MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

Neuvolassa kuunneltu ekaa kertaa sydänäänet ja kovasti jumpsutti :heart: kaikki mallillaan. Supistuksista tuumasi vaan, että jos lisääntyy niin yhteys neuvolaan, mutta heillä ei tod.näk. ole antaa aikoja, niin terveysasemalle tai onhan työterveyshuolto. Noh, onko tk:ssa muka aikoja antaa tai työterveydessä? Eikö neuvolan tehtävä ole hoitaa odottavat äidit? Eli se siitä :kieh: Noin rv 26 ois kuulemma eka neuvolalääkäri (ei voinut varata tässä tilanteessa aiemmin mulle aikaa).. täällä on kyllä ihan sanonko mä mistä, muutenkin nää neuvola-asiat.. no, ei siitä enempää.

Mä olen myös vähän vilkuillut jo rattaita. Mä olen vaan niin "vaativa", että se onkin haastavaa. Tarttis olla kunnon metallinen tavarakori että mahtuu kauppaostokset, ja juoksuominaisuus ja edullisuus. Ei hevin löydy :D. Emmaljungat olleet tähän asti (tavalliset ja tuplat) ja tykästynyt olen, kestävät ja juosten rullaavat. Mutta toi tavarakori juttu on ongelma, miksi tehdään niitä hepposia kangaskoreja yhdelle maitopurkille? Mä tykkään yhdistää lenkkeilyn ja kaupassa käynnin. Ja nyt sitten isommat voi pyöräillä ja mä juosta vauvan kanssa, ai että odotan jo juoksukenkien jalkaan laittoa :) nyt en siis ole juossut, suppareiden ja epämukavien tuntemusten vuoksi. Ajatella että jotkut juoksevat maratooninkin raskaana :O Huh!

Aurinkoisia päiviä odotukseen!

hevosenkenkä 15+6
 
Heips kaikille! :)

Vauvaharrastuksista..Haluaisin ite mennä johonkin jumppaan vauvan kanssa ja sit musiikkileikkikouluun kans.. :) toi vauvauinti oli kans mielessä, mut en usko, et se loppupeleissä jaksaa kiinnostaa.. mut kattoo nyt sit mitä jaksaa tehdä, mut kyl se kiva olis joku yks tai kaks pientä harrastusta ottaa.. :)

Tukiverkko..Pitäis olla ihan hyvä tukiverkko kyl tiedossa..molempien vanhemmat asuu samassa kaupungissa ja sisarukset myös..että täällä kyl on kaikki tarvittava apu lähellä varmasti! Ja lapsen tulevat kummit myös asuu samassa kaupungissa..kyllä pitäis ainakin hoitajaa aina löytyä tarvittaessa! Ja ite ainakin tartten sit kun taas synnytyksen jälkeen alan jumpilla ja salilla käymään..vaikka tietenkin mieskin hoitaa sen aikaa, mutta kun on iltavuorossa, niin voi sit pyytää jotain muuta tilalle.. :)

Mielialanvaihtelut On kans ollu..välillä itkettää ja toisena hetkenä oon kiukkunen kun mikä ja sit taas ilonen.. :D mut kyl enimmäkseen oon ollu hyvällä tuulella..on sellanen hyvä fiilis vaan suurimman osan aikaa! :)

Tuntuu, et olis maha jopati pienentyny..miten se ny sillee? ehkä joku turvotus nyt laskenu..paino ei kyl oo tippunu kummemmin, et en tiedä..raskausmahaa ei oo kyl viä mitenkään päin nähtävissä!

Fourth gift Voimia! :heart: Toivottavasti nyt edes vähän voit nauttiakin raskaudesta!

Nellielli ja pötkö 16+1
 
Vatsakivut vaivaa, luulen että johtuu osittain tästä ummetuksesta.. :/ Sekä väsymys, siis ei meinaa meikäläiselle 12 tunnin yöunet riittää.. Onneksi nyt on ollut iltavuoroja enemmän niin on saanut nukkua pitkään.
Ihme kun alkuraskaudessa ei ollut väsymystä juuri ollenkaan, mutta kun 12 viikkoa poksui niin johan rupes ramasemaan.... Täällä ei siis todellakaan ole havaittavissa energistä keskiraskautta..

No se siitä valittamisesta,on täällä porukalla inhottavimpiakin vaivoja. :|

Aamulla taas kuunneltu sydänääniä ja heti kun dopplerin sain vatsan päälle niin kova jumpsutus sieltä kuului. :heart:
Mä olen kans jostain kuullut/lukenut että tytöillä olisi nopeampi syke, kun taas pojilla.
Jos tohon dopplerin diginäyttöön on luottamista, niin se välillä näyttää 145 - 155 välillä, välillä taas pelkkää nollaa vaikka jumpsutus kuuluu... :D

Ja tänään taas poksutaan, niin ne viikot vaan menee. :)

Lily 14+0
 
Heissan!

Eipä ole koko viikkona kerennyt käydä palstalla on niin paljon ollut kaikenlaista.

