MARRASKUUN masun kasvattajat! LA:t 1 - 15.. Helmi/maaliskuu08

ny o käyty neuvolas ja siel meni puoltoist tuntii aikaa :p nooh, ainaha se noin alus menee :)

127 oli hemoglobiini, otti verikokeen ja kuunneltii sydänääniäki mut ei niit kuulunu ku näi alus. Mut oli kiva et ees yritti:heart: Paino 67,4 tai 67,5 ja ja.. mitäs siel muuta, kauhiasti lippulappusia ny ainaskii :) laitto äitiyskorttiin 8+1 vkoiks vaiks oikeestiha se on 7+1. Lääkäri ois sit 1.4 eli iha koht :heart:
 
miracle: kiva että neuvolareissu meni hyvin =) missäpäin lääkärineuvola on noin aikasilla viikoilla? vai oonko jo kaiken unohtanu.. itellä eka neuvola vasta 10.4 sillon vkoja 9+4

olo on koko ajan kamalampi, pikalaihari raas näin alkuunsa kun ei mikään maistu, viilit ja hedelmät vaan :headwall:
 
Meilläkin oli tänään eka ultra ja sielläkin näkyi sydänäänet, kuten muutamaa päivää sitten jo toisella lääkärillä. Kun te kirjoitatte "Kuunnellaan sydänääniä", niin tarkoittaako se, että niitä katotaan siitä ultraruudulta, vai kuunnellaanko niitä siis jollain eri taktiikalla? Olen vielä vähän aloittelija näissä. Voin sitte kysellä maanantaina gynetädiltä kun joudun erikseen meneen verikokeeseen. Tänään eivät saaneet mun suonista mitään irti ja sitten alkoi pyörryttää.


Täällä missä mä asun pääsee muuten KUUTEEN ultraan raskausaikana! Aika hienoa. Mutta neuvola ja gyne käsittääkseni hoituu aina samassa paikassa, eli gynetäti on sitten myös neuvolantäti =) Viikot arvioi ihan kuten minä itsekin olin jo arvaillut, 7 + 4 olis nyt takana!

Ja hapanmaitotuotteet maistuu :p Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Kivoja neuvola uutisia miracle =)

maotao meillä ainakin täällä neuvolan täti kuuntelee sydänääniä joka neuvola käynnillä niitten omalla doppleri laitteella ei ultra laitteella eli laittaa geeliä mahan päälle ja sitten sen laitteen masun päälle ja sit kuuluu siitä laitteesta ne äänet (toivottavasti selvensi jotain tää mun sepustus) :)

Mä oon tänää leiponut kun mummot ja kummit haluaa tulla huomenna esikon nimppareille.
Väsy jatkuu ja masu paisuu :whistle:
Välillä kun nousee sohvalta niin joutuu menee kaksin kerroin kun vihloo ja kiristää masun sivuilta :p että taitaa kohtu kasvaa, kiva!
On parina päivänä päätä juilinut, tietää et verenpaineet on tosi koholla ja noi hemmetin albetol lääkkeet ei meinaa mun paineisiin auttaa, mut ei auta kun kärvistellä :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja miracle:
ja MaoTao, miten ihmees voi ilmasiks päästä kuuteen ellei oo sit joku riskiraskaus,esim kaksoset :eek: ?

Mä joudun kanssa käymään parin viikon välein ultrassa kun mulla on verenpaine tauti ja nää raskaus ajan lääkkeet ei meinaa auttaa, esikko kun meni shokki tilaan loppu raskaudessa mun painetten takia eli ei saanut tarpeeksi happea kun mun paineet häiritsee istukan toimintaa :(
Mutta aika monta ultraa saa, jos ei oo mitään "syytä" :eek: Mutta kivahan se toisaalta on :D
 
Maotao: Ompa tosiaan monta ultraa! Eli tekeekö ne aina se neuvolatäti vai lääkäri tms.?

Mä kävin viime raskaudessa np-, rakenne-, ja synnytystapaultrissa. Sit vielä kerran 30+ viikolla ihan muuten vaan lääkäri katto kun olin saikun haussa. Ja ennen syn.tapa käyntiä katottiin tarjonta kun nla-muija ei tienny miten päin oli (hänellä oli kokemusta ainakin 25. vuodelta, luulis et siinä ajassa "oppinu" ). Jouduin sit perätilan takia synnytyssairaalalle arvioon.. Et mun saldo oli 5 ultraa :whistle:

miracle: Ja pian sinullakin lääkäri! Kattooko siellä et onko masussa pieni? :)

Jännä kyllä miten käytännöt vaihtelee eri kunnissa. Kun jotkut tarjoaa vaan yhden ultran! Musta se on aika epäreilua heitä kohtaan. Joutuvat maksamaan yksityisen jos tahtoo käydä useammin :(

Hirvee hedari, en viitti saunaankaan mennä kun yleensä pahentaa vaan. Kylmä suihkureissu siis pian tiedossa |O :kieh: Joten sinne siis lähden!
 
