Maitoallergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NallePuh82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NallePuh82

Aktiivinen jäsen
06.10.2006
3 950
0
36
Hei! Kirjoittelen tänne nyt kirjautuneena. Aikaisemmin kyselin vauvan vihreästä kakasta yms. Eli kävimme lääkärissä maanantaina ja nyt olen ollut maidottomalla/munattomalla ruokavaliolla siitä lähtien. Jotain parannusta tilanteeseen on tullut, kakka ei ole enää NIIN vihreää ja pahan hajuista kuin ennen, mutta vihertävää kumminkin. Ilmavaivat kiusaavat jonkin verran edelleen. ihottumaa ei missään vaiheessa ollutkaan. Päivisin vauva on hyväntuulisempi, mutta öisin ei nukuta vieläkään. Kuulostaako tämä "normaalilta"? Haluaisin kovasti jatkaa imetystä, mutta toisaalta mietin voisiko lapseni paremmin apteekin korvikkeella? Toivoisin, että dieettini tulokset alkaisivat näkyä selvemmin...huoli painaa koko ajan ja olenkin alkanut tehdä jo "surutyötä" imetyksen lopettamisesta. Taitaisi olla kovempi paikka minulle kuin vauvalle :/ Olen myös jättänyt ruokavaliostani pois yleisesti allergisoivia juttuja, mutta viljoja en pysty enää pois tiputtamaan. Itselläni on sen verran allergioita, että syötävää ei juuri jäisi. vauva on nyt 2,5 kk, odotan myös toiveikkaana josko aika vahvistaisi suolistoa. Monet mahavaivaisethan ovat kokeneet "ihmeparentumisen" 3 kk kohdalla, taitaa olla toiveajattelua. Oen aikas ahdistunut tämän tilanteen suhteen, joten vertaistukea kaivataan :ashamed:

sen verran vaan, et meillä ei toiminu mun maidoton dieetti, vauva sai kokoajan jostain reaktioo. Lopetin imetyksen (7kk) ja apteekin maidolla tilanne hiukan korjaantui. Kyseessä oli myös muita allergioita, ja vasta pelkälle apteekin maidolla jäätyään, vauvan iho ja suoli lähti paranemaan.

Heips!

Meillä oli tytön kohdalla myös niin, että vaikka välttelin jo kaikkea mahdollista, mistä saattoi kuvitella oireiden tulevan, niin silti tyttö reagoi vatsallaan ja ihollaan voimakkaasti ja oli selvästi huonovointinen. Lopetin imetyksen kun tyttö oli 2.5kk ja tilanne rauhoittui saman tien. Sitten kun puolen vuoden iässä alettiin kokeilemaan kiinteitä, niin possu, broileri, banaani esim., jotka yleensä mietoja ja siedettyjä aiheuttivatkin voimakkaita oireita. Eli ihan mille vaan saattaa vauva reagoida.

Meille oli helpotus se imetyksen lopettaminen. Koko perhe alkoi voimaan paremmin kun vauva alkoi nukkumaan enkä minä ollut enää niin kiukkuinen ja väsynyt siitä stressistä, jonka imettäminen ja miettiminen minulle aiheutti. Eli toisaalta haikeaa, mutta siinä tilanteessa paras ratkaisu.

Yleensä kestää parisen viikkoa, enne kuin elimistäsi (ja vauvan elimistä) "puhdistuu" allergeeneista, joten kannattanee siihen asti odotella ja katsoa, josko parannusta tulee. Allergioissa ei voi hätäillä.

Meillä tilanne rauhoittui vasta kun jätin kaikki yleisesti allergisoivat ruoka-aineet pois. Poika ei suostunut juomaan apteekin korvikkeita joten jatkoin imetystä. Tällähetkellä poika oireeton vaikka mä syön jo normaalisti kaikkea.
Nyt kun poika melkein 1v kokeiltiin maitoa uudestaan siis tavallista korviketta ja oireet alkoi heti itkuisuus vatsakivut ja ripuli. Kun lopetin kokeilun niin meni n.2,5viikkoa ennenkun poika palautui normaaliin olotilaan, eli voi kestää pitkänkin aikaa ennenkuin suolisto-oireet katoaa.

olisin kysynyt tosta maito allergiasta että mitkä tuotteet jätätte itseltä pois jos imetätte ja lapsella epäilllään tai on maito allergia..

siis kaikki maito tuotteet jugurtit, juustot leivonnaiset ym vai syöttekö esim. hyla tuotteita..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 12:35 napero kirjoitti:
olisin kysynyt tosta maito allergiasta että mitkä tuotteet jätätte itseltä pois jos imetätte ja lapsella epäilllään tai on maito allergia..

siis kaikki maito tuotteet jugurtit, juustot leivonnaiset ym vai syöttekö esim. hyla tuotteita..

