hyllyjä tekee yhteen kaappiin niin saan Wiljon vaatteet sinne pestyä ja laitettua.

keiju ja wiljo 26+2
 
Iltaa!


Onnittelut Rouviintuneille!!

Viides Tervetuloa! :flower:

Luminka Saako udella minkähintaiset tuplarattaat olivat ja mistä hommasit? Oletko jo paljon testaillut kärryjä, onko jousitus hyvä, työntökorkeus? Luuletko, että täällä maaseudulla olisi tuollaisilla rattailla käyttöä?
Niin ja miten teillä esikko pääsi pullosta eroon? Muistelen, että kirjoitit sen onnistuvan suht helposti.. Meillä tytöllä enää iltaisin pullo, mutta ongelma on siinä ettei neiti juo muulloin maitoa lainkaan, saa sitä ainoastaan ruokiin piilotettuna. Ei tykkää mausta, joten ruokajuomana on vesi, vaikka maitoa on yritetty joka ruualla jo monta kuukautta..

Vauvan paino/äidin syömiset MInulle ainakin esikon aikana sanottiin, ettei syömisellä ole niin suurta vaikutusta vauvan kokoon, kuin annetaan ymmärtää. Omalla kohdalla tämä ainakin piti paikkaansa, sillä herkuttelin surutta :ashamed: ja paino nousi.. :snotty: Tyttö painoi syntyissään 3160g ja 49cm. Ennustettiin tulevan yli nelikiloinen, mutta pieni tuo oli :heart:

Onko kellään ollut hiivaa raskausaikana? Minulle määrättiin lääke hiivaan varmuuden vuoksi, sillä supistelee välillä tosi rajusti, eikä muuta syytä lekuri löytänyt/keksinyt kuin tuon hiivan.. Tuntuu hassulta varmuudeksi popsia..

Vauvalla tuntuisi olevan kaikki kunnossa. Potkii ja melskaa hirmuisesti :heart: Itselläkin kaikki ihan ok, paitsi nuo supistelut ja selkäkipu, mikä on kamalaa. Sokerirasitus oli hyvä eikä raskausmyrkytyskään näyttäisi olevan tuloilla (ainakaan vielä...). Masu on edelleen melko pikkuinen, jos kolitsi päällä, ei mahaa edes huomaa.. Tiukempi paita päällä näkyy jonkin verran. Tahtoo ison masun!

Nyt noustava koneelta, alkaa taas masua kiristämään..

KuuttiPieni kera Aapelin 27+.. ( työnimi vaihtui, kun pieni sukulaislapsi sanoi, että aivan Aapelinnäköinen maha minulla. Jotenkin se sitten vain jäi käyttöön :D )

Niin ja pitihän vielä sanoa, että kaverini sai marrasvauvansa jo tällä viikolla, rv25+2 syntyi pienenpieni tyttö, 698g painava. Toivottavasti me kaikki saamme täällä pitää vauvamme masussa vielä pitkään, vaikka tuo keskoshoito suomessa onkin mallillaan!
 
Tervetuloa, viides. Itsekin odotan viidettä. Saanko udella, missä muodossa raskaus oli yllätys ts. käytittekö ehkäisyä? Itselläni on yksi kierukasta huolimatta alkunsa saanut lapsi =)

Olin sokerirasituksessa tänään ja pienellä manipuloinnilla sain labran ilmoittamaan vastaukset samantien neuvolaan, kun olin tytön kanssa menossa 4-vuotistarkastukseen. Kaikki arvot olivat kohdillaan (muistan vain paastoarvon, joka oli 4.3) ja helpottihan tuo tieto.
tietämätön : minulla (nyt rv 26+4) eilen ultrassa sanottiin vauvan painavan 900g.

