Mammat kylpylässä nikopetteriensä kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä tämänki ketjun tärkein asiaosuus on ehdottomasti KYYKKYVATAKAUS! Miksi siihen ei sen enempiä puututtu.
Jos ei kyykkyvatkaa, ei ole sovelias uimahalliin ensinkään. Ei siinä mitkään sukupuolet tai iät ratkaise. Kais sen ny kaikki tietää.

no on pakko sotkea lusikkasa tähänkin soppaan. kaikki kehitysvammat ei näy päällepäin.
mulla on 10 vuotias poika, kehitysvammainen, ja hänestä ei todellakaan vieras ihminen
huomaa tai tiedä ei ulkonäön, eikä käytöksen perusteella näin olevan. pesemisestä ja sellai-
sesta kyllä selviää, mutta ei muista mikä on pukukopin numero, eikä osaa sitä avaimesta kat-
soa, ja jossain kylpylöissä kun on jo se ranneke, jossa ei välttämättä ole koko kopin numeroa.
itse ollaan toimittu viime vuodesta niin, että kotipaikkakunnalla, olen sanonut uimavalvojalle
ja hän on käynyt sitten póikaa auttamassa miesten puolella. mutta kylpylöissä kun olen tätä
pyytänyt, niin kaikissa on sanottu, että otat pojan mukaan naisten puolelle. poika ei vahtaa
eikä sitä kiinnosta tytöt tai naiset siellä, vaikka nää päättäis vaikka kyykkyvatkata. pojalle
tärkeintä on päästä uimaan.

[QUOTE="auts";25738134]Tekeeköhän muuten isät samaa? Että raahaa ne +10-vuotiaat tyttärensä miesten puolelle??[/QUOTE]

Mies sanoi että toissakerralla oli kuulemma miestenpuolella ollut joku viitävailla murkku isänsä mukana. Yhtään enempää ei iso tyttö kuulu sinne kun isopoika akkain puolelle.

Noh, mulla on 6 vuotias poika jolla on aitiyliherkkyyttä äänten ja tuntoaistin kanssa. Uimahallissa on ääniä (kaikuu) ja paikka on iso ja pelottava. Uimahalliin meneminen ei ole tähän saakka oikein onnistunut hyvin. Kesällä menemme kylpylään, ja ihan varmasti otan pojan naisten puolelle. Sen jälkeen saa isänsä kanssa käydä uimahallissa miesten puolen kautta. Mutta en tiedä sitten miten jatkossa kylpyläreissut meidän kokoonpanolla (minä, tyttö ja poika) esim. kun poika on 7 ja 8. Jotenkin arveluttaa.

Meidän uimahallissa muuten on tuo 8v ikärajana siihen tarviiko lapsi ohjaajan mukaan uimaan mennessä (ohjaaja = yli 15v).

Siinä mielessäkin tuo 8v yksin omaan pukkariinsa voisi olla järkevä ikäraja.

Meil on silleen että pesutilojen raja on 8v ja jokatapauksessa oliko se alle 10v kanssa pitää allastiloissa olla vähintään 15v valvoja mukana. Ja paljon näkyy kyl sitä että koululainen odottaa sitten altaaseen menemättä valvojaansa.
Nää jotka tykkää että alasti vaan muita ajattelematta vois mennä johki nudistipaikkaan rauhassa ja jos halliin mielivät, noudattaa niitä sääntöjä.

voisivat alkaa ajattelemaan tätäkin asiaa, kun noita uusia uimahalleja rakennetaan ja enti-
siä kunnostetaan, että olis erilliset pesutilat niille lapsille, jotka tarvii sen vanhemman
mukaan sinne suihkun ja pukuhuoneen puolelle. niin ei tarviis siitä riidellä. tosin siinä kävis
niin, että mammat olis siellä niiden terveiden lastensa kanssa. koska terveiden lasten kanssa men-
nään invavessoihin ja lastenhoito tiloihin, siis näiden isojen, jotka jo pystys käymään nor-
maali vessassa

Mun poika on 5v ja toistaiseksi tullut mun mukana naisten puolelle. Kyllä mä olen miettinyt et kuinka kauan näin voi jatkua. En osaa yhtään vielä ajatella millainen poika on sitten parin vuoden päästä. Kai se sitten on jo aika omatoiminen kun on koulussakin jo ;) Me käydään aika harvoin uimassa joten senkin takia mietin et pitäisi nyt jo alkaa käymään säännöllisesti niin paikka, ja siellä tehtävät asiat, tulisi pojalle tutummaksi. Onhan se kuitenkin aika "hurjaa" ihan aikuisellekin yrittää uudessa paikassa selviytyä jos ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Joskus itsekin vieraassa kylpylässä ollut ihan pääpyörällä. Ja ainakin mä olen sen verran ujo et ei se ole kivaa pyöriä eksyksissä alasti ja yksin. Ei auta kun nyt jo alkaa "valmentamaan" poikaa siihen :)

