Marraskuiset

  • Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti
KM71
Eli toinenkin marraskuulainen syntyi sitten lokakuussa. Poika syntyi tiistaina 23.10 klo. 13.32. En osannut kyllä aavistaa yhtään, että synnytys olisi niin lähellä kun olin varma, että yliajalle mennään. Maanantaina käytiin miehen kanssa nukkumaan ja hieman ennen klo. yhtätoista illalla olin melkein saanut unen päästä kiinni kun tunsin kuinka lapsivedet hulahtivat sänkyyn... siinä meni sitten hetki äimistelessä. Soitin äitiyspolille ja kerroin, että vedet menivät, mutta ensimmäistäkään supistusta en ole (vieläkään) tuntenut. Asumme sairaalasta n. 2km päässä joten meille sanottiin, että voin hyvin käydä suihkussa ja pakata vielä tavaroita ja sitten tulla polille, että aamuun asti ei kuitenkaan kannata odottaa kun vedet menivät. Sairaalassa pistettiin sitten käyrille puoleksi tunniksi ja katsottiin kohdunsuun tilanne... käyrät ok ja kohdunsuulla ei vielä muutoksia. Kotiin ei enää laskettaisi kun vedet menneet. Jäin sinne sitten nukkumaan ja mies lähti kotiin. Yöllä alkoivat sitten lievähköt supistukset ja sain pienen puudutteen reiteen, että saisi vielä unta, mutta eihän sitä todellakaan tullut nukuttua. Aamulla kaulanmitta oli sitten 1cm ja n. klo 7 supistukset voimistuvat ja tulivat säännnöllisesti. Yritettiin lievittää niitä jyvätyynyillä ja suihkulla, mutta eivätpä ne enää siinä vaiheessa auttaneet. JATKUU...
 
Tiedä häntä
Alkuperäinen kirjoittaja Neppu:
Jo ärsyttää!! Oli aamulla lääkärikäynti ja lääkäriksi sattui joku n. 15-vuotias tyttö, joka ei oikein osannut sanoa mistään mitään. Piti vähän mitata lantiota, että mahtuuko vauva, niin vastaus oli että "eihän sitä oikeen voi tietää, mutta näin mutu-tuntumalla luulen että mahtuu tulemaan alateitse"
Ja kohdunsuu vähän ehkä auki ulkopuolelta, mutta sisäsuu taitaa olla vielä kiinni.

Olin niin odottanut tätä viimeistä lääkärikäyntiä, että se lievittäisi jännitystä ja muutenkin, niin tämä tyttö ei kyllä herättänyt mitään luottamusta ja sai lähinnä vain pahalle tuulelle.

Nyt mulla on kolmena iltana supistellut aika paljon. Maha menee ihan kivikovaksi ja sivuja särkee paljon ja aivan hengästyy välillä, mutta ei niitä tule kuin n. tunnin välein, ja sitten kun menen sänkyyn ihan unille, niin ne helpottaa. Lääkäri tuumasi että jos ne jatkuu tuollaisina, niin kohdunsuu kypsyy kyllä aika vauhdilla, ja vauva tulee varmaan ihan ajoissa..

Me ollaan mietitty aika valmiiksi nimi sekä tytölle että pojalle, mutta tietenki mieli voi vielä muuttua kunhan näkee vauvelin. Suurempi ongelma on tuntunu meillä olevan keitä halutaan pyytää kummiksi. Ne ihmiset jotka oikeasti haluaisin siihen tehtävään ja läheisimmäksi vauvalle on valitettavasti eronnut kirkosta, ja ei siten voi olla "perinteisiä" kummeja..

Nyt päikkäreille!

Neppu 36+4
Aika inhottavaa puhetta lekurista, kun on kuitenkin 6 vuoden opinnot takana. Ei kuusikymppinenkään lääkäri pysty sanomaan varmasti mahtuuko. Taisi ennakkoluulosi ja jotkut muut jostain syystä patoutuneet tunteesi vain nousta pintaan.
 
