MARRASKUUN 2012 masuasukit <3 *toukokuussa*

Hei, kiitos tukivyövastauksista! Täytyypä kysästä vaikka seuraavalla neuvolakäynnillä. Olin siihen esitietolomakkeeseen kyllä laittanu, että haluaisin fysioterapeutin puheille, mutta terkkari ei tuntunu huomaavan ruksia. Kysyi vaan, että haluanko lääkärin juttusille, mutta en tuntenu tarvetta, kun silloin varhaisultran teki neuvolalääkäri. Onneks nuo selkäkivut vielä toistaseks on aika hyvin pysyny poissa.

Mulla on koivunsiitepölyallergia ja kauhulla oottelen, että kukinta alkaa täällä. Onneks on satanu tuota vettä! Cetiriziniä ja silmätippoja oon ostanu. Neuvolassa sanoi kyllä vähän väärin, kun terkkari sanoi, että itsehoitolääkkeitä voi turvallisesti käyttää. Esimeriksi Otrivinin nenäsumutteessa lukee, ettei saa käyttää raskauden aikana. Apteekissahan eivät mulle edes myyneet mitään kun en ollut lääkäriltä kysyny. Np-ultrassa kysyttiin kätilöltä ja hän sanoi, sitten esim. Cetirizinin turvalliseksi. Olivat lääkäriltä kysyneet äitiyspolilla, kun niin paljon soittoja tullut sinne asiasta. Nenäkannulla on hyvä huuhdella pölyjä nenästä, ainaki varmaan nukkumaan mennessä. Itellä on vähän kammo sitä kohtaan, en oo vielä koskaan kokeillu. Mies saa tässä opettaa siihen, kun itellä menee hermo nenänvuotoon...

Meillä ei vielä äitienpäivää vietetä. Eikö se oo vasta syntymän jälkeen virallista? Miehellä on aika hyvä todennäköisyys viettää isänpäivää tänä vuonna. :)

Määki oon menny välillä noissa viikoissa ihan sekaisin, kun tuntuu että kaikki laskee eri tavalla. Mutta kumminki:

mnica ja möntti 15+2

muistutukseksi: 1.11. / mnica / ensimmäinen / K-PKS
 
Meillä Päijät-Hämeessä on eka lääkäri, ainakin mulla ollut molemmissa raskauksissa rv 10. Ekassa raskaudessa ei viikolla 10 muistaakseni ultrattu, mutta kuunneltiin sydänäänet. Tässä tokassa raskaudessa tehtiin ihan kunnon ultra (tosin ei mitään mittauksia) ja katsottiin montako sikiötä, onko oikealla paikalla, lyökö sydän jne.

Mulla on ollut tosi ikäviä kipuja tällä viikolla, sellasta vihlontaa, vähän kuin pieniä sähköiskuja alavatsalla. Tosi ikävän tuntusia. Mutta ei niitä ollut kuin yhtenä päivänä ja kaveri sanoi, että hänellä oli ihan samanlaisia kipuja samoilla viikoilla, kohdun kasvukipuja. Itse en muista oliko ekassa raskaudessa.

Mulla ei ole linea negraa ilmestynyt. Viimeksi tuli, tosin en muista millä viikoilla. Eikös se viiva ennusta poikaa? Näin olen kuullut :) Mä odotin poikaa, eli omalla kohalla piti paikkansa.

Mulla alkaa jo maha olla sen kokoinen, ettei paljon tarvi arvailla onko paksuna vai ei :D Löysät vaatteet päällä näyttää kyl ehkä et ois vaan lihonnut mut jos kireempää paitaa pitää ni aika selkeeltä raskausmahalta näyttää. Ihan kiva kyllä :heart:

Kovasti oon yrittänyt liikkeitä tunnustella, ja tänään tuntui jotain kuplintaa, mutta en osaa sanoa oliko vauvasta vai suolistosta johtuvaa.. Ekassa raskaudessa tiesin heti että kyseessä on liikkeet, nyt oon vähän epäilevämpi. Että onkohan sittenkään... Kätilö sanoi, että kohtu on taaksepäin kallistunut joten noinkohan niitä vielä 16. viikolla voisi tuntea..