Sitä pitäs alkaa vaatia enemmän että järkättäis mahollisuudet kaikille mennä uimaan sääntöjen puitteissa. Se ei ole reilua että erillistiloja tarvitseva ei pääse tai ei löydy lapselle apua toiselle puolen, eikä sekään että kaikki eivät sitten voi mennä uimaan koska pukkarissa voi olla liian suuri lapsi vastakkaista sukupuolta. Se ei voi mennä niin että surutta otetaa mukaan ja se on muille voi voi kun mun 9v vauva ei pärjää ilman mammaa (puhuen nyt normaalista lapsista).
Mulle ei oo mitään natsimaista siveyskasvatusta annettu, mutta se häveliäisyys on tullu iän myötä kuten monelle normaalille murkuksi muuttuvalle. Ei mua nytkään aikuisena riemastuta se että isot kossit pyörivät sielä akkain seassa. Omani kyllä pääsee vielä mun munkana ja isompana menee isän kanssa tai yksin. Eihän koulussakaan oo äiti mukana ja uimaan mennään jo ekalla.
Mut ku kattoo hallikäyttäytymistä ylipäätään ni ei o ihme ettei tuokaan ikäraja oo kaikille sääntö jota ois noudatettava.

Olisko se tämä nykymentaliteetti, kun häissäkin pitäis lapsille olla "oma menu". Siis tarkoitan, että kaikessa mennään laten kanssa yli siitä missä aita on matalin.

Mun poika on 5v ja toistaiseksi tullut mun mukana naisten puolelle. Kyllä mä olen miettinyt et kuinka kauan näin voi jatkua. En osaa yhtään vielä ajatella millainen poika on sitten parin vuoden päästä. Kai se sitten on jo aika omatoiminen kun on koulussakin jo ;) Me käydään aika harvoin uimassa joten senkin takia mietin et pitäisi nyt jo alkaa käymään säännöllisesti niin paikka, ja siellä tehtävät asiat, tulisi pojalle tutummaksi. Onhan se kuitenkin aika "hurjaa" ihan aikuisellekin yrittää uudessa paikassa selviytyä jos ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Joskus itsekin vieraassa kylpylässä ollut ihan pääpyörällä. Ja ainakin mä olen sen verran ujo et ei se ole kivaa pyöriä eksyksissä alasti ja yksin. Ei auta kun nyt jo alkaa "valmentamaan" poikaa siihen :)

Toi on ihan tosi että kun lapsi on tottunut jo pienempänä, ei asia oo uusi sitten kun on aika osata itse. Ja mies jaksaa ihmetellä sitä että juuri pojat eivät voi mennä yksin jos eivät osaakaan. Aivan samalla tavalla sielä autetaan lapsia kun naiset tyttöjä jos tulee kaapin tms kanssa ongelma. Sitä on syytä opetella jos koululainen ei millään uskalla pyytää apua keltään muulta kun äitiltä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Minun mielestä ekaluokkalainen voisi jo opetella toimimaan itsekseen siellä miesten puolella, vaikkei sillä silmällä katsokaan.

No voi varmasti omassa uimahallissaan joka on tuttu, mutta jos sitä lähdetään kylpylään jonne ehkä mennään eka kertaa lapsen elämän aikana niin mun mielestä on aika paljon vaadittu että ekaluokkalainen osais toimia siellä yksin. Ei sekään nyt mun mielestä oo oikein järkevä tapa opettaa lasta että lykätään se yksin tuntemattomaan paikkaan ja sanotaan että koita selvitä.

• Tykkää
Reactions: Champion
No mun mielestä ekaluokkalainen voi vielä tulla naistenpuolelle äitinsä kanssa, eikai sen ikäinen nyt vielä naisia sillä silmällä kato :O
mun mielestä normaali lapsi voi mennä sinne toista sukupuolta olevan pesutilaan vanhemman kanssa johonkin yhdeksään ikä vuoteen. hankaluus mun mielestä menee näiden erityislasten kanssa.

• Tykkää
Reactions: Champion
No voi varmasti omassa uimahallissaan joka on tuttu, mutta jos sitä lähdetään kylpylään jonne ehkä mennään eka kertaa lapsen elämän aikana niin mun mielestä on aika paljon vaadittu että ekaluokkalainen osais toimia siellä yksin. Ei sekään nyt mun mielestä oo oikein järkevä tapa opettaa lasta että lykätään se yksin tuntemattomaan paikkaan ja sanotaan että koita selvitä.

