Marraskuiset 2018

Moikka

Meidät voi laittaa listaan myös!

17.11/Kallio89/28/1./TAYS

Meillä oli eka ultra viime perjantaina. Kaikki oli hyvin, vaikka olin varma että jotain on vialla kun olo tuntuu niin huonolta! Tai kun aina sanotaan, ettei raskaus ole sairaus, mutta kyllä siltä on tuntunut

Ei ole ihan mennyt kuin ajattelin... Kauhea pahoinvointi ja etova olo, oksentanut onneksi en ole. Väsymystä ja jatkuvaa huimausta ja pyörrytystä, onnistuin jo satuttamaan itseni mustelmille ja tikkaus kuntoon kun lähti taju yllättäen mutta nyt kun jo 12+1 niin ollaan tulevasta vauvasta kerrottu jo muutamille!
 
Mulla nyt 12+5 ja kyllä maha vaihtelevasti pullottaa jo. Työkaveriki eilen sano että nyt rupee kyllä näkymään vaikka itellä kans esikoinen tämä. Osa on turvotusta kyllä. Työhousuissa ei mee ees vetskari enää kii:D

Tänään meen hm:lle ostelee vähän lisää äippävaatteita. Mul on jotenki nii herkkä toi mahan alue että yhtään en siedä mitää puristusta siinä.

Täälläpäin mitään varsinaista lääkärikäyntiä ei ultrien lisäks ees oo ku vasta joskus loppupuolella raskautta. Eri käytäntöjä eri paikoissa siis.
 
  • Tykkää
Reactions: Ronjam ja noommi
Minäkin mietin, että mikä lääkäri aika osalla on nyt ollut? Mutta taitaa olla paikkakunta kohtaisia. Meillä taidetaan käydä neuvolalääkärillä ehkä vk 18 ja 30 jos oikein muistan..

Ihania ultra kuulumisia teille! Itselläni on vielä viikko odotettavana ultraa, ensi viikon keskiviikkona vasta aika. Mä taidankin olla meistä aktiivisimmista (jos itseäni siksi voi laskea :D ) olla tämä viimeinen joka aina odottelee jonon hännillä, että tapahtuis jotain mielenkiintoista :)
No otan teidät sitten kiinni siellä loppusuoralla, ainakin tähän mennessä kaikki on syntynyt 1-3 vk etuajassa..
Ja mähän aikaisemmin jo puhuin, ettei niitä veriseulan tuloksia kannata yksinään alkaa analysoimaan. Niin taashan minä niitä monta päivää itsekseni pohdin ja tutkin netin syövereitä, kun itselläni se b-hcg vai mikä lie olikaan oli "vain" 37. No sitten, kun olin kaksi päivää kiukutellut kaikille kotona, päätin että asialle en mitään mahda, ennekuin ultrassa näen mikä tilanne on, joten mitäpä sitä sen enempää harmittelemaan.. Aina vaan täytyy näistä päivistä ennen ultraa tehdä itselleen yhtä piinaa :ROFLMAO::barefoot:

Olot on edelleen sen mukaiset, että voisi ainakin olettaa tyypillä olevan kaikki kunnossa, en ehkä oksenna enää ihan kaikkea syömääni, mutta 2-4 krt päivässä kuitenkin. Mutta pääasia on, että jotain pysyy sisälläkin jo ja uudestaan en ole joutunut tiputukseen.
Olo on edelleen välillä todella väsynyt ja nuupahtanut. Mutta tää lämpö ja aurinko pistää itsenikin vähän iloisemmalle tuulelle.
Ja noiden kahden pienen kanssa on vaan pakko raahautua ulos, pääsee kuitenkin helpommalla, kun lähtee sinne. Kun sisällä ne hyppis pitkin seiniä iltaa kohden, jos ei kävisi ulkona :ROFLMAO:

Mun vatsa on ainakin jo iso pallo :D Ei enää kauheesti oo mitään millä sitä peittelis, pari sellaista yli yli suurta paitaa löytyy vielä, missä näytän kyllä sit ihan siltä, kun olisin lihonu 15kg ainakin :ROFLMAO:
Oon siirtynyt jo äitiyshousuihin, vaikka se maha osa onkin vielä iso, mutta en myöskään kestä yhtään jos housut puristaa.
Täytyy kans käydä samalla, kun menee tonne ultraan niin ostamassa yhdet uudet äitiysfarkut h&m:ltä.

