Maitoallergian todentaminen

  • Viestiketjun aloittaja eräs isä
  • Ensimmäinen viesti
silla
meidän poitsulla epäiltiin maitoallergiaa kun pulautteli ja oksenteli niin paljon...vaikka minä sitten taas olin varma ettei allergiaa ole.
kyllä mun mielestä on hyvä testata kaikki mahdolliset...meiltä otettiin verikoe ja tehtiin prick testit...kummatkin näytti negatiivista....lääkäri sanoi että tulos ei kuitenkaan tarkoita ettei maitoallergiaa olisi....joten halusi varmistaa altistus kokeella...juotiin kaksi viikkoa apteekin reseptiilä saatavaa maitoa ja tarkoitus oli että mennään kuurin loputtua sairaalaan, jossa juotetaan "tavallista" maitoa ja katsotaan tuleeko tavara ylös...peruttiin kuitenkin testit ennenkuin mentiin sinne, sillö puklailu ei lähtenyt apteekin maidon aikana, joten maitoallergiaa tämä ei ole! mielestäni ei lapsi siinä kärsi jos altistetaan sairaalassa....tosin jos ymmärsin oikein, niin jossaan olisi altistettu useamman päivän ajan??? näkyyhän se yhdestäkin kerrasta, että tuleeko tavara ylös vai ei...!!! meillä epäiltiin myös mahanportinlaajentumaa ja refluksitautia. ei kuitenkaan tutkittu kun paino noussut hyvin. nyt otin järjen käteen ja aloitin "omat hoidot" maalaisjärjellä, johon lääkäri yhtyi mielihyvin. poika 3 kk ja alettiin antamaan kaksi kertaa päivässä perunaa ja iltaisin ja aamuisin velliä...eli raskaampaa tavaraa ja pysyykin paremmin sisällä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:42 silla kirjoitti:
mielestäni ei lapsi siinä kärsi jos altistetaan sairaalassa....tosin jos ymmärsin oikein, niin jossaan olisi altistettu useamman päivän ajan??? näkyyhän se yhdestäkin kerrasta, että tuleeko tavara ylös vai ei
Olen kertonut meidän omakohtaisesta kokemuksesta ja mielestäni meidän vauva kyllä ihan kärsi kun kaksi päivää oksensi melkein putkeen, aina kun vain sai osastolla tilkankin tuttelia suuhunsa. Oli aivan voimaton ja veltto, ei edes jaksanut itkeä. Kyllä mulla sydämeen sattui ja itkeä piti minun monet kerrat!! Ja altistuksen jälkeen masu oli monta viikkoa tytöllä kipeänä. Itki vain kotona yöt ja päivät. Joka paikassa kun tuo kerta oksentaminen ei vain riitä näytöksi, se ei ole vielä tarpeeksi selkeää. En halua kinata tästä asiasta koska kaikilla meillä on omat kokemuksemme. Halusin vain kertoa meidän kokemuksemme. Ja kuten aikaisemminkin sanoin, altistukset tulee toki tehdä (prickit, verikokeet, itse maitoaltistus) mutta täytyykö sen olla noinkin perusteellista..., en tiedä :/ .

 
Todella hyvä uudistus maitoallergioiden toteamisissa tuo, että prickien ja verikokeiden perusteella saa b-lausunnon :flower:
Meillä se ei kuitenkaan olisi auttanut, sillä meillä ei ole näkyneet allergiat lainkaan testeissä.
Joku tuolla aiemmin taisi mainita, ettei lapsi kärsi sairaala-altistuksesta. Ei vai? Entäs jos itse olet allerginen jollekin ja joudut sitä ainetta syömään, ei haittaa vai? Meillä tuo altistus aiheutti monen päivän kutinat, ihottumat ja ripulit moneksi päiväksi altistuksen jälkeen. Altistuksen aloittanut lääkäri oli tosi ynseä, sanoi, ettei pini ihottuma riitä allergian toteamiseen, vaan lapsen pitää olla kauttaaltaan ihottumainen ja selvästi kärsivän oloinen
:eek:
No, altistus aloitettiin ja kutina ja vatsakivut alkoivat aika pian. Ihottuma lehahti naamalle ensiksi ja rakkuloita, märkiviä sellaisia nousi ympäriinsä. Hoitajat olivat sitä mieltä, että aivan selvä tapaus, mutta lääkäri halusi vaan jatkaa altistusta. Sanoi, että yöksi laittavat meidät kotiin ja vielä aamulla jatketaan altistamista. En jaksanut enää katsoa lapseni kärsimystä ja kipua, vaan pyysin toisen lääkärin mielipidettä asiasta. Toinen lääkäri tuli, katsoi paperit ja totesi välittömästi allergian. Saimme erityiskorvattavuuden ja kokeilimme kotona Peptidi-Tuttelia pari viikkoa. Se ei sopinut, joten sitten poika käytti Neogatea parivuotiaaksi, jolloin allergia meni ohitse (koputtaa puuta).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 11:13 Aleksia kirjoitti:
Mutta ei kai tästä asiasta nyt tarvitse riitelemään ruveta... :/ Kaikkihan me kuitenkin siellä "allergiasuossa" rämmitään joten pois nokkava kieli ja vertaistukea peliin! =)
Jep, vertaistukea on myös oikoa asiavirheitä. Täällä kun niitä näyttää esiintyvän.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 18:36 tota noin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 11:13 Aleksia kirjoitti:
Mutta ei kai tästä asiasta nyt tarvitse riitelemään ruveta... :/ Kaikkihan me kuitenkin siellä "allergiasuossa" rämmitään joten pois nokkava kieli ja vertaistukea peliin! =)
Jep, vertaistukea on myös oikoa asiavirheitä. Täällä kun niitä näyttää esiintyvän.
Kuinka niin asiavirheitä jos jokainen kertoo omakohtaisista kokemuksista??? Mitä virheellisyyttä niissä on? Paikkakunnittain vain näkyy olevan näissä asioissa ihan hirveästi eroja!!! Ja jos haluaa oikoa "virheitä" niin sen voi tehdä ystävällisessä sävyssä eikä esim. väittämällä että joku puhuu soopaa. Se ei ole mielestäni kovin hyvää vertaistukea... :/

