Maksatko jokaiselle lapsellesi ajokortin,jos et niin miksi et?

  • Viestiketjun aloittaja "jenna"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
voisin avustaa kortissa n.40% sillä tavalla itsekin maksoin korttini. myönnän että hinta on paljon korkeampi näinä päivinä ja kun asuu syrjäseudulla on kortilla myös tarvetta.
 
miekin
Ajattelin kyllä maksaa, jokaiselle kolmelle.

En näe, että se olisi vanhemman velvollisuus, mutta olen sitä mieltä, että ajotkortti on kuitenkin aika tärkeä juttu ja saattaa olla sitten avuksi monessakin asiassa myöhemmin. Ja itse olen ajanut ajokortin 24vuotiaana, itse maksoin ;)
 
"vieras"
Pojalle kortit maksetaan. Tytölle ei, osaa paremmin kulkea julkisilla. Voi olla vanhanaikaista, mutta kyllä tää jako perustuu ihan täysin siihen, että pojalla suurempi tarve autolle.
 
paskamutsi
Kyllä maksetaan, sukupuoleen katsomatta tietenkin. Ajokortti on yleishyödyllinen, siitä voi olla apua esim. työnhaussa. Autoja ei kuitenkaan lapsille olla ostamassa. Samaten mopokortit ja mopot jää ostamatta vanhempien osalta, lähinnä myös siksi että mielestäni alle 18-vuotias ei ole valmis moisilla ajelemaan; ainakin nykyinen liikennekulttuuri täällä on järkyttävän välinpitämätöntä, mopo ei anna kolarissa mitään suojaa, enkä ole varma onko se mopokortin opetuksen tasokaan ihan sitä mitä pitäisi....
 
"vieras"
[QUOTE="jenna";29190440]Meillä maksetaan kuuluuhan se vanhempien velvollisuuteen maksaa.[/QUOTE]

Huono provo, mutta kuitenkin vastaan, että vanhempien velvollisuus ei ole kaikkea maksaa, vaan opettaa lapsensa ottamaan vastuu elämästään ja perehdyttää vastuulliseen rahankäyttöön.
 
Blue
[QUOTE="vieras";29190623]Huono provo, mutta kuitenkin vastaan, että vanhempien velvollisuus ei ole kaikkea maksaa, vaan opettaa lapsensa ottamaan vastuu elämästään ja perehdyttää vastuulliseen rahankäyttöön.[/QUOTE]

Mikä huono provo? Mä koen myös että se on vanhempien velvollisuus maksaa. Ei se silti poissulje mitenkään sitä etteikö lapsi oppisi myös vastuullista rahankäyttöä.

Todella ärsyttää nämä jeesustelijat jotka ovat sitä mieltä että jos lapsi ei raada ihan joka ikisen asian eteen kynsin ja hampain niin hänestä tulee automaattisesti huono ihminen. :vampire:

Ja korostan vielä että kyse ei ollut kaikesta vaan tässä ketjussa puhuttiin ajokortista.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mikä huono provo? Mä koen myös että se on vanhempien velvollisuus maksaa. Ei se silti poissulje mitenkään sitä etteikö lapsi oppisi myös vastuullista rahankäyttöä.

Todella ärsyttää nämä jeesustelijat jotka ovat sitä mieltä että jos lapsi ei raada ihan joka ikisen asian eteen kynsin ja hampain niin hänestä tulee automaattisesti huono ihminen. :vampire:
Tutustu ihmeessä "Te jotka ette takaa lapsellenne lainaa"-ketjuun :whistle:
 
"joooo"
Totta kai maksan. Ajokorttia tarttee nykyaikana! Miksi heikentäisin lasteni mahdollisuuksia esim työmarkkinoilla? Mulle on maksettu panskana kaikki, autot, ajokortit, taattu asuntolainat ja SILTI olen oppinut työtä käyväksi, veroja maksavaksi (kermaperse?) yksilöksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
"vieras"
Ei todellakaan makseta. Lapsia 6 ja ekat kolme kahden vuoden välein.. No, ei löydy vaan tuollaisia rahoja.
Itse olen aikoinani opetusluvalla saanut ajokortin, joka oli tuolloin oikeasti halpa ja mies maksoi autokoulussa joka ikisen pennin itse.
En tiedä, miksi lapsille pitäisi opettaa, että vanhemmat maksaa kaiken. Ajokortti on niin kallis ja iso asia, että kyllä täysi-ikäisen ihmisen pitää pystyä se itse hommaamaan, kun aika tulee. Ja mikään pakkohan se kortti ei ole olla taskussa just silloin kun täyttää 18v.
Itsekin olen vasta 21v kortin ajanut.
 
Blue
[QUOTE="vieras";29190660]Ei todellakaan makseta. Lapsia 6 ja ekat kolme kahden vuoden välein.. No, ei löydy vaan tuollaisia rahoja.
Itse olen aikoinani opetusluvalla saanut ajokortin, joka oli tuolloin oikeasti halpa ja mies maksoi autokoulussa joka ikisen pennin itse.
En tiedä, miksi lapsille pitäisi opettaa, että vanhemmat maksaa kaiken. Ajokortti on niin kallis ja iso asia, että kyllä täysi-ikäisen ihmisen pitää pystyä se itse hommaamaan, kun aika tulee. Ja mikään pakkohan se kortti ei ole olla taskussa just silloin kun täyttää 18v.
Itsekin olen vasta 21v kortin ajanut.[/QUOTE]

Tähän voisi joku sanoa että miksi pitää niitä lapsia hankkia niin monta että ei ole varaa heitä elättää. Ei sun oikeasti tarvitse tähän vastata ja tämä ei ollut edes sinulle kuittaus, käytin vastaustasi vain esimerkkinä kun sattui hyvin tulemaan tähän.

Tämäkin ketju on hyvä esimerkki siitä kuinka erilaisia moraaleita perheillä on. Toiset katsovat että elätys loppuu siihen kun lapsi täyttää 18v. Toiset ovat sitä mieltä että jo ajokortin maksaminen opettaa lapset siihen että vanhemmat maksavat kaiken. Toiset kokevat velvollisuudekseen maksaa ajokortin, toiset haluvat sen maksaa koska kokevat auttavansa lasta eteenpäin. Toiset eivät maksa vaikka rahaa oliskin johonkin omaan vakaumukseen vedoten yms.

Ihan hienoa että meitä on erilaisia kunhan se oman ideologian puolustelu ei mene sitten muiden syyttelyksi. Ihan varmasti sekä niistä itse ajokorttinsa tienaavista että ajorkortin vanhemmilta saavista tulee sekä hyviä että huonoja lapsia ihan yhtä lailla.
 
"vieras"
Maksetaan, jos eivät sorru polttamaan tupakka. Maistaa saavat kerran, kotona valvovan silmän alla. Muista (kunnon) töppäilyistä rokotetaan myös osa hinnasta, jonka sitten saavat itse säästää, jos kortin meinaavat päästä ajamaan. Tämä tapa oli miehen lapsuudenkodissa ja mies ehdotti, että noudatettaisiin samaa kaavaa. Ihan hyvä idea minusta.
 

Yhteistyössä