Kosmo ja mini 11+5
 
Haluatko kertoa mikä sairaus kyseessä? Minullakin on yks perussairaus, minkä vuoksi joudun äpolilla käymään melko tiheään loppua kohti. Eka ultra oli neuvolassa mut jo rakenne on sairaalassa. Itse en tohdi sitä täällä julkisesti kertoa (sen voin sanoa ettei kuiteskaa diabetes, mikä putkahti nyt rasituksessa) :oops:

Mun lääkärinlassa ei puhuttu sairaudesta mitään, koska on erikoissairaanhoitoa vaativa. Peruslääkäri ei niin tietoinen siitä jne. Muuten vain mietin samaa et mikä on sen käynnin merkitys, sisätutkimus ainoa miten eros hoitaja käynnistä.


@voittamaton , minä kans siirtyny legginseihin. Farkut jo kirraa sen verran et joutusin litsit auki oleen. Ihanaa et tulee kesä ja semmoiset ilmat et voi rennompia vaatteita käyttää. Jotain positiivista kesäajan raskauden kannalta (y) tilasin erikseen äitiyslegginsit, niissä vain etumus turhan iso/väljä vielä, menis rinnatkin sen kauluksen alle :ROFLMAO: mut eiköhän ne jonku viikon kuluttua voi ottaa.
Mulla on autoimmuunihepatiitti - käytännössä niin kuin 1. tyypin diabetes, mutta maksassa. Elimistöni hylkii maksaani ja käyttäytyy niin kuin se olisi siirtoelin. Kiitettävästi oli kyllä neuvolan lääkäri tutustunut hyljinnänestolääkkeen vaikutuksiin ja siihen, miten sairaus yleensä reagoi raskauteen, vaikka harvinainen sairaus onkin kyseessä.

Sisätutkimus mullekin tehtiin, mutta sitä ei kuulemma tehdä läheskään aina. Niissä tapauksissa lääkäristä taitaa päästä alle viiden minuutin :D
 
Täällä käyntejä ensisynnyttäjillä 9 ja muilla 8. Mutta minä tosiaan nyt siirryn lääkärien ja ultrien osalta sairaalan seurantaan. En tiiä miten menis, jos ois ns.normi seurannassa.

@kosmo minulla tuo hcg oli ekassa 22 ja nyt 20. Katoin jotain nettitaulukkoa, missä ei ollut edes näkyvillä noin matalaa, tais alkaa arvosta 30. Silti suhdeluvut oli loppujen lopuks 10-tuhansissa. Turhaa siis yhtä lukua pähkäillä ku kokonaisuus ratkaisee :)

Nyt on se vaihe etten tunne olevani raskaana, muutenkin vähäistä oiretta ollut pahoinvoinnin lisäks. Ja nyt ei enää iskias oo vaivannut ja rinnat normaalit. Onneks on doppler, näissä tilanteissa se pelastaa mielenrauhan :D
 
@kosmo joo, ei niitä lukuja liikaa kannata pähkäillä mutta minkäs sitä itselleen voi. Mulla oli päin vastoin ja molemmat (hcg ja S-pappa vai-mikä-se-nyt-on) ihan yli suuret - taulukko ei riittänyt.... mutta kun ne yhdisteltiin nt-mittaan ja kaikkeen muuhun niin kaikki normaalia. Mä jo ehdin miettiä että voiko olla kuitenkin 2 sikiötä kun silloin olis korkeammat arvot. Mutta sekä varhaisultrassa että nt-ultrassa yksi vauveli siellä köllötti :love: Mutta nuo korkeat hormonipitoisuudet osaltaan taitaa selittää miksi kohdalle osui niin jäätävä pahoinvointi.

