Oireista: Nyt näitä sitten alkaa olemaan..
-Aamulla
kuvottaa eikä oikein tee mieli syödä, mutta sitten alkaa
pyörryttämään kun ei oo syönyt ja sitten on pakko syödä ja sitten oonkin
pahoinvoiva.. Kaikki ruuanlaitosta syntyvät
hajut inhottaa, iltaisin vain sitten helpottaa.
-
Lämmöt on koholla. Normaalisti mun kehon lämpötila on noin 35,7 +/- aste. Ja nyt sitten mittari näyttää 36,5 ja 36,6.. Eli vois sanoa että asteen nousu. Mies ihmettelee iltaisin että miten kuuma mä oon, kun yleensä olen tosi viileä, etenkin mieheen verrattuna joka on tosi lämmin.
-
Rinnat on suuret ja arat. Edellisen raskauden aikana ostetut liivit on taas ihan sopivat.
Hauska juttu on että mun
vatsa ei oikein tiedä olisko se iso vai pieni. Joka toinen päivä mä näytän ku olisin neljännellä kuulla ja joka toinen päivä vatsa on ihan littana
Edellisistä synnytyksistä oli näköjään puhuttu..
Esikoinen syntyi sen lähes vuorokauden, epiduraali pysäytti synnytyksen etenemisen yhdeksässä sentissä, voitte arvata että oli ihan pikkusen turhauttavaa. Sitten muhun pumpattiin oksitosiinia että saatais synnytys taas etenemään ja se alkoi vaikuttaa vasta kun epiduraalin vaikutus lakkas. Mä pärjäsin ihan hyvin niiden omien luonnollisten supistusten kanssa mutta oksitosiinisupparit oli ihan karmeita.
Ponnistus kesti melkein tunnin, ja lopulta poika otettiin ulos episotomian ja imukupin avulla. Tuntui kuin keilapalloa olis punkenut pihalle.. Isopäinen poika olikin ettei ihme kun oli hieman hankalaa
Sanoin jo jossain vaiheessa, kun yritin seistä lattialla ja nojailla sänkyyn ja lapsivesi mitä lorotti ihan solkenaan ympäriinsä teki lattiasta liukkaan enkä voinut siis siinäkään sitten olla, että "Mä en tätä jää tänne kattelemaan, mä lähden NYT HIMAAN!". Mies sanoi että se oli jo miettinyt valmiiksi että miten se saa varovasti mut jotenkin taklattua siitä jos ponkasen huoneesta pihalle
Esikoisen jälkeen tein sen virheen että katsoin kotona peilillä miten tikit paranevat ja voin antaa sellaisen vihjeen ettei kannata. Se oli hirveä näky, niin kamala että mä rupesin itkemään. (mutta ei huolta, paikat on palautuneet kahden synnytyksen jälkeen ihan ennalleen.... toivottavasti vielä kolmannenkin jälkeen :/ )
Kuopuksen synnytys: Taas kesti noin 6 tuntia, kolme tuntia odotin kotona ennen kuin supistukset oli niin rankat että oli pakko lähteä laitokselle. Olinkin sitten jo seitsemänköhän senttiä auki ja muutaman tunnin päästä tyttö tosiaan syntyi. Hällä oli napanuora kaulan ympärillä ja vihreää lapsivettä. Oli inhottavaa kun yritin pidätellä ponnistuksia kun kieputtivat napanuoraa pois silleen että tytyön pää oli ainoastaan ulkona. Pelkäsin ihan hysteerisenä etten pysty olemaan ponnistamatta ja itkinkin sitä myöhemmin että mitä jos olisin vahingossa ponnistanut. Kätilö sitten ihanasti lohdutteli ja sanoi että "se meni tosi hyvin ja sä olit kyllä tosi urhea". Auttoi tosi paljon
Ponnistus kesti siis kaikenkaikkiaan napanuorasotkun mukaanlukien n.6 minuuttia. Ihmettelinkin kun vasta valmistauduin siihen kauheen raastavan pitkään rumbaan mikä oli esikoisen kanssa ja hups, vauva tulikin jo
Se mikä mun mielestä oli totaalisen hanurista oli että kun istukka ei lähtenyt heti syntymään ja sitä yritettiin saada ulos niin mulle annettiin vauva rinnalle ja sanottiin samalla että "yritäpä nyt sitten ponnistaa samalla kun mä painan sun vatsaa", yritin änkyttää että vauvan vois antaa isälleen että pystyn keskittymään siihen ponnistukseen mutta vauvaa ei otettu rinnan päältä pois ja mähän siis tietenkin ensisijaisesti keskityin siihen etten pudota vauvaa kun se vatsan painelu sattui niin maan perkeleesti. Sit mut tosiaan kiikutettiin leikkaussaliin ku alkoi sellanen turha verenvuoto ja vauva jäi siihen iskälle hoidettavaksi. Mitään hätä-hätätilannetta siinä ei kuulemma ollut mutta mä en ymmärrä miksi miehelle ei kerrottu
mitään. Siellä se tippa linssissä oli vauvan kanssa mua vastassa sen jälkeen kun oli monta tuntia joutunut istumaan itkevän lapsen kanssa ilman että tietää mitä tapahtuu. Mä kiukustuin koko tapahtumaan epäkohdista niin paljon että voin sanoa että inhoan koko kättäriä.
Esikoiselle taas ei annettu kättärin haikaranpesässä lisämaitoa vaikka mun maito ei noussut ja kun vauva joutui lastenosastolle yhdeksi yöksi tulehduksen takia niin siellä kirottiin haikaranpesä ja kerrottiin että meidän vauva oli
kuivunut kun se sinne osastolle otettiin. Aukileet oli painuneet sisään jne. Oli tosi kivaa kuulla..
Sori vuodatus :/