Marraskuun masuasukit 2013 *helmi-maaliskuussa*

Hankinnoista: Tosi paljon on ehditty antamaan pois tarvikkeita/vaatteita, koska tulee niin iso ikäero lapsille. Tosi lapsellista ehkä, mutta mua on alkanut harmittamaan, että annoin niin avokätisesti todella arvokkaita ja hyväkuntoisia vaatteita tutuille ja tutun tutuille... Pahemmin ei kiitosta kuulunut.

Osa esikoisen kamoista oli käytettyjä, kuitenkin isompi osa uusina ostettuja. Otan äitiyspakkauksen ja jonkun verran jotain pientä hankitaan uutena. Kunhan odotus etenee, aion myös joitain lastenkirppareita käydä läpi. Isoin hankinta on uudet rattaat, ne mies lupasi jo kun alettiin yrittämään. Niin ja tuleehan niitä (kai) sitten lahjoja tällekin pikkuiselle.
 
Tervehdys!

Olen salaa teidän onnellisten mammojen juttuja lueskellut. :) Oma tilanteeni on se, että plussasin maanantaina, raskausoireet alkoivat jo ennen plussausta. Nyt on menossa viikkoja 4+2. On todennäköistä että en voi/saa pitää lasta. :'( Elämäntilanne on se, että minun pitäisi ensi keväänä valmistua ja olemme siihen asti aika pitkälti miehen tulojen varassa, joka käy siis töissä. Mies on sitä mieltä että emme pärjää mitenkään jos tähän vielä vauva tulee, minulla on yksi lapsi jo ennestään. Vaikka kuinka koettaisin ajatella järjellä että vauva on ehkä mahdottomuus, niin silti sisimmässäni huutaa että sitä vauvaa pitäisi suojella ja ottaa vastaan se mitä on annettu ja haluaisin salaa olla onnellinen raskaudestani vaikka tämä nyt ei tähän hetkeen ollutkaan suunniteltu juttu. Kamala ja raskas tilanne. Jos mies sanoisi että haluaa pitää lapsen niin todennäköisintä on että sen pitäisin. Soitin eilen lääkäriin ajan perjantaiksi, josta saan lähetteen sairaalalle.. siihen asti on kuitenkin vielä aikaa jahkailla, eli ei kovin paljon ja tilanne on tukala.

Onnea kuitenkin kaikille marrasmammoille, iloitkaa raskaudestanne! :flower:

T. Niinu86
 
niinu86 aina pärjää! Teillä kuitenkin on yhdet töyssäkäyvän tulot, sitte tilanne olis ehken enemmän huono jos olisitte työttämiä. Meille kun esikoinen synty, mun mammaraha oli minimi ja mies just vuoden vaihteessa lomautettiin puoleksi vuodeksi. Kotiin kerettiin tulla niin samalla tuli myös lomautusilmoitus. Just oltiin muutettu vuokralle isompaan asuntoonkin. Ja me pärjättiin niillä muutaman satasen kuukausi tuloilla. Tavaraa voi ostaa käytettynä, ihan hyviä saa ja edullisesti. Kyllä te pärjäätte!! Aina pärjää kun päättää vaan pärjätä!
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli ja hensq
niinu86; Oon samoilla ViiruP:n kanssa. Kyllä aina pärjää. Tosin, jos lapsi ei olisi haluttu ollenkaan, olisi eri ääni kellossa. Sinä vaikutat siltä, että haluaisit pitää pikkunyytin....Isoja asioita mietittävänä, tsemppiä :heart:


Shalley; voi kuule, ymmärrän sua paremmin kuin hyvin. Ymmärrän sen, että "pitäisi" pystyä lopettamaan kertalaakista plussan pärähdettyä. Kaikista ei ole siihen. Mulla on tässä hirveetä tahtia pienennetty mielialalääkitystä ja se jo voi tuoda omat vieroitusoireet. Täällä myös mennään parilla tupakalla päivässä. Aion lopettaa, kunhan lääkitys on saatu kunnialla lopetettua....
 
