Marraskuiset 2018

@kosmo , tuntus kyllä melko kurjalle et just on maksettu ultra, ja iloittu et kaikki oli hyvin ja heti meniskin kesken :( Nyt onneks ei oo moneen tuntiin tullut mut tuntemuksia on, ei onneks kipua kuiteskaan.


@Sonde , tuolta Heinäkuisista huutelen että mä olin just viikon sairaslomalla selkäongelmien takia, jotka siis liittyy selkeesti raskauteen. Sain ajan ihan työterveydestä, eikä siel ainakaan ketään valittanut ettei sais tulla raskauteen liittyvien vaivojen takia. Kysyin sitä myös neuvolasta ja he sanoivat että kannattaa soittaa työterveyteen , kun heillä ole mitään varsinaista "lääkäripalvelua". Jos joku joskus mussuttaa työterveydessä, niin meinaan sanoa tuon. ;)

Minäki sain ekassa puhuttua työterveyteen kun oli selkävaiva, mikä johtu raskaudesta ja häiritsi työntekoa :LOL: mutta oli melkoset perustelut ajanvaraukseen annettava et anto ajan.

Ekassa raskaudessa sanottiin et kaikki raskausvaivat kuuluu neuvolaan. Tämä tietenki riippuu minkä sopimuksen työnantaja on tehny, kuin kattavat palvelut ostaa yksityiseltä. Meillä ennen naistentaudit (papa) kuulu mut se evättiin ja paljo muitakin erikoisaloja.
Että mihin vedetään se raja näissä palveluissa.

Rassaavinta on lähtä tunneiksi istuun ja oottaan vuoroa. Täällä ei siis anneta päivystysaikoja puhelimessa kellekään vaan siellä kilpaillaan ulko-ovella klo 8 vuoronumeroista. Siks vihaan tän paikkakunnan tk:ta ja käytäntöä :devil:
 
@Sonde mä ainakin sain tällä viikolla saikkaria työterveydestä raskauspahoinvoinnin takia. Jos jännittää mitä lääkäri sanoo, niin sano syyksi pahoinvointi ja jätä raskaus sanomatta? o_O

Tässä parhaillaan teekin suunnitelmaa et otan joka paikkaan yhteyden niin jospa joku niistä mut huolis :D saitko ihan mahataudilla vai? Miten sulla nyt, meetkö töihin vai joudutko jo todellisen syyn kertoon?

Minä oli jo pari päivää omailmoituksella. Kierrellen sanoin yleinen pahoinvointi syyksi puhelimessa. En siis oksennus- tai mahatauti sanaa, yritän aina olla näissä sanavalinnoissa tarkka ettei voida syyttää huijauksesta.
 
@Sonde jos sulla on vaiva, jonka takia et ole työkykyinen, niin pakkohan sun on työterveydestä saada aika? Jos töistä joutuu olemaan pois, niin työterveyslääkärin todistuksenhan siihen nimenomaan tarvitsee? Anteeksi jos jankkaan, mä en vaan voi uskoa, että et pääsisi työterveyteen :D

Mä kerroin lääkärissä ihan oikean syyn pahoinvointiin. Kerroin, että oltiin lapsettomuushoidoissa ja nyt olen onneni kukkuloilla, mutta tämän olon kanssa en koe olevani työkykyinen. Sain loppuviikon sairaslomaa ja lääkäri pyysi varailemaan uutta aikaa jos siltä tuntuu. Neuvoi myös syömisten kanssa, että pahoinvoinnilta vois välttyä. Lääkäri kirjoitti saikkarilappuun pelkästään "pahoinvointisuuden ja oksentelun" ja hymyili, että ei tarvitse kertoa vielä töissä jos ei halua :)

Mulla on nyt vielä pari vapaapäivää, mutta keskiviikkona pitäisi taas yrittää olla työkuntoinen. Mun työ on suht rankkaa seisomatyötä, nostelua ja esillä oloa, eli huonovointisena en sinne voi mennä. Katsotaan miten käy o_O
 
Hei!

