Marraskuisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja (",)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jen79 kyseli neuvolassa otettavista testeistä. Minulta otettiin pari putkiloa verta ja myös virtsanäyte piti antaa. Niin ja sitten katsottiin hemoglobiini.

Minulla huono olo, heikotus ja väsymys on mennyt siihen pisteeseen, että sain tänään pari päivää sairauslomaa. Ei meinaa pystyssä pysyä, jatkuvasti väsyttää ja ruoka yrittää nousta ylös. Vitamiinit eivä ole auttaneet, joten toivottavasti tämä lepo auttaa niin, että voisin jatkaa töissä normaalisti. Yksi sairaanhoitaja tuossa lohdutteli, että mitä kamalampi olo minulla on, sitä paremmin lapsella todennäköisesti asiat on. Pahoinvointi on kuulema merkki istukan hyvästä toiminnasta!

Toivottavasti muilla on paremmat fiilikset :)

Toivottavasti mullakin silti kaikki hyvin, en meinaan ole joutunut kärsimään muuta kuin hetken heikotuksista, joihin syöminen on heti auttanut. Tuntuukin, että voisi syödä ihan koko ajan! Olen koittanut kuitenkin herkkuja vältellä. Väsymys oli viime viikolla melkoinen, nyt tuntuu jo helpottaneen, ihan virkeä olo. Yritän pitää itseni aisoissa(kun vielä niin alussa kaikki...), mutta on vaikea hillitä onnentunnetta, niin kauan tästä on haaveiltu!
Tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa kamppaileville! Muuten eräs ystäväni kärsi aika pahasta pahoinvoinnista koko raskauden ajan, hälle tuli tyttö...mutta ei kai siinä mitään eroa ole!

Niin joo, en ole vielä varma synnäristä, kuten en mistään ylipäätään...HUSin alueella joka tapauksessa.

LA 1.11. Jen79 26/ esikoinen
LA 6.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Mammaliini:) 28/ toinen, tyttö 11/04
LA 8.11. Lucille 28/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 8.11. Iiu 34/ toinen, poika 10/05
LA 11.11. Janniina 23/ esikoinen
LA 11.11. riikkaa 28/ esikoinen
LA 11.11 Min 23/ toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 15.11. Lness 29/ toinen, poika 10/05, Kättäri
LA 17.11. Plussa 21/ esikoinen
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/ esikoinen
LA 20.11. MariKu 23/26 toinen, poika 08/06
LA 21.11. Jane 32/ esikoinen
LA 23.11. -Mari- `75 32/ esikoinen

March 7+6

Täällä sitä kuulostellaan oloa. Öklöttää. Tänään ensimmäistä kertaa töissä ruokatauolla ruoka enemmän työnsi luotaan kuin houkutteli... pakko oli vaan koittaa syödä. Masussa muutenkin monenlaisia tuntemuksia, pientä vihlontaa aina välillä.. taitaa kuulua asiaan. Väsyttää niin että TEKI MIELI oikeasti antaa periksi ja nukahtaa liikennevaloihin, kun tulin autolla töistä kotiinpäin... :-) Aika hassuja tuntemuksia ylipäätään. Pikkuhiljaa sitä on kai totuteltava ajatukseen että raskaana ollaan ja pitäisi soitella sinne terveyskeskukseenkin. Tahtois vaan nautiskella ja tunnustella omaa oloa. :D

March: Sori, tuli kirjoitettua väsyneenä hassusti tuo pahoinvointi-asia. Olen kuullut monesti, että vaikkei voisi huonosti ollenkaan raskauden aikana, siitä ei pidä huolestua. Olisi pitänyt ymmärtää kirjoittaa se heti tuohon aiempaan viestiin... Ole onnellinen jos voit hyvin! Toivottavasti tilanne jatkuu sellaisena! :)

No, nyt onnistui rekisteröinti...
Joo, tänään olin katsomassa yhden ystävän vauvaa ja niinhän se vain lipsahti totuus ulos, vaikka vakaa aie oli pitää koko raskaus vielä salassa. Tai no, en mä mitään myöntänyt, mutta kun ei suoraan kysyttäessä voinut kieltääkään niin vetäisivät siitä johtopäätöksensä.
Ensi viikolla olisi yksi työhaastattelu. Mietin vain, onko se kamalan härskiä ottaa vastaan vakituinen työpaikka ja jäädä siitä alle kolmen kuukauden päästä mammalomalle?! Mitäänhän ei tästä tilastani vielä päälle näy, joten maha ei vielä mua kavalla. Mutta omatunto soimaa, vaikka itseäänhän toki olisi ajateltava ja vauvaa, mutta silti tuntuu kurjalta tehdä työnantajalle oharit heti (siis sikäli kuin sattuisin sen työn saamaan...) Ei kovin hyvä alku työsuhteelle.

