Maksatko tv-lupaa?

• Viestiketjun aloittaja aina maksanut
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Asia ei ole aivan noin mustavalkoinen. Miten verottajan huijaaminen ja mummon ryöstäminen eroavat toisistaan? Nekin ovat molemmat varastamista.
Niin ovatkin. Voisitko perustella miksi netistä laittomasti lataaminen on jotenkin vähemmän väärin kuin DVD-levyn ottaminen kaupasta? Tai miten ne eroavat toisistaan? Minä en näe niissä yhtään mitään eroa.

[QUOTE="vieras";24998395]Niin ovatkin. Voisitko perustella miksi netistä laittomasti lataaminen on jotenkin vähemmän väärin kuin DVD-levyn ottaminen kaupasta? Tai miten ne eroavat toisistaan? Minä en näe niissä yhtään mitään eroa.[/QUOTE]

Toisessa varastat toisen omaa kun taas toisessa loukkaat aineettomia oikeuksia. DVD-levy kun on jo tehty ja kauppa on ostanut sen, joten menetys on helposti laskettavissa. Kopioinnin suhteen myyjä menettää sen, että kopioija ostaisi tuotteen mitä hän ei välttämättä tekisi ilman kopiointia.

Tässä pitäisi kyllä verrata ennemmin mitä eroa on tv-luvan maksamatta jättämisellä ja kaupasta varastamisella. Siinä kyse on siitä että jos ylen kanavat olisivat maksukortilla, niin suuri osa jättäisi ne ostamatta. Kyse on tavallaan pakkomyynnistä toisen tuotteen kylkiäisenä.

Toinen mahdollinen tarkastelutapa on taas ajatella lain kannalta. Laissa asiat voivat olla väärin mutta niistä saa silti erilaisia rangaistuksia. On aivan eri asia kävellä punaisia päin hiljaisella autiolla tiellä kuin vilkkaasti liikennöidyllä tiellä.

"Vieras"
Ei ole telkkaria, mutta tuli just kirje tv-lupamaksusta. Siinä sanottiin että pitää maksaa jos kattoo tietokoneelta ohjelmia. Ylen ohjelmat ei jostain syystä näy koneellani, ei esim. elävä arkisto, vain Jim ja Nelonen näkyy. Oletan että silti pitää maksaa?

[QUOTE="vieras";24998416]Mitä ihmettä Kreikan veloilla on Kreikassa käymisen ja passin kanssa tekemistä?[/QUOTE]

Ei silläkään ole nykyään paljoa yhteyttä, ketkä tv-lupaa maksavat ja miksi sitä maksetaan. YLE-areenaa kun voi katsoa ilman tv-lupaa mutta toisaalta tv-lupa pitää maksaa vaikka ei katsoisikaan ylen kanavia.

Yhteys on kuitenkin suurempi kuin heittämässäni vitsissä :)

Edit: Näemmä nettitv:n käytöstä pitäisi maksaa maksu joissain tapauksissa.

TV-maksu

Seuraamme vain ulkomaisia satelliittilähetyksiä. Tarvitseeko meidän maksaa televisiomaksu vaikka emme katso Yleisradion kanavia?
Satelliittilähetysten seuraaminen edellyttää tv-maksun maksamista.

Tarvitseeko tietokoneesta maksaa tv-maksua? Minulla on käytössä 8 Mbit/s laajakaistayhteys, jonka kautta näen valtakunnallisia digikanavia.
Tv-maksua on maksettava, jos tietokoneessa on sisäinen (integroitu) digiviritin tai siihen on kytketty ulkoinen digiviritin tai digiboksi. Esimerkiksi kannettavissa tietokoneissa saattaa olla digiviritin valmiina, jolloin siitä seuraa tv-maksuvelvollisuus.
Tv-maksua on myös maksettava, jos pystyy vastaanottamaan internetin kautta televisiokanavia. Operaattorit tarjoavat televisiokanavia internetin kautta (esim. Elisa Viihde , Sonera Koti TV).
Myös osa tallennuspalveluna internetin kautta vastaanotettavista televisio-ohjelmista vaatii tv-maksun. Esimerkiksi tvkaista.fi on palvelu, joka välittää kansallisten pääkanavien koko ohjelmatarjonnan tilaajilleen.

