Maksapihvit raskausaikana - APUA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En millään jaksa rekisteröityä, joten katsotaan, osaisiko joku täällä vastata. Olen 11. viikolla raskaana ja söin eilen melkoisen läjän jauhemaksapihvejä. Jotenkin ajattelin, ettei yksi kerta haittaa (varsinkin kun mieli teki niin kovasti...), mutta nyt iski paniikki: jospa olen onnistunut aiheuttamaan sikiölle vaurioita?! Onko muilla kokemuksia - oletteko syöneet raskausaikana maksatuotteita?

jos ne oli kaupan valmiita jauhelihamaksapihvejä nii niissä on todellisuudessa niin vähän sitä ite maksaa joten varmastikkaan mitää vaaraa ei ole syntynyt mutta eihän se suositeltavaakaa ole joten ei varmaa vastasuudessa kannata niitä syyä noin paljoo tai ollenkaa!

Maksatuotteita ei suositella syötäväksi raskausaikana, koska sikoja on jossainvaiheessa ruokittu rehulla, joka sisältää paljon a-vitamiinia. Ja kun nuo kerääntyvät maksaan, sisältää eläimen maksa paljon a-vitamiinia. Kannattaa pysyä kohtuudessa maksan käytössä, mutta en nyt hirveän huonoa omaatuntoa tuosta tuntisi. Itse söin muutaman kerran maksamakkaraa/maksapasteijaa, mutta muuten en maksasta niin kovasti tykkää, joten suuria vaikeuksia ei ollut maksasta pidättäytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Satunnainen maksan syönti tuskin mitään haittaa, näin mulle ainakin neuvolassa sanottiin.

sitä ei voi tietää. maksan kohdalla varsinkaan. maksa saattaa sisältää hyvin suuria määriä A-vitamiinia, joka voi olla haitallista sikiölle. tässä ei päde kohtuus kaikessa teoria.

No mun oli pakko antaa loppuraskaudesta periksi maksamakkaranhimolle, eikä siitä ainakaan mitään seurannut - liika A-vitamiinihan saattaa aiheuttaa epämuodostumia. Mä vaan en jaksa uskoa, että yhdellä kertaa kukaan pystyy vetämään maksaa niin paljon, että siitä kannattaisi panikoitua - etenkin, kun eihän ne pihvitkään pelkkää maksaa ole.

Ekaa lasta odottaessa ei ollu viel mitään maksan syönti "kieltoa".Joten söin usein maksapihvejä,himo kun oli niihin.Ja tyttö ihan normaali.
Ja toista odottaessa neuvolatäti sano,et kyl maksaa saa harvakseltaan syödä,kunhan ei jokapäivä syö.

jeejee, pakko kommentoida: kun sain 90-luvulla 2 ekaa lastani, ei ollut mitään kiellettyjen aineiden listaa! uskomatonta, mutta totta, sain 2 tervettä lasta ja söin maksamakkaraa ja -laatikkoa koko raskausajan. silloin oltiin huolissaan mikroaaltouunin ja tietokoneiden säteilystä: minne tämä pelko on kadonnut ja milloin ruuasta on tullut noin epäterveellistä? muutenkin nykyajan raskausajansuositukset ja vauvanhoito-ohjeet ovat minusta kummallisia, hysteerisiä etten sanoisi. varmaan tehdään niin paljon erilaisia tutkimuksia, kun yliopistoväellä aiheet vähissä, että saadaan kaikenlaisia tuloksia, jopa ristiriitaisia. joissain maissa muuten suositellan maksaa raskausaikana, taisi olla japani...

äkkiähän sinä sen syömäsi A-vitamiinimäärän lasket, A-vitamiinin kanssa en kyllä pelleilisi sillä sen saannille on tosiaan määrätty ihan ylärajakin:

"... Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 mikrogrammaa RE/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen."

lähde: Elintarviketurvallisuusvirasto (www.evira.fi)

ei yksi kertaa mitään tee, uskaltaisin sanoa. Ja vielä joskus 20 v sitten eräs ystävättäreni ihan lääkärin kehotuksesta söi runsaasti maksatuotteita raskausaikaan, kun taisteli huonon hempan kanssa ja täysin terve tuo nuorukainen näyttää olevan. Hyvin paperein kirjoitti ylioppilaaksi ja pituuttakin jotakin 190 senttiä

Varmaan terveen järjen käyttö sallittua tuossakin asiassa. Itse en usko yhdestä tai kahdestakaan kerrasta olevan haittaa. Söin vasta itsekin ison pötkön maksamakkaraa ja maksalaatikkoakin syön joskus, rv 14+5. aion syödä näitä myös jatkossa, mutta en todellakaan edes joka viikko, vaan ehkälähinnä kerran kuukaudessa. Enkä aio sillä päätä sen enempää vaivata, tai huonoa omaa tuntoa potea.

Yhteistyössä