*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Possuflunssasta , meillä neuvolassa ei ole sen kummemmin siitä edes puhuttu paitsi toissakerralla mainitsi että eivät ole saaneet vielä mitään ohjeistuksia. Aion kyllä ottaa jos mahdollista, riskiryhmään kuulun monella tapaa kun on raskaus+astma+ylipaino..

Miehen työkaverilla oli possuflunssa juuri tuossa jokin aika sitten, mies oli juuri silloin lomalla ja oli sairastanut sen siinä miehen loman puolivälissä.. Ja kun on usein vielä miehen työparina niin :eek: !

Kuinka monen mies pitää isyysloman? Meillä pitää tuossa joulun aikoihin, mielestäni aika hyvä ajankohta kun saa itse ensin jonkinlaista rutiinia aikaiseksi eikä pääse heti tottumaan siihen että mies on apuna :D

36+5
 
Ihanaa! Tänään oli taas lääkäri ja vauvan kasvu vaikutti normaalilta =) . Kyllä nuo mitat heittelee kamalasti ku arvio oli tasan viikko sitten 1983g ja tänään 2615g?! vielä otettiin jotain testejä mut edelliset oli kaikki negatiivisia.

Tyttö ei ole todellakaan kiinnittynyt mut kuiteskin rt:ssä. Mulla painoa tullut nyt 8kg ja verenpaini pysyttelee kummallisen tasaisesti 110/70.

Raskaus on pehmentänyt aivoni. Kertokaas kanssasisaret. Mulla on laskettuaika 22.marraskuuta. Oman kirjanpitoni mukaan nyt on viikkoja 34+5 mut ultrakoneesta huomasin et sairaalan tiedoissa kuljen nyt viikolla 35+5! Kumpi on oikein?! Mainitsin asiasta lääkärille ja hän sanoi et jos laskettuaika on 22.11 on viikot 35+5. Onko lääkäri näppäillyt jotain väärin vai olenko mä laskenut päin metsää?! Siis täh?!

Indo ja Ebba (omasta mielestä) 34+5
 
Indo Kyllä sulla on pakko olla tänään 34+5...Kun mulla on la 20.11 ja tänään poksahti 35! :D

Eli POKS tähän samaan syssyyn :D

Oon nyt parilla vessareissulla bongannu pöntöstä semmosia limapalloja missä punasia viiruja?! Vähän niinku katkarapuja, muttei sen mallisia :) Oisko tuo sitä limatulppaa vai mitä...??? Ensikertalainen taas ihmettelee...Muttakun tähän asti ei oo ollu mitään ihmeellisia "vuotoja tai limoja"... :LOL:
 
Rokotteesta, en taida ottaa.

Thor, meidän lähellä on tuo Lastenturva-liike! Juuri äsken ajettiin ohi ja mietin, että olisikohan tuolla niitä reunasuojuksia ja sitten tulin nettiin ja luin kirjoituksesi :) Täytyy mennä liikkeeseen siis tutustumaan piakkoin.

Onko täällä muita, jotka takalistolleen pyllähtänyt näin raskausaikana?? Aamulla kaaduin alamäessä asfaltille. Soitin varmuuden vuoksi äippäpolille ja sanoivat, ettei huolta, jos vauva liikkuu ja kun ei mahalleen tai kyljelleen kaatunut. Onneksi on vauva koko päivän liikkunut hyvin, mutta silti sitä vaan hieman murehtii, että onhan kaikki hyvin.
 
Rv 35+0 POOOOKS! Onnittelut kanssapoksujille!

Hui, jopas tuo LA alkaa olemaan jo lähellä. Viimeistään seitsemän viikon päästä meillä pitäisi olla ikioma nyytti kaunalossa! :eek:

:hug: kaikille kivuista ja kolotuksista kärsiville!

Mukavaa viikonloppua toivottavat
Esikko77 ja Möhköfantti 35+0
 
thor ei sullakaa sitte pitkään enää tartte ootella että saat neidin syliin.

Huh sentää kun on osannu tänää väsyttää koko päivän ihan hirveesti ja samalla on kyllä kipeesti supistellutkin.