 
Allergiavauvan kaa
En ole lukenut ketjua mutta kerron oman tarinani.
Meillä on tällähetkellä 1,3 v maitoallergikko lapsi.

Aika oli jo annettu Allergiasairaalaan toiseen maitoaltistukseen nyt keväälle.
Mentiin kuitenkin käymään yksityisellä jossa otettiin verikokeet. Niistä kävi ilmi vahva maitoallergia.
Nyt ei mennä kyllä allergiasairaalaan ja altisteta maidolle lasta kahta viikkoa.

Tällainen altistus tehtiin vauvalle vauvan ollessa 4 kk.
Oireita jotka altistuksessa silloinkin heti tuli ei uskottu sairaalassa oireiksi vaan altistusta määrättiin jatkamaan vielä 2 viikkoa.
Siitä huolimatta että oireet ennen lehmänmaitopaastoa olivat olleet niin kamalat että kokenut terveyhdenhoitaja neuvollassakin oli aivan vakuuttunut maitoallergiasta. Oireet olivat niin pahoja ja jatkuvia ja jokapäiviäisiä että normaali elämä ei onnistunut. Jatkuva oksentelu eli koko päivän jatkuva puolen tunnin tai vartin välein, ripuli, ihottuma, vatsakipu (kipuhuuto) jne.

Nyt edellisellä käynnillä ennen joulua allergiasairaalassa lääkäri sanoi jo etukäteen että nyt on tarkoitus luopua koko maitokorvikkeesta ja siirtyä lehmänmaitoon, vaikka maitoaltistusta ei oltu vielä edes tehty vaan siis aika vasta sovittu. Onneksi ei ehditykkään tehdä koko altistusta vaan saatiin sitä ennen verikoetuokset yksityiseltä. Verikokeen perusteella kukaan täysijärkinen ei näin allergista lasta päästä altistukseen.

Jotenkin tuntuu että koko ajan allergiasairaala on pitänyt maitoallergiaa vitsinä kun papereissakin lukee lähinnä vain että "äiti vakuuttunut" allergiasta.
 
Allergiavauvan kaa
Vielä lisään että maitoallergia todettiin allergiasairaalassa siis 4 kk iässä kun ensin altistettiin sairaalassa ja oireita tuli, mutta niitä ei heti uskottu (sanottiin että lapsi itkee muuten vaan, että näppyjä nousee muuten vaan, että sattumalta vaan lehahtaa punaiseksi, että sattumalta vaan nyt oksentelee...jne) sitten kun oli jatkettu 2 viikoa altistusta ja oltiin jo sairaalavuodepaikan ja hoidon tarpeessa todistus kirjoitettiin ja kela korvaus saatiin.
Silti taas uuteen altistukseen oli nyt meidät kutsuttu ja sanoivat että lehmänmaitoa pitäisi nyt alkaa juoda. Onneksi yksityisellä otettiin verikokeet. Niistä suruksemme kävi ilmi että vahva maitoallergia on mutta onni on se että ei todellakaan tarvi viedä enää lasta allergiasairaalaan maitoa juomaan ja kärsimään, kun allerginen on.
 