PikkuA 15+5
 
pikkuA no mullahan on myös taaksepäin kallistunut kohtu, silti liikkeet on tuntuneet aikaisin, yhdessäkään odotuksessa ei ole mennyt 17.viikkoa pidempään. kolmannessa tunsin jo viikolla 14, mutta jos siis laskettu aika heitti pari viikkoa, niin se olisi ollut sitten viikolla 16. neuvolassa sanoin tuntemuksistani mutta terkkari väitti kivenkovaa taas siinäkin vastaan. kyllä ne tunnistaa silti. eli paljon mahdollista että sullakin pian :)
 
hyvää aurinkoista sunnuntaita kaikki mudet :heart:

kun on päivän lepäillyt ja ottanut miljoonat torkut, ihan kuin herännyt oisin uudesti syntyneenä :D
jeah :)
mulla viime yönäkin kolmen -neljän tunnin välein kello soittamassa että menen vessaan. ja kyllä se oikeasti on niin että en mä siihen hätään ite heräisikään... välttämättä .. no, nyt nesteet juoksee, osa on sitruunamehun syytä, se pistää vielä pökköä pesään.

leppoisa viikko tulossa, vaikkakin isännällä 12-tuntiset työpäivät koko viikon :( siihen puolen tunnin työmatkat niin terve. oon siis yh-äippää täysillä :D onneks itellä on saikkua koko viikko, ei tartte jaksaa töissä sinnitellä.

sairasloman tarve ja sen ottaminen eihän siinä mitään rahaa menetä jos saikulla on. tai tietty vuorotyössä olevat kaiketi menettää ne lisät? mutta peruspalkka tulee joka tapauksessa. oman kokemuksen pohjalta voin sanoa, että mikään rahallinen korvaus EI korvaa sitä, minkä voi vauvalleen ja itselleen antaa sairasloman tuoman hetkellisen levon myötä ....
palkka-asioita minäkin surin, mutta oma jaksaminen on niin paljon tärkeämpää tässä elämän vaiheessa.
yli-tunnollisuus on jossain määrin jopa huono juttu... kun miettii et jotkut jää kotiin jos on vaikka hiukan lämpöä ja nuha. raskaana olevan pitäisi sitten vaan JAKSAA, kun ei ole edes sairaus.
ite olen työ-myyrä, mutta vasta tämän raskauden opettamana olen jo päässyt siihen vaiheeseen, että PYYSIN sairaslomaa... ja kun pomo on vielä niin huippu-tyyppi, sanoi että eihän mulla jäisi kun perjantai työpäiväksi, et sen verran on ylitöitä sisällä, että mitä jos oisin sen perjantain ylityö-vapaalla? -että saisin levätä.
Onko maailmassa enää myötätuntoisempaa pomoa :)
ottakaa ihmeessä muutama saikku-päivä, ennenkaikkea jos esim. supistuksen tuntua on.
tai jos on liian väsynyt. kaikki vaikuttaa kaikkeen, ja ennenkaikkea vauvaan. ite tämän kantapään kautta melkein oppinut :D

huomenna onkin sitte virallinen lääkäri-neuvola heti aamusta. ihanaa kun pääsee taas näkemään vauvan :D
kun on taas murheitaan märehtinyt, otan sen paremman asenteen käyttöön ja etsin voimia ja iloista mieltä tämän kaiken ohella. kun mulla on hyvä mieli, vauvalla on hyvä mieli.
mutta voi niitä onnen kyyneleitä, kun tämä raskaus joskus päättyy, ja saan oikeasti sen rakkaan pienen tuhisijan syliini ja nämä vaivat saa päätöksen.... sitä haaveillen,
fourth gift ja pikku Valpuri 12+0 (ultran mukaan) ja niin on keskenmenon vaaraviikot kukistettu :heart:
 