  • Tykkää
Reactions: Shalley
Niini86 kyl minustkii te voitte pärjää ihan hyvin. Saattehan kuitenkin äipprahan ja 2x lapsilisän. Yrität saada ennen vauvan syntymää opinnot mahd hyvin hoidettuu ja etänä hoidat mit pystyy kun vauva syntyy :) ja kuitenkn pitkänhän vauva elää vaan sun ruualla ja kirppiksilt saa pilkkahintaan uudenveroista tavaraa ja vaatetta :) mut paljon haleja rankkaan päätökseen,tiedän ettei se ole helppoa :( mut muista että rahallisesti pärjää aina. Sossust voi vaikka hakea avustusta jos ei muu auta:)

Vastaan viel toho sydänääni juttuun. Nevolassa ei siis yleisesti yritetä edes kuunnella ääniä ennen no ultraa. Koska on hyvin hankala saada niitä kuuluviin ennen 10viikkoa ja eka neuvola yleensä ennen sitä :) toki käytäntö voi vaihdella eri paikoissa.näin siis meillä
 
Viimeksi muokattu:
Hankinnoista Sitten kun ollaan turvallisilla vesillä, voin alkaa katsella tarvittavia ostoksia, myös katsomaan neutraaleja vauvanvaatteita varastostamme ;) Ja rakenneultran jälkeen hankinnat varmasti lisääntyvät, sillä me haluamme tietää sukupuolen. Entä muut?
 
Niinu86 Voimia raskaaseen päätökseen! Abortti on kuitenkin sen verran iso asia, että suosittelen punnitsemaan asiaa tarkasti, varsinkin jos sinusta yhtään tuntuu siltä, että haluisit kuitenkin pitää vauvan. Teillä on kuitenkin tosiaan miehen tulot, ja sinä tietenkin saat äitiyspäivärahat yms. Varsinkaan pieni vauva ei mikään ihan hirveä rahasyöppö ole. Vaikka tietenkin on hyvä aina miettiä noita raha juttujakin.. Mutta voimia joka tapauksessa päätökseen! :hug:

Hankinnoista Meillä kun esikoinen on vielä niin pieni, niin hältä siirtyy sitten tavaraa paljon vauvalle. Kaksostenrattaat pitää ainakin hankkia, ja tietenkin haluaa aina joitakin uusia vaatteita ostella. Ja esikoiselle syksyllä sitten sänky, kun vauva siirtyy pinnasänkyyn.

Hassua kun täällä on jo ihmisillä ensimmäisiä neuvoloita ja ultria, ja itse en ole vielä edes soittanut neuvolaan. Ensi viikolla voisin kyllä jo soitella. Alkuraskaudenultraa en kyllä ajatellut ottaa, ehkä tässä jaksaa odotella sinne 12 viikolle jolloin ekan ultran neuvola tarjoaa.

En tiedä oliko tästä jo puhetta, mutta voiko lasta kuljettaa mukana noissa äitiysneuvoloissa?? Kyseessä siis 10 kuukautinen. Kun neuvolat on päivisin jolloin mies on töissä, enkä saa kyllä saa ketään hoitajaakaan lapselle päivisin.
 
Galluppiin: Meitin ei pahemmin tartte ostella mitään, kun tuon tytön (6kk) jäljiltä kaikki on tallella, se hankitaan sitten mitä tarvitaan kun baby on syntynyt. Edellisessä raskaudessa ei haluttu tietää sukupuolta, ja tuskinpa tässäkään sitä kyselen, on kiva olla synnärillä ja kuulla kumpi tuli:)
Meillä ainakin saa neuvolaan viedä tuon neidin mukana, jopa lääkärikäynneille, kun neuvolatäti sit kattoo sitä sen aikaa kun lääkäri tutkii.
Tupakoinnista, minä olen polttanut aina ja paljon, viime raskaudessa lopetin kerrasta ja repesin heti kahen viikon kuluttua, poltin silloin ennen raskautta 1 1/2- 2 askia päivään. Kokonaan en saanut lopetettua, mutta oli päiviä jolloin en polttanut ensimmäistäkään. Tiedän itsestäni sen, että jos kiellän itseäni polttamasta, poltan kahta kauheemmin. joten tein sen päätöksen, et poltan jos tuntuu siltä... Nyt olen taas vähentänyt, ja vähennän koko ajan; nyt menee vajaa puoli askia päivässä, ja ensiviikkoon pitäisi taas siitä puolella vähentää. Minä kun miellän asian vielä niin, että 0-5 tupakkaa ei ole sen vaarallisempaa kuin syödä jokapäivä pussillinen karkkia yms. molemmissa on riskinsä, toinen vaan on hyväksyttyä.

