MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - MEIDÄN KUU! (Ja vähän joulukuuta...)

Ihanaa luntasataa! Oli pakko tehdä ittelle glögiä ja nautiskella siitä kun esikoinen on päikkäreillä.

Paljon onnea Pelagialle :flower:

Neuvolassa taas käyty ja kaikki hyvin. Neuvolantäti kysyi vieläkö varataan aika seuraavalle viikolle ja aattelin, ettei tää pikkuinen sit ainakaan synny jos ei oo aikaa varattuna, joten torstaina taas seuraava käynti ;)

Olin tänään myös kokoarviossa ja pikkusen keskikäyrän alapuolella näyttäs pikkunen kasvavan eli syntymäpaino laskettuna-aikana olis noin 3000-3500 g. Ei siis toivoakaan käynnistämisestä. Positiivista sen sijaan oli, että kohdunsuu oli kolmelle sormelle auki. Saa näköjään ne kivuttomatkin supparit sit jotain aikaseks. Nunneliini ja Ludde mulle ei kyllä silti luvattu, että synnytys olis pian edessä :/

Liina ja ötö 39+2
 
Kuulumiset luettu ja neuvolassa käyty, eipä siellä ihmeempiä... jonotin sitä ennen uuden kauppakeskuksen avajaisissa, ja ainakin se aiheutti suppareita, samoin neuvolassa tuli napakka tuntuva supistus, kun täti paineli massua, SF-mitta huimat 36cm, hb otettiin myös 122, paino olikin laskenut muutaman gramman :whistle: , syke 130, pää liikkui vielä, runsaasti lapsivettä, joten vaavilla on tilaa oikoa jäseniään ja ravistella ja nyrkkeillä :D

Ei kyllä yhtään tunnu, että tässä vielä mitään alkaisi tapahtua, kaippa se menee sinne laskettuun aikaan, tai lähelle sitä, niinkuin edellisetkin menneet (40+5, ja kahdesti 39+4).

Odotus siis jatkukoon

Esikon ja Sonjan kuulumisia odotellessa

Kuiskaten 37+5
 
Kaikkien kuulumiset luettu!!

Kaikille vauvan saaneille isot onnittelut :flower:

Mä en enää vaa jaksais tätä odotusta,olo on tällä hetkellä niin vittuuntunut että ei vaa jaksais enää vaan toivoisin että vauva tajuis jo syntyä kun ei ole yhtään mukavaa joutuu kärsimään näistä kipesitä supistuksista monta kuukautta ennen ku poika syntyy |O
 
Täällä rupes jännittää ihan hulluna. Kävin äsken äitiyspolilla kontrollissa korkean verenpaineen takia. Kohdunkaula oli vain vähän lyhentynyt eli kypsymistä ei ole tapahtunut juurikaan. Lääkäri päättikin sitten että HUOMENNA ruvetaan käynnistämään synnytystä, kun ei ole kuulemma järkevää odotuttaa yli LA:n verenpaineideni takia. Siispä voi olla että saadaan isänpäivälahja viikonloppuna. Jännittää kovasti ku esikoista ootan ja tiedän että aamulla se on menoa. Onko kellään kokemuksia käynnistämisestä vaikka kohtu epäkypsä, että onko menny monta päivää aukeamisvaiheeseen? Sori omanapaisuuttani, mutta ei oikein muuta pystyy miettimään. Kuitenkin onnittelut synnyttäneille, perästä tullaan!

t schnappy 40+2
 
onnittelut jakautuneille :heart:

edta tais kans lähteä nyyttiä hakemaan, tsemppiä, samoin schnappy onnea huomiselle käynnistysreissulle :heart:

Tää kävi kans neuvolassa ja paino on tähtitieteellisissä lukemissa :eek: mite näitä kiloja saa ikinä poies :ashamed:

heräsi kysymys kun monella ollu tuo sf mitta just tota 36 ym niin mulla on ollu korkeimmillaan 32 ja nyt on tippunu vauvan laskeutumisen myötä 30.5cm, onko se iha normaalia????