Täällä on tänään ollut ihan kiva päivä. Mitä nyt heti aamusta olin kuolla väsymykseen. Iltapäivällä sitten päätimme lähteä mökille grillaa. Paistaa makkaraa nuotiolle. Neidit paistoi nakkeja ja lihapullia. Vasta klo 19 jälkeen tultiin kotio. Neidit nautti ulkonaolosta kuten yleensäkin, mutta hiukan pettyivät, kun eivät saunaan päässeet. Ovat tottuneet siihen, että kun mökillä ollaan, ni silloin on myös saunottu.
Tänään ei sellaisia suunnitelmia vaan ollut :D

Mutta nyt käyttää doggy pihalla ja sit varmaankin ehkä jo nukkuu.. Olen ihan naatti. Tytötkin rupes äsken nukkumaan.
 
Tulentyttö: Pitkästä aikaa jotain vaihtelua, vaikka aluksi ajattelin, että jaksankohan lähteä. Hyvä, että lähdin. Pitkään oli olo itellä, että oksettaa, mutta ei kuitenkaan okseta, joka teki aluksi aika inhottavan olotilan ja ei oikein jaksanut mitää tehä ja halus olla omis olois. Sitten se yhtäkkiä helpotti ja nyt näkyis energiaa olevan :D.
Pikaisesti käytin koiran pihalla, ku toinen juos neljä tuntii mökillä. Kone peseytyi sopivasti. Pitää laittaa ne kuivuu ja ulkovaatteet pesuun, jos vaikka enimmät savun hajut lähtis pois =)
 
hassua, mää taas toivon etten "joutuisi" kuin kahteen normiultraan tässä raskaudessa.
Kahdessa edellisessä rampannut äitiyspolilla kontrolliultrissa sikön kasvun takia.
Molemmat ollut korkean verenpaineen takia pieniä.
Ei sekään mukavaa ole jos useiden ultrien syy on moinen, mutta muuten vaanhan se olisi mahtavaa. =)
 
Huomenta!

Tervetuloa mukaan kaikki uudet pötsin kasvattajat :wave:

Hyviä ultrakuulumisiakin oli monella, onnea niistä :flower:

Mulla kestokrapula senkun jatkuu ja välillä on tosi vaikea olo :x . Oksentanut en edelleenkään ole, enkä usko, että tarviikaan. Kai se yrjö olis jo tullut jos olis tullakseen.

Tekeekö teillä muilla mieli ihan omituisia juttuja? Siis sellaisia, mitä ette normaalisti söisi? Mulla esim. yks päivä teki kamalasti mieli nakkeja (yleensä en niitä syö ) ja pakko oli lähteä kauppaan siltä istumalta niitä hakemaan. Hyvä etten heti kaupasta ulos päästyä repinyt pakettia auki ja alkanut mättämään nakkeja naamariin :ashamed: :D . Mutta seuraavana päivänä meinas laatta lentää kun näin sen paketin eli eipäs enää maistunutkaan...

Keskiviikkona kävin neuvolassa ja vihdoinkin nla-täti laittoi lähetteen ultraan, saa nähdä milloin kutsu tulee :) . Hassun näköistä, kun neuvolakorttiin on merkitty viikkoja 16+1 ja laskettu aika 9.9. :whistle:

Meillä on täällä myös kaksi ultraa. Esikoisesta ultrattiin neljä kertaa, ne kaksi ylimääräistä ultraa tehtiin yliajalla, poika meni 15 päivää yli eräpäivän :) . Niin ja eikös Maotao aikaisemmin kertonut asuvansa ulkomailla eli siellä niitä ultria voi olla vähän eri tavalla kuin täällä.

Mutta nyt lähden aamuteen keittoon, on tuo kahvi jäänyt pari viikkoa sitten sattuneesta syystä kokonaan pois. Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Tääl kans herätty puol seiskalta ko pitää käydä vanhal kämpillä siivoomas ja raivaamas ni sit maanantaina voi vaa hakee kaikki tarvittavat tavarat eli muuttaa vähä helpommin sit :)

Tääl ei edelleenkää millasiakaan oloja, ei minkäälaista pahoinvointia eikä kuvotusta, ei vihlasuja eikä mittään.. pientä kohdun tienoilla olevaa kipuilua joskus,ei juur muuta :) Oiskin näin oireeton eikä tuliskaan mittää pahoinvointii ja kaik ois silti hyvin :) :heart: mukavaa pvää kaikille!!
 
