Maitoallergisen taaperon kanssa matkaan

Maitoallergisen taaperon kanssa ulkomaille
Havittelen tässä Ranskaan lähtöä ja olin jo painamassa Varaa matka-nappia, kun tuli mieleen, että mitenkähän minä (ja mummu) tuon maitoallergisen taaperon kanssa pärjään ulkomailla. Lähinnä mietityttää:

- miten käytännössä saa sujumaan Almironin teon, kun siihen omat sääntönsä. Pitäisi olla kylmävesijohtovesi, joka lämmittää 40 asteiseksi ja sitten jäähdyttää. Että pitäisikö varata apartamentos...

- ruokaa saa toki mukaan Suomesta, mutta jos nyt joskus ulkona söisi, niin mitenkäs varmistat ravintolassa, kun monet tekstit varmasti ranskaksi, että sapuskassa ei ole maitoa tai kananmunaa. Niin kysyä voi, mutta ymmärtävätkö tai saako vastauksesta selvää. Ja olisihan se kiva, että pieni voisi syödä esim. aamupalan meidän kanssa hotellin ravintolassa.

Hjelp, tack

MInkä ikäinen muksusi on?

Me ollaan matkusteltu nyt 4,5- ja 2,5-vuotiaiden lasten kanssa kolme kertaa etelässä. Lapsillamme ei ole mitää allergioita joten ei sillä tavalla ole tarvinnut varoa. Kun olivat pienempiä, tuttelit kulkivat mukana mutta kun tutteliaika on ollut ohi, niin en ole ottanut paineita tuon "ulkomaan maidon" kanssa. Kun mietityttää toki, voiko ulkomailla kuinka turvallisesti maitoa käyttää niin me ei olla lapsille sitten maitoa hommattukaan.

Neuvokaa viisaammat mua, jos olen tosi väärässä, mutta kuvittelisin, että jos lapsi on viikon ilman maitoa, niin ei kai siinä kroppa mistään hirveistä puutostiloista kärsi? Eli viikko menis mehulla ja pullovedellä.

Tosin viime reissulla Turkissa lapset halus muroihin maitoa ja sitä sitte otettiin ja eipä heille mitään siitä tullu.

Ja mitä tohon ulkona syömiseen tulee, niin meidän muksut on pääsääntöisesti eläny ranskalaisilla ja kurkulla ainaski viime reissulla. Viimeeksi muuta ei uponnu juuri kun aamulla muroja vähän ja sitte muilla aterioilla kurkku, grillattu kana ja ranskikset sekä makaroni. Meillä oli tosin all inclusive-hotelli joten siellä sai valita itse.

Mut siinä tutteli-iässä ja vähän vanhempanakin niin kyllä meillä oli Pilttipurkit mukana ja ihan rafloissakin.

Eli suosittelisin että matkaan vaan ilman kamalaa stressiä. Maidon korvikkeet kotiin ja purkkiruokaa.