Tarvitseeko kännykkätelevision käytöstä ilmoittaa?
Kännykkätelevisiosta tulee tehdä television käyttöönottoilmoitus, jos perheessä ei ole ennestään voimassaolevaa tv-maksua.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
[QUOTE="Vieras";24998478]Ei ole telkkaria, mutta tuli just kirje tv-lupamaksusta. Siinä sanottiin että pitää maksaa jos kattoo tietokoneelta ohjelmia. Ylen ohjelmat ei jostain syystä näy koneellani, ei esim. elävä arkisto, vain Jim ja Nelonen näkyy. Oletan että silti pitää maksaa?[/QUOTE]

Tässähän on bisneksen paikka. Panee nettiin sivun ja sit lähettelee koteihin laskuja ja ilmoittaa et pitää maksaa jos ko sivuja on mahdollista katsoa vastaanottajan tietsikalta.

"Josa"
Toivon vaan ettei yleistä maksua tule, joka peritään automaattisesti kaikilta, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät näitä palveluja käytä. Olisi väärin heitä kohtaan, että joutuisivat maksamaan.

"vieras"
Toisessa varastat toisen omaa kun taas toisessa loukkaat aineettomia oikeuksia. DVD-levy kun on jo tehty ja kauppa on ostanut sen, joten menetys on helposti laskettavissa. Kopioinnin suhteen myyjä menettää sen, että kopioija ostaisi tuotteen mitä hän ei välttämättä tekisi ilman kopiointia.
Miten "aineettomat oikeudet" eivät ole toisen omaa? Jos ostat DVD-levyn, et osta sitä itse levyn vuoksi, vaan sen sisällön. Jos lataan laittomasti netistä, lataat sen sisällön vuoksi. Molemmissa tapauksissa sisältö on se, millä on merkitystä. Itse asiassa sen pelkän DVD-levyn arvo ei ole kovin suuri, joten en näe miten se, että haluamasi tuote no DVD-levyllä netissä olevan tiedoston sijasta muuttaa asiaa noin jyrkästi. Jos lataat laittomasti, varastat tekijältä, eli aineettomien oikeuksien haltijalta. Se on varastamista siinä missä aineellisenkin tavaran varastaminen.

Tässä pitäisi kyllä verrata ennemmin mitä eroa on tv-luvan maksamatta jättämisellä ja kaupasta varastamisella. Siinä kyse on siitä että jos ylen kanavat olisivat maksukortilla, niin suuri osa jättäisi ne ostamatta. Kyse on tavallaan pakkomyynnistä toisen tuotteen kylkiäisenä.
TV-luvan maksamatta jättämisessä ja kaupasta varastamisessa on mielestäni sama ero kuin siinä, että varastaa kaupasta DVD-levyn ja lataa netistä saman elokuvan laittomasti. Eli minä en näe siinä mitään eroa, koska kyse on sisällöstä. Taiteilijana ja taitelijana vaimona minun on vaikea käsittää tätä miksi meidän oikeuttamme saada korvaus työstämme siinä missä muillakin ei arvosteta.

Mielestäni TV-kanavat voisivat olla hyvin maksukortilla niin, että maksetaan siitä, mitä katsotaan. Systeemi ei tällä hetkellä kuitenkaan ole sellainen. Jos sen haluaa muuttaa se pitää tehdä rehellisin keinoin, ei varastamalla.

[QUOTE="Josa";24998522]Toivon vaan ettei yleistä maksua tule, joka peritään automaattisesti kaikilta, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät näitä palveluja käytä. Olisi väärin heitä kohtaan, että joutuisivat maksamaan.[/QUOTE]

Ylen tulisi karsia palveluitaan vain yleishyödyllisiin ja kustantaa toimintansa verovaroin.

[QUOTE="vieras";24998533]
TV-luvan maksamatta jättämisessä ja kaupasta varastamisessa on mielestäni sama ero kuin siinä, että varastaa kaupasta DVD-levyn ja lataa netistä saman elokuvan laittomasti. Eli minä en näe siinä mitään eroa, koska kyse on sisällöstä. Taiteilijana ja taitelijana vaimona minun on vaikea käsittää tätä miksi meidän oikeuttamme saada korvaus työstämme siinä missä muillakin ei arvosteta. [/QUOTE]

Minusta tapaukset eroavat vaikka kaikki ovat väärin. Onhan eroa sillä tekeekö taulusta tarkan kopion itselleen tai varastaako alkuperäisen. Jos teet vaikka iPhonesta tarkan kopion ja myyt sen niin se on väärin.