On tää aika ristiriitaista aikaa. Tunteet mylläävät. Mitä pitäisi tehdä, ajatella, hankkia. Miten selvitään taloudellisesti, kun on asuntolainakin tulossa. Mies suree (tai siis pohtii ja järkeilee) vielä enemmän. Mulla on yleensä sellainen "kyllä kaikesta selvitään" ja "kyllä me kun kaikki muutkin"-fiilis, mutta toki sitä välillä pysähtyy pohtimaan kaikkea.

Niin, neuvolan varasin, ja se on 19.4. Tietokoneen mukaan LA olisi 30.11. joten voipi olla ettei tämä marraskuu olekaan oikeasti mun ketjuni, vaan lipeän joulukuun puolelle. No, päivä sinne tai tänne ei kai ole niin suurta...

heipsistä vaan kaikille!

Täällä sivusta katselee tuleva äippä jolla laskettu aika 20. marraskuuta. Oli vaan pakko kommentoida sulle March, että et ole ainoa joka ei pahoin voi! Mulla ei oikeastaan ole ollut minkäänlaisia oireita, lievää kuvotusta sillon tällöin mutta ruoka maittaa ja mieli on virkeä. Kävin eilen flunssastani lääkärissä ja kysyin samalla tästä oireettomuudesta ja vastasi ettei raskaus ole sairaus eli se että oireita ei ole, ei tarkoita että olet "parantunut". Ei kuulemma vaikuta mitenkään esim. suurempaan keskenmenoriskiin tai muuhunkaan, ollaan vaan onnellisemmassa asemassa kuin ne jotka on tosi kipeitä.

Onhan sitä tietty vaikea olla huolehtimatta. Mullekin kaveri sanoi että oireettomuus johtuu vähäisestä hormonimäärästä eli välttämättä kaikki ei ole hyvin mutta ilmeisesti tällaiset ovat ihan urbaanilegendoja. Kaikki me ollaan yksilöitä ja odotukset erilaisia eikä yhtään pitäisi surra jos olo on hyvä!

Ei mullakaan ole pahemmin oireita ainakaan vielä. Enpä ole kuullutkaan, että oireettomuus voisi olla oire jostain :P Toivottavasti se tosiaan on jonkun kolme kuukautta oksentaneen muinaisen mamman katkerana liikkeelle laskema legenda vain. No, on mulla ihan lievää kuvotusta ollut. Kun lähdetään syömään töissä, niin ekat henkäykset täytyy vetää suun kautta kun se haju ällöttä. Mutta kun vaan pakottaa itsensä alkuun, niin ihan hyvin maistuu. Eilen oli sellaisia rasvaisia einesjauhelihapihvejä, ja ne nyt kyllä hiukan tökkivät, mutta tämän päivän nakkisoppa upposi ihan hyvin.

Muuten mä olen tuntenut oloni jopa poikkeuksellisen virkeäksi. Yleensä otan iltapäivänokoset melkein päivittäin, ja nyt parina viime viikkona vain ehkä kerran viikossa. Energiaa riittää enemmän kuin yleensä, which is nice. Voi kunpa tämä olotila jatkuisi!!

Nyt pitäisi lähteä kaupungille, ja luulenpa että mukaan saattaa tarttua jo jotain pientä ja ihanaa. Vaikka ei varmaan vielä pitäisi. Jos tämä tästä menee kesken, niin tipun kyllä korkealta; ei pitäisi lietsoa itseään vielä liikaan onnentunteeseen vaan pitää edes muutaman viikon ajan vielä pieni varaus takaraivossa sille, ettei tämä ehkä kestäkään...