Täältä yksi toivottavasti tuleva mamma liittyy seuraan :) Nyt on menossa 7+0 ja reilu pari viikkoa sitten plussasin kun tein testin. Tarkoitus oli tehdä testi että kuukautiset alkaisi ennen reissua.. yleensä ne alkaa heti kun negaa näyttää :D yllätys oli aika suuri kun pamahtikin heti kaks tulipunasta viivaa Lähdettiin siitä alle viikon päästä aasiaan reissaamaan ja täällä yhä! Me oltu 2v ilman ehkäisyä ja asenteella "tulee jos on tullakseen", joten olihan tämä melkoinen ylläri mutta hyvään saumaan sattu kun päästiin heti lomaileen ja miettimään asioita rauhassa

Pari viikkoa sitten oli hillitön turvotus kokoajan, viikko sitten oli rajuja pahoinvointeja, nyt on vähä tasaantunu ja pahoinvoinnit on aaltoilevia pitkin päivää. Kun muistaa syödä niin olo on suht hyvä! Kyllähän tää aurinko on auttanu varmasti pahimpien olojen yli . Mielialaoireet on ihan hirveitä välillä, asiaa varmasti pahentaa se että poltin 16v tupakkaa ja nyt jätin sen tietty kokonaan pois raskauden vuoksi. Miehellä on siis välillä melkoinen kestäminen täällä :))

-Happiness89 ja ötökkä 7+0
 
Tervetuloa kaikille uusille!

Täällä kuvottava olo jatkuu mutta oksennus ei onneksi lennä. Mielihalut on jo nyt tosi kovat: kaikki rasvainen ja hiilaripitoinen maistuisi, mutta esim. makea ei yhtään (ihan ihmeellistä kun mun ei tee sitä mieli!). Onko muilla jo mitään ruokaan liittyviä mielitekoja? Mä voisin syödä vaan pitsaa, kunnon pasta-annoksia ja leipää kaikki päivät :unsure: ei ihan mun normi ruokavalio...

Lisäksi mua turvottas ihan kauheesti (ihmekös näillä mieliteoilla :LOL:) ja edellisessä raskaudessa musta ei viikolla 20 edes nähnyt että olin raskaana mutta nyt 7+1 joudun jo peittelemään (n)

Joku kyseli kertomisesta: me ajateltiin ehkä kertoa jo ennen nt-ultraa jos joutuu muuten paljon selittelemään/valehtelemaan jostain kun ollaan kuitenkin pääsiäinen miehen porukoilla. Jotenkin nyt toisen kanssa ei tuntuisi niin vaikealta kertoa keskenmenostakaan ja jotenkin oon ajatellut että niille kenelle voin kertoa mahdollisesta keskenmenosta niin voin kertoa kyllä raskaudestakin jo. Jos kuitenkin ei tule mitään pakkokertomustilannetta eteen niin odotellaan sit nt-ultraan asti:)
 
Apua, voiks tää pahoinvointi alkaa oikeesti jo nyt(n) Viikkona 4+4 ja just lensi laatta... Oon herkkä oksentaan muutenkin ja monesti aamuröökillä yökkiny ilman raskautta siis, nyt ei puhettakaa et tekis mieli mennä tupakoimaan :sick: Sen verran yököttää jo ku makaa hiljaa paikallaan ja hörppii vettä...
Vai onkoha tää jotain mun omaa kuvitelmaa koko pahoinvointi:D
Vielki vaikee uskoo et oon raskaana ja että kaikki vois mennä hyvin ku ne raskaustestit oli nii haaleita. Ja kirkkaimman viivan sain 4+0 seuraavana aamuna viivat oli haalempiia mut viivoja kuitenki :) Ja sit viel 4+2 päivä pissasta tein testin ja edellee haaleet viivat vaa(n)
No enää en tee yhtäkää testiä vaan odotellaan miten käy :)
 
Mun turvotus on ihan hillitöntä eikä edes johdu siitä, että söisin huonosti. Koko ajan tekee mieli kaikkea raikasta. Salaattia, hedelmiä, mehua, smoothieita jne jne.
Näytän siltä niinku oisin jo kuudennella kuulla.
 
