Heippa!
Nynaeve synnytyksessä ei ollut mitään huolta vähäisestä lapsivedestä, siihen kontrolliin en äitipolille tosiaan kerennyt kun syntyi ennen kuin kontorolli olisi ollut. Mulla tuli vedet kotona ja kyllä sitä kiitettävästi lorisi ja synnytykseen asti sitä tuli.
Mutta nyt koitan rustata jotain nopeasti tiivistettynä siitä synnytyksestä.
Tosiaan 6.11 klo 01 alkoi kipeät supistukset 3 min välein. Lapsivedet meni 01.45 ja lapsivesi oli ruskeaa/vihreää ja kun supistukset oli jo heti niin kipeitä niin lähdettiin sairaalaan niin, että oltiin siellä n. 02.45. En tiiä tarkkoja aikoja kun en oo saanut vielä epikriisiä synnytyksestä itselleni. Sairaalassa laittoivat sitten heti käyrille ja tekivät sisätutkimuksen, olin 4cm auki. Supistukset oli ihan siedettäviä, mutta makuuasennossa oli tuskaa olla, joten sanoin että haluan olla pystyasennossa. Tuossa vastaanottohuoneessa oltiin ehkä n. puoli tuntia kunnes päästiin synnytyssaliin. Istuin jumppapallon päällä ja hytkyttelin itseäni ees takasin, supistukset kävi kipeää mutta hengittelemällä ne kesti ihan hyvin. Aattelin että menee vielä pitkään.... Kysyin spinaalia, ja anestesialääkäri oli juuri viereisessä salissa laittamassa jollekin toiselle sitä ja tulee kuulemma kohta laittamaan sen minulle. Kätilö käski minut jumppapallon päältä valmiiksi pois sängylle spinaalin laittoa varten. Sitten tuli yksi tosi tosi kipeä supistus, voihkin vain että en voi olla kylkiasennossa(asento spinaalin laittoa varten) ja vääntelin siinä sängyllä edestakaisin. Sitten tulikin anestesialääkäri ja alkoi kokeilemaan selkää spinaalin laittoa varten, kunnes tuli yksi helvetinmoinen supistus ja aloin tuntemaan painetta ja tarvetta ponnistaa. Kätilö teki pikaisen tutkimuksen, olin 10cm auki ja pää jo tuloillaan. Siinä vaiheessa meinasi iskeä pikku paniikki kun en kerennyt mitään kivunlievitystä saada. Seuraavalla supistuksella ponnistin pari kertaa niin kovaa kun pystyin, kipu lähti parhaiten pois ponnistamalla. Ensimmäisellä ponnistuksella syntyi pää ja toisella vartalo. Ja niin syntyi meidän poika, klo 03.43, 3175g ja 49,5cm täyttä rakkautta :heart: Itkuhan siinä heti pääsi, ja hoin vaan monta kertaa että tuliko se jo, miten se noin helpolla, yms sekavia siinä herkistynessä tilassa
Vauva nostettiin rinnalle ja se oli ihan uskomaton tunne, ei sitä voi sanoin kuvailla vaikka toista kertaa tuon hetken sain kokea. Jälkeiset tulivat suht helposti kun kätilö vähän veti napanuorasta ja painoi mahasta. Vauva sai rauhassa olla rinnalla jonkun aikaa, sitten kätilö kysyi että käykö jos isä ja kätilö nyt mittaa ja punnitsee vauvan. Kävihän se minulle ja sitten alettiin katsomaan tuliko repeämiä. Ei onneksi tullut ,yksi ommel laitettiin johonkin kosmeettisten syiden vuoksi ilmeisesti. Sitten kävelinkin heti omin jaloin vessaan pesulle ja vaihtamaan puhtaat vaatteet. Vauva oli tällä aikaa saatu kapaloitua ja tuotiin mulle sitten uudestaan sängylle rinnalle ja se alkoi heti imeä, sekin tunne oli ihana
Saatiin rauhassa olla pari tuntia synnytyssalissa ja sitten päästiin osastolle huoneeseen, oli hiljaista tuolloin synnärillä niin sain olla vauvan kans kahestaan huoneessa, viimeisenä päivänä tuli huonekaveri. Synnytys oli tällä kertaa helppo ja ihana kokemus, en uskonut että tällaista voi kokea viime kerran rankan synnytyksen jälkeen. Kivunlievitystä en tosiaan kerennyt saada, mutta se oli mielestäni hyvä tällä kertaa, sillä tunsin selvästi miten vauva eteni koko ajan eteenpäin ja se kannusti ponnistamaan toosi kovaa.
Kestot : avautumisvaihe 2h41min
ponnistusvaihe 2 min
jälkeisvaihe 7 min
kokonaiskesto 2h 50 min.
Siinä aika sekavaa tekstiä, mutta niin oli nopea synnytys ettei siinä paljoa kerennyt mitään miettiä ja nyt koitan vaan äkkiä jotakin kirjottaa
Poitsu on aivan ihana, nukkuu ja syö tietenkin vain näin aluksi. Isosisko käy halaamassa ja pussaamassa "minu pikkuveljeä" ja on ahkera apuri vaipanvaihdossa. Ite olen toipunut hyvin synnytyksestä, ainoa harmi on eilen alkanut rintatulehdus johon syön nyt antibioottikuuria ja tissejä tyhjentelen. Olo on huomattavasti parempi jo kuin eilen, eilen oli kuumetta 39-40 astetta. Onneksi on mies apuna täällä kotona.
Mutta paljon onnea kaikille muillekin jotka olette vauvan jo mahan ulkopuolelle saaneet ja tsemppiä vielä teille, joiden vauva ei ole vielä halunnut poistua yksiöstään
miraaz ja poitsu 5vrk