Tukiverkko no sitä ei ole, omat vanhemmat ja anoppi asuu 600km päässä miehen sisaruksia asuu n. 100km päässä mutta eipä sieltä hirveästi apuja saa joten olkoot. Oma sisko sitten asuu 350km päässä. No ollaan me tähänkin asti aina yksin kaikki hoidettu niin kyllä se nyt yksi vauvakin menee ja tosiaan kyllä nuo anopit ja vanhemmat auttavat ja tulevat lastenhoitoavuksi tarvittaessa töiden mukaan, mutta semmoista just heti nyt apua ei ole saatavilla toisaalta siihen on jo tottunut.

äitiysvaatteet
ei ole löytynyt sopivia tosin en ole jaksanut lähteä kauppaankaan. Kirppareita kiertelin viime viikon ahkerasti ja vain pieniä kittanoita löyty ei ihan mene xs päälle kun normistikkin alaosa on kokoa L. Vielä mä vanhoihin farkkuihin mahdun joten niillä mennään niinkauan kunnes löydän sopivat housut. :p

Hankinnat mä vannoin että mitään en osta ennen puoltaväliä. No kirpparilla tuli vastaan halvalla lähes käyttämätön Baby Björnin rintareppu jonka ostin. Tiedän että tuota tulen joka tapauksessa tarvitsemaan ja jos en niin myyn pois mutta luulen että tuo tulee olemaan yksi tarpeellisimmista ostoksista.

Ruokavalio syön niinkun ennenkin tosin välttelen nykyään eineksiä mutta muuten terveellisesti ruisleipää, luonnonjugurttia, maitorahkaa, kasviksia, vähän hedelmiä, riisit ja pastat täysjyvää. Lihat yleensä ostan maustamattomina nyt pakko totutella valmiiksi maustettuihin kun alkaa keittiöremppa ja koko kööki on pois käytöstä väh. 3vko joten grillisapuskalla mennään onneksi grillissä on helppo laittaa kasviksia lisukkeeksi. Paino noussut nyt n. 3kg tai no huomenna saa ne viralliset lukemat kun on neuvola.

Omaa napailua Talon alakerran tyhjennys on aloitettu alkaa olla tämä energinen vaihe raskautta saavutettu kiitos vaan auringon ja kohta alkavan kesäloman. Hirveästi sitä ihminen kerää tavaraa nurkkiin :) Eilen kävin keräämässä kirppispöydän pois ja hyvin oli tavara mennyt kaupaksi 30€ tuli voittoa ja kun myi polkuhintaan kaikki tavarat pois niin tuo on erittäin hyvä saldo ja mulla on vähemmän tavaraa ja pitämättömiä vaatteita nurkissa. Syksyllä sitten uudestaan sama rumba kun on vauvan kamat, joka paikassa ja omista pitää päästä eroon :)

vielä pitäis tyhjätä keittiön kaapit ja purkaa olkkarista sohva, tietokonepöytä ja kirjahyllyt. Tyhjätä pakastin ja sulattaa se ja samalla raahata se kaatikselle uusi kun tulee sitten uuteen keittiöön. Jääkaapilla on sama kohtalo sitten kun remontti on ohi onnekis siinä on minikokoinen pakastinkotelo niin saa vähän pakasteita jemmaan.

Ihanaa mä saan uuden nykyaikaisen keittiön kyllä sitten kelpaa kokkailla kun saan induktiolieden ja kiertoilmauunin ja kylmälaitteet AAA luokkaa ja se paras juttu ASTIANPESUKONE, nyt on 2 vuotta ilman tiskaria eletty ja mä niin vihaan tiskaamista. Pienistä asioista voi ihminen olla onnellinen mutta mä olen niin kypsä tuota ikivanhaa keittiötä joka ei ole toimiva millään mittapuulla.
Samaan remppahärdelliin laitetaan sitten olkkari kuntoon alkaa nuo 50-luvun pinkopahvit oleen aika kurtussa ja tapetitkin aikansa eläneitä :)

näillä mennään taas jälleen.

iia ja kaveri 14+5
 
Aamulla oli taas neuvola, ja kaikki oli oikein hyvin. Selvisi samalla sekin, ettää täälläpäin (Jyväskylän sivualue) ei ole kuin yksi neuvolalääkäri koko raskausaikana ja sekin viikolla 26, jos ei ilmene tarvetta lisäkäynneille. Hullulta tuntuu, ettei raskausaikana näe lääkäriä kuin kerran.. Olen saanut sellaisen kuvan, että muualla näitä käyntejä olisi enemmän. Tiedä sitten..

Mutta neuvolassa tosiaan sydänäänet kuului oikein hyvin ja syke oli pienellä 150, eli oikein hyvä. Seuraava käynti onkin sitten rakenneultrassa juhannuksen jälkeen. Hui kun aika menee nopeaan!

Jotain hankintoja olen sortunut jo tekemään, tosin en vielä niitä isompia. Pari unipussia tuli ostettua, en vain voinut vastustaa kiusausta, kun olivan niin tuhottoman suloisia. :D

Emmaljungan cerox sport -yhdistelmistä ollaan hieromassa kauppoja miehen tuttavan kanssa, ja olisi kyllä hienoa jos vain sieltä ne saataisiin kohtuulliseen hintaan. Ovat olleet vain yhdellä lapsella käytössä, ja ilmeisesti vuoden 2010 mallia. Nyt tosiaan tuntuu aika viuhtovan menemään hirveää vauhtia, joten on kai sitä kohta alettava miettiä muitakin hankintoja.. Alkaa jo ihan jännittää kaikki, kun erilaisten tarvikkeiden hankkimisen myötä koko lapsen tulo alkaa tuntua vain entistä todellisemmalta.

