Marras-joulukuun 06 vaihteen tienoilla yrittämään alkaneita?

Keskiviikko 19.12.2007

Lapaniina................kp 10/26-29........yk 15............Esikoista
ella80......................kp 11/23-35.......yk 15...........Toista
kuumetta.................kp 13/23-25......yk16............1 yhteinen
Hempukka87...........kp 17/30-35........yk14.............Esikoista
Haltia......................kp 22/31-36.......yk13.............Esikoista
JaneG......................kp 23/14-90........yk8.............Esikoista

Inkku83...................kp 29/28-30......yk 13...........Esikoista

Taustalla kuumeilee:

Vihainen Viiva
MissMaisa
Tinii
Dreamer-88 (odottaa kutsua leikkaukseen)

++++ Plussan saaneet ++++

Hysteerinen
Mouse
Miss Piggy

Voi sinua, Dremer... Voitko puhua kenellekään?

Mikä sinua pelottaa eniten? Se laparoskopiako? Mitä sillä tutkitaan?
Vaikak molemmat puolet olivat kiinni, on teillä silti mahdollisuus saada lapsi. Kysyin omalta lääkäriltäni ennen tutkimusta, että mitä sitten, jos ovat kiinni. Hän sanoi, ettei sittenkään ole hätää, koska lapsen voi yrittää saada aikaan koeputkihedelmöityksellä ja että moni lapsi on jo saanut alkunsa sillä tavalla.

Kirjoittele tänne, jos siltä tuntuu! Siksi me ollaan täällä!

Kuumetta Pelkään kipua, nukutusta, itse leikkausta, mitä sieltä löytyy (pidän neljää vaihtoehtoa realistisena: virhediagnoosi, synnynnäinen vika, endometrioosi tai syöpä ).. Meillä ei ole varaa lähteä IVF:ään.. tänä syksynä mennyt n. 4000e turhaan ilman edes mahdollisuutta raskauteen ja meidän kuukausitulot on 1000e paikkeilla, se on siis älyttömän paljon.. Ja olen ollut todella väsynyt etten ole jaksanut opiskelujen ohessa töitäkään tehdä.. Jos ainut vaihtoehto on IVF, niin se on aikaisintaan 3-4 vuoden päästä edessä, koska käyn ensin opiskelut loppuun.. 2,5 vuotta sairaanhoitajan tutkintoon ja 1,5 vuotta lisää kätilön.. Ja en osaa puhua muille.. Pidän mielummin sisällä.. Tänään ystäväni sanoi, että silmistäni näkyy pelko ja pahaolo, että miksen itke.. mutta en osaa.. Olen aina ollut enemmän kuuntelija, en osaa enää puhua omista murheista, enkä halua ystäviä rasittaa ja mies pelkää jo tarpeeksi.. Miehen kanssa kyllä puhutaan, mutta en pysty rehellisesti kertomaan etten lisää hänen pelkoa..

Muoks: Tänään jouduin taas lisää kipua ja tuskaa kantamaan.. ihan kuin ei tarpeeksi huonosti mene..

Voi sinua, Dreamer. On paha mieli puolestasi. Kirjoittele tänne ketjuun ja vaikka yv:näkin niin paljon kuin haluat, helpottaa varmaan purkaa pahaa oloa edes kirjoittamalla, jos ei puhumalla. Itse selvisin erostani kirjoittamalla, kirjoittamalla ja kirjoittamalla... siitä tuntemattomasta, jolle eropahaolostani kirjoittelin, tuli sittemmin aviomieheni, mutta se ei kuulu tähän. Kirjoittaminen helpotti ainakin omaa oloani.

Toivon kovasti, että löydös ei ole pelottava sitten, kun leikkaus sinulle tehdään. Voisitko jutella etukäteen jonkun hoitajan tai lääkärin kanssa peloistasi, niihin itse leikkaukseen liittyvistä, ja löydöksiin liittyvistä? Ehkä niiden asioiden sanominen ääneen helpottaisi edes hiukan.

Minä olen samanlainen, en halua puhua omia murheitani muille (paitsi miehelleni), mutta kirjoittaminen on eri juttu. Etenkin, jos kirjoittaa jollekin tuntemattomalle.

Olet ajatuksissani. Voimia sinulle!

Kuumetta En ole hyvä kertomaan pelkoja.. jos pelkään, niin olen hiljaa.. :ashamed: Kiitos sinulle ja kaikille tällä palstalla.. on vain paha mieli, kun ystävät ovat kaukana ja unohtaneet, siis liveystävät.. kaikilla kiire joulun kanssa..