Mä kävin tuolla fysioterapeutilla otattamassa mitat tukivyötä varten. Meillä ei saa terkkarilta lainaksi vaan saan ihan oman sitten... Ainoa ongelmakohta tässä on että kun olen niin alussa niin joudun ehkä sitten hankkimaan toisen vyön loppuraskaudessa :(

Ja mulla on joo yliliikkuvat nivelet, osa liikkuu ihan reippaastikin yli :/ On myös elastiset luut ja tosiaan lonkat sekä olkapäät lähtee silleen tavallaan ulos maljoistaan jos tulee liikaa rasitusta... Sitten mun selkäranka on ihan suora, vaikka sen kuuluisi olla ässän muotoinen.. Ja skolioosia sitten niskassa. En usko että pystyn enää tän kolmannen raskauden jälkeen tekemään enää lapsia, kun ei voi syödä lääkkeitä kunnolla kipuihin ja tää liikkuvuu rajoittuu jo näin ajoissa. Mulla ehtii varmaan tässäkin raskaudessa vielä hajota pää tähän. Ja siis kun meillähän ei ole minkäänlaista tukiverkkoa, lapset eivät ole koskaan missään hoidossa tmv. eikä mulla ole ketään joka voisi tulla auttamaan kotiin ym. Niin tulee varmaan hippusen raskasta jossain vaiheessa.. Mut joo, se siitä valituksesta. Nyt aamupalalle :p

Kerpele rv. 14+1
 
kerpele ja tukiverkon puute se on harmillista, mutta ei kenenkään tarvitse jäädä ilman apua: Mannerheimin lastensuojeluliitolta, sosiaalitoimiston kautta, tai diakonialaitoksen kautta saa kotiin vaikka joka päiväksi jonkun auttamaan joko kotitöissä tai lasten ulkoilutuksessa. kannattaa kysyä jo hyvissä ajoin, tällaiset avut eivät ole mitään heikkouden puutetta, vaan rohkeasti apua hakemaan !!!!! siten voi ehkäistä omaa loppuun palamista, masennuksen puhkeamistakin. antaa lisää voimavaroja itselle, ja arjessa jaksamiseen!!!! tsempit!
-ja kovin on lohduttavaa että joku muukin on ajatellut raskauden olevan viimeinen, ja jonkun muunkin pää on vaarassa kypsyä :D
 
Oikein hyvää äitienpäivää kaikille äideille!!!! <3

Täällä on juhlittu äitienpäivää juomalla kahvit ja syömällä pannukakut uudella terassilla. Lahjaksi tuli toivomani kirja ja leffalippuja. Just ihanaa!!! <3

Harakanhattu ja pikku kakkonen 13+4
 
En ole ehtinyt melkein viikkoon lukemaan palstaa ja nytkään en jaksa selata taakse päin kaikkia tekstejä.

Onnea kaikille äideille :flower: Ja ihanaa vuoden päästä me lapsettomat saamme toivottavasti juhlia myös äitienpäivää äitinä :heart:

Eilen poksui 15+0, mahtavaa! Ostin ekat äitiysvaatteet viikonloppuna, tuli niin kiva fiilis shoppailusta, vihdoinkin saan ostaa äitiysvaatteita =)

idylli 15+1
 
  • Tykkää
Reactions: HaaveMamma
onnea äideille ja tuleville äideille:flower: meillä äitienpäivää vietetty isännän ripulitaudin ja minun työpäivän merkeissä. mummolassa kerettiin kuitenkin kakulla käydä ja poika sai jäädä sinne serkuksien kanssa leikkimään. että näin tänä vuonna, ensi vuonna kenties hieman onnistuneempi äitienpäivä toivottavasti uuden tuhisijan kanssa:)

