*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - LOKAKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Alkuperäinen kirjoittaja mimona:
Pakko kysyä Haikaranpesästä, että saako siellä "kunnon" lääkkeitä? Mä oon ymmärtänyt, että siellä luomuilllaan pelkästään. Vai meniköhän mulla jotkut paikat sekaisin?

Mimona & pikkuinen 35+4
Luulen että sekotat Tammisaareen ja sielläkin ymmärtääkseni on kaikki mahdolliset lääkkeet mutta niitä käytetään vähemmän =)

Haikaranpesässä siis ainakin ihan kaikki saatavilla, tosin myös amme mistä en oo ihan varma onko kättärin "normi"osastolla.

Tähän perään lisäänkin että Haikaranpesässä ainakin saa vielä ilokaasua,sitähän kun ei joka paikassa enää nykyään oo mahdollista saada. Tarkistin eilen synnytyssuunnittelussa :) tällä kertaa en ainakaan epiduraalia halua, toivon että ilokaasu riittää pelkästää. En kokenut hyötyväni epistä loppujen lopuksi kun synnytys eteni aika sukkelasti eikä se vienyt kipuja pois. Ja tunnin päästä epin laitosta poika silloin syntyikin jo että jos tämä tulee nopeammin niin luulisi ilokaasun riittävän :D

Tosin sanoin suunnittelussa myös etten mitenkään ole lääkevastainen jos kivut ovat todella kovat, joten tilanteen mukaan sitten edetään. Annan kätilön ehdottaa tarpeen ja tilanteen mukaan jotain muuta kivunlievitystä (esim se kohdunkaulan puudute) enkä itse etukäteen niitä aio sitä ilokaasua enempiä miettiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö Tenonvarrelta:
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
Ihan ensiksi tyttö Tenonvarrelta. Onko Lapissa ollut ruska millanen tänä vuonna? Tai Norjan puolella, jos teiltä sinne näkyy? ;)
aika surkee, ku toukat on syöny suurimman osan noista norjan puolen ja tän puolen puista... mut maa-ruska on ollu kaunis :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=4980490.jpg
wau!
 
ThorLisäisitkö mut tonne listaan eli La on 27.11, neljäs ja tyttölupaus. Sairaala Hys.

Neuvolassa käyty tänään ja kaikki hyvin. Sain kunnon närästyslääkettä ja neuvolantäti sanoi, että varmasti lähtee närästys. Painoa tullut vajaa 10kg koko aikana. Öisin en juurikaan saa nukuttua tai ainakaan sikeästi, kun ei meinaa löytyä sopivaa asentoa. Nyt lukemaan teidän muiden juttuja...

T: Peggy+Emmi Anniina
 
Kiitos seksiasiaan kommentoineille :) Täytyy olla iloinen siitä, että mies kuitenkin paljon hellii ja paijailee, ettei ole kokonaan vetäytynyt. Mukavaa myös kun aina silloin tällöin puristaa pepusta ja muuten kehaisee ulkonäköä ;) Joten taaskaan ei auttaisi valittaa, mutku :LOL:

Kivunlievityksestä ja synnytyksestä: Synnytys on kyllä alkanut jo mietityttää, mutta ei kuitenkaan ahdistaa. Varsin luottavaisin mielin olen asian suhteen ja luotan, että luonto hoitaa homman :) Kivunlievitystä kyllä ehdottomasti haluan ja ehkä eniten koko synnytysasiassa peloyttaa se, ettei mitään ehdi saamaan. Kyllä minä olen ajatellut epiduraalia tai spinaalia, mutta jääköön sitten kätilön tehtäväksi tarjota parasta mahdollista..

Sairaalakassi olosi tietty kyllä hyvä laitella valmiiksi hyvissä ajoin, täytyykin alkaa miettiä listalle tarvittavat tavarat...hmmm, täytyisikö ottaa omat kengät...? Millaiset vaatteet aiotte ottaa vauvalle toppavaatteiden alle?

Milliz + toukka 33+0
 
SAIRAALAKASSISTA, itse jo pikkuhiljaa alkanut pakkailemaan kun ei tosiaan ikinä voi tietää millon lähtö tulee eikä täällä toista oo auttamassa. Vauvalle pistin bodyn, puolipotkarit ja ns. hupparin, toppapuvun plus tietty pipon ja lapaset.
Toistaseks siel tosiaan nuo ja itselle housut ja liivinsuojia.