LA 1.11. Jen79 26/ esikoinen
LA 11.11. riikkaa 28/ esikoinen, KSKS

Päivitin oman synnytyssairaalani. Se on siis Keski-Suomen keskussairaala, en tiedä onko tuo oikea tapa lyhentää se. Kiitos listan järjestäjälle, nyt näyttää oikein selkeältä! =)

Älkää oireettomat tosiaan olko huolissanne. Voihan ne oireet alkaa vasta myöhemmin. En nyt muista millä viikolla olette, mutta mulla alkoi tämä ällötys vasta rv 6+5 tai 6+6. Ja joillain alkaa vasta viikolla 8 tai 9, ja joillain ei tule mahan kasvua lukuunottamatta mitään oireita koko raskausaikana. =) Jokainen äiti ja jokainen raskaus on kaikki yksilöllisiä.

Mua rasittaa vähän se, kun joutuu syömään ihan koko ajan. Minnekään ei voi lähteä ilman että ottaa mukaan jotain pientä purtavaa. Ällötys saattaa iskeä jo puolikin tuntia edellisen syömisen jälkeen. Tai sitten vasta monen tunnin päästä. Mutta se menee onneksi syömällä ohi. Jugurtit, hedelmät, vihannekset sun muut tulee jo korvista. Olisiko teillä jotain hyviä välipalavinkkejä? =) Väsymyskohtauksia tulee myös, voisin välillä nukahtaa vaikka seisaalleni. Nekin menee onneksi ohi, kun vaan pakottaa itsensä liikkeelle ja tekemään jotain.

Sain ekan neuvola-ajan ensi viikolle. Eka (ja tällä paikkakunnalla ainoa!) ultra on noin kuukauden päästä (vasta!!). Silloin on viikkoja kasassa 11+. Ja tuossa ultrassa ei mitata edes niskaturvotusta, siinä vaan todetaan raskaus ja sikiöiden määrä ja määritetään laskettu aika. Rakenneultra on mun mielestä niin tärkeä tutkimus, että sinne me mennään sitten omalla kustannuksella.

Aurinkoisia kevätpäiviä!

Riikkaa 7+3

LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL

Mulla väsymys tulee sellaisina aaltoina, että hetkessä saattaa nukahtaa seisaalteen ja sitten yhtäkkiä on taas ihan pirteä. Kuvotus on kans yhtä salakavala, joten just niinkuin riikka sanoit, aina pitää huolehtia siitä, että on jotain purtavaa mukana kun lähtee vähän pidemmälle kun kauppareissulle;)

Tuosta rakenneultrasta, meilläpäin se on ainakin ilmainen, tai maksaa korkeintaan sen kaupungin lääkärinpalkkion 22e. Mun terkkari lähetti sinne jo ajanvarauspyynnön ekalla neuvolakäynnillä rv 12-14 välille. Se jännää kyllä jo aika paljon, vaikka eka ultrakin on vielä kokematta..

Aina välillä sitä miettii, että onko siellä mahassa edes ketään.. Mut sitten noi oireet pitää fiiliksen kuitenkin aika luottavaisena, vaikkea ei ne aina niin kivalta tunnukkaan. Nyt keväälläkin olis kiva lähteä esim.lenkille mutta parikin juoksuaskelta niin rintoihin sattuu tosi paljon. Lisäksi pienikin puuhastelu alkaa hetkessä hengästyttämään. Tylsää kun ei jaksa enää samalla tavalla kun ennen, vaikka raskauskin on vasta näin alussa! Mielialat mulla on sentään pysynyt ihmeen tasaisena, vaikka noissa oppaissa sanottiin, että rv 7-10 olisi hormonien kannalta pahinta myllerryksen aikaa.. Mites muilla?

Jen rv 8+5

Äh, pientä kuvotusta tässä on ollut eilen ja tänään. Tänäänkin töissä syödessä ensin maistui ihan hyvin, mutta sitten ajatuksin yhdestä lisäsuupalasta ällötti, piti jättää ruokaa lautaselle... Kotona leipä maistui, onneksi. Kävin äsken kävelemässäkin tuolla ihanassa kevätsäässä, ja se helpotti myös oloa. Kauheesti toivon ettei tämä "etovuus" tästä pahene, vaan pysyisi tällaisena, mutta saa nähdä... Toisaalta on hyvä, ettei ainakaan nyt herkut maita, eipä liho turhaan! :)

Mulla oli kauhea migreeni maanantaina. Semmoista infoa sitten sain neuvolasta ja HUS:n teratologisesta tietopalvelusta, että ibuprofeenia saa ottaa 1. ja 2. raskauskolmanneksella, mutta ei sillä viimeisellä. Uskalsin siis lääkitä itseäni parilla Buranalla. Oottekos te kuulleet tällaisesta? Olin itse ainakin siinä luulossa, ettei mitään muuta kuin parasetamolia saisi ottaa.