En ole aiemmin kirjoitellut tähän pinoon, mutta olen vähän taustalta seuraillut, kun olen itsekin aloittanut yrityksen vuosi sitten. Minulla oli jo valmiiksi todettuna endometrioosi ja pääsimme suoraan hoitoihin, joten olen kirjoitellut lapsettomuuspuolelle.

Dreamer-88: Paljon jaksamista sinulle ja miehellesi! Haluaisin sanoa sen verran, että olin itse laparoskopiassa vuosi sitten eikä siitä jäänyt mitään huonoa muistikuvaa. Tuo aukiolotutkimus kuulosti paljon kivuliaammalta eikä skopiaan liittynyt kipua. Ennen leikkausta jännitti nukuttaminen, mutta ei siinäkään mitään ihmeellistä ollut. Leikkauksen jälkeiset muistikuvat ovat heräämöstä, jossa aika meni pitkälti niin, että hetkeksi havahtui hereille ja nukahti uudestaan. Hoitajia oli koko ajan lähettyvillä ja lisää kipulääkettä (tehokasta) sai heti, jos tuntui kipua. Tietysti leikkauksen jälkeen maha oli aran tuntuinen ja piti kääntyä ensin kyljelleen ja varovasti nostaa itseään istumaan, mutta pystyyn nouseminen onnistui jo ekana päivänä. Minäkin jännitin sitä, että mitä skopiassa löytyy, mutta lääkärin mukaan mitään pahanlaatuista ei epäilty ollenkaan (ilmeisesti pahanlaatuiset ovat nuorilla aikuisilla tosi harvinaisia).

Olen itse ollut ivf:ssä julkisella puolella eivätkä kustannukset ole tulleet kohtuuttomiksi (22e käynti ja toimenpiteestä päiväsairaalamaksu n. 70e). Isoin menoerä ovat olleet lääkkeet, mutta n. 650e lääkekatto tulee täyteen yhdessä hoidossa. Aluksi oli tosi vaikea ajatella, että näihin lapsettomuushoitoihin lähdetään, mutta vähitellen olo alkoi vähän helpottui, kun pääsi hoitoprosessiin kiinni.

Lotta Minua lähinnä mietityttää julkisella odottaminen.. Jotenkin pää ei kestäisi olla tekemättä mitään, vaikka varmaan hullulle kuullostaa tämän ikäisellä.. Lääkekatto olisi minullakin tullut täyteen tänä vuonna ja ensi vuoden lääkkeistä olisi jo saanut mukavasti, mutta nyt siirtyi.. Olen kuitenkin päättänyt, että en tee mitään suunnitelmia ennen kuin tietää mitä löytyy.. Turhaa sitä itseään kiusaa.. Aluksi ajattelin, että saamme viimeistään alkusyksyn vauvan -07, sitten että viimeistään -07 aikana, sitten, että kesävauva -08 viimeistään ja nyt näyttää että ei edes -08 olla vauvaa saamassa.. IVF on minun mielelleni liian rankka operaatio, kaikkineen hormooneineen ja punkteerauksineen, että en sitä vielä kestäisi. Mutta tosiaan odotetaan laparoskopian tulokset, sitten päätämme yritämmekö enää vauvaa vai jäämmekö keräämään voimia IVF:ään vai miten etenemme..

Lauantai 22.12.2007

Lapaniina................kp 13/26-29........yk 15............Esikoista
ella80......................kp 14/23-35.......yk 15...........Toista
kuumetta.................kp 16/23-25......yk16............1 yhteinen
Hempukka87...........kp 20/30-35........yk14.............Esikoista
Haltia......................kp 25/31-36.......yk13.............Esikoista
JaneG......................kp 26/14-90........yk8.............Esikoista

Inkku83...................kp 32/28-30......yk 13...........Esikoista

Taustalla kuumeilee:

Vihainen Viiva
MissMaisa
Tinii

Hysteerinen
Mouse
Miss Piggy

Menkat ei oo siis vielä alkaneet.. mutta testasin negan joten ne on kyllä odotettavissa..

Dreamer88 voimia teille:hug:
minä olen myös menossa sinne laparoskopiaan tammi-helmikuussa kun kutsu tulee... jotenkin mulla vaan vahvistuu epäilys että endometrioosi olisi minulla syynä lapsettomuuteen.

LOTTA mitä kaikkea hoitoja olette saaneet endometrioosiin.. onko olemassa mitään muuta kuin se pesäkkeiden polttaminen??

Inkku: Minulla on hoidettu endoa laparoskopialla, e-pillereillä (lapsettomuushoitojen taukojen aikana) ja Procren-piikillä, joka aiheuttaa vaihdevuodet ja samalla myös endo kuivuu. Käytin tuota Procrenia kolme kuukautta ennen ekaa ivf:ää ja yksi piikki tehoaa kuukauden kerrallaan. Laparoskopia ja Procren ovat auttaneet endon hoidossa, mutta tästä e-pillerihoidon tehosta en vielä tiedä, kun ei ole ollut ultraa (kolmas liuska Microgynonia on menossa). Jaksamista laparoskopian odottelussa!