KIVUNLIEVITYSTÄ ja synnytystä jonkun verran ajatellut ja kyllähän se jo enemmän alkaa mielessä pyörimään. Olen kuitenkin ihan positiivisella mielellä enkä odota tavallaan mitään.. Luotan sielä heidän ammattitaitoon ja muutenkaan en tahdo suunnitella liikaa.. Mahdollisimman luomuna tahtoisin mennä mutta katsoo sitten tilanteen mukaan.. Veikkaan että esim. epiduraaliin kuitenkin turvaudun :D
 
kivunlievityksestä voi olla että tää menee kans ihan luomuna niinku nuo 3 edellisistäkin kun tulivat nii nopeeta ettei ehtiny ees mitää samaan.Ja toisaalta en mä mitää oikeastaa tahdokkaan jos kivut ei ihan mahottomiksi ylly.

Edelleen on semmonen tunne että tänää voi jotain jo tapahtuakkin,saa nähä pysynkö kasassa vai en.
 
thorille suuren suuri kiitos uudesta pinosta! :D

Valkolilja, tervetuloa takaisin palstailemaan! Miten pikkuiset voivat?

Hyvää äippälomaa lomansa aloittaneille!

Itseäni ei ole vielä tuleva synnytys mietityttänyt. Johtuisiko siitä, että töissä on kaamea kiire kokoajan päällä ja paljon työasioita edelleen mietittävänä. Sairaalakassikin saa odottaa sisältöä vielä tovin.

Esikko77 ja Möhköfantti 32+6
 
Miss Mindy Ihana kuulla mukavia uutisia...mikä sen mukavampaa kun saada oma kulta takaisin kainaloon! =)

Thor Kiitos kun jaksat värkkäillä näitä pinoja

Sairaalakassia en ole veilä alkanut pakkailemaan...mielessä kyllä pyörii.
Synnytystä olen kelannut. Mulla on edellisistä niin pitkä aika, eikä niistä ole jäänyt hyvä fiilis. Mulla on maanantaina pelkopoliaika, johon olen jo suunnitellut ylös kirjailtavaa. Eihän sitä ikinä tiedä, miten se loppujenlopuksi etenee, mutta kun viimisestä synnytyksestä meni luotto kätilöön, niin koen tärkeäksi sen, että sinne kirjautuu nyt etukäteen muutamat asiat ylös.
Esim. En halua mitään supistuksia lisääviä lääkkeitä, jos ei tilanne sitä vaadi (viimeeksi annettiin yliannostus oikein olan takaa) Haluasin kokeilla kohdunkaulapuudutetta...jos sitä kaulaa nyt sitten vielä on tallella...nyt on jo lyhentynyt. Ilokaasu tulee varmaan käyttöön. Yritän pysyä pystyasennossa mahd. pitkään. Akupunktio olisi ihan kokeiltava juttu, jos asiantuntija sattuu olemaan paikalla. Jonkun rentoutus-CD:n otan mukaan ja homeopaattista kipulääkettä. Jos kipu menee yli sietorajan, niin ehkä viimisenä sitten se spinaali. Ai niin ja jakkaralla haluasin ehdottomasti synnyttää...nuorimmainen syntyi siinä ja se sopi mulle hyvin.

Zera 35+4
 
Ihanaa kun te suunnittelette kivunlievityksiä täällä :D mä ilmoitin saliin mennessäni että haluan KAIKEN mutta ajattelin aloitella ilokaasulla..Lopultahan tilanne eteni niin nopeasti että sillä piti pärjätä loppuun saakka! Ikinä en olis uskonut että pärjäisin, mutta niin vaan selvittiin :p ja tietyllä tapaa mä pidin enemmän tästä synnytyksestä kuin edellisestä jossa sain ihan kaikkea alusta loppuun asti.