Millä viikolla teillä muuten on eka ultra? Tai koska se yleensä on? Mulla on eka neuvola vasta 2 viikon päästä, ja siellä sitten varataan lääkäriä ym., mutta olis kiva tietää jo nyt että koska pääsee ultraan. :)

Pieni korjaus edelliseen viestiini, eli ensimmäinen ultra sijoittuu rv 12-14 (katsotaan sydämensykkeet, sikiöiden lukumäärä ja LA) ja se rakenneultra, jossa tarkastetaan sikiön mahd.kromosomipoikkeavuudet ja rakenteelliset kehityshäiriöt tehdään rv 18-19. Tai näin siis ainakin pääkaupunkiseudulla. Tietysti esim. ekaan ultraan voi mennä aiemminkin (pitää mennä yksityiselle), jos haluaa varmuuden alkion olemassaolosta jo aiemmin. Sydämen sykkeen voi ultrassa havaita käsittääkseni jo jostain rv 8/9:sta alkaen.

Unohdin myös sanoa, että ekalla neuvolakäynnillä kehoitettiin myös menemään veri-ja virtsakokeeseen, viim. ennen seuraavaa neuvola-aikaa. Mun seuraavalla neuvolakerralla lääkäri kuuntelee dopplerilla sydämensykkeet. Se on vajaa kahden viikon päästä eli rv 11. Sen jälkeen onkin sit se eka ultra NKL:lla. Siitä en ole vielä saanut tarkkaa aikaa mutta sen pitäisi sijoittua rv 12-14.

Huomenta!

Noista ultrista vielä sen verran, että täällä meillä ei tosiaan ole kuin yksi "ilmainen" (meneehän siitäkin poliklinikkamaksu kai) ultraäänitutkimus koko raskauden aikana. Siis jos ongelmia ei ole. Np-ultran sijaan pääsee veriseulaan, jos on riittävästi ikää (30 v). Eli eri paikkakuntien odottavat äidit on tosi eriarvoisessa asemassa tämän suhteen. Joku asetus/määräys aiheesta on annettu, ja sen mukaan vuoteen 2010 mennessä on joka kunnan tarjottava vähintään np- ja rakenneultra (tai np-ultraa vastaavat veritutkimukset tms.) kaikille odottaville äideille. Tämä ei tietty nyt lohduta, mutta kiva tietää että asiaan on tulossa parannus.

Alkuraskauden ultra jää meillä käymättä, senhän voisi tehdä jo näillä viikoilla. Tuntuu kyllä aika oudolta saada varmistus siitä että tuolla oikeasti on joku vasta viikolla 11+. Hirvittää ajatella, että jos sitten vasta paljastuu että onkin tuulimuna tms. No, ei auta kuin ajatella positiivisesti. Yritän vakuuttaa itselleni, että tuolla masussa on kaikki hyvin kunnes toisin todistetaan. =)

Joko muuten olette kertoneet raskaudesta? Me ei olla vielä. En tiedä pitäisikö kertoa vasta ultran jälkeen. Siihen on kuitenkin kuukausi aikaa, ja voi olla että tämä paljastuu jo sitä ennen... Meillä on häätkin tulossa tässä keväällä, jännittää mikä on oma vointi siihen aikaan ja näkyykö raskaus jo. Tekisi mieli kyllä kuuluttaa raskaudesta koko maailmalle! =)

Riikkaa 7+4

LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi

Päivitin hieman listaa omalta osaltani, tulevan muuton takia synnytyssairaala tulee olemaan Jorvi.