Nyt ei enää yrjötä kun akupunktio toi helpotuksen. Jokseenkin voimaton ja helposti väsähtävä olo kuitenkin on. Mä olen ottanut nyt rautalisää nestemäisenä. Valitettavasti tehokkaammat tabletit ei käy kun maha menee ihan täysin sekaisin. Toivottavasti tuo nestemäinen riittää. Ekassa neuvolassa siis oli hb 121 ja sanoi että herkästi vain rautaa syömään jos on väsymystä. Millaisia ohjeita te olette saaneet rautaan liittyen? Vai pysyykö teillä arvot hyvinä?
Maximus 13+3
 
@Sonde ja @maximus niinhän se on ettei niitä yksinään pitäisi alkaa tarkasteleen, mutta minkäs sitä itselleen mahtaa :ROFLMAO: @Sonde sulla vasta onkin ollut matalat arvot,mutta tosiaan tämä näyttää juuri sen ettei niillä yksittäin ole minkäänlaista arvoa.

Ylihuomenna minäkin vihdoin olen viisaampi tässä asiassa. Viime viikolla olin aivan varma, että kaikki ei ole hyvin. Ja tänään olen huomannut hokevani lähes koko päivän itsellenin, että pakkohan sen on voida hyvin, pakkohan siellä on jonkun olla :rolleyes: Nää päivät juuri ennen ultraa on kyllä piinaavia.

@maximus mulla on aina ollut aika hyvä hemppa raskauden alussa yli 130. Pitkin raskautta laskenut ja 30 viikon jälkeen.oon alkanu syömään rautaa ensin jokatoinen päivä ja sit tarpeen tullen kerran päivässä, jos ihan pakko.
En ole vielä tähän mennessä löytönyt itselleni sopivaa rautavalmistetta joten siksi koitetaan tuolla joka toisella päivällä saada hemppa pysymään yli 110, minkä tienoille se yleensä sinne 30-33 vk mennessä on laskenut.

Mä olen aina pitänyt lämpimästä ja on ihanaa, kun on hellettä jo tässä vaiheessa kevättä, mutta kyllä iltaisin on veto pois, kun edelleen myös oksennan monta kertaa päivässä. Vesi eritoten ei meinaa pysyä sisällä, toki onhan sitä paljon muutakin mitä juoda.

Tällä hetkellä himoitsen voileipäkeksejä juustolla ja suolakurkulla, niitä voisin syödä vaikka kuinka :p

Miten muut olette jaksanut helteillä?

Kosmo ja mini 12+4
 
Käydääs kirjotteleen tännekin :)

Meil oli nt-ultra viikko sitten, sain riskianalyysitki heti, down oli 1:35 000 ja ne kaks muuta 1:100 000 :) eli hyvin meni. Mini oli mitaltaan pari päivää pienemmän kokoinen kuin kuukautisista laskettuna mutta vilkas ja itsepäinen :D

Noista mammavaatteista. Mä ostin parit mammasukkikset, mut mul on jotenkin niin herkkänä toi vatsa että jos vedän ne tohon rintojen alle niinkun kuuluis, niin alkaa hirmunen närästys? Ei kestä vatsa yhtään painetta..


Aurorials ja mini 12+1
 
Nyt alkanut pyörryttään, jos seison 10min kauemmin paikallaan. Keskittymiskyky katoaa, kylmähiki puskee jne. Oli kyllä hirvee ensi kokemus ku en ymmärrtänyt mistä kyse.

Eipä muuten, mutta ku joudun töissä seisoon suurimman osan päivästä. Ei mahdollisuutta liikkua tai istua kuin hetkittäin. Vielä 2vko seuraavaa neuvolaan.

Miten teillä työelämässä olevilla menee nuo vuosilomat. Pidättekö kaikki nyt kesällä vai jätättekö säästöön? Mun pitäis jo nyt päättää, koska sijaisen hankkiminen ym.syistä pitää se ilmoittaa mahd.pian :confused: mutta jotenki stressaan jos vaik rakenneultrassa (juhannusviikolla) tulee ilmi jotain, miks joutuis keskeyttään niin sit oisin menettänyt lomani ja ois pitkä pätkä töitä ilman vapaita. Tarkoitan siis syys-joulu-talvi ajalle tarkoitettuja lomapäiviä. Vaikka laillisestihan tarvis 2kk etukäteen ilmoittaa mut toki haluavat tiedon mahd.pian.
 
