Makeisten antaminen lapselle?

Meillä kyllä muksut syö KOHTUUDELLA herkkuja jos muutkin syö. Molemmat ovat kovaäänisesti vaatimassa osaansa jos näkee,että jollain jotain (ihan mitä tahansa syötävää) on. Suurimmat määrät sipsiä tai namuja syödään kuitenkin vasta muksujen maate menon jälkeen...
Pulla varsinkin on pienimmän suurta herkkua ja sitä aina myös esim. mummulassa saa jos haluaa...ja neiti kyllä haluaa... :p

Liikalihavuudesta ei ole pelkoa...alipainoisia ovat vaikka ruoka kelpaa molemmille todella hyvin. Hampaat pestään molemmilta joka ilta...ja aamullakin jos muistetaan. Vanhempi 3v 6kk kävi juuri hammastarkastuksessa viikko sitten ja hoitaja vielä oikein kehui kuinka hyväkuntoiset hampaat olivat pojalla.

Nykypäivän mammat tuntuu ressaavan ja kammoksuvan kaikkea "normaalia elämää". Ei kaikessa tarvitsisi olla niin ehdoton ja heti kieltää kaikkea...varsinkaan kun ei se OIKEASTI ole kovinkaan vaarallista.

Kohtuus kaikessa ja ihan perus maalaisjärki käyttöön...
Se on minun mielipiteeni.

Hauskaa & RENTOA kevättä kaikille!! :wave:
 
Tyttö on 1v9kk, ei syö hirveesti herkkuja. Jäätelö,karkit ja mehu ei ole kelvanneet ollenkaan, ei olla tuputettu, mutta itte kieltäytyy. Juo vaan maitoa.Rusinoita menee varmaan kerralla 10 kpl.
Pullaa, täytekakkuu saa kun on sellainen tilanne, vaan taaskaan ei halua syödä, maistaa vaan!
Tytölle maistuu leipä ja jotkut kaurakeksit/muumikeksit parhaiten.
Puuro,oikea ruoka, leipä ja maito menee parhaiten. Kiisseli, jogurtti ja banaani myöskin.
Olen tähän ihan tyytyväinen! ehtii niitä herkkuja nauttia, kun maistuu!
 
Pakko vielä jatkaa kirjoittelua, kun mainitsit, että nykyään äidit stressaa ja kammoksuu kaikkea "normaalia elämää". Mikä nyt sitten kenenkin mielestä on normaalielämää, meidän perheen normaaliin ruokavalioon eivät makeat herkut kuulu juuri muutenkaan. Ja jos kysyt ravitsemusasiantuntijoilta, niiden ei pitäisi kuulua varmaan kenenkään. Ja kun mainitsit "nykyään äidit" niin eipä niitä herkkuja muuten meidän lapsuudessa ollut tarjolla samaan tapaan kuin nykyään on monissa perheissä eli joka päivä tai ainakin useamman kerran viikossa, ne liittyivät ainakin omassa lapsuudessani juhlatilaisuuksiin.

Pakko myöntää, että eilen hieman ihmetytti eräässä tilaisuudessa, jossa eräs nuori äiti antoi sylivauvalle(varmaan noin 10 kk) makeaa täytekeksiä ja mehua omasta mukistaan. Ei ole tainnut ihan oppi hyvästä vauvan ravitsemuksesta tai karieksen välttämisestä mennä perille.

Pakko vaan oli nipottaa vielä vähän...
 
1v5kk poika saanut elämässään vähän jäätelöä ja pieniä paloja pullaa ja piparia. Karkkia ja suklaata aion pantata niin kauan kuin mahdollista, ts siihen asti, kuin poika ei tajua niiden olevan "extra"herkkuja. Sokerimehuja ei juoda, saunan jälkeen saa laimennettua omenatuoremehua.
 
Lähinnä sitä meinasin,että kun nämä palstat ovat väärällään kirjoituksia siitä,että...
Ei voi antaa lapselle esim. tavallista jukurttia kun siinä on jonkun mielestä liikaa sokeria ja toisen mielestä liikaa lisäaineita. Ei voi antaa lapselle makeisia tai muita herkkuja kun lapsesta tulee heti jonkun mielestä lihava ja toisen mielestä siltä tippuu suunnilleen hampaat. Ei voi antaa lapselle grillattua makkaraa kun nyt siitä lapsesta tulee viimeistään lihava ja kun siinä on niitä yhdisteitäkin. ym,ym...näitä kyllä riittää...