Vauvakirjoista onko kukaan alkanut miettiä vauvakirjan hankintaa tai tekemistä jo tässä vaihessa? Itse otin suuren projektin ja ostin sellaisen vieraskirjan, jossa on tyhjät sivut, ja aloin sitä jo täyttelemään lapselle vauvakirjaksi ikäänkuin päiväkirjan muodossa. Jokaisen sivun koristelen ja kuvitan itse, ja sinne sekan kirjoittelen aina silloin tällöin kaikenlaista. Toivottavasti vaan jää aikaa ja energiaa tuon tekemiseen myös lapsen syntymän jälkeen. Onneksi askartelu ja sen sellainen on muutenkin lähellä sydäntä, niin hyvä ottaa tämä myös harrastuksen kannalta.

Acacia ja toukka 15+6 (huomenna taas poksutaan!)
 
hengissä työpäivän jäljiltä :) ja vieläpä ihan jees-fiiliksin. alakulo selätetty, tai en vain noteeraa sitä.. vaikkakin ensi yö hirvittää jo valmiiksi. nesteet kiertää taas, ja nyt vielä otin yhden oluenkin, jotta sekin juoksuttaisi enemmän.
ei tässä auta kuin odotella vaan että aika menee nopeasti ohitse. kuukauden päivät on töitä ja sitten alkaa loma, ja työt loppuu. Pomo kävi juttusilla tänään, ja mun ilokseni toivotti takaisin remmiin äitiysloman jälkeen :) Se piristi kovasti!!! Työpaikan saaminen tänä päivänä kun ei ole ihan kerrasta sovittu... ja voi olla aika kivenkin alla..

nyt pihalle nauttimaan lämmöstä, terassille paistaa aurinko, hellerajaa hiipii... aivan ihana ilma, ja niin kauan kun pissa virtaa ja kohtu pysyy sisässä, eikä sappi ole hankala, olen iloinen :D eipä ollukkaan paljoo toivottu ;)
 
Moro poro! Masu näkyy jo eikä jätä mitään arvailujen varaan.

Olen löytänyt päivien iloksi äänikirjat - äitini on kuunnellut näitä tosi paljon, oli koko lapsuuteni pohjoisessa pitkäaikastyötön, ilmeisesti jäänyt itsellekin hyvä fiilis niistä, tulee touhuttua niitten parissa kaikki kotityöt huomaamatta väsymykseen asti :)

Alkaako porukalla mielialavaihtelut olla arkea? Näyttää että kaikilla on lisääntynyt nuo heittelyt? :) täällä vuoroin synkistellään ja oon melkeen valmis eroon, kunnes mies tulee töistä ja huomaan että oon itse suggeroinut itseni oikeen mataluuden alhoon. Sitten nauretaankin vedet silmissä.

Hauska juttu, kun en saa syödä mitään valmisruokia ja ennen on ollu tapana syödä kerran pari viikkoon jotain "luvatonta" eli allergioista huolimatta esim lihapiirakkaa, mikä on aivan suunnatonta herkkuani! Nyt kuitenkin kaikki allergiat on voimistuneet ruoansulatuksen hidastumisen myötä, niin en oo saanut syödä näitä "herkkuja" ja kokeilin pakkasesta gluteenitonta lihistä. Se maistui aivan saarioisten kuraläpältä kumipohjalla ja mulla tuli sitten sen seurauksena itku kun halusin niin kovasti lihapiirakkaa.. Miehellä oli melkein kuset housussa kun nauroi mulle :kieh: olin kuulemma niin lohduttoman näkönen, kuin joku ois kuollut mun käsivarsille ja sitten alahuuli väristen kyyneleet poskilla sanoin että "tämä ei maistu yhtään lihapiirakalle"... :LOL: Olen myös nähnyt unta hampurilaisista... Aamulla oli taas itku silmässä, ja aamupalaksi tietysti mautonta gluteenitonta leipää...

Käytiin tänään "vaunuostoksilla"... eli ei ostettu mitään vaan käytiin testaileen. Ehdoton suosikki Hartanin Topline X !! Aivan huiput yhdistelmävaunut, kevyet ja helpot läjättävät, ja tykkäsin siitä että siihen sai universaalin adapterin autokaukaloille! Ihan huippua! Päätin että ne haluan, mutta hinta on suolainen, hipoo 900€ |O :headwall:
Onko kellään mitään tietoa mitä eroa tuolla vanhemmalla mallilla Topline CL on tuohon nyt myytävään Topline X? Noita CL näyttäisi olevan aika hyvin käytettynä myynnissä. Sellaiset ainakin olis varaa ostaa :saint:

Tsemppiä kaikille kaikkiin selkävaivoihin ja muihin :O fourt gift tsemiä nyt, toivotaan ettei tarvis aivan koko ajan juosta ensiavussa, jos lähtis vaivat vaikka helpottamaan päin.

