[QUOTE="vieras";24998774]Tässä ei käsittääkseni ole keskustelu kopion tekemisestä itselleen sellaisesta tuotteesta, jonka jo omistaa, vaan laittomien kopioden lataamisesta ja varastamisesta. Olen itsekin tehnyt itselleni kopioita tuotteista, jotka olen jo ostanut, esim. siirtänyt musiikkia ja DVD-elokuvia koneella, jotta minun olisi helpompi kuunnella ja katsoa niitä (koska matkustan paljon). En kuitenkaan jaa näitä tuotteita muille, en edes kavereille.
Annoit esimerkin taulun varastamisesta ja kopion tekemisestä, mutta huomaa, että myös se on rikos jos ottaa vaikkapa tunnetusta taulusta valokuvan, tekee siitä julisteita ja myy, tai edes antaa, sitä muille, koska useimmat taidemuseot myyvät itse julisteita omista teoksistaan, ja se rikkoo taidemuseoiden oikeuksia teoksiinsa. Samoin olisi rikos kopioida kirja teksinkäsittelyohjelmalla, painattaa se ja myydä sitä ottaen tuotot itselleen. Digitaalisen materiaalin kohdalla ongelma on ehkä vielä suurempi, koska käytännössä alkuperäinen ja kopio voivat olla sama asia, ja esimerkiksi laatueroa ei ole.
En ymmärrä miksi ihmiset eivät arvosta meidän työtämme. Kuinka moni olisi valmis tekemään töitä ilmaiseksi ja vielä hyväksymään heppoisia perusteluja sille miksi toisen työn tulosten varastaminen ei ole väärin? Miksi meidän pitäisi se hyväksyä? Jos meidän työllämme ei ole arvoa, miksi ihmiset kuitenkin sitä haluavat?[/QUOTE]
Ei aivan noin. Täällä on hyvää tekstiä
Hyvä tietää tekijänoikeuksista: Lain mukaan laitonta Tekniikan Maailma
"Tekijänoikeuslaki kieltää teoksen kopioinnin ilman tekijän lupaa. Tätä periaatetta on kuitenkin lievennetty niin sanotulla yksityisen käytön periaatteella. Sen mukaan televisiossa esitetyn elokuvan saa nauhoittaa ja naapurilta lainatun cd-levyn kopioida omaan tai perheen käyttöön.
Uusi laki säilyttää tämän oikeuden ennallaan. Lakiin on kuitenkin tehty merkittävä uudistus, joka kieltää teknisen suojauksen ohittamisen."
ja
"Uudessa laissa p2p-verkkoihin pyritään puuttumaan niin, että yksityinen kopiointi on sallittua vain laillisesta lähteestä. P2p-verkoista ei siis jatkossa saa imuroida levyjä ja elokuvia edes omaan käyttöön, mikäli tietää lähteen olevan laiton."
Eli kirjastosta lainatusta cd:stä saa ottaa kopion ja myös kirjan saa skannata omaan käyttöön. Tietokoneohjelmien suhteen asia on jo monimutkaisempi enkä minäkään tiedä ohjelmistosuunnittelijana asiaa kovin tarkasti. Itse haluaisin omaan käyttöön kopioinnin laittomaksi jos ei omista alkuperäistä ja hyvitysmaksut pois. Tekijähän voi levittää tuotteitaan vapailla lisensseillä mutta jos ei suostu lisenssiehtoihin niin voi aivan hyvin jättää käyttämättä hyödykettä.
Kopiointi kuitenkin muokkaa maailmaa ja lakeja. Tuskin esimerkiksi spotify olisi lyönyt yhtiöille läpi ilman kopiointia. Musiikin kuuntelusta youtuben suhteen en tiedä laillisuudesta paljoakaan. Siellä on selvästi laittomasti laitettuja musiikkikappaleita ja niitä on tännekin linkitetty ilman varmuutta ovatko ne laillisesti siellä vai ei.
Osahan tekee tuotoksia jakaen niitä ilmaiseksi esimerkiksi creative commons -lisenssillä. Mutta osa ei halua jakaa tuotoksiaan ilmaiseksi ja sitä pitäisi kunnioittaa.