Marraskuisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja (",)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippa kaikille!
Hyvä että kaikilla on vuodoista huolimatta kaikki hyvin. Voin vain kuvitella miten sitä säikähtää... Itse olen vähän vainoharhainen kaikkien mahan kipristelyjen kanssa, että mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Meillä kuitenkin kaikki hyvin. Olo on ihan kamala, mikään ei maistu. Tekis kamalasti mieli salmiakkia, mutta sitä kun syön niin se närästys joka siitä seuraa on jotain aivan kamalaa. En ole oksentanut kertaakaan, mutta koko ajan on sellanen olo että kohta lentää. Täälläkin masu on kovasti turvoksissa. Samoin paino on noussut nyt jo, vaikka en kyllä ole syönyt paljon mitään kun mikään ei maistu:/ omituista...

Olen koittanut ulkolla ja liikkua kovasti, että ei pääsisi kunto repsahtamaan ennen synnytystä. Olokin paranee kun käy vähän rehkimässä välillä.

Hyvää pääsiäistä kaikille!

LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL
LA 6.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Mammaliini:) 28/ toinen, tyttö 11/04
LA 8.11. Lucille 28/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 8.11. Iiu 34/34 toinen, poika 10/05 NKL
LA 9.11. KM71 36/30 esikoinen KHKS
LA 11.11. Janniina 23/ esikoinen
LA 11.11. riikkaa 28/27 esikoinen, KSKS
LA 11.11 Min 23/ toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 13.11 Senla 23/ esikoinen, KASS
LA 15.11. Lness 29/ toinen, poika 10/05, Kättäri
LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 17.11. NEPPU 24/esikoinen/OYS
LA 17.11. Plussa 21/ esikoinen
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/ esikoinen
LA 20.11. MariKu 23/26 toinen, poika 08/06
LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi
LA 23.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO
LA 24.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS

Hei!

Pävitin tuossa omia tietojani listaan.
En olekaan kirjoitellut viikkoihin kun kiiretä on pitänyt. esikoinen sairastelee ja vaihdoin juuri työpaikkaa. Lisäksi on koko ajan aivan karmean paha olo...
tekisi mieli valittaa olosta ympäristölle mutta pitää vielä ptää suu supussa mutamia viikkoja...Aivan lähipiirille olemme kyllä kertoneet, kiva että voi vähän jutella aiheesta näinä alkuviikkoina.
Eka neuvola tuli käytyä, oli tuttu neuvolantäti edellisesä raskaudesta. Meillä onneksi synkkaa hyvin, hän on oikein asiallinen ja ammattimainen eikä hössötä liikoja.
Koitettiin kunnella sydänääniä mutteivät vielä kuuluneet odotetusti kun viikkoja oli vasta 8+5. Joku kyselikin milloin ne äänet kuuluva, yleisimmin viikolla 10-12, mutta joskus silloinkin voi olla hankala jos kohtu on taakse kallellaan tai äidillä on paksut vatsanpeitteet. Ei kannata hermostua jos ekalla neuvolakäynnillä ei kuulu, se voi olla joskus hakalaa.

Pääsiäistä!
IIu

Toivottavasti kaikilla asiat hyvin.

Nyt esitän vain "nopeasti" kysymyksen muille ja jatkan muita puuhia.
Onko teidän lapsen/lasten isä ollut kiinnostunut lähtemään neuvolaan ja mahd. ultraan mukaan vielä tässä vaiheessa tai onko hän kenties ollut jo mukana neuvolassa(ja ultrassa, jos on sinne jo päässyt/joutunut lähtemään)? Mietiskelen itse erityisesti tuota seuraavaa neuvolareissua. Silloin on menossa 11viikko ja ne sydänäänet saattaisivat siis jo silloin kuulua neuvolan laitteilla, ehkä. En tosin tiedä, onko neuvolan täti edes halukas koittamaan kuuluuko mitään... Omaa ukkoa on tämä masuasukin vointi alkanut viimepäivinä kiinnostamaan enemmän ja siitä tuo kysymyskin juontaa juurensa. Se neuvolan täti, jota jo aiemmin olen kovasti "kehunut" on sen oloinen tapaus, etten tiedä meneekö hänellä naama mutturalle jos otan tuon ukon mukaan seuraavalle reissulle. Ultraan kyllä haluan miehen mukaan vaikka hänellä kiireitä silloin työmaalla olisikin!