Ihan pienet minä ymmärrän mutta sitten kun vauva ei olekaan enää mikään vastasyntynyt niin miksi ihmeessä siltä pitäisi kieltää kaikki jos joku tutkimus sanoo,että se on nyt terveydelle haitallista!?

Mä en ole oikeasti kenenkään lapsen kuullut kupsahtavan siitä,että se on saanut silloin tällöin namun tai pullaa tms.

kohtuus se on pullan syönnissäkin vai mitenkäs sitä sanotaan... :p

Sitä "nykyään" ilmausta käytin siksi kun ihan oikeasti nykyään mammat ressaa mitä ihmeellisemmistä asioista mitkä ei tosiaankaan sen lapsen hyvinvointia vaaranna.

Ehkä olen itse sitten sen verta "vanhanaikainen" mutta olen ihan tosissani sitä mieltä,että pieni herkkupala silloin tällöin (mikä ei tarkoita joka päivä) ei ole nyt kovinkaan maata mullistava asia.

Tämä nyt poikkesi vähän tuosta aloittajan kysymästä asiasta ja pyydän anteeksi sitä. Oli vain ihan pakko saada sanottua,että omasta mielestäni ottakaa äidit vähän rennommin...kyllä täällä elämässä on ihan tarpeeksi asioita mitä lapselta kielletään. :wave:
 
tohon edellisen kirjotukseen että.... äitejähän on erilaisia, mutta yhtälailla munmielestä vois sanoa että nää "nykyään" turhan monet äidit antaa lapsiensä syödä mitä vaan kun ei jakseta huolehtia/kieltää ja taistella!?samoin kuin et lasten annetaan tehdä mitä vaan mikä on myös tosi väärin, myös sitä lasta itseään kohtaan!!! siis mäkin ymmärrän et silloin tällöin saa herkkujakin maistaa kun ei se oo jatkuvaa eikä ylenpalttista ja JOS SE LAPSI SYÖ MUUTEN HYVIN RUOKANSA jne!! Mutta ei alle 2v kyllä tarvi mielestäni yhtään mitään makeita kuin ehkä 1-2krt maistaa... et sitäkään en ymmärrä että aina ollaan antamas,harvemmin ne kuitenkaan oppii pyytämään mitään ennenku annetaan..ruisleipää tm käteen.. ja noista jogurteista senverta viä et 1"tavallinen"jog purkki vastaa 7-9PALAA PALA SOKERIA,et on se aika paljon....... kyl meilki 5v niitä syö mut tolle 1v ei tulis mieleenkää antaa viä ainakaa vuoteen... mutta tää nyt oli vaan tää mun mielipide, muut saa syöttää niin paljon kun itestä hyvältä tuntuu... sokerista tulee vaan usein sitä yli vilkkauttakin jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Martza:
tohon edellisen kirjotukseen että.... äitejähän on erilaisia, mutta yhtälailla munmielestä vois sanoa että nää "nykyään" turhan monet äidit antaa lapsiensä syödä mitä vaan kun ei jakseta huolehtia/kieltää ja taistella!?samoin kuin et lasten annetaan tehdä mitä vaan mikä on myös tosi väärin, myös sitä lasta itseään kohtaan!!! siis mäkin ymmärrän et silloin tällöin saa herkkujakin maistaa kun ei se oo jatkuvaa eikä ylenpalttista ja JOS SE LAPSI SYÖ MUUTEN HYVIN RUOKANSA jne!! Mutta ei alle 2v kyllä tarvi mielestäni yhtään mitään makeita kuin ehkä 1-2krt maistaa... et sitäkään en ymmärrä että aina ollaan antamas,harvemmin ne kuitenkaan oppii pyytämään mitään ennenku annetaan..ruisleipää tm käteen.. ja noista jogurteista senverta viä et 1"tavallinen"jog purkki vastaa 7-9PALAA PALA SOKERIA,et on se aika paljon....... kyl meilki 5v niitä syö mut tolle 1v ei tulis mieleenkää antaa viä ainakaa vuoteen... mutta tää nyt oli vaan tää mun mielipide, muut saa syöttää niin paljon kun itestä hyvältä tuntuu... sokerista tulee vaan usein sitä yli vilkkauttakin jne.
Samaa mieltä! Ihminen ei tarvitse herkkuja, joten miksi antaa niin kauan, kuin lapsi ei itse tajua nitä pyytää ja tulee tyytyväiseksi ruisleivästäkin. Kyllä lapset nyt viimeistään 2-3-vuotiaina sitten rupeavat pyytämään, ja silloin voi sitten antaa kohtuudella. Ja "tavallinen" jugurtti on munkin mielestä verrattavissa jälkiruokaan makeutensa takia.