muuten kaikki ok, kohdun kaula ei oo ees pehmentyny eikä mainittavaa aukeamista oo tapahtunu :headwall: plaah.. rokotetta en ottanu.. lapsivettä normaalisti ja pää kiinnittyny..

en sitte lähdekkää joensuuhun weekendiks kun mein äippä alko hysterioimaan tuota possunuhaa ja mesos etten voi mennä linja-autolla ja plaa plaa niin tultiin sitten siihen lopputulokseen että tuleevat tänne :D

Mie haluun kans lunta :xmas: pikkasen on maassa valkeeta muttei mitenkä merkittävästi, glögiä meinasin kans laitella kiehumaan kohta ja nautiskella siitä ennen kun isäntä tulee asioilta..

tuun varmaan taas kohta terrorisoimaan kun on tylsää :D

mm ja tirppa 37+1
 
Kuittaan luetuksi :) ja taaaas onnittelut vauvan saaneille... alkaa olla jo rutiininomainen toivotus :D Kumpa sitä täälläkin jotain tapahtuis, mutta ei...
Neuvolassakin kävin ja toisin kuin lääkäri viime viikolla sanoi, niin vauva EI ole kiinnittynyt vaan "laskeutunut". En tiiä, aika varmasti siis sinne 40+ viikoille mennään. En kyllä ole tosaalta AIVAN fed up vielä tän raskauden kanssa, joten malttia riittää ja tekemistäkin vielä mm. joulukortteja ja ristiäiskortteja askartelen, ukon koulutehtäviä teen ;-) ja siivoaminen tuntuu olevan sellainen asia, joka ei maailmasta lopu :)

Aivan ihanaa kun tuli lunta tänne pk-seudullekin! Koira meni sekaisin ja naureskelin sen touhotukselle: nenänpäässä oli iso kasa lunta kun nuuski menemään tuolla. Santtu täytyy tosissaan olla varovainen, ettei lennä tuolla ulkona, kun muutenkin kävely on tällaista vaappuvaa.

Julkkisjuoruja: Kuulin radiosta, että Martinan ja Eskon la on nyt isänpäivänä! Eivät uskaltaneet tänään tulla radioon haastateltaviksi kun yhdellä radiotoimittajalla oli kuulema iskenyt sikainfluenssa. :eek:

Eipä mulla taaskaan mitään asiaa ollut :D Palaan taas parin tunnin päästä katsomaan uudet vauvakuulmiset =)

PlanBaBy 37+4
 
Miss Mindy, kyllä tuo sf ihan normaalilta kuulostaa. mulla oli eilen sf 33cm ja tuo siis korkein mitä on mitattu.

Schnappylle tsemppiä käynnistykseen!


itseä jännittää tuo huominen käännösyritys ihan älyttömästi, jos jotain meneekin pieleen tms. taitaa olla uneton yö tiedossa.
 
:heart: :flower: Kovasti onnea nyyttinsä lunastaneille pikkuihralle ja Pelagialle! :flower: :heart:

Jennylin sanoin, täällähän saa vallan käydä onnittelemassa vauvauutisista, poksumisista, täysiaikaisuuksista, lasketuista ajoista, käynnistämisistä, suppareista... :D Eli halitukset siis kaikille tasapuolisesti! Onhan tuo luonnollistakin kun kuitenkin on meidän kuukautemme, laskennallisesti olisi tulossa noin kaksi vauvaa päivässä. B)

Kukas se olikaan kun kyseli siitä hoitoketjusta, eiköhän vielä odoteta hetki sen perustamisessa, niin ollaan samassa ketjussa kaikki mahdollisimman pitkään. Jos te kärvistelijät vaan jaksatte lukea meidän vauvaantuneiden hehkutusta ja imetysjuttuja ym. :whistle:

Meillä oli Idan kanssa tänään eka neuvolakäynti. Ihan ei ollut maito riittänyt ja paino oli pudonnut hieman, joten lisätään korvikkeen määrää. Mulla on sellainen ongelma, että maitoa kyllä nousee, mutta mulle tehdyn rintojen pienennyksen takia suurin osa maitotiehyistä ovat arpeutuneet eikä "tavara tule läpi". :/ En suostu kuitenkaan ottamaan stressiä asiasta, imetän minkä voin, pumppaan mitä tulee ja loput mennään korvikkeella.

