Kiitoksia onnitteluista!
On tämä vaan jotain niin parasta, ei tätä tunnetta osannut edes kuvitella ennakkoon. ?
Tässäpä tarkempaa tarinaa synnytyksestä:
Maanantaipäivänä kävin ihan normaalisti bodypump-tunnilla tehden sarjat samoilla painoilla kuin edeltävälläkin kerralla. Pumpin jälkeen lähdin vielä ystäväni kanssa lounaalle ja kaupungille pyörimään. Missään vaiheessa ei tuntunut supistuksia tai muutakaan jomotusta. Miehen tultua töistä haimme vaunut, turvakaukalon ja muut härpäkkeet liikkeestä, tehtiin ruokaa jne. Pakkasin jopa sairaalakassin hetken mielijohteesta! N.klo 19 alkoivat kivuttomat supistukset, väli 8-10min.
Klo 20:15 sohvalla maatessa tunsin kuinka housuihin lorahti jotain märkää, jonka oletin olevan lapsivettä. Miehen patisteluiden vuoksi soitin synnärille ja ohjeiden mukaan lähdettiin näytille n. 1h soitosta kun olin ensin syönyt ja käynyt suihkussa (käskivät tulla 2-3h kuluessa).
Käyrillepääsyä odotellessa loputkin vedet valahtivat sairaalan penkille. 20min käyrillä, supistukset 5min välein voimistuvina ja sisätutkimuksessa olinkin jo 6cm auki. Vaatteet meni vaihtoon ja päästiin suoraan synnytyssaliin. Salissa mies meni heti laskemaan altaaseen vettä ja kätilö teki uuden sisätutkimuksen, olin 8cm auki. Sikiön hyvien sykkeiden takia sain mennä vielä tuossakin vaiheessa altaaseen. Supistukset alkoivat olla sitä luokkaa, että reisistä alkaen tärräsi piikissä, joten allas oli iiihana kun lämmin vesi kannatteli ja rauhoitti mukavasti. Ehdin olla altaassa ehkä reilut 5min kun alkoi tuntua pakottava tarve ponnistaa. Piti päästä äkkiä pois altaasta ja kylkiasentoon sängylle, sain luvan ponnistaa täysillä heti. Ponnistamisen alettua kipu ei tuntunut enää läheskään niin pahalta kuin supistusten piikillä paitsi vauvan pään luiskahtaessa ulos ja kätilön tukiessa välilihaa. Poika syntyi vajaan 20min ponnistamisen jälkeen apgar-pistein 10-10-10. Jälkeiset tulivat muutaman minuutin jälkeen. Verenvuotoa oli yhteensä 300ml.
Synnytyskertomuksen mukaan aika lapsiveden menosta syntymään 3h05min, mulle 2. asteen repeämä emättimeen ja x kpl tikkejä.
Ei jäänyt traumoja vaikka poikanen syöksyen maailmaan tulikin. Sanoinkin miehelle jo synnytyssalissa, että voisin synnyttää joskus uudelleenkin! Kätilö oli aivan ihana vanhempi nainen, joka tsemppasi viimeiseen asti
Jos kaikki menee hyvin, niin päästään huomenna kotiin hqrjoittelemaan arkea.
Joku taisi kysellä monesko lapsi tämä meille on. Ensimmäinen on kyseessä
Mitä verenpaineisiin ennen synnytystä tulee, niin mulla oli paineet kotona vähän ennen kuin vedet meni huomattavasti korkeammalla (140/90) kuin normaalisti (115/70).
Mua jännittää jo teidän muiden puolesta! Mielenkiinnolla haluaisin kuulla millaisia synnytyskokemuksia teillämon ollut!
tsemppiä viime metreille, koskaan ei voi tietää milloin lähtö tulee.
Tirpsi ja poikanen