Huomenta-päivää kaikille!
Täällä töissä pikaisesti "kahvitauolla" kävin lukasemassa tuoreet kuulumiset. Loistava tapa käyttää kahvitunti tässä koneella, kun tuonne kahvinkeittimen ääreen ei saa kirveelläkään. Viili maistuu senkin sijaan ERITTÄIN hyvälle :p
Mulla ollut (kop-kop) jo parempi olo, tälleen aamusta oikeestaa ihan hyvä olo, mutta iltaakohti hiukan alkaa tekeen viel äklöö ja väsymys on tainnuttava. Pikkukakkosella vetäisen päikkärit ja sitten 20-21 aikaan yöunille. Mies on jäänyt todella aivan "oman onnensa nojaan", nooh, eiköhän isomies jo pärjää ihan ittekseenkin. Ja monestihan tuo lähtee vielä illalla johkin kaverillaan poikeen, kun me pojan kanssa kömmitään unten mailla.
Pojalle ei olla viel mitään kerrottu tulevasta pikkusiskosta/-veljestä, ootetaan 3viikkoa vielä kuunes ultrassa nähdään onko matkalainen matkassa mukana. :D Ja sitten vasta aateltiin sanoa. Muut jo suunnilleen tietävätkin, mutta ihan rauhassa oon saanut olla, ei ollenkaan sellaista hössäystä kuin esikoisesta. Onneksi. :)

No, mutta nyt takas töiden pariin. Mukavaa Viikonloppua kaikille! B)
 
:) Juu tosiaan asun Saksassa, ja täällä on vähän eri systeemit kuin Suomessa. Suomen jutuista en tiedä mitään ja siksi niistä kyselenkin.

Eli täällä on "lakisääteiset" kolme ilmaista ultraa, mutta tämä mun gyne sanoi tekevänsä raskausaikana kuusi, koska katsoo sen tarpeelliseksi. Tällä hetkellä olen 7:nnellä viikolla ja ultrattu on jo kaks kertaa, toisen teki tosin ihan eri alan lääkäri, jotta tiesi voiko määrätä mulle lääkkeitä, varmisti siis raskauden ultraamalla mahan päältä. Gyne teki ultran alakautta.

Maanantaina menen uudestaan verikokeisiin (8+0) ja seuraava tarkastus on siitä parin viikon päässä viikolla 10. Etä saapi nähdä jos jossain vaiheessa kyllästyttää jatkuvasti ravata tuolla gynellä, mitään riskiraskauttahan mulla ei ole.

Gyne on samalla neuvolan täti, eli kertoili sitten tutkimuksen päälle vähän raskaudesta laajemminkin. Gynen lisäksi jossain vaihetta raskautta tulee mukaan kätilö, joka myös ohjeistaa raskaudessa ja on myös mukana synnytyksessä ja ilmeisesti myös syntymän jälkeen apuna. Ihan mukavan tuntunen systeemi. Vaikeeta verrata tietenkin, kun ei kokemusta Suomen järjestelmästä ole.

Yhtä ultraa varten joutuu menemään johonkin eri asemalle, jossa niillä on paremmat laitteet - rakenneultraaan, luulisin?




 
Maotao! Kuulostaa todella toimivalta systeemiltä! Siltä että oikeesti pidetään huolta äidistä ja vauvasta. Ja vaikka yleismaailmallisesti tää suomenkin neuvolajärjestelmä taitaa olla huippupäästä, niin onhan täällä melkoisesti sudenkuoppia ja eri kunnissa toteutetaan säännöksiä ihan "villisti". Mielestäni täällä suomessa ollaan kuntien suhteen aivan eri arvoisessa asemassa, jo senkin takia että ultria on eri määrä. Synnystysvalmennuksia on järjestetty totaalisen erilailla.
Kiva kuulla kyllä miten muualla muailmalla hommat hoidetaan! :D Kerro maotao jatkossakin aina miten siellä toimitaan! olikos muuten juuri saksassa kotisynnytykset yleisiä?

Helmi ja helmiäinen 9+0
 
ihanaa, ulkoilin tyttöjen ja ukon kaa kerran sitten yli 5 viikkoon!!!
Oli hiukan luksusta. Väkisin päikkäreitten jälkeen raahauduin kuin oli noin komia ilma ja kyllä kannatti =) Mies toi mulle tuolin pihaan että sain istua, kun ei jaksanut yhen jalan varassa kekkuloida. :wave:
Pienet ne on ilot.
Olo ollut kohtuullinen, mutta väsymys tänään pahinta tähän asti, en ole vielä aiemmin päivällä nukkunut...
 