Muuten kaikki oli hyvin, napatynkä lähti tänään irti ja yllättävänkin hyväntuulisena kesti tutkimukset. Meillä myös nukutaan hyvin, vähän liiankin hyvin kun tuo syöminen jää vähemmälle. Yöt menevät yhdellä syötöllä ja hyvin saa mamma levätä. Näin oli esikonkin kanssa, mutta on varmaan liikaa toivottu, että sama toistuisi tytönkin kanssa? :saint:

Kipuja on vieläkin ja pian taitaa olla aika ottaa lääkäriin yhteyttä. En vieläkään pysty kunnolla mitään tekemään ja se rassaa melkoisesti tätä arjen pyörittämistä. Silti peesaan Jennyliä ja sanon, että olen aivan valtavan onnellinen! :heart:

Vielä kerran kaikille kipuilijoille hyviä vointeja ja koettakaahan jaksaa myös kaikki muut! :hug:

thor ja Ida 6pvä
 
Mulla on nyt viimisillä neuvolakäynneillä ollu verenpaineet 131-137 luokkaa ja tädin mielestä ne oli ihan hyvät.

No kovasti ootan tota maanantaita että pääsen ultraan ja aattelin kysyy että voitasko jo rueta käynnistää kun puhetta siitä oli jo edellisen synnytyksen jälkee että yli lasketun ei seuraavaa päästetä
 
Alkuperäinen kirjoittaja taaperotx4:
Kaikkien kuulumiset luettu!!

Kaikille vauvan saaneille isot onnittelut :flower:

Mä en enää vaa jaksais tätä odotusta,olo on tällä hetkellä niin vittuuntunut että ei vaa jaksais enää vaan toivoisin että vauva tajuis jo syntyä kun ei ole yhtään mukavaa joutuu kärsimään näistä kipesitä supistuksista monta kuukautta ennen ku poika syntyy |O

Mulla on niin sama fiilis täällä, että ei paremmin voi sanoiksi pukea...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nunneliini:
Schnappy onko sulla minkälaiset verenpaineet ollu? mulla kans äpolille ens ma aika ja lääkäri sanoi että käynnistetään jos liian korkeat paineet. Voin uskoa että jännittää =)
taaperotx4, se on kai se alapaine joka enemmään vaikuttaa. se ei sais olla yli 90 eikä yläpainekaan mielellään yli 140..

Mulla oli viime perjantaina neuvolassa 140/103 ja siks laittoi polille, jossa ooli 164/100. Kaikki oli vauvalla ok, mutta otettiin kontrolliaika tälle päivälle. Edelleen vauvalla ok, mutta mun paineet oli nyt 146/98 ja koska LA meni, niin sanoi että yritetään saada vauhtia kohdun kypsymiseen ku kaikki merkit viittaa muutenkin aika lailla yliaikaisuuteen. Oikeesti, jännittää ihan hulluna ku pitää tälleen suunnitellusti pakata kamat sairaalaan. Ei ehkä nukuta yöllä, ei.. onneks jo 8 pitää olla äippäpolilla. Kiitos tsempeistä kaikille!
 