Heippa pitkästä aikaa! Kivaa lukea muiden kuulumisia, jospa kaikilla pikkuhiljaa tuo pahaolo lähtisi. Se taitaa olla hyvin perinnöllistä myös, minä, äiti eikä mummo olla lähes lainkaan kärsitty pahasta olosta Nyt helteillä kyllä hengästyttää ja pyörryttää herkästi. Pitää juoda vissyjä paljon, jospa se auttais.
Väsymys vaivaa edelleen varsinkin iltavuorossa, aamut ja päivät menee tosi hyvin! Töissä jo pomolle sanoin raskaudesta kun pohdittiin voinko tehdä yövuoroja. Parin viikon päästä teen yhden, katsotaan miten sujuu :D ja vuosilomaa mulle on kertyny viikko, eli siitä ei paljon säästöön jää
Ultra oli reilu viikko sitten ja vauva oli oikein eloisa ja voi hyvin! :) maha ei mulla näy vielä yhtään, ehkä iltaisin hieman turvotuksen kera
Käytättekö te jotain raskausarpien ehkäisyyn tarkoitettua rasvaa? :)
 
Nopea päivitys sairastuvalta, lapset en minä itse tällä kertaa.. Eilen vihdoin koitti se ultra päivä ja siellähän se tyyppi imi peukaloaan :love:
Kaikki oli oikein hyvin ja riski luvut jopa enemmän kuin odotin (y)

Nyt voi hetkeksi huokaista helpotuksesta ja alkaa nauttia odotuksesta. Kunnes taas ennen rakenne ultraa alkaa mielikuvitus vilkastuun :whistle:

Kosmo ja mini 13+0
 
@Aurorials mulla on ihan sama, ei voi yhtään painetta tulla ylävatsaan muuten alkaa närästys ja pahimmillaan oksetus. Nyt sentään pystyn pitämään tavallisia rintsikoitani - nekin aiemmin painoi jotenkin pahoinvointia lisäten o_O

@Sonde juu, pyörrytystä on ilmassa herkästi! Mulla ei ole onneksi seisomatyö vaan vaihtelee asennot ja tilanteet koko ajan!

@Moonastiina mulla menee kans nyt aamut ja alkuiltapäivästä hyvin! Mutta ihan armoton väsähdys ja uupuminen iltaa kohden... Pitäis saada nukkua päikkärit niin sit ehkä jaksais, mutta se ei ole mahdollista. Mä en oletoistaiseksi käyttänyt mitään rasvaa. Esikoisesta ei tullut yhtään arpea, silloin aloin varmaan puolessa välissä raskautta rasvailemaan. Nyt on vielä niin maltillinen pötsi (paitsi iltaa kohden turpoaa) etten ole ajatellut asiaa.

@kosmo hienoja ultrauutisia sinullakin !(y) Rakenneultran stressi on taas sitten oma lukunsa, mutta aloitetaan se vasta vaikka pari pv ennen sitä, eikös juu :LOL:

Lämpimät päivät on olleet kivoja, mutta uuvuttaa jotenkin helpommin. Ja toi siitepöly vois mun puolestani hävitä jo!!

Maximus 14+0 eli 2. kolmannes alkoi! Jee!
 
Mäki nyt liityn joukkoon, laitoinkin yksityisviestiä jo jos facebook-ryhmäänki pääsis mukaan eli oon tällähetkellä rv 12 + 1, nt-ultra oli 2pv sitten ja sikiö kuulemma 2pv isompi kuin pitäis mut laskettu aika ei muuttunut kuitenkaan, eli se on 26.11 ja kaikki oli pienellä hyvin, tomerana nyrkit pystyssä siellä oli. viimeraskaus meni kesken, sykkeet löytyi ekassa ultrassa, mutta nt-ultrassa todettiin kehityksen pysähtyneen viikolle 8.. hommasin sitten dopplerin, jotta saisi pelkoonsa helpotusta ja on ihana kun voi milloin tahansa tarkastaa onko pienellä kaikki hyvin <3 maha jo vähän alhaalta kasvanut, ei siyä nyt vielä ulkopuliset varmaan huomaa mutta itse havainnut. Odotan innolla että masu kasvaisi ja raskaus menisi hyvin, edelleen suuri keskenmenon pelko.. taidan olla nuorimpia odottajia tässä ryhmässä, 18v tulee pian täyteen
 
  • Tykkää
Reactions: Nadine88
Moikka!