Pääsiäistä kaikille!

Janniina 8+5

LA 8.11. Mammaliini:) 28/ toinen, tyttö 11/04
LA 20.11 kmk80 26/26 esikoinen, KHKS

Tervehdys kaikille!

Olen jo jonkun aikaa seurannut tätä ketjua ja nyt löytyi aikaa lisätä itseni listalle!

Voisi vaikka toivotella munarikasta pääsiäistä kaikille, mutta se on jo tainut toteutua vähän etuajassa!!!!

onnellisesti odotan esikoistani,
Kirsi

Hei taas. Meillä isukki oli tosi kiinnostunut tulemaan esikoisen neuvolaan aina mukaan. Oli siis mukana aina paitsi kerran jolloin joutui työreissulle. Kukaan ei neuvolassa ihmetellyt hänen läsnäoloaan, päinvastoin sai kovasti kehuja osallistuvasta asenteestaan. Nyt ollaankin mietitty että ei taida päästä tämän toisen äitiysneuvoloihin mukaan, kun jonkunhan pitää olla esikoistakin kotona katsomassa. Meillä isovanhemmat ja muut sukulaiset asuu kaikki yli 50 km:n päässä joten ihan pikkurisauksesta ei viitsi lasta kuljettaa hoitoon.

Yäk tätä oloa...pakko oli tulla tänne "avautumaan" (lue= valittamaan). Ei helpota ällötys ei. Oon alkanut jo miettiä kaikkia muita vaihtoehtoja, vakavia sairauksia jne. Mutta kai se on edelleen vaan taottava päähän, että raskaudesta tämä johtuu!? Onneksi on nyt nämä pyhät päällä, niin ehtii vielä pari päivää vaan olla ja levätä. :-)
Pelkkä ällötys siis, pönttöä en ole joutunut vielä kertaakaan halailemaan. Se tosin vois ehkä suoda edes hetken helpotuksen tähän oloon, vai..?
Huoh.
-Mari- 7+2

Mari, kyllä mulla ainakin helpottaa tosi paljon oloa jos käyn heittää sormet kurkkuun! Yleensä ei kyllä ees tarvi kun oksu lentää, mutta välillä oon niinkin tehny. Ei nyt varmaan ihan fiksua pidemmän päälle, mut kun kerran oloa helpottaa ni menköön=)

Lness 8+1

Lness: kiitti vinkistä, mä en vaan ole koskaan kyennyt niin tekemään...eli täytyy vaan odotella, josko tulevilla viikoilla alkaisi jo tulemaan ulos tämä paha olo. Tuskaisaa on vaan olo tällä hetkellä. Ei voi kun kärsiä.. :(

Heippa Janniina!
Tosi ihana kuulla, että teillä myös tuleva isukki on kiinnostunut masuasukin voinnista ja neuvola käynneistä, mielestäni ilman muuta otat miehen mukaan neuvolaan.
Täällä ainakin neuvolan tätskät aina muistuttavatkin asiasta, että myös iskä on tervetullut vaikka jokaiselle neuvola käynnille mukaan. onhan tämä odotus yhtälailla häntä koskettavaa, vaikka ei sitä lasta mahassaan kannakkaan, mutta yhteinenhän tuo kuiteskin on.
Meillä myös iskä kävi esikoisen aikaan useemmalla neuvola reissulla mukana, mutta sitten toista odottaessa ei enään käynyt kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja ekassa ultrassa.Oli sitten useimmiten esikoisen kanssa kotona, kun ei niistä käynneistä esikoisen kanssa tullut oikein mitään, kun eihän se malttanut pysyä siellä tutkimushuoneessa ollenkaan. Ja niinpä luulen nyt kolmannenkin kohdalla käyvän, että varmaan korkeintaan ekaan neuvolaan ja ultraan tulevat mukaan. Mutta saapa sen sitten nähdä lähempänä mitenkä käy.