Hyvää keskiviikkopäivää!
nuppusein 6+0
 
Lasta voi kuljettaa neuvoloissa. Pakko ollut minunkin.

Ostin eilen 50 cm lämpimän kokopuvun (sisävaatteen).

Aborttia suree moni sellainenkin, joka on sitä itse halunnut. Avortin voi tehdä vielä vähän myöhemminkin, jos yhtään mietityttää. Painostamalla tai yksipuolisilla järkeilyillä voi jopa saada avioliiton rakoilemaan. Toivottavasti itse tulet vahvasti jompaan kumpaan tulokseen ja saisit toteuttaa sen. Sinun ruumiisi, sinun lapsesi. Joka tapauksessa olen itsekin hakenut sekä eri kirkoilta ruoka-avustuksia ja maksusitoumuksia (ei vaadi minkään uskontokunnan jäsenyyttä), sosiaalihuollosta toimeentulotukea/maksusitoumuksia lääkkeisiin, Kelasta asumistukea jne. Lapsilisäkin teillä tosiaan yli kaksinkertaistuu ja 9 kk:n raskauden + 6 kk:n imetyksen jälkeen vauva voi syödä kotiruokaa (hyvin vähäisin rajoituksin) ja ne määrät eivät kasvata ruokalaskua. Itselläni minimiäippärahakin olisi enemmän kuin opintotukeni, eikä siitä tarvitse ostaa kirjoja ja bussimatkoja.
 
Nyt tarttis vähän apua :) Miten voin tarkalleen tietää missä vaiheessa olen menossa? Ei vissiin auta kun odottaa sinne 9.4. jolloin on neuvola... Kun mullahan oli 13 vuotta hormonikierukka jolloin menkkoja ei ollut ollenkaan. Kolmet menkat ehti olla ennen plussaa, silloin oli 29-30 pv kierto. Mutta nyt siis en ole ollenkaan varma millon ovis on ollut... Mielestäni mulla pitäis alkaa tänään tai huomenna menkat, mutta kai se on turha yrittää laskea :D
 
Itse yritin laskea, että olis vasta 3 viikkoa ja 5-6 päivää. Mietin vaan, että miten ihmeessä mulla on ollu jo lähes pari viikkoa oireita :/ Silti tosiaan ultrassa missä kävin, ei näkynyt mitään eikä ketään, joten en oo tullu raskaaksi edellisestä kierrosta...
 
wavee voi että, teillä on todellakin ollut koettelemuksia! Toivotaan, että tuleva asunto olisi nyt vihdoin hyvä ja kaikki alkaisi muuttua paremmaksi :hug: Oliko sulle apua, että pääsit juttelemaan? Mun täytyisi nyt aika sinne neuvolapsykologille varata.. jotenkin ei meinaa saada aikaiseksi. Vaikka varmasti tekisi hyvää siellä käydä.

Hankinnoista, vielä ei hommata mitään, varmaan sinne ekaan ultraan asti ainakin täytyy itsensä hillitä :) Meillä on paljon kaikkea vielä tuolta esikoiselta tallessa. Tuplat ja kaukalo täytyy hankkia, mahdollisesti myös uusi pinnasänky kun tuo edellinen alkaa vedellä kohta viimeisiään. Mä tahtoisin tosi kovasti tietää sukupuolen ja hetipaikalla! :D Nyt saisi edullisesti tähän aikaan vuodesta toppavaatetta ja makuupussia ym., tekisi niin mieli hankkia valmiiksi. Mutta ei auta, en mä uskalla tommoisia arvokkaampia hommata kuitenkaan ennen kun sukupuolesta saa varmistusta. Tyttöolo mulla on ihan täysin, mutta se nyt voi johtua vaan siitä kun tuo ensimmäinen on tyttö, niin en jotenkin muuta osaa edes ajatella. Tosta ekasta jotenkin tiesin, olin alusta asti täysin varma, että se on tyttö. Silloin ostelin muutamia pinkkejä vaatteita jo paljon ennen rakenneultraa :)