Varsinkin kun olemassa on yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu ( Yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu – Wikipedia ), niin kopiointi omaan käyttöön on monessa tapauksessa laillista jos sen tekee levittämättä hyödykettä edelleen. Tämä hyvitysmaksu sotkee paljon asioita kopioinnin suhteen. Käytännössä moni jakaa elokuvia ja musiikkia edelleen kopioidessaan.

[QUOTE="vieras";24998577]Helsingissä kävellään joka viikko miljoonia kertoja päin punaista ja tuloksena yksi sakko, eli ihanko oikeasti punaista vasten kävelemisestä saa sakot?[/QUOTE]

Eli mielestäsi tv-luvan maksamisessa voidaan noudattaa periaatetta, että jos todennäköisesti ei saa rangaistusta (kuten monella tilanne on), niin ei tarvitse maksaa sitä?

"vieras"
Eli mielestäsi tv-luvan maksamisessa voidaan noudattaa periaatetta, että jos todennäköisesti ei saa rangaistusta (kuten monella tilanne on), niin ei tarvitse maksaa sitä?
Juu, olen samaa mieltä lainsäätäjän (Kalli) kanssa: jos rikoksesta ei seuraa rangaistusta ei lakia tarvitse noudattaa ja viittaan tässä Kallin lausuntoon pitääkö kansanedustajan ilmoittaa mistä hän on kerännyt vaalikassansa.

[QUOTE="vieras";24998648]Juu, olen samaa mieltä lainsäätäjän (Kalli) kanssa: jos rikoksesta ei seuraa rangaistusta ei lakia tarvitse noudattaa ja viittaan tässä Kallin lausuntoon pitääkö kansanedustajan ilmoittaa mistä hän on kerännyt vaalikassansa.[/QUOTE]

En ole täysin tuota mieltä. Periaatteessa voisi sanoa että jos on valmis ottamaan rangaistuksen vastaan niin voi rikkoa lakia. Näinhän se yksilön kannalta voisi mennä, mutta laajemmin yhteiskunnan kannalta se ei ole hyvä.

"vieras"
Minusta tapaukset eroavat vaikka kaikki ovat väärin. Onhan eroa sillä tekeekö taulusta tarkan kopion itselleen tai varastaako alkuperäisen. Jos teet vaikka iPhonesta tarkan kopion ja myyt sen niin se on väärin.

Varsinkin kun olemassa on yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu ( Yksityisen kopioinnin hyvitysmaksu – Wikipedia ), niin kopiointi omaan käyttöön on monessa tapauksessa laillista jos sen tekee levittämättä hyödykettä edelleen. Tämä hyvitysmaksu sotkee paljon asioita kopioinnin suhteen. Käytännössä moni jakaa elokuvia ja musiikkia edelleen kopioidessaan.

Tässä ei käsittääkseni ole keskustelu kopion tekemisestä itselleen sellaisesta tuotteesta, jonka jo omistaa, vaan laittomien kopioden lataamisesta ja varastamisesta. Olen itsekin tehnyt itselleni kopioita tuotteista, jotka olen jo ostanut, esim. siirtänyt musiikkia ja DVD-elokuvia koneella, jotta minun olisi helpompi kuunnella ja katsoa niitä (koska matkustan paljon). En kuitenkaan jaa näitä tuotteita muille, en edes kavereille.

Annoit esimerkin taulun varastamisesta ja kopion tekemisestä, mutta huomaa, että myös se on rikos jos ottaa vaikkapa tunnetusta taulusta valokuvan, tekee siitä julisteita ja myy, tai edes antaa, sitä muille, koska useimmat taidemuseot myyvät itse julisteita omista teoksistaan, ja se rikkoo taidemuseoiden oikeuksia teoksiinsa. Samoin olisi rikos kopioida kirja teksinkäsittelyohjelmalla, painattaa se ja myydä sitä ottaen tuotot itselleen. Digitaalisen materiaalin kohdalla ongelma on ehkä vielä suurempi, koska käytännössä alkuperäinen ja kopio voivat olla sama asia, ja esimerkiksi laatueroa ei ole.