Ja sitten tähän toiseen aiheeseen, mistä on keskusteltu...oksettava olo...täällä podetaan ihan samaa, pönttöö ei oo tarvinnu vielä halia, mutta kuvottaa ihan koko ajan ja tosi läheltä käy, ettei oksentaan joudu lähtee.Mutta eiköhän tää vaan oo kestettävä ja kärsittävä...joskin välillä tuntuu että hulluahan tää on.
Kuuluu vaan ilmeisesti asiaan nää oksetuksetkin.

Kaikille hyviä pääsiäisen jatkoja!!!

piipiäinen 7 tasan

Kiitos vastauksista. Minua tuo miehen mukana neuvolaan "raahaaminen" mietityttää ihan erityisesti sen neuvolan tädin takia. Hänellä tosiaan oli sellainen asenne, että ei itseäkään huvita enää uudestaan mennä. Tuosta ukosta voisi kyllä saada "taustatukea" tarpeen vaatiessa ja voisihan se asenne tädillä muuttua kun olisi kaksi paria korvia kuuntelemassa mitä hän suustaan päästää...

Minulla väsymys ja yökötys on hiukan lieventynyt, vaikka inhottava olo jatkuvasti onkin. Joko olen tottumassa olotilaan ja se ei siksi tunnu enää yhtä kokonaisvaltaiselta tai sitten alan vähitellen päästä voiton puolelle ihan oikeasti. Aika näyttää kuinka käy. Ennenmmin tai myöhemminhän tämän huonovointisuuden yms on meiltä kaikilta loputtava!!! Viimeistään marraskuussa siis...

Janniina 8+6

Mammaliini:) poistuu taas näiltä palstoilta. Tämäkin tuli kesken:( olin tästä raskaudesta kahdessa kaavinnassa, kun eka epäonnistui. Toisessa kaavinnassa puhkesi kohtukin ja olen nyt hirveässä kohtutulehduksessa.

Äärimmäisen kivuliasta ja inhottavaa koettavaa oli taas, mutta kyllä tästä selvitään. Täytyy vain toivoa, että en taas joudu takaisin sairaalaan, kun tämä tulehdus riehuu.

mutta onnea odotukseen kaikille ja hyvää kevättä. Tässä on nyt päivitetty lista marraskuisista...

Todella harmillista mammaliini, voimia sinulle ja miehellesi, keskenmenot on aina tuskallisia ja sitten vielä tuommonen kohdun puhkeaminen ja kohtutulehdus,ei kiva.
Ihan tuli itelläkin tippa simmuun kun luin tuon viestisi, että joudumme yhdestä marraskuisesta luopumaan. Mutta tosiaan voimia ja jaksamista teille! Haleja haluan kanssa täältä lähetellä.

piipiäinen 7+1

LA 17.11. Plussa 22/24 esikoinen

Päivitin listaan tietojani. Mulla on loppunu oireet melkein kokonaan. Alkuviikot oli vaan se huono olo. Nyt tulee huono olo vaan jos en muista syödä tarpeeksi usein. En edes muista koko masuasukkia, kun ei ole mitään oireitakaan. Me ootellaan jo innolla ekaa neuvolaa, se on perjantaina. Mieskin tulee mukaan. Käy sitten aina mukana kun ehtii.
Vielä ei olla kerrottu kellekkään. Kavereille kerron ehkä ultran jälkeen. Tosin nyt vähän mietityttää onko mulla enää edes mitään kavereita, kun en saanu synttäriviestejäkään paitsi yhden. Taitaa olla meidän perheen turvaverkot aika heikkoina täältä mamman puolelta. Yritin miettiä keitä kavereita pyytäisin kummeiksi vauvalle, mutta en keksinyt ketään. Kun toivoin että ne henkilöt myös pystyisivät joskus hoitamaan tai edes tapaamaan lasta, ja asuisivat siis vaikka samassa kaupungissa.
Vanhemmille en haluaisi kertoa raskaudesta ollenkaan, kun tiedän jo ainakin, että äiti järkyttyy. Se on aina painottanu, että koulut eka, ja muuta semmosta, ja on varma, että vauva pilaa mun elämän tai jotain. Ja muutenkin nyt on vielä huono tilanne, kun ei miehelläkään oo töitä.. Työpaikallani en aio kertoa kenellekään ennen ku näkyy. Työsopimuskin on vaihtumassa, niin varmaan ei jatkuis työt, jos ilmottaisin työnjohtoon.
Haittaakohan sikiötä äidin flunssa? Mulla on koko talven ollu tämmönen kevyt-flunssa. Kurkku on välillä kipeä ja siellä on sitkeää limaa ja yskittää ja nuhattaa.
Tulipa masentava teksti.