Meidän neiti jakselee vallan mainiosti, siirtyi tänään jatkohoitoon. Topakka tyttö on tulossa, muuten todella rauhallinen mutta osaa komentaa jos pitää :D äitiinsä on tullut :whistle:

H ja Ella 5 vrk
 
Sairaalakassista En ole vielä pakannut. Varmaan jossain vaiheessa olisi syytä :) Mahdollisimman minimivarustuksella aion olla liikkeellä kuten aiemminkin.
-hammasharja, tahna, hiusharja, deodorantti, shampoo ja hoitoaine (voi kun saisi kaivettua, jostain jotkut pienet näytepullot tms)
-imetysliivit ja muutama suojus
-kotiinlähtöhousut, -alushousut, -sukat ja -paita itselleni (vauvalle laitan kamppeet turvakaukaloon miehen tuotaviksi)
-lapsille valmiiksi vierailua varten pillimehut ja pienet herkut, joku herkku itsellenikin
-jotain luettavaa (tai sitten mies voi tuoda jonkun lehden)
-neuvolakortti, vähän rahaa, kamera, puhelin (kameran saisi kyllä mies muistaa ottaa mukaan lähtiessä)

Synnytyksestä Välillä on mielessä, mutta ei oikeastaan kovin negatiivisessa mielessä. Huomaan, että alan sitä pikku hiljaa odottaa. Siinä vaiheessa, kun synnytys alkaa kipu on ihan kiva asia, tulee sellainen "jes, jotain tapahtuu" -olo. Jossain vaiheessa se kipu sitten meneekin jo ihan yli, mutta silloin ollaankin onneksi jo pitkällä :) Ei se pelota. Valmistaudun synnyttämään luomuna, koska en kuitenkaan aio sairaalaan mennä kuin vasta viime hetkillä, vaikka synnytys vähän pidempi olisikin ja silloin ei enää mitään ehdi saamaan. Voi tietysti olla, että tulkitsen tilannetta ihan väärin ja kökitään sairaalassa kymmenen tuntia ja ehdin testaamaan kaikki mahdolliset aineet :LOL:

Tosiaan jo lokakuukin. Ja huomaan edelleen ajattelevani, että "minun kuuni", vaikka ei pitäisi ajatella näin. Mutta jostain syystä tuntemukset ei nyt kuuntele järjen ääntä :headwall: Loppujen lopuksi kiukuttelen täällä sitten vielä marraskuun puolessa välissäkin...

Emmama 35+2
 
Sairaalakassiin pakkasin vauvalle muutaman vaipan,harson,bodin,sukkahousut,fleese takki,fleese puolipotkarihousut,villahaalari,kypärämyssy,pipo,sukat,toppa tumput/jalkineet sekä toppapuvun ja sit oli varulta vielä villa tumput ja villasukat,sit otan vielä viltin tohon turvakaukalon päälle,ei pitäs paleltua ainakaan =) mut täytyy sit tarkemmin katsoa tota ilmaa kun on lähdössä kotiin sairaalasta,mut itse tykkään ottaa mukaan liikaa kuin liian vähän vaatetta.
Itselle otan varmaan noi äippäfarkut,imetysliivit,liivinsuokuksia,toppi,huppari,sukat,alkkarit,siteitä(saa sairaalastakin),hammasharja ja tahna,shamppoo/hoitoaine,(meikit)..en ota mukaan tossuja tai kylpytakkia kun ne saa sairaalastakin!
Kävin siellä kokoultrassa,oli 1920g kokoinen tällähetkellä eli ihan vastasi 32viikkoja ja edelleen tyttö on tulossa!
 
Neuvolakuulumisia:

Rv 34+0 (31+4)
Paino +400g/vk (-200g/vk)
RR 136/83 (131/77)
Hb 117 (123) eli ei onneksi tarvetta edelleenkään rautaa syödä
Pissa ok (ok)
Turvotus + (+)
SF 32.5 (30.5) eli kivasti yläkäyrällä mennään... :eek:
RT (RT)
Liikkeet ++/++
Syke 133 (136)

Synnytys alkanut vähän enemmän mietityttää. Edelleen suunnittelen tarvittaessa meneväni yksityiselle ultraan ja synnytystapa-arvioon ellei sellaista julkiselta saa. Luultavasti kuulemma ei saa, mutta asia selviää parin vk päästä lääkärineuvolassa. Haluun jonkinasteisen varmuuden että tyyppi mahtuu tulemaan. Kipua en niinkään osaa pelätä kuin vaurioita poikaselle tai itselle. Aion synnyttää niin pitkään luomuna kuin vain pystyn, ehkä nyt jotain ilokaasua voisi kokeilla, ja sitten jos kivut käy liian rankoiksi kestää niin ottaa epiduraalin. Spinaalia tuskin ensisynnyttäjälle on edes tarjolla. Liian tarkkoja suunnitelmia ei mielestäni kannata tehdä etukäteen, täytyy vaan ottaa vastaan mitä tuleman pitää. On ne muutkin synnyttäneet!