Huomenna koirien lääkäriin ja ylihuomenna eka neuvolalääkäri :stick:

Lumineiti + Uubo 14+1
 
Tänne tulee kyllä niin tiuhaan tahtiin tekstiä, ettei perässä meinaa pysyä. :)
Käyn kyllä lukemassa usein, mutta kirjottelemaan en aina ehdi ja sitten kun olisi aikaa, niin ei muista puoliakaan mitä piti. Plääh.

Äitiysvaatteista on ollu puhetta. Mulla on vain yhdet äitiysfarkut ja yksi -paita, imetyspaitoja kaksi.. Pitäisi kyllä hommata lisää, kun vain sattuisi kivoja ja suht edullisia eteen. Me kun asutaan semmosessa tuppukylässä, että täältä ei uutena ainakaan saa mistään äitiysvaatteita, vaan täytyy netistä tilata ja kirppareita koluta. Ja yksi kaveri lupasi lainata omiaan, jos on tarvetta.

Vauvaharrastukset täällä on aika niukasti mitään semmosia :/ Vauvauinti ois tosi kiva, mutta lähimpään taitaa olla matkaa n. 100km, joten jää kyllä käymättä.. Muskari täällä taisi alkaa viime vuonna, mutta oli niin vähän kävijöitä, että taisi loppuakin samantien. Saa nähdä miten käy sitten ensi vuonna..

Rattaita oon miettiny, varmaan sisarusrattaat ois paras ratkasu.. Vai mitä ootte mieltä, kun ikäeroksi tulee se 1v 10kk? Ne vaan uutena maksaa niin tuhottoman paljon.

Pahoinvointi alkaa ehkä helpottaa. Välillä on vähän huonoa oloa, mutta ei oo tarvinnu pönttöä halailla vähään aikaan! Jospa se tästä =)

Kahen viikon päästä olisi sitten taas neuvola, mitenhän niitä nyt niin tiheeseen tuntuu olevan? Ei sillä että haittaisi, mutta mietinpä vain. Kun mulla on se rakenneultra heti juhannuksen jälkeen, niin sitä ennen on vielä ainakin kaksi neuvolaa..? Nojaa, kivahan se vain on käydä pientä sydäntä kuuntelemassa:heart:

Mutta nyt taidan heittäytyä tuonne sohvalle miehen kainaloon hetkeksi ja sitten unille..

kiukuttelija 16+0 (muistaakseni?)
 
nyt mua alkaa oikein toden teolla rassaamaan tämä naaman kukkiminen:kieh: kun finniä vaan pukkaa toisen perään:mad: onkohan tässä nyt oletettavaa, että kestää koko raskausajan?? onko teillä ollut tätä pirullista vaivaa aiemmissa raskauksissa?

eipä tänään sitten muuta.
annis+bebe 14+4 vielä hetken
 
huomenta pikaiseen yö mnnyt "hyvin", ei siis ensiapua oo tarvittu :D kolmen tunni välein kello taas herättämässä vessaan... siihen päälle taaperon kiljahdukset sun muut, niin on kyllä olo että oonko lainkaan ummistanut silmiäni? vaikka kyllä nukkunut ihan hyvin.

iho nyt kun aurinko päivettää mukavasti, kehoitan iho-ohgelmista kärsiviä jättämään kaikki sekä puuterit että meikkivoiteet nurkkaan, ja menemään vaan ulos ilman mitään pakkelia. se tekee hyvää, iho pääsee hengittämään.
ite laitan luomelle puuteria että meikki pysyy mutta en muuta kuin ripsivärin, rajat ja kulmat. hiukan luomiväriä.
kesä on ihanaa aikaa kun ihokin saa olla.

sydänäänet niin siis mullahan ei ole vielä kertaakaan niitä kuunneltu, vaikka on olllut yksi neuvola ja yksi lääkärineuvola ?? hmmm. seuraava neuvola vasta kolmen viikon päästä. eipä ole tällaistakaan odotusta ollut että noiin myöhäisiin viikkoihin menee ekat sydänäänten kuuntelut.

jaha sit tarvii mennä..
 
Lumineiti kiitos aamun nauruista. Tuo lihapiirakkaepisodi oli kerrassaan mainiota luettavaa. :D Etenkin kun eilen koin itse oikein kunnon hormoniheittelyt. Oltiin aamulla neuvolassa ja mies oli ekaa kertaa mukana, sitten illemmalla katsottiin raskaudesta sellainen puolitoistatuntinen dokumentti ja puhuttiin hirveästi vauvan tulosta ja muusta vauvaan liittyvästä.

Sitten illalla nukkumaan mennessä iski sellainen olo, että minua ei kuunnella, enkä koskaan saa puhua tarpeeksi vauvajutuista. :D Miesparka katsoi, että jo nyt on, kun koko päivän paahtanut vauvajuttujen parissa ja sitten tulee tällanen. Eilen myös päivällä melkein purskahdin itkuun, kun kissat oli ravanneet mattoja rullalle ja jouduin niitä oikomaan. :D

Acacia ja toukka 16+0 (POKS!!)
 
Huomenia!

mulla alkoi aamu rattoisasti oksentamalla sisuskaluja pihalle ja nyt olo on sen mukainen aamupalan söin ja nyt odottelen milloin se tulee pihalle. Aamulla oli myös neuvola jossa kaikki oli hyvin sydänäänet saatiin kuulumaan ja no painoa oli tullut 2 kg edelliseen käyntiin hb ja verenpaine erittäin hyvät viikkoja se 14+5 seuraava käynti heinäkuun puolessa välissä. Juhannuksen jälkeen on rakenneultra että sitä voikin alkaa jo odottelemaan.