Tytöt sai kyllä hienoja lahjoja jotka piti saada jo aukasta vaikka joululahjoiksi ne oli tarkotettu,mutta rupes kyllä tuon pojan puolesta ärsyttämään että miksi hälle ei voitu mitään tuoda kun kerra tytötki sai.

Ja sen myös arvasin että saan kuulla että miksi ihmeessä te taas teette lapsen kun teillähän on jo 4 että ei niitä kokoajan tartte olla lisää tekemässä.Ei teilläkään taida järkee olla päässä yhtään yms ja tuon sanoja oli mieheni isä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Indo:
Raskaus on pehmentänyt aivoni. Kertokaas kanssasisaret. Mulla on laskettuaika 22.marraskuuta. Oman kirjanpitoni mukaan nyt on viikkoja 34+5 mut ultrakoneesta huomasin et sairaalan tiedoissa kuljen nyt viikolla 35+5! Kumpi on oikein?! Mainitsin asiasta lääkärille ja hän sanoi et jos laskettuaika on 22.11 on viikot 35+5. Onko lääkäri näppäillyt jotain väärin vai olenko mä laskenut päin metsää?! Siis täh?!
Voisko tässä olla kyse eri maiden tavasta laskea laskettu aika? Joissain maissahan laskettu aika annetaan 40 raskausviikon päähän (kuten Suomessa), ja joissain toisissa maissa 41 raskausviikon päähän. Huomasin vaan, että säkin asut ulkomailla, joten ehkä väärinkäsitys sun viikoista perustuu tähän? Tilastollisestihan raskaus kestää keskimäärin 283 päivää eli rv40+3 olisi tarkalleen laskettu päivämäärä, mutta maista riippuen käytössä on 40 tai 41-viikkoinen raskauden keston määritelmä.
 
Tervehdys pikaiseen taas.
Tänään sitten tein sen päätöksen iltapäivällä minkä synnytystavan haluan. Aamupäivällä soittelin jo sairaalaan kysymykset paperille kirjoitettuna ja puol kolme soittivat takaisin olenko päättänyt...
Koska mitään varmuutta ei ole siitä että tästä vauvasta ei tulisi yli 4kg niin päädyin vauvan turvallisuuden vuoksi sektioon. Koville ottaa tuo päätös kun niin toivoin normaalisynnytystä. Tärkeintä mulle on kuitenkin se että pienokainen voisi sitten hyvin. Kovasti vauva on tänään vääntänyt sivuille päin että ehkäpä ihan itse yrittää tuolla päästä kääntymään. pidättehän peukkuja että kääntyisi piakkoin kun vielä voi mahtua... pari kertaa tänään olen ollu peffa ylhäällä sohvaa vasten kymmenisen minuuttia kerrallaan. Toisen kerran jälkeen vaan päässä jyskäs aika inhottavasti :(

maanantaina soittavat sieltä sairaalasta sitten tulevaa aikataulua...

Mukavaa viikonloppua kaikille

Polkkajäde rv 36+5
 
Polkkajäde ; toivotaan että vauva vielä kääntyy kun onhan se vielä täysin mahollista. Mulla tuo kolmas oli PT:ssä vkolle 35+ kunnes itse tajusi kääntyä ja sen kyllä tunsi. Koko päivä oli itellä hankala olo kun vauva hitaasti kääntyi, pitkään oli poikittain mahassa.

Minä täällä keittelen tutteja jo valmiiksi :D Nyt iski se kaivattu vimma laittaa kaikki valmiiksi, jee!Sänkykin on pedattu ja kotiintulokamppeet pakattu. Nyt oikeesti sellanen olo että ihanaa meille tulee vauva :heart: Oon ollut niin huolissani kun sitä oloa ei aidosti ole ollut ja huono omatunto siitä kokoajan :ashamed: Ollaan arvuuteltu että miilon vauva tahtoo syntyä ja päädyin 1.11.09 ajankohtaan (LA 3.11) :D Kuopuksen syntymäajankohdan arvasin jo alkuraskaudessa ja oikeen meni =)

Onni ja rääpäle 37+3
 
Taaperot Jopas sulla appi-ukko! |O Ja miksi poika ei saanut mitään ja pojat sai? Jotain sortoo?? :eek:

Aivan mahtavia kuvia ja kuulumisia täällä, huono vaan olen kommentoimaan.. :ashamed:

Itellä olo edelleen ihan hyvä eikä merkkejä lähestyvästä synnytyksestä juurikaan ole, joten sinne loppu kuuhun tuntuu menevän, siis marraskuuhun... Mulla on tässä taas monen monta viikkoa väliä neuvola käyneissä, mutta liikkeet kyllä tuntuu hyvin joten ei meillä mitään hätää, joillakin vaan tuo neuvola niin kovin usein ja mulla taas super harvoin, mut kai se voi olla siitäkin ku on neljäs ja kaikki aina menny hyvin niin säästävät resursseja.. :whistle:

NN rv 35+4
 
Näkymätön ninni Jaa voipi olla jotain sortoa poikaa kohtaan kun ei hän ole sille koskaa mitään tuonu vaikka tytöille toiskin ja se on kyllä tosi ärsyttävää toista kohtaan.Poika ois kanssa niin halunnu jotain kun muutkin sai.No aattelin että käyn joku päivä kattoo pojalle sitte jotain kanssa niin ehkä se siitä mutta ärsyttää silti tosi paljon tommonen..oon tosi vihainen tommosesta käytöksestä.

Kaikille poksujille onnittelut :flower:
 
Täällä jo kovasti odotellaan milloin sitä pääsis tositoimiin. Kovasti painaa tuonne alas ja alaselkä jumissa. Tuntuuko teillä muilla se painontunne häpyluussa vai vähän taaempana? Itse olen kolmessa aikaisemmissa raskauksista kärsinyt kovin kipeästä häpyluusta kun niin kovasti ovat painaneet mut nyt se painontunne on selvästi taaempana, siellä mistä vauvat tulee :LOL: Tällä kertaa en tiedä joko vauva on kiinnittynyt (aikaisemmin ovat olleet tässä vaiheessa), mietin vain et olisko niin ettei tämä viel ole kiinnittynyt kun ei häpyluuta särje (joskus toki voi tuntua kun pitkään nukkuu samalla kyljellä), vai olisinko vain tällä kertaa säästynyt moiselta kolotukselta!?

Nyt on tullut sellainen olo et vois sen vauvan ottaa vaik heti, välillä oli sellainen tunne vauva syntyy lokakuussa mut en tiedä (LA 1.11) , ylihän se menee kuitenkin. Edelliset kun on syntyneet 41+1,39+3,40+3. No eihän tässä auta kuin odotella :LOL:

taaperotx4 Tosi ikävää tuollainen käytös!! Itsellä vähän samansuuntainen tilanne, et jotenki välillä koen et erityiseti appiukko ei täysin samalla tavalla "välitä" meidän pojasta kuin kahdesta tytöstä. En tiedä voiko johtua et kun heillä on kaksi poikaa, mut silti minusta tuntuu välillä pahalle seurata kun aikuisena jotenki vaistoaa kun sivusta seuraa miten lasten kans on. Kyllä pojalle tuodaan tuliaisia jos tytöilleki mut muuten jää jotenki vähemmälle huomiolle, ja poika (3.5v) kun niin tykkää papastaan ja kovasti yrittää olla mieliksi yms. Vaikea selittää. Mutta surettaa silti :| Onneksi mies on huomannu myös tämän ja on mun kanssa samoilla linjoilla et poikaa ei saa sorsia yhtään enempää vaikka kuinka hänen isästään on kyse. Koitetaan katsoa vanhempina et tasapuolisuus pysyy!! Suututtaa vain välillä mut pidän kyllä huolen et toinenki on otettava mukaan juttuihin.

Säde ja poitsu 37+5
 
Säde83; täällä kans painontunnetta ja varsinkin häpyluussa.

Viime päivinä kaveri on pitänyt miun mahaa jonain nyrkkeilysäkkinä, hitto ku heiluu ees sun taas ja kohoo ja laskee vähän välii ;D Tuntuuko muilla vauvan potkiessa virtsarakkoon, vihlomisia ja kipua tuolla alapäässä? Siis jotain niin tuskasta :|

Laitetaanhan tännekin kuva miun vauvamahasta, kun en sitä pahemmin oo missään netissä esitellyt ;D

Yöt kaikille! ps. huomenna alkaakin virallinen mammaloma :)

pikkuihra ja mörkö 34+6
 
:D :D :D Yksityisellä käyty! :D :D :D

Suunnilleen kaikki olikin ihan toisin kuin 4 pv sitten neuvolassa väitettiin.