Otan osaa Mammaliini. Tiedän kuinka pahalta keskenmeno tuntuu... Paljon voimia sinulle ja perheellesi!

Ikävää, että joukostamme lähti yksi odottaja. Ikävät uutiset vetävät hiljaiseksi... Mukavaa kuitenkin huomata, että Plussa liittyi joukkoon, joten TERVETULOA PLUSSA!

Janniina 9+1

Mammaliinille hurjasti voimahaleja! Ikävää että vielä moisella "dramatiikalla" piti kaiken tapahtua. Elämä se on joskus hurjaa.

Ihan hirveitä hurraahuutoja ei täälläkään -tämä olo on vaan niin Ä L L Ö. Ei pysty nukkumaan vaikka väsyttää, ei oikein maistu mikään vaikka on nälkä ja silti syön vähän väliä. Ei jaksa mitään. Äh ja pöh. Oon oikeasti jo käynyt mielessäni kaikki vakavat sairaudet läpi, onko tää sitä raskautta vai jotain muuta? Onko kellään muulla olo oikeasti jopa hieman tuskainen tän ällötyksen kanssa? Huominen töihin herääminen taas jo pikkaisen kauhistuttaa... sori täältäkin tälläinen mollivoittoinen viestinsävy..

Mari, kuulostaa NIIN tutulta! Aamulla kun herää ni tyyliin laskee tunteja et koska pääsee päikkäreille.. Aamuisin olo on kyllä mulla ainakin parempi, iltaa kohden pahenee. Ja jos vaan kotona maleksii ja makailee niin olo on vielä kauheempi.
Ei vaan millään jaksais aina olla niin reipas et ulkoilis tuntitolkulla. Raitis ilma kyllä auttaa mut kun ei jaksais ulos lähteä...

Tänään käytiin hesestä hakee ruokaa ja varmaan 30 min sen jälkeen tuli taas oksukeikka ja kaikki pihalle. Nyt oon syöny yhden ananasrenkaan ja ½ banaanin, tuntuu pysyvän sisällä. Ei luulis ainakaan kauheesti painoa kertyvän tällä tyylilä!
Toisaalta, maha kyllä tuntuu olevan pulleempi, turvonneenpi kun yleensä, tuskin tämä nyt mitään vauvamahaa vielä on..

Mä vaan toivon että kaikki on tosiaan hyvin tuolla mahassa kun olo on tällainen, tossa just mietin et jos tämä nyt menisi kesken ni miettisin kyllä pitkään ja hartaasti että jaksaisinko toista samanlaista pahoinvointiaikaa jos raskautuisin uudestaan.

No torstaina on eka neuvola, toivottavasti se tantta suostuu kuuntelee sydänääniä ettei tarvi lääkäriaikaan odottaa... Muistan sen ihanan pumputuksen vieläkin kun esikoisen sydänääniä ekaa kertaa kuunneltiin, tais miehelläkin olla tippa linssissä, on se niin uskomatonta=) =)

No hyviä vointeja kaikille!

Lness 8+3

Tänään oli eka neuvola! Tunnin verran siellä meni, ja "täti" jutteli ja kyseli kaikenlaista. Otti myös veri- ja virtsanäytteet, mittasi verenpaineen ja hemoglobiinin. Oli oikein mukava ihminen, puhui paljon mutta ei mitenkään hössöttänyt. Nyt tuntuu taas vähän enemmän siltä, että raskaana ollaan... Ens viikolla sitten pääsen jo lääkäriin, ja parin viikon päästä pitäisi tulla aika ultraan (joka on siis vasta 3-4 viikon päästä). Jännää! En nyt noista mun viikoista ja päivistä ole mitenkään varma, mutta suunnilleen tuo 7+6 pitäisi olla. Selvinnee sitten ultrassa aikoinaan tarkemmin...