Pauppiliini harmaana
Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja työssäni (yksityisellä sektorilla)teen mm. altistuksia. Hyvä jos nyt on tullut uusi sääntö, ettei välttämättä tarvitse altistaa, jos prickit/verikokeet antaa positiivisen tuloksen! Tää asia on muuttunut mun hoitovapaan aikana parempaan suuntaan! Luin noita juttuja, kun sairaalassa altistettiin lasta, eikä kerta oksennus riittänyt, vaan altistamista jatkettiin. Kuulostaa ihan uskomattomalta toiminnalta! Ehkä lääkäreiden käytännöissä on sitten eroja, joku haluaa kunnon oireet, toiselle riittää vähempikin. Lääkäri on kuitenkin se henkilö joka päättää miten altistus aloitetaan ja milloin se lopetetaan. Niihin vaikuttaa se, miten lapsi on saanut oireita: joillekin riittää pelkkä ihokosketus, joillakin vasta desikaupalla juominen, se on yksilöllistä. Ainakin mun työpaikassa vanhempia kuunnellaan juuri noissa oireissa tosi tarkkaan. Vanhemmat kuitenkin osaa kertoa ainakin suurinpiirtein miten oireet on tulleet ja minkälaisista määristä. Jos lapsi on saanut oireet herkästi, silloin altistus aloitetaan aina pelkällä ihosivelyllä, eli altistettavaa ruoka-ainetta, tässä tapauksessa lehmänmaitoa sivellään ensiksi vain iholle, yleensä ohimolle ja odotellaan n. 20 min. Siitä sitten edetään limakalvosivelyyn, joka laitetaan huuleen. Sitten vasta annetaan maitoa sisäisesti, mutta vain 1 ml -> 5-10 ml jne. Siis altistus aloitetaan tapauskohtaisesti, ei kaikille samalla tavalla. Missä vaiheessa sitten ensimmäiset selkeät oireet tulevatkin, niin altistus lopetetaan välittömästi ja lapsi lääkitään kortisoneilla, antihistamiinilla tai minkä lääkäri siihen määrääkään, jos on tarvis. Valitettavasti suolisto-oireisia ei voida helpottaa lääkkeillä, kuten iho-oireisia. Ehkä koviin vatsakipuihin voi kokeilla panadolia tms. mutta yleensä vain iho-oireet lääkitään. Mutta missään nimessä tarkoitus ei ole kiduttaa lasta! Toivottavasti tämä helpottaa niitä vanhempia, jotka jostain syystä on saaneet kammon muiden jutuista. Ehkä sitten yksityisellä ollaan jollain lailla "inhimillisempiä" näiden asioiden suhteen.
 
meillä riitti todentamaan kaksi ambulanssi reissua onksentelun tähden osastolle.. Onko teillä prikit ja verirastit tehty.. meillä niissä ei tosin mitään näkynyt.. :/ 4kk iässä oli eka iso allergia kohtaus, ja 9kk iässä saimme vasta korvike reseptni..
 
12.02.2006 klo 13:42 silla kirjoitti
mielestäni ei lapsi siinä kärsi jos altistetaan sairaalassa....tosin jos ymmärsin oikein, niin jossaan olisi altistettu useamman päivän ajan??? näkyyhän se yhdestäkin kerrasta, että tuleeko tavara ylös vai ei


Meillä tilkka maitoa sai neidin 4kk iässä oksentamaan 5.15 kertaan erittäin rajusti..
 
silla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 14:34 Aleksia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.02.2006 klo 13:42 silla kirjoitti:
mielestäni ei lapsi siinä kärsi jos altistetaan sairaalassa....tosin jos ymmärsin oikein, niin jossaan olisi altistettu useamman päivän ajan??? näkyyhän se yhdestäkin kerrasta, että tuleeko tavara ylös vai ei
Olen kertonut meidän omakohtaisesta kokemuksesta ja mielestäni meidän vauva kyllä ihan kärsi kun kaksi päivää oksensi melkein putkeen, aina kun vain sai osastolla tilkankin tuttelia suuhunsa. Oli aivan voimaton ja veltto, ei edes jaksanut itkeä. Kyllä mulla sydämeen sattui ja itkeä piti minun monet kerrat!! Ja altistuksen jälkeen masu oli monta viikkoa tytöllä kipeänä. Itki vain kotona yöt ja päivät. Joka paikassa kun tuo kerta oksentaminen ei vain riitä näytöksi, se ei ole vielä tarpeeksi selkeää. En halua kinata tästä asiasta koska kaikilla meillä on omat kokemuksemme. Halusin vain kertoa meidän kokemuksemme. Ja kuten aikaisemminkin sanoin, altistukset tulee toki tehdä (prickit, verikokeet, itse maitoaltistus) mutta täytyykö sen olla noinkin perusteellista..., en tiedä :/ .
omalla kommentillani tarkoitin, että lapsi ei kärsi jos sairaalassa altistetaan KERRAN......meillä altistus oli tarkoitus tehdä niin, että juotetaan kerran maitoa ja katsotaan tuleeko oireet takaisin(oltiin siis oltu apteekin maidolla siihen asti).
ja altistus on mielestäni tärkeää tehdä varsinkin jos verikoe ja pric testit ovat näyttäneet negatiivista.
ihmettelin jo ed. kommentissani, että jossain tehdään altistusta usean päivän ajan...sehän on jo eettisesti väärin, jos oireet näkyvät selvästi ja lasta halutaan vielä "vaan varmuudeksi" altistaa.
yleensäkin olen asiassa kuin asiassa sitä mieltä että lapsen etu menee kaikkien asioiden edelle. luotettava ja vastuullinen vanhempi haluaa tehdä aina kaikkensa pikkuisen hyvinvoinnin eteen
 