Eilen käytiin metsästämässä mammahousuja erittäin laihoin tuloksin H&M kaikki pieniä tai rumia pillifarkkuja tai shortseja joita en todellakaan pidä töissä. Muissa kaupoissa ei sitten ollut mallistoa ollenkaan. Kai se pitää verkkareissa kulkea mä en vaan halua maksaa yksistä farkuista yli 60€kun ne ei ole kuitenkaan käytössä kun tän jälellä olevat vajaat 6kk.
No pahamieli siitä kauppareissusta tuli enkä lähde enää ostamaan yhtäkään rättiä ennen kun on ihan pakko. Mä en vaan löydä itselleni sopivia housuja koskaan se on liikaa vaadittu että löytyis bootcut lahkeella olevat mustat farkut jotka näyttäis ihan kivoilta. pilli ja suoralahje on ihan ehdoton nounou.

Jatkan sängynpohjalla makoilua ja surffaan nettikauppoja jos vaikka vahingossa löytyis tämmöselle lyhyelle läskiperseelle ne housut sopivaan hintaan

iia+kaveri 14+5 (tuli eilen laskuvirhe)
 
Heippa!

Paljon on tullut taas tekstiä, luen kyllä mutten saa aikaseksi kirjottaa.

Vauvaharrastuksista: Esikoisen kanssa käytiin muskarissa ja värikylvyssä. Tykkäsin molemmista hirveästi ja nyt kun tulee toinen niin uskon että ainakin perhekerhoon/kahvilaan lähdetään, oon aika sosiaalinen ja tykkään käydä erilaisissa jutuissa. Kivaa kun näkee muitakin äitejä ja lapsia. Meillä on aika paljon kavereitakin tässä lähellä joilla on samanikäisiä lapsia, niin heidän kanssaankin tulee oltua paljon tekemisissä, joten seurasta ei ole pulaa. Tukiverkko on muutenkin hyvä, mummut asuu lähellä ja on tarvittaessa käytettävissä.

Äitiysvaatteista:
Mulla on yhdet mammafarkut ja muuten oon menny legginseillä. Mammapaitoja on kans yks vai kaks, vois kyllä pari ostaa lisää kesäksi.

Maha on pullahtanu ihanasti esiin, kunnon vauvamasu jo :)

Oma vointi on ollut tosi hyvä, välillä ei ees muista olevansa raskaana. Ummetus ainoa ällö vaiva, pitää tuota levolaccia käyttää. Se on vaan niiiiiin pahaa :|

Huomenna ois kolmas neuvola. Täällä tuo np-ultra korvaa ensimmäisen lääkärineuvolan, toinen on muistaakseni sitten rv 26, ja oisko kolmaskin vielä joskus 36 viikolla, en nyt ole aivan varma. Ihana päästä huomenna taas kuuntelemaan sydänääniä. Rakenneultra on mulla vasta 21+ viikolla, menee siis heinäkuun ihan alkupäiville.

Tsemppiä vaivoista kärsiville, ei kuulosta kovin kivalta :( Ihanaa kun on jo melkein kesä, täällä pohjosessa ei kyllä vielä mikään erityisen lämmin ole.

miraaz 15+1
 
Moikka moi!

Huhhuh, tänään oli kyllä niin jännittävät paikat, kun matka kävi sinne nt-ultraan. Täälläpäin sen tekee kätilö. Ja oli kyllä aivan erilainen kokemus kuin kuusi vuotta sitten keskimmäisen kanssa. Tämä kätilö selitti tosi tarkasti mitä näkyy ja vauveli hauskuutti meitä heiluttelemalla käsiä ja jalkoja ja pyörimällä kuin väkkärä:D Mikä parasta turvotus oli 1,3mm ja riskiluku 1:4700, joten sen suhteen saa huokaista helpotuksesta. Meidän ei siis tarvinnut tehdä mitään päätöksiä punktioista ja muista ja olin kyllä tosi helpottunut! Olinhan stressannut asiaa heti kun kuulin nykyisistä seulontamenetelmistä. Jospa nyt vihdoin uskaltaisi alkaa nauttimaan raskaudesta ja nyt ei tarvitse piilotella asiaa muilta. Lapsillekin aiotaan kertoa tänään:heart:

Ajan rakenneultraan sain vasta viikolle 21+...mites muilla, onko teillä se aikaisemmin? Mulla on ollut se kahdessa aikaisemmassa raskauksissa jo viikolla 18+ mutta kait senkin suhteen on systeemit muuttuneet.

Masennus:Täällä oli jonkun kohdalla puhe alavireisyydestä. Itse suosittelen ottamaan yhdeyttä neuvolaan ja sitä kautta neuvolapsykologiin. Itsekin olen käynyt siellä aikoinaan juttelemassa ja helpotti kyllä kovasti. Sinne sai ainakin täällä tosi nopeasti ajan.

Äitiysvaatteet: mulla on kahdet housut ja yhdet caprit sekä viisi paitaa. Jotkut shortsit olisi vielä mukavat lämpäisimmille säille tai joku hame. Kirppareiltakin vois löytää kun jaksais sinne vaivautua. Yleensä oon ostanu H&M:ltä äitiysvaatteeni. Siellä on kohtuuhintaisia kuitenkin.