sairasloma ja palkka kyllä se sairasloma verottaa todella paljon näin vuorotyöläiseltä. meillä tulee töissä normaalisti paljon iltoja ja viikonloppuja, niin kyllä se on ihan tuntuva lisä sen pienen kuukausipalkan vierellä. kivahan olisi jos ei tarttisi ollenkaan rahaa miettiä, mutta eläminen maksaa ja lainat ja laskut on maksettava. että kyllä tällasen 'perusduunarin' on sitäkin mietittävä. tottakai asiat on laitettava tärkeysjärjestykseen. jos tila oikeasti lepoa vaatii, niin tottakai lepäämään jään ja jollain pärjätään. mutta mielummin olen töissä niin pitkään kuin vain pystyn, koska raskaassa työssä joudun jokatapauksessa jäämään aikaisemmin pois. ja jos sairasloma kestää oikeasti pitkään, niin sittenhän se näkyy tuossa peruspalkassakin. mikähän se raja mahtaa muuten olla?

perjantaina siis supisteli iltavuoron jälkeen. eilen ja tänään töitten jälkeen hieman tuntemuksia, mutta ei hirveästi kuitenkaan. huomenna soittelin terkkarille. haluaisin, että tuo kohdunsuun tilanne tarkastetaan ja muutenkin kuulla vähän terkkarin mielipidettä asiasta. muuten kaikki hyvin:)

annis ja bebe 13+3 (kai, laitoinkohan viimeks jo vahingossa enemmän..)
 
annis siis näinhän ajattelinkin et lisät tippuu mut peruspalkka jää. ymmärtää sen tottakai. mut hyvä noi on tarkistuttaa, vallankin jos noin säännöllisinä supistelee.. Taitaa olla paras tarkistuttaa myös kelasta, milloin tippuu palkalta heidän rahalleen. itellä muistikuva että se ois 60 sairaspäivää, mutta en TODELLAKAAN ole varma!
mä menetän myös lisäosaa kun oon saikulla, mutta ei sitä tässä kohtaa mieti. ja jos yhtään lohduttaa, sain juuri perjantaina tietää, että työsopimustani ei edes jatketa. se loppuu kesällä, heinäkuussa.
töissä tilanne se että tarviivat ottaa jatkamaan jonkun joka voi olla pidempään, kuin mä taas aloitan äitiyslomani lokakuun alusta. tässä kohtaa huokaisen syvään ja olen kyllä tyytyväinen. helpottaa kun ei tartte omaa jaksamistaan enää sitten niin paljon miettiä. tulot tippuu hiukan, mutta niin tippuu muutamat menotkin sen myötä. ja onneksi kuulun liittoon, saan toivon mukaan hyvän tilin sieltä.
asuntolainoihin sun muihin saa aina sovittua jotain jos pidempään menee tulot muuttumaan.
ja autolainaankin saa kaksi maksuvapaata kuukautta vuotta kohti, jos maksut on hoidettu tähän saakka.
jaksamista sulle kuitenkin, äitinä ei ole helppo olla, kun tarttis olla kai joku yli-ihminen yli-maagisine voimineen jaksamassa aina ja kaikkea :)

noniin, mä valmistaudun aamun neuvolaan :heart: ihanaa kun se on heti ysin jälkeen, niin ei tartte koko päivää ootella :)
 
Pelot ne on taas vallanneet mielen.. tyttö on ollu kipeä, nyt kyllä tervehtynyt ja päällä kova uhma, itseä väsyttää, mies kuumeessa ni tuntuu että kaikki menee pän seinää ja uuden vauvan tulo alkoi taas pelottaa. Ihmettelinki että missä nämä pelontunteet on ku ei ole vielä tullu muuta ku hieman alussa. Ajattelin että johtuskohan nää nyt siitä ku eilen kerrottiin sukulaisille ja asiaa ei salata ni se tuntuu sit niin todelliselta.. : / tai sit ku mies sano et ajattele että näitä on kohta kaks huutamassa ja sit taas yöt valvotaan ( ekan yöt oli yhtä helvettiä 3kk lähtien herättiin yössä n.6 kertaa ja kaikki herätykset tuli 1h välein ja kesti 5kk) Yritän kyllä lohduttautua että tämä uusi voi olla ihan erimaata ku nykyinen tempperamentteineen :heart:

Huh huh taas mitä vuodatusta, mutta kuten aikaisemminkin sanoin ni yksi miun kamuista vaan ymmärtää näitä miun pelkoja :ashamed:

Muihin aiheisiin.. pitäkääs tytöt peukkuja miula on tänään työhaastattelu :D tarkoitus olisi kesällä 2kk paiskia töitä, sit palata kouluun, koulusta äippälomalle, äippälomalta takas kouluun ja toivottavasti koko kesän olen töissä ni liitonrahat riittävät loppuvuoden opiskeluille :D

rontti 13+1
 
Hyvää maanantaita kaikille :) Ja myöhästyneet äitienpäiväonnittelut äideille ja tuleville äideille! Vaikka onhan raskaana olevakin on jo äiti :) Mä sain mieheltä lahjaksi kaksi ihanaa muumimukia. (Joo, olen muumimukifriikki) Sen uuden sesonkimukin ja sitten sellaisen Helsinki World Design Capital-juhlamukin, jollaisia en edes tiennyt olevan myynnissä, vaikka luulin muka tietäväni kaikki muumit ;) Olin aivan iiiihastuksissani. Poikakin oli tehnyt päiväkodissa hienon lahjan :heart:

Meillä ei vissiin noita tukivöitä enää saa fyssarilta lainaksi, pitää itse ostaa. On ollut mielessä, mutta jotenkin tuntuu että kun on liikkeessä koko ajan niin nuo issias-kivut olisi vähän helpottaneet.

PikkuA 16+0 POKSS :)
 
Hellou!Täällä vietetään parhaillaan kolmatta vapaa päivää putkeen,mut välitettavasti flunssan merkeissä:( onneksi ei ole nyt kuumetta(kai) ja kurkkukipukin lähti päivässä. Ajattelen,et jos veilä tänänkin on paha olo,niin otan ihan rohkeesti pari päivää saikkuu.
Mahankasvuaon ruvennut selvästi tapahtumaan...jeeee, lisää vaan:D hankin paripäivää sitten ihka ekat äippähousut ja voin kertoo et ne tuntuu ihanalta päällä...ei kiristä ja purista.

Uskoa täynnä ja muru 12+6
 
Huomenta!

Ihana äitienpäivä takana. Mua lahjotaan äitienpäivänä enemmän kuin jouluna, kun alakoululaiset ovat väsänneet kaikenlaista koulussa ja teinit sitten ihan omatoimisesti. Kortteja ja askarteluja tulee monenlaista.

sairauslomasta Tämä on eka raskaus kun ei tarvitse onneksi miettiä sairausloma-asioita, kun olen hoitovapaalla seuraavan syntymään. Mutta ymmärrän kyllä, mitä siinä joutuu käymään läpi.

Kuljetusalalla kun olen, olen joutunut joka raskaudessa jäämään sairikselle n. rv 26-30. Tärinä ja jatkuva istuminen (supistukset ja selkäkipu), pitkät päivät ja vuorotyö, olemattomat vessatauot, väkivallanuhka (pääkaupunkiseudulla arkipäivää) jne, töistä poisjääminen on monen tekijän summa.

Palkallinen sairausloma on ihan työehtosopimuksesta riippuvainen, eli vaihtelee alakohtaisesti. Meillä on iso talo ja meillä noudatetaan kahta sopimusta: AKT (tilausajoliikenne), palkallinen sairausloma on 50 päivää ja KVTES:iin (kaupunkiliikenne) perustuvaa sopimusta, jossa palkallinen sairausloma on 60 päivää, jonka jälkeen muistaakseni vielä 30 päivää osapalkalla ennen kelan rahoja.

rontti1 Älä stressaa, joo helpommin sanottu kuin tehty. Toinen lapsi voi todellakin olla ihan eri maata. Toisen lapsen kohdalla on jo kokemustakin mukana. Uskoisin, että ensimmäisen lapsen kohdalla osan lapsen "vaikeudesta" aiheuttaa vanhempien kokemattomuus. Ihan varmasti on temperamenttisia lapsia ja "helppoja" vauvoja, mutta kun kokemusta on myös pelissä, niin se helpottaa.