mia
Altistukseen vaan! Meillä otettiin verikokeet 4kk iässä, ja maito ei näkynyt testeissä (niin kuin usein ei näykkään näin pienillä..). Vasta 8kk iässä päästiin altistukseen. Niin kuin aiemmin tuossa sairaanhoitaja kirjoitti, niin samalla lailla meni meilläkin toi altistus, ensin iholle tippa tuttelia, sitten huuleen, ja pikkuhiljaa suun kautta koko ajan enemmän.

Aamulla mentiin osastolle ja illalla iho oli kauttaaltaan aivan polttelevan tulipunainen. Siis selvät oireet! Yöksi pyysin kortisonia mutta hoitajat eivät antaneet mitään koska sanoivat että lääkärin pitää nähdä tämä ihottuma. No yön aikana oli punoitus ehtinyt vähentyä kun ei yöllä lapsi pahemmin edes syönyt, ja aamupäivällä kun lääkäri kävi niin sanoi että ei voida tehdä diagnoosia maitoallergiasta kun iho lehahtelee ohimenevästi. Eli koska imetin, sain luvan itse syödä maitotuotteita (välillä olin moneenkin otteeseen maidottomalla dieetillä).
Viikon päästä soitti eri lääkäri ja sanoi että älä missään nimessä syö maitotuotteita, että nyt on tehty virhearvio... Ok, palasin sitten takaisin maidottomalle dieetille. Siitä meni toinen viikko niin soitti vielä kolmas eri lääkäri (jota en ollut sitäkään koskaan nähnyt) ja sanoi että saat syödä maitotuotteita. Hohhoijaa.. Sanoin et ketähän mun pitäis uskoo kun ylilääkäri soitti viikko sitten ja sanoi ihan toista. Tämä lääkäri sanoi vaan et eipä se ylilääkäri oo perehtyny tähän teidän asiaan.
Sain ohjeet että pitää alkaa tekee maitoaltistusta kotona tuttelilla. Illalla annoin lapselle tuttelia 100ml, niin 20min päästä oksensi kaikki pihalle, ja sitä tuli niin paljon et meni petarista läpi. Aamulla oli iho myös punainen ja soitin samoin tein osastolle ja sanoivat että pitää tulla heti näyttää se iho. Lääkäri totesi ykskantaan että selvä maitoallergia.
Maitoallergia todettiin siis vihdoin, ja määrättiin apteekin erikoismaitoa (en enää muista mitä se olikoska meillä kokeiltiin useita maitoja ennen kuin löytyi Nutri-Junior). Siitä lähtien en ole käyttänyt lastani kyseisen sairaalan kontrolleissa, vaan soitin yksityiselle lasten allergologille, josta olemme saaneet parhaan avun!

Että näin meillä!
 
\omalla kommentillani tarkoitin, että lapsi ei kärsi jos sairaalassa altistetaan KERRAN......meillä altistus oli tarkoitus tehdä niin, että juotetaan kerran maitoa ja katsotaan tuleeko oireet takaisin(oltiin siis oltu apteekin maidolla siihen asti).
ja altistus on mielestäni tärkeää tehdä varsinkin jos verikoe ja pric testit ovat näyttäneet negatiivista.
ihmettelin jo ed. kommentissani, että jossain tehdään altistusta usean päivän ajan...sehän on jo eettisesti väärin, jos oireet näkyvät selvästi ja lasta halutaan vielä "vaan varmuudeksi" altistaa.
yleensäkin olen asiassa kuin asiassa sitä mieltä että lapsen etu menee kaikkien asioiden edelle. luotettava ja vastuullinen vanhempi haluaa tehdä aina kaikkensa pikkuisen hyvinvoinnin eteen

[/quote]

Tuolla tavalla ei missään altistusta tehdä että kerralla maito juotettaisiin. Kyllä se aika varovasti annetaan. Eli tässä on selkeästi väärää tietoa!
 
