MARRASKUUN masun kasvattajat! LA:t 1 - 15.. Helmi/maaliskuu08

Kiva kuulla, Kuunkulta, että on muitakin "saksalaisia". Mutkin on yllättäny tää Saksan systeemin toimivuus. Tosin kyllä sillä liki 15 %:n kuukausittaisella maksulla sairaskassalle pitää jotain saadakin ;) Toisaalta kyllä Suomi tarjoaa Saksaa paremmat edut lapsiperheille. Päivähoitosysteemi toimii, eikä naisia sidota hellaan, kuten täällä vielä pikkasen on meininki.

Luminka, saa udella =) Mut on vienyt alunperin Saksaan opiskelut, sitte myöhemmin työ ja mieskin kun on täällä niin täällähän sitä nyt ollaan. Vaikee ols kuvitella asuvansa Suomessa.

Mulla on ilmenny valtava kokkaushimo nyt viimesinä viikkoina. Oisko äidinvaisto vai muuten vaan ruokahimo? Kauppaankin on päästävä, vaikka mies on muuten hoitanut ostokset. Ruoka ei kuitenkaan pahemmin maistu, vaan etoo heti parin lusikallisen jälkeen. Voisin syödä hapanmaitotuotteita, viinirypäleitä ja omenaa vaikka koko loppuraskauden ;) Missä vaiheessa se lihominen alkaa, kun tähän mennessä paino menee vaan alaspäin...

Onko muuten joku muu täällä kasvissyöjä? Oletteko kiinnittänyt huomiota ruokavalioon raskausaikana? Esim. proteiinintarve?

 
Maotao, Olen ihan samaa mieltä tuossa, että Suomessa on kyllä paremmat oltavat lapsiperheille. Päivähoitosysteemi on maailman parhainta, jollei jopa paras ja koulutus.
Suomessa onnistuu naiselta työnteko ja lapsienteko. Ilmainen päivähoito on hieno etuus.
Täällä Saksassa kun ei kaikille edes löydy päivähoitopaikkaa ja jos löytyy niin on kallista.
Kaikki tuntemani naiset on jääneet kotiin hoitamaan lapsia ihan pakostakin, kun muuta mahdollisuutta ei ole. Ihanteellista olis jos asuis tän raskausajan ja synnytyksen Saksassa ja muuttais sitten lapsiperheenä Suomeen :LOL:

Mut ei se niin vaan enää onnistu. Tuskinpa Suomeen enään tullaan. Niin kuin Luminka tuossa kyseli, niin mut on vienyt tänne Saksaan mies (saksalainen), asuttiin ensin Suomessa ja nyt meillä on täällä omakoti ja kaikki ja olen jo niin tottunut tänne, että täällä sitä ollaan ja varmaan pysyvästi.

Saanko vielä udella maotao, et onks sun mies saksalainen vai minkämaalainen?Ja minkä ikäinen oot ja kauanko olet asunut täällä? :) Mun mies on saksalainen(30) ja mä 26 vee ja me ollaan asuttu täällä nyt kohta 4 vuotta.

Mäkin olen ihmetellyt kun paino menee vaan alaspäin, mut kait tää koko aineenvaihdunta toimii nyt niin huipputeholla, et vaiks söiskin niin se kaikki energia menee raskauteen.
Koska se maha oikein tulee? :) Ei jaksais odottaa. Ois niin ihanaa kun ois jo maha.
Nyt siis viikolla 9 mennään, enkä vielä kyllä huomaa mitään mahaa, vaik jos tarkasti tihrustaa niin tuossa navan kohdilla pieni kumpare, vai onkohan se ollu aina siinä.
 
Heippa, minäkin liityn joukkoon. Ensimmäinen raskaus kyseessä ja ikää minulla on ensi viikolla 29. Laskettu aika on arvioitu 8.11., kävimme viime viikolla alkuraskauden ultrassa ja huomenna on eka neuvola. Alkio näytti ultrassa vielä onnettoman pieneltä (en minä siitä kuvasta mitään erottanut), mutta sydän pompotti. Olo on itsellä ihan OK, levollinen. Väsymys kyllä vähän painaa ja jotkut ruuat ei maistu kuten ennen, mutta muuten ei valittamista. Lapsen tulo tuntuu jotenkin luonnolliselta tässä vaiheessa, noin vuoden ehdittiinkin olla ilman ehkäisyä, mutta ei mitenkään erityisesti "yritetty". Raskaus on siis iloinen yllätys :) Olen vielä vähän pihalla kaikista käytännön jutuista, mutta eiköhän asiat selviä aikanaan. Työkavereille ja esimiehelle jouduin jo käytännön syistä kertomaan, mutta omat vanhemmat ei vielä tiedä. Mies on ihan innoissaan, keksii tulevalle lapselle hullunkurisia nimiä ja juttelee mun mahalle. Että sellaisia kuulumisia :) Ollaan yhteyksissä!
 