AAA! Onnea kaikille uusille plussanneille! :love: Ja tervetuloa mukaan kuumeilemaan! (y)

Täällähän on tapahtunut ihan sikana viikonlopun aikana :eek:

@Sonde Apua toi sun tilanne! Miten TK voi olla noin huonosti organisoitu, et lätkii vuoronumerot? Eikö kaikki paikkakunnat oo melkein siirtyneet takaisin soittojärjestelmään? Hanurista tommonen pelleily :devil: Ooks löytänyt mitään ruokia mitkä auttais pahoinvointiin?

@voittamaton Mitä ne kirjasi siulle saikkutodistukseen poissaolon syyksi? Siis ettei paljastu tuo raskaus töissä vielä :geek:

@Minimustikka Me jaetaan näköjään samaa arkea! :LOL: Mäkkärin juustihamppari + currykastike väliin on parasta ruokaa ja pahaanoloon sitruunavettä :giggle: Miten oot onnistunut vatsaa peittämään? Itsellä "oversize" -vaatteet ,mut tuntuu et tää alkaa olee liian läpinäkyvää mut pakko sinnitellä koejan loppuun :whistle:

Otan kantaa tohon varhaisultraan kantaa sillä viisiin omalla kokemuksella kun kävin lauantaina Perhe Artessa Helsingissä varhaisultrassa ensimmäistä kertaa. Itselle se oli mielenrauhaa, kun sai kuulla kohdun olevan juuri kuin oppikirjan mallin mukainen ja alkio ruskuaispusseineen voi loistavasti - kätilö viel tokaisi että keskenmenon riski näyttäisi erittäin vähäiseltä, että sen verran asiat täällä hyvin näyttäs olevan (=mikä mielenrauha!) :X3::love:

Pakko sanoa, että en osaa oikein käsitellä tuota asiaa varhaisultran "vaarallisuudesta" alkiolle tai raskaudelle ylipäätään. (Tää ei ihan oikeesti oo mikää provo!). Eihän näitä tutkimuksia tehtäisi mikäli se olisi vaarallista raskaudelle, ei yksityisellä eikä julkisella puolella. Tässähän ei "häiritä" raskautta millään tasolla ja laitteet ovat puhtaat. Olen itsekin käynyt varhaisultran enkä ole ketään vastaan siitä meneekö vai ei, tottakai jokainen itse päättää, mutta ihmettelen vain jos sitä pidetään jotenkin ei suotavana? :eek::confused: Tällähän nimenomaan tarkistetaan että raskaus etenee ja alkio kehittyy ja omaa ne asiat mitä siinä vaiheessa jo pitää (mm. ruskuaispussi) :ninja: Ah, en kestä tätä oloa ja tunnekuohua :cry:
 
Mulla tekee mieli vaan hedelmiä ja etenki vesimelonia Kaikki raikas maistuu nyt parhaiten! Ja täälläkin turvottaa tosi herkästi, siks yritän välttää rasvasta ruokaa ja hiilihapollisia juomia.

Ummetus on ihan hirveetä tällä hetkellä !:(
 
AAA! Onnea kaikille uusille plussanneille! :love: Ja tervetuloa mukaan kuumeilemaan! (y)

Täällähän on tapahtunut ihan sikana viikonlopun aikana :eek:

@Sonde Apua toi sun tilanne! Miten TK voi olla noin huonosti organisoitu, et lätkii vuoronumerot? Eikö kaikki paikkakunnat oo melkein siirtyneet takaisin soittojärjestelmään? Hanurista tommonen pelleily :devil: Ooks löytänyt mitään ruokia mitkä auttais pahoinvointiin?