Sandra78
Huh, kun tuli oikein paha olo. Miten jotkut lääkärit voivat laittaa vauvan kärsimään tuolla tavalla?
Meillä maitoallergia todettiin yksityisellä (neuvolalääkäristä ei ollut apua). Ensin haastattelu ja prick-testi, sitten 2 viikon maidoton ruokavalio sekä äidillä että vauvalla (kaikki oireet hävisivät), sitten maitoaltistus. Jo 1 ml maitoa altistuksessa aiheutti jonkinlaisia iho-oireita ja selvää kutinaa, ärtyisyyttä. 10 ml toi näppyjä ja punaisia läikkiä koko kehoon, lisää näkyvää kutinaa (vauva hankasi itseään), masuvaivoja. Siihen loppui altistus, oireet olivat niin selvät sekä lääkärin että allergiahoitajan mielestä. Paljon oli painoa myös vanhempien haastattelulla eli sillä, miten koimme että oireet olivat muuttuneet maidottoman dieetin aikana.
Olemme joutuneet tutustumaan todella moneen lastenlääkäriin viimeisen puolen vuoden aikana, vauva on sairastanut paljon ja ollut useampaan otteeseen sairaalahoidossa. Monia päteviä on tullut vastaan, mutta tämä allergiaa hoitanut (kokenut) lääkäri oli kyllä kaikin puolin huippu. Hän nimenomaan painotti, että vauvan ei pidä kärsiä altistuksen vuoksi.
Suosittelen ehdottomasti yksityistä puolta tässä asiassa, aivan järkyttävältä kuulostivat nuo kunnallisen kokemukset. En ymmärrä, miten jonkun allergian takia lasta halutaan kiduttaa tuolla tavalla. Itse olen joutunut katsomaan vierestä, kun vauva huutaa kauhuissaan eri toimenpiteissä sairaalassa. Mutta niistä sentään voi ajatella, että ne on vain tehtävä, jotta lapsi paranisi. Ei ole muuta vaihtoehtoa, kuten tässä allergia-asiassa todellakin on.
Voimia kaikille :hug:
 
Allergiavauvan kaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 13:34 miä kirjoitti:
Altistukseen vaan! Meillä otettiin verikokeet 4kk iässä, ja maito ei näkynyt testeissä (niin kuin usein ei näykkään näin pienillä..). Vasta 8kk iässä päästiin altistukseen. Niin kuin aiemmin tuossa sairaanhoitaja kirjoitti, niin samalla lailla meni meilläkin toi altistus, ensin iholle tippa tuttelia, sitten huuleen, ja pikkuhiljaa suun kautta koko ajan enemmän.

Aamulla mentiin osastolle ja illalla iho oli kauttaaltaan aivan polttelevan tulipunainen. Siis selvät oireet! Yöksi pyysin kortisonia mutta hoitajat eivät antaneet mitään koska sanoivat että lääkärin pitää nähdä tämä ihottuma. No yön aikana oli punoitus ehtinyt vähentyä kun ei yöllä lapsi pahemmin edes syönyt, ja aamupäivällä kun lääkäri kävi niin sanoi että ei voida tehdä diagnoosia maitoallergiasta kun iho lehahtelee ohimenevästi. Eli koska imetin, sain luvan itse syödä maitotuotteita (välillä olin moneenkin otteeseen maidottomalla dieetillä).
Viikon päästä soitti eri lääkäri ja sanoi että älä missään nimessä syö maitotuotteita, että nyt on tehty virhearvio... Ok, palasin sitten takaisin maidottomalle dieetille. Siitä meni toinen viikko niin soitti vielä kolmas eri lääkäri (jota en ollut sitäkään koskaan nähnyt) ja sanoi että saat syödä maitotuotteita. Hohhoijaa.. Sanoin et ketähän mun pitäis uskoo kun ylilääkäri soitti viikko sitten ja sanoi ihan toista. Tämä lääkäri sanoi vaan et eipä se ylilääkäri oo perehtyny tähän teidän asiaan.
Sain ohjeet että pitää alkaa tekee maitoaltistusta kotona tuttelilla. Illalla annoin lapselle tuttelia 100ml, niin 20min päästä oksensi kaikki pihalle, ja sitä tuli niin paljon et meni petarista läpi. Aamulla oli iho myös punainen ja soitin samoin tein osastolle ja sanoivat että pitää tulla heti näyttää se iho. Lääkäri totesi ykskantaan että selvä maitoallergia.
Maitoallergia todettiin siis vihdoin, ja määrättiin apteekin erikoismaitoa (en enää muista mitä se olikoska meillä kokeiltiin useita maitoja ennen kuin löytyi Nutri-Junior). Siitä lähtien en ole käyttänyt lastani kyseisen sairaalan kontrolleissa, vaan soitin yksityiselle lasten allergologille, josta olemme saaneet parhaan avun!