En ymmärrä miksi ihmiset eivät arvosta meidän työtämme. Kuinka moni olisi valmis tekemään töitä ilmaiseksi ja vielä hyväksymään heppoisia perusteluja sille miksi toisen työn tulosten varastaminen ei ole väärin? Miksi meidän pitäisi se hyväksyä? Jos meidän työllämme ei ole arvoa, miksi ihmiset kuitenkin sitä haluavat?

"vieras"
Lisään vielä, että jo nyt kaikilla taidealoilla tekijöiden saama korvaus työstään on naurettavan pieni. Useimmat ihmiset eivät tekisi töitä siihen hintaan. Työpäivät ovat myös monesti todella pitkiä. Taidealat ovat todellakin kutsumusammatteja, ja mielikuvat päivät kuppiloisssa maailmaaparantavista taiteellisista hihhuleista ovat todella pielessä. Sellaiset taitelijat eivät ainakaan elä taiteella. Useimmille se on kovaa raatamista. Kun olen nähnyt millaista tämä on, niin en todellakaan voi hyväksyä sitä, että joku vain "loukkaa toisen aineettomia oikeuksia" varastaessaan työmme tuloksia.

[QUOTE="vieras";24998774]Tässä ei käsittääkseni ole keskustelu kopion tekemisestä itselleen sellaisesta tuotteesta, jonka jo omistaa, vaan laittomien kopioden lataamisesta ja varastamisesta. Olen itsekin tehnyt itselleni kopioita tuotteista, jotka olen jo ostanut, esim. siirtänyt musiikkia ja DVD-elokuvia koneella, jotta minun olisi helpompi kuunnella ja katsoa niitä (koska matkustan paljon). En kuitenkaan jaa näitä tuotteita muille, en edes kavereille.

Annoit esimerkin taulun varastamisesta ja kopion tekemisestä, mutta huomaa, että myös se on rikos jos ottaa vaikkapa tunnetusta taulusta valokuvan, tekee siitä julisteita ja myy, tai edes antaa, sitä muille, koska useimmat taidemuseot myyvät itse julisteita omista teoksistaan, ja se rikkoo taidemuseoiden oikeuksia teoksiinsa. Samoin olisi rikos kopioida kirja teksinkäsittelyohjelmalla, painattaa se ja myydä sitä ottaen tuotot itselleen. Digitaalisen materiaalin kohdalla ongelma on ehkä vielä suurempi, koska käytännössä alkuperäinen ja kopio voivat olla sama asia, ja esimerkiksi laatueroa ei ole.

En ymmärrä miksi ihmiset eivät arvosta meidän työtämme. Kuinka moni olisi valmis tekemään töitä ilmaiseksi ja vielä hyväksymään heppoisia perusteluja sille miksi toisen työn tulosten varastaminen ei ole väärin? Miksi meidän pitäisi se hyväksyä? Jos meidän työllämme ei ole arvoa, miksi ihmiset kuitenkin sitä haluavat?[/QUOTE]

Ei aivan noin. Täällä on hyvää tekstiä Hyvä tietää tekijänoikeuksista: Lain mukaan laitonta – Tekniikan Maailma

"Tekijänoikeuslaki kieltää teoksen kopioinnin ilman tekijän lupaa. Tätä periaatetta on kuitenkin lievennetty niin sanotulla yksityisen käytön periaatteella. Sen mukaan televisiossa esitetyn elokuvan saa nauhoittaa ja naapurilta lainatun cd-levyn kopioida omaan tai perheen käyttöön.

Uusi laki säilyttää tämän oikeuden ennallaan. Lakiin on kuitenkin tehty merkittävä uudistus, joka kieltää teknisen suojauksen ohittamisen."

ja

"Uudessa laissa p2p-verkkoihin pyritään puuttumaan niin, että yksityinen kopiointi on sallittua vain laillisesta lähteestä. P2p-verkoista ei siis jatkossa saa imuroida levyjä ja elokuvia edes omaan käyttöön, mikäli tietää lähteen olevan laiton."

Eli kirjastosta lainatusta cd:stä saa ottaa kopion ja myös kirjan saa skannata omaan käyttöön. Tietokoneohjelmien suhteen asia on jo monimutkaisempi enkä minäkään tiedä ohjelmistosuunnittelijana asiaa kovin tarkasti. Itse haluaisin omaan käyttöön kopioinnin laittomaksi jos ei omista alkuperäistä ja hyvitysmaksut pois. Tekijähän voi levittää tuotteitaan vapailla lisensseillä mutta jos ei suostu lisenssiehtoihin niin voi aivan hyvin jättää käyttämättä hyödykettä.