Pahoinvointi: aika ajoin etoo ja illalla kahdeksan jälkeen puhkeaa kunnolla mutta jäävesi auttaa aika hyvin! Jospa se tästä pikku hiljaa.

-Melanie 12+6...ultran mukaan vasta 12+4...hui, melkein pitäis hypätä tuonne joulukuisten puolelle mutta enkähän mä täällä jatka, kun ollaan jo vähän "tutustuttu":)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Inari-11
Ihanaa kesäpäivää kaikille :flower:

Hankinnoista Ei olla vielä ostettu mitään. Jotain on tiedossa, että saadaan vanhana, mutta jotain halutaan ostaa uutena, esim. vaunut. Ostoksille mennään vasta loppukesästä/syksymmällä, vielä ei uskalla ja tuntuu kovin aikaiselta :)

Vauvakirjaa En ole vielä alkanut pitää enkä ole ajatellut itse sellaista ostaa, vaan toivoa vauvalle esim. kastelahjaksi tms.

Äitiysvaatteita oon ostanut yhdet farkut ja pari paitaa. Kesäksi ajattelin ostaa vielä jotkut caprit ja pari t-paitaa. Lomailen koko kesän, joten työvaatteita en tarvi ja kotona voi oleskella vaikka missä rytkyissä, niin noi äitiysvaatteet saa luvan riittää.

Vauvaharrastuksista Vauvauintiin haluamme ehdottomasti osallistua. Muita en ole suunnitellut, riippuu vähän siitä, mitä meidän paikkakunnalla on tarjolla. Värikylpy voisi olla kiva ja vauvamuskariakin voisi harkita, vaikka olen itse todella epämusikaalinen.

Tukiverkko on todella hyvä. Kaikki tulevat isovanhemmat ovat vielä nuoria ja asuvat samalla paikkakunnalla, lisäksi ihania ystäviä riittää jne.

Viikko vielä töitä ja sitten alkaa kesäloma, ihanaa!

Voikaahan kaikki hyvin =)

idylli 16+3
 
Miljoona asiaa kirjotettavana, yritänpä muistaa kaiken.

Ensinnäkin Lumineiti anto kyllä mahtavat naurut, kiitos. :) Itellä mielialanvaihtelut ei oo kyllä ollu mitenkään mahottoman pahoja. Lähinnä on ollu kauhea stressi, ettei pieni oo elossa. Tuolla fb:n puolella jo kirjottelinki et eilen kävin diabeteshoitajalla jolle huoleni mainitsi. Hän sitten lupasi kuunnella sydänääniä, jos joku huone olisi vapaana. Ylläriksi katsottiinkin sitten ultralla ja siellä se pieni uiskenteli ja kaikki oli kuulema hyvin. Sukupuolta ei suostunut kertomaan, että kysellään sitten rakenneultrassa, josko siellä kaikki muuten on hyvin. Rakenneultra on muuten meikäläisellä ainakin viikolla 21+0, kun joku sitä kyseli. En tiedä, miksi noin pitkälle laittoivat.

Tuosta RD:stä sen verran, että arvot on olleet nyt tämän päivän mittailuilla kaikki erittäin hyvin rajojen sisäpuolella. Onneksi!

Seulontatuloksetkin sain eilen kuulla vasta siltä diabeteshoitajalta ja suhde oli 1:100 000 eli ihan mitätön.. Huolestunuthan siitäkin on pitänyt kuitenkin olla, kun ei ole mitään tietoa tullut.

Varsinaista vauvakirjaa en ole ajatellut kerätä. Sen sijaan mulla on odottamassa Project life kansio materiaaleineen, jota alan kokoamaan siitä hetkestä kun vauva syntyy niin ensimmäisen vuoden ajan päivittäin. Jatkan luultavasti siitä eteenpäinkin sitten uusilla kansioilla. Kannattaa googlettaa, jos ei ole mitään hajua mikä moinen on.

Harrastuksista olen ajatellut, että vauvauinti ois ihanaa, mutta täällä on kuulema kova tunku niihin, ettei välttämättä pääse. Muskari kuulostaa kivalta, joten täytynee tutkia onko täällä sellaisia sitten tarjolla.

Hankintoja ei ole vielä tehty yhtään. Eilen näin maailman söpöimmän haalarin, jossa oli korvat. Se sopis pojalle ja tytölle, et melkein on pakko käydä se hakemassa. Ehkä sitten kesäloman lopuksi elokuun alussa käydään hakemassa ikeasta sänkyä yms. Kesälomalla vois muutenkin kierrellä katselemassa vaunuja yms. Oon vähän tämmönen pelkuri, etten uskalla ostaa vielä mitään.

Nyt on pakko ottaa pikku päikkärit. Päätä on särkenyt koko päivän ja töistä tullessa piti oksentaa luultavasti sen takia. Tulipahan sepustus ja omaa napailua.

Pampula84 ja pikkupapu 16+6
 
Pampula-84 Meilläkin on rakenneultra rv21 ja meillä päin se on ihan normaali ajankohta eli noi rv18 ultrat kuulostaa kovin aikaisilta. Mutta rv18-21 näytti netin mukaan olevan jonkinlainen suositusaika eli jostain syystä täällä päin ilmeisesti tehdään sitten aika myöhään se.
 