Lillis77
ONNEA IIU JA KM71!!! Mahtavaa kun täälläkin on saatu jo ekat vauvauutiset! :) Ihanaa.
Näyttäis molemmilla menneen synnytys suht. nopeasti. Toivoa on siis itselläkin... (Jos se mun lääkärin perätilaepäily nyt vaan ei olis totta, iik.) Onnittelut vielä molempien perheille ja ihania hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa. :)
 
KM71
JATKUU... eli piti syöttää pikkuista tässä välillä ja tankata myös itsekin.

Niin sitten n. klo 10 pyysin saada jotain tuhdinpaa kivunlievitystä kun kivut suht kovat ja jo ajattelinkin etten ole ennen tiennyt mitä kipu on. Kätilö sitten sanoi, etta aletaan valmistella epiduraalin laittoa ja siirtymistä synytyssaliin. Epiduraalin laitto hoitui helposti ja ei tuntunut juuri miltään, mutta kun se alkoi vaikuttaa niin olo oli taivaallinen kun kivut hävisivät. Kohdun kaula oli myös kadonnut ja olin auki muistaakseni kolmelle sormelle. Jonkun aikaa siinä tuli sitten makoiltua ja supistukset tuntuivat enää paineentunteena alapäässä. Pian katsottiin taas kohdun tilanne ja kätilö totesikin, että olin auki jo n. 8-9 cm. Enää menikin ihan pieni hetki ja olin täysin auki eli aika nopeaa toimintaa kaikenkaikkiaan ja sain luvan ponnistaa kun alkaa ponnistuttamaan ja kohtahan se tunne tulikin ja poika saatettiin maailmaan. Synnytyksen kestoksi merkittiin 6h ja 40 min ja kätilö katsoi synnytyksen alkaneen niistä säännöllisistä supistuksista eli avautumisvaihe kesti 6h 15 min, ponnistusvaihe 17 min. ja jälkeisvaihe 8 min. Kaikki kivut kyllä unohtuivat sen epiduraalin myötä ja muutenkin synnytyksestä ei jäänyt kyllä minkäänlaisia traumoja yms. eli ihan hyvä kokemus ja onhan palkinto siitä aivan mahtava. Poika syntyi siis rv 37+4 ja painoi 3010g ja pituus oli 50,5. Ihanat pellavahiukset on pikkusella ja muutenkin kyllä aivan hurmaava paketti koko poika. Täällä sitä on nyt opeteltu arkea ja sairaalasta kotiuduttiin eilen. Maito pakkautui rintoihin kunnolla 3. päivänä ja rinnat olivat aika kipeät, piukeat ja muhkuroilla, mutta seuraavana päivänä onneksi jo helpotti. Maitoa on riittänyt myös hyvin ja toivottavasti riittäisi myös jatkossa. Tässä varmaankin tärkeimmät kuulumiset. Käyn täällä edelleen lukemassa muiden edistymistä ja kertomassa omista kuulumisista. Päivitän ton listan taas tuohon alle ja PALJON ONNEA MYÖS IIULLE!
 
KM71
LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL
LA 2.11. Lucille 29/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 3.11. plussa 22/24 esikoinen KYS
LA 6.11 Maarit 74 33/36, esikoinen
LA 7.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Iiu 34/34 toinen, poika 10/05 NKL: 25.10.2007 poika, 3820g,52cm, 38+0
LA 9.11. KM71 36/30 esikoinen KHKS 23.10.2007 poika, 3010g, 50,5cm, 37+4
LA 9.11. iiden 32/33 kolmas, poika 1/97, tyttö 1/03
LA 11.11. Janniina 23/26 esikoinen
LA 13.11 Senla 23/ esikoinen, KASS
LA 14.11. natalie07 esikoinen
LA 15.11. Lness 30/30 toinen, poika 10/05, Kätilöopisto
LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 16.11. NEPPU 25/esikoinen/OYS
LA 18.11. __MAIKKI__ 23/esikoinen, SJKS
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/29 esikoinen, SATKS
LA 20.11 kmk80 26/26 esikoinen, KHKS
LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi
LA 21.11 Min 23/22 toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 22.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO
LA 23.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS
LA 24.11. Penni73 33/34 esikoinen, Belgia
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS


[/quote]

 
Min
Onnea lapsensa saaneille ja perheille!! Kummassakin synnytyksessä oli mulle tuttua. Esikoisesta meni vedet vaikka luulin et yliajalle mennään, mutta tosiaan mulla meni yli 36h siitä kun tyttö syntyi ja mulla meni vedet aamulla ja olin illan/yön kotona. Meidän esikoinen oli lähes samankokoinen kuin liulla, tosin 20g painavempi:) Täällä odotellaan jo että koska se pikkuinen tulisi. Laskettuun aikaan on yli 3vko, mutta en jaksaisi enää kipeitä supistuksia.
 
Maarit74
Heippa!
Pääsin tänään sairaalasta (KOKS) kotiin ja tulin pikaisesti kertomaan, että meille syntyi sektiolla 23.10 klo 8.42 tyttövauva, 4195 gr, ja 48,5 cm. Kaikki on mennyt suhteellisen mukavasti ja toipuminen hyvässä vauhdissa. Lapsi on söpö kuin taivas niinkuin tietysti jokaiselle se oma on kaunein ja ihanin maailmassa..Olo on helpottunut ja ihanaa päästä kotiin, kun ei siellä synnärillä saanut hetken rauhaa, kauhee pakkoaikataulu. Tulen kertomaan myöhemmin hieman lisää, kun ehdin. Kotona ootti mua vuori pyykkiä, joten täytyy mennä laittamaan kone tulille. Onnea myös Iiulle ja KM:lle pienokaisista.
 
Penni73
ONNEA Iiu, KM71 ja Maarit 74!
Aika jannaa etta yks kaks marraskuisiin syntynyt jo 3 pienokaista!

Itsellani 4 vkoa viela LA:aan, enka edes supistuksista tieda viela mitaan. Vaavi yha peratilassa ja olen henkisesti valmistautunut jo sektioon. Olisikin kiva kuulla Maarit74:n kokemuksia. En kylla osaa ajatella etta synnytys olisi lahellakaan juuri noiden supistuksien puuttumisen takia, vaikkei liene mikaa tae sekaan siita ettei synnytys ole lahella.

Penni73 rv36+0
 
Lness 37+4
Ihanaa lukea vauvauutisia!!!
Paljon onnea kaikille tuoreille äideille!!!

Voi kun mäkin jo pääsisin tositoimiin... esikoinen täyttää huomenna 2, olis kiva saada lapsille sama synttäripäivä=)

Lness 37+4 ja paljon ässiä pelissä!
 
Janniina
Kylläpä oli mukavaa lukea näin iloisia vauvauutisia parin päivän netittömyyden jälkeen!
ONNEA HURJASTI KAIKILLE NYYTIN SAANEILLE!

Täällä edelleen yhdessä paketissa äiti ja lapsi. Ässiä on vähän otettu käyttöön, mutta eipä niitä tuloksia ole näkynyt. Öisin kyllä näen unia synnytyksen käynnistymisestä. Jostain syystä unet ovat rajoittuneet lähinnä niihin hetkiin, jolloin totean hetken olevan käsillä. Synnytys on kyllä paljon mielessä, nyt lähinnä holestuttaakin mitä olen unohtanut! Jotain tosi tärkeää on nimittäin aivan taatusti jäänyt hoitamatta...

Janniina 38+1
 
plussa
Onnea vauvan saaneille!

Täällä vaan odotellaan ja odotellaan.. Ässät eikä hulluna lenkkeily auta. Ja olokin on vaan hyvä. Harjotussupistuksia tulee aika paljon ja vihloo myös, mutta mitään ei tunnu tapahtuvan. Selkä on uudella tavalla kipeä. Nukkumisasennot ei toimi ja masuasukki ei tunnu mahtuvan olemaan. Painaa rintaan entistä enemmän.

