Moi,
Mä liityn mukaan, mulla on la 8.11. ja nyt siis 12+3.
Eli
rosas/ 8.11./ 29 v/ kolmas / TYKS
Saas nähdä, saanko tämän tyypin synttärilahjaksi, mulla tulee 30 täyteen marraskuun 1.päivä. Lapsi on meille kolmas, pojat ovat jo 10- ja 6-vuotiaita. Tulin hyvin nuorena ekan (ja toisenkin) kerran äidiksi ja silloin oli kiire myös opiskella/valmistua/päästä mukaan työelämään ja nyt on kaiken kaikkiaan vähän tasaisempi elämäntilanne ja tuntuu hauskalla tavalla erilaiselta tämä odotuskin sen takia.
Meillä tuli nt-ultrassa epäilys, että lapsella on tod.näk. gastroskiisi, menen ensi viikolla vielä lääkärille uudestaan ultrattavaksi. Ihana hoitaja osasi kertoa rauhallisesti ja rauhoittavasti tästä "suolimykkyrästä" joka on siis vauvalla jäänyt vatsan ulkopuolelle, koska vatsanpeitteessä on reikä napanuoran vieressä. Kun vauva syntyy, niin ulosjääneet suolet suojataan ihan elmukelmulla, etteivät ne kuivu ja palautetaan mahaan. Tietysti tämä vaatii sitten vähän pidempää sairaalajaksoa, koska seurataan, miten maha lähtee toimimaan.
Kuitenkaan tähän gastroskiisiin ei liity muita poikkeamia, eli vaikka vauva syntyessään voi näyttää suolimökkyränsä kanssa aika dramaattiselta, niin se ei ole niin vaarallinen asia kuin luulisi. Toki on varmasti yksilöllistä, miten nopeasti vauvan suoli "lähtee vetämään" mahaan palauttamisen jälkeen.
Saattaa olla, että vauva lähtee syntymään vähän aikaisemmin, mutta mulla on aikaisemmatkin lapset syntyneet ajoissa.
Sain sen käsityksen, että gastroskiisi ei ole kovin yleinen, mutta löysin jo sattumalta omalta pikkupaikkakunnaltani yhden äidin, jonka 4 kk ikäisellä vauvalla oli juuri ollut viimeinen kontrollikäynti gastroskiisiin liittyen.