Maksetaanko lomarahat, vaikka olisi äitiyslomalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Äitiysloma kerryttää lomia ja lomarahoja, mutta hoitovapaa ei. Voi kuitenkin olla, että sulle on jäänyt äippäloman rahoja ja ne maksetaan. Riippuu siitä, milloin jäit hoitovapaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja harakka:
No mites (sori kun ängen tähän ketjuun), aloitin ä-loman marraskuussa. Vielä olen siis kotona ja jatkan hoitovapaalle tästä. Maksetaanko mulle jotain???

Eikös sulle makseta normaalit lomarahat, äitiyslomahan kerryttää lomaa ja lomarahaa ihan normaalisti. Sitten kun jäät hoitovapaalle, niin seuraavana kesänä maksetaan äitiysloman loppuajalta (huhtikuusta eteenpäin) kertyneet lomarahat.

Vai olenko ihan hakoteillä?

Alkuperäinen kirjoittaja zxc:
Alkuperäinen kirjoittaja harakka:
No mites (sori kun ängen tähän ketjuun), aloitin ä-loman marraskuussa. Vielä olen siis kotona ja jatkan hoitovapaalle tästä. Maksetaanko mulle jotain???

Eikös sulle makseta normaalit lomarahat, äitiyslomahan kerryttää lomaa ja lomarahaa ihan normaalisti. Sitten kun jäät hoitovapaalle, niin seuraavana kesänä maksetaan äitiysloman loppuajalta (huhtikuusta eteenpäin) kertyneet lomarahat.

Vai olenko ihan hakoteillä?

No et, mutta edellytyksenä palkan ja lomarahojen saamiselle on että joko tekee töitä tai on vuosilomalla. Jos mies haluaa pitää isäkk:n, äiti pitää heti vanh.vapaan jatkoksi lomaa (= palaa töihin, mitä Kela vaatii) ja saa ne rahat. Isäkk:n voi pitää myöhempänä ajankohtana eli anotaan Kelalta sen siirtämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äitiysloma ja vanhempainvapaa (käytännössä sama asia) kerryttää lomaa. Hoitovapaalta ei loma kerry.

Pakko takertua: äitiysvapaa ja vanhempainvapaa ei ole käytännössä sama asia. Äitiysvapaan voi pitää vain äiti kun taas vanhempainvapaan jompikumpi vanhemmista.

Alkuperäinen kirjoittaja nokkela:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
äitiysloma ja vanhempainvapaa (käytännössä sama asia) kerryttää lomaa. Hoitovapaalta ei loma kerry.

Pakko takertua: äitiysvapaa ja vanhempainvapaa ei ole käytännössä sama asia. Äitiysvapaan voi pitää vain äiti kun taas vanhempainvapaan jompikumpi vanhemmista.

No joo, näinhän se on. Ajattelin vaan lomankertymisen kannalta.

no siis mä jäin äitiyslomalle viimevuoden huhtikuussa ja työsopimus on voimassa tänvuoden syyskuuhun asti. mutta oon nyt hoitovapaalla. maksetaankohan mulle niitä lomarahoja mitkä äitiysloma on kerryttäny ja millon ne pitäis maksaa? pihalla ku lumiukko. hoitovapaa alkoi helmikuussa.

Yhteistyössä