Mamut ilmaiseksi Robinin konserttiin...ei ju**l****

• Viestiketjun aloittaja "eee"
  • Ensimmäinen viesti
esim
Aiemminkin jo kysyin, kertokaa nyt, missä kouluissa ei ole ensi kuussa juhlia?? Ihan uteliaisuutta kyselen kun en ole siihen todellisuudessa vielä törmännyt.

Mun lasten koulussa ei vietetä joulujuhlaa. Sen sijaan ovat tutustuneet muslimien sekä maahanmuuttajien ja myös muidenkin uskontoryhmien juhliin. Sinänsä erittäin mielenkiintoista ja opettavaista tutustua eri kulttuureiden juhlaperinteisiin, mutta ei sen varjolla, että suomalainen juhlaperinne jätetään pois. Näin siis eräässä espoolaisessa koulussa.

Mun lasten koulussa ei vietetä joulujuhlaa. Sen sijaan ovat tutustuneet muslimien sekä maahanmuuttajien ja myös muidenkin uskontoryhmien juhliin. Sinänsä erittäin mielenkiintoista ja opettavaista tutustua eri kulttuureiden juhlaperinteisiin, mutta ei sen varjolla, että suomalainen juhlaperinne jätetään pois. Näin siis eräässä espoolaisessa koulussa.
Missä? :)

Ihan typerää ja epäloogista tuo on, jos joulua ei vietetä mutta muiden kulttuurien juhlia kyllä (tosin joulukin on aika pirun monikulttuurinen juhla, eli sitäkin pitäisi tuollakin verukkeella juhlia). Mutta onks se muslimien syy? Vai koulun nerokkaan johdon päätös?

....
Jos unohdettaisi kokonaan sellainen käsite kuin maahanmuuttaja niin kaikki olisi paljon paremmin. Tämä tarkoittaisi sitä, että samat tuet kuin suomalaisille, samat oikeudet. Maassa maan tavalla. Jos Suomeen muuttaa ni varmaan on ymmärrettävä, että täällä eletään Suomen tavalla. Kaikki erikoisoikeudet pois. Ymmärrän, että jotain kielikursseja voidaan järjestää ja työelämään sopeuttamiskursseja.. Tällanen höösääminen sitä rasismia täällä aiheuttaa. Nyt päättäjät voisi pikku hiljaa käyttää niitä aivojaan jo..
Mun on niin vaikea ymmärtää miksi mamuille järjestetään erikseen yhtään mitään. Niiden pitää sopeutua tänne ihan itse. Tarkoitan nyt näitä joulujuhla ja tukiasioita. Jos mamut haluaa jotain ni voivat itse järjestää. Ja suomalaiset ensisijaisesti palkataan töihin... ! Valitetaan, että suomalaiset on työttöminä, mut miksiköhän.. Mamut palkataan pilkkahintaan. Meni nyt ohi aiheen, mutta pointti on se, että ensisijaisesti nyt suomalaisia pitäisi auttaa ja pitää tää maa Suomena. Tää on ihan naurettavaa.

esim
Missä? :)

Ihan typerää ja epäloogista tuo on, jos joulua ei vietetä mutta muiden kulttuurien juhlia kyllä (tosin joulukin on aika pirun monikulttuurinen juhla, eli sitäkin pitäisi tuollakin verukkeella juhlia). Mutta onks se muslimien syy? Vai koulun nerokkaan johdon päätös?
No en mä nyt menisi suorilta käsin muslimeita syyttämään tai muitakaan uskontoryhmiä tai eri kulttuureita, mutta toki mm. muslimit ovat yksi päätökseen vaikuttavista tekijöistä. Pidän kyllä oikeasti siitä, että koulussa on vietetty eri kulttuurista tulleiden juhlia. Tapahtumat ovat olleet ainakin mun lasten mielestä tosi kivoja, mutta siitä en pidä, että koulu viettää monikulttuurista juhlavuotta ja jättää suomalaisen juhlaperinteen ja -kulttuurin pois ohjelmistosta. Jotenkin vain pidän kiinni siitä ajatuksesta, että koulujen perinteisiin kuuluu joulujuhlan vietto.

