*** MARRASKUISET KARHUNPENNUT 2009 - ELOKUUSSA *** Ensimmäiset pennut syntyneet! ***

Alkuperäinen kirjoittaja Valkolilja:
Ludde, allaolevan linkin alta löydät kasvukäyrän. Valitse oikealta Sikiön kehitys -kohdasta Painon kehitys. Valitse avautuvasta ikkunasta ensimmäiselle riville rv ja syötä paino niin ohjelma avaa käyrän. Eipä tuo minusta niin alakanttiin ole, muistaakseni keskiarvo noille viikoille on kuitenkin jotain kilon luokkaa. :hug:

http://www.tekay.fi/

Meilläkin mennään tuon mukaan vielä nippanappa käyrillä, vaikka rv 26+6 pienemmän painoarvio oli 750. :)
Kiitos Valkoilija Kävin katsoon tuon käyrän ja sen mukaan ihan ollaan vielä hyvissä lukemissa, mutta eniten huolettaa lääkärin kommentti "No onhan se vähän kuitenkin kasvanut". Eli edellinen ultran painoarvio oli 750gr, ts. kolmessa viikossa olisi tullut vain tuo 150gr painoa lisää :eek: :/
 
Ludde, mulla oli viidettä odottaessa rv 23+6 painoarvio tuon 900g. Muuta en osaa sanoa, mutta muistaakseni lääkäri sanoi, että tuo oli aika iso noille viikoille eli en usko, että sulla kovin paljon keskiarvosta kuitenkaan heittää tuo vauvan paino.
Ja kuitenkin kannattaa muistaa, ettei ultra ole erehtymätön. Tietty pienemmillä viikoilla arvio on lähempänä oikeaa kuin loppuraskaudessa, jolloin saattaa olla kilonkin heittoja suuntaan jos toiseen.

Huomenna on lääkärineuvola. Tänään piti olla kuopuksen 3v neuvola, mutta piti viime hetkellä perua, kun ei ehditty autokorjaamolta sinne ajoissa.
Taas saadaan varmaan aloittaa sota tuossakin asiassa, kun heti yrittivät luistaa vastuusta, vaikka kesäkuulla tehtiin vaihderemppa eikä autolla ole ajettu sen jälkeen kuin 300km, kun levisi uudestaan :/

Ois se kiva, jos edes joskus näkisi yrittäjän, joka kantaisi vastuunsa mukisematta...

-Fiona ja masu 26+3-
 
Kaikkien kuulumiset luettu.. :)
Tervetulotoivotukset uusille.. :) :flower:

ON: To lääkärinvla..saas nähä mitä sanovat sokeriarvoista.. :/ muuten oma olo hyvä, harjoitussuppareita tulee aina välillä, ei kuitenkaa kipeitä sellaisia.. töissä ei kyllä yhtään jaksais enää olla.. huoh..

TB 29+0 *POKSPOKS*
 
Ludde mä olin polilla viimeviikolla ja painoarvio oli n.kilon verran. Lääkäri näytti vielä käyrältä ja painoarvio meni ihan keskikäyrälle joten mun mielestä tuo painoarvio kuulostaa aivan normaalilta :hug: Viikkoja mulla oli kun kävin ultrassa 27+5 ja mun edelliset muksut on olleet syntyessään 3350g ja 3600g.

Voi pakko munkin on hehkuttaa taas kirpparilöytöjä :D oli -50% kojuissa ja mukaan lähti 2 imetyspaitaa 1e:lla, musta ja tummanruskea. Äitiyshousut ja musta äitiyshuppari, sellanen ihana jonka saa kiristää narulla rintojen alta. Housut ja huppari maksoi 2e!!!! :eek: =) Kaikki vaatteet toooodella hyväkuntoisia, ei edes pesunukkaa. Aivan kuin ei olisi pidetty ollenkaan. Myös noille vanhemmille lapsille löysin ihania hello kitty yms. vaatteita vaikka kuinka paljon. Vauvalle jäi myös mukaan superhalpoja bodeja ja sukkia. Vielä löysin anitan tukivyön josta maksoin vain 0,50e:D Oli pikkasen alihinnoiteltu tuokin kun oli todella hyväkuntoinen. Siis todellisia löytöjä. Kivaa!