Itseäni ei kuumuus vaivaa, kestän sen ihan sillä voimalla, kun ajattalen, että syksy/talvi ja kylmyys olisivat ne toinen vaihtoehto :( Äsken kävelin pojan futisharkoista 1,5km kotiin ja yllättävän koville yhtäkkiä otti, tänään on muutenkin supistellut ihan alituiseen :/ Turhauttaa, kun kaiken kuntoliikunnan on joutunut jättämään ihan minimiin.
 
Kuuttipieni: No pullosta päästiin eroon ihan vaan jättämällä ;) Oli sen verran pieni ettei tajunnut kaipailla sitä. Alkuun jätin aamu- ja aamupäivän pullot pois. Sit koitin vaan antaa nokkamukista (jota ei koskaan oppinut käyttämään! ) ja lasista maitoa. Pieniä määriä sitä alkuun meni ja parina päivänä annoin iltapäivällä kunnes jätin senkin pois. Ai niin, mut teillähän ei enää päivisin annetakaan :whistle: Okei, eli siis joinakin iltoina vielä annettiin ihan olkkarissa maitoa. Ja sit sekin vaan jäi! Yöllä joskus jouduin antaa vettä pullosta kun ei millään muulla rauhoittunut.
Lasista siis juo nykyään vedet ja maidot, ei tietty itse osaa ottaa. Pitäis jollain konstilla saada itse oppimaan, mut eipä se niin paljoa aikaa vie kun antaa lasista.

Anzkuli: Kummasti piristää kun saa vähän hiuksiin uutta eloa =) Mulla on jo pari viikkoa odotellut hiusväri vessan kaapissa, jos huomenna sais jopa päähän asti =) Mä värjään aina itse, en vaan raaski kampaajalla käydä muuta kuin leikkauksessa :ashamed: Mut ihan kivoja värejä saa itsekin tehtyä, moniväripaketeilla saa tosi kivat hiukset =)

tietämätön: Siis ei kyllä kuvista huomaa et tuon verran ois jo painoa plakkarissa!

Painoa mulle oli viime neuvolaan mennessä tullut vajaa 4kg. Kylläpä taas hikeä alkaa pukkaamaan kun ensi keskiviikkona hyppään puntarille :whistle:

Luminka
 
LUMINKA:kaunis kiitos ja kumarrus...aika valaalta olo tuntuu kyllä..mut sehän kuuluu asiaa..mut en oo kyl ikinä kuullu et kellekään mun tuttavista olis 17kg kertyny rv25 mennessä..kaverit on vaan todennu et tähtään vissiin 30 kg... :ashamed:
noh luulis et mies on ilonen kun tissit kasvanu jo nyt 2 kuppikokoa..et saas nähä ku maidot nousee...ja sit myöhemmin onki vaan tyhjät pussit tilalla... :LOL:
 
Tervetuloa Viides!

Unohin onnitella Sansea hääpäivän johdosta, vaikka oikeen tarkasti kattelin kuvat ja muut. Ihana tunnelma välittyi kuvista. Itellä on viellä 2 vko armonaikaa :LOL:

Meilläkin potkitaan täällä ku viimistä päivää. Pakko tuon vauvan on painaa ainaki kaks kiloa jo, kun on ku olis hauki mahassa vonkailemassa!!! ;) Vaikka eihän se näillä viikoilla olla kiloakaan viellä...

Täällä edelleen 35-asteinen helle ja nyt mulla kädetkin on turvonneet kun nippunakit. Toivottavasti lämpötila laskee ennen meijän häitä että saan kihlasormuksen eli tulevan vihkisormuksen pois sormesta... tai kai sen pois saa, mutta saako sitte alttarilla takasin? Voi vitjat mitä ongelmia... Jalat mulla on edelleen ku norsun koivet ja supisteleekin niin penteleesti aina kun nousee ylös, mutta en jaksa silti olla paikollaan. Ovat tosin niitä "hyviä supistuksia". Saimpas valittaa vähän!