Että näin meillä!
Ihan kuulostaa allergiasairaalan touhulta. Mekään emme enää mene sinne jos ei ole ihan pakko, siis yksityislääkäri lähetä lähetteellä sairaalahoitoon joka kestää yönyli siis.
Ongelma todella on että joka ikinen kerta siellä (all.sari) on eri lääkäri joka ei ole edes lukenut läpi aiempia papereita. Sitten vaan väheksyy ja höpöttelee omiaan. Tai soittaa jollekin toiselle lääkärille joka ei edes NÄE lasta ja kysyy ohjeita tältä. Sitten sanoo ne ohjeet ja jos jotakin yrittää kysyä niin ei vastaa mitään. Ei voi vastata kun ei osaa. Toistaa vain se mitä puhelimessa HÄNELLE sanottiin. Että ei vakuuta ollenkaan.
Ja joka kertoa on eri hoitaja jolle joutuu selittämään kaiken, oireet vauvan ensimmäisistä päivistä lähtien tähän päivään. On kirjaavinaan jotain ylös ja kyselee. Ja sitten kun sen jälkeen pääsee sille lääkärille (joka ei koskaan ennen ole lasta nähnyt eikä tiedä mitään ennalta) ja taas sille selittää kaiken alupäivistä asti alusta asti, niin kun sieltä lähtee on ihan henkisesti lopussa.
Ja jos haluaa niitä papereita saada johon on niitä hoito-ohjeita mahdollisesti kirjattu niin saa sataan kertaan soittaa hoitajille ja pyytää lähettämään. Monta kertaa meille kävi niin että ei edes saatu tietää mitä se lääkäri ajatteli kun ei kertonut eikä mitään papereita lähetetty.
 
silla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.02.2006 klo 13:58 minna kirjoitti:
\omalla kommentillani tarkoitin, että lapsi ei kärsi jos sairaalassa altistetaan KERRAN......meillä altistus oli tarkoitus tehdä niin, että juotetaan kerran maitoa ja katsotaan tuleeko oireet takaisin(oltiin siis oltu apteekin maidolla siihen asti).
ja altistus on mielestäni tärkeää tehdä varsinkin jos verikoe ja pric testit ovat näyttäneet negatiivista.
ihmettelin jo ed. kommentissani, että jossain tehdään altistusta usean päivän ajan...sehän on jo eettisesti väärin, jos oireet näkyvät selvästi ja lasta halutaan vielä "vaan varmuudeksi" altistaa.
yleensäkin olen asiassa kuin asiassa sitä mieltä että lapsen etu menee kaikkien asioiden edelle. luotettava ja vastuullinen vanhempi haluaa tehdä aina kaikkensa pikkuisen hyvinvoinnin eteen
Tuolla tavalla ei missään altistusta tehdä että kerralla maito juotettaisiin. Kyllä se aika varovasti annetaan. Eli tässä on selkeästi väärää tietoa!

[/quote]

voi kiesus kun ei sitten millään osaa näyttää olevan kirjottaa niin etteikö joku aina ymmärtäisi ihan väärin ja rupea kritisoimaan.......meidän piti mennä sairaalaan YHDEKSI PÄIVÄKSI ja siellä olisi juotettu maitoa KERRAN.......määrästä en tiedä, enkä myöskään missä ajassa...mutta kuitenkin niin, että oltaisiin oltu osastolla aamupäivä tai enintään iltapäivään, jonka aikana altistus olisi tehty...!!!!!!!!!! tarkoitin ettemme olisi olleet siellä montaa päivää niin kuin jotku ovat joutuneet olemaan..huh.....
 
\voi kiesus kun ei sitten millään osaa näyttää olevan kirjottaa niin etteikö joku aina ymmärtäisi ihan väärin ja rupea kritisoimaan.......meidän piti mennä sairaalaan YHDEKSI PÄIVÄKSI ja siellä olisi juotettu maitoa KERRAN.......määrästä en tiedä, enkä myöskään missä ajassa...mutta kuitenkin niin, että oltaisiin oltu osastolla aamupäivä tai enintään iltapäivään, jonka aikana altistus olisi tehty...!!!!!!!!!! tarkoitin ettemme olisi olleet siellä montaa päivää niin kuin jotku ovat joutuneet olemaan..huh.....

[/quote]

No kiesus vaan itsellesi! Kun altistuksessa ei juoteta maitoa VAIN KERRAN vaan sitä annetaan vauvalle pikkuhiljaa pieninä annoksina. Ensin sivellään hiukan iholle, sitten suupieliin ja sitten annetaan muutama milli suuhun jos ei oireita ole aikaisemmin tullut. Tästä sitten annoksia pikkuhiljaa isonnetaan. Ei sitä maitoa kerta-annoksena rysäytetä kurkusta alas. Se voisi olla jopa vauvan hengenpäälle käypää. Taidat ihan hatusta kiskoa noita juttuja :headwall:
 
silla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.02.2006 klo 12:45 minna kirjoitti:
\voi kiesus kun ei sitten millään osaa näyttää olevan kirjottaa niin etteikö joku aina ymmärtäisi ihan väärin ja rupea kritisoimaan.......meidän piti mennä sairaalaan YHDEKSI PÄIVÄKSI ja siellä olisi juotettu maitoa KERRAN.......määrästä en tiedä, enkä myöskään missä ajassa...mutta kuitenkin niin, että oltaisiin oltu osastolla aamupäivä tai enintään iltapäivään, jonka aikana altistus olisi tehty...!!!!!!!!!! tarkoitin ettemme olisi olleet siellä montaa päivää niin kuin jotku ovat joutuneet olemaan..huh.....
No kiesus vaan itsellesi! Kun altistuksessa ei juoteta maitoa VAIN KERRAN vaan sitä annetaan vauvalle pikkuhiljaa pieninä annoksina. Ensin sivellään hiukan iholle, sitten suupieliin ja sitten annetaan muutama milli suuhun jos ei oireita ole aikaisemmin tullut. Tästä sitten annoksia pikkuhiljaa isonnetaan. Ei sitä maitoa kerta-annoksena rysäytetä kurkusta alas. Se voisi olla jopa vauvan hengenpäälle käypää. Taidat ihan hatusta kiskoa noita juttuja :headwall:

