maitoallergia isommalla lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja allergikkojen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

allergikkojen äiti

Vieras
Meillä on 6 vuotiaalla nyt aika vahva epäily lehmänmaitoallergiasta (siis lehmänmaitoproteiiniallergiasta) . Maito kutittaa ja aiheuttaa vatsaoireita. KUn on jätetty näkyvä maito pois, siis ei maitoa juotavana eikä ruokiin ole käytetty maitoa niin iho on hyvässä kunnossa.
Nyt mietityttää ne pienet määrät maitoa jotka on jossakin "ruuanlisukkeissa" tai valmistusaineissa. Eli onko näin että maito on maitoa vaikka se olisi keitetty tai paistettu vai kestääkö joku maitoallergikko pieniä määriä enemmän "käsiteltyä" maitoa?
Mitä te käytätte ruuanlaitossa esimerksi kastikkeissa ruokakerman sijaan. Miten nuo "soijakermat" yms käyttäytyy lämmitettäessä. Entä kasvirasvajuustot, eikös niitäkin ole. Voiko niistä vaikka juustokastiketta tehdä ja miten?

Tämä on sitten vain minun omaa pohdintaa ja omakohtaista kokemusta (meillä poika n.2v ja hänellä ollut syntymästä asti maitoallergia, joka nyt kuitenkin näyttää helpottavan), mutta minusta maitoallergia on yksilöllistä jokaisella lapsella eli oireet voi ilmetä joko todella vähästä tai sitten voi sietää tiettyjä määriä maitoaltistusta.
Noista soijakermavalmisteista on omakohtaista kokemusta ja itse olen ainakin niitä tykännyt käyttää. Kestävät kuumennuksen hyvin ja niitä voi käyttää tosiaan ihan tavallisen ruokakerman tavoin. Koko perhe ollaan syöty niihin valmistettuja ruokia eikä ole maistuneet yhtään hullummilta. Minusta nykyisin on kuitenkin siinä mielessä helpompaa elää maitoallergian kanssa kun kaupoissa on jo tarjolla paljon erilaisia erikoisvalmisteita.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.01.2005 klo 23:56 Jijope kirjoitti:
Tämä on sitten vain minun omaa pohdintaa ja omakohtaista kokemusta (meillä poika n.2v ja hänellä ollut syntymästä asti maitoallergia, joka nyt kuitenkin näyttää helpottavan), mutta minusta maitoallergia on yksilöllistä jokaisella lapsella eli oireet voi ilmetä joko todella vähästä tai sitten voi sietää tiettyjä määriä maitoaltistusta.
Noista soijakermavalmisteista on omakohtaista kokemusta ja itse olen ainakin niitä tykännyt käyttää. Kestävät kuumennuksen hyvin ja niitä voi käyttää tosiaan ihan tavallisen ruokakerman tavoin. Koko perhe ollaan syöty niihin valmistettuja ruokia eikä ole maistuneet yhtään hullummilta. Minusta nykyisin on kuitenkin siinä mielessä helpompaa elää maitoallergian kanssa kun kaupoissa on jo tarjolla paljon erilaisia erikoisvalmisteita.

Pitääkin kokeilla viikonloppuna jotakin kiusausta tms soijakermasta.
Odotan että pääsen tässä vähän isompaan ruokakauppaan tutkimaan hyllyjä kun meidän lähikaupassa ei kovin ihmeelliset valikoimat ole.

Myös kaura"kermat" ja maidot ovat hyviä. kulkee Beneviva -tuotenimellä. Ihan ovat kuin oikeakin kerma eli kestävät kuumennusta. Jopa perunamuussin olen tehnyt Beneviva-maidosta ja hyvää tuli kun lisukkeeksi sitten sinistä Keijua. Letut onnistuvat myös noista kaura- ja soijajuomista jopa ilman kananmunaa. Maitoallergiselle pojalla tein lettuja ilman maitoa ja munaa ja hyvin maistui =) Noita juomia voi käyttää melkeinpä mihin vaan ihan tavallisen maidon sijasta. Laatikkoruoat teen lihaliemeen.

Yhteistyössä