Maizena-kastike-apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusavuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä itse asiassa teen puoliksi maizenalla ja puoliksi perinteisen ruskean kastikkeen, tykkään, et tulee parempaa niin.

Eli ensin teen ylilöysän ruskean kastikkeen normaalisti ja siihen lisään maizenaa. Ja sit tietty makkarat. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja uusavuton:
Alkuperäinen kirjoittaja uneilmasäleikkö:
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: sekotan tietty sekaan

hahahaa. Pelkkien kylmien(?) makkaroiden sekaan vai?? Olin vailla ihan koko ohjetta alusta asti. En ole koskaan tehnyt makkarakastiketta kuin valmisjauheista.

Ensin teet kastikkeen ja sit lisäät sinne makkarat ja annat sen aikaa kiehahtaa, et makkarat lämpenee. :)

Kuulota sipuli, ruskista makkarat, lisää vettä sopivasti ja lihaliemikuutio ja sit vaan koko ajan sekoittaen joukkoon se maizenan ruskeekastikesuurus. Tarkista maku ja lisää mausteita maun ja tarpeen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
Alkuperäinen kirjoittaja uusavuton:
Alkuperäinen kirjoittaja uneilmasäleikkö:
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: sekotan tietty sekaan

hahahaa. Pelkkien kylmien(?) makkaroiden sekaan vai?? Olin vailla ihan koko ohjetta alusta asti. En ole koskaan tehnyt makkarakastiketta kuin valmisjauheista.

Ensin teet kastikkeen ja sit lisäät sinne makkarat ja annat sen aikaa kiehahtaa, et makkarat lämpenee. :)

Huoh. Antaa olla. Kysyin ohjetta kastikkeeseen ja saan ohjeen "tehdä kastikkeen".....
Ehkä menen ja syön pääni kun olen maailman ainoa ihminen joka ei osaa tehdä kastiketta.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauna:
Kuulota sipuli, ruskista makkarat, lisää vettä sopivasti ja lihaliemikuutio ja sit vaan koko ajan sekoittaen joukkoon se maizenan ruskeekastikesuurus. Tarkista maku ja lisää mausteita maun ja tarpeen mukaan.

Mitä mausteita siihen kandee laittaa? Mustapippuria vai mitä?

mä laitan aina yhden lihaliemikuution, eli suolaa ei tarvitse, kun siinä on sitä reilusti, ja itse tykkään lisätä nimenomaan mustaa pippuria, jotku käyttää maustepippuria.
Kun olet kuullottanu sipulit ja hieman ruskistanu makkaroita, lisäät vettä, annat kiehua ja sitten hiljalleen lisäät sitä suurustetta suoraan purkista sekaan vispilällä sekoittaen. Katsot kun sakenee, että koska mielestäsi sopivaa. Jos lipsahtaa liikaa, lisäät vain hiukan vettä.

No oisit heti sanonu. Mä teen näin:

Voita pannulle nokare, anna sulaa, lisää vehnäjauhoja muutama ruokalusikallinen (jotta siitä tulee semmoinen löysä "taikina"). Ruskistele sitä pannulla niin kauan, kunnes se on sun makuun riittävän rusehtavaa (älä kuitenkaan anna palaa). Lisää vettä ensin vähän ja sekoita koko ajan tuota "taikinaa", jotta se sulaa sinne joukkoon. Kun se on tasaista, lisää taas vähän vettä ja sekoita koko ajan. Lopuksi voit lisätä reippaasti vettä, että menee ihan yli vetiseksi asti. Voit myös lisätä vain sen verran vettä, että kastike on sun makuun jo riittävän paksua noinkin. Eli tässä perinteinen ruskea kastike. Itse vedän sen ylivetiseksi (liian löysäksi), koska tykkään sen koostumuksesta enemmän, jos siihen sit lisää vielä vähän maizenaa. Mausta maun mukaan suolalla, pippurilla (musta käy hyvin) ja vaikka valkosipulilla. Voit myös alunperinkin laittaa pannulle ensin hienoksi silputtua sipulia kuullottumaan, mutta se hankaloittaa tuon kastikkeen tasaiseksi saamista.

Tai sit voit oikaista: laita kattilaan, kiehauta se, lisää maizena, mausteet ja lopuksi makkarat. Itse en tee näin, sillä en tykkää tämänkään koostumuksesta tällaisenaan.

Makkaroita en ruskista erikseen koskaan vaan laitan valmiin kastikkeen sekaan ja kiehautan hetken, jotta ne lämpiää (ja maustaa kastiketta lisää).

Tässä vain mun tapa tehdä se. Kakkosvaihtoehto on hiton paljon helpompi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie oon:
tehnyt kastikkeet aina ite, mahtaako maitsenat olla miten täynnä lisäaineita? Uskaltaako käyttää?

Ihan arvausta, mutta tuskin kovin paljon epäterveellisempää kuin vehnäjauhojen kärístely pannulla.....

Alkuperäinen kirjoittaja mie oon:
tehnyt kastikkeet aina ite, mahtaako maitsenat olla miten täynnä lisäaineita? Uskaltaako käyttää?

Ruskea Maizena: perunatärkkelys, laktoosi, maltodekstriini, riisijauho, väri E 150c. En kovin vaarallisena pidä, etenkin kun kastike on huomattavasti kevyempää kuin tavallinen ruskea kastike.

Nakkikastikkeen teen kyllä ihan perinteiseen ruskeaan kastikkeeseen, eli ensin kastike, sinne nakit ja kuullotetut sipulit.

Yhteistyössä