Tervetuloa mukaan vaan masuja kasvattamaan maikki79 :wave:

Me ollaan vaan tänään laiskoteltu, maattu ja kateltu lasten elokuvia ja nyt mies tekee ruokaa, sitten saa tuo ukko kulta lähteä metsästämään mulle verigreippejä :p (eilen meni kolme :ashamed: )
 
Pink panther mua hirvittää jo ajatus pelkästä muutosta :$ (onneksi ei tarvi vielä muuttaa) en voi muuta kun toivottaa voimia ja stemppiä pakkaamiseen ja muutto ruljanssiin :hug: Ite varmasti oikeesti kuolisin jos tän väsyn kaa pitäs miettiä muuttoa!
(mutta eiköhän se ole meilläkin taas edessä jossain vaiheessa)
 
Tervetuloa Maikki79!

Koitin laittaa Kuunkullalle yksityisviestiä mutten tiiä onnistuinko? Kurkkaapas tuliko se?

Me ollaan kanssa tässä arvottu pitäiskö muuttaa joskus kesällä isompaan kämppään...? Miten sujuu elämä kaksiossa lapsen kanssa... kokemuksia?
 
maotao me asuttiin kaksiossa kun saatiin eka lapsi ja hyvin mahuttiin olemaan, lapsen lelulaatikkot oli sitten olo huoneessa omissa lelulaatikoissa ja kaikki nukuttiin samassa makkarissa, esikko oli 1.5 kun muutettiin kolmioon ja toinen synty esikon ollessa 1v11kk ja nyt mietitään missä vaiheessa pitäs isompaan muuttaa, mutta aluksi meinataan asua tässä kolmiossa kaikki viisi.
Meidän kokemuksella kaksiossa mahtuu hyvin olemaan lapsen kanssa riippuu tietysti kaksion koostakin, meillä oli 60neliötä sillon.
 
Tervetuloa Maikki79!

Maotao, kurkkasin, mut ei ollu vielä tullut. En sit tiedä oisko näis sivuis taas häikkää.
Tuossa päivälläkin kirjottelin vielä toiselle palstalle, mut ei meinannu lähettää sitä. Sit kyllästyin ja lähin pois ja kun äsken kurkkasin, ni se mun viesti olikin sit siel. Täytyy kattel myöhemmin jos oiski tullut tai sit se viesti on jääny johonkin matkanvarrelle.

Okei mut nyt lähetään paistamaan strutsin munaa:LOL:
Mies osti strutsin munan ja lupas tehdä iltapalaa. Mut ekaks pitäis saada se muna jotenkin porattua auki, kun halutaan säästää se kuori. Jännää :p
Tuun sit kertoo miten onnistu...
 
Tervetuloa maikki79 joukkoomme! :wave: Ja tietenkin onnea plussasta :heart:

Mulla meinaa olla ruokahalua ihan muillekin jakaa :ashamed: Pelottaa jo huomenna käydä puntarilla, mut sit sen jälkeen voin ottaa kunnon otteen niskasta ja vähentää herkuttelua :D En vielä halua painon nousevan, mut kun tekee mieli kaikkea. Äsken keitin kasviksia ja söin niitä enimpään syömishaluun, hyvä minä :p
 
Hajujen haitoista kärsitään täälläkin, kävin lääkärissä lauantaina käteni takia ja viereen istui selkeästi edellisenä iltana juhlimassa ollut tyyppi joka oli vetänyt valkosipuliaterian ryyppy illan päätteeksi naamaansa.. Ja pakko oli kyökkien lähteä siitä ja vaihtaa paikka ennenkuin oksennus lentää.. Ruuat ei niinkään saa pahaa oloa aikaan, vaan hajut enemmänkin.
Minä kuulun taas riskiraskauteni puolesta tarkasti seurattaviin ja ultrat on edessä noin parin viikon välein ja lopussa viikon väleinkin. Minulla on maksassa joku vika ettei se kestä hormonikuormaa ja nostaa maksa-arvot heti alusta alkaen pilviin. Eli äitipoli tulee taas tutuksi näiden kuukausien aikana.
 