No en mä nyt menisi suorilta käsin muslimeita syyttämään tai muitakaan uskontoryhmiä tai eri kulttuureita, mutta toki mm. muslimit ovat yksi päätökseen vaikuttavista tekijöistä. Pidän kyllä oikeasti siitä, että koulussa on vietetty eri kulttuurista tulleiden juhlia. Tapahtumat ovat olleet ainakin mun lasten mielestä tosi kivoja, mutta siitä en pidä, että koulu viettää monikulttuurista juhlavuotta ja jättää suomalaisen juhlaperinteen ja -kulttuurin pois ohjelmistosta. Jotenkin vain pidän kiinni siitä ajatuksesta, että koulujen perinteisiin kuuluu joulujuhlan vietto.
Monikulttuurinen juhlavuosi kuulostaa myös mun mielestä kivalta, mutta ei tuo, että ko. vuoteen ei mahdu ollenkaan joulujuhlaa. Ei joulujuhlaa tosin edes mun lapsuudessa joka vuosi vietetty koulussa, joskus oli isompi itsenäisyysjuhla & joulun aikaan vain kirkkokäynti ja todistusten jako (ja meidän koulussa ala-asteella ei ollut mamun mamua, yläasteella oli vuoden ajan australialainen tyttö ja jossain vaiheessa yks portugalilainen, ja yksi Ruotsista muuttanut).

Muslimithan saa jättää uskonnollissävytteisen joulujuhlan väliin halutessaan, siksi heillä yleensä on aika vähän joulujuhlaa vastaan. Mutta sitten on näitä betoniporsas-kukkahattutätejä (espoolainen hänkin taisi olla?), jotka haluaa poistaa kaiken varmuuden vuoksi, ja loukkaantuu muslimien puolesta. Ja mun mielestä muslimit saisi vaatia ihan mitä tahansa halutessaan, mutta mihinkään ei tarvitse suostua jos vaatimus on typerä. Ei tartte olla liian korrekti, se kääntyy lähes aina itse tarkoitusta vastaan. Puolestaloukkaantuminen on typerää.

esim
[QUOTE="vieras";27486041]Mun mielestä ne oli kyllä ateistivanhemmat jotka vaati joulujuhlasta luopumista. Siitä oli äänestyskin.[/QUOTE]

Äänestys, jonka otanta oli huikean suuri ja tulokset realistisia. :whistle:

Ateistivanhempien lapsilleko ei sovelleta samoja sääntöjä kuin esim. muslimeille? Eli ei siis tarvitse osallistua juhlan uskonnolliseen osuuteen tms.

Kepsis
[QUOTE="vieras";27486079]No ainakin eräässä koulussa luovuttin joulujuhlasta ateistivanhempien vaatimuksesta.[/QUOTE]

Juu kyllä :LOL: Yksi mielipide muuttaa käytäntöjä, right. Ei tuota usko oikeasti kukaan.

Ei mamujen kuulu automaattisesti saada samoja etuuksia kuin suomalaisen. Pakolaiset on eri asia.
Eli esim. työssäkäyvällä maahanmuuttajalla (josta on jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle) pitäisi olla jotenkin kehnommat etuudet kuin pakolaisilla?

Itse asiassa asia on juurikin noin. Pakolainen saa kaikenmaailman tulkkipalvelut ja apua käytännön asioissa, ei-pakolaisena maahan muuttanut on omillaan. Laki kai sallisi tulkkipalvelut myös ei-pakolaiselle, mutta käytännössä se ei toteudu ollenkaan. Mulla on työssäkäyviä maahanmuuttajapotilaita jotka pärjäävät miten pärjäävät vajavaisen suomen kielensä kanssa, ja sitten on 15 v Suomessa olleita pakolaisena tulleita joilla on edelleen mukana tulkki. Ööööö.

esim
[QUOTE="vieras";27486079]No ainakin eräässä koulussa luovuttin joulujuhlasta ateistivanhempien vaatimuksesta.[/QUOTE]

Kurja juttu. :(

En mäkään mikään uskovainen ole, ehkä vain tavan takia kuulun kirkkoon, mutta pidän silti joistakin uskonnollisistakin perinteistä. Tiedän kyllä, että joululla ei alun perin ole uskonnollista taustaa, mutta on sellaiseksi aikojen saatossa mukautunut.

Kepsis
Eli esim. työssäkäyvällä maahanmuuttajalla (josta on jotain hyötyä tälle yhteiskunnalle) pitäisi olla jotenkin kehnommat etuudet kuin pakolaisilla?