Seksijutuista, meillä ollut normia hiljaisempaa, koska mulla valaskala-möhköfanttiolo, ja on vaikeampaa päästä fiiliksiin. Oman kropan haluaisin jo pikku hiljaa takaisin tässäkin suhteessa. Mies on ihan innokas kyllä entiseen tapaan ja kiva ettei raskaus tunnu vaikuttavan omaan haluttavuuteen miehen silmissä. Tarvisi varmaan itse yrittää vähän aktivoitua tässä suhteessa, josko se synnytyskin sitten käynnistyisi ennen la:ta. Mun puolesta neiti saisi syntyä 3-4 viikon päästä, kiitos!

Niin, ja sairaalakassi on pakkaamatta varmaan vielä pitkään. Voi olla että pakkaan vasta sitten kun lähtö tosiaan tulee. Mutta voishan sitä jonkun listan laittaa itselle, jotta mitä sitten kassiin pakataan. Vinkit tännekin tervetulleita.

Lispu ja Nti Poikanen 34+0 :heart:
 
Iltaa

Oli pakko tulla kirjoittamaan kun tuossa aiemmin valittelin sitä kun on ollut niin huonot fiilikset viime aikoina vauvan tulosta. Löysin sitten tänään sattumalta dvd:n missä on kuvattu esikoista ihan ensimmäisistä päivistä alkaen, pistin sen sitten pyörimään ja tulihan se vauvakuume viimein!! :LOL: Tuli aivan ihana tunne kun tajusin että tuollaisen ihanan pienen tuhisijanhan minä kohta saan taas syliini :heart:
Olen niin onnellinen tästä olotilasta :D Tunsin itseni jo aivan huonoksi odottajaksi kun tunteet ovat niin heitelleet :D

söpis ja neiti 33+2
 
Mä siis illalla aivan naatti ja ysiltä pää tyynyyn ja samoin tein unessa. Nytkin heräsin tuossa ennen kahta ja vaan pyörin sängyssä. Pakko oli lopulta nousta ja tehdä pari leipää ja teetä (vaikkei edes oo nälkä!).

Mä oon tosiaan useana yönä heräilly siinä kolmen aikoihin ja pyöriny pitkiäkin aikoja, mut aina tullu uni lopulta.

Nyt ryytynyt olo, mut ei nukuta! Netissä sit roikutaan :attn:


Muilla öisiä valvomisia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja EDTA:

Muilla öisiä valvomisia?
:wave:

Ennen kuutta nousin (Taas) ylös kun ei vaan uni tule. Aamupalaa tein ja tulin koneelle istumaan. Sitä ennen viime yönä ainakin 4 kertaa nousin pissalle (ja aina kestää että saan taas unta sen jälkeen)joten kovin yhtenäistä unta taitaa olla enää turha odotella loppuraskauden ajaksi. Sama juttu oli esikoista odottaessa, keho valmistautuu yöheräilyihin vähän turhan aikaisin :whistle:

Eikä tosiaan väsytä sitäkään vähää jos en katsoisi kellosta että on vielä aamuyö :D
 
:attn: thor :attn: Täällä ollaan!
Netti on tökkinyt kamalasti...

Yes, nyt sitten äippäloma alkanut kuten niin monella muullakin :D Ihkua!!! Vaikka ei se meikäläisen elämää millään tavalla muuttanut kun kotona ollut muutenkin :)

Pikkuhiljaa tullut kaikenlaisia vaivoja ja toivottavasti eivät enää voimistu. Onneksi ei kuiteskaan tuota unettomuutta, vaan 8 tuntia maistuu edelleen.