Huomenta!
Mulla ois tänään eka neuvola...oon ihan poikki, yön vello mahassa ja vaille kuus oli pakko lähtee tekee tuttavuutta wc-pytyn kanssa, toka oksu vasta tässä raskaudessa. oksun jälkeen sit kampesin suihkuun ja siellä sumeni silmissä onneks kerkesin istua, tätä sumenemista oli pojan odotuksen aikaan aika paljon, paineet laskee alas ja sit tuntuu että taju lähtee. No jospa tää tästä helpottais ja pääsis töihin lähtemään. Tuun kertoo sit illalla neuvola kuulumiset =)
 
Tove-81
Huomenta!

NP ultraan 12 päivää jäljellä! Ei malttaisi odottaa! :D Sitten pääsee (toivottavasti) kertomaan sukulaisille ja ystäville tästä uutisesta. Olen keksinyt keinon vähentää aamupahoinvointia! Ostin sellaista marjaisaa muromysliä, jota heti aamusta vedän rasvattoman maidon kanssa pienen annoksen. On raikasta ja helpottanut aamuja huomattavasti!


 
maotao, jep viesti oli tullut. Lähetin yksäriä takasin.

Minttu-Maaria, tuo valkosipulinhaju etoo minuakin hirveesti. Jo sen pelkkä ajatteleminen saa kakomaan :x yök! Yksi tuttu kertoi, että hänellä oli ihan toisinpäin, että raskaudessa oli kauhea himo valkosipuliin.

keiju, Mullakin on tuota silmissä sumenemista. Pitää kanssa lepäillä paljon.

Pink Panther, tsemppiä muuttoon! Muutot on kamalia...

Mies teki sen strutsinmunan eilen. Yllättävän kova kuori, piti tosiaan porata reiät siihen ja valuttaa se sisus, että sai sen kuoren säästöön. Kaksi isoa pannullista munakasta tuli.
Mut enhän mä sitä voinut syödä, kun rupes niin ällöttää se haju, kun siinä oli sipulia.
 
heipparallaa.. täälä on edelleen etova/kuvottava olo nukkua vois vaikka kuinka paljon.. päätä särkee välillä niin pirusti että meinaa hermot mennä.. :x täälä olis perjantaina uus ultra missä sitten pitäisi jo näkyä sydänäänet jos ovat kuuluakseen.. sitä jännittäessä.. :whistle: masu kyllä jo pikkusen näkyilee ja illalla on niin turvoksissa että tuntuu kun olis syöny kiviä.. täälääkään ei juuri ruoka maistu mutta väkisin koittaa vähän jotain syödä.. mutta kaikki tökkii.. viinirypäleitä kyllä saa alas ja vichyä menee.. :D täältäkin vähän faktaa eli ite olen 24v ukko 29v ja ekaa odotellaan kahden karvasen koiran kanssa.. :D yhdessä oltu kohta 5v ja asustellaan Kangasalla.. meilläkään ei vielä porukat tiedä mutta 2 hyvää ystävää tietää.. odotellaan sen riskirajan yli ennenkö kerrotaan koska en jaksa sitä hössötystä ja mitään ylimäärästä vielä kyllä sitä sitten jaksaa kuunnella kun on raja mennyt ylitse että ei keskenmeno vaaraa enään ole.. porukat tuntien en jaksa sitä vielä.. :LOL: :LOL:
 
Tervetuloa uusille!

Mäkin sain tänään varattua ekan neuvolan, joka on ens viikon torstaina, silloin viikkoja 9+0. Kiva mennä jutskaileen. Toivottavasti ei luule, että muistan kaiken edellisestä kerrasta, kun täytyy sanoa, että on kyllä täysin unohtunut kaikki. Jopa tää pahoinvointi oli täysin painunut unholaan, että tää saa olon niin sairaaksi ja pahoinvoivaksi. Yök... :x
Jotain se neuvolan täti sanoi, että vuoden alusta on tullut ultran lisäksi joku veriseula, jossa etsitään jotain kromosomipoikkeuksia. Se oli mulle uusi juttu!

Parempia vointeja meille kaikille pahoinvoiville! :x
 
Mulla olis huomenna eka neuvola ja sillon olis jo huimat viikot 9+0, kymppi viikko hurahtaa käyntiin, jee!!!
Millonkohan tää väsymys ja palelu loppuu, alan olla aika kypsä tähän |O
Lapsi raasutkin keskenään leikkineet jo tunnin verran kun äiti vaan makaa sohvalla ja välillä karjuu ettei sitä ja sitä saa ottaa ja ettei sinne ja sinne saa mennä :whistle: Nyt on pakko raahautua tekee ruokaa ja sit suunnistettava kauppaan kun tuo mies saapuu kotia.