@voittamaton Mitä ne kirjasi siulle saikkutodistukseen poissaolon syyksi? Siis ettei paljastu tuo raskaus töissä vielä :geek:

@Minimustikka Me jaetaan näköjään samaa arkea! :LOL: Mäkkärin juustihamppari + currykastike väliin on parasta ruokaa ja pahaanoloon sitruunavettä :giggle: Miten oot onnistunut vatsaa peittämään? Itsellä "oversize" -vaatteet ,mut tuntuu et tää alkaa olee liian läpinäkyvää mut pakko sinnitellä koejan loppuun :whistle:

Otan kantaa tohon varhaisultraan kantaa sillä viisiin omalla kokemuksella kun kävin lauantaina Perhe Artessa Helsingissä varhaisultrassa ensimmäistä kertaa. Itselle se oli mielenrauhaa, kun sai kuulla kohdun olevan juuri kuin oppikirjan mallin mukainen ja alkio ruskuaispusseineen voi loistavasti - kätilö viel tokaisi että keskenmenon riski näyttäisi erittäin vähäiseltä, että sen verran asiat täällä hyvin näyttäs olevan (=mikä mielenrauha!) :X3::love:

Pakko sanoa, että en osaa oikein käsitellä tuota asiaa varhaisultran "vaarallisuudesta" alkiolle tai raskaudelle ylipäätään. (Tää ei ihan oikeesti oo mikää provo!). Eihän näitä tutkimuksia tehtäisi mikäli se olisi vaarallista raskaudelle, ei yksityisellä eikä julkisella puolella. Tässähän ei "häiritä" raskautta millään tasolla ja laitteet ovat puhtaat. Olen itsekin käynyt varhaisultran enkä ole ketään vastaan siitä meneekö vai ei, tottakai jokainen itse päättää, mutta ihmettelen vain jos sitä pidetään jotenkin ei suotavana? :eek::confused: Tällähän nimenomaan tarkistetaan että raskaus etenee ja alkio kehittyy ja omaa ne asiat mitä siinä vaiheessa jo pitää (mm. ruskuaispussi) :ninja: Ah, en kestä tätä oloa ja tunnekuohua :cry:
Siis jos viittaat mun aiempaan viestiin nii ei täälläkään sitä mitenkää vaarallisena pidetä vaan ilmeisesti neuvolassa ollut sellainen mielipide ettei kannata maksaa ylimääräisestä ultrasta kun ei se oo mitenkään välttämätön ja kun ei se kuitenkaan takaa sitä että kehitys siitä jatkuisi normaalisti. Mut siis tää oli mun kaverin neuvolatädin mielipide ja varmaan just ku täällä ei oo mitää halpaa ultraa mihin pääsis vaan se on helposti se 200€.

Oma neuvola on vasta huhtikuun alussa joten siellähän voi olla ihan eri mielipide asiaan. Ja jokainen tekee niinku tykkää tietysti. Mun lähipiirissä en vaan koskaan oo kuullu että käytäis varhaisultrassa vaikka lapsia meidänkin suvussa ja mun kaveripiirillä on paljon. Sen takia onki ollu mielenkiintoista lukea tämmöisestä mahdollisuudesta ja kieltämättä itteeniki ajatus houkuttaa
 
Me oltiin ultrassa äsken ja kaikki oli hyvin :love: Sydän sykki (kuulemma, ei me ite huomattu mitään :D) ja koko vastasi täysin viikkoja, eli 7+4. Saatiin valokuvakin muistoksi pienestä :barefoot:

@ijomeo meillä on samat mielihalut! Oon elänyt jo viikon viinirypäleillä, marjoilla, smoothieilla, mehuilla ja mehujäillä. Silti turvottaa niin paljon, että sukkahousutkin painaa ikävästi mahaa (niistä farkuista nyt puhumattakaan) :D

@hillanella en muista tarkkoja sanoja kun saikkarilaput on jo työnantajalla, mutta lääkärisanoilla lapussa luki kuulemma "huonovointisuus ja oksentelu". Kyllähän tostakin voi jotain arvailla ehkä o_O
 