Niin ja ne makkarat ja leikkeleetkin sisältää jo pienessä määrässä paljon nitriittiä, joka heikentää vauvojen ja leikki-ikäisten solujen hapensaantia,mutta tämänhän te valveutuneet äidit tietysti jo tiesittekin... :)

 
unikuu108
mä olen miettinyt et saa sit syödä jotain herkkua (keksejä,pullaa tai jäätelöä) kun osaa pestä itse hampaansa..
noh.poika tykkää banaanista ja viinirypäleistä.ne on niinku jälkiruokaa. kuivahedelmista hammaslääkäri varoitteli että on samat määrät sokeria kuin karkeissa. pannukakkua olen antanut. siihenhän ei laiteta sokeria. rasvaa pellin voiteluun ja ripaus suolaa,jauhoja ja munaa ja maitoa..
ja joskus tulevaisuudessa kun sitä herkuttelua ei voi vaan kiletää niin herkkupäivä,jolloin saa valita jotain herkkua esim jäätelön tms.. ei kilon karkkipussia..
 
Voi hyvä jumala sentään!!! Jotkut äidit kuvittelee olevansa toisia parempia kun eivät ole
antaneet lastensa maistaa mitään makeaa. Kyllä vähän rupeaa ärsyttämään noi marttyyriäidit, jotka luulevat olevan niin hemmetin valveutuneita.
Itse en onneksi kuulu noihin besser wissereihin.
NORMAALI MAALAISJÄRJEN KÄYTTÖ SALLITAAN MYÖS NYKYÄÄN!!!!!!!!!!!!
 
Kauheeta luettavaa, kun täälläkin nykyään vaan arvostellaan toisia.. Jokaisella mielipiteensä ja jokainen tekee niinkuin haluaa.
Meillä poika 2v3kk, ja on maistettu herkkuja jo ennen 1 vuoden ikää. Saa maistaa kaikkea mitä muutkin syö, myöskin muutaman sipsin jos sitä on tarjolla. Karkkia myöskin. Ja mehua ja limua. Maistaa siis, ei nyt kuitenkaan tarjota juomiksi niitä. Ja hampaat pestään kaks kertaa päivässä ja hammastarkastuksessa hampaat oli loistokunnossa. Ymmärrän jos ei anneta herkkuja juurikaan ylipainon pelossa, koska lasten ylipaino on nykyään niin yleistä. Mutta meillä ei olla ihan edes "normaali" painossa. ja ruokaa syö hyvin, eikä meillä nyt herkkuja tarjoillakkaan ennen ruokaa. Esim kaupassa jos on kiltisti niin saattaa saada lakun tai pienen karkkiaskin. Yleensä kerran viikossa herkutellaan.
Ja en tosiaan näe tässä mitään ongelmaa, kyllähän me kaikki äiditkin herkutellaan ja jos alkaa tuijottaa lisäaineita sun muuta, niin mitä tässä sitten enää uskaltaa syöttää..
Mutta jokaisella omat mielipiteet ja arvostetaan myös niitä, jotka eivät herkkuja lapsilleen anna. :hug:
 