[/quote]

ei kylläriitä inspiraatiota keksii tänne juttuja...
no niin......vielä kerran....tarkoitin että maitoa annetaan yhden päivän aikana....ja niin kuin totesin edellisessä kommentissani, en tiedä kuinka paljon yhdellä kerralla oli tarkoitus antaa ja kuinka usein....mutta kuitenkin niin, että olisimme olleet sairaalassa vain sen päivän ajan, eikä useamman päivän ajan, niin kuin jotkut ovat joutuneet olemaan. tätä asiaa lähinnä tarkoitin sillä "kerralla" maidon antamisella. että allergia olisi todettu sillä sairaala kerralla. toivottavasti nyt asia selvisi...tuntuu ettei tänne keskustelulinjoille aina osaa kirjoittaa niin, että kaikki ymmärtäisivät asian niin kuin on itse tarkoittanut :(
 
Piaroosa
Onpa sekainen ketju, kaikenlaista väittämää ja "tietoa".

Verikokeen perustella on kyllä aiemminkin menneinä vuosina (IgE-vasta-aineet tutkimuksesta) hyväksytty pelkkä verikoe ilman maitoaltistusta.
Tunnen kymmeniä jolta ei viimevuosien aikana ole vaadittu maitoaltistusta kun verikokeesta on löytynyt maitoallergiatulos.
Se ei siis ole tämän vuoden parannettu uudistus.

Sen sijaan vuoden alusta sääntöjä TIUKENNETTIIN niin että enää maitoproteiinille (esim.Almiron pepti) allergiset eivät saa Neoncate tai NutriJunior maitoa ilman että maitoproteiiniallergia on vahvistettu lääkärin toimesta. Ilman lääkärin vahvistusta joutuvat käyttämään Almiron peptiä.
Aiemmin pelkkä maitoallergia ja itse havaittu sopimattomuus takasi saamaan täysin maitoproteiinittoman, aminohapoista tehdyn korvikkeen.
Tämä uudistus ei koske niitä joilla maitoallergia on todettu ennen vuotta 2006, he saavat edelleen jatkaa Neoncatella tai NutriJuniorilla jos ovat sillä aloittaneet. Tämä tiukennus koskee kaikkia 2006 todettuja maitoallergioita.
 
Piaroosa
Ja vielä: on turha saivarrella maidon antamiskertoja tai määriä.
Pointti on siinä että uskotaanko oireita, jotka ilmenevät todellisiksi oireiksii. Tulkitaanko oireet oireeksi vai joksikin muuksi.
Toisella pieni määrä riittää, toisella oireet tulevat viivästyneenä - mutta rajuina.
Lapsi kärsii molemmissa tapauksissa jos hoitohenkilökunta ei usko oireita, esim. väittää että ripuli ei johdu maidosta jne. Siis yrittää kieltää allergian vaikka oireet ovat selvät.
 
mariia-
en myöskään ymmärrä tuota testausta. Olen lukenut vanhempien kokemuksia noista altistuksista ja eräskin vauva oli oksentanut kerran johon oltiin sanottu että ei se vielä mitään todista. Vasta useamman oksennuskerran jälkeen (kun oksennus oli enää pelkkää sappinestettä)oltiin todettu että pakko kai se on uskoa että on allergiaa! Tyhmää tuohua kiduttaa lapsia. Meillä pojalla tänään lääkäriaika maitoallergian takia. En todellakaan tule suostumaan siihen että pahasti maitoallergiselle juotetaan väkisin jotain litkua niin kauan että pysyy varmasti kipeänä useita viikkoja tuon testin jälkeen. Jos eivät allergiaa pysty toteamaan pelkästään verikokeilla niin jätän kyllä suosiolla kelan korvaukset saamatta ja ostan kalliilla pojalle maitoa.
 