Siitä kertomisesta - taitaapi olla aika yksilöllistä milloin haluaa muille kertoa. Edellisessä raskaudessani (joka osaltani päättyi keskenmenoon syksyllä -06) halusimme kertoa ystäville vasta sen ensimmäisen ultran jälkeen - vanhempia ja sisaruksia tapaamme sen verran usein että oltiin kerrottu jo aikaisemmin, usein kun päivällisiä heidän kanssaan syö niin oli vähän vaikea selitellä että miksei graavilohi ja viinilasi enää maistukaan... Mutta sen keskenmenon jälkeen kaipasi nimenomaan ystävien tukea, ei siitä muuten olisi oikein selvinnyt. Joten tällä kertaa olen jo kertonut lähimmille ystäville että olen jälleen raskaana ja että pelottaa - jos taas käy hullusti niin keskenmenosta kertominen ei enää ole niin paha paikka. Äiti ja sisarkin jo tietävät, oli pakko purkaa pahaa oloa ja huolia viime viikolla kun huomasin että vähän olin vuotanut verta. Tiedän, että se voi olla merkki keskenmenosta mutta ihan yhtä hyvin siitä, että kaikki on kunnossa - ja siksi tämä tilanne onkin niin hermoja raastavaa. Joten tukea saadakseni olen kertonut jo muille.

Varasin muuten ajan alkuraskauden ultraankin jo ensi viikoksi (yksityisellä), silloin viikkoja on kasassa 7+1. Keskenmenon jälkeen sitä on tullut jotenkin todella varovaiseksi, ei vielä oikein uskalla tästäkään raskaudesta iloita. Toivottavasti silloin jo pystyisi sulkemaan pois tuulimunan ja kohdunulkoisen, ja näkisi sen sydämensykkeenkin :).

Tsemppiä kaikille,

Jane 6+1

Raskaudesta on kerrottu lähimmille ystäville ja sukulaisille, joille varmasti tulisi kerrottua siinäkin tapauksessa, että tulisi jälleen keskenmeno. Minulla on ollut kaksi keskenmenoa aiemmin ja siksi en koe aiheelliseksi "kieltää" itseltäni tukiverkostoa. Erityisen onnellinen ei kyllä vielä uskalla olla ja kaikki merkit, jotka muistuttavat keskenmenoista saavat huolestumaan. Huono olotila tosin jättää vähemmän aikaa murehtia ja jossitella, riittää tekemistä ihan tässä olemisessa muutenkin! Jotain hyvää tässä pahoinvoinnissakin siis on...

Kuten joku jo mainitsikin, jokainen raskaus on erilainen. Minun aiemmat kaksi raskautta ovat olleet toisiinsa verrattuina hyvin erilaisia oireiltaan. Ensimmäisellä kerralla olin hyvin väsynyt, rinnat olivat todella kipeät ja minua huimasi kovasti, mutta pahoinvointi ei ollut ja ruokahalu oli AIVAN mahdoton. Toinen raskaus yllätti minut oireettomuudellaan. Ainoa oire oli mielialavaihtelut. Ihmettelin suuresti, etten ollut lainkaan väsynyt jne kun edellisellä kerralla en ajoittain meinannut pysyä hereillä ollenkaan. Nyt on tarjolla edellisten raskauksien oireiden lisäksi tuo huonovointisuus. Miehellä riittää kestämistä minussa...! Onneksi hänellä on huumorintajua,joka tosin näiden omien tunneheilahteluiden keskellä tuntuu välillä rasittavalta piirteeltä.

Miten muiden miehet ovat suhtautuneet mahdollisiin oireisiin, raskaustouhotukseen/-pelkoihin yms?

Moikka,

Eilen kävin ensimmäisessä neuvolassa. Eipä siellä ihmeempiä, mutta kyllä sinne meno jännitti, vaikka jo tiesi mitä tuleman pitää...Mulla on aivan ihana neuvolantäti, asiantunteva, empaattinen, mutta kuitenkin realistinen, pitää minunkin jalat maassa, ei hössötä turhia. Juuri oikeanlainen minulle!

Muutaman viikon päästä np-ultra. Mitäs olette ajatelleet siitä verikoeseulasta, aietteko mennä? Meillä kunta tarjoaa nykyään np-ultran ja veriserlan sekä rakenneultran, kiva! Esikoisen aikana näin ei ollut!

Mulla öllöolo tuntuu välillä helpottaneen, toisaalta onneksi, mutta sitten sitä jo heti ajattelee, että onkohan kaikki varmasti hyvin!

Lucille & Tiitiäinen rv 8+2

Heips, Kai se on itsekin liityttävä!