Itse en ole jaksanut stressata.... |O
1v jälkeen tyttö on saanut maistaa aina jotain hyvä jos ollaan itse syöty tai kylässä käyty. Toki pieninä määrinä. Alkuun ne herkut oli juuri jotain keksiä,pullaa tms.
Syksyllä tulin raskaaksi ja itseni teki jatkuvasti alkuun mieli kaikkea hyvää. En sitten raskinut olla silloin tällöin tytölle antamatta.. sai maistaa silloin tällöin palan lakua, jonkun pehmeän karkin palasen, suklaata jne.
JOuluna sitten suklaa maistui, ja mietin että maistukoon :whistle: Samoin kävi pääsiäisen kanssa.
Edelleen tyttö saa kyllä silloin tällöin jotain jos jossain sattuu olemaan tai kylässä käydän. Toki tässä hommassa on järki kädessä ja määrät on tosi pieniä. Hampit pestään joka päivä ja paljon hammaspeikoista ja imelistä jutellaan. Kunhan kasvaa tyttö isommaksi, niin sitten tulee varmasti selkeesti yksi karkki/herkkupäivä viikossa. Mutta vielä ei ole ollut tarvetta, kun kuitenkaan makean syöminen ei ole mitenkään kovin yleistä.
Voi tietty olla, että nämäkin kerrat harvenee entisestään, kunhan tästä raskausajasta pääsen :kieh: Ei toiv tee enää sitten itsenikään mieli.

Minzki,TYty 2v + mönkiäinen rv 32+2
 
ei meiän muksu ainakaan ees tajuu mitä mä syön jos satun karkkia tm syömään pienemmän aikana,kun en oo hälle sellasia antanut.. se,että me äidit (aikuiset) vedetään karkkia on kyl ihan eri juttu kuin et 1V syö sitä....... kyl noi pienetkin varmaan isompana sitten sitä ehtii syömään.. kukin tyylillään tosiaan mutta musta on kamalaa aatel et annetaan suklaata ym niin pienille kun ei ne niistä viä ymmärtäisikään mitään!!!ikävää.
 
Vastaan nyt pikaseen lukematta muiden vastauksia...

meillä tyttö on muutamaa viikkoa vaja 4vuotta.

Karkkia on saanut nyt ehkä vuoden aikana suunnilleen kerran pari kuussa.. yleensä lakua tai luomunallekarkkeja.. jotain muitakin joskus maistanut, mutta lisäaineyliherkkyden vuoksi niistä tulee nopeesti iho-oireita..

Kakkuja, pullaa, keksiä ym on kyllä annettu juhlissa ym.

Limsaa on saanu maistaa jonkun synttäreillä, ei tykännyt.

mehua on saanu parivuotiaasta, mutta mieluummin juo vettä... tai oma tekemä mehu kyllä maistuu.

meillä on la päivä herkkupäivä.. sillon tehdään jotain hyvää ruokaa (tyttö rakastaa esim fetasalaattia..) ja sitten herkutellaan kuivatuilla hedelmillä, pähkinöillä ja lakusta tykkää.. tai sitten leivotaan jotain yhdessä tai pidetään lettukestit.

 
Sori...mutta minusta taas on kamalaa olla toiselle antamatta kun toinen sitä haluaa!!
Eikös se ole vähän niinkun itsekästä!? Ainakin meillä kun toinen roikkuu puntissa,nytkyttää ja hokee anna,anna... Niin minusta olisi julmaa ja itsekästä...suorastaan kiusantekoa jos pitäisi sanoa killisilmälle,että "sori,äiti mässää nyt yksin...ota sä vaikka porkkana". :eek:

Ja edelleen puhun silloin tällöin maistamisesta (ettei nyt joku taas vahingossakaan käsitä väärin)!!
 
Joo samaa mieltä! Ehkä joidenkin lapset ei sitten osaa edes vaatia tai pyydä vanhemmilta maistiaisia, kun itse syövät jotain ja hyvä niin, mutta kyllä meillä ainakin heti huomataan kun suuhunsa jotain laittaa. Ehkä tämä sitten johtuu siitä, että meillä on tehty niinkin kauhea asia, kun annettu samoja herkkuja kuin aikuisetkin syövät. Tässä maailmassa tosiaan hieman isompiakin tressin aiheita, kun herkkujen maistaminen.
 