Onnittelut uusille vauvansa saaneille! :flower: :flower: :heart:

Täällä neuvolassa ja äitipolilla käyty nousseitten paineiden takia. Paineet oli nyt 133/100, valkuainen heikosti plussalla, pääkipua ja mahakipua. Äippäpolilla tehtiin tutkimukset ja ultrattiin. Kaikki oli hyvin, vauvan painoarvio 3800g eli ei mikään jättiläinen jos tuohon on luottaminen. Paikat yhelle sormelle auki ja kohdunkaulaa jäljellä vielä 3cm!!!! :eek: Eli ei tämä ihan heti synny vaikka supisteleekin ihan tuntuvasti joka päivä. Viime yönäkin valvoin useemman tunnin ja maha ihan sekaisin, mutta näköjään eivät mitään saa aikaan. Onneksi oma olo ei ole tuskainen ja ei vieläkään kiire synnärille :D Nyt vaan ollaan tehoseurannassa tuon raskausmyrkytys epäilyn takia. Aamulla äippäpolille käyrille. Hyvähän se on että seuraavat, hankala vaan järjestää lapsenvahtia ja autoa itelle.

Minä en haluais että jouduttais käynnistämään , vaan mieluummin annan mennä tän sen 2vkoa ylikin. Tosin tottakai jos joku hätä vauvalla, annan heti käynnistää.

Tsemppiä kaikille tulevaan, ollaan kaikki jo niin lähellä h-hetkeä!!!

Onni rv 40+2
(Edelliset raskaudet eka 41+4, toka 40+5, kolmas 40+1 ja neljäs 39+6, nyt taitaa mennä 42+ :D )
 
SHNAPPY tsemppiä käynnistykseen, toivotaan et saisit yöllä edes pikkasen nukuttua! :)

Kovasti on tekstiä taas tullut eikä oikeein muista edes enään mitä kaikkea piti kommentoida :/
Huomenna olis neuvola ja samalla saan sen possupiikin, päätin sen nyt kuitenkin ottaa.
Mulla tänään ja nyt useampanakin päivänä ollut kummallista päänsärkyä, ei oo oikein edes panadol auttanut. Nyt sitten jännitänkin että toivottavasti olis verenpaineet ihan normaalit.
Viikonlopuks pitäis reissuun vähän lähteä joten jalat ristissä ollaan :D
Vauva painaa päällään niin alas ja siihen vielä liitoskivut päälle et nauttia tästä loppuajasta ei voi vaikka muuten olo ihan ok..
 
onko kukaan onnistunu saamaan nuhaa näin viimemetreillä?

voi elämä, nokka on tukossa (ei kuumetta) pääkipu hellitti että josko olis enteilly nuhaa ja nyt kun räkä alko liikkuun kunnolla niin sitte alko helpottaan. pää oli kipiä 10 päivää... nyt sitte tuntuu että alkaa nuha valuun kurkkuun niinsanotusti ja alkaa kurkku kipevyyn ja yskittään. tosi kiva jos nyt joutuu lähtä synnyttään (silti toivon että pääsis jo ens yönä) minä ainaki karjun ponnistus vaiheessa ja jos on vielä kurkkukipiä niin eipä sitä seuraavana päivänä taideta paljoa puhua kun ei ääntä tuu. mitenhän sitte vauva, tarttuuko heti vauvaanki nuha. sain muuten sen possupiikin viim. perjantaina ja 1,5 vrk siitä alko tää nuha...

huomenna on taas neuvola, vielähän täsä kerkiää pari kertaa käydä neuvolassa...

olipa taas vali vali viesti. mulla on vaan todellaki kypsä olo, kun on vielä persiisä hermo jumissa niin liikkuminen huoneesta toiseenki sattuu.

kaikesta huolimatta, ens yönä ei tartte alkaa syntyyn. aamulla kaheksan jälkeen ei enää haittaa, sitte anoppi ehtii navetalta esikoisen seuraksi tai siis voidaan viedä esikoinen anopille navetalle riesaksi... muina päivinä olis lomittaja ens keskiviikkoon asti. siihen mennessä olis parempi syntyä :LOL: aivan ko se mua kuuntelis

etna 40+1
 
Schnappy79- ONNEA käynnistykseen!! Varmasti menee kaikki hyvin! Ja pian saat vauvelin syliisi :heart:

Miss Mindy- Sf-mitta kuullostaa ihan normaalilta ja on ihan normaalia että alskee kun vauva laskeutuu.