Mun jättiläisvauva painaakin ultran perusteella vain 2.6-2.7 kg nyt ja siten l.a:na 3.2-3.5 kg eikä todellakaan se reilusti yli 4 kg mitä neuvolassa väitettiin.

Mun "ahtaanpuoleinen" lantio onkin kuulemma hyvinkin normaali. Yksityisgyne sanoi, että on käytännössä varma että tulen synnyttämään normaalisti.

Vielä suurempaa heittoa tuli sitten kohdunsuun tilanteesta; neuvolassa väitettiin siis pituus 1.5 cm, 1 cm auki ja pehmeä. Noh, nyt tilanne onkin täysimittainen, täysin kiinni oleva ja melko napakka kohdunkaula. Siis käsikopelolla, eli ihan samalla tutkimuksella mikä on neuvolassakin.

Tarjonta taisi olla ainoa mitä neuvolassa oli katsottu oikein, eli RT on. Vauva näytti normaalilta, lapsivettä normaalisti, virtaukset napasuonissa hyvät ja poikasen syke 136/min.

Yksityisgyne ihmetteli myös sitä miksen ollut saanut lähetettä TYKSiin, koska se on nimenomaan kuulemma ohjeistus meidän alueella jos syntyy epäily sikiö-lantioepäsuhdasta.

Kysyin vielä että miksiköhän mun SF-mitta on mennyt yläkäyrän tuntumassa; no, syyhän on selvä näin tarkemmin ajatellen tosiaan: mulla on selkä notkolla sen verran, että maha tulee ulospäin.

Aika hemmetin upea fiilis. Tän viikon painajaiset ja unettomat yöt ja itkeskelyt voi unohtaa ja saa rauhassa odottaa synnytystä. Päätin just, että jos toinen vauva vielä joskus tulee, tai jos tämän nykyisen kanssa tarvitaan jostain syystä vielä lääkäriä, niin en todellakaan mene säikyttämään itseäni kuoliaaksi sinne neuvolan arpajaisiin.

Näistä uutisista olin niin onnesta soikeana etten tajunnut pyytää edes uutta arviota sukupuolesta. En tiedä miten luotettava meidän tyttöveikkauskaan on ollut, nyt on vähän nimittäin usko kadoksissa muuhun kuin erikoislääkärin arvioihin, sattuneesta syystä.

Normaalilantioinen Lispu ja Sopusuhtainen Nti Poikanen 36+1 B)
 
mere79, mä ostin noi samat pupujussikan äitiyskoppavarusteet Baby Style -nettikaupasta, tosin pellavanvärisenä. Tuossa nettiosoite: http://verkkokauppa.babystyle.fi/vk_pages/view/88#vk_page_view/88?&p=6

säde83, mulla tuntuu sellaista äkkinäisesti kirvelevää tai vihlovaa kipua myös siellä mistä vauvat tulee :D Luulen et kohdunsuulla. Paineentunnetta on myös lantionpohjassa, välillä ihan persuksessa saakka, välillä edempänä. Poikanen ilmeisesti etsiskelee ulko-ovea. Lantioluissa ei tunnut kyllä kummempaa vaivaa, se tosin tuntuu kun poikanen nojailee ja ottaa vauhtia oikeasta lonkkaluusta, mutta ei tunnu kipeältä.

Isyyslomasta: Mun mies pitää joko heti poikasen synnyttyä, mikäli saadaan ihmeen kautta perhehuone, tai sitten heti kun päästään sairaalasta kotiin. Muuta lomaa pitelee sitten mahdollisimman paljon äitiysloman aikana ja mahdollisesti mies voisi jatkaa vielä hoitovapaalla jos itse menisin töihin 9 kk jälkeen. Mut tosta vikasta en vielä tiedä. Meillä varmaan isovanhemmat voi hoitaa vauvaa sitten kun me molemmat ollaan taas töissä. Itse en ainakaan millään halua alle 3-vuotiasta viedä päiväkotiin ja näyttää että ollaan niin onnellisessa asemassa ettei ole pakko.