Meillä on poika kohta 1,6 vuotias. Ja toinen lapsi. Esikoisen kanssa olin aikoinaan tosi tarkka,alle 2 vuotiaana ei paljoa hyvää saanu. Joskus sai maistaa ja sukulaisten kanssa mekin väännettiin kun eivät uskoneet millään. Mummo ei ymmärtäny miksi 1-vuotiaalle ei saa antaa pannukahvia ja suklaavanukasta :kieh:
Mutta nyt en ole enää niin tiukka ja oonki todennu että on aika mahdoton tehtävä olla antamatta mitään hyvää. Poika osaa vaatia ja heittäytyy lattialle raivoamaan vartiks jos ei saa jotain. Oli sitten kyse banaanista tai mistä tahansa. Kaikenlaista poika on maistanu ja valitettavasti tietää että esim pussin rapina saattaa tarkottaa jotain kivaa/hyvää. Tää tuli viime syksynä siitä kun annettiin kaapista maissinaksuja välipalaks.
Lisäaineita mekin yritetään välttää ja suolasta. Mutta on maistanu esim pullaa ja keksiä eikä niistä kummemmin perusta. Tällä hetkellä tykkää luumuista ja banaanista eniten.
Mä ymmärrän jotenkin sen että yritetään välttää makeeta ja lisäaineita pitkään mutta 3 vee on aika pitkä aika varsinkin sellasessa perheessä missä useampi lapsi. Jos muut syö hyvää tai kiellettyä niin pitääkö ne aina syödä salassa..? Mun lapset on ainakin niin tarkkoja ja uteliaita että todella vaikeata syödä salaa tai piilotella. :/
 
Oi kun on taas herkullinen ketju kyllästetty fanaatikoilla. :D Anteeksi jos oli epäkohteliaasti sanottu, mutta monella on se todellinen realismi kaukana arjesta. Jos puhutaan ei-niin- järkevistä vanhemmista jne, niin kannattaisi varmasti katsoa peiliin ja miettiä missä mennään. Tässä kolmen lapsen kanssa itseltäni on kaikenlaiset ääripäät kadonneet ja olen kyllästetty maalaisjärjellä...

Allergisten lasten äitinä voin kertoa niille jotka haluavat kieltää karkit, sipsit jne. että se onnistuu vain niin että kerrot aina lapselle napakasti että "tuota sinä et saa syödä " ja piste. Ei joustoja tai epäröintiä vaan selkeä kielto ja asia on sillä selvä. Ei tarvitse antaa korvaavia "herkkuja" vaan antaa pöydästä vain sitä mitä lapselle haluaa antaa. Lapsi kyllä hyväksyy tilanteen jos olet johdonmukainen vaikka joskus protestoisikin. Meillä kun on ollut kaikki lisäaine ym. allergiat ja lapset ovat muitta mutkitta hyväksyneet aina ruokavalionsa.

Mitä noihin huonoihin ruokailutottumuksiin tulee, niin ei sen lapsen elämä siitä pilalle mene jos kylässä tai päiväkodissa syö joskus karkin tai kaksi. Kaikkihan on kiinni siitä minkälaiset ruokailutottumukset kotona on. Meillä lapset ovat kovin nirsoja kaikkien herkkujen suhteen vaikka nykyään noille 10 ja 8 vuotiaille kaikki onkin sallittua. Toisen herkut ovat laku ja suklaa ja toisen limsa, sipsit ja kettukarkit. Niitä meillä syödään kylässä ja kerran kuukaudessa herkku hetkenä kotona. Eikä niitä muuten kaivata tai juuri kysellä. Meillä makeen nälkä tyydytetään edelleen jäätelöllä tai itse leivotulla pullalla. Toinen käy punnituksissa ylipainon ja toinen alipainon takia. :LOL: Mutta kuinka ollakaan tämä ylipainoinen herra onkin se joka syö vähemmän mitään makeaa tai epäterveellistä. Eli ylipaino ja herkut eivät ole suoraan verrannollisia.