Itse asiassa asia on juurikin noin. Pakolainen saa kaikenmaailman tulkkipalvelut ja apua käytännön asioissa, ei-pakolaisena maahan muuttanut on omillaan. Laki kai sallisi tulkkipalvelut myös ei-pakolaiselle, mutta käytännössä se ei toteudu ollenkaan. Mulla on työssäkäyviä maahanmuuttajapotilaita jotka pärjäävät miten pärjäävät vajavaisen suomen kielensä kanssa, ja sitten on 15 v Suomessa olleita pakolaisena tulleita joilla on edelleen mukana tulkki. Ööööö.
Älä lue kuin piru raamattua mussukka :) "Ei mamujen kuulu automaattisesti saada samoja etuuksia kuin suomalaisen. Pakolaiset on eri asia."

Ateistivanhempien lapsilleko ei sovelleta samoja sääntöjä kuin esim. muslimeille? Eli ei siis tarvitse osallistua juhlan uskonnolliseen osuuteen tms.
Meilläpäin on ollut havaittavissa seuraavanlainen ilmiö:
Pikku Lottapertti ei saa osallistua mihinkään uskonnolliseen. Ei saa laulaa esim. Joulupuu on rakennettu, jos lauletaan myös kolmas(ko se nyt on) säkeistö missä kiitetään Jeesusta. Joulukuvaelman katsominen tai siihen osallistuminen ei myöskään käy päinsä.
Mutta pikku Lottapertin tulee toki saada osallistua juhlaan alusta loppuun saakka, koska pikku Lottapertti sitä haluaa.
Lottapertin vanhemmat ovat siis kovaan ääneen vaatimassa täysin uskonnotonta joulujuhlaa.

Fail...sitä mieltä olen minä.

Juhlat on vapaaehtoiset. Saa siis halutessaan osallistua, tai olla osallistumatta. Mutta juhlan sisältö on asia, joka on millainen on, ja osallistumalla joko hyväksyy sen tai sitten ei hyväksy, ja jos ei hyväksy niin jää sitten kotiin.

Eikä tässä vielä kaikki; myös muutama sellainen vanhempi, joiden lapset on kastettu ja jotka kuuluvat kirkkoon ("tavan vuoksi", kun asiaa joskus kysyin) on vaatinut että joulujuhla ei saisi olla uskonnollinen, koska he ei oikein tykkää jeesusjutuista. Mitä vittua?

Mulle uskonnollinen joulujuhla ei ole koskaan ollut ongelma. Mulle, joka on ateisti, uskonnottomien lasten äiti ja muslimin vaimo. Mutta oon jo ajat sitten huomannut, että olen vähän vajavainen; en osaa tehdä asiasta kuin asiasta ongelmaa :(

Et sinä saa Kansalaisetuuksia missään muussakaan maassa lahjaksi kun vain muutat maahan.
Ei Suomessakaan saa. Ei saa esim. äänestää eduskuntavaaleissa tai pressanvaaleissa, eikä pääse (heh) armeijaan jos ei oo tämän maan kansalainen.

Ja Suomen sosiaaliturvan piiriin pääseminen pitää erikseen anoa.

Pitää myös anoa oleskelulupaa, ei sitäkään kaikki saa.

vierass
[QUOTE="vieras";27486052]Olet paskarasisti:x Toivottavasti sulla ei ole lapsia.[/QUOTE]

Onko Mikkelin kulttuuritoimi(tai he, ketkä jakoivat ilmaislippuja) paskarasisteja myös, koska syrjivät suomalaislapsia jakamalla mamuille ilmaislippuja?

Kepsis
[QUOTE="vieras";27486165]Ei tietenkään ole, vaan se on positiivista syrjintää.=)[/QUOTE]

Positiivinen syrjintä – Wikipedia

Tsekkaappa käsite. Varsinkin kohta Positiivinen syrjintä, käänteinen syrjintä[1] tai positiivinen erityiskohtelu on toimintatapa, jossa henkilöä tai ryhmää tuetaan erityistoimin, jos hän on ilman niitä vaarassa jäädä eriarvoiseen asemaan

Missähän kohti kukaan on ollut vaarassa jäädä eriarvoiseen asemaan jonkun konsertin suhteen?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kepsis
Ei Suomessakaan saa. Ei saa esim. äänestää eduskuntavaaleissa tai pressanvaaleissa, eikä pääse (heh) armeijaan jos ei oo tämän maan kansalainen.

Ja Suomen sosiaaliturvan piiriin pääseminen pitää erikseen anoa.

Pitää myös anoa oleskelulupaa, ei sitäkään kaikki saa.
Eh? Enhän minä sanonutkaan että niin tapahtuu, vaan että niin ei kuulu tapahtua.

Yhteistyössä