Kyllä noiden oksennuttamisten täytyy olla ihan ääritapauksia. On hyvin yleistä, että veri- ja ihokokeissa ei pienellä näy mitään. Kyllä se altistuskin sitten kannattaa tehdä, eikä meillä ole siitä ollenkaan tuollaiset kauhukokemukset. Kolmen vauvan kanssa on testit ja altistukset käyty läpi, eikä maitoa ole annettu kuin vähän kerrallaan, jolloin oireet eivät kuitenkaan ole päässeet pahoiksi. Mutta tietenkin sen verran oireita tullut, että nähty että maito ei sovi. Nopeasti kuitenkin ne oireet helpottaa kun maitoa ei ole annettu paljoa. Tsemppiä! :flower:
 
Just joo
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.02.2006 klo 15:41 3xäityli kirjoitti:
Kyllä noiden oksennuttamisten täytyy olla ihan ääritapauksia. On hyvin yleistä, että veri- ja ihokokeissa ei pienellä näy mitään. Kyllä se altistuskin sitten kannattaa tehdä, eikä meillä ole siitä ollenkaan tuollaiset kauhukokemukset. Kolmen vauvan kanssa on testit ja altistukset käyty läpi, eikä maitoa ole annettu kuin vähän kerrallaan, jolloin oireet eivät kuitenkaan ole päässeet pahoiksi. Mutta tietenkin sen verran oireita tullut, että nähty että maito ei sovi. Nopeasti kuitenkin ne oireet helpottaa kun maitoa ei ole annettu paljoa. Tsemppiä! :flower:
Just joo. Kaikilla ei kuitenkaan ole yhtä onnellisesti kun teillä.
Ei ole ollenkaan harvinaista että lapsi oksentaa joka syönnin jälkeen kun on allerginen. Rintamaidossa saa kymmeniä allergisoivia aineita. Tuttelille on allerginen. Ja välttämättä ruoka-aineita jotka sopii ei ole kun muutamasta kymmeneen. Hyvä sinun on puhua kun selvästi lapsesi eivät ole erittäin allergisia. Ja teidän oireet on silti uskottu. Toista on niiden joiden elämä on yhtä helvettiä ja sairaalassa kieltäydytään uskomasta ja halutaan syöttää ja juottaa mitä sattuu.
 
Meillä oli eilen allergia testit tuosta maidosta ja tulin nyt niistä kertomaan. Eli pelkäsin jo alkuun mitä tuleman pitää kun oli noita oksentulu yms. juttuja lukenut. Poika on juuri täyttänyt 1v ja allergian totesin kun ikää oli 6kk. Oireina oli nokkosihottuma suunympärillä.

Todella mukava lääkäri ja hoitaja siellä. Ja poikakin oli hyvällä tuulella kun päikkäreitä siirsin sen verran että olis virkkuna. Pojalla näytti hauskaa olevan, ensimmäisenä ritti "varastaa" lääkärisedän stetoskoopin ja kokoajan kikatti sekä vei autoja lääkärille ja hoitajalle. Vähän pelkäsin sitä että joutetaanko siellä sitä maitoa desi tolkulla mutta lääkäri kysyi ensimmäisenä että pitäisiköhän sitä testata ollenkaan vai kirjoittaa vaan suoraan resepti soijamaitoon. Testit sitten kumminkin tehtiin, verikoetta ei otettu ollenkaan vaan lääkäri alkoi kissojen ja koirien kanssa etsimään jostain maitoa. Ensin kokeiltiin suun limakalvolle sipaisu maitoa, mitää oireita ei tullut. Sitten annettiin milli lisää, ei mitään oireita ja viimeks juotetiin viisi milliä, suupieleen tuli punaista ja näppyjä. Tiistaina olisi testejä tarkoitus jatkaa kun oireet eivät olleet riittävät ja nyt vaan seurailen että tuleeko allergia oireita näin jälkeenpäin. Lääkäri oli myös valmis kirjoittamaan jo nyt reseptin erityismaitoon mutta käski silti tulla vielä tekemään altistuksen uudestaan. Imettämistä jatkan, tosin nyt mietityttää se että millaista äidinmaito on vuoden imettämisen jälkeen, että saako poika siitä tarpeeksi kalsiumia. Luulisi että aika litkua on. Siiitä siellä kysyinkin muttei osanneet sanoa juuta eikä jaata..


 
:hug: Kiva kuulla että kaikki meni hienosti! Ikävää jos pelkäsit kovasti mennä testeihin pojan kanssa meidän kirjoittelujen takia :ashamed: ! Luulen kuitenkin että meidänkin vauvan oksentelut testeissä oli jo aika äärimmilleen viety tapaus (sattui vain joku jääräpäälääkäri...) ja johtunee osittain siitäkin että vauva oli vasta rapiat kaksi kuukautta vanha. Niin pienihän hyytyy todella äkkiä! Hyvää jatkoa ja jos kalkin riittäminen arveluttaa niin rupea ihmeessä itse syömään kalkkilisää. Niin minäkin teen kun imetän tätä kakkosta (kohta 11kk) maitoallergian takia. Meinasinkin imetellä vielä aika pitkään ettei apteekin korvikkeita kehdattaisi nyt ottaakaan mukaan kuvioihin! Siirryttäisiin sitten suoraan kalkkikorvaavuuteen! =)
 

Yhteistyössä