Maitoproteiinikestämättömyys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut äiti

Vieras
Pojallani, kohta 6 kk, oli kakan mukana verta jo melkein kahden kuukauden ajan. Poika on vieläkin pelkästään rintamaidolla, neuvolääkärin neuvosta. Käytiin tutkimuksissa ja ei ilmennyt maitoallergiaa. Lasten poliklinikan lääkäri kuitenkin neuvoi minua kokeilemaan täysin maidotonta ruokavaliota ja jatkamaan pelkällä rintamaidolla, ettei kiinteät sotke kokeilua. Ja se näyttääkin tehonneen; tänään ei enää ollut verta pojan kakassa.

Eli, miten muut saman kokeneet ovat toimineet jatkossa?
Milloin voin alkaa käyttämään maitotuotteita, vai pitääkö niistä kieltäytyä täysin siihen asti kun imetän edes vähänkään?
Kysyn kyllä sitten lääkäriltä 19 pvä, kun on soittoaika..

Ja harmittaa, kun neuvolassa eivät osanneet neuvoa tätä, vaan odotettiin jos se menisi ajan kanssa ohi!!! Ja neuvoivat pysymään pelkällä maidolla.

Ja uskon poikani reagoineen niin voimakkaasti, sillä olen syönyt todella paljon maitotuotteita - jogurttia, rahkaa, maitoa, piimää ym. Rahkaa söin välipalaksi. Eli nyt onkin aika homma tutkia mitä saa syödä. Mutta olen onnellinen, jos näin ongelma selviää.

Millä tavoin tutkivat maitoallergian? näin pienillä harvoin näkyy prikeissä ja verikokeissa mitään. altistus yleensä ainoa varma keino. Jos lapsellasi on maitoallergia, niin kun haluat ruveta antamaan korviketta, tarvitset erikoismaitojauhetta, joka taas on hyvin arvokasta, ilman että on todettu maitoallergia. pakkohan kiinteitäkin jossain vaiheessa pakko antaa, silloinkin pitää muistaa mahdolliset allergiset reaktiot ja kokeilla samaa uutta aina vähintään viikon ajan, koska oireet eivät aina ilmaannu samantien. ja niin kauan kuin imetät, joudut välttämään kaikkia maitotuotteita ja maitoproteiinia sisältäviä ruokia, jos kysessä maitoallergia. me ei yhdenkään lapsen kohdalla olla saatu neuvolasta asiallista kohtelua epäillessämme maitoallergiaa. ollaan menty yksityiselle allergialääkärille ja siellä altistuksessa todettu maitoallergia jo aivan vauvana jokaisella.

Meillä on just suolistoperäisestä maito,vilja ym.allergiat.Verikokeet ei näytä mitään.Poika oli n.3-4kk:tta kun maitoallergia todettiin altistuksella ja vilja-allergia vuoden ikäisenä altistuksella.

Verikokeet ne pojasta otti silloin aikaisemmin ja sanoivat ettei maitoallergiaa. Nyt otettiin uudet verikokeet ja kakasta laitoin näytteet. Eli tutkivat kaiken varalta vähän laajemmin. Vastaukset eivät vielä ole tulleet.
Lääkäri sanoi, ettei maitoproteiinin kestämättömyys näy maitoallergiatestissä, että se vain selviää kokeilemalla. Ja nyt näyttääkin, että kyse on siitä, koska kakka ollut nyt yhden kerran puhdasta. Mutta seuraan vielä parin kakan ajan, ennekuin lisäruokaa, ettei se vahingossakaan sotke tuloksia. Poika kakkaa joka toinen pvä ja nyt viimeksi oli 2 kakatonta pvää välissä.
Tämä lääkäri tuntui tietävän asiansa. Mutta en muista mitä sanoi jatkosta, jos proteiini on ongelma. Sen sanoi muistaakseni, että ajan kanssa alkaa poika kestämään proteiinia.
Kertoi vauvasta, joka sai oireita heti kun äiti oli käynyt pizzalla, vaikka muuten oli välttänyt maitotuotteita.
Onko muilla kokemuksia?

Ainiin se jäi sanomatta, että ilmeisesti ei maitoallergia, kun enää ei ulosteessa verta, vaan se ongelma näytti loppuvan, kun itse luovuin tuotteista, jotka sisältävät maitoproteiinia. Se kun kulkeutuu rintamaidon mukana.
Ja aikaisemminkin välillä ei ollut oireita, johtuen varmaan mun oman ruokavalion vaihtelevuudesta.

Maitoproteiinikestämättömyys on juuri maitoallergiaa tai yliherkkyyttä maidon proteiinille. Se paranee lapsilla usein jo kolmeen ikävuoteen mennessä tai viim. yleensä kouluikäisillä ei sitä enää ole. Meidän isommille lapsille maito alkoi kaymään jo 1.5v. ikäisenä, eli todella nopeasti meni ohi. Ovatko ne tutkineet kakasta sitä verta? Mutta jos kyseessä on maitollergia, niin kela vaatii altistuksen ja läääkäri lausunnon, jotta se korvaisi osuuden korvikkeesta.

Laitoin verisestä kohdasta sen näytteen. Jos se jotain vaikka selvittäis.

En tiedä lukeeko lääkäri sen allergiaksi. Käsittääkseni neuvoi jatkamaan imetystä, jos ei vaivoja minun erikoisruokavaliolla tule. Mutta pitää kysyä siitä korvikkeesta.

Uutta asiaa mulle, kun eka lapsi, enkä ole allergioiden kanssa ollut tekemisissä..
En muista mitä vielä oli mielessä, kun söi edellisen kirjoituksen- herjas, että sessio vanha, yli 2h, mikä ei pidä paikkaansa!!!

Meillä kaksi maitoallergista lasta. Jos haluat laita y-viestiä niin voidaan jutella enemmän. Minulta löytyisi aiheesta myös kirjallista matskua jos tarvitset. Olen täällä paikallisessa allergiayhdistyksessä vertaistukihenkilönä.
Minäkin olen parhaillaan dieetillä ja imetän. Kyllähän se toki allergiaksi
luetaan jos vauva reagoi äidinmaidon kauttalehmänmaitoon. Lääkäreiden kanssa saa vain joskus olla todella tiukkana. Jatkotutkimuksiin on joskus todella hankala päästä.

Yhteistyössä