Possurokotteesta: Luultavasti tulen ottamaan, koska haluan että poikanen saa vasta-aineita tautia vastaan, joko sitten kohdussa tai maidon mukana. Mahdollisesti voisin ottaa vasta synnytyksen jälkeen, olisi sitten poikaselle ainakin takuuturvallinen. Omaan kuolevaisuuteeni en oikein usko, enkä ottaisi koko rokotetta, ellen uskoisi siitä lapselle olevan hyötyä. En kyllä haittojakaan itselleni osaa pelätä.

Lispu ja Nti Poikanen 36+2
 
sikaflunssa rokotteesta:

sain alkuviikosta meidän palvelukuntayhtymän ohjeistuksen raskaana oleville, täälä rokotetaan terveydenhuoltohenkilökunnan jälkeen raskaana olevat ja alle 4 vk sitte synnyttäneet joko viikolla 45 tai 46 eli joko olen synnyttäny tais sitte en, toivottavasti oon. soittelevat sitte ja kutsuvat rokotuksiin ja aijon ottaa juurikin omien rikitekijäiden taki (raskaus, ylipaino) ja sitte että vauva saa samalla minun kautta, mies ei aijo ottaa jos tarjoavat sillä ei oo mitään ns. riskitekijöitä ja on muutenki perusterve.
 
*POKSSS* ja viikot senku lisääntyy 35+0 :heart: Vielä kun pari viikkoa viihtyis mahassa niin olis hyvä,vaikka toisaalta olo on jo välillä tosi kärsimätön :D

Mä tuun hulluks näitten mun jalkojen kanssa,terveyskeskuksessa vaan sanoi sairaanhoitaja että on atooppisesta ihottumasta johtuvaa tää kutina mutta mä haluan kyllä jotain kunnon rasvaa tai tuun hulluksi.

Mua lähinnä pelottaa mun anoppi (asutaan siis samassa talossa,ollaan asuttu jo 9v.....) kun tahtoo hössöttää niin hirveästi..Muistan kun tuotiin tyttö laitokselta kotiin niin alko ensimmäisenä määkimään kun oli niin ohut hattu päässä :headwall: Ja joka AINOA kerta kun mentiin ulos niin vakio kysymys oli "onhan sillä nyt tarpeeksi päällä?!" miehen siskot jo silloin siitä koittivat hälle sanoa mutta vieläkin välillä hössöttää pukemisesta... :kieh: Voi kun sais joskus sen oman kodin.................... :ashamed:
 
Kuiskaten: hyvä, jos helpottaa valittamalla :hug:
Onnea Thor hyvistä uutisista :flower:
Kiva kuulla Indonkin hyvistä uutisista, onko se kutina kadonnut kokonaan?
Oliskohan se Annskulla sitä limatulppaa sitten? :D
Taaperot: Ihme syrjintää :eek: Ja muutenkin...mitä se heille kuuluu, vaikka saisitte vielä 20 lasta?!
Polkkajädelle pidetään peukut pystyssä vielä :)
Onnea Lispu, varmasti helpotti tietää :hug:
Eipä käy kateeksi Hannamanna! Mä en kestäisi kokonaista vuorokautta tuollaisen ihmisen seurassa. Meilläkin on anoppi kova neuvomaan, mutta niin kauan menee hyvin, kun en kiinnitä siihen huomiota. Välillä vaan meinaa räjähtää, kun tuntuu, etten ikinä ilman niitä neuvoja pärjäisi :headwall:
Mies aloittaa kolmen viikon isyysloman kaiketi heti, kun vauva syntyy. Saapahan hoitaa esikoista mun sairaalapäivät. Esikoisen aikaan se oli vain reilu viikon kotona ja olin oikeasti pulassa, koska olin fyysisesti niin huonossa kunnossa. Nyt ollaan varauduttu lähinnä sen takia, kun tällä kertaa on kaksi pientä :)
(.) Mä kiroan nämä viikonloput! Meillä menee miehen kanssa arkisin paljon paremmin. Kai me nähdään toisiamme liikaa, kun heti aamusta alkaa riitely :headwall: Kunhan taas ollaan kunnolla hereillä, niin kai me lepytään, sitä siis odotellessa :kieh: Kaikesta huolimatta, hyvää lauantaita kaikille!
 
