Marraskuun masun kasvattajat toukokuussa.... LA:t 1-15.11.2008

Heippa!
Ei meinaa pysyä ajantasalla teijän asioissa, kun joka kerta niin paljon juttua tullut. :D

Meillä ollut tänään vapaapäivä pojan kanssa ja aamuyhdeksästä tähän asti oltu ulkona, ainoostaan iltaruoka syötiin sisällä. B) Aivan ihana ilma ollut ja tais vähän rinnasta ja käsivarsista saada väriäkin. Kun herättiin lähettiin kävellen ja poika pyörällä aamukahville kahvilaan, tuohon n. km:n päähän. Poika jaksoi tosi hienosti polkee pitkän lenkin, kun tultiin pidemmän kautta takas.

Mä olen tänään pohdiskellut sitä että meniskö yksityiselle rakenneultraan vai ei? Onko välttämätöntä, pojasta kun en kuitenkaan ollut....eikä tullut ees mieleen että ois tarpeen... Onko teille kaikille se ilmainen?

Helmi ja helmiäinen 17+5
 
Mä menisin rakenneultraan jos ei sitä automaattisesti tulisi. Alkuraskauden NT-ultrassa ei kuitenkaa selvii rakennehäiriöitä ja mun mielestä se rakenneultra on tarpeen. Jokaisella tietysti oma mielipide =)
Me ajateltiin mennä 4D-ultraan myös sitten tossa myöhemmässä vaiheessa.
Ylimääräistä maksua siitä ei meille ainakaan tule, rakenneultrasta siis
 
Rinzessa tiedän ton sun pelon tunteen, mulla on ollut ihan samaa ja aina ollut turhaa, mutta kun se vaan aina jostain tulee :/ voimia toi murehtiminen vie :hug: :hug:

helmi meille ei täällä kuulu rakenne ultra, ainoastaan np-ultra, enkä ole edellisistä niissä käynyt, tosin mä joudun (pääsen) muutenkin 2-3 viikon välein ultraan mun v-painetten takia, et jos tätä harmia mulla ei ois niin varmaan kävisin sitten yksityisellä siinä.

Täällä ollut myös aivan ihana ilma, nytkin on varjossa +20 lämmintä ja oltiin vielä tässä illan suussa muksujen kaa ulkona ja nuorin on jo nukkumassa ja kohta menee toinenkin.
Huomenna ois pojan vika kerho päivä :'( Sit syksyllä poju siirtyykin isojen kerhoon, voih, äitin vauva kasvaa :'( :heart:

Tulentyttö ja kipinä 18+1 :heart:
 
Olipas päivä... Siivous, kakunteko, kylässä käynti.. Vähänkö väsyttää |O Mutta ei nukuta joten turha vielä mennä sänkyyn pyörimään.

Ultrista: Meille kunta tarjoaa np-ultran ja... Eipäs kun ei! Siis joutuu maksaa polimaksun joka ultrasta! Nyt vasta tajusin! Edellisessä raskaudessa sain tuon ekan ilmaiseksi, loput tehtiin äitipolilla. Nyt tehdään kaikki siellä, joten 22? joka kerta kiitos :snotty:
Mutta siis tavallaan kunta tarjoaa sillä että pääsee julkisella puolella käymään ettei tarvii yksityiselle mennä.
Eli onks tää nyt silleen et kunta tarjoaa vaikkei ilmaista olekaan? Mää ihan sekasin juu... :D
Mutta siis pääsee julkisella puolella jokaisessa käymään, kunhan vaan polit maksaa!

Joko ootte tunteneet vauvalla hikan? Minä luulisin, toissa iltana tasaisin välein nytkähti yhdestä kohdasta. Kai se voi jo nyt olla, sikiöhän tekee jo hengitysharjoituksia?!

