Mansikkaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meloni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oon mä ainakin antanut,tuoreita ja kaupan soseena.Ensin varovasti kun on herkästi allergisoiva.Ollaan 5kuisesta asti silloin tällöin syöty.Ennen ei vissiin saanut alle 1 veelle antaa mutta nykyisin voi.Niin nää kaikki suositukset muuttuu...

En anna edes meidän 1v. pojalle, kun on herkkä mm. kananmunalle, maidolle, tomaatille, hernelle.... En uskalla antaa mansikkaa sen takia, koska kuuluu näihin allergisoiviin ruokiin!

Niin mä muistelin et se on allergisoiva,mut eihän se kai ole "vaarallinen"kuten esim. hunaja? Tyttö on 9 kk ja kovasti tykkää mansikoista.En kylläkään ole antanu kuin puolikkaan mansikan kerrallaan,vaikkei muita ruoka-allergioita ole

Ei se vaaraallista ole, vaan juuri allergisoivaa. Kyllä sitä voi antaa jos ei tule mitään reaktioita eikä anna kovin usein. Itse olen antanut "marjasilmänä" puuron kanssa ja joskus jälkiruuaksi.

Mansikkaa on pilttinä viiskukautisista lähtien, niin tuskinpa on silloin vaarallinen ruoka-aine. Allergisoiva kylläkin on, eli jos on allergioihin taipumusta, niin silloin kokeilla varovaisesti.

meillä sai ykkönen myös mansikkaa pikkusen alle vuoden ikäisenä mutta posket tuli todella punaiseksi joten mansikka laitettiin pitkäksi aikaa "jäihin". myöhemmin kun annettiin niin ei oireillut laisinkaa ja mansikat on suurta herkkua nykyään. kakkonen on saanut myös mansikkaa noin vuoden ikäisenä, hän ei oireillut lainkaa joten olen antanut ja tykkää niistä tosi paljon =)

Eli kuten todettu, allergiariskin takia ei suositella.. Tai toiset ei suosittele ja toiset suosittelee.

Meillä ei ole annettu ihan siitä syystä, että minä olen itse ollut todella allerginen mansikalle, kananmunalle, kalalle ja suklaalle. Mitään näistä ei ole vielä 8 kk pojalle annettu eikä varmaan anneta ennen sitä vuoden ikää. Josko riski saada allergia olisi silloin pienempi.

Suklaata tosin saa odottaa vielä pidempään=D

Eikös se nyt uusimpien ohjeiden mukaan ole ihan turhaa välttää helposti allergisoivia ruoka-aineita, kun jos niille on allerginen, niin sitten on, ei se altistu sitä allergiaa tee?
Meillä on poika saanut Piltin mansikkajälkiruokaa ja omista pakastemarjoista tehtyä mansikka-vadelmakiisseliä 1/2-vuotiaasta lähtien ja nyt on jo tuoreitakin mansikoita maisteltu, poika 11kk.

Ihan liikaa varotaan ruokien kanssa. Tuttavan lapselle (9kk) ei anneta neuvolan ohjeiden mukaan mitään maitoa (siis ei tavallista korviketta, ei valmispuuroja, ei Pilttejä tai muita missä maitojauhetta) sisältävää eikä kananmunaa, kun saattaa olla allerginen, kun äidilläänkin on laktoosi-intoleranssi. Hohhoijaa. Oliskohan ylivarovaisuutta. Kokeilemalla kai se selviäsi paremmin kuin panttaamalla.

Olen samaa mieltä kuin Ruikku, nykyään suositellaan nimenomaan, ettei vältettäisi näitä allergisoivia ruoka-aineita - jos lapsi on niille allerginen, sen näkee vain kokeilemalla eikä allergisoivalle ruoka-aineelle altistuminen mitenkään pahenna allergiaa, vaikka tietenkin kurjia oireita lapselle aiheuttaakin. Meidän lapsellamme on allergiaa, mutta koska oireet eivät ole kovin pahat (lähinnä punoitusta poskissa) ihotautilääkäri sanoi, että myös allergiaa aiheuttavia ruoka-aineita voi kohtuudella antaa, se on samalla myös siedätystä lapselle (useinhan nämä lapsuusiän allergiat häviävätkin myöhemmin). Tietenkin jos jokin ruoka aiheuttaa voimakkaan allergisen reaktion, on sitä syytä välttää. Mutten oikein ymmärrä miksi neuvolassakin yhä kehotetaan varuilta välttämään esim. mansikkaa????

Meille lastenlääkäri suositteli välttämään ja olemme siitä syystä välttäneet..

Kyllä, usein lapsuusiän allergiat häviävät myöhemmin. Mutta meille asia selitettiin niin, että jos on taipumusta allergiaan, ei kannata lähteä kokeilemaan ja "puhkaisemaan" allegiaa koska usein vuoden ikään mennessä allergiat "puhkeamattomina" saattavat hävitä.
Yhden allergian "puhkeaminen" herkistää helpommin myös muille allergioille tai tässä tapauksessa muille allergisoiville ruuille. Eli lapsi saattaa tulla mansikka-allergian johdosta allergiseksi esim. omenalle vaikkei sitä olisi aikaisemmin ollutkaan. Näin ollen kannattaa välttää näitä herkemmin allergisoivia ettei tulisi muita allergioita.
Ja jos allergia on esim. tähän vuoden ikään mennessä hävinnyt, ei ainakaan kyseinen ruoka-aine lisää riskiä muille ruoka-aineallergioille.

Hyvin vaikeasti selitetty mutta näin meille siis kertoi lastenlääkäri.

Mutta tämä on mielestäni ihan samallalailla mielipide kysymys kuin herkkujen antaminen. Neuvoloissa niitä kai yleisesti kehoitetaan karttamaan 3 vuoden ikään asti. Toiset antavat jo alle vuoden ikäiselle pullaa ja toiset vasta 3 vuotiaalle.

Toivotaan kuitenkin, että kaikkien lapset säästyisivät pahoilta allergioilta.

Meille sanottiin neuvolassa,että saa antaa esim.mansikkaa,kun ei olla itse millekkään allergisia,niin todennäköisesti lapsellekaan ei tule allergioita. Toivottavasti näin on!

Yhteistyössä