makkara keiton ohjetta kaipaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rita18
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tarviiko keittoon ihan ohjeen? no tässä meillä käytettyjä soppa ohjeita.

pikakeitto
pussi perunasipulisuikaleita
2 pussia keittojureksia
nakkia tai makkaraa tai jauhelihaa
mausteita eli suolaa ja pippuria
vettä.

jauhelihan voi käristää kattilan phjalla, sitten sekaan kaikki suikaleet ja vettä niin että peittyy ja kun kiehuu niin mausteet. helppo ja nopeasti kypsyvää.

tavallisessa keitossa käytetään tietty ihan perunoita ja juureksia jotka ite pilkotaan ja kuoritaan.

eli sopathan on sellaista musta tuntuu ruokaa että laitetaan mistä tykkää ja mausteita sopivasti.

tässä mun "paras"keittopohjaohje....kuullota öljytilkassa sipuli,lisää litra vettä ja kaksi liha,kana tai kasvisliemikuutiota,porkkanapaloja ja perunalohkoja sekä lihaa,kanaa tai kalaa...anna keiton poreilla kypsäksi noin puoli tuntia.lopuksi mausta persiljalla ruohosipulilla tai tillillä.

Mä teen näin:

Kuori ja paloittele perunat (makuasia miten isoista/pienistä kuutioista tykkää)
Perunat kattilaan, vettä ja lihaliemikuutio (2, jos perunoita enemmän) sekä 1-2 pss keittojuureksia sekaan. Keitä kunnes perunat kypsiä.

Tähän peruspohjaan sitten joko nakkeja, makkarakuutioita, ruskistettua jauhelihaa (+sipulia, mausteita) tms. Tai ihan kasviskeittonakin menee, soseutettuna erityisesti hyvää. Oman maun mukaan voi lisätä myös esim. persiljaa tai muita yrttejä. Helppoa, nopeaa ja edullista. Itse teen aina 7 l kattilallisen kerralla, riittää pitkäksi aikaa ja osan voi laittaa pakkaseen. Tuohon 7 l kattilaan menee 5 kg perunoita, 3 lihalientä, 3 keittojuurespussia.

Yhteistyössä