Joo, turvotus ja ummetus kulkee käsikädessä. Onneki etova olo ja närästys meni ohi. Silti toi turvotus tekee jotenki kireäksi. Ärsyttää, ku ei jotenkin osaa nauttia raskaudesta vaikka todella toivottu vauva olisi :unsure:
 
@voittamaton ihana kuulla et kaikki meni teilläkin hyvin ja teiän pienen syke nähtiin! :love:❤:love: On toi mahtava fiilis :)

Ja hyvä et @hillanella kans näki ultrassa et kaikki on hyvin vauvalla :):love:
@Nadine88 toi 200€ on jo kyl suolainen hinta, sillä saa jo mieluummin niin paljon hommattua vauvalle kaikkee :barefoot:

Täällä pahoinvointia on, oikeastaan pitkin päivää ja se helpottaa aina hetkeks ku on just syönyt :D Kahvi alkoi tökkii tänä aamuna pahasti. Rintojen arkuus vähän vaihtelee, onks muilla samaa?
 
Viimeksi muokattu:
Semivarovaiset heipat täältki!
Plussa saatu 3.3. Eli nyt oltas 7+3 ja varhaisultaa menos iltapäiväst, jännittää ihan simona :unsure:
Raskausoirein ekat pari viikkoo oli jäätävät kivut, ne ku loppu ni alko jatkuva pahoinvointi. Oksennus ei lennä, mut ei välii kaukan ol :sick: Neuvolaa nyt keskiviikkon :)
Mulla siis jo yks lapsi, tyttö 9/15 :love:

Jesunasu/2.11./25v/toinen/SATKS
 
Meilläkin yksityisellä maksaa toi ultra ehkä jo lähemmäs 200e eilen katselin terveystalon hintoja ja huomasin samalla, että meidän terveystalo ei edes taida tehdä näitä, joten pitäis lähteä pidemmälle.
Ja noita pieniä on vaikea saada arkena päivä aikaan hoitoon, joten voi olla että joudun ensimmäistä kertaa jättään tämän väliin :eek:

Mutta ihana kuulla muiden hyvistä ultra kuulumisista :love: kyllä se vaan omaan oloa helpottaa, kun näkee että kaikki on kunnossa. Vaikka onhan tää koko raskausaika aina jostain asiasta huolehtimista ja jännittämistä :barefoot:

Täällä kans yks jonka tekee mieli koko ajan kunnon tuhtia ruokaa, eilenkin oli pakko saada pastaa tonnikalakermakastikkeessa.
Hyvää se oli sen hetken. Melkein tuo lounas on nyt se mikä aina päätyy vessanpönttöön :sick: muuten huono olo aaltoilee.
No onneksi ei ihan vielä ole alkanut tuo jatkuva oksentelu.

Mun tarttis parhaillaan soittaa neuvola aikaa itselleni, mutta tulin ensin tänne ja kohta soittoaika on jo ohi.. Ehkä vielä pitäis yrittää soittaa..

Kosmo ja mini 4+5
 
@Sonde jos sulla on vaiva, jonka takia et ole työkykyinen, niin pakkohan sun on työterveydestä saada aika? Jos töistä joutuu olemaan pois, niin työterveyslääkärin todistuksenhan siihen nimenomaan tarvitsee? Anteeksi jos jankkaan, mä en vaan voi uskoa, että et pääsisi työterveyteen :D

Mä kerroin lääkärissä ihan oikean syyn pahoinvointiin. Kerroin, että oltiin lapsettomuushoidoissa ja nyt olen onneni kukkuloilla, mutta tämän olon kanssa en koe olevani työkykyinen. Sain loppuviikon sairaslomaa ja lääkäri pyysi varailemaan uutta aikaa jos siltä tuntuu. Neuvoi myös syömisten kanssa, että pahoinvoinnilta vois välttyä. Lääkäri kirjoitti saikkarilappuun pelkästään "pahoinvointisuuden ja oksentelun" ja hymyili, että ei tarvitse kertoa vielä töissä jos ei halua :)

Mulla on nyt vielä pari vapaapäivää, mutta keskiviikkona pitäisi taas yrittää olla työkuntoinen. Mun työ on suht rankkaa seisomatyötä, nostelua ja esillä oloa, eli huonovointisena en sinne voi mennä. Katsotaan miten käy o_O
Ymmärrän pointtisi tuosta työterveydestä ja työkyvystä.
Mukava lääkäri ollut sulla. Ei taida vaan työnantaja kovin pitkään epämääräisiä pahoinvointi syitä vaikka oisko lääkärintodistus.