Tänään olin kaverin ja hänen pikku vauvan kanssa kaffella ja tyttö flirttaili minkä kerkesi kokoajan. Sen olis pitäny nukkua, niin tuijotti mua vaan ja kiherteli ja vilkutti silmiään. Ihana lapsi. Takastulomatkalla löysin ihanan secod hand-puodin ja sieltä taas tarttui mukaan villahousut ja vakosamettihousut ja kaikn ihanin jonkun itte kutoma villatakki-housu-paita-yhdistelmä muutamalla euolla. Ihania!

KuuttiPieni kerrohan miten kaverin pikkuruisella vauvalla menee, kun saat siitä tietoja!
 
tietämätön: Joo, mulle jäi rinnat muistuttamaan lähinnä ajokoiran korvia :LOL: Nyt ovat onneksi vähän ottaneet täytettä joten aiemmat rintsikat täytyi vaihtaa suuremmiksi. Mut voi niitä daisareita sen jälkeen kun maito alkoi pakkautumaan :eek: Pakko oli peilistä ihastella sitä näkyä :LOL: Kovasti koitin painaa mieleen kuinka isot mullakii joskus olleet, niitä sitten imetyksen jälkeen muistellessa |O
 
Moi!

Olipas kiva päivä kaiken kaikkiaan... Aamulla alettiin ensi töiksi siivoomaan koko perhe. Sit lähdin välissä pistäytymään kaupassa, onneks kävin postilaatikon kautta - oli tullut saapumisilmoitus äippäpakkauksesta, niin sain samalla reissulla hakea pakkauksen. Sitä sitten ihasteltiin koko porukan voimin :). Siivouksen päätteeksi ajeltiin isännän kanssa lastentarvikeliikkeeseen ja laitettiin vaunut tilaukseen :heart: Suloiset ovat! Toimitusaika tosin venyy 6-8 vko:n mittaiseksi kun elokuun on tehdas kiinni. Ostettiin samalla adapterit ja turvakaukalo, kaukalon saa kiinni vaunujen runkoon. Koko paketille tulikin hintaa niin että päätä huimas mutta ompahan tulossa mieleiset systeemit ja on asia pois huolesta!

Viides, tervetuloa mukaan minunkin puolestani!

Minua ei kuumuus juuri haittaa, sanonkin aina jos joku tuskailee helteellä, että ei saa valittaa kun kerrankin tarkenee :D Vihaan kylmää ja palelen tosi herkästi, kesää odotan aina kuin kuuta nousevaa. Voisin hyvin kuvitella asuvani joskus jossain, missä on ympäri vuoden lämmintä.. Tosin nyt kun on ylimääräistä painoa ja vatsan kanssa ahdistava olo, ei kuumuudesta nauti samalla tavalla kuin normaalisti.

Nyt saunaan! Hyvää tulevaa viikonloppua kaikille mammoille! :)
 
Käyn jättämässä merkin uuteen ketjuun.

HEinäkuu meni lomaillessa ja koneella kävin vain satunnaisesti pyörähtämässä, joten en ole mitään kommentoinut monene viikkoon. Ens viikolla alkais työt, palailen sitten koneen ääreen oikein ajan kanssa. =)
 
Ehtoota!

Kuuttipieni: Meillä myös masussa pikku.aapeli :D (poika kun keksi nimiä tulevalle siskolle-veljelleen, ja aapeli tai jeemi olis hänen mielestään hienot nimet. Aapeli etenkin. Ja kun pojankin nimi alkaa aalla, niin alkanut kuulostaan aapeli oikein hienolta nimeltä!

Mulla myös nyt uusi tukka!! Hieno on! Hiukan keveni lisää niskasta ja edelleen pidempi edestä, ja nyt tummempi sävy kauttaaltaan, ja kullansävysiä vivahderaitoja seassa. =)

Nyt nukkuun, huomenna on eessä aikas työläs päivä.....saa nähdä mitä kivaa tuo tullessaan.

 

Yhteistyössä