Omaan oloon ei erityistä, kuin että vauvan liikkeet on kyllä juuri niitä liikkeitä. Ne on vain niin nopeita tökkäisyjä, että tilanne on jo oikeestaan ohi kun sen tajuaa. Muutaman viikon päästä ihan varmasti tilanne on jo toinen.

Kirpparilta sattui sitten käteen sellainen söpö pörröhaalari, ja pakko oli se ostaa. Toiseksi nuorimmalle lapselle jäi vielä hämärän peittoon kenelle se on. Yritti sovittaa sitä pikkusiskolle (1v), sanoin, että se on vauvalle, joka on äidin mahassa. Vastaus oli: "Älä huijaa, ei sulla ole kahta vauvaa, Maija on meidän vauva."

Aurinkoista alkuviikkoa,

Scala rv 14+3
 
Maanantai aamua

Kohta puolin fourth gift pääsee ihastelemaan pienimmäistä :) Toivottavasti toi laskeuma vaiva rupeaa helpottamaan, ikävän kuuloinen vaiva. Onko teillä aina lääkärineuvolan yhteydessä ultra?

Onnea työhaastatteluun ronti1.

PikkuA mulla ainakin liikunta auttaa issias kipuihin. Nyt ei ole ollut ollenkaan niin paha, kuin viime raskaudessa, kun olen päivittäin käynyt rennon kävelylenkin.

Inari & Juri Kakara 13+3
 
Moikka moi!

Oon käyny täällä lueskelemassa, mutta jotenkin oon ollut hirveän väsynyt, enkä oo jaksanu aktivoitua kirjoittelemaan. Oonkohan mä ainut jolla pahonvointi vain jatkuu ja jatkuu? Päivä menee suhteellisen hyvin, kunhan vain muistaa syödä hyvin, mutta illat...ne on edelleen ihan syvältä. Huono olo alkaa hiipiä tuossa klo 20 maissa ja kestää pitkälle yöhön. Oon ihan varma, että hormonitasoissa on jotain häikkää ja rakenneultra pelottaa ihan hulluna. Onko pikkuisella kaikki hyvin? Ja löytyykö veriarvoista jotain häikkää kun tämä olotila on ollut jo yli kuukauden ihan hirveä...:| Kunpa olis jo ens viikko, niin saisi selvyyttä asiaan. Toivon niin kovasti, että sen jälkeen saisi alkaa nauttimaan tästä raskaudesta..

Tukivyö pitää varmaan hankkia täälläkin. Vielä pystyy jumppaamaan tuota selkää, mutta sitten kun nuo venyttelyt jne ei enää onnistu mahan takia, selkävaivoja tulee ihan varmasti.

Nenäkannusta puhui joku. Oon itse välttänyt sen avulla monet antibioottikuurit, joten suosittelen! Ihan ok käyttää, kunhan siihen tottuu. Kauheampiakin asioita todellakin on;)

Itselläni työkuviot muuttuu sillälailla kesällä, että olin ajatellut, että alkaisin jo ottaa vähän rennommin niin saankin nyt lisää vastuuta ja stressi varmasti lisääntyy. Kunhan tuonne elokuulle jaksaisi, niin sitten alkaisi kesäloma:) No, sinnehän on vielä "hieman" aikaa.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!:wave:

Melanie 11+5
 
Melanie, en sinuna olisi vielä huolissani...
Mulla on nyt *kop kop kop* toinen päivä menossa kun ei ole yhtään mitään pahoinvointia.

terv. Henna-Riikka75 16+4 !!!!