Kiva lukea vauvatuneiden arjesta thor. Itsekin jo niin odottaa että pääsisi vauva juttuja jakamaan ei olisi aina kaikki vaan pelkkää mahaa :D

Mulla on nyt tunnin ajan ollut aikas kovaa menkkajuilimista alamahalla ja selkää pakottanut.. Mutta maha ei kovettele samoin kuin harkkasupistuksissa. Onkohan nää suppareita ollenkaan? Seuraillaan.. :/

Santtu 40+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Schnappy79:
Täällä rupes jännittää ihan hulluna. Kävin äsken äitiyspolilla kontrollissa korkean verenpaineen takia. Kohdunkaula oli vain vähän lyhentynyt eli kypsymistä ei ole tapahtunut juurikaan. Lääkäri päättikin sitten että HUOMENNA ruvetaan käynnistämään synnytystä, kun ei ole kuulemma järkevää odotuttaa yli LA:n verenpaineideni takia. Siispä voi olla että saadaan isänpäivälahja viikonloppuna. Jännittää kovasti ku esikoista ootan ja tiedän että aamulla se on menoa. Onko kellään kokemuksia käynnistämisestä vaikka kohtu epäkypsä, että onko menny monta päivää aukeamisvaiheeseen? Sori omanapaisuuttani, mutta ei oikein muuta pystyy miettimään. Kuitenkin onnittelut synnyttäneille, perästä tullaan!

t schnappy 40+2
esikoinen käynnistettiin mulla rv 40+1 kohonneiden tulehdusarvojen takia ja tyttö syntyi 40+3.torstaina puolen päivän aikaan sain ekan pillerin palan suuhun ja sitten vielä myöhemmin kaksi lisää ja vauva syntyi perjantai-lauantai yönä klo 2.43 :heart: ja mulla oli epäkypsät paikat kun ruvettiin käynnistämään.synnytys kirjattiin käynnistyneeksi klo 17 perjantaina,eli yli vuorokausi meni ennen kun supistukset muuttui säännölliseksi.8 tuntia kesti avautumisvaihe siihen että sain ruveta ponnistamaan. kovasti tsemppiä huomiselle,kyllä kaikki hyvin menee :hug: yritä saada yöllä nukuttua ;)
 
täälläkin kasassa edelleen..*huokaus*
aamulla heräsin puol kuuden aikaan vessaan ja saman tien ku pääsin takas makuulle niin kipeät supistukset alko ja väli oli alusta alkaen VAIN 4 MINUUTTIA ja niitä riitti reilu puoli tuntia ja koko ajan kipeempänä,sitte alkoki väli pidentyä ja vajaassa tunnissa kaikki oli hävinny, voi jumankauta että otti hermoon |O |O |O :kieh: :kieh: :kieh:

miehellä alko yövuoroputki ja anoppi tuli nyt 4 päiväksi meille jos nyt sattusinki päästä synnyttämään niin on pojille vahtina ku miehellä on kuitenki reilu 40 kilsaa työmatkaa niin ei pääse heti hätiin jos tarve vaatis.

piipero86 & matkalainen 38+2
 
Auts, Santtu! Onneksi ei käynyt pahemmin :hug:
Tsemppiä Schnappy79:lle :flower: :hug:
(.) Täällä taas alkoi iltasella supistaa 5-10 minuutin välein, mutta vasta viimeiset 45 min oli säännöllistä 6,5 min. Just kun mietin, että vois ainakin kysyä sairaalasta, että kauan katsellaan, niin taas piteni...Tässä on jo tovi arvottu, että laitetaanko esikoinen nukkumaan vai viedäänkö hoitoon...no seuraava supistus saa päättää :LOL:
 
Tulin vain ilmoittamaan että meille syntyi 3.11 klo 04.42 poika (40+2). Pituutta pojalla oli 50 cm ja painoa 3620g.