Lapsi voi olla mukana neuvolassa, juuri eilen omalla neuvolakäynnillä tästä kyselin. Lääkärikäynneille sanoi, että ei suosittele ottamaan mukaan, kun tehdään sisätutkimus. Toki eri asia, jos on vielä ihan pikkuinen, meillä tuo 2-vuotias olisi varmasti ymmällään. Mutta neuvolakäynneille siis voi ottaa mukaan :) Ja ultraanhan ei saa lapsia ottaa mukaan, ainakaan täällä Tampereella.

Tupakoinnista, likkaa kun aloin odottamaan, niin siinä meni 3-4vkoa, että sain kokonaan lopetettua. Aina olin vannonut, että jos raskaaksi tulen, niin tupakointi loppuu seinään. Mutta eipä se sitten ollutkaan niin helppo juttu. Sitten tosin, kun lopetettua sain, niin olinkin tosi yllättynyt siitä kuinka helppoa se oli. Mulla oli tosi pahat pahoinvoinnit, se varmasti edesauttoi asiaa.

Niinu86, voimia päätöksentekoon! Itse olen aborttiin päätynyt 11 vuotta sitten, osittain miehen painostuksesta. Ja kärsin asiasta monia vuosia sen jälkeen. Joten ole varma päätöksestäsi!
 
Susanna näyttääks sul rtesti kuin vahvaa viivaa? ainahan voit tehdä digin, se antaa kuitenkin sen 1-2,2-3 tai 3+ vastaukseksi. Ja että saisit 3+ niin sulla on oltava viikkoja enemmän kuin 5+ :)

Sona82 kävin juttelees sh psykologille ja minust se ei ymmärtän mua ollenkaan. Siis kysyi kysymyksii ja kun vastasin, niin käänsi ne ihan väärin :O mm kysyi että kuinka jaksan olla esikoisen kanssa, vastasin että hyvin. siinähän se menee kun on jo omatoiminen ja kiltti. eikä mulla ois vaihtoehtojakaan kun mies tekee 12h työpäivii. Noh tästä veti johtopäätöksen että jaksan vaan koska on pakko?? sanoin kyllä aika kovasti takas etten oo sanon mitään tollasta!! kävi niin ärsyttää!

mä nyt eilen ostin sitä E-EPAA katsotaan kuin se auttaa. Ainakin tutkimukset ja tulokset puhuu vähän liiankin hyvää sen tuotteen puolesta, auttaa mm, ahdistukseen, paniikkikohtauksiin, masennukseen yms ja täysin luonnon tuote ja hyväksi todettu raskaana oleville. Ehkäisee myös synnytyksen jälkeistä masennusta. Noh saapas nähdä :)

Ollaan molemmat nyt miehen kanssa kipeinä, olo on ihan järkyttävä! kauhee flunssa ja viikonloppuna ois se muutto. Vituttaa jo valmiiksi niin ettei tiiä miten päin olisi. Onneks on 2vk aikaa tyhjentää ja siivota tää asunto :)

niin ja vastaanpas vielä tohon että Sukupuolen haluan tietää, hankintoja lähinnä ne tuplat ja vaatteita. ja turvakaukalo autoon. haluan että tuplarattaat on samalla myös travel system että pääsen yksin molempien lasten kanssa liikenteeseen. Esikoista ei voi pitää vapaana ja vauvaa en halua ottaa pois kaukalosta jos nukkuu yms.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kaikille ihanista sanoista ja tsempeistä! Tästä tilanteesta tekee kamalan juurinkin minun ja miehen erilainen ajattelutapa, mies ajattelee että tilanteen voi hyvin vielä perua (että alkiohan se vain on) ja minä taas ajattelen alkiota jo elämän alkuna enkä voi olla ajattelematta sitä että ihan oikea vauvva siitä kehittyy.. eli joka tapauksessa todennäköisesti tulen toimimaan joko vasten omaa tai hänen tahtoaan, mikään ratkaisu ei ole hyvä. :( Vaikka todennäköisesti joudun keskeyttämään raskauden, en usko että olisin täysin tyytyväinen ratkaisuun, tietysti aika varmaan tekee tehtävänsä mutta eihän tämmöinen koskaan unhdu.. Nyt on kyllä mennyt päivät ja yöt valvoessa ja miettiessä.. hankalaa ja raskasta on kun ei saa oikein tukea mistään, ei voi oikein puhua kellekään enkä haluaisi liikaa painostaa miestäni vaikka varmaan olen jo senkin tehnyt. :(
 