vähän samanlaisin ajatuksin kuin edellinen että viikko ilman maidonkorvikkeita ei varmaan tapa ketään eikä edes kummepaa kalkinpuutetta ehdi kertyä. voi ottaa toki mukaan jotakin sellaista kalkkivalmistetta jonka voi sekoittaa jauheena ruokaan.
Meillä tosin tuo maitoallergikon maitoallergia (sen jälkeen kun oli näyttänyt vähän yli 1 v menneen ohi) todettiin toisen kerran joskus 4-5 v eli ei oppinutkaan millekään maidonkorvikkeille enää vaan vettä ja laihaa mehua juo.
aika hyvin on täysin maidottomana pystytty säilymään vaikka on kolmella mantereella allergikon kanssa reissuttu, vaikka välillä tuntuu että salaatit ilman kastikkeita (siis kurkut, tomaatit ja sellaset), ranskanpotut ja sellaset on välillä olleet se ainoa ihan varmasti turvallinen jos maan kielitaito eikä allergiatietämys ole ollut mielestäni sellaista luokkaa että olisi ravintolassa päästy oikeasti keskustelemaan.
Ranskaan kun olet menossa aika helppo kuitenkin vaikka toisaalta vaikea koska juustoa ja kermaa taitaa löytyä ruuasta. Mutta pyydäpä allergialiitosta allergiasanastoa ranskan kielellä koska minulla ainakin tuottaisi vaikeuksian noin yhtäkkiä joku herajauhe tms keksiä mitä se ranskaksi on.
ja varalta kotoa mukaan kuivamuonaa eli meillä on lentokoneeseen jotakin maidotonta leipää ja lääkärintodistuksella saat varmaan juomat mukaan myös tai osta kentän puhtaalta puolelta. ainakin meille joskus joku lentofirma sanoi että lääkärintodistuksella onnistuu (ja englanninkielellä toki myös jotta toisessa päässä pärjää myös). kentän puhtaalta puolelta on ostettu joku hedelmä koska en nyt ole satavarma tulkitaanko että banaani tai mandariini on puoliksi nestettä johon voi tunkea muuta nestettä....
Ja sen lisään loppuun että allergialääkkeet joita kotona ei tarvita kuin satunnaisesti (eläinallergiaakin kun on) on matkalla säännöllisessä käytössä ja hengenahdistuksen varalta lääkitys myös siihen mukana.
lisää saa kysyä ja yytä laittaa

Heippa!

Me olimme 9kk maitoallergikon kanssa 3 viikon reissulla. Hyvin meni. Koska pojalla myös muita allergioita, niin meillä oli tosiaan kaikki omat ruoat mukana. Suosittelen ehdottomasti keittiöllistä majoituspaikkaa!

Varmuuden vuoksi käytimme pullovettä Almironin tekemiseen. Ekassa paikassa ei ollut mikroa vedenlämmittämiseen, joten Almironin teimme niin, että sopivanlämpöistä vettä oli valmiiksi lämmitettynä termospullossa. Toisessa majoituspaikassa oli mikro, joten vedenlämmitys ei ollut mikään ongelma.
En olisi uskaltanut jättää maitoja kotiin, ja hyvä niin, sillä meillä kävi niin, että hampaiden tulon takia poika kieltäytyi syömästä mitään kiinteitä noin viikon ajan - mutta Almironia meni moninkertainen määrä.
Bon voyage!

Minä ja kaksi lapsista emme voi käyttää maitotuotteita. Ollaan matkusteltu lasten kanssa kaksi kertaa, tosin Kreikassa. Itsellä on myös maidottomalta ajalta kokemusta myös Saksasta.
Maitoa on voitu lisätä mitä ihmeellisimpiin ruokiin. Mm. Saksassa sitä oli ranskalaisissa. Kreikassa sitä oli mm. kalapuikoissa, jauhelihakastikkeessa, monessa liharuoassa, kaikissa leikkelemakkaroissa ym.
Kannattaa ottaa mukaan ranskankielinen lappu, jossa selitetty maitoallergia ja kuinka tärkeää on välttää maitotuotteita. Lapussa kannattaa luetella tosi tarkasti kaikki maitoainekset, joita pitää välttää. Apua voit pyytää vaikka suomi24 palstalta. Siellä on international forums, jossa moni ystävällinen ihminen kääntää kaikenlaista tarvittavaa. Itse sain saksankieliseen lappuun avun perheklupilta (pehmeellä peellä, mulla se rikki). Siellä palstailee mammoja monesta maasta ja mielellään sen mulle käänsivät. Ja lappu oli todella kullan arvoinen. Myös kreikassa emme olisi pärjänneet ilman lappua. Eivät aina kuitenkaan osaa englantia tarpeeksi hyvin.
Jos mahdollista, kannattaa varata huoneistohotelli, keittomahdollisuuksilla. Tuttava varaa aina sellaisen ja lämmittää vettä termospulloon. Siten on helppo tehdä korviketta. Yleensä myös hyvin lämmittävät myös ravintoloissa ja kahviloissa. Meillä ei ole ollut käytössä noita korvikkeita lomilla vaan ollaan otettu mukaan Gogreenin kauramaitoa, jota on sitten aamupalallakin lisätty vaikka muroihin.
Tarkkana kannattaa olla!

Yhteistyössä