Luminka
 
Moi!
ultrista oli puhetta. meillä oli muuttunut käytännöt siten että eka lääkäri käynti on vasta rakenneultra! kuinka hullulta tuntuukaan. eli jos mitään erikoista ei oo menet ekan kerran lääkäriin vasta viikolla 18-22. mä oon käynyt OYS:issa sen istukkanäytteen otattamassa, mutta muuten en oo lääkäriä nähnyt. nytkin ens viikolla 18+ mulla on neuvola ja siellä vasta annetaan aika lääkärille eli menee jonnekin tuonne lähemmäs 22 viikkoa. meillä kuuluu normaaliin raskauteen 3lääkäriä, nyt "aluksi", viikolla 30 ja 36. 36 viikon lääkäri on ymensisynnyttäjillä ja sektiolla synnyttäneillä synnytyssairaalassa, muilla ihan neuvolassa. että sellaista täällä... mutta se hyvä puolihan meillä on että neuvolassa on ultra ja terveydenhoitajat ultraa joka ikinen kerta! =)

kyllä huomaa että on jo loppu viikko, poika alkaa olla jo ihan väsy ja kyllä aikuisissakin huomaa väsymyksen. mies tekee tosi ruumiillista työtä ja yrittäjänä päivät on välillä tosi pitkiä, kuten maanantainakin 14 tuntia niin kyllä siitä huomaa jo loppuviikosta väsymyksen. ja kun ite ei aina jaksa ymmärtää toisen väsymystä eikä ajatella siltä kantilta vaan kaipaa sitä huomiota (varsinkin näin raskaana ollessa)niin kyllä meillä on ainakin riidat herkemmässä loppu viikosta.

joku (en muista kuka) puhui pelosta että jos sikiö onkin kuollut kohtuun. kyllä mulla on ainakin tosi usein se pelko. lähipiirissä on sitä että sikiö on kuollut tosi loppumetreillä kohtuun ja jotenkin sen pelko on aina välillä itselläkin. vaikka mitään syytä ei pitäis olla, mutta silti se välilä hiipii mieleen, mutta täytyy vaan yrittää ajatella positiivisesti!:) mulla viimeksi maanantiana kuunneltiin sydänäänet kun kävin hakemassa sokerimittarin lainaan neuvolastaja silti nyt on jo sellainen olo että onneksi ensi viikolla neuvola. tuo tunnehan kyllä helpottaa kun liikkeet alkaa tuntumaan kunnolla. mulla on istukka edessä ja sen takia en oo tuntenut liikkeitä kuin ihan muutaman kerran ja edellisestä kerrasta on taas monta päivää...

Luminka: farkkuhamehan oli onnistunut tosi hienosti! kumpa itsekin osais... viime vuosina on tullut ommeltua tosi vähän vaikka yhdessä välissä ompelin edes jonkin verran ja muutamia vaatteitakin muokkailin, mutta nyt ei mitään kun tuntuu ettei ehdi.

mitäs viikonloppu suunnitelmia teillä on? meillä ei ihmeempiä, olen lauantaina töissä kahteen saakka. sitten mennään kaverin pojan synttäreille ja samalla katsomaan heidän 2viikon ikäistä poikaa. sunnuntaiksi äiti kutsui heille uuden terassin kunniaksi grillaamaan, että siinäpäs se. mies täyttää huomenna 28v ja jossain vaiheessa aion viikonloppuna kakun tehdä, en kuitenkaan vielä huomenna.

mutta tässäpä tätä juttua. tällä aikaa äänistä päätellen poikakin ehti nukahtaa kun tuli hiljaista, nukahtaminen on mennyt viime aikoina valoisien iltojen takia tosi vaikeaksi. saatta yli tunnin huudella sängystä ja melkein joka ilta nukahtaminen menee kymmeneen vaikka menis jo ysiltä sänkyyn.

korppinen 17+4
 
aamuvirkkuja terveisiä taas täältä maailman toiselta puolelta (jos joku on ihmetellyt miksi mun kirjoitukset ilmestyy aina keskellä yötä, selitys löytyy profiilista en muista olenko tähän palstalle kirjoitellut niin en käy nyt toistamaan)

Meillä oli eilen ensimmäinen (ja kai ainoa?) lääkärin tapaaminen. Oli tosi mukava vanha naislääkäri. Oikein ystävällinen ja kyseli vaikka mitä ja oli tosi kiinnostunut ja auttavainen.