Mä muistaakseni plussauksen jälkeen tänne kirjoittelinkin jo, mutta vu:ssa gyne antoi eri lasketun ajan mikä nyt nt-ultrassa tuli, joten tein pienen reissun joulukuisiin tässä välissä. Nyt laitoinkin jo yksityisviestiä marraskuisten fb-ryhmästä, toivottavasti vielä mahtuu!

Nyt kuitenkin la olisi jo 21.11. ja kun kaksoset ovat tulossa se ei tuosta yli ole menossa eli marraskuussa olisi meidän perhe kasvamassa reippailla ja vilkkailla tolluroilla. Ultrassa näkyi kauhea vilske molemmilla koko tunnin ajan

Listalle voi lisätä:

21.11/Sarp/24/1.&2./NKL
 
Hei,
Liityn joukkoonne täältä taustalta ja ehkä pian voisin tulla fb:n puolellekin. Kiva on ollut seurata teidän keskustelua täällä!
Tuntui hassulta kirjautua tänne vuosien takaisilla tunnuksilla, enpä nimittäin enää ajatellut palaavani tänne tai vauva-aikoihin!
Nyt on 13+5 ja ehkä nyt uskallan alkaa nauttia raskaudesta?! Eilen kävin ultrassa, jossa kaikki oli hyvin. Kävin aikataulullisista syistä Jorvissa ja aloinkin miettimään, haluaisinko synnyttää siellä. Jäi niin hyvä fiilis kokonaisuudessaan. Siellä muuten mitattiin tutkimukseen liittyen ultralla vatsalihasten erkaumakin! Kaksi aiempaa lastani ovat syntyneet Kätilöopistolla, ja varmaan sen takia lähin synnytyssairaala, Naistenklinikka, ei tunnu omalta.
Onko täällä Jorvissa synnyttäneitä tai synnyttäviä tai muuten kokemuksia Jorvista?

Minut voi lisätä listalle:
18.11/Eevariina81/36/3./Nkl
 
@Eevariina81 Jorvissa sain esikoisen ja nyt ultrassa siellä kävin myös. Ei minulta kyllä erkaumaa mitattu - olisi ollut kyllä kiva! En tajunnut pyytääkään kun en sellaisesta mahiksesta tiennyt. Jorviin (tai siis Espoon sairaalan puolelle) menen varmaan tämänkin synnyttämään. Esikoisen synnytys meni ei-niin-hyvin, mutta ei se paikasta kiinni ollut. Sitäharmittelin että minua ei kuunneltu siinä määrin mitä toivoin. Erikoisin "puute" mihin törmäsin oli että synnyttäneiden osastolla itkiessäni pyysin nenäliinaa mutta niitä ei ollut. Kerrottiin että ei ole nenäliinoja mutta käsipaperia voi ottaa (eikä sitäkään lopulta tuotu, olin kykenemätön liikkumaan vielä sillon). Onneksi mies toi paketin. Mutta vähän yllättävää oli o_O
 
Heippa!

Täällä voidaan hyvin, rv 16+1. Väsyttää edelleen, se ei tunnu helpottavan.

Fb-ryhmä on kasavanut mukavasti. Otamme sinne vielä uusia jäseniä tämän viikon perjantaihin 25.5 asti. Tämän jälkeen uusia jäseniä ei ryhmään oteta. Minulle tai @Miukuliisa voi laittaa viestiä, jos haluaa ryhmään.
 
Ehdotan et ne jotka ei nyt halua fb liittyä niin uuden ryhmän voi tehdä myöhemminkin. Liityin aiemminkin vasta vauvan synnyttyä silloiseen ryhmään.

Mulla pyörrytyskohtaukset alkanut häiritseen todenteolla. Joudun työt keskeyttään sen takia, kun pitää päästä maate, istuminenkaan ei enää helpota kun on seisonut "tarpeeksi". Ei ollut ekassa näin pahana tää. Ei voi näin jatkua. Viikon päästä nla, sinne koittaa selvitä.
 