Jakselkaahan kaikki masun kasvattaja toverit :hug:
 
Tännää sit alkoi verenvuotokin.. Saa ny kahtoo minkälaisena tuota vuotoa pitää et jos runsastuu ni sit kaiketi pittäis huolestuukin, mut onneks huomen on lääkäri ni voin senki luona sit kysyy :) Mut siteen laitoin ku kyl sitä jonki verran tulee.. eka tul vaa iha vähä paperiin ja alkkareihi oli tullu mut sit pikkasen enempi mut se on semmost vaaleenpunasta verta ja sinällään silti aika vähäistä. Mut menkkamaista mahakipua kyl on.. ja aiemmin on kohdun kohdille sattunu suht paljonkin mut se men ohi ennen vuotoa.. noh, saa nähä... Kerros sit jos runsaantuu tms.. toivotaan et niin ei kävis!!

-miracle + pallero 7+4- :heart:
 
Huomenta!
en eilen päässyt neuvola kuulumisia kertomaan....mukava uusi täti oli siellä vastassa, papereiden täyttelyähän tuo oli ja varattiin ultraa ja verikokeita. Sydän ääniä ei vielä kuunneltu, täti sanoi että ei välttämättä kuulu ja itse en halunnut itselleni sitä pettymystä että ei olisi kuulunut.
Luminka mun la:n vois muuttaa 7.11 jos vaan kehtaa. Kiitos jo etukäteen:flower:
Nyt täytyy lähtee töihin!

keiju ja toukka 8+4
 
Huhtikuun huomenet kaikille! :flower:
Kesää kohti tässä väkisinkin ollaan menossa, tuntuu että aika rientää nyt kauheen nopeesti. Tänään vapaapäivä ja tarkoitus lähte tästä kohtapuolin kaupoille, katteleen jotain sisutustavaraa :D Iski eilen kaamee sisustusbuumi, ja nyt ainakin uudet paneeliverhot haluis löytää ja jotain muuta pientä... :saint:
Ja pojalle lenkkarit. Nyt aamusta oikeestaan ainoo aika lähteen, kun tuossa iltapäivällä alkaa väsymys vaivaan ja olokin huononee iltaakohti.

Miracle: toivottavasti kaikki siellä masussa hyvin :heart:

Maikki79: tervetuloa joukkoon mukaan!! :flower:

ps. mulla on kyllä tällä hetkellä outo tunne tästä masumatkalaisesta...kun se ei tunnu miltään eikä vielä näy. Voi että kun ois jos se ultra, niin pääsis näkeen että kaikki niin kuin pitää. Muuton on kyllä niin epävarmaakin epävarmempi olo. :/
 
miracle: Minäkin toivon että ihan harmitonta vuotoa olisi! Itselläkin tuli kerran, seksi taisi olla syynä siihen.. Nyt ei onneksi ole ollut mitään, ja ollaan otettu vähän rauhallisemmin tuolla makkarin puolella ettei sama toistuisi :whistle:

helmi79: Mulle tuli viime raskaudessa np-ultran jälkeen myös olo et onkohan pieni vielä siellä kunnossa. Kun oireita ei ollut paljo mitään eikä maha näkynyt ja liikkeet tuntunu.. Hermoja raastavaa, mut voi sit käydä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä niin vähäks aikaa helpottaa=)
Eiköhän ne 2kk kuluttua ala liikkeet tuntumaan niin sit saa varmuuden niiden kautta et hyvin vauvalle menee=)

Ihanaa, neuvola jo viikon päästä! Tosin ongelma on kun tytön pitäis olla just silloin päikkäreillä ja mies tullut aamulla kotiin yövuorosta. Pitää pyytää sisko meille vahtimaan siksi aikaa kun toinen nukkuu niin saa ukkokin nukkua! Ihan tööt se olisi jos parin tunnin päästä joutuis heräämään!

Mielettömän keväinen fiilis jo! Vuosi sitten olin raskaana 30+ viikolla, ja oli vähän isompi maha kuin mitä nyt on :D Ihana kun kohta alkaa kasvamaan, en millään malttaisi odottaa :heart:
 

Yhteistyössä