Mulla oli ollut, vähän niin kuin Rinzessalla, kamala pelko että vauva ei ole hengissä. Melkein aloin jo itkemään kun aluks lääkäri ei meinannut saada sydänääniä kuulumaan!! Lopulta onneksi löytyi ja kovaa jyskytti niin kuin pieni juna ois ollut masussa.... :)

Nyt taas helpottaa ja on levollisempi mieli. Olisihan se pitänyt tajuta että vauva on hengissä kun maha vaan kasvaa silminnähden! Ehkä saan pian laitettua kuvan tännekin mun kummusta (lääkäri luuli mun olevan jo viikolla 19 mahan koon perusteella, vaika olen vasta viikolla 17)

Hyvää viikonloppua kaikille. Mulla on lauantaina äitiysjumppa ja sen jälkeen shoppailua tiedossa kun ei enää mitkään vaatteet mahdu päälle!!!
 
Huomenia.

Aurinkoinen päivä tulossa.
Pitäs alkaa pakkaamaan lasten laukkua kun ne on menossa mummolleen yhdeksi yöksi.
Ihanaa saada hiukan vapaata,kuitenkin vietellään ihan aikaa sitten kotona jne,mittää ihmeellistä ei ole tiedossa.
Vaaveli tuntuu voivan hyvin massussa ja kova tapaus liikkumaan hih.

Ultrista niin np-ultra ja rakenneultra ja sairauden takia käyn ylimääräisiäkin tarvittaessa.Mulle ultrat on ilmaisia.

ihanaa päivää kaikille.

Pöppiäinen & touhustiina 17+5
 
siellä sen pienen sydän löi ja oli kuulemma kovasti liikkuva. Ei pysyny hetkeäkään paikallaan vaan aina karkas jonnekki :D olo on helpottunut!!!!! Tänään oon niinkin hurja että tilaan pizzan :p

Rinzessa ja Papu rv.17+2
 
moi
meillä np-ultra, rakenne ultra ja sit se synnytyksen suunnittelu ultra ja kaikis maksetaan poli maksu 22e ja lisäks neuvolas on ultralaite et voi kattella vaik joka kert ku on lääkärin aika :D mä olen ollut 2 ultras neuvolas ja sit np-ultras!
-äiti88 ja toukka 16+1-
 
Tulin tähän sohvalle vähäksi aikaa lepäämään. Vitsit että tulikin hieno kakku! Oikein tyttömäinen, vaaleanpun. marsipaani, keskellä valkeita kukkia vihreiden lehtien päällä (tein siis itse marsipaanista), sit vielä valkoinen pursotus reunoilla :heart:

Saatiin tuo likka vihdoin nukkumaan, olisi ollut jo 11.30 valmis, mutta ajattelin vielä vähän pitkittää että jaksaa sitten illalla valvoa. Mutta väsypä meni ohi, eikä vaunuissa tehnyt muuta kuin riehunut :whistle: Siispä omaan sänkyyn jäi lopulta :D

Kylläpä jo nyt väsyttää vaikka vieraat tulevat vasta neljän jälkeen. Jalkoihin ottaa koko aamun juoksentelu. Onneksi ei ole supistanut vielä ollenkaan tälle päivälle, eilen tuli jonkin verran.

Ihanaa, huomenna vaihtuu taas viikot, silloin siis hurjat 18 täynnä :heart:

Voi kun tuolle ukollekin tulisi nälkä niin päästäisiin tekemään ruoka! Grillataan broileria ja possufileitä sekä pakkasesta pitkään pyörineet ranskalaiset uuniin. Oikein herkku ruokaa ja tyttö reppana vaan nukkuu ja saa vaan äipän tekemää kala-kasvis-perunasörsseliä :LOL: Hyvin tuokin maistuu, ei sillä. Jos ensi kesänä sitten annetaan grillijuttuja. Tai eikös sitä kuitenkin yksi vuotiaalle voi antaa jo? Jos kerta samaa ruokaa saa syödä. Kunhan vaan ei ole hirveän suolaista evästä.