Nyt galluppia Mikä on vyötärön ympärys tällä hetkellä? Mulla on 106,5cm :eek: (rv. 28+4 ) ja siis painoindeksi ennen raskautta n.22 että hoikka olen. Pitkä olen n. 172 niin tuo vyötärynympärys kyllä järkytti ja vielä n.11 vkoa vielä jäljellä!!!! Vatsa kyllä tuntuukin kyllä melkoiselta.
 
Vyötärön ympärys tällä hetkellä 113cm :eek: Pituutta mulla on 164cm, että näytän taas ihan pallokalalta (rv 26+3)
Mutta joku mulle tässä jo sanoikin, että monella ei edes viimeisillään ole näin isoa mahaa. Kyllähän tuo sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella, mutta niin se on mennyt ennenkin.
 
kuulemiset luettu :)

meillä oli perjantaina se sokerirasitus ja tänään neuvolalääkäri. tulokset oli ihan ok, vaikka ehdin jo muuta pelätä. muutoinkin kaikki ihan ok. painokin on lähtenyt "mukavasti" nousuun. huomasivat heti, että pahoinvointi on helpottanut ;)

oletteko jo miettineet nimiä?? meillä ainakin tuottaa hieman vaikeuksia.
 
tuttipulloista..

Mun huomio kiinnittyi siinä linkissä erityisesti seuraavaan lauseeseen:

Tuttipullot, tutit, rintakumit, rintapumpun osat ja säilytysastiat tulisi steriloida keittämällä ennen ensimmäistä käyttöä. Tämän jälkeen puhdistukseksi riittää pesu lämpimällä vedellä tai astianpesukoneen yläosassa. Vältä steriloimista mikroaaltouunissa tai liiallista keittämistä, sillä ne edistävät muovin haurastumista.

Aina joka paikassa paasataan siitä, että pitää keittää ne tuttipullot joka kerta, mutta mua ainakin helpotti tuo lause. Taidanpa jättää suosiolla ne keittopuuhat.

Nimistä:

Täällä on nimi jo päätetty ja joillekin läheisille se myös kerrottu.

Vyötärönympärys on nyt noin 101 cm. En tiedä, mitä oli ennen raskautta, mutta litteävatsainen olin. Nyt on siis rv 29+4.

 
Terveisiä neuvolasta:

nyt 30+2 (suluissa edelliset arvot rv 26+5)

*paino taas -2kg viime kerrasta (alusta -15kg) tosin tota painoo ennestään ihan riittämiin joten ei ole aiheuttanut suurta huolta
*Hb 118 (116)
*RR 130/66 (128/86)
*liikkeet ++
*syke 145-150
*tarjonta rt
*sf 29 (27)

Mies ja nla:n täti "hyökkäs" :kieh: mua vastaan ja yksissä tuumin päättivät että mun työt on nyt hetkeksi tehty :whistle: Olisin itse siis vielä menny ja ja sinnitelly töissä, mut he olivat sitä mieltä että nyt otetaan loppuaika levon kannalta.. ehtii niitä töitä tehdä sit myöhemminki. Tai siis ei mitään pakko lepoo, mut kun toi syöminen on mitä on niin kai se parempi on olla rehkimättä liikoja ettei satu mitään. Torstaina meen lääkärin pakeille ja kätilö sanoi, että kertoo sille terveisiä että kirjoittaa lomaa kunnes äitiysloma alkaa. No katotaan ny viä mitä tohtori torstaina tuumaa, mut vahvasti näyttäis siltä, että ainakin tän vuoden osalta työt on tehtynä.