17.2. tein plussatestin, kun alkoi kummallinen pahoinvointi. Torstaina tulisi siis kolme kuukautta pahoinvointia putkeen...
 
fourth gift: Joo, no mll:n lastenhoitajiin ei ole varaa ja mitä toi varhaisen avun työntekijä täällä kävi pari kertaa niin muistutteli kovasti että ymmärränhän että jos tulee meille niin se on aina joltain toiselta perheeltä pois, koska meidän kaupungissa saa vain kaksi kertaa viikossa joku sitä varhaisen tuen apua... Kyllähän mä sitten jos tuntuu ettei enää jaksa mitenkään päin, niin pyydän apua, mutta aika iso kynnys se on. Helsingissä kun asusteltiin, niin sainkin aina avun vaikeimpiin hetkiin sieltä perhekeskuksesta, mutta täällä ei ilmeisesti olla yhtä hanakoita antamaan apua vaan sitten pitäis ihan lastensuojelun kautta lähteä hakemaan.. Ja se nyt on mulle, kuten varmasti monelle muullekin aikamoinen mörkö. Siinä vaiheessa vasta jos koen että tilanne on ihan oikeasti epäedullinen lapsille ilman ylimääräistä apua niin kykenen vasta ottamaan sellaiseen yhteyttä.

Tunafish-78: Me asutaan Karkkilassa :) Eli kuvittelisin että Karviaisen piirissä ei sitten saa noita tukia lainaksi. Mä kävin itse siis ihan tossa yksityisen fyssarin luona tilailemassa sen vyön..
 
Huomenta!

Ihana äitienpäivä takana. Mua lahjotaan äitienpäivänä enemmän kuin jouluna, kun alakoululaiset ovat väsänneet kaikenlaista koulussa ja teinit sitten ihan omatoimisesti. Kortteja ja askarteluja tulee monenlaista.

sairauslomasta Tämä on eka raskaus kun ei tarvitse onneksi miettiä sairausloma-asioita, kun olen hoitovapaalla seuraavan syntymään. Mutta ymmärrän kyllä, mitä siinä joutuu käymään läpi.

Kuljetusalalla kun olen, olen joutunut joka raskaudessa jäämään sairikselle n. rv 26-30. Tärinä ja jatkuva istuminen (supistukset ja selkäkipu), pitkät päivät ja vuorotyö, olemattomat vessatauot, väkivallanuhka (pääkaupunkiseudulla arkipäivää) jne, töistä poisjääminen on monen tekijän summa.

Palkallinen sairausloma on ihan työehtosopimuksesta riippuvainen, eli vaihtelee alakohtaisesti. Meillä on iso talo ja meillä noudatetaan kahta sopimusta: AKT (tilausajoliikenne), palkallinen sairausloma on 50 päivää ja KVTES:iin (kaupunkiliikenne) perustuvaa sopimusta, jossa palkallinen sairausloma on 60 päivää, jonka jälkeen muistaakseni vielä 30 päivää osapalkalla ennen kelan rahoja.

rontti1 Älä stressaa, joo helpommin sanottu kuin tehty. Toinen lapsi voi todellakin olla ihan eri maata. Toisen lapsen kohdalla on jo kokemustakin mukana. Uskoisin, että ensimmäisen lapsen kohdalla osan lapsen "vaikeudesta" aiheuttaa vanhempien kokemattomuus. Ihan varmasti on temperamenttisia lapsia ja "helppoja" vauvoja, mutta kun kokemusta on myös pelissä, niin se helpottaa.

Omaan oloon ei erityistä, kuin että vauvan liikkeet on kyllä juuri niitä liikkeitä. Ne on vain niin nopeita tökkäisyjä, että tilanne on jo oikeestaan ohi kun sen tajuaa. Muutaman viikon päästä ihan varmasti tilanne on jo toinen.

Kirpparilta sattui sitten käteen sellainen söpö pörröhaalari, ja pakko oli se ostaa. Toiseksi nuorimmalle lapselle jäi vielä hämärän peittoon kenelle se on. Yritti sovittaa sitä pikkusiskolle (1v), sanoin, että se on vauvalle, joka on äidin mahassa. Vastaus oli: "Älä huijaa, ei sulla ole kahta vauvaa, Maija on meidän vauva."