KAIKKI sellaiset tuotteet missä on maitoa tai maidon ainesosia (hera, kaseiini) Laktoosittomat tuotteet ovat laktoosittomia, ei maidottomia!

Selosteet on luettava tooooodella tarkkaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 12:43 allergisen äiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2006 klo 12:35 napero kirjoitti:

KAIKKI sellaiset tuotteet missä on maitoa tai maidon ainesosia (hera, kaseiini) Laktoosittomat tuotteet ovat laktoosittomia, ei maidottomia!

Selosteet on luettava tooooodella tarkkaan!

siis maitoahan on sitten "kaikessa" saa kyllä tosi tarkka olla dietin suhteen..

noihin tuoteselosteihin tai niiden tutkimiseen lähinnä, meillä vuoden ikäinen taapero jolla epäillään maitoallergiaa, suolisto-oireista ja ollaan nyt oltu neuvolan ohjeesta noin kuukauden päivät maidottomalla ruoalla.
osaankohan mä lukea oikein noita tuoteselosteita kun ei musta ole ollut mitenkään kamalan vaikeaa löytää maidottomia tuotteita. tavalliset kermat ym. ollaan vaihdettu kaura- tai riisivaihtoehtoihin, leikkeleitä löytyy mun mielestä tosi hyvin samoin leipiä. kovin paljoa eineksiä meillä ei käytetä ja lapsen einekset ovatkin useimmiten sitten purkkiruokaa, niissäkin musta ihan hyvä valikoima maidottomia vaihtoehtoja.

siis eikös ne vältettävät sanat ole: maito, maitoproteiini, hera, kaseiini ja joku toinen kaseiinin kaltainen? en tähän hätään löydä lappua missä mulla noi ylhäällä.
valistakaas siis mua olenko vahingossa syöttänyt lapselleni jotain maitotuotetta mitä en ole tajunnut?

Eipä munkaan mielestä toi sopivien tuotteiden löytyminen ole ollut alkuhässäkän jälkeen vaikeaa. Alkuun tietysti tuntui siltä, ettei saa syödä mitään (minä itse siis välttämisdieetillä, lapsella maidon lisäksi vehnä-, muna-, soija- ja pähkinäallergiat), mutta kyllä sitä hyvin äkkiä oppi ne tuotteet, mitkä ainakin kannattaa jättää hyllyyn notkumaan. Uusia moniallergisellekin sopivia tuotteita tulee jatkuvasti kauppoihin. Ja meillä kyllä syödään myös valmisruokaa ja puolivalmisteita arkena, on sitä onneksi valikoimaa niissäkin.

Hei! Meillä siis meneillään maidoton/munaton dieetti(äidillä). Mitäs valmisruokia teillä siis syödään? Itse olen käynyt kaupassa tutkimassa ja aika heikosti löytänyt, en siis ole osannut etsiä oikein. Vinkkejä kauppareissun nopeuttamiseen siis....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 15:41 Nallepuh82harmaana kirjoitti:
Hei! Meillä siis meneillään maidoton/munaton dieetti(äidillä). Mitäs valmisruokia teillä siis syödään? Itse olen käynyt kaupassa tutkimassa ja aika heikosti löytänyt, en siis ole osannut etsiä oikein. Vinkkejä kauppareissun nopeuttamiseen siis....
Äkkiseltään mulle tuli mieleen mustamakkara (olen juu tamperelainen lähtöjään), Saarioisten rusinaton maksalaatikko ja ranskalaiset + nakit/makkara. Puolivalmisteista mä käytän paljon esim. pakastealtaan peruna-sipulisekoitusta. (Lasken siis tuon niihin kuuluvaksi) Siihen paistan sekaan jauhelihaa, maustan, reilusti kaurakermaa ja uuniin. Nam.

Mutta koska sulla on hurjan paljon enemmän valikoimaa, niin suosittelen selailemaan valmistajien kotisivut läpi (esim. saarioinen, atria..) niissä on monesti erityisruokavalioisille tuotehaut, joten sieltä löydät juuri sun ruokavalioon sopivat tuotteet.