Tein 8.3. testin ja tuli haaleampi kuin se tarkistusikkinan viiva (aika paljonkin). Sit tein 10.3. eri testin ja heti kun olin siihen pissannut, niin tuli plussa... Mikä testi mun kannattais vielä tehdä? oon niin huono tässä, ekasta raskaudesta kun on lähes 15 vuotta aikaa :D
 
Clearbluella on mun mielest ainut digitaalinen :) mutta tost vois kuvitella että silloin 8.3 kun teit ekan testin niin olet ollut noin viikolla neljä raskaana. yleensä sillon ainakin tulee vielä suht haalea viiva :) mutta osta se digi niin saat tietää paremmin missä mennään ;)
 
Nuppusein tupakointi ja karkin syönti todellakin on eri asia. Vauva ei saa vierotusoireita karkista, kun taas tupakasta saa. En tiedä mitä on olla riippuvainen, mutta en vain voi ymmärtää kuka voi laittaa lapsensa kärsimään vieroitusoireista, joita ei edes itse siedä.

Sukupuoli varmastikkin kysytään, jos saa selvää rakenneultrassa :)
 
niinu86 minusta miehelläsi todella typerä ajattelu tapa. Anteeksi. Mutta jos olet raskaaksi tullut niin sitä olis ehkä pitänyt miettiä ennen sänkyyn menoa ilman ehkäisyä, jos lapsi ei vielä ole suunitelmissa. Yhdessä pitäisi vaan vastuu raskaudesta ottaa ja miettiä miten tulevaisuudessa pärjäätte. Sisälläsi kasvaa lapsi, teidän oma lapsi. Voitko myöhemmin olla sinut ajatuksen kanssa että teit abortin?
 
Hankinnoista täälläkin et vissiin aletaan hommailemaan tarpeelliset kun ollaan selvemmillä vesillä ja musta tuntuu et kun kerron tuleville isovanhemmille niin ei tartte itse ostaa yhtikäs mitään. :D

Sukupuolen tahdon tietää heti jos ja kun sen saa selville! Ja ajattelin kertoa sen kyl kaikille tuttavillekin sitten. :)

Menisipä aika nyt vaan hirmu vauhtia ja kaikki hyvin että saisi rakkaan syliin! :heart:
Hassua muuten, että avokkini on syntynyt 1.11, minä 17.11 ja tämän pienen LA on se 13.11. Siinä olisi sitten synttäreitä kerrakseen marraskuussa. :D

Poppari 5+0
 
Tupakoinnista Itse en ole koskaan polttanut, mutta tiedän ettei siitä niin helppo ole irti päästä. Ja pääasia olis, että lopettaisi, tekee sen kerralla tai vähitellen. Eräs kaveri poltti koko raskausajan, kun neuvolasta oli kuulemma sanottu, että ei se stressi ole hyvästä myöskään. No, en tiedä tarkottiko se sitäkään, että sais sit vapaasti polttaa.. Kyllähän kaveri vissiin aika paljon vähemmän poltti, mut silti en ihan ymmärtänyt häntä.

Hankinnoista no niitä ei paljon tarvii tehdä, kun tuota vauvan tavaraa on riittävästi. Syksymmällä sit varmaan ne tuplarattaat, jos ei jo aiemmin jostain edullisesti löydä. Esikoisen kohdalla osteltiin isommat tarvikkeet viime kesänä, kun rakenneultrassa oltiin käyty. Käytettynä kaikki isompi ostettiin ja iso osa vaatteista myös. Sukupuoli meinataan kysyä, tietää sit paremmin mitä vaatteita esikoiselta voi säästellä. Aika paljon neutraaleja vaatteita on alkuun, kun ei tuo esikoinen suostunut näyttämään sukupuoltaan vielä rakenneultrassa. Varmaankin sit rakenneultran jälkeen alan noita vaatteita ostamaan, etenkin jos poikaa lupailevat. Tai ehkä aiemminkin jotain, jos oikein kivaa löytyy.