Mukavaa odotusta odottelijoille ja onnea vauvaperheille!

plussa 39+2
 
-Mari75-
Täältäkin yksi marraskuulainen ilmoittautuu pitkästä aikaa.. :) Mitään merkittävää ei tunnu tapahtuvan, olo vain on suht kohta ahdistunut -siis ton mahan vuoksi.
Kättärin äitiyspolilla olen käynyt nyt jo kolme kertaa lähinnä heittelehtivien verenpaineiden vuoksi. No, onpahan jotain ohjelmaa kun siellä aina vierähtää se puoli päivää ainakin. Vikoja eivät veri- tai pissa-arvoista löydä, mutta eilen "keksivät" että lapsivettä on kohtuu runsaasti ja sitten vielä sain kuulla että masuasukki olisi "tukevavartaloinen" mutta muuten normaalikokoinen. Mitähän hittoa noistakin nyt sitten oikeasti pitäisi ajatella, ei se lääkäri niistä kauheasti alkanut mitään selittelemään kysyttäessäkään... nyt sitten tietty mietityttää etenkin toi lapsiveden määrä, pitääkö siitä huolestua vaiko ehkä ei.

Jeps, eli minkäänlaisia supistuksia en ole missään vaiheessa tuntenut. Pikkutyyppi vaan puskee itseään (takapäätään) tohon mun ylävatsaan niin tehokkaasti, että välillä on äipällä tosi tuskaset oltavat. Muuten kaikki kai suht ok.

Peukut pystyyn kaikkien meidän loppusuoralla olevien puolesta, että pianpian päästäisiin jo ihastelemaan niitä palleroita mahan ulkopuolella!

-Mari- 36+6
 
natalie07
PALJON ONNEA VAUVAN SAANEILLE!!

täällä odotellaan malttamattomana milloin olis oma vuoro... supistuksia tulee päivittäin ja välillä oikein kivuliaitakin, varsinkin liikkuessa. käytiin jo kerran synnärilläkin, supistukset kun tulivat jo 3 min välein ja pitkään, mutta mitään ei sitten tapahtunutkaan.paikat ei tarpeeks auki. nyt sitten vaan venaillaan että milloinkohan ne paikat sitten aukeis. olo on tukala, välillä kun supistelee niin kauheesti ja tuntuu ku maha ois lähes koko ajan pinkeenä. supistukset ei kuitenkaan kovin kipeitä, vaikka välil tuleeki ihan säännöllisesti 5 min välein kakskii tuntia...

malttia muillekin loppuvaiheen odottajille, koitetaan jaksaa!

natalie 38+1
 
plussa
Neuvolassa käyty taas. Ens viikolla joutuu jo käymään 2 kertaa kun la menee yli.. Neuvolassa kaikki ok. Vauva on laskeutunut! tai ainakin tarpeeksi kiinni oli pää, ettei enää se napanuora pääse väliin jos vedet menee ja saan mennä omalla autolla tai vaikka kävellen sairaalaan. Kävelyä täti ei tosin suositellu kun voi syntyä matkalle/aulaan, vaikka meiltä on alle kilometri sairaalaan. Painoa olin kerryttäny taas reilusti yli kilon viikossa, mutta muut arvot oli hyviä. En tajua miten se paino on tullu, kun oon liikkunu koko ajan enemmän ja en oo syöny enempää eikä oo turvotusta.

Otatteko te muut siis aikaa noista kivuttomista kovettumissupistuksistakin?
Mullakin niitä tulee aika paljon tai välillä tuntuu, että koko ajan on sellanen päällä. Mutta vauva ei taida olla vielä tulossa. En jaksais enää odottaa. Jostain luin, että keskiarvolla 40+2 on yleisintä syntyä. Toivon, että tääkin tajuais tulla edes sillon ulos. Olis kiva tietää se kohdunkaulan tilanne. Viimeks oli pehmeä, mutta 3cm ja kiinni. Ilmeisesti edelleen epäkypsä kun ei siemennestekään käynnistä.