Huomenta!

Töistä kotiuduttu ja aamupalaa syömässä :D tunnin päästä olis ensimmäinen kouluun lähtijä herätettävä, joten nukkumaan ei vielä tarvi sitten vissiin mennä.

Rakenneultra näyttäisi myös olevan 21 viikolla. Voi kun siihen on vielä aikaa. Isäntä kyllä sanoi että joskohan pitäisi udella sukupuolta, kun on kaksi kumpaakin, että kumpi valta sieltä sitten tulee.

Eilen oli lääkärineuvola ja onneksi kaikki oli oikein hyvin, vaikka on supistellut. Meinasi vaan, että kun on useampi synnytys niin ei se mikään yllätys ole että voi supistella jo nyt. Ottaa vähän rauhallisemmin töissä ja huilailla välillä. Pääasia ettei ole tehnyt mitään kohdunsuulla.

Aurinkoista päivää kaikille

hannama ja pikkuinen 14+4
 
Aurinkoista keskiviikkoa

Rakenneultra tais minullakin olla tuolloin rv 21 tietämillä, jos nyt oikein muistan. Pää on vähän hatara ja asiat tuppaa unhoittumaan melkoisen helposti.

Vauvakirjaa en varmaankaan aloita ennen lapsen syntymää, esikoisenkin kanssa tuo kirjan täyttö on välillä niin ja näin. Ehkäpä mulle sopis paremmin sellainen vapaa muotoinen juttu, jossa ei valmiiksi olisi paikkoja ensimmäisille hampaille, käden kuville ja sanoille.

Hankintoja en ole vielä edes uskaltanut ajatella vakavissani. Esikoisen vaunutkin mies haki vasta minun ollessa synnärillä. Jospa sitä viimeisellä kolmanneksella jotain jo hankkis. Onneksi hankintalista on melkoisen lyhyt.

Pahoinvointi ja väsy, jotka jo luulin kertaalleen sellättäneen, ovat nostaneet taas päätään. Kävin sitten mittauttamassa hemoglobiinin, mutta se oli ihan normaali, joten siittä en syylistä väsymykseen ja pahoinvointiin saanut.

Inari & Juri Kakara 14+5
 
Huomenta!

fourth gift On sua koeteltu. Yritä jaksaa, toivottavasti vaivat eivät loppua kohden ainakaan pahene.

äitiysvaatteista Vielä en ole tarvinnut. Maha on kyllä kasvanut. Housut, joita käytin pari viikkoa sitten, jää nyt vetoketjun kohdalta 10cm irvistämään. Vauvamahalta tämä ei kyllä näytä, lähinnä siltä, että grillikausi on aloitettu. Isompia kokoja on kyllä hankala löytää. Tykkään löysemmistä lahkeista ja nykyfarkuissa on todella kapeat lahkeet. Kesäksi onneksi löytyy hyvin tuollaisia kuminauhavyörätöisiä hameita, mutta syksy sitten kuljetaan verkkareissa.

Rakenneultra Mulla rakenneultra on rv 19+6 eli just ennen juhannusta. Vuonna 2008 mulle tehtiin jo varhaisrakenneultra rv 17 kun mulla oli kilpirauhasen sairaus ja siihen lääkitys. Sen vaikutuksia vauvaan seurattiin koko raskauden ajan tarkkaan.

Siitä tulikin mieleen, ja kävin niitä ultrakuvia tuolta laatikosta kaivelemassa. Kun moni marraskuun alun odottaja alkaa tuota rv 17 jo lähestyä, niin näistä kuvista näkee konkreettisesti sen, että ihan minivauva siellä mahassa todella on. Vaikka vauva on alle 20cm pitkä niin ihan on jo vauvan näköinen vaikkakin kovin laiha. Painoarvio oli tuolloin 160g.

Eli nämä kuvat on meidän toiseksi nuorimmasta rv 17 vuodelta 2008:





hankinnoista Vaikka meillä nuorin on vasta vuoden, niin aika tehokkaasti on vauvakamoja laitettu kiertoon ja melkein kaikki pitää hommata taas uudestaan. Tai onneksi ei ihan kaikkea. Turvakaukalon olen jostain syystä säästänyt ja pinnasänky löytyy. Täytyy vain tuo 1v siirtää tavalliseen lastensänkyyn ennen marraskuuta.

Pikkuvaatteita olen kirppareilta ostanut ja Lindexin aletangosta löytyy uutta suht edullisesti. Baby Björnin sitteri tarttui myös mukaan kirpparilta. Itse olen suunnitellut meneväni kesän aikana paikalliselle parkkikirppikselle myymään, mutta täytyy odotella, jos tulevan vauvan sukupuoli selviää rakenneultrassa. Tietää sitten, mitä tehdä tuon nuorimmaisen vaatteille, myydäkö vai säästääkö.

Töissä pitäisi käydä hakemassa lisää hoitovapaata. Olen hakenut sitä heinäkuun loppuun, elokuu ja muutama päivä syyskuusta on mulla merkattu lomaksi (ä-vapaan aikana kertyneet). Syyskuusta lokakuun alkuun tarvitsen siis kuukauden vielä hoitovapaata ja lokakuun alusta alkaisi sitten uusi ä-loma. Se on vielä hämärän peitossa saako sen 72 päivää palkallisena kun en ole tässä välissä töissä käynyt.