Tuttipulloista oon lukenu noita juttuja tosta "myrkkyjen" liukenemisesta ja jotenki vaan pelko hiipi persauksiin :eek: Olin niin ihastunu noihin NUK:in pulloihin ja harmittelin kun nekin kiellettyjen listalla, mut sit koin ilon hetken kun poikkesin Stokkalla ja siellä oli BPA vapaita Nuk pulloja joten sellainenhan sieltä tietenki mukaan tarttui :) ja saatanpa hakea jossain vaiheessa vielä toisenkin :D Myös noita Mamacitan mainitsemia MaM pulloja oon katsellu ja kuullu muutenkin kehuttavan. Mutta nekun tuppaa oleen joko vaaleenpunasia tai vaal.sinisiä joten sellaista en oo uskaltanu ostaa.

Ipanaralla :wave: tervetuloa joukkoon mukaan!

Jennylille oikein mukavaa matkaa ja nauttikaahan miehen kans kun saatte olla ihan kahdestaan :heart:



 
heippa kaikille pitkästä aikaa :wave:

anteeksi, olen ollut tosi laiska kirjottelemaan :ashamed: Kuulumisia kyllä käyn aina välillä lueskelemassa, mut jotenkin vaan ei saa aikaseks ite kirjotettua mitään..Jotenkin on niin ulkopuolinen olokin. Mutta jospa sitä sais vähän aktiivisemmin rustailtua :D

Vyötärön ympärys on mulla ny 98 cm. Mä olen aika pitkä 175 cm, niin mahtuu hyvin masussa kasvaan =) Aijemmissakin raskauksissa ollu samaa luokkaa. nyt siis rv 29+5.


Muuten odotus sujuu ihan hyvin. ei oo mitään ihmeempiä vaivoja ollu. Mitä nyt välillä vähän selkä kipee. Syyskuun 10 päivä olen menossa istukkakontrolli ultraan. Rakenneultras oli istukka aika lähellä kohdunsuuta, niin haluavat tarkistaa tilanteen. Ja onhan se muutenkin kiva päästä katsomaan miten siellä on kasvettu. Keskiviikkona on seuraava neuvola, nyt sitä odotellessa..Sit täytyykin alkaa jo 2 viikon välein käymään :whistle:

Niin ja mulle saa merkata, et poika olis tulossa :heart:

Sonja ja poju 29+5
 
Kuulumiset luettu :)

Mukava lukea, että muillakin suuria nuo vyötärönympäryslukemat, olen itse kauhistellut omaa keskivartaloani :whistle: Mulla tällä hetkellä 108 cm ja pituutta itsellä 163cm. Aika pömppö on ja mietityttää kuinka suureksi mahtaa vielä kasvaa kun viikkojakin edessä olisi vielä reilusti :p Raskausarpia ei ole ilmaantunut onneksi vielä yhtään ja toivotaan, että jättävät meikäläisen mahan merkkaamattakin :)

Milliz + toukka 27+4
 
Kiitos Valkoilija, Fiona ja aamukastetta! Teidän kommentit helpotti vähän tätä huolta vauvan hidastuneesta painonnoususta... Täytyy syödä itekin hyvin ja säännöllisesti, jotta tämä vyötärönympärys 104cm jatkaa hyvin kasvuaan.

Nimi on meillä miehen kanssa kädenväännön aiheena. Hänellä on yksi ehdoton suosikki, samoin kuin minulla vaikkakin muutamana eri versiona. Tytölle meillä olisikin ollut heti alusta nimi, josta molemmat tykätään todella paljon. Jospa tämän asian saa päätettyä sitten kun näkee vaavin irl. :)
 
:wave:

muakin kiinnostais tuo että mistä kohtaa te mittailette :D

Nimi on valmiina molemmille,mullahan sanottiin rakenneultrassa että tyttö tulee ja itselläkin ois tyttöolo mut nyt se alkanut vaihtumaan poikaoloon :eek: :D Saas nähdä sit kumpi tulee!