Ja nyt kun tuo 8 kk tyttö kulkee pitkin huushollia ja pistää kaiken suuhunsa, on hänkin reilu kaksi kuukautta sitten sitten aloittanut kettukarkkien ja sipsien syönnin. Lattialle kun herkkuiltana putoili kaiken maailman herkkuja ja tuo neiti päivysti pöydän alla, jos vaikka jonkun murun saisi. :LOL: Mutta enpä tuota pidä vaarallisena jos kerran kuukaudessa yhden sipsin ja palan kettukarkkia mussuttaa. Meillä on vain lapsille opetettu että rajat on kaikessa, myös herkkujen syönnissä. Ei tarvita ehdottomia kieltoja vaan ohjausta ja rajoja. Ja kaikki on epäterveellistä jos ylenmäärin syö, myös tavalliset ruuat.

Eli mielestäni järkevät vanhemmat opettavat kaikessa kohtuullisuuteen, myös karkeissa ja muissa herkuissa eivätkä tuomitse niitä vanhempia jotka niitä karkkeja antavat/eivät anna. Jokainen siis tekee päätöksensä, mutta ikuisesti ei herkkujakaan pysty kieltämään, ellei sitten hoida lastaan aina kotona eikä päästä esim. kavereiden synttäreille ilman vanhemman valvontaa. Ja mitä sukulaisiin ja tuttaviin tulee, miksi välitätte toisten kommenteista? Ratkaisu on teidän ja teidän on oltava johdonmukaisia myös heidän suhteen. Tsemppiä kaikille. =)
 
siis mäen jaksa sataa kertaa mielipidettäni sanoa,lukea voi TARKEMMIN uusiksi jos jokin mietityttää MUN kirjoituksessa?? mut senverran pikasesti että: meillä ei tod laps osaa pyytää kun ei ole maistellut makeita, hän on ERITTÄIN tyytyväinen kun saa kokeilla ja mutustaa leipää,porkkanaa,maissinaksua,hernettä,omenaa,banskua tm tm tm!!! isommalla 5v on karkkipvä,jolloin saa vähän jotain ja syö sen yleensä niin ettei pienempi ole kyttäämässä vieressä (siis ylemmällä tm), itse en yleensä syö lasten aikana koska olen SAMAA MIELTÄ että JOS LAPSI YMMÄRTÄÄ JA PYYTÄÄ ET SAANKO SAANKO, on kamalaa ´ja törkeetä kieltää jos ite mässää!!! ja tän meillä osaisi siis isompi. jos oon pienemmänkans vaikka kaksin, voin vetää karkin pari eikä se reagoi siihen kyl mitenkää tai sitten saa jotain noista edellä mainituista.
tiedän ja olen asennoitunut siihen myös, että TOISEN lapsen kanssa ei varmaan tule olemaan enää yhtä helppoa pitää tiukkaa linjaa kuin ensimmäisenkans, ja varmaan hän tulee herkkua aiemmin kuin 3v saamaan, mutta niin kauan kuin näin pystytään menemään, HYVÄ niin. muuten meillä on (edelleen) sääntö se, että makeaa saa kyllä silloin tällöin ja oikeestaan aika useinkin jonku pullan tm kun kahvivieraita käy, JOS SE RUOKA on mennyt hyvin. mut jos ei yhtään ole laskenut suolanen,silloin ei saa kyllä muruakaan vaikka muut söis.ja etukäteen on annettu mahdollisuus "hyvään syömiseen" ja esim sanottu että jos ei laske ruoka, ei tule muutakaan myöhemmin jne...
en ymmärrä teitäkään joilla heti karvat pystyssä ja ollaan kärkkäästi sanomassa muille jotka esim eivät anna makeita alle 3v tm, so what jos joku tekee erilailla kuin SINÄ??? mua ei ainakaan haittaa yhtään miten muut tekee..no tosin säälittää jonkiverran ja harmittaa lastenpuolesta jos "tungetaan suklaata nassuun 1veelle.." mutta minkäs teet.. meillä makeeta saa hyvin syövä lapsi silloin tällöin mutta MINUN MIELLESTÄ 1-2v EI SITÄ TARVI kun tyytyy kyllä muuhunkin jos ei opeta sokeripommeihin. sitten taasen että ehkä äitienkin tulis rajottaa mässäilyä vaikka sinne iltaan kun lapset nukkuu(täs vois lähtee siihen et lasten nukkuunmenoaikahan on 20-21??) taikka syödä piilossa tai sitten näkyvästi kun HERKKUPVÄ..... mutta tosiaan,maalaisjärkee vaan....
 