@Sonde onko sulla tietoa miksi noita pyörrytyksiä tulee? Onko hb ok? Vai joku verenkierron pulma jostain syystä? Löytyikö joku apu edellisessä raskaudessa? Kuulostaa kyllä siltä, että ei ole hyvä meininki....toivon, että saat apua tuohon oloon!

Mä en ajatellut liittyä fb ryhmään nyt. Toivottavasti tänne jää muitakin kirjoittelemaan (y)
 
Terveisiä sokerirasituksesta - tai oikeastaan tunnelmista sen jälkeen! Kaikki kolme arvoa heitti, joten huomenna mars neuvolaan hakemaan vermeitä verensokerin mittaukseen. Sinänsä ei tullut yllätyksenä, kun on tosi voimakas sukurasitus, mutta harmittaa kyllä. Nyt sitten miettimään, miten sais sokerit pysymään matalampina. Ylipainoa ei ole, liikun säännöllisesti ja syömisetkin on suht terveellisiä. Vaan ainahan sitä petraamisen varaa löytyy :)
 
@Sonde Onko sulla seisoma vai päätetyö? Et pääse taukkariin lepäämään? Ootko neuvolasta kysellyt apua? Tai mahdollisuutta sairaslomaan? (auttaisko lepäily ½viikkoa kotona?) Itsellä illan mittaan tulee pahaa kipuilua, joka äityy huimaukseen, pahaan oloon ja oksenteluun. Olen kuitenkin päätetyössä ja teen "jumppaa / ulkoilua" 30min välein sekä syön 2h välein (välttäen pahaa oloa)

@noommi Miksi laittoivat sut sokerirasitukseen? Ikä? Itsellä vahvat sukurasitteet myös samaisesta asiasta :oops: (ikä ja paino ok). Esikoisen kanssa olin, mutta silloin ylipainoakin oli reippahasti :LOL: (ei ollut rd:tä)

Mäkin mielellään jään tänne chillaa, fb ei sinällään mieluinen käyttää kun kännykän valo tuottaa pahaaoloa vaikka olisikin valaistus minimillä. Onhan tää helpottanut, että kännykkkää voi käyttää mutta täysin uus oire pahoinvointiin, kuten illan pahat kipuilut ja pahatolot + oksentelut. Aattelin et rv 16+4 olisi jo turvassa pahoinvoinneilta, mutta oksut alko rv14+ :censored:
 
Hei! Täällä kans yksi marraskuinen odottaja ja myöhäisherännäinen tälle palstalle!

25v opiskelija ja laskettu aika 22.11. Kerran on neuvolassa ultralla katsottu vaavia ja sen lisäksi tehty nt-ultra jossa kaikki oli ok. Kesäkuun alussa olisi uudella paikkakunnalla neuvola ja jännittää!

Minä haluaisin myös tuohon fb ryhmään, vieläkö mahdollista olisi?
 
Hei! Täällä kans yksi marraskuinen odottaja ja myöhäisherännäinen tälle palstalle!

25v opiskelija ja laskettu aika 22.11. Kerran on neuvolassa ultralla katsottu vaavia ja sen lisäksi tehty nt-ultra jossa kaikki oli ok. Kesäkuun alussa olisi uudella paikkakunnalla neuvola ja jännittää!

Minä haluaisin myös tuohon fb ryhmään, vieläkö mahdollista olisi?

Moikka! Laita minulle yv-viesti täällä, niin kerron tarkemmat ohjeet miten fb-ryhmään pääsee
 
Moi, oon seuraillu sivusta, ja nyt esittäydyn. :)

eli oon viikoilla 14+5, ja ensimmäistä odotan :)
rv 12 oli ultra ja siellä kaikki oli hyvin, pikkunen heilutteli meille ja oli oikeen pirteenä. :D maanantaina oli toinen neuvola ja pikkusen sydänäänetkin oli oikein hyvät ja löyty heti :) jos nyt uskaltas huokasta, ja ressais taas sitten rakenneultraa myöhemmin,

meidät voi lisätä listaan:

16.11 mimako / 26v / ensimmäinen / K-SKS
 

Yhteistyössä