Täällä töihin palattu ja illalla en pystynyt enään kunnolla kävelemään :eek: :/ mut kai mä yritän jaksaa vielä,äitiyslomaan ei kuitenkaan ole enään kauan aikaa

nyt aamupalan kimppuun :LOL:

Niina ja 29+5 :heart:
 
huomenta

neuvolalääkärissä käyty, kaikki ok kohdunkaula enemmän ko hyvä kuulemma
kiinteä ja yli 3 pitkä joten eipä nuo harjotussuppari oo onneksi mitään saanu aikaan.

hb 123 oli mahtavasti noussu kun sehän kävi 98:ssa en ees joka päivä muista rautaa syödä.
saa kyllä ollakki hyvät varastot ko esikoiselta se tippu jonnekki seittemänkymmenen alapuollelle synnytyksen jälkeen.

pissa, verenpaine ja kaikki ok painoa oli tullu 485g viikossa mikä on vähä liikaa mutta kerranki lääkäri tai neuvolatäti ei siitä mitään sanonu yhteensä tullu 6.1 kg mikä on minusta huippu hyvin (1. raskaus näillä viikoilla 12-13 kg...)

vyötärönympärystä en tiijä uskaltaako ees mitata, no 120 tuli mittariin, mutta ite asiassa ihmeen vähä, mullahan on tuota vararavintoa jo entuudestaan joten tottahan se näkyy senteissäkin, pituutta on 180 niin välillä vieläki tuntuu että niinku olisin vaan lihonu, maha ei siis juurikaan haittaa vielä.

niin painoarvio pikkumuksullle oli eilen rv 29+5 1500 (korttiin oliki kirjottanu 1400 että tiijä sitte) mulle sano tuon 1500g vähä pienenlainen mutta ei haittaa mua kuhan kasvaa, tuleepa vähä helpommin ehkä ulos mitä esikoinen.

perätilassa vielä köllötteli, se onki hassua kun esikoinen ei ollu millonkaan tarjontaa kahtottaessa pylly alaspäin. siksi kait nuo potkutki tuntii niin erillaiselta nyt. vähä vaisumpaa.

enään viikko töitä, sitte loppuu sopimus ja 5.9 alkas äippäloma

nyt aamukaffelle
 
Huomenta :flower:

Mä olen mitannut siitä "paksuimmasta" kohtaa. Siitä navan seutuvilta tai pikkasen yläpuolelta.

Apua :eek: Mulla on paino noussut viime kuukaudet tosi maltillisesti mutta nyt käytyäni puntarilla aamupaino on noussut +700g verrattuna muutama viikko sitten tehtyyn aamupainoon :eek: Itsetehty mustikkapiirakka ja melkein itse syötykkin :ashamed: + itsetedyt korvapuustit on tainneet tehdä tehtävänsä. Nyt en syö enään yhtään nisua ja pian keitän puuroa!!!! :snotty: En halua että paino nousee liikaa!!700g parissa viikossa on paljon, mutta kyllähän se vaavikin kasvaa näillä viikoilla aika reippaasti.

Tuota nuorimmaista vaivaa joku...herännyt jo monena aamuna 6.50, kun normisti nukkuu puol 8...kauheeseen huutoon herää :| ? Ei kyllä pitäis olla hampaitakaan kun ne on jo kaikki suussa paitsi ne taaimmaiset poskarit, ei kait se niitä vielä voi tehä? :whistle: :/

Mutta turvakaukaloon on pesty päällinen ja ihana kirahvi-helistin odottaa siinä kahvassa vauvaansa. :heart: Vaunujen kankaat pitäisi vielä pestä ja hakea monenlaista kaupasta mm. rinnansuojuksia, siteitä, vauvalle vaippoja, rasvoja, yms....kaikkea pientä vielä. Myös tutit ja tuttiplot pitää keittää...ainiin joo ja kasata ja pestä sitterinkin päällinen :whistle:

:wave: :wave: Te joilla on jo useampi lapsi ( mulla ei ainakaan oo tätä vaivaa ollut 2 ekan kanssa kun aivan viime metreillä ) onko teillä alapäästä noi luut kipeät? Aivan kuin olisi pyörän tangon päälle tippunut " auts"!!!! Varsinkin kun sängyssä kääntää kylkeä ottaa jalkoväliin niin kipeää. En tarkoita nyt häpyluuta vaan vielä alempaa niitä luita. Ymmärrättekö yhtää mitä tarkoitan :ashamed: Jos ne on nyt jo niiin kipeät mitenkähän kipeäksi ne mahtaa vielä mennä? :/ Muuten olo on hyvä =)

Isommalle ( 3v4kk ) pitäis hakea muovitettua froteeta, jos kokeilis nyt ottaa vaipan pois kun ollut nyt monena aamuna kuiva =) Pienemmältä ( 1v4kk ) on otettu tutti pois ja kyllä meni helposti:) Nyt raukka imeskelee aivan unitunkulle haisevaa nyysyänsä aina nukkumaan mennessä ( on siis vauvasta asti mukanaan rehattu uniharso )

Kuka haluais tulla meille pesemään ikkunat? B) No, jos pesis ne vknloppuna vielä kun uskaltaa vähän tuolien päällä kiiparoida.

Nyt puuroa ja lisää kahvia kiitos =)
 
aamukastetta: mulla on ihan järkyt kivut, tosiaan vesi valuu silmistä ku yöllä kääntää kylkeä ja rutina vaan käy.. ne on niitä surullisen kuuluisia liitoskipuja :/ mulla ollu jokaselta niitä, esikoisen kohalla lopuksi niin pahat etten voinu kävellä pitkiä matkoja enää (ja pitkällä meinaan yli 0,5km)

tänään olis neuvola :) tuun sit kertoon kuulumiset ja vyötärönympäryksen :D

tt ja pömppis rv 29+1(2)
 
Mullakin ois tänään neuvola edessä, lääkäri semmoinen =). Vähän jännittää toi kohdunsuun/-kaulan tilanne. Niin paljon ollut suppaluja viime aikoina. Paljon suppailee ihan kivuttomasti siten, että samalla kamala paineen tunne tuolla alakerrassa. Sitten suppailee myös useasti niin, että sattuu mahaan, selkään, reisiin :/ . Toivotaan kuitenkin, että kaikki ok. Mä EN ole valmis jäämään lepoon tai pois töistä!!! Aikakin kuluu paljon nopeammin töissä. Sitä paitsi rakastan työtäni ja työpaikkaani! Harmi vaan, että en ole vakkarina eli myöhemmin työt ihan auki.

Mulla tosiaan yöt myös suppareiden ja minkä lie muiden mahakipujen takia ihan sekasin. Ja sen mitä nukun, nään tosi vilkkaita unia! Näkeekö muut? Usein olen jo ollut synnyttämässä, jonottamassa sinne pääsyä, sikainfluenssan kourissa, lentämässä ja muuta :LOL:

Raskausdiabetes pysyy kurissa insuliinien avulla. Tosin olen joutunut annosta nostamaan aika useasti ja nyt alkaa olla lääkekynät lopussa. Ei kun uutta reseptiä hakemaan. Vaikkakin aluksi olivat laskeneet, että tämä yksi resepti (5 kynää ) riittäisi koko raskauden ajaksi! No onneksi vaiva poistunee (insuliinit myös) synnytyksen jälkeen!

