Jahas, jos ehtis kirjottaa synnytyskertomuksen kun isoveikka on kerhossa ja neiti ihmettelee masu täynnä sitterissä maailman menoa
Maanantaina 11päivä oli se yliaikaiskontrolli polilla ja sovittiin käynnistys keskiviikolle. Paikat oli jo 3cm auki, kaulaa oli jälellä 2cm, lääkäri epäili että tuun ennen keskiviikkoa jo kun kalvoja pyöritteli.
Siittä sit lähettiin kotia ja hakeen poikaa kerhosta, koko ajan oli selkä kipeenä. Syötiin normaalisti ja menin päikkäreille, yön ku olin jännittäny käynnistämistä.
Heräilin ja istuin koneella ja hokasin, selkä kipeytyy aaltomaisesti, eli varmaan supistelee. Klo 17 aloin kahtoon kelloa, selkä kipeyty 8-10min välein, mutta ei kipeesti. Klo 18 selässä alko tuntuun 8min välein ja väli oli aika tasanen. Soittelin sit anopille että varautuu yöllä tulemaan jos on tarve ja supparit kovenee.
Alko Erinlaiset Äidit tv:stä, tässä vaiheessa olin jo jumppapallon päällä pomppimassa ja joka toinen suppari oli jämäkkä, kiltisti kärvistelin 22asti ja mentiin sit nukkumaan miehen kanssa. Pari supparia otin pitkällään vastaan ja olin kuolla! Siirryin sohvalle ja väli oli vieläkin 8min ja kestot n. 1minuutin. Tiesin kellon avulla varautua supistuksen tuloon ja nousin aina seisomaan ja odottelemaan iskua selkään. Tässä vaiheessa alko tuleen veristä limaa.
Päätin että jos klo 00.00 tulee supistus, soitan anopille että alkaa tulemaan pikkuhiljaa ja sieltä se suppari tuli! Au! Soitto anopille ja ne alko tekeen rauhassa lähtöä ja ite siirryin suihkuun.
Suihku ei auttanu yhtään, huomasin että pitää hengittää syvään ja öristä happi ulos, siittä sain helpotusta. Olin jonkun 30min suihkussa ja kävin ukolle sanoon että alkaa nousta ja valmistautua, pakko on pian lähteä kun alko jo koskeen niin paljon.
Kivut vaan ylty, mä örisin ja mies hiero alaselkää 8min välein.
Klo 1:15 anoppi oli pihassa, me oltiin kengät jalassa eteisessä jo valmiina. Ootettiin pariminsaa että suppari tulis ja menis ja lähettäs meneen.
Autossa supistuksia tuli 4min välein, onneks ei ollu kun 15min ajomatka. Kaiken huipuks jätettiin auto parkkihalliin ja kävelin ensiavun kautta synnärille, matka oli loivaa ylämäkeä ja supparit tuli taas 8min välein.
Salissa pyysin heti kipulääkkeitä, vaihdoin vaatteet ja mut tutkittiin n. 2aikaan, olin 5-6cm auki opiskelian sormille ja 2cm kanavaa jälellä. Mut laitettiin käyrille ja epiduraalia alettiin valmisteleen, se olikin taivaan lahja!
Joskus 3jälkeen vauvalle laitettiin pinnipäähän ja ihmeteltiin ettei lapsivettä tule yhtään. Aamun ultrassa lapsivettä oli runsaasti! Olin 7cm auki ja kaulaa jälellä.
Huilailin epiduraalin voimalla, päivitin fb:n mammoille tilannetta ja omalle siskolle laittelin viestiä.
Supparit alko taas tuntua läpi lääkkeen ja 4:20 mun sisko laitto viestin, sitä en pystyny enään lukea ja käänsin kylkeä soittaakseni kelloa, että annosta lisättäis.
Sain epiduraalia puolikkaan ja sitten aloin huutaan "nyt se tulee", kamala paine tuli alakertaan, sitä ei voi edes kuvailla miltä se tuntu! Kätilö huutaa ettei saa ponnistaa, pitää eka kattoo tilanne paljon auki, käski kääntyä selälleen. Se kääntyminen oli tuskaa kun paineen tunne ei loppunu millään! Viimein oon selälläni ja oon 10cm auki ja pää tulossa. Sain alkaa ponnistaan, voi sitä taivaallista tunnetta kun sille paineelle sai tehä jotain!
Sitten alko uudelleen kääntyminen kylelleen, toiveeni oli synnyttää kylellään. Kyllä sain itteni käännettyä, pallo jalkojen väliin, ukko piti jalasta kii, samoin minä, toisella kädellä revin miehen paitaa ja ponnistin. Supistuksissa oli pitkät välit, se turhautti kesken toimien, mutta anto sopivasti huiliaikaa, 18min ponnistin ja tyttö synty superman asennossa, eli nyrkki ensin ja sitten loput! Kello oli 4:43.
Se äidin ja isin onnen määrää ja kun vielä kuultiin että tyttö tuli <3
Tyttö tuli heti rinnalle ja ymmärsi tissin päällekkin heti
Isi sai katkasta napanuoran ja parituntia ihmeteltiin salissa ennen osastolle menoa.
Pitkä sepostus ja varmaan puuttuukin jotain, mutta loppu meni hujauksessa.
Painoarvio oli neidillä ultrassa maanantai aamulla n.4100g, heitti pikkasen kun neiti paino 3710g
Ja missähän se runsas lapsivesi oli?
Ainii, viel pitää kirjottaa että miehellä meni synnytyksessä mukana olo tosi hyvin, osas kyllä auttaa mua hyvin! Mutta pyysin istukan esittelyn, siinävaiheessa meinas isännällä happi loppua ja oksennus tulla
KyyneltenHymy & Neiti 6vrk