Meilläkään ei poika osaa vielä mitään makeaa pyytää, jos ite syön karkkia niin ei tajua että mulla jokin mahtava herkku nyt olisi.
Ainoa missä osaa pyytää on ruokapöydässä jommankumman vanhemman lautaselta kun luulee että meillä on jotain muuta ruokaa kun hänellä edessään.

Mä olen vallan tyytyväinen tähän että poika ei saa makeaa kun ei siitä vielä ymmärrä.

Mä nään kyllä punasta kun perhekerhossa ihan sylivauvalle vanhemmat jo murentaa keksiä ja kääretorttua |O
 
Meidän herralle tulee parin kuukauden päästä 2 täyteen ja karamellista hän ei ymmärrä mitään. On melko helppoa vetää raja "ei karkkia" kun ei toinen ainokaisena lapsena ymmärrä sen päälle mitään. Aikuiset rapistelee pusseja vasta nukkumaanmenon jälkeen jos on ihan pakko.

Hän käy hoidossa, jossa muut saattaa omina synttäreinään tuoda jotakin herkkuja. Meidän herralla on omat piparit siellä kaapissa, lähinnä hänen allergioidensa takia. Ei ole viime aikoina tullu kysyttyä miten on reagoinut jos muuta on karkkia mutustelleet.

Leivonnaisissa en sitten olekaan kieltänyt, pääasiassa siksi että leipominen on meillä koko perheen yhteinen puhde. Turha sitä on sitten yrittää kieltää jos toinen on ensin vaivannut taikinat ja pyöritellyt piparit.. Ei kyllä olis ollenkaan hullumpi ajatus käyttää hedelmäsokeria niin kun joku mainitsi. Monesti olen miettiny että olisko ruskea sokeri yhtään parempi, mutta tuopa voiskin olla se ratkasu. Johan se sulaa paljon hitaammin, tuskin olis aikuisellekaan yhtään huono juttu.

Mehuja tai muita meillä ei juoda, niin eipä niitä ole tullu annettua lapsellekaan. jälkkäriä tykkään kerran viikkoon laittaa, ja siitä sitten yrittää tehdä koko perheen version.

Että sikäli meillä ei makeeta ole kielletty, karkit ja suklaa vaan, ja nekin osittain koska se käy niin helposti. Olis ihana jos joku kieltäis minultaki :whistle:
 
Ritarinkannuksella oli ihana idea. Jospa joku voisi ne karkit ja herkut kieltää meiltä vanhemmiltakin. Ei tulisi mässäiltyä kun lapset on laitettu nukkumaan. :LOL: Kukahan olis sellanen auktoriteetti joka sais mullekin järjen päähän vaikka väkisin. :whistle:
 
Samaa olen minäkin miettinyt eli miksei niitä karkkeja ja muita epäterveellisiä herkkuja voi syödä vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen tai vaikka päiväuniaikaan, jos niitä ylipäänsä on ihan pakko vetää? Ei tekisi kauhean huonoa äideillekään lopettaa se mässääminen. Ei tarvitse kuin katsoa jossain kaupassa nykyään, niin ympärillä ei juurikaan normaalipainoisia/hoikkia ihmisiä näy joitain teinejä ja vanhempia ihmisiä lukuunottamatta.

Joku kirjoitti, että eikö ole suorastaan julmaa tai itsekästä olla antamatta herkkuja lapselle, joka niitä pyytää. Ei todellakaan ole. Se on vanhempana meidän tehtävämme kieltää lapsilta asioita, jotka me katsomme heille soveltumattomiksi ja suorastaan tarpeellistakin lapsen terveen kehityksen kannalta. Mikään fanaatikko en ole, mutta on lapselle suorastaan hyvästä kuulla välillä vanhemman suusta että "ei, et saa". Ja tuostakin tilanteesta pääsee helpolla, jos ei niitä herkkuja itsekään mässää lapsen edessä.
 

Yhteistyössä