Synnytyksestä ei ole oikeastaan ihmeempiä kertomisia kun kaikki tapahtui niin nopeaan. Yöllä joskus kahden jälkeen meni lapsivedet. Puoli kolmen aikoihin alkoi supistelemaan n. 5 minuutin välein, supistukset ei kylläkään olleet kovin kipeitä ja olivat kestoltaan melko lyhyitä. Kovasti mietiskelin et missä vaiheessa viitsii sitä ambulanssia soitella (neuvolassa kun kehottivat puolen tunnin supisteluiden jälkeen soittaa kun odotettavissa nopea synnytys). Kolmen jälkeen sitten päätin sen soitella kun en uskaltanut riskeerata et jos sitten kuitenkin päättää syntyä nopeaan vaikkei olo tosi kipeä ollutkaan. Ambulanssissa jossain vaiheessa itselle tuli olo et ei tässä sitten kuitenkaan taida vielä tulipalo kiire olla kun tuntui et supistuksia tulee harvemmin, olivat kuitenkin melko kipeitä. Vauhdilla kuitenkin mentiin kun ambulanssi väki ajatteli et kun edellinen synnytys on ollut nopea niin varmuudeksi mennään vauhdilla. Ihan viimeisillä kilometreillä (matkaa sairaalaan n.1h) alkoi sittenki tuntumaan et vauvahan syntyy ihan milloin vain, painettakin alkoi tuntumaan melko kiitettävästi. sairaalaan kun pääsimme olin melkoisen kipeä. Minut vietiin suoraan saliin ja toinen ambulanssissa olleista henkilöistä jäi kanssani kätiöä odottamaan. Aloin tuntemaan ponnistamisen tarvetta mutta kätilöä ei vain kuulunut, joten ambulanssi hoitsu etsi itselleen käsineitä käteen kun sanoin et vauva todellakin syntyy. Olin jo ponnistamassa ja päätä jo näkyi kun kätilö juoksi paikalle, kerkesi nipin napin laittaa hanskat käteen kun vauva oli jo syntynyt. Kerkesin olla sairaalassa vain 10 minuuttia ja vauva oli maailmasa, itse synnytyskään ei loppujen lopuksi kestänyt kuin n.2h. Minkäälaisia kivunlievityksiä en siis kerennyt saamaan eikä synnytyksessä tullut repeämiä vaikka nopeaan kaikki tapahtui. Onneksi en jäänyt kotiin odottelemaan pidemmäksi aikaa että supistukset pitenesivät ja muuttuisivat kipeämmiksi, sairaalaan ei silloin olisi kerennyt.

Tänään kotiuduttiin ja nyt vain opetellaan arkea neljän lapsen kanssa.

Muillekin vauvautuneille paljon onnea!!

Säde ja poitsu melkein 3vrk
 
Onnea Säde pojasta :heart: Hän on sitte aika nopeeta tullu maailmaan no hyvä että sairaalaan asti pääsitte.

Täällä tuo meidän 1v7kk ikänen poika sai jollai ihmeen kaupalla kaadettua tuon meidän olohuoneen pöydän jaloilleen ja siitä asti on ontunut tota toista jalkaa.Pitäs varmaa huomenna mennä käymää lekurissa näyttää jos ontuu huomenna vielä kun tänää en millää jaksa enää lähtee mihkää lyllertää.
 
Onnea säde!!! Aika hurjan nopeeta toimintaa :)

Jaksuja kaikille synnytyksen alkua odotteleville, kurjaa kun koko ajan saa olla kuulostelemassa ja kellottamassa vointia ja oloja... No, onneksi nyt ei kellään meistä vielä odottavista ole paljoa jäljellä...vaikkei tuo kyllä lohduta edes itseäni :D

Milliz + toukka 38+0
 

Yhteistyössä