Luminka kuittaa :D
 
Nappasin tuossa kuvaa massusta taasen, rv 15+6



kuvassa ei näy kyllä yhtään tuleet kilot, vaikka puntari alkaa lähennellä jo 70kg =/

Ulkona kävästiin tuossa, opeteltii ajaa ilma apupyöriä. Ihana ilma ulkona :)
Poika lähti isänsä luo taas, kylläpä ikävä iskee kun 3 viikkoa on nyt siellä =/

 
Neuvolassa käyty ja siellä se pieni sydän pamppaili :heart: Miten helpottava tunne :D
Jospa tästä alkaisi voida vaikka nauttiakkin kohta tästä odotuksesta....
Kaikki arvot oli OK,varattiin aika rakenneultraan ja juteltiin vähän tuosta sokerien seuraamisesta. Ainut vaan että oli taas eri täti kun oma jo kesälomalla ja tämä tuuraaja ei nyt niin kauhean symppikseltä vaikuttanut ei esim. kysynyt mitään voinnista ja sydän äänetkin kuunteli hirveän äkkiä,en saanut tietää paljoa pienen sydän löi mutta pääasia että löi :heart:

Paljonkas Teillä on ollut tuo sf-mitta?? Mulla tänään siis viikkoja tasan 16 ja mitta oli 16,sanoi että aika iso on mutta totesi sitten että tuo sinun maha näyttää kyllä sellaiselta että on pullahtanut nyt esille ja niinhän se on tehnyt :D Eilen kaupungilla tämän asian tajusin itsekkin kun mekko ja pontso päällä olin liikenteessä että kyllä siellä vaan semmoinen vauva kumpu on :D

Ja eilen oli pakko ostaa Lindex:sistä semmoinen ihana pieni body joka sopii niin tytölle kuin pojallekkin :heart:
 
Mulla ei ainakaa vielä mitattu sf-mittaa, ehkä sit ens kerralla. Jotenki on niin erilainen odotus, ei juur mitn tutkita neuvolassakaan, kuten tää hb asiakin. Sama neuvola tosin ku viime raskaudessa mut kaipane o sit muuttunu siitä ku viimeks olin siel asiakkaana.
 
Mulla ei ole ikinä minkään raskauden aikana mitattu tätä sf mittaa,saas kattoa mittaakos ne nyt tässä raskaudessa missää vaiheessa....

Ihanaa,sain ison kasan tänään mammavaatteita mutta pari vaatetta oli mulle isoja,oon niin pirskatin pieni,paitsi vauvamasu senkun kasvaa vaan ;) Caprit ( koko M ) oli mulle isot sekä valkoset farkut ( Lindex mom 38 ),joten täytyy laitella myyntiin sellaselle joka ne tarvii.

Lapset on hoidossa ja en osaa oikein mitää fiksua tehä... kait mä olen sitten illan... Mä en osaa tätä tällästä olemista,niin harvoin saa vapaata kuitenkin että sitä on niin kiinni siinä arjessa..

Pöppiäinen & touhustiina 17+5 :heart:
 
mikä se sf mitta on ja miten se mitataan? :ashamed: minä pöljä ensiodottaja en tiiä moisista asioista mitää. Laskin tossa et mul on 20 unisex vaatekappaletta jo papulle :D oon ajoissa liikkeellä. Mut jos sais rakennultrassa sit tietää sukupuolen nii vois sitte ostaa tietylle sukupuolelle päällysvaatetta yms. lämmintä. Odotan et ois jo henäkuun loppu, ku meen sillon hakee kaupasta ne lapsimessuilta ostamani yhdistelmät. Pää edelleen kipee. Törkeä jano ihan kokoajan, ei lähe ees juomalla. Painoakin oli tullu lisää :$ neuvolatäti kuitenkin iloitsi asiasta, että on kivasti paino noussu...

Rinzessa ja papu rv.17+2
 
Moikka!

Minulla sf-mitta oli 16 raskausviikolla 16. Neuvolatäti naureskeli taas vaihteeksi, kun kasvaa kohtu yläkäyrän yläpuolella, mutta mahaa ei näy eikä kuulu..

Luminka Enkös kelpaa seuraan, kun ei tietojani näy tuolla etusivulla? ;) Niin ja onnea tytön synttäreiden johdosta! Meillä niitä vietellään ensi viikonloppuna.

Tänään kävimme lekurilla tytön maitoallergiaepäilyn vuoksi, ja maitoallergialtahan tuo kaikkien mielestä vaikuttaa. Lääkäri kirjoitti lausunnon kelaa ja erityiskorviketta varten, saa nähdä hyväksyykö kela, kun tyttö ensiviikolla vuoden, mutta altistusta ei lääkärin tahdosta tehty.. Nyt siis maidottomalla mennään.
Niin ja samalla selvisi kala-allergia :eek: Kalaa tosin vielä kokeillaan, siis että aiheuttaako se mitään kunnon oireita.