Alku on aina kaikkein vaikein, mutta usko pois, kyllä se helpottaa. Ja toivottavasti dieetistä on apua!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 17:45 Soiku kirjoitti:
\
Äkkiseltään mulle tuli mieleen mustamakkara (olen juu tamperelainen lähtöjään), Saarioisten rusinaton maksalaatikko ja ranskalaiset + nakit/makkara. Puolivalmisteista mä käytän paljon esim. pakastealtaan peruna-sipulisekoitusta. (Lasken siis tuon niihin kuuluvaksi) Siihen paistan sekaan jauhelihaa, maustan, reilusti kaurakermaa ja uuniin. Nam.

Mutta koska sulla on hurjan paljon enemmän valikoimaa, niin suosittelen selailemaan valmistajien kotisivut läpi (esim. saarioinen, atria..) niissä on monesti erityisruokavalioisille tuotehaut, joten sieltä löydät juuri sun ruokavalioon sopivat tuotteet.

Alku on aina kaikkein vaikein, mutta usko pois, kyllä se helpottaa. Ja toivottavasti dieetistä on apua!
Mutta jos oikeen tarkkojaollaan, niin maidottomalla dieetillä ollessa ei tulisi käyttää myöskään NAUDANLIHAA, koska sisältää maitoproteiinia. Eikä kananmunattomalla dieetillä ollessa voi syödä kanaa/broiskua, samasta syystä.

mut esim Iso viitonen-nakit tais olla maidottomia...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 17:50 sädis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2006 klo 17:45 Soiku kirjoitti:
\

Mutta jos oikeen tarkkojaollaan, niin maidottomalla dieetillä ollessa ei tulisi käyttää myöskään NAUDANLIHAA, koska sisältää maitoproteiinia. Eikä kananmunattomalla dieetillä ollessa voi syödä kanaa/broiskua, samasta syystä.

mut esim Iso viitonen-nakit tais olla maidottomia...
No jos ihan ihan ihan tarkkoja ollaan, niin riippuu siitä, mitä koulukuntaa allergialääkäri edustaa. Toiset on sitä mieltä, että kaikkea mahdollista pitää välttää, siis yleisallergisoivat yms. Ja sitten toiset on sitä mieltä, että vain niitä, joille lapsi on todistetusti allerginen, joko testeillä tai äidin omilla tuntemuksilla. Eikä naudanliha sisällä maitoproteiinia vaan samankaltaista proteiinia. Sille toiset on allergisia ja toiset ei. Toiset on myös allergisia keitetylle perunalle, mutta kun se pakastetaan, niin proteiiniketju muuttuu sen verran, että lapsi voi sitä syödä. Eikä sen vuoksi tarvitse perunaa olla syömättä kokonaan.. Meillä esimerkiksi poika syö itsekin naudanlihaa ilman mitään oireita. Broileria ei olla vielä testattu. Ja ihan lääkärin suosituksesta ollaan esimerkiksi tuo naudanliha testattu. Miksi välttää ruoka-aineita turhaan, jos lapsi saadaan oireettomaksi vähemmälläkin?? Sehän olisi vain äidin kiusaamista, mun mielestä. (Ja onneksi meillä on käynyt tuuri, kun pojan hoitava lääkäri on samoilla kannoilla) Meillä on esimerkiksi riittänyt pelkästään noiden maidon, vehnän, munan, soijan ja pähkinän välttäminen. Poika ei ole ainakaan kauttani reagoinut tomaatille tai muille yleisallergisoiville. Olen myös pitkän aikaa saanut olla miettimättä, mistä esim. maltodekstriini on tehty, koska poika ei reagoi mun rintamaidon kautta noihin vehnänhippusiin. (Toki poika saa rintamaitoa huomattavasti vähemmän kuin pelkällä rintamaidolla oleva lapsi, koska on jo yksivuotias) Toki jos meidänkään pojan vointi ei olisi kohonnut tuollaisella dieetillä, millä olin, niin olisin joutunut asioita miettimään tarkemmin.

Anteeksi tämä paatos. Mutta mua vaan harmittaa se, että äidit laitetaan monesti mun mielestä ihan liian tiukille noiden välttämisdieettien kanssa, kun osa heidänkin lapsistaan olisi oireettomia varmasti vähemmälläkin.