Niinu86 Kovasti jaksamisia sinne päätöksen tekoon. Miehillä saattaa olla vähän erilainen ajatusmaailma tuon abortin suhteen, kun eihän se heidän kehoaan kosketa. Toivotaan että mies ymmärtäisi sinunkin kantasi, koska sekin saattaa repiä suhteen jos sinut "pakotetaan" aborttiin. Ja tosiaan rahallisesti pärjää aina jotenkin, sen takia ei kannata mitään hätiköityä tehdä.

Meilläkään ei miehellä mikään älyttömän hyvä palkka ole, sen verran että hyvin ollaan nyt toimeen tultu. Olen siis tällä hetkellä vielä vanhempainvapaalla, kun esikoinen on vasta 4kk ja tuli jo mietittyä, kuinka kauan sitä pystyy sitten olemaan hoitovapaalla. Kun on kuitenkin talolaina. Mutta ollaan miehen kanssa molemmat sellaisessa työssä, missä päivät ei ole lyhyimmästä päästä. Eli en haluaisi ihan pientä viedä vuoropäiväkotiin. No, nyt ei tarvitse olla kuin kuukauden verran kotihoidontuella ja sit alkaa taas äitiysloma. Eli rahallisesti tää pieni ikäero on tosi hyvä. Äitiyslomalla sain jopa vähän enemmän rahaa kuin töissä ollessa ja nytkin ero on ihan vaan pari sataa kuussa. Eri asia toki jos ne tulot on jo valmiiksi pienet, esim. työtön tai opiskelija. Mahdollisesti sitten töihin palailen kunhan tää tulokas on reilun vuoden ikäinen ja koitan saada tehdä lyhennettyä päivää, mutta sen näkee sitten, ei se ihan halpaa kuitenkaan ole kahta lasta päiväkodissakaan pitää. Sais tulla se tuntivelotteinen maksu, niin voisi välillä iltavuoroa tehdä ja lasten ei tarvis olla päiväkodissa kuin pari tuntia. Tai senkin ajan toki voisi vaikka isovanhemmat välillä vahtia. Mut näitä ehtii murehtia myöhemminkin.

Alkaa tuolla tytöllä olla jo nälkä, tänään koitetaan maistella maissisosetta, ollaan pari viikkoa maisteltu nyt noita kiinteitä.
 
Hankinnoista Mua harmittaa niin vietävästi, että kerkisin loppusyksystä myymään meidän superhyvän kaukalon+telakan....... Silloin olin vähän kiikunkaakun, että tehdäänkö se toinen vauveli vai ei. AARGH :D Harmittaa. Meidän pojalta on säästynyt niitä kaikkein tunnearvokkaimpia vaatteita, mutta lisää pitää ehdottomasti hankkia - varsinkin jos uusi tulokas olisi tyttö. Eli sukupuoli me halutaan kyllä tietää heti kun mahdollista ;) Mutta tuplarattaat on pakko hankkia, kun esikoinen täyttää 2 vuotta niihin aikoihin, kun vauvan olisi tarkoitus syntyä.
 
Täällä ku aiemmin tuli hehkutettua sitä oireettomuutta, niin siinä vaan kävi että yhtäkkiä eilen alkoi kaikki mahdolliset oireet : / Äklöttää, ainoastaan jugurttia tai hedelmiä kykenee syömään ilman yökkimistä. Voisin myöskin nukkua koko päivän, palelee ja mahaa polttaa :(

Hankintoja en ole vielä tehnyt, ainoastaan netistä katsellu ja vertaillu tuplia. Vielä ei uskalla rohmuta hirveästi vauvatavaraa, sen aika on vasta myöhemmin :) Ja vaatteitahan tietysti ei tarvitsekaan, kun kuopus huomenna täyttää vasta 6 kk, niin vaatteet menee seuraavalle sujuvasti :D

Jos nyt kuitenki saunan lämmitykseen, toivottavasti helpottaa tätä järkyttävää palelua.
 

Yhteistyössä