Dreamer: Odottaminen on tosiaan kaikkein raskainta tässä. On ihan totta, että kannattaa ensin kuulla, miltä laparoskopiassa näyttää ja miettiä sitten vasta jatkoa. Jokainen kokee ivf:n omalla tavallaan, mutta minusta on tuntunut, ettei lääkkeistä ole tullut kovin isoja sivuvaikutuksia ja punktiokin on mennyt sujuvasti. Isoin ja raskain juttu on ehdottomasti ollut se, miten sen negatiivisen tuloksen sitten pystyy käsittelemään, mutta vähitellen pystyy suuntautumaan uuteen hoitoon.

Tiistai 25.12.2007 JOULUPÄIVÄ :xmas:

Inkku83...................kp 1/28-35........yk 14...........Esikoista
Lapaniina................kp 16/26-29........yk 15............Esikoista
ella80......................kp 17/23-35.......yk 15...........Toista
kuumetta.................kp 19/23-25......yk16............1 yhteinen
Hempukka87...........kp 23/30-35........yk14.............Esikoista
Haltia......................kp 28/31-36.......yk13.............Esikoista
JaneG......................kp 29/14-90........yk8.............Esikoista

Taustalla kuumeilee:

Vihainen Viiva
MissMaisa
Tinii

Hysteerinen
Mouse
Miss Piggy

kp 1 :'(

mä ja mieskin aleittiin oikeesti jo vähän toivomaan kaikenlaista, kun noi menkat oli noinkin paljon myöhässä... mutta tulihan se punainen joulu tännekkin...

Kun vaan sais pian tietää mikä tässä on oikein vialla....

Inkku83: :hug:
Lotta: Mukava että tulit tänne pinoon kirjoittelemaan.

Mulla on nyt eka terolut-kierto menossa ja ekat laboratoriokokeet takana. Nyt vaan odottelen tuloksia. Jos ei mitään löydy (mikä siis oletettavaa) niin sitten täytynee siirtyä tarkempiin lapsettomuustutkimuksiin.

Voimia palstasisaret :heart: Toivotaan että mahdollisimman pian meille kaikille se oma ihunainen nyytti suodaan!

Itsellä illalla malttamattomana sattui testi käteen ja haamuhan se siihen pärähti :heart: ei oikein itsekään uskalla uskoa ennenkö kunnon plussa on plakkarissa!

Tuntuu pahalta ihan ilmoitella omasta ilouutisesta kun niin monilla se on vasta hakusessa.. anteeksi :ashamed:

Maanantai 31.12.2007

Inkku83...................kp 7/28-35........yk 14...........Esikoista
Lapaniina................kp 22/26-29........yk 15............Esikoista
ella80......................kp 23/23-35.......yk 15...........Toista
kuumetta.................kp 1/23-25......yk17............1 yhteinen
Hempukka87...........kp 29/30-35........yk14.............Esikoista
Haltia......................kp 34/31-36.......yk13.............Esikoista
JaneG......................kp 35/14-90........yk8.............Esikoista

Taustalla kuumeilee:

Vihainen Viiva
MissMaisa

Hysteerinen
Mouse
Miss Piggy
Tinii

Heipsis! Pitkästä aikaa! Tännehän on pari plussaakin ilmestynyt :heart: Täälä ei mitään uutta oo tapahtunu, menkkoja taas odotellaan... katotaan ny kuinka naisen käy :/ :headwall: :D Mä en oo edes laskenu päiviä hetkeen aikaan, en itse asiassa edes tiedä koska edelliset menkat oli ja koska seuraavat pitäis alkaa. Yrittäny väkisin ottaa vähä etäisyyttä tähän kuumeeseen, jospa se niin tärppäis. Pian saadaan kotiin netti, niin pääsee vähä useemmin palstailemaan. Onnea kaikille yritykseen ja onnea plussanneille!!!

Tinii varovaiset mutta sitäkin lämpimämmät onnittelut haamusta!!
tulehhan kertomaan kun testiin pärähtää kunnon viiva!! :heart: :heart:

uusi vuosi ja uudet kujeet...

tilasin itselleni sairaskertomukset niistä ajoista kun minulle todettiin kystia.. ja siellä oli jo silloin harkittu laparoskopiaan lähettämistä joten endo voi olla hyvinkin mahdollinen...

missmaisa :wave: toivotaan että naisen käy hyvin :)

Yhteistyössä