Mansplaining, humblebragging, manspreading, name-dropping...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 882
19 182
113
...ja muut ärsyttävät anglismit!
Eikö voi puhua suomeksi?

Viimeksi muokattu:
Mut hei. Se varmaankin johtuu siitä, etteivät niiden sanojen käyttäjät ole tarpeeksi älykkäitä muuntaakseen sanaa suomenkielelle. :rolleyes:
Voihan nuo kääntää suomeksi vaikka suoraan. Mieslevitys kuulostaa ihan hauskalta. Mutta kielen kehittymiseen tarvitaan aikaa ja tällaisiin ilmiöpohjaisiin, mitkä tulevat nopeasti, on vaikea kehittää mitään, minkä massa hokaisi ja ottaisi käyttöön aivan heti. :)

Hesassa on käynnissä muuten joku kokeiluluontoinen ”kuunnellaan (muka) kansalaisia” juttuja/sivusto, ja siellä kysyttiin mielipidettä uusien 5g-tukiasemien tmv. valintaan. Joku oli hyvin kommentoinut, että antoi äänensä sille yhdelle ainoalle suomeksi nimetylle pömpelille. Kaikki muut oli pitänyt enkuksi vääntää muka hienoksi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Echo
On kyllä rasittavaaaaaaa :X3:

Eksploorataan vaihtoehtoja ja manageerataan juttuja. Expandataan ajattelua outofthebox ja presenteerataan finaaliversio bossille!
Juu, mut varo että kun rikastut, ettet syyllisty richsplainingiin!
Vai ootko boss lady. :rolleyes:

Viimeksi muokattu:
Voihan nuo kääntää suomeksi vaikka suoraan. Mieslevitys kuulostaa ihan hauskalta. Mutta kielen kehittymiseen tarvitaan aikaa ja tällaisiin ilmiöpohjaisiin, mitkä tulevat nopeasti, on vaikea kehittää mitään, minkä massa hokaisi ja ottaisi käyttöön aivan heti. :)
No miks ei vois olla mieslevitys? Tai äijälevitys?
Koska käsite manspreading on yhtä arvoituksellinen englantia puhuvillekin, miehet levittää...mitä?

Mä jo ajattelin että nyt se Echo sekosi täysin. o_O
Jouluvalokoristelustressi ja naapureiden valojen kyttäys vei järjen.
Tiedätkö, mulla kiristi vanne päätä jouluvalojen suhteen, mut tänne kirjottaminen helpotti. :) Nyt mua ei haittaa että mikä häkkyrä mulla on ikkunassa.

Jonku äijän blogista...:rolleyes:

ANNA MÄ LAITAN sen näin: eilen nyt vaan tuli ouverdoussi anglismeista. Voi olla että tää johtuu daunshiftaamisesta. Sheörhoulder väljuun vastasesti en oo just nyt aktiivinen resurssi, ja vaikka mulla onkin oma proggis, niin aikaa riittää myös chillaamiseen, ja mä voisin öbaut perustaa ajatustankin.

Mutenivei, nää anglismit. Työhuoneella fotari Markus kerto eilen yhestä suomalaisbossista, joka ei voi puhua asioiden muotoilusta, vaan se sanoo että miten mä wöördäisin tän.

...anna mulle tauko. Wöördäys. Toi ajoi mut jotenki hulluks, vaikka mä itekin droppailen anglismeja joka nyt ja silloin.

MÄ RAKASTAN KIRJOTTAA kieliasioista, vaikka kielitieteet ei oo varsinaisesti mun kuppi teetä. Sinänsä kieli ei oo mitää rakettitiedettä, mutta koska mä halusin ajatella laatikon ulkopuolella, mä hain suporttia kraudsoorssaamisesta. Mä poustasin feisbukkiin, että voisko fb-frendit ja sabskraiberit kontribuoida fiilispohjalta anglismeja.

Oumaigaad mikä striimi siitä tuli. Tänks evribadi – iso käsi. Siis kiitos miljoona, riöli! Se oli paras breinstormaus ja tiimbildaus ikinä, jotai sataviiskyt kommenttii. Mä en nevö-evö ois saanu settii aikaseks söörtsäämällä äloun, vaikka mä oisin guuglannu päivä sisään päivä ulos, siis kakskytneljä-seitsemän.

Somessa on poveria, ja tähän blogiin mä oon selektoinu öbaut rändomilla cooleja snittejä kyseisestä tsheinistä.

BTW, SIINÄ FEISBUK-POSTAUKSESSA mä tein oolsou lupauksen, että mä julistan sodan anglismeille. Se nyt meni vähä överiks. En mä halua tehdä sotaa. Piis, pliis. Mun eimi on vaan pointata ulos, että pitkässä juoksussa anglismit tekee suomelle pikku palan dämitsiä, ja tää aiheuttaa mussa duubioita.

Okei, joku heitti mulle steitmentin, että sou wot, onhan tässä maailmassa siriösli isompiaki ongelmatiikkoja. Mä saan pointin. Mutta nää anglismit nyt vaan ajaa mut pähkinöiks, ja oikeestaan tää blogipostaus on pendannu jo pidemmän aikaa.

Oolrait, joku pointteeras mulle, että jos tehdään initiatiivi lainasanojen hanttaamiseks, niin suomesta jää jäljelle klous tu nating. Totta riittävästi. Mun mielipiteessä se nyt vaan tekee järkee puhua suomee, ainaki sillon ku on julkinen spiikki. Tää on meidän kaikkien agenda, me ollaan kaikki niiku steikhouldereita meidän omassa kielessä.

MUTTA NOU HÄTÄ, ei mun goulina oo tässä alkaa stalkata kenenkää tookkia, koska ethän sä voi määrätä muiden wöördäyksistä. Sulla on sun laiffi, ja sä implementoit mitä sä haluat, tai sitte dellaat koko keissin sun faileista. Sun pitää bentsmarkata sun oma staili.

FYI: Mä yritän ite vaan ottaa sellasen äproutsin, että mä preferoin skipata anglismeja mun presentaatiossa. Eksekuution kanssa mä tulen tosin olemaan ongelmissa, niin paljon minun on annettava. Tää ei oo ihan pala kakkuu.

Sorry tää pitkä stoori. Nyt pitää klousata, kirjan dedis lähestyy, joten mä feidaan asappina tästä himaskenestä fainali tonne cityn suuntaan officelle.

Draivi päälle, ja eikun lets menoks.

Se on huolestuttavaa että jotkut termit on rantautuneet jo lehtien artikkeleihin: joskus luin jonkun artikkelin bodyshamingista.

Siis onhan nuo käteviä termejä, on helpompi sanoa "bodyshaming" kuin "toisen kropan morkkaaminen", mut silti...on tää suomen kieli kuitenki niin ainutlaatuinen ja huikea, että en mä ois vaihtamassa yksinkertaisempaan kieleen eli enkkuun.

Yhteistyössä