Mulla on alkanut olemaan päänsärkyä tässä melkein joka päivä. Tosi inhottavaa. Onneks vasta iltaisin, ettei päivät ole menneet ihan pilalle ja on jaksanut olla töissä ihan hyvin. Etova olokin tulee yleensä vasta illalla... Täytyiskin tästä mennä syömään jotain, ettei huono olo iske.

Me kerrottiin miehen ja mun vanhemmille uutiset pääsiäisenä. Olivat tietysti tosi iloisia, miehen äiti varsinkin, kun tämä on hänelle eka lapsenlapsi. Mun vanhemmille tää on jo neljäs, joten ottivat uutisen vähän maltillisemmin... :D Pari kaveriakin jo arvasi asian, kun oli tosiaan yhdet juhlat lauantaina, enkä jaksanut niin kauheasti yrittää hämätä niitä. En siis juonut mitään vettä siideripullosta tms. Mutta onneksi siis vain 2 tarkkasilmäisintä kaveria arvasi, muille kerrotaan sitten vasta myöhemmin.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Lillis 7+6

Hei kaikille!

Oli pakko tulla fiilistelemään kun huomasin että olette avanneet marraskuun ketjun. =)
Meillä oli vaikeuksia alussa, mut nyt pikkuinen koisii ulkona tyytyväisenä. Meidän pojan laskettu aika oli 8.11 ja hän syntyi 3.11 kovien pakkasten saattelemana.

Tsemppiä ja onnellista mahan kasvatusta kaikille! (anteeksi tuppaantuminen :))

LA 17.11. Plussa 22/24 esikoinen

Poistin itseni listalta. Ultrassa näkyi tänän sikiö, jonka koko vastasi viikkoja 7+0 (piti olla 9+2). Sydämen sykettä ei näkynyt. Lääkäri oli sitä mieltä, että sikiö on kuollut tuolloin viikolla 7. Kyseessä kaiketi keskeytynyt keskenmeno. Mukaani sain lähetteen polille. En tiedä pitäisikö mennä sinne heti vai odottaa että luonto tekee tehtävänsä. Toisaalta olen kantanut kuollutta sikiötä sisälläni jo yli 2 viikkoa, joten ei se taida itsestäänkään pois tulla. Huomenna on ainakin peruttava neuvola... ja menen varmaan sairaalaan kysymään mitä seuraavaksi tapahtuu.

Parempaa onnea teille muille ja hurjasti tarrasukkia matkaan!

Riikka

Voi että, Riikka! Olen tosi pahoillani! Kuin myös aiempien täällä keskenmenneiden puolesta. Hirmuisen ikävää ja epäreilua. :(

Pakko pitää vielä jäitä hatussa itsekin, kun nuo keskenmenot ovat niin yleisiä. Välillä pelottaa ja masentaa ihan ajatuskin.

Otan myös osaa Riikka. Kuulostaa ikävä kyllä tutulta tuo, koska itselleni kävi siis samoin vähän yli vuosi sitten. Kun menin ultraan niin viikkoja oli kasassa 12+6, mutta sydänääniä ei kuulunut ja sikiön koko oli 8-9 viikkoa eli oli kuollut kohtuun. Sain valita joko lääkkeellisen tyhjennyksen tai kaavinnan, mutta sieltä suositeltiin lääkkeellistä, koska se on luonnollisempi/hellempi kun elimistö hoitaa poiston eli kohtu ei ainakaan vahingoitu kaavinnassa. Olisin voinut kuulemma myös odottaa, koska elimistö olisi hoitanut homman myös ilman lääkkeitä ennemmin tai myöhemmin, mutta harvat haluavat odottaa ja kantaa kuollutta sikiötä sisällään pidempään kun on tarvis kuten en minäkään.
Jaksamisia!