Vauveli kasvanut hyvin ja oli 31+5 1900g. Ei kuiteskaan varmaan kasva isoksi. Siskonsakin olivat 2740g ja 2845g. Tuo nuorempi neiti oli ultratessa viikolla 36+jotain jo syntymäpainossaan, joten ei ne ilmeisesti mahdu kasvaan suuremmiksi. :ashamed: Pääasia kuiteskin et terveitä ovat olleet! :heart: Kyllä se kuiteskin helpottaisi eka päivien elämää jos vauva olisi tollanen 3,5kg.

taaperolle jaksamista! Täällä jännään tilannettasi :hug:

Tuntuu uskomattomalta et voi sanoa lasketunajan olevan ensi kuussa :D . Tuntuu et vasta oli tuolla vauvakuumeilijoissa!

Indo ja Ebba 32+5
 
huomenta ja lokakuuta kaikille.

sairaalakassista on ollu puhetta, en ole vielä pakannu enkä pakkaa ainakaan 13. päivän lääkärineuvolaa sitte jos se sanoo että paikat on valmiina niin sitte pakkaan mutta muuten en vielä sillonkaan.
kassiin laitan: hammasharjan, tahnan, shamppoo ja saippua. "päiväkirja"johonsaan kirjotella eka tuntemuksia, niitä on sitte myöhemmin kiva lueskella. mitään aktiviteettiä (lehtiä yms...) en ota, korvatulpat. dödö, viimeksi unohtu... se olis hyvä idea ottaa esikoiselle jotain hyvää/kivaa mitä voi antaa kun tulevat eka kertaa kahtoon. kotiin tulemista ajatelleen puhtaat alusvaatteet ja kotiin tulen samolla vaatteilla muuten kun menenki ja jos ne jostain syystä on kastunu tms. saa mies tuoda tullessaan. siteitä en roijaa koska sairaalassahan on kyllä enkä omilla aluksi mitenkään pärjäiskään. aijon myös ottaa pari sairaalasta kotiin pariksi ekayöksi. mahdollisimmaan vähän otan mukaan. takasi on sitte niin tympiä niitä roijata. kamera otetaan mukaan vasta lähtiessä kun sitä tarvii muutenki ennen sitä.

vauvan kamppeet pakkaan turvakaukaloon lämpöpussiin niin että ne tulee mukaan kun mies tulee hakeen. vain body potkuhousut vanuhaalari tumput, kaukaloon olen hommannut emman lämpöpussin että sen enempää en vauvaa pakkaa vaatteisiin, vaipan saa saa sairaalasta vauvalle.

tilasin eilen esikoisen synnytyskertomuksen kun viimein sain selville miten se tilataan, jännä lukia miten kätilö on synnytyksen kirjannu. ens maanantaina onki esikoisen 2-vuotis syntymäpäivä.

mua hirvittää että jos se tämä kakkonenki kasvaa kauan kohdussa ja kasvaa lopusta paljon, niin mielellään synnyttäsin pienemmän lapsen. nyt kyllä näyttäs hyvältä, on selvästi esikoista pienempi.

nyt pitää alkaa leikkiin pojan kans. sen mielestä vauvan pitäs tulla heti ja kun kysyn mistä minä sen tähän hätään saan niin kaupasta kuulemma... heh eikä tuo poika vielä ees puhu kuin kahta sanaa, ja silti se kyllä varmasti saa asiansa sanottua

Etna rv 35+2
 
Harhis, onnea jatkohoitoon siirtymisestä. :heart:

Esikko, kiitos! :hug: Ja kiitos kysymästä, meidän pojat voi oikein mainiosti. Pikkuveli porskuttaa isompana kaikessa vähän edellä. Eilen sain ensimmäistä kertaa syöttää omaa pikku poikaani pullosta. :heart: B on näet päättänyt, että hän on iso poika ja syö kuten isot pojat, vaikkei aina ihan vielä jaksaisikaan. Niinpä aina ennen ruoka-aikaa alkaa B:n pedistä kuulua melkoista suun napsuntaa. Äitiinsä tullut... :D

Tsemppiä taas kaikille mammoille tasapuolisesti! :hug:


Valkolilja ja jätkänpätkät 5 viikkoa ja 1 päivä (rv 33+1)
 