isyyslomasta olis kans puhetta

mies pitää isyysloman varmastikki marraskuussa tai sitte myöhemmin, sillä on vielä 18 loma päivää käyttämättä mutta se riippuu sitte siitä saako oikiaa lomittajaa millon. jos pitääki lomia tuossa marraskuussa kun ne on kuitenki pidettävä tämän vuoden puolella niin sitte isyysloma siirtyy jonnekki ens vuoden alkuun. esikoisen kohdalla mies rakensi navettaa ja piti kyllä isyysloman mutta appiukko huolehti käytännössä sen pitämisestä (oon vieläki kärmeissään appiukolle, alkoholi on niiin ihana asia) oltiin siis esikoisen kans aikalailla kaksin ensimmäinen 8kk saatoin nähä miestä varttitunnin aamulla tai pahimmillaan yöllä syötön yhteydessä näin sen nukkuvan vieressä :/ välillä oli raskasta mutta selvittiin, jotenka en oota että tämän toisen kohalla olis ainakaan hankalampaa. nyt on mies apuna ja anoppiki kun kuljetaan navetalla päivät.

mulla on aivan järkyttävästi turvousta käsissä, siksi kait se tuntuu että on paljon kun esikoisesta ei turvonnu kuin nilkat. viikon sisään on siis tullu tuo turvotus kehiin huoh ei onneksi enää paljoa

rv 37+3
 
:wave: Mukavaa viikonloppua kaikille!

Ei ihmeempiä tänne, on vaan hyvä olo kun sai huolet pois ja nyt sitten vaan odotellaan. =)

Taaperot jestas kuinka epäreilua! |O Eihän tietysti voi toista pakottaa tykkäämään kaikista lapsenlapsistaan tasan yhtä paljon, mutta kyllä tasapuolinen pitää olla! Ihan tuli paha mieli teidän pojan puolesta.

Lispu ai kun ihania uutisia olit sinäkin saanut! :heart: Mä olen ollut jo pitkään tuota mieltä, että arvauskeskuksen lääkärit ovat yhtä tyhjän kanssa. Olen kyllä käynyt surutta yksityisellä, vaikka onkin maksanut. Tämä on kuitenkin meidän viimeinen raskaus ja joka pennin arvoinen on se huojennus ja varma tieto, minkä sieltä saa.

Isoja ovat masut! :LOL:

mimona toivottavasti päivä paranee.

Isyyslomasta meillä mies pitää kaikki kesälomansa, eli 4 viikkoa tässä ennen joulua aina 2 viikkoa kerrallaan, lisäksi viikon isyyslomaa heti kun vauva syntyy. Meillä on niin hyvä asema tuossa, kun ollaan töissä kesäkausi paikassa ja ollaan vielä itse esimiehiä, joten järjestelyt sujuu haluamallamme tavalla. ;) (Samassa paikassa töissä siis :saint: )

Poksujille vielä isot onnittelut - viikon lähempänä ollaan taas!

thor ja rinsessa 38+1
 
Juu ei tietenkään voi toista pakottaa tykkäämään jos ei toinen ei ees halua sitä mutta vois silti vähän ajatella ja tuoda silti kaikille jotain jos on tuodakseen eikä jättää yhtä ilman..ei tuo poika silti vielä ite osaa vaatia vielä että mä haluisin tuon ja tuon mutta kyllä sen silti huomas että pettyny oli kun hän ei saanutkaan mittään.

Ja nyt kyllä tympäsee sekin kun oma ukko otti ja lähti eilen ryyppäämään ja nyt sitte nukutaanki koko päivä..mutta sitte ku hän herää ni ensiksi sanoo niiku aina että miksi sä et o tehny tällä yhtää mitään..no oonhan mä.Nyt on menossa jo toinen pyykkikoneellinen ja muksut on saanu aamupuuronsa ja kohta pitäs ruveta ruokaa taas tekemään.No onneksi hän ei usein tota enää harrasta että käy jossai juomassa.

Poksujille vielä onnittelut
 

Yhteistyössä