Tietääkö joku, mitä sitten tehdään, jos se kohdun suu ei kypsy ollenkaan? Kun senhän pitäis olla kypsä, että voidaan käynnistää?

malttamaton plussa 39+4
 
natalie07
luulis että kohdunkaula kypsyy tässä pikkuhiljaa päivä päivältä. mulla oli jo 1cm auki, mut silti ei tapahdu mitää, vaikka välil tosi kipeitä supistuksia. en mä ota aikaa ihan kivuttomista supistuksista, silloin kun ovat vain napakkoja. muuten sais istuu koko päivän kello kädessä... ja välil tuntuu et maha on yhtä soittoa tosi kauan pinkeenä. vauva ainakin liikkuu vielä ihan kauheesti, työntää pyllyään ja yrittää venyttää jalkojaan suoraks. onneks on jo laskeutunut, ettei tunnu enää niin pahalle ku esim. viikko sitten. pää ei kuulemma enää pääse oikeen liikkumaan. et valmiusasemissa on, kunhan tajuis tulla ulos.

malttamaton natalie, vaikka viikkojakaan ei ku 38+1
 
plussa
Mä aloin hermostumaan taas niistä irtisanoutumisista. Vauva oottaa tahallaan, että kaikki kätilöt ehtii irtisanoutua ja kuka sitä sitten käynnistelee.. Äh. No ehtiihän se kyllä vielä syntyäkin, mutta musta vaan tuntuu, että se ei aio tulla sieltä ollenkaan ulos.
 
iiu
Onnea Maarit ja KM 71 vauvoista! Täällä vauva-arki pyörii jo ihan mukavasti. Poika on oikein kiltti, syö ja nukkuu eikä turhia hötkyile. Minulla taas ei mene ihan niin hyvin, verenpaineet ovat jatkaneet nousua synnytyksen jälkeen, niin voi kulemma käydä tässä raskausmyrkytyksessä. Kävin jo toissapäivänä NKL:lla päivystyksessä ja verenpainelääkitys tuplattiin, silti taas paineet tasoa 150/100. Todella tympeä tauti. Paineista huolimatta olo on onnellinen ja euforinen ihanista lapsista. Esikoinen on edelleen ollut hyvin ymmärtäväinen ja vauva tietenkin on mailman suloisin...

Kärsivällisyyttä ja tsemppiä synnytyksiin!!! Näin viikko synnytyksestä ajattelen sitä jo haikeudella....

IIU ja Aapeli 7vrk
 
Janniina
Meillä tulokas antaa edelleen odottaa itseään. Suunta oli viikko sitten jo ihan oikea, mutta eilen todettiin neuvolassa, että pikkuinen on "pakittanut". Pää ei ollut enää alhaalla kun kokeiltiin. Tai oli kun ruvettiin kokeilemaan, mutta ilmeisesti nltädin kädet olivat väärät kädet ja sieltähän sitten noustiin kohti kylkiluita oikein rivakasti. Tämä tulokas ei siis aio tulla kaikesta päätellen yhtään mihinkään tuolta vielä aikoihin.

Paljon tehokkaita supistuksia niille, jotka niitä toivovat!

Janniina
 
Lillis77
Käytiin tänään ultrassa tarkistamassa perätilaepäily. Osoittautui vääräksi, eli pää alaspäin siellä ollaan. :) Vauva on alhaalla ja kiinnittynyt, mutta ei kuulemma vielä varmaan synny ihan lähipäivinä. Nyt alkaa olemaan jo ihan valmis olo. Ton perätilajutun takia olin jo ihan varautunut, että sektioon voidaan mennä jo vaikka ensi viikolla. Nyt sitten joutuukin taas odottamaan ties kuinka kauan... Mutta oon kyllä ihan helpottunut siitä, että alatiesynnytykseen mennään. Mulle sanottiin, että synnytykset kyllä hoidetaan tuolla meidän sairaalassa vaikka Tehyn irtisanoutumiset toteutuisivatkin, eli sekin helpotti mieltä vähän. Tosin siellä on kyllä sitten varmasti vähemmän porukkaa töissä. Ääh. Täytyy ottaa ne kuuluisat "ässät" käyttöön, että vauva lähtis syntymään aiemmin! Kokoarvioksi sanottiin n. 3 kg, eli ei onneksi mikään jättivauva. ;)