Täällä jatketaan samoilla ällötysoloilla. Oksentanut olen tänään vain kerran. Väkisin sitä yrittää puputtaa jotain, koska muuten tulee taatusti yrjö kylään.
Röyhtäilen myös jatkuvasti ja mahtavasti, tuttu juttu aiemmilta raskauksilta.

Päivälllä tuli yhtäkkiä kova vatsakipu -ei ylitsepääsemätön, mutta uusi ja inhottava. Vessassa ei kuitenkaan mitään punaista näkynyt -säikäytti kuitenkin.
 
Maotao, Aika jännä juttu :D Mäkin asun nimittäin Saksassa.
Olen ollut tosi tyytyväinen tähän terveydenhuoltoon täällä.
Aina on elänyt siinä luulossa, että Suomen terveydenhuolto on suunnilleen se maailmanparas, mutta olen ollut kyllä paljon tyytyväisempi täällä.
Mulle onkin täällä tehty kaikenmaailman operaatiot sun muut. Olin laparoskopiassa täällä endometrioosin takia ja käynyt lapsettomuushoidoissa. Kaikki on sujunut tosi hyvin. Kaikki sairaalat on saanut valita itse.
Ja sekin on mun mielestä täällä paremmin, että saa valita sen synnytyssairaalankin ihan itse, eikä pakoteta menemään semmoiseen sairaalan mistä ei tykkää.
Mullekin on nyt jo tehty kaks ultraa lapsettomuusklinikalla ja ens viikolla siirryn omalle gynelle , joka tosiaan on samalla se "neuvola". Sen kätilönkin saa valita itse sitten jossain vaiheessa. Mitä oon muilta kuullut, niin se kätilö tekee kotikäyntejäkin jos on tarvetta ja sitten synnytyksen jälkeenkin tulee myös kotiin opastamaan vauvan kanssa. Ihan hyvä juttu.

Onko teillä muilla semmoista et kaikki ihmiset haisee pahalle? :LOL:
Oltiin tänään kaupassa ja ykä meinas koko ajan lentää, kun haistoin yhenkin naisen lemuavan hammasmädän sadanmetrinpäähän, sit yks mies haisi niin kauheesti valkosipulille yök!
Mä tykkään oikeesti hirveesi valkosipulista, eikä se haju mua muuten häiritse, mut nyt en voi sietää sitä. Olin yks päivä niin vihainen mun miehelle kun oli syöny jotain mis oli valkosipulii. Pakotin sen sohvalle nukkuun, kun en voinu olla samassa huonessa siinä lemussa.
Sit kaikki ruoat mitkä on paistettu rasvassa..se kauhee rasvan käry. Yök!
Mulla oli ihan alussa kauhee himo kaikkeen ruokaan, kunnon pihviin ja sellaseen, oisin voinu syödä koko ajan. Sit kun alkoi tää pahoinvointi, niin monet ruoat on ruvennu ällöttää ja tekee mieli kaikkee raikasta..viinirypäleitä, mansikoita, kiiwejä, salaattia nam!
Mun on kyl koko ajan silti syötävä jotain pientä, silleen saan pysyy sen oksun kurissa.
Mut noi mieliteot vaihtelee koko ajan. Esim. yks päivä teki kauheesti mieli popcornia. Laitoin sitte paketin mikroon ja en kerenny paljon niitä syömään, ku rupes niin ällöttää. Se popcornin haju ja kaikki. Nyt tekee mieli suklaata...

T: Kuunkulta ja pikkuinen rv 8+2
 
Meillähän on siis täällä kansainvälistä porukkaa :D Minäkin aina luulin et täällä Suomessa hoidetaan äipät parhaiten, mut näkyy Saksassa olevan asiat vielä paremmin!

Saanks udella mikä teidät Maotao ja kuunkulta Saksaan on vienyt? :whistle:
 
Kuunkulta: mulla on tuo sama "hajuvaiva"... :LOL:
Pahinta se että sohvalta tai tuolilta nousevat ihmiset on kaikista pahin, mun on pakko kasata aina itteni ja olla hengittämättä silloin nenän kautta... :headwall:
Suhteellisen kiusallinen juttu... :D
 
Nyt on nimpparit vietytty, huh. mä oli aamupäivän terve elämä messuilla ja olipa siellä myös hunksit esiintymässä :p No eipä se nyt loppujen lopuksi muhun niin iskenyt, mutta kyllä niitä katto kun samalla rahalla pääsi kattomaan :D

maotao ja kuunkulta teillähän on sit todella hienosti nää asiat siellä saksassa, ihana varmasti kun noin pidetään huolta :)

Mulla on hirveä himo verigreippiin (tavalline ei käy :x ) mä voisin elää niillä ja sit toinen mitä himoitsen on grillin hampparit, ei hesen eikä mäkin, mut grillin :p :p
 

Yhteistyössä