@hillanella , enpä oo mitään tiettyä ruokaa. Lähinnä kylmiä/viileitä, mutta nekin meinaa jäädä suuhun "pyörimään" eikä meinaa saada nieltyä.

Sain käytyä terveysasemalla. Oli niin ihanat hoitaja ja lääkäri, semmoisia "mummeroisia".
Hoitaja tekee siis ensin arvion lääkärin tarpeellisuudesta. Ollut niin stressi miten tästä selviää, erityisesti työnteosta, et itku parahti heti ku oituin alas ja aloin selittää käynnin syytä. Ei suinkaan hormoonit hyrrää :whistle:

Sain tämän viikon lomaa. Sanoi et tulla uudestaan, jos ei helpota. Pelkät nuo sanatkin saa mielen kummasti kohenemaan, kun tietää etteivät vähättele vointia (tiedätte ne tarinat ku saikkua ei anneta, koska "raskaus ei ole sairaus" :devil:). Kylläkin pissakokeess oli proteiini yhdellä plussalla. Huomenna uus aamunäyte.

Vitsi että niin stressa silti et onkohan kaikki kuiteskaa hyvin. Jotenkin ounastelen et jos ei keskeydy niin on tiedossa jotain "komplikaatioita", kerta nyt jo pissa antoi hälyyttävän merkin.

Mutta sanon vaan että älkää yhtään kärvistelkö vaan menkää hakemaan lomaa, jos voimat ei riitä työssäkäyntiä!

Sonde 7+5
 
Mullakin tekee mieli raikkaita juttuja, esim. viinirypäleitä ja sit toisena ääripäänä rasva+hiilari osastoa eli burgereita, pizzaa, ranskalaisia... suklaa ja aika moni muu makea ällöttää todella paljon, mikä on mulle tosi outoo, koska normaalisti voisin syödä suklaata vaikka kuinka paljon. Töissäkin varmaan luullaan et oon jollain dieetillä ku taukohuoneessa olevat suklaat saa olla ihan rauhassa.

Pahoinvointia tulee heti kun ei n. 3h syö, eilenkin oltiin asioilla ja oltiin suunniteltu että mennään ravintolaan tiettyyn kellonaikaan (ei ollu mahista mennä aiemmin) ni mun oli pakko käydä Hesestä ostaa ranskalaiset siihen huonoon oloon (terveellisempää vaihtoehtoa ei oikein ollu siihen hätään saatavilla). Niin ja tää väsymys, siitä en edes aloita, zzzzzz......
 
Niin ja vein tieteski todistuksen töihin. Koodi oli määrittelemätön raskauspahoinvointi. En alkanut tarkemmin selittään pomolle (onneks hällä olo muuta tekemistä niin huikkasin asian oven raosta ja jätin todistuksen).

Jotenki hirveintä ois se keskenmeno kun pitäis sit kertoa,ettei olekaan enää raskaana. En ole läheinen pomon kans, emme siis tunne toisiamme henk.koht.ollenkaan (iso työmaa).
 
Kukkuu :)

Hiippailen varovasti tänne kurkkimaan, yk10 tuotti eilen plussan, LA olis marraskuun lopulla:love: tänään kp 27/28, mutta ovis mahdollisesti tuli 3pv aikaisemmin kun flo:n arvioimana kp16.

Voihan se olla että tässä vielä käy huonosti mutt nautin ainakin nyt niin kauan kun on jotain mitä nauttia :love::geek:
 

Yhteistyössä