Mä oon intoutunut kovasti osteskelemaan vaaville kaikea pientä ja söpöä vaatetta. Nyt kun pengoin edellisten mukeloiden vaatteet ja viikkailin pesun kautta kaappiin niin... vaatetta on ja paljoooon! Jotenkin kertynyt 50-56 cm yökkärihaalareitakin 13 kpl!!!!! :p HUHHUH :). Elikkä tervetuloa vaan rakas sinappikone!

Ihana lukea teidän muiden kirjoituksia vaikka itse aika laiskasti palstailenkin. Monet vaivat ja muut tuntuvat edes hieman pienemmiltä, kun tietää myös muilla olevan vastaavia tuntemuksia. Vertaistuki = paras tuki :heart:

EDTA 29+0 POKS
 
POKSUMISkuulumiset täältä , se olis nyt sitten rv29 :heart: :eek:

Kaikkien jutut luettu, omaan napaan ei mitään uutta, tämä viikko vielä sairaslomaa, perjantaina uusi lääkäriaika. Ei näillä jaloilla kyllä enää töitä tehdä, kun ei kotonakaan meinaa pärjätä :/ harmittaa, mutta ei voi mitään, mielelläni olisin vielä ollut töissä, kun tosiaan vasta tammikussa hoitovapaalta sinne palasin.

Jennula ja poju rv29

Ps. Jennylille oikein mukavaa matkaa!!
 
Huh :D 113 cm oli navan kohdolta ympärysmittaa. Ennen raskautta ollut 97cm, eli 16 senttiä tullut muhkeutta keskikroppaan :heart: Silti ihmiset sanoo et on pieni maha. Tuntuu hassulta kun vaavi viihtyy tosi paljon poikittain ja silti mun maha on sellainen eteenpäin, eikä sivuille, työntynyt.

Vatsalihakset on siirtyneet aika reippaasti sivulle. Jos makaa selällään ja jännittää vatsaa, niin sivuilta jännittyy, mutta keskelle jää sellanen iso "löllö" kaistale :$

EDTA Minä myös nään villejä unia, oon nähnyt itseasiassa koko raskauden ajan. Myös edellisillä lapsilla. Unet on ihan uskomattomia ja useimmiten _hyvin_ väkivaltaisia :snotty: :ashamed:

aamukastetta kyseli niistä luista. Mulla kyllä vihloo välillä muutkin lantionluut kuin häpyliitos. Se ei kuitenkaan oo jatkuvaa vaan ajoittaista vihlontaa. Tuntuu väliin niinkuin ois kiinni jossain höyläpenkissä, jossa luita levitetään jollakin laitteella :LOL:

anilja 29+1
 
anilja, mä oon navan kohdalta mitannu tuon ympäryksen :)

aamukastetta, täällä kans on noi luut ihan älyttömän kipeet, nukkuminen ollu tuskaa jo monta viikkoa kun luut vaan rutisee ja paukkuu. kävellessä sattuu myös välillä mut ei onneks niin paljon ettei pystyis liikkumaan.
 
aamukastetta Mun piti kysellä ihan samaa asiaa noista alapän luusäryistä. Aiemmin ei sellasia oo ollut, mutta nyt vihloo ihan älyttömästi etenkin liikkuessa ja samalla tuntuu kuin pikkukaveri yrittäs tulla pihalle :( Onkohan tuo painontunnekin normaalia??

Vyötärönympärys
navan kohdalta mitattuna on 100 cm. Pituutta mulla on 160 cm. Ärsyttää kun koko ajan saa kuulla kuinka valtava masu mulla on. Eikä sen, mitä teijän muitten masumittoihin oon verrannut, niin jättikokonen pitäs olla.

Joko teille muille, jotka ootte menossa synnytystapa-arvioon on varattu aikaa siihen. Jotkut on ainakin maininnut jotain sen suuntasta. Pitää ens kerralla neuvolassa kysellä josko ittekin sais jo aikaa sinne.

Liina ja ötö 29+0
 

Yhteistyössä