Riikka, otan osaa... Voimia sinulle todella paljon! Minäkin olen lääkkeellisen tyhjennyksen kannalla. Niin toimittiin toisen keskenmenoni kohdalla...
Surullista, miten näitä keskenmenoja on nyt tullut. Toivottavasti ei tule lisää. Pelko oman masuasukin puolesta ehti välillä unohtua, mutta nämä jutut ovat palauttaneet omat keskenmenot vahvasti mieleen.
Täytyy pitää tassut ristissä kaikkien masuasukkien puolesta ja pyytää, että ne jotka ovat menetyksiä kokeneet, saisivat lohdutusta ja voimia.

Riikka, olipa surullisia uutisia, paljon voimia sinulle. Kuulostaa niin koviin tutulta, kun on itse käynyt läpi saman, eikä oikein lohdutuksen sanoja löydy. Joskus elämä on todella epäreilua, eikä sille voi mitään - anna itsellesi aikaa surra oikein kunnolla, ja toivottavasti sinulla on läheisiä (mies, perhe, ystäviä) joiden kanssa voit purkaa pahaa oloa.

Suosittelisin myös minä että käyt polilla, on todella raastavaa vain odotella että km lähtisi itsestään käyntiin. Myös minulle tehtiin lääkkeellinen kaavinta ja se toimi, ehkä niitä ensimmäisiä kuukautisia sai odotella vähän kauemmin kuin jos olisi kaavinta tehty mutta kuten joku kirjoittikin niin on luonnollisempi ja hellempi kehoa kohtaan. Toki riskinä on ettei kaikki kudos poistukaan tätä kautta vaan joudutaan joka tapauksessa tekemään kaavinta. No joo, onpa surullisia asioita -tsemppiä sinulle oikein paljon - kuten kaikille muillekin vastaavan läpikäyneille.

Itseäni taas tällä hetkellä jännittää tuleva työmatka Pietariin. Jos Suomessa on vaikea tietää mitä voi/saa syödä niin se on kyllä kahta hankalampaa Venäjällä. Hieman huono olo on vaivannut joten on ollut pakko syödä jotakin pientä melkein koko ajan ja vessassakin saa ravata - saas nähdä miten työneuvottelut oikein sujuvat. :) Toivottavasti maha-asukki jaksaa pysyä mukana myös koko matkan ajan.

Hyvää viikon jatkoa toivottelee
Jane 8+0

Riikalle voimia, ikävää tuollainen:(

Mulla oli tänään eka neuvola. kesti 2h, mut tosin samalla oli tytön neuvola ja edellinen oli myöhässä ja sitä odoteltiin. Sain ajan np-ultraan, se on sillä viikolla kun on äitienpvä:) Eipä siellä tehty mitään ihmeellistä. Erinäköiset oli ne lippuset ja mitä sieltä sai ja neuvolakorttikin oli erilainen kuin viimeksi. Nyt siis 9+3

Pahoittelut mammaliinille:) ja riikkaalle:( En oikein tiedä mitä sanoa, omalle kohdalle moista ei onneksi ole sattunut. Voimia kuitenkin molemmille!!

Täällä kanssa pahoinvointi jatkuu. Olo on koko ajan kamala, nukuttaa, oksettaa ja päätä särkee. En ole oksentanut kuitenkaan kertaakaan, mutta koko ajan se tuolla kurkussa pyörii. Töissä on aika inhottava olla, kun ei ollenkaan jaksaisi keskittyä työhön vaan tekis mieli nukkua:) Mikään ei maistu, kaappi on täynnä vaikka mitä herkkua ja vihannesta, mutta ei uppoa. Mies lihoo varmasti samassa tahdissa minun kanssani, koska jonkunhan ne ruuat on syötävä:)

Tekis kamalasti mieli jumpalle, mutta olo on kuitenkin niin vetelä että en kerta kaikkiaan saa aikaiseksi lähteä. Jännä miten nämä raskaudet on niin erilaisia, esikoista odottaessa olo oli kerrassaan mainio, huono olo tuli ainoastaan kun oli nälkä..Pakkohan tämän on joskus helpottaa...viimeistään marraskuussa:D

Yhteistyössä