Kopiointi kuitenkin muokkaa maailmaa ja lakeja. Tuskin esimerkiksi spotify olisi lyönyt yhtiöille läpi ilman kopiointia. Musiikin kuuntelusta youtuben suhteen en tiedä laillisuudesta paljoakaan. Siellä on selvästi laittomasti laitettuja musiikkikappaleita ja niitä on tännekin linkitetty ilman varmuutta ovatko ne laillisesti siellä vai ei.

Osahan tekee tuotoksia jakaen niitä ilmaiseksi esimerkiksi creative commons -lisenssillä. Mutta osa ei halua jakaa tuotoksiaan ilmaiseksi ja sitä pitäisi kunnioittaa.

"vieras"
Ei aivan noin. Täällä on hyvää tekstiä Hyvä tietää tekijänoikeuksista: Lain mukaan laitonta – Tekniikan Maailma

"Tekijänoikeuslaki kieltää teoksen kopioinnin ilman tekijän lupaa. Tätä periaatetta on kuitenkin lievennetty niin sanotulla yksityisen käytön periaatteella. Sen mukaan televisiossa esitetyn elokuvan saa nauhoittaa ja naapurilta lainatun cd-levyn kopioida omaan tai perheen käyttöön.

Uusi laki säilyttää tämän oikeuden ennallaan. Lakiin on kuitenkin tehty merkittävä uudistus, joka kieltää teknisen suojauksen ohittamisen."

ja

"Uudessa laissa p2p-verkkoihin pyritään puuttumaan niin, että yksityinen kopiointi on sallittua vain laillisesta lähteestä. P2p-verkoista ei siis jatkossa saa imuroida levyjä ja elokuvia edes omaan käyttöön, mikäli tietää lähteen olevan laiton."

Eli kirjastosta lainatusta cd:stä saa ottaa kopion ja myös kirjan saa skannata omaan käyttöön. Tietokoneohjelmien suhteen asia on jo monimutkaisempi enkä minäkään tiedä ohjelmistosuunnittelijana asiaa kovin tarkasti. Itse haluaisin omaan käyttöön kopioinnin laittomaksi jos ei omista alkuperäistä ja hyvitysmaksut pois. Tekijähän voi levittää tuotteitaan vapailla lisensseillä mutta jos ei suostu lisenssiehtoihin niin voi aivan hyvin jättää käyttämättä hyödykettä.

Kopiointi kuitenkin muokkaa maailmaa ja lakeja. Tuskin esimerkiksi spotify olisi lyönyt yhtiöille läpi ilman kopiointia. Musiikin kuuntelusta youtuben suhteen en tiedä laillisuudesta paljoakaan. Siellä on selvästi laittomasti laitettuja musiikkikappaleita ja niitä on tännekin linkitetty ilman varmuutta ovatko ne laillisesti siellä vai ei.

Osahan tekee tuotoksia jakaen niitä ilmaiseksi esimerkiksi creative commons -lisenssillä. Mutta osa ei halua jakaa tuotoksiaan ilmaiseksi ja sitä pitäisi kunnioittaa.
Edellisen tekstini pointti ei ollut omaan käyttöön otetut kopiot, tai ns. yleisen käytön periaatteet, vaan nimenomaan toisen työn jakamisesta, ilman lupaa, muille.

Minusta myös pitäisi olla laitonta ottaa kopioita edes omaan käyttöön tuotteesta, jota ei omista. Tiedän, että laittomien kopioiden poisto pakolla ei tule onnistumaan enkä sitä ajaisikaan. Kannatan myös itse Creative Commons - ja freeshare-tyyppisiä tapoja jakaa tuotteita ilmaiseksi jos niin haluaa. Kuitenkin on myös paljon ihmisiä, joiden tulee saada taidealan (tai tietotekniikka-alan) töistään myös palkka. Ennen kaikkea minusta pitäisi saada ihmiset ymmärtämään, että myös aineeton omaisuus on toisen omaisuutta ja sitä koskevat samat säännöt kuin muutakin omaisuutta. Monet ovat kasvaneet siihen ajatukseen, että jos toisen omaisuudella ei ole fyysistä olomuotoa, on se varastaminen ihan ok.

Yhteistyössä