Ihana päivä taas tulossa, mutta harmi kun tuo viheliäinen aurinkoihottuma vaivaa. Pitkähihaista on pakko laittaa päälle, muuten kädet ja kaula kutiaa illalla älyttömästi.

Scala rv 15+5
 
Viimeksi muokattu:
Terkkuja masusta! Neuvolalääkärissä potkujumppasi mahassa pikku Uubo, kaikki hyvin ja sydän sykiskeli siellä ruudulla. Neuvolakäynti muuten ihan turha, kerroin masenuspelosta ja työstresseistä ja lääkäri sanoi vaan että "no ompas mutkikas tilanne, muista vaan olla itsekäs" ja oli sitä mieltä että ei ole mitään nyt tehtävissä. Ainoa mikä oli jees niin sai kuulla kaikki tulokset rasitus ja verikokeista ja tietysti se että näin taas pienen :heart:

Juhannuksen tienoilla sitten taas neuvolaan.

Aijaa.com - 10241396


Tämän kuva on meidän nt-ultrasta 12+2
Uubo on ihan vauvan näköinen jo siinä :D

Lumineiti ja Uubo 14+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Henna-Riikka75
Huomenta ! :wave:
Ihanaa että täällä on moni muukin malttamaton jo tehnyt hankintoja . Mä olin vakaasti päättänyt odottaa syksyyn ennen ku hankitaan mitään, mutta tän viikon aikana on kotiin ilmestyneet, teutonia timmy -rattaat (tykkään!), sitteri, pinnasänky, ihana toppapuku vauvalle ja muutamat bodyt ja potkarit :LOL: Sanotaan näin et ostettava oli kun niin halvalla sai!
Mites muilla, ootteko tunteneet liikkeitä jo? Mulla on vähän siinä ja siinä et onko pienet kuplinnat ilmaa vai vauvaa... Joka päivä odotan varmuutta, ekasta ja tokasta tunsin näillä viikoilla liikkeet ihan selvästi jo, ja ihan yhtä hoikka oon edelleen...
Äitiysvaatteita oon ostanu H&M:stä farkut, sortsit ja 2 kesäpaitaa ja kirpparilta farkut ja pellavahousut. Kirpparin farkut on uudemman oloiset ku H&M:n, ja ne maksoi vain 4 e, kun H&M:ssä maksoi 39e... Ainiin, ja ostinhan mä ihanan mekon H&M:stä =)
Onko kukaan teistä käyttänyt kestovaippoja vauvalla? Mä en, mut nyt oon hiukan kiinnostunut... Ainakin välillä ;)
Huomenna eka lääkäri...Jännää!
Kasvimaa 15+3
 
Viimeksi muokattu:
Lumineiti: tuntuu, ettei nuo lääkärit ymmärrä muista asioista kuin lääketieteestä. Suosittelisin puhumaan masennusasioista neuvolatädille, jonka luulisi olevan ymmärtäväisempi!

Hankinnat: me tarvitaan turvaistuin, sitteri, vaunut, pinnis...Kaikki on myyty aikaisempien lasten jälkeen. Mä oon jotenkin niin tarkka, että ainakin vaunut ja pinnis halutaan uusina, ellei sitten joltain tosi luotettavalta saa ostettua käytettynä. KOskaanhan ei tiedä, missä esim. kirppiksellä myytäviä on säilytetty; esim. kosteassa varastossa. En todellakaan haluisi ottaa mitään riskiä, että vauva altistuisi homeelle nukkuessaan. Potat ym voi sitten ostaa kirppikseltä jos löytyy. Mutta kyllä meilläkin hankinnat ajoittuu vasta rakenneultran jälkeen. Ehtiihän tuota.

Olin sitten turhamainen (miehen mielestä) kun tilasin eilen Bola-korun. Mun mielestä siinä on jotenkin ihana ajatus taustalla ja ne on vielä kauniitakin:)

Eilen kerrottiin lapsille vauvasta ja koko ilta siitä sitten puhuttiin enemmän tai vähemmän. Ekaluokkalainen varsinkin oli ihan onnessaan ja jutteli masulle:) Pitkä aika on vielä lapsille odottaa, ennenkuin näkevät vauvan livenä. Odotan kovasti, että liikkeet alkaa tuntumaan myös ulkopuolelle, niin tulee jotain muutakin konkreettista todistetta lapsille vauvasta kuin kasvava maha:heart:

-Melanie 13+0 POKS!
 
Kasvimaa: onko nuo sun teutonia timmyt pelkät rattaat, vai onko niissä myös se kantokoppa? Meillä on kans Timmyt ennestään, mutta niissä ei ole sitä koppaa. Mietin saakohan niihin ostaa erikseen sitä? Mutta toisaalta niissä ei ole kääntöaisaa eli lapsella on kasvot menosuuntaan ja kyllähän sitä vauva-aikana haluaisi, että kasvot on itseen päin.. Pitänee ostaa uudet vaunut ja käyttää timmyjä vasta myöhemmällä iällä. Timmyt on kyllä ollu hyvät:)
 

Yhteistyössä