LA 17.11. NEPPU 24/esikoinen/OYS

Viikkoja nyt 6+6 ja täälläki paha olo vaivaa! Vauva oli iloinen yllätys (kaksi pilleriä jäi välistä), mutta sekä minä itse, että tuleva isukki ollaan kyllä vielä aika hämmentyneitä! Silti onnellisia! Vanhemmille piti kertoa heti ja parille lähiystävälle. Nyt täytyy vaan toivoa että hyvin menee loppuun asti. Eka neuvola 12.4.

LA 24.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS

Heippa kaikille!
Lisäsin itseni myös listalle, jos vaikka tässä kerkiäisi hieman yhteyttä pitää muiden samassa tilanteessa menevien kanssa.
Itselläni siis kaksi tyttöä ennestään 01/04 ja 03/06 syntyneet, jotenka mikäli kaikki menee hyvin nyt, niin nuoremmille jää ikäeroksi 1v8kk...eli aikas mukava ikäero.
Ensimmäistä neuvola käyntiä odotan jo kovasti vaikka siis kolmatta odotellaankin, mutta on se vaan niin mukava kuiteskin siellä käydä, tulee odotuksesta jotenkin konkreettisempaa.Eka neuvola siis on vasta ens kuun loppu puolella, et pitkä aika odotella.
Ei oo mullakaan ollut vielä juurikaan mitään oireita, mutta eipä ole noista kahdesta aiemmastakaan ollu tässä vaiheessa viel mitään,joten ei silleen osaa edes miettiä että olisi huolestuttavaa.Tai no joo, onhan mulla oireena älytön väsymys, mutta sen kun voi aatella johtuvan siitäkin että on näiden lasten kanssa muutenkin tota tohinaa joka päivä niin paljon, että se saattaa väsyttää.
Tälläsiä tällä erää ja ihanaa kevään jatkoa ja odotusta kaikille!!

Jos joku marraskuulainen jaksaisi hieman kuvailla minkälaisia "nipistelyjä" on masussa esiintynyt. Mulla oli eilen nimittäin sellainen päivä, että jäi oikein mietityttämään. Tuntui että vähän kokoajan oli jonkinlaista jomotusta masussa ja sen päälle vielä lähes jatkuva ällötys, niin hyvä kun jaksoin töissä olla ollenkaan... Mikähän rumba tuolla mahassa nyt on menossa ja pitäisikö näitäkin "huonompia" päiviä pitää vain ihan normaaleina? :-)
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa aiheesta turinoida, toisten ajatusten lukeminen rauhoittaa hieman mieltä... (maanantaina vasta on terv.hoitaja puhelimella tavoitettavissa, eli en ole vielä päässyt juttelemaan aiheesta ammattilaisten kanssa..) :D

IHANAA AURINKOISTA LAUANTAITA!

LA 23.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO

Sen verran pitää vielä jakaa, että olipas kummallinen uni viime yönä... näin unta että olin juuri saanut lapsen ja kuljin sen kanssa ympäriinsä ylpeänä esittelemässä. Tyttövauva oli ja tooosi nätti! Sen kasvot jäi tosi elävästi mieleen ja pussailin sitä kauheasti ja se vaan hymyili.. :-) Voi tätä alitajuntaa mitä temppuja se tekeekään..

Lisäsin listaan itselleni vielä tuon synnytyssairaalan, jos niin pitkälle tässä päästään!?

LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS

Lisäsin meidätkin tuohon listaan.

Meilläkin väsymys, ällötys ja eväiden napostelu on kuulunut oireisiin parin viikon ajan. Nyt on vaan ilmentynyt parina viime päivänä pienoista tuhruttelua, ja heti alkaa jännittää onko kaikki OK. Onkos muilla tuota tuhruttelua, ja onko se merkki mistä?

Käytiin tiistaina varhaisultrassa, jossa nähtiin että molemmat ovat aikataulussa, sekä kuultiin molempien vahvat sykkeet. Nämä tuhrut vain alkoivat sen jälkeen????

LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS

Heippa, täälläkin uusi marrasmamma joukkoon. Plussasin tuossa torstaina, ja la olisi 29.11. Meilläkin kotona on jo yksi kullannuppu, poikamme syntyi marraskuussa 2005, näyttäisi siis olevan meidän kuukautemme tuo:D Ensimmäinen raskaus oli todella helppo, suorastaan kukoistin ja hyvin tämäkin pikku pätkä on jo mennyt. Ainoa mikä harmittaa on se, että kahvi ei maistu ollenkaan, ja kahvi on ainoa pahe mikä on entisestä elämästäni jäljellä:)
Meilläpäin eka neuvola on vasta 12vkon tietämillä, ja sinne aionkin heti maanantaina ajan varata. Jotenkin tätä on vielä vaikea uskoa todeksi. Aina kun ilo uudesta tulokkaasta nousee pintaan on pakko heti perään edes ajatella että niin, mikäli tämä nyt edes syntyy...

Mukavaa että oli tällainen ketju:)

Olin ajatellut kertovani lähimmille raskaudestani pääsiäisenä mutta päätin sittenkin siirtää sen tokan neuvolakerran jälkeen, sitten kun olen kuullut sydänsykkeet ekan kerran. Vaikka sittenkin voisin vielä lykätä kertomista, koska olen kuullut useammalta taholta, että sitten se "hössöttäminen" vasta alkaa, kun ei muusta enää puhutakaan kun mahasta ja siitä miten sen asian kanssa nyt sitten pitää elää. Näitä neuvojia kun kuulemma löytyy joka nurkasta. Kun musta tuntuu, että tavallaan nyt, kun kukaan ei vielä tiedä, mulla on helpompi unohtaa asia ja se sietämätön odottamisen ja epätietoisuuden olo, kun ei ole vielä saanut varmuutta edes alkion olemassaolosta. Ja jos jotain ikävää tapahtuisi, en haluaisi purkaa sitä muiden kun mieheni kanssa. Tai ehkä sitten joskus paljon myöhemmin. Ymmärrän kyllä, että toiset jakavat mielellään asioita lähimmäisten kanssa, mutta itse en ole sellainen;)

Oireista; mulla on ihan sietämätön väsymys. Arkipäivät menee rutiinilla hieman pidemmillä yöunilla, mutta nyt viikonloppuna, kun oikeasti on luppoaikaa, niin päikkärit venyy helposti kahteen tuntiin..ja senkin jälkeen vielä väsyttää! Kuvotus ei myöskään helpota millään tavalla; jos ruokailu venyy vähänkin liian myöhään, siten että nälkä alkaa kurnimaan, kestää pitkään ennen kuin pahaolo lähtee pois vaikka ruoka kuitenkin maistuisi. Vessassa ravaaminen on myös lisääntynyt entisestään.

Vatsakivuista; mulla ei ole ollut missään vaiheessa tuhruilua, ei kiinnitysvuotoja ei mitään. Ainoastaan valkkari on pysynyt runsaana alusta asti. Välillä on ollut pieniä nipistyksiä, rv 7:llä oli sellainen jomotussarja (kesti n. 3 min.), ajoittaista vihlomista aina silloin tällöin, milloin missäkin kohdassa mahaa tai kohtua. Pari päivää sitten tuntui, kuin olisi ollut pieniä supistuksia; vatsa oli kova ja n. 5 min. ajan tuntui jossain kohdunsuun tietämillä nopea vihlaisu aina 0,5 min. välein. Sitten se loppui. Yritän aina ajatella, että se kuuluu asiaan. Kun mitään vuotojakaan ei ole ollut.

Mulla on myös ollut tosi vilkas yöelämä;) Näen paljon unia ja varsinkin sellaisia, joissa palaan ajassa taaksepäin ja näen tuttuja ihmisiä vuosien takaa. Mutta joskus rv 8:lla näin tosi mieleenpainuvan unen; pystyin jotenkin näkemään itseni sisälle, ja näin siellä mm. kohdun, verisuonia ym. mukavaa. Sitten siellä liikkui joku läppä, jonka päättelin alkion sydänsykkeeksi, ja mulle tuli valtavan hyvä mieli. Ikäänkuin selvyys, että kaveri on elossa:) Se tunne välittyi niin selvästi, että vieläkin ajattelen sitä unta.

Vielä 10 päivää siihen, kun saan varmuudella tiedon kuuluuko niitä sydänääniä vai ei....

Jen 9+2

PS. Vihdoinkin tuli kutsu np-ultraan, se on rv:lla 13. Täällä pk-seudulla ei kustanneta veriseulaa, ellei np-ultrasta löydy mitään poikkeavaa. Mutta rakenneultra on kuitenkin ilmainen.

Yhteistyössä