Vauva viimein alkanut vähän useammin heilumaan masussa. Öisin tietenkin, ja mikä kumma siinä on, että rakkoa pitää futailla :D
Tilasin vauvalle kantoliinan, tänään testailtiin esikon kanssa sitä, meinasi vissiin ettei enää ole vauva, kun kovasti rimpuili :heart: Sidontaa vain on opeteltava, mutta saapa nähä onnistuuko meikäläisen taidoilla oikea sidonta ollenkaan..
äiti88 sinullako oli kokemusta nuista kantoliinoista? Voiko niitä käyttää useammalla tavalla, onko erilaisia sidontoja? Liinan mukana tuli vain yksi sidontaohje.

Onko kellään kokemusta siitä vauvojen riippumatosta, olikohan nimeltään Koala tai vastaava..?
Sellaisen haluaisin hommata, mutta mietin onko se hyvä vauvalle. Tuleeko sille oikeasti käyttöä ja onko vauvalla siinä hyvä ja oikeanlainen asento. Kun meille ainakin esikon aikaan sairaalassa toitotettiin, että niin kauan nukuttaa tuettuna kyljellään, kun kääntyy itse.. Eikös tuollaisessa riippumatossa nukuteta selällään?

Nyt ukon kainaloon soffalle, kun viimein raahusti sisälle tuolta liiterin teosta :heart:

KuuttiPieni
 
Kuuttipieni: Joo, piti käydä ihan tarkistamassa milloin olet "liittynyt" meihin.. Oon näköjään ihan kysellyt LA:ta ym. :whistle: No, tällästä tää joskus on. Ajattelen et laitan sitten illemmalla tai seuraavana päivänä kun enemmän aikaa tms... :D Mutta, lupaan lisätä sinut kun olen tän viestin kirjoittanut :saint:

Rinzessa: SF-mitta tarkoittaa missä asti kohdun korkein kohta on menossa häpyluusta mitattuna. Näillä viikoilla se on jossain navan seuduilla, muistelisin näin! Neuvolakortin (vika?)sivulla taitaa se taulukko mennä mihin piirretään käyrää juuri tuosta mitasta.

Huomenna tulisi vielä loput vieraat, sitten pääsee takas arkeen. Onhan se rankkaa laitella ja kahvitella mutta kyllä sen jaksaa =) Oih, oli hyvää kinkkupiirakkaa (taas)... Laitan tuohon loppuun kuvan kakusta, en ole koskaan tehnyt marsipaanista päällistä, ja ihan tuo onnistui :)



No, eipä täs taas muuta, väsyttää jo. Jos kohta raahautuis sänkyyn. Meidän päivänsankari on nukkunut jo 2 tuntia. Sai taaperokärryn lahjaksi ja sillä piti vielä ennen nukkumaan menoa ajella joka paikassa =) Ihan onnessaan oli :heart:

-Luminka-
 
:'( kävin äskön pissalla ja pönttö tayttyikin verestä

on tosi paha mieli enkä tie mitä mun pitäis tehä :'( kai mä soitan tunnin päästä johki sairaalaan.... et jos kattoisivat onko mitään tehtävissä :'(

onko kukaan kuullut että jollain ois ollu täs vaihees veristä vuotoa ja silti vauvalla kaikki hyvin???

- äiti88 ja toukka 16+2-
 
äiti88: mulla kyllä ollu vuotoja mutta ei hirvittävän runsaista ja ovat aina kestäneet päivän parin, vuoto kohtaa ei kertaakaan ole löydetty.
Jaksuja ja iso :hug: sinulle sinne. toivotaan että kaikki kääntyy parhain päin.
 
KuuttiPieni: Minulle tuli monen sivun ohjeet liinan mukana. Mutta täällä on myös: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=272

Kannattaa ajan kanssa noita selailla. Mie en liinaa ihan vauvana käyttänyt.. Joten niistä alkupään sidonnoista ei oo kokemusta. Minun lemppari on kietaisuristi 2.

äiti88: Mikä on tilanne? Luin viestisi, niin kylmät väreet lähti selässä juoksemaan. Toivottavasti kaikki on hyvin. Paljon voimia! :hug:
 

Yhteistyössä