Aurinkoista alkuviikkoa,

Scala rv 14+3
:D Ihana <3
 
Myöhästyneet äitienpäivä onnittelut kaikille mammoille! :heart:

Ihanaa kun monella jo rupeaa jo maha näkymään, ja vielä liikkeitäkin tuntumaan!
Täällä ei voi kyllä sanoa että vatsa olisi kasvanut, ehkä jonkun kerran kova / pinkeä alavatsasta..

Väsymys.. nytkö tää vasta alkaa? Oon ollut todella väsynyt, iltaisin jo aikasessa aivan veto veks... ja 12 tuntia tulee nukuttua, eilenkin menin sinnittelin sinne kymmeneen kun menin nukkumaan, tänään vapaa päivänä heräsin vasta vähän ennen kymmentä aamulla ja vieläkin ois nukuttanut!
Lisäksi on tullut kärttyisyys, saatan olla tosi kiukkuinen ihana ilman mitään syytä... :( Inhottavaa.

Että täällä ei ainakaan voi puhua mistään energisestä keskiraskaudesta.

Lily_ + kundi 13+0 (poks!)
 
Melanie Ei viä kannata olla huolissaan! Mulla oli kans kuutisen viikkoa ihan karsee olo ja silti oli kaikki ultrassa hyvin! :) ja olo on helpottanut kyl, mut edelleen sitä ällötystä on ja iltaisin alkaa aina aika kauhee olo..mut ehkä se pikkuhiljaa häviää..toivotaan ainakin..

Sairauslomasta Meidän työpaikka on monin tavoin perseestä, mut tää on kaiken huippu..saikulla saa olla 9 päivää kunnes tippuu kelan rahoille.. : / joten ei ihan kauheesti kans houkuttele saikulle jääminen..ainakaan tota 9 päivää pidemmäksi aikaa.. mä en oo koskaan kuullu, et missään työpaikassa olis näin huonosti asiat, mut näin se vaan on..me noudatetaan kaikessa minimien minimiä..ja periaatteessa ei noudateta mitään työehtosopimusta..NIIN perseestä! ja tosiaan kun olin sen 6 viikkoa saikulla pahoinvoinnin takia, niin kelan rahoillahan tässä nytkin elellään..kolmesta viikosta on vieläkin raha tulematta..ja se raha on puolet mun palkasta eli tosi surkee..et kyl tässä on joutunu säästöjään käyttään..missäköhän välissä sitä ehtis säästään lisää rahaa äitiyslomalle..?

Lily_ Mulla ollu kans ihan järjetöntä väsymystä välillä.. : / ettei kans pirteestä keskiraskaudesta kyl oo kauheesti tietoa..mut jospa sekin tästä nyt paranis ja vähän piristyis..

Nellielli ja pötkö 15+1
 
rontti1 ymmärrän oikein hyvin tuon pelon. Itselleni tuli vastaavia fiiliksia sen jälkeen, kun oli sukulaisille kerrottu tulevasta perheenlisäyksestä. Jotenkin sillä hetkellä koko asia muuttui meidän salaisuudesta niin paljon suuremmaksi ja todellisemmaksi asiaksi, että aloin samantien miettimään, että entäs jos nyt ei kaikki menekään hyvin tai jos jotain sattuu. Ja edelleen tulee välillä sellaisia hetkiä, kun pelot tulee takaisin.

Olen vain rauhoitellut itseäni ja koittanut ajatella muuta. Miehelle en ole näistä vielä puhunut mitään, sillä pelkään sitäkin, että hän puolestaan suhtautuisi jotenkin vähättelevästi näihin tunteisiin ja ajatuksiin ja sittenhän vasta yksinäinen olo tulisi, kun ei otettaisi edes vakavasti. Onneksi on kuitenkin tämä palsta, missä voi käydä avautumassa ja hakemassa vertaistukea. :)
 

Yhteistyössä