Lillis 37+3
 
Lness 38+1
Neuvolakuulumisia täältäpäin.. Painoa on tullut 3 kiloa kolmessa viikossa...iik! Yhteensä nyt on tullu jo 16 kiloa! Turvottaa kyllä aika lailla mutta on olo muutenkin niin muhkea et en ihmettele et painoa on tullu.
Vähän pelottaa se, kun viime viikolla sanoivat että vauva ois ollu 3,4 kiloa ja jos painoa tulee tätä tahtia vielä pitkään, ni millanen jättiläisvauva meille sitte syntyy. Kävis kyllä semmonen pienempi versio, ois varmaan helpompi synnyttää=)

Pää oli vielä selvästi liikuteltavissa ja makuulla siis laitokselle jos vedet menee. Mä niin haluisin jo päästä synnyttämään!! On pinna tosi tiukalla ja kun ei nukkumisestakaan oikeen tuu mitään ni on jotenki tosi turhautunu olo. Kaikki on kotona valmiina vauvaa varten, eikä oikeen huvita paljoo liikkua ihmisten ilmoillakaan.

Ääh, kiva sentään, että on vkl, on toi mieskin kotona auttamassa lapsen hoidossa ja saa sille purkaa pahaa mieltään

Lness 38+1
 
natalie07
kuulumisia....
kaikki S:t on käytössä ja mukavasti supisteleekin, vielä ei vain tapahdu mitään. on se kummallista että hyvin on jaksanut kaikki nämä kk:t kantaa vauvaa mahassa, mutta nyt viimeiset 2 viikkoa ennen laskettua aikaa on sitten niin kauhean piinaavia... ;) ihanku nyt ois joku kiire. pitäis vaan malttaa odottaa rauhallisesti siihen päivään saakka kun vauva päättää putkahtaa maailmaan..

helpommin sanottu ku tehty. odottavan aika ON pitkä. viime viikolla oli arvio et vauva painais jo 3,3kg, ehkä se on syy miksi haluaisin sen niin nopeasti ulos. ei huvittas mitää 4,5kg vauvaa synnyttää. tai kai se yhtä paljo ottaa kipeetä, oli se minkä kokonen tahansa... who knows..

kovasti tsemppiä synnyttämään menijöille ja paljon supistuksia niille, jotka niitä jo odottaa!

natalie 38+4
 
piipiäinen
Heipat täältä meidänkin suunalta!
On se ihana huomata, että en ole sittenkään ainut joka odottaa jo kovasti vauvan syntymistä vaikkei olisikaan ihan vielä laskettuaika.
Täällä on pää kiinnittynyt jo kanssa ja ihan hirmusesti supistelee ja alapäätä vihloo tosi ilkeesti, viimeyönä tuli jo pari semmosta ihan synnytyssupistuksen kipuista supparia, mutta eipä siitä sitten sen kummempia kuitenkaan vielä tapahtunut.Alaselkää ja vattaa on poltellu viime aikoina tosi paljon, mutta enpä oikein siitäkään tiedä et mistä mahtaa johtua.
Kaikki s:t on myös täällä käytössä ja ehkäpä juuri se seksi olikin yksi syy niihin tosi kipeisiin supistuksiin viime yönä, tiedä sitten...
Kohdunsuun tilanne olis tosiaan kiva saada tietää, että onko nämä supistukset nyt muuttanut tilannetta sitten rv 34 suhteen, milloin oli jo helposti sormelle auki.
Kaikki vaan sanoo että saattaa vauva tulla sitten aikas nopeastikkin maailmaan, kunhan sieltä nyt vaan hoksaa lähteä syntymään.
Kaikille supistuksia kaipaaville lähettelen paljon supistusonnea ja toivotaan että pian meillä monella jo olisi se nyytti kainalossa.

piipiäinen 37+2
 

Yhteistyössä