Mamacita: En tiedä mihin oon sekoittanut, mutta en ainakaan Tammisaareen, koska sen paikan sivuja on tullut lueskeltua. Ja siellähän saa kaikkea mitä muissakin, mutta lisäksi löytyy myös vahtoehtoisia kivunlievityksiä. Joku väärinkäsitys vissiin käynyt mulla :ashamed:

Söpöjooseppi: :heart: Taitaa olla normaaleja ajatuksia, itselläni oli varsinkin alussa tosi ristiriitainen olo. Koko aika pelkäsin, että jotain menee vikaan ja sitten toisaalta pelkäsin jo valmiiksi, että kaikki meneekin hyvin :ashamed: Ainakin vanhemmat äidit ovat tuttavapiirissäni lohdutelleet, että kuuluu asiaan...

Taaperot taitaa olla tositoimissa...jännää aikaa!

Täälläkin valvotaan välillä vessareissujen jälkeen. Viime yö oli jo muutenkin hankala, kun illalla tuntui semmosta menkkamaista selkäkipua, ihan samallalailla alkoi esikoisen synnytyssupistukset eli vähän jännittää nyt :/ Yöllä se voimistui vähän ja vaihtui tuohon vatsan puolelle eli sen takia oli vähän vaikea nukkua...no toivon, että ei oikeesti vielä lähtisi käyntiin, kai oireilu vaan alkaa aiemmin tällä kertaa.

Vauvalle otetaan varmaan toppapuku/vanupuku (myssyt ja tumput) ja sitten potkupuku tms. tai body+puolipotkarit. Esikoinen runtattiin turhaan näiden lisäksi myös villapukuun, hyvin olisi pärjännyt vähemmälläkin, vaikka kylmä olikin :D Mä haluaisin hankkia kaukaloon sen lämpöpussin eli riippuu sitten siitäkin, että mitä puetaan. Etna: Tiedätkö käykö Emman pussi kaikkiin kaukaloihin ja paljon se maksaa? Voisin kuvitella, että olisi halvempi kuin nuo "merkkiset"...

Perhehuoneesta piti vielä kysellä, jos joku osaisi vastata.. =) Eli saako sinne tulla myös vanhempi/vanhemmat lapset? Itseäni on alkanut se kiehtomaan, mutta eihän meidän esikoinen voi hoidossa montaa vuorokautta olla...

35+5 :eek:
 
kiitos thor lokakuunkin pinosta :hug:
söpöjooseppi minulla vähän samanlaisia ajatuksia kuin sinulla,tai vaihtelee mielialan mukaan,välillä tuntuu esikoisen takia pahalta että nyt jo pienestä tulossa isosisko mutta taas välillä ajattelen että kaverihan me tuolle tehdään,eikä missään nimessä esikoista unohdeta,tällä hetkellä sairaalassa olo aika pelottaa/jännittää.kun esikoisesta olin viikon yhteensä sairaalassa ja sinä aikana oli jo niin hirmu ikävä miehen kanssa kotiin että itku tuli matkalla kotiin onnesta,saatikka nyt kun täälä odottaa pieni rakas 1v 10kk
:heart:

harhaanjohtaja ihana kuulla että pieni tyttö voi hyvin ja on päässyt jatkohoitoon!!

minulla kanssa nukkumisen kanssa vaikeuksia,ollut jo kauan,mutta samoin oli esikoisesta,luoja taitaa valmistella vauva-arkeen..! =) viime yönä tuli uusi,inhottava vaiva,seljällään kun ei pysty nukkumaan niin aina sen puolen jalka millä kyljellä nukuin särki ja puutui,niin että heräsin siihen ja pakko vaihtaa kylkeä ja taas meni aiiiikkaaa ennen kun sain unenpäästä kiinni,mitähän lie?? ennemmin ei oo tollastakaa ollu ja nyt aamulla jalat ihan kunnossa.kohta pian se 34 vkoo täynnä,johon asti neukkalääkäri käski olla rauhassa että sen jälkeen ei enää estellä jos pieni päättää syntyä!!
rv 33+5
 
valkolilja on niin tosi ihanaa kun viitsit meille kuulumisianne kertoa :hug: mahtavaa kun kaikki kuulostaa olevan hyvin,syömisiä myöten,on se varmaan raskasta aikaa,ei osaa edes kuvitella!!kovasti jaksamista teidän koko perheelle :hug:
 

Yhteistyössä