Manduca vai kantoliina? Kokemuksia kertokaa!

LEP
Meillä on nyt 6vrk ikäinen vauva talossa ja olen miettinyt hommaavani sille joko manducan tai kantoliina, kuten esimerkiksi hug a bub liina. Ainut vaan en osaa yhtään päättää mitä tekisin ja kumman siis ostaisin? Tai oisko muita hyviä vaihtoehtoja?

Kokemuksia siis kaivataan! :)
 
Kantopussi?
Itselläni ei ole kokemusta noista mistään, mutta tuota kantopussia olen harkinnut seuraavalle vauvalle.
Se manduca on mun näkökulmasta liikaa rintareppu, eikä se ollut kovin käytännöllinen.

Tässä yksi mitä olen katsellut;

http://www.vekaravintti.fi/yliolanliinat.htm
 
Kippuravarvas
Mulla on tällänen trikooliina 3vko:sen kanteluun ja aika näppärä minusta :)
Kantopussikin löytyy, mutta jotenkin en osaa käyttää.. Ja tässä saa vaavin pystyyn, niin ilmakuplat ei kiusaa.
 
jep
Kantoliina on hyvä pienelle, itse käytin Amazonas-liinaa ja Vauva-lehden lahjaliinaa. Sitten kun laps oli tarpeeksi iso (noin 74cm), alettiin käyttää enemmän Ergoa. Kantopussit on sanonko-mistä.
 
Itsellä ei kokemusta kun liinasta, mutta pari kaveria on testannut kumpiakin. Toinen hylkäs liinat ja käyttää pelkkää Mandukan kantoreppua, toinen myi Mandukansa pois ja käyttää pelkkiä liinoja (pitkää liinaa, rengasliinaa yms).

Ite tykkäsin esikoisen kanssa trikoo liinasta. Kakkoselle saadaan lainaan testattavaksi kantopussi ja aattelin itse tehdä (jos nyt osaan) rengasliinan.
 
vieras
Yliolan liina ei ole pitkään kantamiseen.

Manduca on aivan ihana eikä mitään tekemistä rintarepun kanssa. Tosi helppo ja nopea ja asento on lonkissa oikein. Rintarepussa roikutaan miten sattuu eikä se ole kantajallekaan hyvä. Ja menee isollakin lapsella ja on monipuolinen. Manduca siis.

Trikooliina, esim PikkuRuu, on myös tosi hyvä. Se kuitenkin pitää sitoa ja on esim. kaupungilla paljon hankalampi kuin tuo Manduca, jonka saa nytkin laitettua vaikka talvitakin päälle itselle ihan helposti.

Rengasliina on hyvä pikaliina ja sitä käytän itsekin kauppareissuilla jonkun verran ja esim. kirpparilla.
 
vieras
mulla ergo ja lapsi tykänny siitä.ostin sen kun muksu oli 2kk,nyt yli vuoden ja hihkuu aina ku näkee et otan ergon esille.sit mul on yli 4.v (15kg) joka tarvittaessa menis siihen-kokeilin siis mutta tykkää/jaksaa kävellä..eli ergo on pitkäikänen,ja siihen saa kiinni sen oman repun eli tosi näppärä.suosittelen.
 
LEP
Eli taitaa olla aikalailla makuasia tämäkin. :) Manducasta minäkin olen lukenut ja kuullut, ettei ole sellainen kantoreppu mitä nämä tavalliset baby björnin yms. on, vaan olisi hyvä jo heti vauvasta asti. Hintakin on ihan hyvä, että siksi tässä tahtookin olla valinnan vaikeutta kun ei viitsisi turhaan maksella lähes 100?.
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Molemmat! Pikkuvauvalle trikooliina ja sit kun on joku puolivuotias tai siitä yli niin myyt sen pois ja hankit manducan!
Näin mä tein. Mulla tosin oli toi liina vaan lainassa. Alussa sitä käytinkin suht ahkeraan, nyt käytän vain manducaa.

Ja käyttöön vinkkejä pyytäneelle vastaan, että sitähän voi käyttää ihan koko ajan vaikka. Usein laitan tytön (6kk) manducaan kun lähdetään liikenteeseen enkä tartte ollenkaan vaunuja mukaan. Kätevää! Toiset käyttävät sitä kotonakin. Kun tota reppua oppii käyttämään niin se myös sujuu paremmin. Kokeilepa vaikka joku viikko, sitten tiedät sopiiko se sulle ja tykkääkö vauva siinä edes oleskella...
 
Makuasia todellakin:) Itse olen kantanut paljon, kokemusta on trikooliinasta, kantopussista, kudotusta pitkästä liinasta sekä muutamasta eri kantorepusta(Yamo, Ergo. Ptapum ja Manduca) ja sitten neliöliinoista ja rengasliinoista. Mä en tykkää reppuja oikein käyttää, tai menetteleehän nekin, mutta musta ehdottomasti pitkällä liinalla on mukavin ja näppärin kantaa:) Pienellä vauvalla trikoisella, isommalla sitten kudotulla. Ja sidonnan voi tehdä jo kotona valmiiksi ja nostaa vauvan sitten kyytiin ja pois sidontaa purkamatta, eli ei lainkaan hankalaa:)

Kotioloissa rengasliina on kiva kun sen saa sekunnissa päälle, jos vauva huutaa ja kädet pitää saada vapaaksi. Käsilaukussa mulla on aina rengasliina mukana.

 

Yhteistyössä