Onko opetettu koskaan kysymään muilta aikuisilta? Vai onko se äiti ja isä ekat 7v ainoa kohde jolta voi mitään kysyä ja apua pyytää. Eihän ne opi jos ei sitä vaaditakaan. Ei tokikaan silleen että lykätään vaan ja odotetaan että aivan yksin pärjää. Eihän tässä maailmassa pärjää jos ei muuta osaa kun mamman hyysäämisen. Kyl mää tota 4v opetan siihen että voi kysyä apua ja neuvoja sekä käyttää aivojaan äitissä roikkumisen sijaan. Vaikka toki hänen paikkansa pääasiassa onkin vielä vanhempiensa luona ja avun piirissä.

en mie vaan ois voinu mennä 10 vuotiaana alasti saman ikäsen tai vanhemman pojan eteen, sen verran häveliäs olin. olin vielä teininäkin kun vaatteet pysy päällä ja housut jalassa vaikka olinkin humalassa, kyll sen sillon huomas ett ketkä ei lapsena oo häpeilly alastomuutta.....

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Meillä on 9 v. kehitysvammainen poika josta ei noin yhtäkkiä päällepäin huomaa mitään vikaa. Toki jos hetkenkin sitä seuraa niin huomaa ettei hän osaa puhua. Tosin poika on myös pienikokoinen ja muutenkin pienemmän oloinen kuin oikeasti on, joten monet varmaan luulee häntä n. 6-7 vuotiaaksi. Mutta poika ei siis todellakaan pärjäisi yksin miesten puolella.
Toi toinen poika tulee kyllä viim. 7 vuotiaana siirtymään miesten puolelle. Jos ei se sielä pärjää niin sitten mennään uimaan vain silloin kun mieskin pääsee mukaan.

Siis eihän se pitäisi muitten ongelma olla jos ei iso lapsi pärjää omalla puolellaan vaan sen perheen ongelma jossa tälläinen lapsi on. Eli jos ei pärjää niin pysyköön pois. Mielestäni noi kylpylät ja uimahallit vois tiukemmin puuttua tähän asiaan.
Tämä siis terveiden (ts. henkiseltä kehitykseltään normaalien) lapsien kohdalla. Kehitysvammaisia tämä ei koske (omanikin siis edelleen tulee minun kanssa naisten puolelle).

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="voi elämä";25738618]Palstan mittapuun mukaan olenkin. Imetin lastani 4 vuotiaaksi ja hui kauhistus, omat lapseni eivät häpeä vartaloaan (ovat varmaan kieroon kasvaneita pikku pervoja).[/QUOTE]

Sehän on hienoa! Ehkä tekevät sitten niin kuin eräs 15v tyttö rippikoululeirilläni. Oli pyyhkeen alla alasti, ja riisui pyyhkeen kaikkien edessä sanoen: en mä vartaloani häpeä!! Kaikki oli että :O. Ihan miten vaan, mutta ei sitä silti näytelläkään tarvitse. Eipä muuten päässyt koskaan tuosta maineestansa eroon.

Ihan hyvä sääntö on tuo "ei yli 8v" kumminkaan päin. Ekaluokkaa käyvä poikani, nyt 8, oli mukanani Levin uudessa kylpylässä siskoni 7v pojan kanssa. Ei mitään paheksuntaa tms. ja sielläkin vain sen ekan kerran että oppivat miten toimitaan pukukaappien yms. kanssa.

Onko opetettu koskaan kysymään muilta aikuisilta? Vai onko se äiti ja isä ekat 7v ainoa kohde jolta voi mitään kysyä ja apua pyytää. Eihän ne opi jos ei sitä vaaditakaan. Ei tokikaan silleen että lykätään vaan ja odotetaan että aivan yksin pärjää. Eihän tässä maailmassa pärjää jos ei muuta osaa kun mamman hyysäämisen. Kyl mää tota 4v opetan siihen että voi kysyä apua ja neuvoja sekä käyttää aivojaan äitissä roikkumisen sijaan. Vaikka toki hänen paikkansa pääasiassa onkin vielä vanhempiensa luona ja avun piirissä.

Kyllä voi kysyä ja pitää kysyä ja käyttää aivojaankin. Lapsia vaan on erilaisia. Jotkut tarvii vielä sen ekaluokan talven siihen että opetellaan noita asioita, vaikka niiden opettelu oiskin jo aloitettu 4vuotiaana.

Eikös jo aloituksessa puhuttu ihan terveistä lapsista? Miksi aina pitää vetää ne erityistapaukset mukaan? Ei varmasti jokainen 10 vuotias poika naisten pesutiloissa ole kehitysvammainen. Jos pysyttäisiin aloituksen antamissa raameissa kuitenkin.

Aloin miettimään niin en ole kertaakaan nähnyt kovin pientä alaluokkalaista tyttöä yksin naisten pukuhuoneessa. Järjestäen ovat olleet näitä lähemmäs yläasteikäsiä.

Yhteistyössä