meillä on kokemusta kaiikenlaisista roka-allerkioista astmaan asti...meille lääkärit sanoneet ettei MITÄÄN mille EI OLE allerkinen saa välttää vaan pietään monipuolinen ruokavalio ja heti kun oireita ilmenee sillon vasta jätetään ruoka-aine pois B)
sanat margariini sisältää myös maitoo ;) meillä 4 maitoallerkista ja minä.
+soija,tomaatti,omena,porkkana,osa mausteista, viljat nämä ruuista osalla lapsista.
kyllä niitä maidottomia tuotteita löytää mut itellä on vieläkin että tarkistan osan ruuiosta vieläki vaikka 2v on jo maidottomina oltu.minusta silti viljaton eli gluteeniton ruoka helpompi löytää kaupasta kun on niin hyvin ne merkattu.mut jos tuotteessa lukee laktoositon se pittää aina tarkistaa että on myös maidoton :whistle:

Me olemme myös pojan(6kk) kanssa maidottomalla dietillä, pojalle tulee kamalat suolisto oireet, mutta iho-oireita ei vielä ainakaan ole näkynyt. ensi viikolla me pääsemme maitoallergia testiin. vielä minä imetän ja osittain käytetään nutri-soijaa, mutta todellakin tarkkana kaupassa saa olla mitä voi ostaa ja mitä ei.

Ka kannattaa olla lääkkeitten kans tarkka, esim. antibiooteissa (/joissakin) on laktoosia ja maitohappobakteereita taitaa olla kaksi erimerkkiä mitä voi antaa maitoallergiselle.. Tänään opittua :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 23:24 vieras kirjoitti:
Koivunkäpy hei tai muut asiasta tietävät!Mitä on ne maitohappobakteerit mitkä eivät sisällä maitoproteiinia?

Ainekin gefilus plus on maidoton, ja toista en muista, mut sitä toista ei ollu meidän apteekissa. Ja antibiooteista ainakin zithromax ja amorion on maidottomia..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 15:49 koivunkäpy kirjoitti:
Ka kannattaa olla lääkkeitten kans tarkka, esim. antibiooteissa (/joissakin) on laktoosia ja maitohappobakteereita taitaa olla kaksi erimerkkiä mitä voi antaa maitoallergiselle.. Tänään opittua :D

laktoosihan on se maitosokeri eli ihan minun mielestäni ihan keinotekoisesti valmistettava ainekin eli ei vaadi maitoperäistä "lähdettä" sen valmistaminen ja saaminen. Näin yritän vakuutella ainakin itselleni, mutta silti sitä suhtautuu jonkinmoisella epäluulolla johonkin tuotteeseen missä on laktoosia. eli maitoproteiiniallergikolla ei kai pitäisi olla estettä käyttää laktoosia kuitenkaan.
Gefilus plus ja Relatabs taitaa olla ne maidottomalle käyvät maitohappobakteerit.
joskus tämä on todella aikamoinen viidakko, kun ei riittävän tarkkaan ole varsinkaan elintarvikkeisiin merkitty sisältääkö ne maitoperäisiä ainesosia vai ei. Pitäisikö tässä nostaa joku kansanliike ja vetää boikottiin firmat jotka ei osaa kirjoittaa sitä maidoton-sanaa tai sisältää maitoa omiin tuotteisiinsa???!!
Ja kun meidän huushollissa ei edes riitä että on maidotonta, kun vielä on munaton tapauskin (minun itseni "muutamien" yleisesti käytettyjen mausteiden yms lisäksi). Lapsetkin, varsinkin tuo maidoton, on oppineet lukemaan kaupassa joka paketista sen tuoteselosteen ainakin kahteen kertaan! Ja joskus on tullut meilattua joillekin firmoille ja kysyttyäkin

No meillä on kiellettyjen listalla myös laktoosi, osassa lääkkeistä se on tehtaalla tehtyä "laktoosia" mutta joissakin se on ihan oikeeta laktoosia, esim. minipillereissä on oikeeta laktoosia, ja käsitin kyl eilen et kefexinissäkin se ois ohan oikeeta laktoosia kun eivät apteekista sit sitä antaneet pihalle..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2006 klo 07:49 koivunkäpy kirjoitti:
No meillä on kiellettyjen listalla myös laktoosi, osassa lääkkeistä se on tehtaalla tehtyä "laktoosia" mutta joissakin se on ihan oikeeta laktoosia, esim. minipillereissä on oikeeta laktoosia, ja käsitin kyl eilen et kefexinissäkin se ois ohan oikeeta laktoosia kun eivät apteekista sit sitä antaneet pihalle..
Tää kyllä muuten voisi olla totta.. Meiän juniorin alkuvaiheen pahasti tulehtunutta ihottumaa ennen allergiatestejä hoidettiin Kefexinillä (muun muassa) Lääkäri (tk:n) ihmetteli kovasti, kun sanoin, että meni mun mielestä vaan pahemmaksi antibioottikuurin aikana.

Yhteistyössä